Sven skrev:Den förstärkare som inte klarar 2,8 Ohm torde ha ett begränsat marknadsintresse. OTL undantaget givetvis.
Det har du i princip rätt i, absolut, som princip. Men i praktiken är det nog så att många förstärkare beter sig fantastiskt mycket sämre än man skulle önska i så låga impedanser. Kan även lägga till att DC-resistansen nog var nära 2 ohm blankt.
Tittar man på en så enkel sak som distorsion så har jag nog aldrig någonsin sett en förstärkare som inte uppvisat väsentligt (säg >40%) högre dist i 4 ohm än i 8 ohm, i varje fall vid frekvenser över 500 Hz. Strömdist är för det mesta helt dominernade alltså. Det kan vara ett argument för att eftersträva högohmiga högtalare för alla andra applikationer än mycket lågfrekventa (där det är lättare att skaffa sig tillräcklig gain för att kunna hantera strömdist med hård återkoppling). I varje fall när kvalitetsanspråken är de allra högsta.
Sven skrev:(Här skulle jag i sammanhanget vilja komma med en brasklapp som jag inom parentes skulle bli glad om Du kan vederlägga): Jag påstår att det tills dags dato inte finns en enda förstärkare som har tillfredsställande stabilitet under dynamiska förlopp...
Låt mig ge ett exempel: Tag en förstärkare (vilken som helst av de s.k. högklassiga, väljudande alternativen) och koppla den till ett par högtalare med "normal" känslighet.
Sätt på en skiva som innehåller ett klassiskt soloparti (utan orkesterinsats), med en god sopransolist och drag up volymen till, säg 96-99 dB i topparna. Lägg nu, (om det är praktiskt möjligt) den ena handen försiktigt på ett av basmembranen.
Du kommer förmodligen att känna hur basmembranet "svävar" i takt med "eruptionerna" från solisten. Vi talar här om i sammanhanget långsamma svävningsförlopp på några få Hz med amplitförlopp på upp till flera millimeter. Det är skrämmande att förstärkartillverkarna inte har kommit längre på detta område. Har Du erfarenhet av någon absolut "klippfast" förstärkare som klarar detta enkla test vore jag tacksam att få veta fabrikat...
För det första vill jag hålla med dig. Jag vederlägger inte din brasklapp - jag kan bekräfta den!
Fantombas (skapad av musikens envelope, som en likriktad version) är verkligen störande (fast vissa i blindtest faktiskt rapporterar att de tycker att det får musiken att låta "mera levande"!).
Felet kan drabba alla apparater som har en tillräckligt stark kvadratisk term, som inom audioområdet omhändertas av återkopplingen, men som p g a en kombination av en kopplingskondensator och återkopplingens utförande (frekvensberoende) uppvisar den kvadratiska termen i utsignalen, i ett mer eller mindre stort frekvensområde. Faskompensation kallas ibland kopplingseländet. Allra nanligast är det hos singel end rörförstärkare med brister i utgångstransformatorn (ingen luftspalt?), samt olyckligt vald viloström.
Sentec PA9 är de första förstärkare som kommer upp i mitt bakhuvud som är helt fria från sådana beteenden.
Man skall dock minnas att många inspelningar har, redan från början, detta fel inneboende. Då kommer effekten förstås att märkas även med en perfekt förstärkare.
Sven skrev:iö skrev:Delningen uppvisade en nästan perfekt urfasning mellan elementen (fyrkantsåtergivning var därefter, helt olikt en fyrkantvåg).
Inte på mina egna exemplar i varje fall. (De med 2 baselement). De hade den snyggaste fyrkantvåg jag hittills har sett på något högtalarsystem, vilket gör att jag befarar att Du kanske har mätt på "moddade" ex?
Det kan mycket väl vara så.
Det enda som gör mig fundersam är att högtalaren anges ha ett första ordningens delningsfilter, och att det skall arbeta med klassist butterworth-addition (90 graders fasskillnad mellan elementen vid alla frekvenser). De akustiska geometrierna tycktes inte möjliggöra detta!
Och dessutom: När diskantelementet fasvändes så blev additionen alldeles utmärkkt och med lite god vilja skulle även fyrkantsvaret kunna få skapligt höga poäng, det var inte perfekt, men såg mycket bättre ut än de allra flesta hötalare jag stött på (högtalaren bildade då ett allpassystem med rätt hög övergångsfrekvens).
Sven skrev:iö skrev:Till råga på allt var hornet rent förfärligt om man ser till tonkurvelinjäritet. En bit över 10 kHz gjorde tonkurvan ett språng om över 15 dB!
Om jag inte missminner mig, presenterades kurvor för frekvensgång bl.a. i Hifi Kit's katalog samt i den gamla Hi-Fi-handboken. Utmärkande för frekvensresponsen var just frånvaron av diskreta resonanstoppar.
Ja, det stämmer nog, men jag känner inte till varken pen- eller skrivarhastighet i det fallet. Mycket skarpa förlopp är lätta att trolla bort när man mäter, om det är det man vill...
Kan dock nämna att jag har gjort många mätningar (jag kör med maximal upplösning när jag mäter) på både VLD12 och VLD13, och både dessa horn uppvisade i originalskick precis samma resonanser, men med mycket mindre amplitud (<+/-3 dB) än hos den CM3pro jag träffade på.
Någon antydde tidiagare i tråden att slarvig montering kan orsaka konstiga resonanser i hornets membran. Det är alls inte omöjligt att någon bytt membran själv, utan att klara av jobbet snyggt. Som jag antytt tidigare känner jag inte till just dessa exempelrs historia, så beteendet kan ju ha varit helt icke-representativt för högtalaren.
Sven skrev:iö skrev:(Om jag minns rätt började effekten med en dipp, och fortsatte med en topp.) Nu var ju det hela överstökat på bara någon kHz, så det handlar om mycket höga Q-värden, troligen så höga att de inte hinner exiteras nämnvärt på transienta ljud, men på statiska...
Din slutsats får mig att misstänka att det var någon moddare som varit i farten då åtminstone mina ex var befriade från dessa ringningsfenomen. Bortsett från detta så är det min personliga uppfattning att ett högt Q-värde är minst lika hörbart under transienta förlopp som under statiska.
Ganska höga Q-värden ja, men Inte om det är mycket högt. Och i synnerhet inte om det huvudsakligen är en notch.
Sven skrev:iö skrev:Så lät det också, det kunde verkligen låta helt normalt på visst (dynamiskt) programmaterial, men mycket märkligt på visst annat programmaterial (med mera statiska brusande komponenter). Vasst och skärande. Starkt olinjärt var det också, fenomenet var helt olika på olika avlyssningsnivåer. Både hörbart och mätbart.
Som sagt, undrar hur de exemplaren var moddade...
Jo. Man skall nog inte undervärdera svårigheten att byta membran på elementen. Det borde alltid ske på audioverksatd med mätmöjligheter.
Sven skrev:iö skrev:Visst tusan kan element ändra egenskaper med inmatad signal!
De
statiska parametrarna förändras inte såvida elementet inte drivs utanför Xmax i sitt linjära område.
Så kan man förstås säga, men i den fysikaliska verkligheten finns inga skarpa linjer, de är i varje fall ytterst ovanliga. Bara för att något kallas "linjära området" skall man inte tro att det är linjärt. Hade det varit det hade distorsionen varit 0,000...%.
I praktiken kan man nog betrakta begreppet "det linjära området" som en mycket grov generalisering. Olinjäriteter i högtalarsammanhang hittar man ju även på u-nivå.
Ta en sådan sak som ett baselements fjädring. Det är allmänt känt att vissa element har "progressiv upphängning". Med det menar man att den fjäder som upphängningen utgör, bli styvare och styvare ju längre från mittlägen membranet rört sig. Mot-kraften ökar alltså inte linjärt, utan kvadratiskt, exponentiellt, eller något annat mera svårdefinierbart.
Men vad få tänker på är att de allra flesta element har stora olinjäriteter även vid mikroskopiska nivåer. Den som inte tror det kan prova att mäta iimpedansen på ett högtalarelement med några olika signalnivåer. Säg 0,1 mA (1 volt och 10 kohm seriemotstånd), 2 mA (10 volt och 5 kohm) samt 40 mA (20 volt och 500 ohm). Under alla dessa mätningarna arbetar elementet med största sannolikhet inom sitt "linjära område", men impedanskurvorna kommer (nästan undantagslöst) att visa att elementet ingalunda är linjärt.
Sven skrev:iö skrev:OBS!
Jag skall tillägga att jag inte känner till om det par CM3pro (med tre basar) som jag kom i kontakt med var i originalskick. Vissa egenskaper kan ha varit orsakade av ingrepp som inte tillverkaren avsett, och därför inte kan lastas för.
Du har en trivsam och stimulerande debatt-teknik. Ser fram mot fortsatta intressanta diskussioner!:wink:
Sven.
Tack! Och detsamma! /Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).