Moderator: Redaktörer
Hotspur skrev:Mina ovetenkapliga *snyft* erfarenheter säger mig att det spelar mindre roll vilken DAC som används och att det istället och framförallt är kvaliteten på spelarens analoga delar (såsom utgångssteg etc) som gör att det finns stora ljudmässiga skillnader mellan CD-spelare...
En CD-lucka som låter KLADANG! när man drar igen luckan gör ingen glad.
Det blev en Audio Aero Capitole MKII. Den låter mycket naturligare och spelar mer musik, det känns mer äkta helt enkelthifirocker skrev:Rydberg:
Vad blev för cdspelare som fick ersätta din Meridian???![]()
Hur är den jämfört med Meridianen? Vad gör den bättre och hur mycket kostade den?
Mvh,
Att t.ex. blindtesta förförstärkare är en riktig utmaning där man oftast får rent slumpmässiga resultat (RIAA-steg undantaget).
hifirocker skrev:Rydberg:
Det är bara att gratulera!!
Nu mår dina B&W!
Och till sist, vad fick du betala för den? För du köpte den väl begagnad![]()
!
Mvh,
Som jag skrev tidigare så tycker jag att jämföra försteg är mycket enkelt, kanske beror det på att dessa färgar ljudet mer än en CDspelare gör
så att påstå att det är svårt att höra skillnad på olika försteg kan jag inte hålla med om
Morello skrev:R*,
Hur har man implementerat volymkontrollenÄr det fråga om dämpning digitalt eller sker det analogt
Om det sker analogt, har man använt en färdig krets eller gjort en diskret dämopsats
![]()
Många frågor blir det
palm skrev:Då har vi vel inte samma uppfattning i denna frågan. Som jag skrev så tror jag att de jag testat färgar ljudet ganska mycket![]()
Krell Kav250P / KRC-3, Plinius M12, Sentec SCA-1, Naim Nac82 och 52, Conrad J premier17 m.m.
Jag har inget emot en färgning av ljudet om det blir så mycket mer liv i musiken.
IngOehman skrev:Rydberg!:
Appropå det extremt fula slutsteget i någon annan tråd: Din CD-spelare Rydberg, är verkligen kalassnygg! Sen kanske jag avstår från sådana där franska flaskor* själv, men det är en annan fråga.
Handlar väl som vanlig om huruvida man vill ha en ofärgad signalväg eller om man riktar in sig på att prova sig fram för att hitta vad man själv upplever vara ett "bra sound".
Annars är det ju lite svårt att motivera att man i signalvägen har en massa operationsförstärkare PLUS rör. Men, varför inte lägga in några transformatorer och kanske en handfull optokopplare (de distar friskt) också. Sen finns det ju förstås möjlighet att komplettera med elektromekanisk delaykrets! Då jäklar i snuset blir det sound! Kanske nästan generation high end-apparater har förfinats således?![]()
Vh, Ing. Öhman
*Tycker mycket bra om vissa andra franska flaskor dock.
IngOehman skrev:Morello:
Du vet redan svaret på din fråga. Det gör ju alla som har undersökt dessa fenomen.
Vh, Ing. Öhman
Rydberg skrev:Nej det är philips JAN rör (NOS), billiga sakerMorello skrev:IÖ, tror du verkligen att triod-buteljerna är franska![]()
![]()
Det där med optokopplare är ju intressant.![]()
mvh\Morello
Rydberg skrev:Att du skulle välja andra komponenter i din anläggning är ju klart men själv sitter jag mycket nöjd nu och spisar plattor i timmar, det är ju egnetligen det som är viktigast.
Rydberg skrev:Gromit (medlem på forumet) var här och lyssnade igår och han tyckte spelaren lät riktigt bra, bättre än min gamla Meridian 588, han verkar således också tycka om "soundet".![]()
Morello skrev:Rydberg skrev:Nej det är philips JAN rör (NOS), billiga sakerMorello skrev:IÖ, tror du verkligen att triod-buteljerna är franska![]()
![]()
Det där med optokopplare är ju intressant.![]()
mvh\Morello
Det torde väl vara ett ganska billigt rör, eftersom efterfrågan på den typen av rör är ganska litenEller har jag fel
![]()
Kanske har Palm haft oturen att testa några kalkonkonstruktioner Bortser man från de värsta skräpet håller jag med dig och Isidor.
Rydberg skrev:Morello> Utgångsimpedansen ska tydligen vara 100 Ohm. Kolla länken för mer info.
http://publication.mercurange.com/TempSite/15192.asp?rang=6
Rydberg skrev:Det blev en Audio Aero Capitole MKII. Den låter mycket naturligare och spelar mer musik, det känns mer äkta helt enkelthifirocker skrev:Rydberg:
Vad blev för cdspelare som fick ersätta din Meridian???![]()
Hur är den jämfört med Meridianen? Vad gör den bättre och hur mycket kostade den?
Mvh,
En ny kostar ca 70000
Så här ser den ut:
Du är välkommen, du kan ju även ta med din egen spelare så kan testa liteCallisto skrev:Rydberg> Grattis till ditt nya "kap". Verkar vara en trevlig maskin.
Jag får ta mig in till stan någon dag och kika förbi om det går.
Mvh
Callisto
Isidor skrev:I mitt tycke är det länge sedan det var natt-och-dag-skillnader mellan olika CD-spelare. Senast jag upplevde en sådan skillnad var 1991 när jag bytte en fem år gammal andra generationens Yamaha-spelare mot den då mycket välrenommerade Pioneer PD-75 (enbitare). Skillnaden hördes t.o.m. från det angränsande köket.![]()
Mot de flesta av dagens hyfsade CD-spelare har PD-75:an dock inte mycket att hämta, men jag skulle absolut inte kalla skillnaden för natt-och-dag ens med en extremt högupplösande anläggning. Så för att svara på Max_Headrooms ursprungliga fråga så skulle jag närmast karakterisera skillnaden mellan "halvbra" enbitare och bra multibitare som "hmm, nåt låter lite underligt". En del andra lyssnare tenderar dock att fastna även för små skillnader och blåsa upp dem till extrema proportioner, men hur man hanterar detta är väl mest en läggningsfråga.
Visst kan man oftast höra skillnad mellan olika komponenter i en bra anläggning, t.o.m. när man inte skulle tro att det var möjligt. Själv har jag i blindtest exempelvis enkelt (15/15) hört skillnad i diskantåtergivningen mellan två individer av samma effektförstärkarmodell (bägge i fullgott skick). Skillnader av denna typ tillhör dock inte vanligheterna och många gånger är skillnaderna på speciellt småsignalsidan i mitt tycke för små för att lägga någon större vikt vid. Att t.ex. blindtesta förförstärkare är en riktig utmaning där man oftast får rent slumpmässiga resultat (RIAA-steg undantaget).
Min egen rankinglista skulle ha högtalare/rum som solklar etta med effektförstärkaren på andra plats men lååångt efter. Sedan följer CD-spelare/DAC och därefter ingenting som är värt att nämna. Jo förresten, digital högtalar/rumskorrektion (från fristående enhet eller PC) på delad förstaplats om man även räknar med sådana moderniteter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster