Vad har IÖ gemensamt med...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-04-10 16:59

Tills dess att Bryston själva går ut och meddelar från vilket serienummer som man infört modifieringen på 14B SST så anser jag att det slutsteg som testats av LTS är ett enginering sample = existerar inte ;)

Sedan kan man undra om inte 7B SST borde få samma förbättring, tillsammans med 4B, 28B, 875, 9B, 6B osv. Dvs det fattas lite........
Senast redigerad av Bamsefar 2007-04-10 17:00, redigerad totalt 1 gång.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-04-10 17:00

Har nog hittills uppfattat det – liksom Almen – att High End inte är på
samma skala som HiFi. Det har mer med prisnivå att göra än prestanda,
trodde jag. Men jag är ju inte så insatt.

IngOehman skrev:
Almen skrev:OK, min bedömning att de inte är high-end grundar sig på att de inte befinner sig i det övre prissegmentet. Dessutom undviker de själva nogsamt att använda det ordet i sina produktbeskrivningar.

Var startar det övre prissegmentet då, undrar man?

Min kostar ju liksom sisådär 70 000:-, och det tyckte i varje fall jag var en hel del...

Däremot man man ju konstatera att det är ett pris som i huvudsak är prestandabetingat, och inte i så stor grad beror på att en massa kostnader för marknadsföring och design skall täckas. Jag har i varje fall inte historiskt hittat något slutsteg som ens kommer i närheten av de ackuratess-prestanda som detta slutsteg erbjuder.

Men är det sju gånger så ackurat återgivande som NAD 208, eller tre
gånger så fint som två dito? Minns inte vilken effekt 70 000 kr-steget
har, men minst ett par gånger så mkt som 208 (250 W, eller 500 om
man accepterar små färgningar), va?

Hur mycket billigare tycker du att man borde kunna sälja en sådan pjäs
som du köpt?

Grattis till fyndet, förresten!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-04-10 17:00

Bamsefar skrev:Tills dess att Bryston själva går ut och meddelar från vilket serienummer som man infört modifieringen på 14B SST så anser jag att det slutsteg som testats av LTS är ett enginering sample = existerar inte ;)

Självklart måste man få reda på det.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-04-10 17:02

Ett 14B klipper ur sig 630w i 8 ohm, give/take lite. Dvs 2.5 ggr mer än 208an. Och i det perspektivet är 208an markant mera prisvärd, eftersom man kan köpa typ 7 stycken för samma kostnad, och då gör det inget om man har ett 208a på service ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-04-10 17:03

E skrev:
Bamsefar skrev:Tills dess att Bryston själva går ut och meddelar från vilket serienummer som man infört modifieringen på 14B SST så anser jag att det slutsteg som testats av LTS är ett enginering sample = existerar inte ;)

Självklart måste man få reda på det.

Mvh E*

Enligt Bryston själva så finns inte modifieringen - dom vet inte vad man talar om ;) Alltså är det testade steget en icke existerande produkt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-10 17:04

Bamsefar skrev:Ett 14B klipper ur sig 630w i 8 ohm, give/take lite. Dvs 2.5 ggr mer än 208an. Och i det perspektivet är 208an markant mera prisvärd, eftersom man kan köpa typ 7 stycken för samma kostnad, och då gör det inget om man har ett 208a på service ;)

630w utan färgningar eller 630w vid klippnivå?

låter otroligt mycket, men stämmer det är det garanterat mitt nästa slutsteg den dagen man rymmer en ordentlig anläggning igen

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-10 17:07

Almen skrev:
Harryup skrev:Hur högt upp ligger highend nivån i pengar?
Högst upp, så klart. ;) Så länge det finns förstärkare med liknande specar som kostar 4-5 ggr så mycket, så...

Okej, jag ville bara veta din definition på High End. Kan man översätta den till "för mycket pengar per prestanda"? :wink:

Jag kan tänka mig att vissa tycker att High End är något bra.

Almen skrev:
Kaffekoppen skrev:Har inte Bryston hlgh-end prestanda?

Vem bryr sig om priset när man pratar om prestanda? Måste man följa branchens normsättning även om man tycker den är fel?

Kanske fel av mig, det här behöver inte bli ännu en "Vad är high-end"-debatt. Min definition av high-end är alltså prissättningen, inget annat.

Prima!

Jag tycker inte alls att det är nödvändligt att man blir överens om definitioner, men att det är bra att korsupplysa varandra om vilka man själv använder, och om man har lust varför/på vilka grunder.

Jag har faktiskt börjat närma mig din definition i praktiken, men då mest på grund av "reverse-defining". Det vill säga det har blivit den rationella definitionen givet de apparater som High End-tillskyndarna själva kallar High End. Det har tyvärr fått till konsekvens att jag (som sällan sett positivt på dessa apparater) tycker att det har försunkat begreppet.

Jag skulle ju gärna ha sett att High End fick betyda "det bästa av det bästa". :P Någon sorts halvsynonym till "med spjutspetsprestanda".

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-10 17:17

Jag skulle ju gärna ha sett att High End fick betyda "det bästa av det bästa". Någon sorts halvsynonym till "med spjutspetsprestanda".

Så ser jag på det!

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-10 17:18

IngOehman skrev:Okej, jag ville bara veta din definition på High End. Kan man översätta den till "för mycket pengar per prestanda"? :wink:
Oftast, verkar det som. :D

Jag kan tänka mig att vissa tycker att High End är något bra.
Jo, och resonemanget går ofta via ett oreflekterat "man får vad man betalar för".

Jag har faktiskt börjat närma mig din definition i praktiken, men då mest på grund av "reverse-defining". Det vill säga det har blivit den rationella definitionen givet de apparater som High End-tillskyndarna själva kallar High End. Det har tyvärr fått till konsekvens att jag (som sällan sett positivt på dessa apparater) tycker att det har försunkat begreppet.
Det är därifrån jag kommer - för mig har det blivit ett oanvändbart begrepp på grund av att reklamnissarna har lagt vantarna på det. Till exempel är uttrycket "highend-kabel" ganska... problematiskt för mig.

Jag tror inte det är någon slump att Bryston inte använder h-ordet i sin marknadsföring.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-10 17:41

Almen skrev:
Jag tror inte det är någon slump att Bryston inte använder h-ordet i sin marknadsföring.

... fast de borde kunna göra det?

Tänkte bara att det gör ju inte Proson heller... av lite andra orsaker.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-10 18:34

Lust skrev:
Almen skrev:

... fast de borde kunna göra det?

Tjaa, men varför skulle de vilja göra det? Det ligger nog litet i det paa skrev, att är man inriktad på proffsmarknaden också så kan det ligga en i fatet om man vräker på med svensson-slogans.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-10 18:45

Lust skrev:
Tänkte bara att det gör ju inte Proson heller... av lite andra orsaker.

Är du säker? Jag har sett h-ordet ( :) ) nämnas i annonser även för typiska billighetsmärken.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-10 18:52

Magnuz skrev:Är du säker? Jag har sett h-ordet ( :) ) nämnas i annonser även för typiska billighetsmärken.

Hej :)
var går gränsen för billighets då? ganska intressant fråga men det kanske är lämpligt för annan tråd? Någon kanske tycker att en förstärkare för 9500 är high end medans någon annan kanske tycker att 95 000 är high end....

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-10 18:54

JustAudioMagic skrev:var går gränsen för billighets då? ganska intressant fråga men det kanske är lämpligt för annan tråd? Någon kanske tycker att en förstärkare för 9500 är high end medans någon annan kanske tycker att 95 000 är high end....

Jag tänkte alltså typ plaststereo som gemene man köper på SIBA/OnOff.

Edit: Här hittar du t.ex. en "high-end"-anläggning från LG för 2370:-

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/48340?opendocument&markID=30-25-10
Senast redigerad av Magnuz 2007-04-10 18:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-04-10 18:54

Citerat från Brystons hemsida :

"Our Mission

To design a State of the Art, ultra high powered Dual Mono Amplifier.

The Bryston 14B SST is a balanced-output amplifier which reduces THD and IMD to unprecedented low values, (typically 0.001% or less), for a new degree of transparency, musicality and ease of listening. Superbly low noise floor, typically below – 118dB, yields an inky black silence between notes for hauntingly realistic reproduction. Tremendous power reserves give the 14B SST virtually perfect freedom from overload on any type of speaker or music, bringing the performance and realism directly into your listening environment. The ability to resolve subtle details has to be heard to be believed – it truly sets a new standard – mission accomplished. "

Tror nog att marknadsavdelningen har haft ett finger med i ovanstående !

8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-10 19:02

Tja....du förstår nog sammanhanget efter att ha läst den kommande publiceringen :) :D

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-04-10 19:11

Kaffekoppen skrev:
Tja....du förstår nog sammanhanget efter att ha läst den kommande publiceringen :) :D

Nja det lär inte påverka:

When will the "new improved" 14B SST be available ?
« on: March 23, 2007, 09:58:59 pm »

Hi all,

I know for a fact that there has been a new revision of the 14B SST, I believe it includes minor upgrades to output filter among other. My question is simple: When will this be public (I guess it's public now though) ? And when can I download the altered schema on the web so I can judge for myself if it is something I need to get Bryston to upgrade for me or not ?

Re: When will the "new improved" 14B SST be available ?
« Reply #1 on: March 23, 2007, 10:07:16 pm »

Ok I give up - where did you hear there was a new 14B?

james

Vilket går att läsa här:
http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=38702.0

Och för den som inte vet: James är James Tanner och han är en av deras bästa (?) säljare som alltid verkar finnas till hands....

För övrigt äger jag inget från Bryston längre ;)
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-10 19:25

Jag vet att du inte äger ett Bryston. Hur gick det med norgeaffären till slut?

Förresten har jag aldrig påstått att det finns en ny version av steget ute, det vet jag inget om. Jag sa bara att sammanhanget kanske klarnar. Jag har inte deltagit i något test alls ;)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-04-10 19:32

Kaffekoppen skrev:Jag vet att du inte äger ett Bryston. Hur gick det med norgeaffären till slut?

Jag har fått tillbaka mina pengar efter ett års processande - vilket är åt helvete minst sagt. Återstår bara å kräva tillbaka moms och tull från farbror staten....

Jag avråder verklgien från att använda TAA Import AS i någon som helst form.

Kaffekoppen skrev:Förresten har jag aldrig påstått att det finns en ny version av steget ute, det vet jag inget om. Jag sa bara att sammanhanget kanske klarnar. Jag har inte deltagit i något test alls ;)

Det har inte jag heller, och inte den som skrev ovanstående insändare heller för den delen.

I vilket fall, det finns ingen modifierad version - det har jag kollat upp 8)
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-10 19:34

Fick du tillbaka advokatarvoden med? Känner du dig nöjd med Brystons agerande från centralt håll?

Ev. modifierade versioner känner jag inte till heller 8)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-04-10 19:43

Kaffekoppen skrev:Fick du tillbaka advokatarvoden med? Känner du dig nöjd med Brystons agerande från centralt håll?

Bryston centralt ? Du skämtar ? Dom trodde jag ljög efter att den svenska (norska!) generalagenten tutat i dom att jag dels ljög om allt möjligt skit, och dels att moms/tull inte är tillkommer när man skickar paket mellan Sverige och Norge. Vilket det bevisligen gör eftersom Norge inte är med i EU.

Alltså Bryston har bra service, eller hade i alla fall, men inte f*n är dom intresserade av att hjälpa en kund som höll på att bli lurad av deras egna generalagent för Sverige när kunden tog till advokat...

Jag ger inte mycket för deras "icke"-agerande.
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-10 19:54

Ett märkligt sätt att värna varumärket på.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2007-04-10 22:35

Finns det någon som (aktivt) säljer Bryston i Sverige?

Är sjukligt nyfiken på en SP2.... :P

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-10 22:53

bamsefar - du har kanske skrivit om det i nån annan tråd, men vad var det som hände? reklamation antar jag, men vad var felet?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-10 23:00

Jag gillar ju både Norge, norrmän och norskor (verkligt trevliga och vettiga människor varenda en jag träffat faktiskt, hittills) men tyvärr måste jag hålla med om att det är osunt att ha en skandinavien-agent i Norge, när Norge ju, till skillnad från de andra skandinaviska länderna, inte är med i EU. :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-04-10 23:19

iö !

Funderar du på att . . . . . ? :wink:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-04-10 23:28

Laila ! 8)

Tala klarspråk.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-04-10 23:35

E !

Vågar inte. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-10 23:43

Laila skrev:Citerat från Brystons hemsida :

"Our Mission

To design a State of the Art, ultra high powered Dual Mono Amplifier.

The Bryston 14B SST is a balanced-output amplifier which reduces THD and IMD to unprecedented low values, (typically 0.001% or less), for a new degree of transparency, musicality and ease of listening. Superbly low noise floor, typically below – 118dB, yields an inky black silence between notes for hauntingly realistic reproduction. Tremendous power reserves give the 14B SST virtually perfect freedom from overload on any type of speaker or music, bringing the performance and realism directly into your listening environment. The ability to resolve subtle details has to be heard to be believed – it truly sets a new standard – mission accomplished. "

Tror nog att marknadsavdelningen har haft ett finger med i ovanstående !

Det går väl inte att utesluta att det är så. :wink:
(Även om jag inte vet att de har någon - jag har faktiskt varje gång jag ringt och pratat med dem hamnat rakt in i laboratoriet! :o )

Men vad jag reflekterar över i den text du citerar är följande saker:

1. Uttrycket High End förekommer inte i deras text.

2. Det som sägs är fysikaliskt baserat och förankrat, och följt av hur man kan uppleva det.

3. De subjektiva beskrivningar de kommer med, överensstämmer häpnadsväckande väl med hur jag brukar uppleva, de kvaliteter som framkommer (från fonogrammet nota bene) när man har ynnesten att slippa få musiken smutsad av de förvrängningar som sämre förstärkare ofta ger.

4. Flera av uttrycken överensstämmer vad jag faktiskt hört folk säga spontant när jag spelat på en anläggning med mitt nya slutsteg för dem - och de stämmer utmärkt med vad jag själv upplever också. :P

Sen tycker jag det är viktigt att minnas att det som beskrivs är upplevelser som villkåras sammanhanget - upplevelser som man bara får när man spelar fonogram som har kvaliteterna, i en generellt rensad kedja.

Det är inte alls säkert att man upplever saker på samma sätt i F/E-lyssning - för där hör man ju bara (i bästa fall) att "ingenting förändras" mellan F och E. Först när man sätter sig och lyssna på en kedja med idel "oförändrande" apparater - uppstår magin och upplevelserna kan bli avsevärt större än summan av de enskilda F/E-lyssningsupplevelserna.

Det är ju först då man slipper höra den sameness som så ofta får musik återgiven i hifi-anläggningar att likriktas och låta som "apparat-ljud" istället för den musik som faktiskt startade kedjan.

Jag har många gånger reflekterat över att beskrivningar såsom de som Bryston skriver, stämmer så bra överens med vad man upplever när man sitter live och lyssnar och sluter ögonen, men som alltför sällan får upplevas från apparat-återgiven musik.
(Inte så många fonogram har ju ens kvaliteterna bevarade. :( )

Nu vill jag inte överdriva just effektförstärkarens betydelse - allt inkluderat är ju trots allt elektroniken för det mesta en mindre del av de sammalagda problem som anläggningen erbjuder. Men icke desto mindre kan övergången från enklare elektronik till finare (givet tillräcklig kvalitet i öriga länkar, självklart) rendera upplevelser som kan kläs med ord som de av Bryston valda.

Det är i varje fall min erfarenhet.

Verkligheten är förstås är den, beskrivningen för att kunna kallas relevant, naturligtvis tillhör fonogrammet och inte någon enskilda komponent i kedjan. Det vill säga det som beskrivs är inte egenskaper hos just t ex förstärkaren. De tillhör fonogrammet, och de släpps om man hör dem, uppenbart fram av ALLA delar av kedjan.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag kommer att göra en ansträngning att, i tid till publiceringen av testen i MoLt, se till att jag kan komplettera med den upplysning om serienummer som Bamsefar efterlyser. Han har helt rätt i att det ju är en upplysning som måste finnas med - om testets beskrivning skall kunna användas praktiskt som meningsfull ledtråd inför valet av effektförstärkare.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-04-11 00:10

Placebo, försvarande av dyrt inköp, Placebo, försvarande av dyrt inköp,
Placebo, försvarande av dyrt inköp, Placebo, försvarande av dyrt inköp,

. . . . . . . . . . . .nä´rå bara lite avis med förhoppning om att kuna avlyssna dito vid tillfälle ! 8)

ps. Grattis till din investering :D ds.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi