Moderator: Redaktörer
Greensleeves skrev:Var det inte 909 som LTS f/e-lyssnade?
Det torde stämma, men nu var det alltså 909 monoslutsteg som det här gällde. Dessa monosteg är tämligen pinfärska, jag har blott sett bilder på vissa hifi-affärers hemsidor än så länge; inga tester från hifi-tidningar.
Hos den brittiska handlaren Superfi finns bild och lite info: http://www.superfi.co.uk/index.cfm/page/moreinfo.cfm/Product_ID/2810
Mvh Greensleeves
RogerGustavsson skrev:Greensleeves skrev:Var det inte 909 som LTS f/e-lyssnade?
Det torde stämma, men nu var det alltså 909 monoslutsteg som det här gällde. Dessa monosteg är tämligen pinfärska, jag har blott sett bilder på vissa hifi-affärers hemsidor än så länge; inga tester från hifi-tidningar.
Hos den brittiska handlaren Superfi finns bild och lite info: http://www.superfi.co.uk/index.cfm/page/moreinfo.cfm/Product_ID/2810
Mvh Greensleeves
Tror inte 909 Mono är annat än den vanliga 909 fast med kanalerna kopplade parallellt, ger då dubbla effekten. Frågan är om man verkligen behöver effekten från 909 Mono i samband med några av Quads högtalare?
Det är enbart LTS som tycker att Quad mäter och låter illa. Inget att bry sig om mao. LTS är idealister och de ser på världen genom ett snävt perspektiv.
Ranefjord skrev:Det är enbart LTS som tycker att Quad mäter och låter illa. Inget att bry sig om mao. LTS är idealister och de ser på världen genom ett snävt perspektiv.
Quads förstärkare låter -precis som Kristian skriver- utmärkt med t.ex Carlsson oa52.2.
mapem skrev:När det gäller Quads högtalare var jag själv ytterst nära för två år sen att köpa 12L som jag tyckte lät väldigt bra. Neutrala men kanske lite återhållna. Hur som helst blev det inte dom utan ett par andra stativare.
Tydligen har hela serien förändrats nu och fått en tvåa på slutet. 12L2, tydligen. Hur låter dom, är det en signifikant skillnad jämfört med förra versionen?
Morello skrev:Där klampade kompis rakt ned i klaveret.
Floyd skrev:Nja...exempelvis 12L2 är på papperet inte så lättdriven, och jag har lyssnat även med lite klenare förstärkare, och min subjektiva uppfattning är nog att denna högtalare behöver rejält med ström.
Men ordet "behöva" är ju i detta fall väldigt relativt...Den är inget effektkrävande monster.
RogerGustavsson skrev:Floyd skrev:Nja...exempelvis 12L2 är på papperet inte så lättdriven, och jag har lyssnat även med lite klenare förstärkare, och min subjektiva uppfattning är nog att denna högtalare behöver rejält med ström.
Men ordet "behöva" är ju i detta fall väldigt relativt...Den är inget effektkrävande monster.
Tekniska data säger mellan 86-89 dB/W/m för hela "lådserien". Det är inte trögdrivet om inte impedanskurvorna är helt åt skogen. Jag menar att det är en annan sak att verkligen pytsa in 300 W i de här burkarna och tro att det fortfarande kommer välljud ur dem. Kompression är nog bara förnamnet.... Det verkar vara få som verkligen har kontrollerat hur mycket effekt som verkligen når högtalarna. Jag har gjort det och blev förvånad att det inte var mera*. Kan man nöja sig med 150 W får man ju dessutom 12000 kr över till annat, t.ex. en stor packe CD/DVD.
*Liknande känslighet som för Quads "lådmodeller" och max 25 W sinus (50 W topp) är vad jag förbrukar på mina 21 kvm. Då bör man vara ensam hemma om husfriden ska hålla i sig....
Greensleeves skrev:...
Återstår alltså Quad 99 stegen, i mono resp. stereoversion... Vad anser LTS-människor om dessa skapelser när det gäller ljudåtergivning.
...
berma skrev:
...
Jag hittar inga uppgifter om hur hårt förstärkaren drivs då den F/E lyssnats dvs. om denna färgning går att detektera vid normala lyssningsnivåer.
Johan_Lindroos skrev:berma skrev:
...
Jag hittar inga uppgifter om hur hårt förstärkaren drivs då den F/E lyssnats dvs. om denna färgning går att detektera vid normala lyssningsnivåer.
Cirka 80% av maximal utspänning.
Johan_Lindroos skrev:berma skrev:
...
berma skrev:
LTS ger med bakgrund av dessa mätningar förstärkaren underbetyg!
.
berma skrev:Johan_Lindroos skrev:berma skrev:
...
Oj! Om det betyder att ni spelar musik med en medelnivå på 80% av maximal utspänning så ligger ni ju farligt nära klippgränsen, eller är det någon form av maximalt toppvärde?
mvh / berma
Morello skrev:berma skrev:
LTS ger med bakgrund av dessa mätningar förstärkaren underbetyg!
.
Mja, du skarvar lite. Jag gav apparaten ifråga ett underbetyg på grundval av dels det du redovisar, dels ett antal mätningar som du inte redogör för alls.![]()
Jag vill minnas att jag bland annat rapporterade om ett synnerligen olustigt överstyrningsbeteende.
berma skrev:Det finns också en bild och bedömning av vågformen då förstärkaren överstyrs mot konstlasten.
Max_Headroom skrev:Johan_Lindroos skrev:berma skrev:
...
Du, då får man väl gasa på ganska bra? Hur ofta ligger man på 80% av max utspänning med en dylik förstärkare drivandes "nomalkänsliga" högtalare i ett "normalt" lyssningsrum? Med andra ord: Hur stort är problemet i praktiken?
Om inte annat så kanske man kan anävnda steget som basstärkare?
berma skrev:Johan_Lindroos skrev:berma skrev:
...
Oj! Om det betyder att ni spelar musik med en medelnivå på 80% av maximal utspänning så ligger ni ju farligt nära klippgränsen, eller är det någon form av maximalt toppvärde?
Finns det något bakomliggande resonemang som gör att ni använder så höga nivåer?
Krävs det för att över huvud taget få resultat?
mvh / berma
Johan_Lindroos skrev:Ljudkaraktär upphör inte att försvinna bara för att man sänker nivån. Förstärkarna testas vid rätt så hög uteffekt för att man inte ska få för lågt signal/brusförhållande som i sin tur kan medge lätt detektion i blinda lyssningstest.
Johan_Lindroos skrev:Man kan använda den såklart. Men ingen har väl här på forumet påstått hur bra/dålig den är i basregionerna?
Johan_Lindroos skrev:Antagna påståenden formulerade som frågor är tråkiga att svara på.
Fråga något intressantare istället.
Kanske är jag tråkig idag...
FBK skrev:Någon mer som lyssnat på Quad och som kan beskriva deras sound och tänker då framförallt på slutstegen.
peterh skrev:FBK skrev:Någon mer som lyssnat på Quad och som kan beskriva deras sound och tänker då framförallt på slutstegen.
Vilka quad ? Det finns 50 års produkter från 2 kontinenter att välja på.
FBK skrev:Någon mer som lyssnat på Quad och som kan beskriva deras sound och tänker då framförallt på slutstegen.
I-or skrev:Möjligen snygga externt, men distorsionen är allt annat än snygg, THD om ca 0,9 % vid 1 kHz, 120 W i 8 ohm: http://quadrevisionspot.blogspot.com/2010/08/improving-new-quad-909.html. Kan vara ett dåligt exemplar, men ändå...
FBK skrev:Dessa tre skulle jag vilja veta allt om, men framför allt hur de låter
jonasp skrev:I-or skrev:Möjligen snygga externt, men distorsionen är allt annat än snygg, THD om ca 0,9 % vid 1 kHz, 120 W i 8 ohm: http://quadrevisionspot.blogspot.com/2010/08/improving-new-quad-909.html. Kan vara ett dåligt exemplar, men ändå...
Oj!Ja vi får verkligen hoppas det är ett dåligt exemplar, det där är ju sensationellt illa!
Baffel skrev:Men vem blåser på med 120 W vid normal lyssning ?
RogerGustavsson skrev:jonasp skrev:I-or skrev:Möjligen snygga externt, men distorsionen är allt annat än snygg, THD om ca 0,9 % vid 1 kHz, 120 W i 8 ohm: http://quadrevisionspot.blogspot.com/2010/08/improving-new-quad-909.html. Kan vara ett dåligt exemplar, men ändå...
Oj!Ja vi får verkligen hoppas det är ett dåligt exemplar, det där är ju sensationellt illa!
Det var det ju för efter översyn mätte det bättre.
I-or skrev:Inte direkt översyn, med utbyte från billigt skräp till mer högspecificerade kondensatorer, d.v.s. en mindre modifiering, mätte förstärkaren godkänt om än inte speciellt imponerande (0,025 % THD under vad som antagligen var samma förutsättningar som ovan). Jag skulle nog anse att Quad 909 med hygglig sannolikhet är behäftad med allvarliga kvalitetsbrister. Tilläggas bör att förstärkaren var ny.
Harryup skrev:Jag har aldrig tyckt att Quads produkter har varit tillräckligt dynamiska. Varken deras högtalare eller förstärkare. Däremot kan dom låta vackert och tilltalande men utan ett riktigt jävlarannama.
FBK skrev:Harryup skrev:Jag har aldrig tyckt att Quads produkter har varit tillräckligt dynamiska. Varken deras högtalare eller förstärkare. Däremot kan dom låta vackert och tilltalande men utan ett riktigt jävlarannama.
Hur rankar du Linns olika slutsteg de (som du lyssnat på) emot de Quad som du lyssnat på, och vilka har det varit ? Du får gärna beskriva hur du tycker olika Linn slutsteg LÅTER, det skulle vara EN STOR HJÄLP FÖR MIN DEL![]()
Jag funderar kring slutsteg till mina Vintage högtalare och skulle helst köpa något äldre och då kom det märke upp, jämte Linn tex och äldre Nad. Äldre Adcom skulle vara mycket intressant då de har mosfet-transistorer och låter som jag vill ha det, men det finns ju aldrig några till salu. De som ligger ute nu är lite nyare och har inte mosfet.
I-or skrev:Baffel skrev:Men vem blåser på med 120 W vid normal lyssning ?
Med lite tröga högtalare blir den genomsnittliga ljudtrycksnivån inte så hög som man tror om man spelar någorlunda dynamiskt material med en toppfaktor om 20 dB. I ett normalt rum handlar det om inte mer än ca 85 dB genomsnittlig ljudtrycksnivå i lyssningspositionen med 120 W i 8 ohm för två högtalare med en känslighet om 83 dB, 2,83 V, 1 m.
Strmbrg skrev:Vad är syftet med att specifikt vilja ha en Quad-stärkare?
Såvitt jag har förstått så var väl Quads grundare ganska ointresserad av att engagera sig så mycket i just förstärkare.
Men, det kanske är annorlunda nu. Det är väl bara själva namnet som kvarstår av det ursprungliga företaget?
FBK skrev:Högtalarna har en känslighet på 92db/8ohm. Och de tål inte hur mycket effekt som helst då säger diskanten ifrån men då är det så högt att grannarna skulle klaga om jag spelade så i 10 minuter. Jag har testat dom ordentligt för att se vad gränserna går.
I-or skrev:Baffel skrev:Men vem blåser på med 120 W vid normal lyssning ?
Med lite tröga högtalare blir den genomsnittliga ljudtrycksnivån inte så hög som man tror om man spelar någorlunda dynamiskt material med en toppfaktor om 20 dB. I ett normalt rum handlar det om inte mer än ca 85 dB genomsnittlig ljudtrycksnivå i lyssningspositionen med 120 W i 8 ohm för två högtalare med en känslighet om 83 dB, 2,83 V, 1 m.
FBK skrev:Strmbrg skrev:När jag jämförde mitt Emotiva emot Baffels rörförstärkare så föredrog jag hans förstärkare till mina Vintage högtalare. Emotiva steget lät inte sämre, men för neutralt. Jag fördrog rörförstärkaren klangligt. Man kanske ska köpa den och anlita någon att bygga om den till ett rent slutstegUndra vad han vill ha betalt för den
![]()
Tangband skrev:Har högtalarna en känslighet på mera normala 86 dB, 2,83 V, 1 m ( fortfarande trögdrivet ) så blir väl effektbehovet minskat till hälften ? Då behövs bara 60 watt toppeffekt. Bara en inflikning och fundering om det verkligen behövs så mycket effekt i alla sammanhang ?
I-or skrev:Tangband skrev:Har högtalarna en känslighet på mera normala 86 dB, 2,83 V, 1 m ( fortfarande trögdrivet ) så blir väl effektbehovet minskat till hälften ? Då behövs bara 60 watt toppeffekt. Bara en inflikning och fundering om det verkligen behövs så mycket effekt i alla sammanhang ?
Jo, men tilläggas bör att en genomsnittsnivå om 85 dB trots toppar om 105 dB inte upplevs som jättehögt, direkt. Spelar man dynamiskt icke-stympat material går det knappast att ha för mycket effekt att tillgå. Med transienta förlopp säger det bara slurp och så har högtalaren sugit i sig effekten, men mest skapat lite extra värme utan att man noterar någon speciellt hög ljudtrycksnivå.
FBK skrev:Harryup skrev:Jag har aldrig tyckt att Quads produkter har varit tillräckligt dynamiska. Varken deras högtalare eller förstärkare. Däremot kan dom låta vackert och tilltalande men utan ett riktigt jävlarannama.
Hur rankar du Linns olika slutsteg de (som du lyssnat på) emot de Quad som du lyssnat på, och vilka har det varit ? Du får gärna beskriva hur du tycker olika Linn slutsteg LÅTER, det skulle vara EN STOR HJÄLP FÖR MIN DEL![]()
Jag funderar kring slutsteg till mina Vintage högtalare och skulle helst köpa något äldre och då kom det märke upp, jämte Linn tex och äldre Nad. Äldre Adcom skulle vara mycket intressant då de har mosfet-transistorer och låter som jag vill ha det, men det finns ju aldrig några till salu. De som ligger ute nu är lite nyare och har inte mosfet.
Strmbrg skrev:Jag behöver (nyttjar tydligen) inte mer än en liten bråkdel av vad mitt slutsteg kan leverera. Men det kan ju vara ett felaktigt påstående såklart. Eller så spelar jag löjeväckande lågt.
Baffel skrev:En snabb koll bara . FBK kan väl plugga in sin förförstärkare i MIN integrerade rörförstärkare som han lånar nu? Jag menar kan något gå sönder , högtalare eller förstärkare ?
Han kan väl då dra på nått så in i helv....tills han överstyr och det börjar dista. Så kan han köra hårdrocksmusik, som FBK älskar högst över allt annat , ända till han blir vräkt. Det spelar ju ingen roll. Det viktigaste är ju att han inte förstör MIN rörförstärkare.
Baffel skrev:Läste du detta FBK? Blås på nu !
Tangband skrev:FBK skrev:Harryup skrev:Jag har aldrig tyckt att Quads produkter har varit tillräckligt dynamiska. Varken deras högtalare eller förstärkare. Däremot kan dom låta vackert och tilltalande men utan ett riktigt jävlarannama.
Håller med Harryup om intrycken av det jag hört med quad högtalare.
Jag tror inte Harryup vet exakt hur olika linnsteg låter, däremot vet jag det, med undantag för klimax stegen.
FBK skrev:Tangband skrev:FBK skrev:Hur rankar du Linns olika slutsteg de (som du lyssnat på) emot de Quad som du lyssnat på, och vilka har det varit ? Du får gärna beskriva hur du tycker olika Linn slutsteg LÅTER, det skulle vara EN STOR HJÄLP FÖR MIN DEL![]()
Håller med Harryup om intrycken av det jag hört med quad högtalare.
Jag tror inte Harryup vet exakt hur olika linnsteg låter, däremot vet jag det, med undantag för klimax stegen.
Du vet hur olika Linn steg låter och jag frågar om det, men du säger inget, varför
RogerGustavsson skrev:Slutsteg hör man tillsammans med högtalare och rum. Jag skulle inte vara tvärsäker på att jag vet hur ett slutsteg låter tillsammans med vad som helst. Jag har hört anläggningar med NAD, Quad, Rotel, Linn och Naim men det har varit olika kringkomponenter och rum. Inte ens ett par Carlsson-högtalare låter likadant överallt trots att de är gjorda för "vanliga rum"!
RogerGustavsson skrev:Slutsteg hör man tillsammans med högtalare och rum. Jag skulle inte vara tvärsäker på att jag vet hur ett slutsteg låter tillsammans med vad som helst. Jag har hört anläggningar med NAD, Quad, Rotel, Linn och Naim men det har varit olika kringkomponenter och rum. Inte ens ett par Carlsson-högtalare låter likadant överallt trots att de är gjorda för "vanliga rum"!
FBK skrev:Baffel skrev:Läste du detta FBK? Blås på nu !
Grejerna står ännu undanställda.Måste fixa en hel del annat innan och det går trögt.
Tangband skrev:FBK skrev:Tangband skrev:Håller med Harryup om intrycken av det jag hört med quad högtalare.
Du vet hur olika Linn steg låter och jag frågar om det, men du säger inget, varför
Du frågade inte , frågan du ställde var väl till Harryup ?
Kortfattat, som sportbilsentusiasten redan nämnt , Linn och naim låter subjektivt bra, och bättre ( undantaget är möjligen Nad 208 ) än de billigare modellerna av tex Nad och Rotel. Detta kan enkelt visas med demonstration. Jag vet inte hur det är efter 2010 men antar att avstånden ljudmässigt är ungefär lika som förr.
Linn låter generellt rent och tydligt . De första transistorbaserade modellerna låter lite varmare.
De senare chipamp modellerna med chakra låter ännu renare, tydligare och ibland tunnare ( Majik serien utan dynamik- undvik dessa )
Naims modeller genomgående rent och tydligt samt dynamiskt och det blir kul att lyssna .
Nads integrerade låter generellt varmt, kraftfullt, orent och otydligt.
Rotels integrerade låter generellt tydligare, men tunnare och mindre dynamiskt.
I övrigt så är det en god ide om man ska köpa begagnade Linnförstärkare att :
1. Köpa för och slutsteg från samma generation. De är gjorda att passa varandra. Kairn och klout är tex ingen dålig kombination.
2. Köpa begagnat de modeller som då var de bästa - Linn klout är tex betydligt bättre än lk100.
3. Undvik begagnat ur Majik- serien . De är inte inte dåliga , men för lite mer pengar kan du köpa begagnat ur Akurate serien med hörbart bättre ljud .
Det vore intressant om sportbilsentusiasten kan verifiera det jag nyss skrivit.
Tangband skrev:FBK skrev:Tangband skrev:Håller med Harryup om intrycken av det jag hört med quad högtalare.
Du frågade inte , frågan du ställde var väl till Harryup ?
Kortfattat, som sportbilsentusiasten redan nämnt , Linn och naim låter subjektivt bra, och bättre ( undantaget är möjligen Nad 208 ) än de billigare modellerna av tex Nad och Rotel. Detta kan enkelt visas med demonstration. Jag vet inte hur det är efter 2010 men antar att avstånden ljudmässigt är ungefär lika som förr.
Linn låter generellt rent och tydligt . De första transistorbaserade modellerna låter lite varmare.
De senare chipamp modellerna med chakra låter ännu renare, tydligare och ibland tunnare ( Majik serien utan dynamik- undvik dessa )
Naims modeller genomgående rent och tydligt samt dynamiskt och det blir kul att lyssna .
Nads integrerade låter generellt varmt, kraftfullt, orent och otydligt.
Rotels integrerade låter generellt tydligare, men tunnare och mindre dynamiskt.
I övrigt så är det en god ide om man ska köpa begagnade Linnförstärkare att :
1. Köpa för och slutsteg från samma generation. De är gjorda att passa varandra. Kairn och klout är tex ingen dålig kombination.
2. Köpa begagnat de modeller som då var de bästa - Linn klout är tex betydligt bättre än lk100.
3. Undvik begagnat ur Majik- serien . De är inte inte dåliga , men för lite mer pengar kan du köpa begagnat ur Akurate serien med hörbart bättre ljud .
Det vore intressant om sportbilsentusiasten kan verifiera det jag nyss skrivit.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster