Moderator: Redaktörer
matereo skrev:Om någon har kunde väl den personen glutta igenom sina gamla Hifi-world... Noel Keywood brukade väl mäta på allt som testades!?
Piotr skrev:Audio Research VT100 kan kanske va nåt. De är rena, välupplösta och lågdistande. Inte gratis dock!
/Peter
Ragnwald skrev:Amerikanska Audio Research är ett gott val, men även franska Jadis.
http://www.jadis-electronics.com de har slutsteg på upp till 2600 watt/kanal.
Kanske en Jadis DA-5 skulle funka 2x50watt.
subjektivisten skrev:Piotr skrev:Audio Research VT100 kan kanske va nåt. De är rena, välupplösta och lågdistande. Inte gratis dock!
/Peter
Ja, skulle gissa att AR är en av dom som har rörslutsteg som mäter riktigt bra. Var det inte ett av deras slutsteg som fick riktigt bra i F/E lyssning?
Rydberg skrev:Ragnwald skrev:Amerikanska Audio Research är ett gott val, men även franska Jadis.
Jadis skulle jag inte rekommendera, tycker det färgar tämligen kraftigt.
Rydberg skrev:Ragnwald skrev:Amerikanska Audio Research är ett gott val, men även franska Jadis.
matereo skrev:Rydberg skrev:Ragnwald skrev:Amerikanska Audio Research är ett gott val, men även franska Jadis.
Denna tråden handlar inte om vilka man tycker färgar ljudet utan om det finns några som mäter bra... Frågan är bara vad som är referens för mätmässigt bra?
Rydberg skrev:matereo skrev:Rydberg skrev:Ragnwald skrev:Amerikanska Audio Research är ett gott val, men även franska Jadis.
Denna tråden handlar inte om vilka man tycker färgar ljudet utan om det finns några som mäter bra... Frågan är bara vad som är referens för mätmässigt bra?
Färgar de mycket så mäter de garanterat inte bra heller
lech skrev:MVH
Lech![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Lech![]()
![]()
![]()
![]()
Lech![]()
![]()
![]()
![]()
Nä, jag vet!Flint skrev:Rydberg skrev:matereo skrev:Rydberg skrev:Ragnwald skrev:Amerikanska Audio Research är ett gott val, men även franska Jadis.
Tror du det?
NNord skrev:Verkar vara en knivig fråga att svara på detta !
Flint, har inte du någon åsikt? Du brukar skriva informativt om rörprylar
Piotr skrev:Du menar vilka distortionsvärden som kan anses vara bra?
Med tanke på "referens för mämässigt bra".
/Peter
matereo skrev:Rydberg skrev:Ragnwald skrev:Amerikanska Audio Research är ett gott val, men även franska Jadis.
lech skrev:När jag sitter på "hemmet" ska jag köpa mig ett oscilloskåp och ett förstoringsglas och titta på musiken.
Då stör jag inte tant Anna i rummet intill.
MVH
Lech![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Piotr skrev:*TWAAAAAAANG*
Har en skön gammal Hondo som jag pluggar in i en Marshall 2x12" ibland å leker bluesgitarist. Kan knappt spela men attans vicket skönt ljud. Spelar in min truddilutt nån dag å skickar dig.![]()
/Peter
lech skrev:Hoppas du får rummet på andra sidan så kan vi både se och lyssna ihop.Jag ska ha min Tele och en halvrutten Marshallstack med mig. Då blir det garanterat väsen.
Jag är nog där först, men jag ska försöka "hålla rummet" tills du kommer.
MVH
Lech![]()
![]()
![]()
![]()
Harryup skrev:Morello skrev:Därför att mätdata visar vilka egenskaper apparaten besitter och därmed hur den påverkar signalen.
Morello tycker du att man kan avgöra hur ett steg låter efter att ha sett bara mätningar på det?
Morello skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Därför att mätdata visar vilka egenskaper apparaten besitter och därmed hur den påverkar signalen.
Morello tycker du att man kan avgöra hur ett steg låter efter att ha sett bara mätningar på det?
Ja, i förekommande fall.
När det gäller rörsteg är ofta distorsionen och utgångsimpedansen av sådan dignitet att de tvivelsutan färgar högst hörbart.
Å andra sidan kan man aldrig vara säker på huruvida en apparat färgar om man inte hittar ngåot suspekt när man mäter - det finns alltid en risk för att man missar något.
Morello skrev:Ja, i förekommande fall.
När det gäller rörsteg är ofta distorsionen och utgångsimpedansen av sådan dignitet att de tvivelsutan färgar högst hörbart.
JustAudioMagic skrev:Morello skrev:Ja, i förekommande fall.
tycker du har otroligt fel där....
Morello skrev:Inte så mycket att tycka till om; faktum är att distorsionsnivåer om flera procent och utgångsimpedanser renderandes avvikelser i frekvensgång om flertalet decibel är de facto hörbara.
JustAudioMagic skrev:Morello skrev:Inte så mycket att tycka till om; faktum är att distorsionsnivåer om flera procent och utgångsimpedanser renderandes avvikelser i frekvensgång om flertalet decibel är de facto hörbara.
det är faktiskt väldigt mycket att tycka till om. bara för att mätning visar helt fel åt skogen så finns det säkert många öron som tycker om just det ljudet. man kan aldrig säga generellt ut att den o den är helt kass på grund av mätning och fakta. har man inte lyssnat på den själv som individ kan man inte heller uttala sig
Vee-Eight skrev:Helt riktigt, om man är noga att skilja på äpplen och vinterdäck. I detta fallet är det uppmätt versus upplevt. En mätning säger mkt lite om vad du gillar, och vad du gillar säger mkt lite om vad det mäter. De båda fenomenen är inte helt skilda, av förekommen anledning, men bra nära.
JustAudioMagic skrev:Morello skrev:Inte så mycket att tycka till om; faktum är att distorsionsnivåer om flera procent och utgångsimpedanser renderandes avvikelser i frekvensgång om flertalet decibel är de facto hörbara.
det är faktiskt väldigt mycket att tycka till om. bara för att mätning visar helt fel åt skogen så finns det säkert många öron som tycker om just det ljudet. man kan aldrig säga generellt ut att den o den är helt kass på grund av mätning och fakta. har man inte lyssnat på den själv som individ kan man inte heller uttala sig
JustAudioMagic skrev:Vee-Eight skrev:Helt riktigt, om man är noga att skilja på äpplen och vinterdäck. I detta fallet är det uppmätt versus upplevt. En mätning säger mkt lite om vad du gillar, och vad du gillar säger mkt lite om vad det mäter. De båda fenomenen är inte helt skilda, av förekommen anledning, men bra nära.
och man behöver mäta för att...?
Vee-Eight skrev:För att bättre veta vad man sysslar med. Men det är ju inget måste att veta.
JustAudioMagic skrev:Vee-Eight skrev:Helt riktigt, om man är noga att skilja på äpplen och vinterdäck. I detta fallet är det uppmätt versus upplevt. En mätning säger mkt lite om vad du gillar, och vad du gillar säger mkt lite om vad det mäter. De båda fenomenen är inte helt skilda, av förekommen anledning, men bra nära.
och man behöver mäta för att...?
JustAudioMagic skrev:Vee-Eight skrev:För att bättre veta vad man sysslar med. Men det är ju inget måste att veta.
så för att veta vad man sysslar med när det gäller förstärkare räcker det inte att lyssna och köra på erfarenhet och logik?
Vee-Eight skrev:Ja och nej. Beror helt på vad man vill göra med sin kunskap. Precis enligt det jag skrev; det måstes ingenting.
JustAudioMagic skrev:Vee-Eight skrev:Ja och nej. Beror helt på vad man vill göra med sin kunskap. Precis enligt det jag skrev; det måstes ingenting.
*S*... då vet jag din inställning iaf
Vee-Eight skrev:Då vet du mer än jag.Vad är min inställning? Jag kan kanske dementera eller hålla med.
JustAudioMagic skrev:Vee-Eight skrev:Då vet du mer än jag.Vad är min inställning? Jag kan kanske dementera eller hålla med.
du vet väl vad du skrev längre upp?
JustAudioMagic skrev:Vee-Eight skrev:För att bättre veta vad man sysslar med. Men det är ju inget måste att veta.
så för att veta vad man sysslar med när det gäller förstärkare räcker det inte att lyssna och köra på erfarenhet och logik?
Vee-Eight skrev:Men viktigast; förstod du mitt resonemang? (inte samma sak som att "hålla med")
Dahlqvist skrev:Morello är bl.a. konstruktör av audioelektronik. Att mäta handlar om att hitta förklaringar till hur apparatens signalbehandling är kopplat till det som man upplever via hörseln. Detta gör man för att kunna ge konstruktionen de egenskaper man vill ha. Om man inte är konstruktör kan detta vara av perifert intresse.
Taskigt ljud från elektronik har sin förklaring i vad elektroniken gör med signalen. Signalen kan registeras av andra instrument än örat och som presenterar informationen i en form som är kopplat till hur elektriska signaler modelleras matematiskt. För att konstruera bra apparater måste man helt enkelt förstå hur apparatens signalbehandling är kopplat till "bra ljud". Måste och måste förresten. Man kan ju ha tur också.
/D
Rydberg skrev:
JustAudioMagic skrev:Vee-Eight skrev:Men viktigast; förstod du mitt resonemang? (inte samma sak som att "hålla med")
än en gång, tycker du har fel.... jag förstår ganska mycket utan att för den delen mäta
Vee-Eight skrev:Isf kan du inte skilja på begreppen, men det är som sagt innan helt ok med mig. Du får snurra till det hur bäst du vill. Bara du är nöjd med din hifi.
JustAudioMagic skrev: ..tycker han har fel ändå..
JustAudioMagic skrev:Morello kunde varit vaktmästare om han så ville, tycker han har fel ändå. självklart är det skillnad på en konstruktör och en försäljare. (vet jag själv som konstruktör inom vvs).
IngOehman skrev:Den som inte bryr sig om något annat än upplevelsen av hela kedjan, och som därtill tror att mätningarna inte är översättbara till en upplevelse, har av naturliga orsaker varken behov eller glädje av mätningar.
JustAudioMagic skrev:Morello kunde varit vaktmästare om han så ville, tycker han har fel ändå. självklart är det skillnad på en konstruktör och en försäljare. (vet jag själv som konstruktör inom vvs).
Morello skrev:JustAudioMagic skrev: ..tycker han har fel ändå..
Kan du inte argumentera istället för att bara basunera att dina meningsmotståndare har fel?
subjektivisten skrev:JustAudioMagic skrev:Morello kunde varit vaktmästare om han så ville, tycker han har fel ändå. självklart är det skillnad på en konstruktör och en försäljare. (vet jag själv som konstruktör inom vvs).
Varför har han fel? Detta är vad jag försökt förklarat för meanmachine i 3 månader nu. Att det kan vara skillnad mellan vad man föredrar för ljud (färgat) och vad som är faktiskt korrekt ljud.
JustAudioMagic skrev:Morello skrev:JustAudioMagic skrev: ..tycker han har fel ändå..
Kan du inte argumentera istället för att bara basunera att dina meningsmotståndare har fel?
jag har sagt gång på gång att jag tycker att mätning långt ifrån kan jämföras eller ens kompletteras med lyssning
Morello skrev:Jo, du tycker det, men varför? Vilka är dina argument?
Vidare undrar jag hur i hela friden du kan göra gällande att mätningar inte kan kompletteras medf lyssning? Varför skulle man inte kunna göra det? Jag vill påstå att det bör vara obligatoriskt att komplettera mätning med lyssning om man vill utvärdera en apparat.
JustAudioMagic skrev:jag har sagt hela tiden att man ska lyssna sig fram. det har inget med färgat ljud eller vad som är korrekt ljud. det handlar om det ljud man själv tycker om. jag kanske tycker om en viss stärkare som färgar ljudet på ett sätt medans en annan tycker om en som inte färgar det alls. eller vice versa. Individuellt
Dahlqvist skrev:a) Att det går att förutsäga lyssningstryck från mätdata.
b) Att rörförstärkare i majoriteten av fall förändrar ljudet hörbart från ingång till utgång (osagt om det är till det bättre eller sämre)
Vilket är det? Min egen uppfattning är att i a) kan man diskutera hur stark kopplingen är medan i b) finns det inte mycket att vara oense om och att det snarast är hela poängen med rörisar.
/D
JustAudioMagic skrev:b) om det låter riktigt bra, varför ens bry sig om det??
subjektivisten skrev:JustAudioMagic skrev:b) om det låter riktigt bra, varför ens bry sig om det??
VA!!?? Menar du allvar? Ja, trodde faktiskt en säljare vara mer intresserad av apparaterna han sålde än valfri onoff försäljare men hade visst fel.
Dahlqvist skrev:JustAudioMagic skrev:b) om det låter riktigt bra,
Men om det inte låter riktigt bra, vad gör man då?JustAudioMagic skrev:varför ens bry sig om det??
För att kunna göra om bravaden!
/D
JustAudioMagic skrev:jag tycker på tok för många förlitar sig på mätning och spenderar mindre tid på att lyssna sig fram.
JustAudioMagic skrev:Dahlqvist skrev:JustAudioMagic skrev:b) om det låter riktigt bra,
Men om det inte låter riktigt bra, vad gör man då?JustAudioMagic skrev:varför ens bry sig om det??
För att kunna göra om bravaden!
/D
låter det inte bra så letar man nytt... ganska självklart
Morello skrev:JustAudioMagic skrev:jag tycker på tok för många förlitar sig på mätning och spenderar mindre tid på att lyssna sig fram.
Hur har du kommit fram till den ståndpunkten?
Dahlqvist skrev:Ja, det är det kanske. Jag har ju redan sagt att mätningar nog är av mindre intresse för de som inte konstruerar. Men nu handlar det om konstruktörens perspektiv. Hur svarar du då?
/D
JustAudioMagic skrev:Morello skrev:JustAudioMagic skrev:jag tycker på tok för många förlitar sig på mätning och spenderar mindre tid på att lyssna sig fram.
räcker ju att läsa vad merdelen på forumet skriver...
Morello skrev:Nu klev du ner i sandlådan och där får du leka själv.
JustAudioMagic skrev:nu är du nog lite fel ute... man kan väl ha bra grejer utan för den delen mäta
JustAudioMagic skrev:Morello skrev:JustAudioMagic skrev:jag tycker på tok för många förlitar sig på mätning och spenderar mindre tid på att lyssna sig fram.
räcker ju att läsa vad merdelen på forumet skriver...
JustAudioMagic skrev:IngOehman skrev:Den som inte bryr sig om något annat än upplevelsen av hela kedjan, och som därtill tror att mätningarna inte är översättbara till en upplevelse, har av naturliga orsaker varken behov eller glädje av mätningar.
vadå tror? mätning är just en mätning och inget du kan lyssna dig fram till.
JustAudioMagic skrev:jag vill aldrig bli så naiv att jag tror det. men det är upp till var o en självklart
IngOehman skrev:Nåväl, du har mycket att lära, om du vill. Annars slipper du förstås.![]()
De som undersökt det VET att mätningar korrelerar till 100% med vad man hör. Hur kan det då vara naivt att tro att så är fallet?
Hör du alltså inte att något ändrar sig om du vrider på en diskantkontroll?Jag tror du gör det (för du är väl hörande?).
När man mäter upp tonkurvan från en diskantkontroll är det just det du hör som man kartlagt med mätningen!![]()
IngOehman skrev:JustAudioMagic skrev:IngOehman skrev:Den som inte bryr sig om något annat än upplevelsen av hela kedjan, och som därtill tror att mätningarna inte är översättbara till en upplevelse, har av naturliga orsaker varken behov eller glädje av mätningar.
vadå tror? mätning är just en mätning och inget du kan lyssna dig fram till.
Wow... Här var det värre ställt än jag trodde.
Hetsporren skrev:To say the least. Gör nåt vettigare av tiden IÖ, JAM är Dead End...
NNord skrev:Summa summarum av denna tråd, verkar ju vara att det inte existerar rörförstärkare som håller måttet. verkar inte ens gå att lyfta fram det bästa exemplet, det som kommer närmast.
Va ju en trevlig tråd från början, sedan blev det en bråktråd, -som vanligt ! Typ !
JustAudioMagic skrev:De som undersökt det VET att mätningar korrelerar till 100% med vad man hör. Hur kan det då vara naivt att tro att så är fallet?
håller inte med... än en gång!
JustAudioMagic skrev:NNord skrev:Summa summarum av denna tråd, verkar ju vara att det inte existerar rörförstärkare som håller måttet. verkar inte ens gå att lyfta fram det bästa exemplet, det som kommer närmast.
Va ju en trevlig tråd från början, sedan blev det en bråktråd, -som vanligt ! Typ !
tråkigt nog blev det så... jag tycker precis tvärtom, att det existerar många rör som är riktigt trevliga
Almen skrev:Du måste lära dig skilja på objektiva prestanda och subjektiva preferenser. Inte minst som försäljare av HiFi-utrustning!
subjektivisten skrev:Bevisligen så är JAM ett troll eftersom han är inte på faktiskt för lära sig något utan han är här för att föra en monolog.
JustAudioMagic skrev:Almen skrev:Du måste lära dig skilja på objektiva prestanda och subjektiva preferenser. Inte minst som försäljare av HiFi-utrustning!
ja pappa.....
JustAudioMagic skrev:NNord skrev:Summa summarum av denna tråd, verkar ju vara att det inte existerar rörförstärkare som håller måttet. verkar inte ens gå att lyfta fram det bästa exemplet, det som kommer närmast.
tråkigt nog blev det så... jag tycker precis tvärtom, att det existerar många rör som är riktigt trevliga
JustAudioMagic skrev:IngOehman skrev:Nåväl, du har mycket att lära, om du vill. Annars slipper du förstås.![]()
alla har rätt till sin åsikt, lixom du
JustAudioMagic skrev:iö skrev:De som undersökt det VET att mätningar korrelerar till 100% med vad man hör. Hur kan det då vara naivt att tro att så är fallet?
håller inte med... än en gång!
JustAudioMagic skrev:iö skrev:Hör du alltså inte att något ändrar sig om du vrider på en diskantkontroll?Jag tror du gör det (för du är väl hörande?).
När man mäter upp tonkurvan från en diskantkontroll är det just det du hör som man kartlagt med mätningen!![]()
behöver du en mätning som visar vad som händer vid en diskantkontroll??
JustAudioMagic skrev:riktigt så handlingsförlamade är ni väl inte? jag pratar om mätning man inte [b]hör!!![/].
NNord skrev:Summa summarum av denna tråd, verkar ju vara att det inte existerar rörförstärkare som håller måttet. verkar inte ens gå att lyfta fram det bästa exemplet, det som kommer närmast.
Du är välkommen hem till mig. Ta med dig Joni och en skivspelare, så.subjektivisten skrev:Vore som sagt kul att testa samma med ett slutsteg med rejält med kraft.
IngOehman skrev:NNord skrev:Summa summarum av denna tråd, verkar ju vara att det inte existerar rörförstärkare som håller måttet. verkar inte ens gå att lyfta fram det bästa exemplet, det som kommer närmast.
Det bästa jag träffat på i rörförstärkarväg sett ur transparensperspektivet är tvivelsutan ett AR-slutsteg. Jag tror det kanske hette D-150?
Det inte bara återgav musiken förträffligt ackurat, utan det var effektstarkt också. Och det lät sig knappt påverkas av lasten. De flesta transistorslutseg har en distorsion som är mångfaldigt sämre i konstlast än den är utan last (det kan översättas med att strömdistorsionen dominerar kraftigt över spänningsdistorsionen i praktikt bruk, eller kan beskrivas som att förstärkarens utimpedans är olinjär).
Detta AR-slutsteg spelade lika rent, snyggt och obesvärat, oavsett last, för alla de fall jag provade.![]()
Det mest överväldigande sett ur "upplevelseperspektivet" jag hört (transistorer och rör inräknade) var effekten av ett rörförsteg signerat Josef Svalander. Om jag kunde få den överföringsfunktionen förpackad och tillgänglig i en effektknapp på min anläggning skulle jag med glädje slanta upp en del för den.
Vh, iö
NNord skrev:IngOehman skrev:NNord skrev:Summa summarum av denna tråd, verkar ju vara att det inte existerar rörförstärkare som håller måttet. verkar inte ens gå att lyfta fram det bästa exemplet, det som kommer närmast.
Det bästa jag träffat på i rörförstärkarväg sett ur transparensperspektivet är tvivelsutan ett AR-slutsteg. Jag tror det kanske hette D-150?
Det inte bara återgav musiken förträffligt ackurat, utan det var effektstarkt också. Och det lät sig knappt påverkas av lasten. De flesta transistorslutseg har en distorsion som är mångfaldigt sämre i konstlast än den är utan last (det kan översättas med att strömdistorsionen dominerar kraftigt över spänningsdistorsionen i praktikt bruk, eller kan beskrivas som att förstärkarens utimpedans är olinjär).
Detta AR-slutsteg spelade lika rent, snyggt och obesvärat, oavsett last, för alla de fall jag provade.![]()
Det mest överväldigande sett ur "upplevelseperspektivet" jag hört (transistorer och rör inräknade) var effekten av ett rörförsteg signerat Josef Svalander. Om jag kunde få den överföringsfunktionen förpackad och tillgänglig i en effektknapp på min anläggning skulle jag med glädje slanta upp en del för den.
Vh, iö
Äntligen ett konkret giv med lite substans och värde !! Tack Ingvar !
Dahlqvist skrev: ...... och isynnerhet Jadis är lite "skumma" i sina konstruktioner. ........
/D
lech skrev:Har jag fel rätta mig.!
lech skrev:Den laboratoriska ljudåtergivningen synes vara ett hederskodex för forumet.
Mattematisk digital mascho slår fullständigt ut Musikupplevelserna.
Pryl bögarna jublar !! och slänger på en digital nolla till.
Vad hände ?? missade jag något ?? Inte troligt för den passerade i en jitterskur. Klocka dit och hit, min är 18,47 nu.
Frekvens? min puls är 60 /min i lyssningsläge. 180 när lag läser forumet och blir påmind om spöken i vita rockar på 80 talet.
Detta är inget Hifi och musik forum ??? Har jag fel rätta mig.!
MVH
Lech![]()
Stå på mätnissar jorden är rund i stort sett men platt är den inte.
lech skrev:Har jag fel rätta mig.!
Nefilim skrev:Audio Research D 150
Uppgifter säger att endast 200 st tillverkades, så det kan nog vara svårt, eller näst intill omöjligt att få tag i ett ex!
Uppgifter säger att endast 200 st tillverkades, så det kan nog vara svårt, eller näst intill omöjligt att få tag i ett ex!
Nefilim skrev:Wow!!!!
Är det ditt???
Lech, ditt inlägg är elakt. Men jag ser ändå positivt på det.
guru skrev:Nefilim skrev:Wow!!!!
Är det ditt???
Tyvärr inte, det är "Time" på hififorum.nu
Finns lite på denna länk (sid8), känsliga för horn och rör bör dock undvika klicka på länken...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33512&whichpage=1&SearchTerms=%E5terbes%F6k%2Ctime
phon skrev:Dahlqvist skrev: ...... och isynnerhet Jadis är lite "skumma" i sina konstruktioner. ........
/D
Har du några exempel sådär i huvudet? Detta eftersom jag rotar i en Defy7 nu, man kanske kan rätta till det värsta medans den ändå ligger i delar.
Dahlqvist skrev: Man drev t.ex. KT88:or med anodkopplade ECC83:or.
/D
phon skrev:Dahlqvist skrev: Man drev t.ex. KT88:or med anodkopplade ECC83:or.
/D
Och dom är ändå lättdrivna jmf med 6550. Här driver man tre stycken trögdrivna 6550 med en ECC83, visserligen med båda halvorna. Jaja.
Vi får välan se hur mycket det distar om några dagar .... skall bara byta lite fler prylar först.
phon skrev:Dahlqvist skrev: Man drev t.ex. KT88:or med anodkopplade ECC83:or.
/D
Och dom är ändå lättdrivna jmf med 6550. Här driver man tre stycken trögdrivna 6550 med en ECC83, visserligen med båda halvorna. Jaja.
Vi får välan se hur mycket det distar om några dagar .... skall bara byta lite fler prylar först.
guru skrev:Ja, det där steget vad det nog. Tror jag. Vad jag minns tydligast av steget jag testade var att det var på 150 W per kanal och förstås hur imponerande slaggfritt det lät. Stort var det också.
16st 6550 rör tar sin plats
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 31 gäster