Stora skillnader mellan CD-spelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Stora skillnader mellan CD-spelare

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-20 18:31

Hur stora skillnader är det mellan olika apparter egentligen?

Enbitare i CD-spelare ska ju tydligen ha vissa problem. Jag har en-bitare i min CD-spelare och jag har aldrig varit riktigt nöjd med den. Det är en TEAC, men såväl verk som DAC kommer ifrån Sony. Hur stor ärskillnaden mellan en "halvbra" enbitare och en bra mulitbitare? Hörs skillanden omedelbart som att "åh fy fan, jag måste nog på muggen, ulk" eller är det så att man tycker "hmm, nåt låter lite underligt"?

Jag har aldrig lånat hem något annant att prova med, och när man lyssnar på annat håll är ju såväl rum som övrig utrustning obekant, så det är svårt att dra några direkta slutsatser. Men nån här har väl provat ordentligt?

Som det är nu tycker jag det låter bra, dock lite hårt och vasst ibland. Ny DAC står på önskelistan för nästa år. Lös DAC eller DVD-spelare verkar vettigast. Men det måste ju vara ett rejält lyft, annars kan jag lägga pengarna på annat. En eller ett par veckor i spanien kanske...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-20 18:57

Jadu...skillnaden mellan CD spelare...

Min personliga uppfattning är att skillnaden är liten mellan de flesta CD spelare. Vissa sämre spelare finns, dock är det ju svårt att veta vilka som är riktigt dåliga.

LTS tester är ju alltid bra, men det är ju då synd att tillverkarna slutar med sina "bra" produkter och byter ur dem mot kanske något sämre. Och så står man där och ska köpa nåt som man inte vet säkert om det är ett nedköpt ljudmässigt, funktionsmässigt etc.

Tror nog den mesta "irritationen" hos CD spelare är handhavande och funktionalitet.

Min gamla trotjänare, en av de första Marantzerna, la av för några år sedan. Min nuvarande Marantz CD6000 har visat sig krångla på enstaka brända skivor med CD-text inpräntat. Dock vet jag att den har slukat massor av damm och skit under de år jag använt den. Samt att det mekaniska ljudet från spelaren har ökat. Kanske dags för en rengöring?

Min nya Toshiba DVD spelar alla skivor men har ett läte från motor/mekanik vilket gör att jag inte spelar på den. Samt att informationen på displayen är mkt sämre än på min Marantz!!

Så egentligen skulle jag vilja ha tips på bra DVD-spelare med alla möjliga formatmöjligheter, som är tyst mekanisk och har smidigt handhavande och är billig. Har man ett gäng att välja på kan man från detta lyssna sig fram...

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-20 19:12

PS. Om du vill kan du ju få låna min X-24K som står å skräpar för att lyssna efter skillnader. John Atkinson skrev 1999 om X-24K: "All things considered, this is astonishing measured performance". DS

T

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-20 19:31

Jag lånar den gärna!

"Tror nog den mesta "irritationen" hos CD spelare är handhavande och funktionalitet."

Jo, så är det också. Jag har hittat en som verkar bra i det avseendet. En numark. Tyvärr sitter en en-bitare i den också, så en ny DAC är nog av nöden ändå.
Men en sån borde gå att få billigt. Beg-markanden kan nog vara nåt, jag menar, vad slits på en DAC? Borde ju hålla i decenier...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-20 19:38

Kanske tar en sväng förbi Västerås. Brukar åka och hämta upp min mormor inför Julen och passerar i närheten (min födelseort f.ö.) men icke denna Jul. Kanske någon gång under mellandagarna så tar jag mig en sväng förbi v-ås.

Dock...X-24K är också en en-bitare! Kanske du måste jämföra med en multibitare enbart?

T

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-20 20:07

Ja, jämförelse med mulitbitare är nog mer intessant.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2003-12-21 11:21

En Numark :D En riktig DJ-spelare, vad kul! Vilken hade Du tänkt Dig?

mvh
Sanny_X

Användarvisningsbild
Mendelevium

skillnad

Inläggav Mendelevium » 2003-12-21 11:55

Hej,

Jag bytte upp mig från en Teac 1bit spelare till Linn Mimik som också har en 1bits dac. Skillnaden var som natt och dag. Plötsligt fanns allt på plats bas, diskant, timing etc. Det var inte något fel på Teacen, även om man kunde tro det vid en direkt jämförelse. Den kostade 3000:- ny medan Mimiken kostade 12000:- ny. Inget konstigt alls att den dyrare var mycket bättre!

mvh

Peter

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-12-21 12:20

Mina ovetenkapliga *snyft* erfarenheter säger mig att det spelar mindre roll vilken DAC som används och att det istället och framförallt är kvaliteten på spelarens analoga delar (såsom utgångssteg etc) som gör att det finns stora ljudmässiga skillnader mellan CD-spelare...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-21 13:42

Hotspur,

hur har du kommit fram till det? Jag menar hur har du skilt den digitala och analoga delen åt när du jämfört? Jämfört identiska DA kretsar men med olika utgångskretsar?

T

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-21 14:18

Sanny_X: Jag minns inte beteckningen, men det är med enkel-släde och jog-ratt. Det finns en version med fjärrkontroll. HiFi-kit säljer samma spelare utan fjärr, men jag räknar kallt med att dom kan ta hem en med fjärris den det är dax för köp.

Mendelevium: För mig är det inte alls självklart att den dyrare är bättre. Även om det ofta kan vara så, men det är ingen självklarhet.

Hotspur: Ja, en dålig analogdel kan göra knas av vilket DAC-chip som helst. Men en bra analogdel kan aldrig hjälpa upp en dålig DAC. Allt måste vara bra. Är det rätt gjort ska det inte behöva vara specillt dyrt heller. Just en-bits-DACarnas grundprincip (om jag har fattat den rätt) har gjort mig skeptisk.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-21 14:42

Hotspur skrev:Mina ovetenkapliga *snyft* erfarenheter säger mig att det spelar mindre roll vilken DAC som används och att det istället och framförallt är kvaliteten på spelarens analoga delar (såsom utgångssteg etc) som gör att det finns stora ljudmässiga skillnader mellan CD-spelare...

Kan mycket väl vara så. Själv har jag två CD-spelare som bägge är en-bits (en gammal HK från stenåldern och en billig Rotel från medeltiden). Det gemensamma för bägge två (förutom en-bitslayouten) är att de (enligt producenternas utsago - så det måste ju vara sant! :wink: ) fått särskilt mycket omsorg ägnad åt analogdelen.

Bägge två klarar av att reproducera CD-ljud med hyfsad pondus och renhet i alla register. Och utan några antydningar till vasshet/grynighet i de övre registren. Så sådana ljudmässiga tendenser torde inte ha med en-bitstekniken att göra.

Ibland misstänker jag att jag har fel på min hörsel, för när jag lyssnar på andra anläggningar, så slås jag aldrig av - "Oj, kan det låta så här bra!".

Oftare är det faktiskt tvärt om -"Oj, blir det inte större skillnad än så här för så mycket mer pengar!"

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-21 18:31

Köpte nyss en svindyr Highendspelare, bästa investeringen på länge! Tycker källan är mycket viktig i anläggningen, nu lyssnar jag på musik igen!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
palm

Inläggav palm » 2003-12-21 19:36

Kan bara hålla med Rydberg :lol: Har provat många bra spelare och visst är det skillnad, fast är man uppe över 20K strecket så låter de allra flesta spelarna mycket bra. Det brukar vara ganska små skillnader i klang osv men det är ju de små förbättringarna som kostar pengar :wink: här kommer en lista på vad jag tycker påverkar ljudet mest.
Rummet kommer på första plats och där får man ju inte göra så stora ändringar pga WAF
På andra plats kommer högtalarna
3 kommer Försteg
4 Cd / skivspelare
5 slutsteg
6 Kablar
7 tweak
Vad tycker nu andra???? :lol:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-21 19:46

Palm: Håller till stor del med om din lista, men skulle sätta slutsteg direkt efter högtalarna, i alla fall om det är ett slutsteg som inte är så bra (dvs inte orkar driva högtalarna till lyssningsnivå som önskas och/eller har andra problem). Försetg eller CD som påverkar mest, tja, många har rapporterat om problem med brum, brus och annat och påfallande ofta verkar försteget vara boven. Lite svårt att sätta någon genrell ordning, men att rummet följt av högtalarna har störst inverkan är det väldigt svårt att säga något emot, i alla fall om det ska vara annat än rena åsikter.

Beträffande pris/prestanda på CD-spelare så träffade jag för några månader sedan på en sida på Nätet som drevs av något slags HiFi-klubb. Man hade testat en massa saker, bland annat CD-spelare, ganska många. Testmetoden var ABX. Ibland hörde man skillnad, ibland inte. Det gick inte att från deras resultat dra slutsatsen att dyrare var bättre eller sämre. Det kunde ibland vara omöjligt att skilja två spelare åt fast skillnaden i pris var 10x eller mer. Hur testerna i övrigt var gjorda (kringutrustning, rum etc) framgick ej vad jag minns, men jag antar att den var likvärdig eller bättre än dom rum som vanligt folk har.
Det finns andra (t.ex. LTS) som testar under andra förutsättningar, med extremt bra högtalare och rum och som därmed hör skillnader enklare.
Jag har aldrig stött på någon som under kontrollerade former kunnat påvisa att dyra CD-spelare eller förstärkare genrellt skulle vara bättre än billiga. Dom kan förståss vara det, men ett högt pris är ingen garanti.
Att lyssna i butik ser jag som ganska meningslöst. Såväl rum som grejor i övrigt är obekanta. Det ska i så fall vara ABX så man redan i butiken kan avgöra om appart A skiljer sig mycket från apparat B.

Användarvisningsbild
palm

Inläggav palm » 2003-12-21 20:07

Lyssna i butik har jag lutat med för länge sedan. Ska jag byta något i min annläggning tex högtalare så köper jag ett nytt par som jag tror på eller vill testa och jämför hemma i lugn o ro :D dom somm passar mig bäst behåller jag. Som ni förstår så köper jag endast begagnat och behöver inte förlora en förmögenhet på mitt testande.
Tillbaka till cdspelarna så är det inga sora skillnader jag hör och brukar konsultera kompisar till hjälp med blindtest :lol:
sedan är ju utseende och byggkvalite också viktigt "är allergisk mot skramlande slädar"
Det finns vel ingen som köper Ferrari för dom gör världens bästa sportbilar utan för att dom har den rätta "känslan" :P
Hade hemma BRD koner och tyckte verkligen att jag hörde skillnad när jag bytte under cd o försteg sen gjorde jag ett blindtest och sålde dessa till bättre behövande :lol:
Fast det finns ju tweak som fungerar, har gjort typ SD kuddar av golvmatta som vi har i indusrin här snackar vi valuta för pengarna "Gratis är gott"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-21 20:42

Jag använder också indstri-grejjor under högtalarna. Mycket lika SD-fötter.

CD och förstärkare kan vara bra att ställa på koner av stål eller aluminum. Detta för att minska brandrisken om det tar eld i själva apparaten.

Skrammel i appartaer kan minskas genom blyasfalt-matta på insidan av locket t.ex.. Mycket trevligare. Kolla när ni ska köpa bil hos handlar'n, folk hoppar in i olika modeller och smäller i dörrarna. Låter det skramligt? Ingen kul bil i så fall... En CD-lucka som låter KLADANG! när man drar igen luckan gör ingen glad. Ett dovt "schlunk" är mycket bättre.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2003-12-21 21:28

En CD-lucka som låter KLADANG! när man drar igen luckan gör ingen glad.

Som H/K HD750 som jag ägde en vecka då. Luckan accellererar hela vägen in och stängs med en ljudlig smäll. :( Förutom att hela apparaten i övrigt var kass. Den visslade och väsnades, logiken funkade dåligt(Skippning och andra knapptryckningar). Den gick knappt att använda på ett normalt sätt.

Så visst är det stor skillnad på olika CD-spelare :P , men när det gäller ljudåtergivningen upplever jag skillnaden oftast som minimal till obefintlig.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-12-21 21:51

Rydberg:

Vad blev för cdspelare som fick ersätta din Meridian??? :!:
Hur är den jämfört med Meridianen? Vad gör den bättre och hur mycket kostade den?

Mvh,

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-21 22:43

hifirocker skrev:Rydberg:

Vad blev för cdspelare som fick ersätta din Meridian??? :!:
Hur är den jämfört med Meridianen? Vad gör den bättre och hur mycket kostade den?

Mvh,
Det blev en Audio Aero Capitole MKII. Den låter mycket naturligare och spelar mer musik, det känns mer äkta helt enkelt

En ny kostar ca 70000

Så här ser den ut:

Bild

Användarvisningsbild
palm

Inläggav palm » 2003-12-21 23:12

har sett den på hifistället :P och läst nåt test tror jag, grym maskin det där. :lol:

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-12-21 23:19

I mitt tycke är det länge sedan det var natt-och-dag-skillnader mellan olika CD-spelare. Senast jag upplevde en sådan skillnad var 1991 när jag bytte en fem år gammal andra generationens Yamaha-spelare mot den då mycket välrenommerade Pioneer PD-75 (enbitare). Skillnaden hördes t.o.m. från det angränsande köket. 8O
Mot de flesta av dagens hyfsade CD-spelare har PD-75:an dock inte mycket att hämta, men jag skulle absolut inte kalla skillnaden för natt-och-dag ens med en extremt högupplösande anläggning. Så för att svara på Max_Headrooms ursprungliga fråga så skulle jag närmast karakterisera skillnaden mellan "halvbra" enbitare och bra multibitare som "hmm, nåt låter lite underligt". En del andra lyssnare tenderar dock att fastna även för små skillnader och blåsa upp dem till extrema proportioner, men hur man hanterar detta är väl mest en läggningsfråga.

Visst kan man oftast höra skillnad mellan olika komponenter i en bra anläggning, t.o.m. när man inte skulle tro att det var möjligt. Själv har jag i blindtest exempelvis enkelt (15/15) hört skillnad i diskantåtergivningen mellan två individer av samma effektförstärkarmodell (bägge i fullgott skick). Skillnader av denna typ tillhör dock inte vanligheterna och många gånger är skillnaderna på speciellt småsignalsidan i mitt tycke för små för att lägga någon större vikt vid. Att t.ex. blindtesta förförstärkare är en riktig utmaning där man oftast får rent slumpmässiga resultat (RIAA-steg undantaget).

Min egen rankinglista skulle ha högtalare/rum som solklar etta med effektförstärkaren på andra plats men lååångt efter. Sedan följer CD-spelare/DAC och därefter ingenting som är värt att nämna. Jo förresten, digital högtalar/rumskorrektion (från fristående enhet eller PC) på delad förstaplats om man även räknar med sådana moderniteter.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-12-21 23:20

Rydberg:

Det är bara att gratulera!!
Nu mår dina B&W :wink: !

Och till sist, vad fick du betala för den? För du köpte den väl begagnad :wink: 8) !

Mvh,

Användarvisningsbild
palm

Inläggav palm » 2003-12-22 00:13

Att t.ex. blindtesta förförstärkare är en riktig utmaning där man oftast får rent slumpmässiga resultat (RIAA-steg undantaget).

Som jag skrev tidigare så tycker jag att jämföra försteg är mycket enkelt, kanske beror det på att dessa färgar ljudet mer än en CDspelare gör :?
så att påstå att det är svårt att höra skillnad på olika försteg kan jag inte hålla med om :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-22 13:23

hifirocker skrev:Rydberg:

Det är bara att gratulera!!
Nu mår dina B&W :wink: !

Och till sist, vad fick du betala för den? För du köpte den väl begagnad :wink: 8) !

Mvh,

Jodå, nu spelar det fint ihop måste jag säga! :D

Den var bara nått halvår gammal så den gick på en 35' (men det var ett bra pris), kan ju dock inte säga att jag är speciellt rik nu 8O

Den har ju dock ett mycket bra inbyggt försteg så tanken var att köpa ett stort steg i framtiden.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-22 14:05

R*,

Hur har man implementerat volymkontrollen :?: Är det fråga om dämpning digitalt eller sker det analogt :?: Om det sker analogt, har man använt en färdig krets eller gjort en diskret dämopsats :?: 8) Många frågor blir det :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-12-22 14:31

palm,

Som jag skrev tidigare så tycker jag att jämföra försteg är mycket enkelt, kanske beror det på att dessa färgar ljudet mer än en CDspelare gör
så att påstå att det är svårt att höra skillnad på olika försteg kan jag inte hålla med om

Visst kan man i bästa fall höra skillnader mellan olika försteg även på linjenivåingångarna, men att påstå att det skulle vara enkelt är en ganska extrem ståndpunkt. Hur har du kommit fram till detta? De flesta blindtester jag utfört själv och även tagit del av för övrigt visar nollresultat, d.v.s. att någon hörbar skillnad inte föreligger. När hörbar skillnad faktiskt föreligger i dessa blindtester är det knappast någon som karakteriserar den som annat än marginell.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-22 14:38

Morello skrev:R*,

Hur har man implementerat volymkontrollen :?: Är det fråga om dämpning digitalt eller sker det analogt :?: Om det sker analogt, har man använt en färdig krets eller gjort en diskret dämopsats :?: 8) Många frågor blir det :lol:

Hej M*

Jag vet att på mk! så satt det en volympot i (alps blue velvet), det sitter det inte i den här men att det skulle göra det på digitalväg tror jag inte utan det är med nån form av dämpsats skulle jag tro.

Här är en bild över mk1, man ser poten ganska tydligt.

Bild

Jag tog ju lite bilder på insidan av min, du kanske kan klura ut nått från dem. (ganska långt ner)
http://i99olasv.island.liu.se/index_AA.html
Senast redigerad av Rydberg 2003-12-22 14:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
palm

Inläggav palm » 2003-12-22 14:39

Då har vi vel inte samma uppfattning i denna frågan. Som jag skrev så tror jag att de jag testat färgar ljudet ganska mycket :D
Krell Kav250P / KRC-3, Plinius M12, Sentec SCA-1, Naim Nac82 och 52, Conrad J premier17 m.m.
Jag har inget emot en färgning av ljudet om det blir så mycket mer liv i musiken.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-22 15:59

palm skrev:Då har vi vel inte samma uppfattning i denna frågan. Som jag skrev så tror jag att de jag testat färgar ljudet ganska mycket :D
Krell Kav250P / KRC-3, Plinius M12, Sentec SCA-1, Naim Nac82 och 52, Conrad J premier17 m.m.
Jag har inget emot en färgning av ljudet om det blir så mycket mer liv i musiken.

Frågan är hur du kommit fram till dina slutsatser :?: Blinda eller öppna tester :?: Utfallen från öppna resp. blinda tester brukar bli högst olika 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi