Laila skrev:Citerat från Brystons hemsida :
"Our Mission
To design a State of the Art, ultra high powered Dual Mono Amplifier.
The Bryston 14B SST is a balanced-output amplifier which reduces THD and IMD to unprecedented low values, (typically 0.001% or less), for a new degree of transparency, musicality and ease of listening. Superbly low noise floor, typically below – 118dB, yields an inky black silence between notes for hauntingly realistic reproduction. Tremendous power reserves give the 14B SST virtually perfect freedom from overload on any type of speaker or music, bringing the performance and realism directly into your listening environment. The ability to resolve subtle details has to be heard to be believed – it truly sets a new standard – mission accomplished. "
Tror nog att marknadsavdelningen har haft ett finger med i ovanstående !
Det går väl inte att utesluta att det är så.
(Även om jag inte vet att de har någon - jag har faktiskt varje gång jag ringt och pratat med dem hamnat rakt in i laboratoriet!

)
Men vad jag reflekterar över i den text du citerar är följande saker:
1. Uttrycket High End förekommer inte i deras text.
2. Det som sägs är fysikaliskt baserat och förankrat, och följt av hur man kan uppleva det.
3. De subjektiva beskrivningar de kommer med, överensstämmer häpnadsväckande väl med hur jag brukar uppleva, de kvaliteter som framkommer (från fonogrammet nota bene) när man har ynnesten att slippa få musiken smutsad av de förvrängningar som sämre förstärkare ofta ger.
4. Flera av uttrycken överensstämmer vad jag faktiskt hört folk säga spontant när jag spelat på en anläggning med mitt nya slutsteg för dem - och de stämmer utmärkt med vad jag själv upplever också.
Sen tycker jag det är viktigt att minnas att det som beskrivs är upplevelser som villkåras sammanhanget - upplevelser som man bara får när man spelar fonogram som har kvaliteterna, i en generellt rensad kedja.
Det är inte alls säkert att man upplever saker på samma sätt i F/E-lyssning - för där hör man ju bara (i bästa fall) att "ingenting förändras" mellan F och E. Först när man sätter sig och lyssna på en kedja med idel "oförändrande" apparater - uppstår magin och upplevelserna kan bli avsevärt större än summan av de enskilda F/E-lyssningsupplevelserna.
Det är ju först då man
slipper höra den sameness som så ofta får musik återgiven i hifi-anläggningar att likriktas och låta som "apparat-ljud" istället för den musik som faktiskt startade kedjan.
Jag har många gånger reflekterat över att beskrivningar såsom de som Bryston skriver, stämmer så bra överens med vad man upplever
när man sitter live och lyssnar och sluter ögonen, men som alltför sällan får upplevas från apparat-återgiven musik.
(Inte så många fonogram har ju ens kvaliteterna bevarade.

)
Nu vill jag inte överdriva just effektförstärkarens betydelse - allt inkluderat är ju trots allt elektroniken för det mesta en mindre del av de sammalagda problem som anläggningen erbjuder. Men icke desto mindre kan övergången från enklare elektronik till finare (givet tillräcklig kvalitet i öriga länkar, självklart) rendera upplevelser som kan kläs med ord som de av Bryston valda.
Det är i varje fall min erfarenhet.
Verkligheten är förstås är den, beskrivningen för att kunna kallas relevant, naturligtvis tillhör
fonogrammet och inte någon enskilda komponent i kedjan. Det vill säga det som beskrivs är inte egenskaper hos just t ex förstärkaren. De tillhör fonogrammet, och de släpps om man hör dem, uppenbart fram av ALLA delar av kedjan.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag kommer att göra en ansträngning att, i tid till publiceringen av testen i MoLt, se till att jag kan komplettera med den upplysning om serienummer som Bamsefar efterlyser. Han har helt rätt i att det ju är en upplysning som måste finnas med - om testets beskrivning skall kunna användas praktiskt som meningsfull ledtråd inför valet av effektförstärkare.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).