Hur ofärgat kan nått bli?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Hur ofärgat kan nått bli?

Inläggav meanmachine » 2007-06-28 16:11

Funderar lite på detta med färgat som ju är en viktigt post för många av er. Om en viss grupp har sagt att nått är ofärgat är det tydligen väldigt bra oavsett hur mycket den kostar. Men nya röd uppkommer ju hela tiden och nya saker tenderar blir med som ofärgatreferenser för att sedan ersättads av något annat som är ofärgat. Fölåt en dum men tankarna är inte helt främmande för att detta helt enkelt är lika komesiellt som allt annat. Ärsäkert inte så men för att reda ut detta skapar jag denna tråd.

Kan saker bli mer ofärgade? Alltså ofärgad, mer ofärgad osv. Utifrån vad jag förstår har vi ju redan nått utopia på detta området. Varför strävar man ens vidare då och hur kommer det sig att nya saker som är ofärgade höjs till skyarna? Jag fattar inte detta.

Hela konceptet med neutralitet påminner mig om 70-talets stora jakt på THD. 8O 0,000000012THD osv. Om ni kommer ihåg. Bästa förstärkaren har minst diskt. :lol:

Kan saker fortfarande bli mer ofärgade och iså fall hur? Om vad är det som gör detta? Och om nu en stärk klarar f/e är den inte perfekt då utan faller i glömska när nästa apparat kommer som klarar detta.

Kanske blir tjatig men som sagt får jag inte ihop det. :oops:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
niklas

Re: Hur ofärgat kan nått bli?

Inläggav niklas » 2007-06-28 16:53

Om du med
meanmachine skrev:en viss grupp
menar LTS så faller hela ditt resonemang eftersom de aldrig påstått att någonting är ofärgat.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-28 17:17

Transparent, transparentare, transparentast, dom förutfattade meningarna går aldrig ur:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=375086
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-28 19:43

Hmm...måste läsa om boken om hörsel och psykologi...kommer inte ihåg att ljud hade färg. Det var ju länge sedan i o f sig...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-28 20:06

Zzombie skrev:Hmm...måste läsa om boken om hörsel och psykologi...kommer inte ihåg att ljud hade färg. Det var ju länge sedan i o f sig...

Ljud har spektrala egenskaper, precis som ljus. Ett annat ord för spektrala egenskaper är färg. Vanligaste användningen av färganalogin i ljudsammanhang är nog vitt och skärt brus. Det vita bruset/ljuset innehåller lika mycket av alla frekvenser, det skära bruset/ljuset har mer betoning av de låga frekvenserna.

Jag fick på nöten här på forumet när jag sa att kopplingen lätt kunde expanderas till att diskantljud är blå och basljud röda, men flera tekniker jag har pratat med efter det har begripit utmärkt vad jag menar (tex om jag säger att spektrum blir lite blåare, även när det gäller ljud alltså).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-28 20:12

Jaha, då har vi nått fram till 7 punkten i Tractatus...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-28 20:14

Svante skrev: ..... jag sa att kopplingen lätt kunde expanderas till att diskantljud är blå och basljud röda, men flera tekniker jag har pratat med efter det har begripit utmärkt vad jag menar (tex om jag säger att spektrum blir lite blåare, även när det gäller ljud alltså).

Helt klart är basen mer röd och diskanten mer blå, så har det alltid varit för mig. Låter inte konstigt på något sätt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-28 20:21

Det gör nästan att göra en politisk koppling också. :wink:
Men om vi struntat i det så har jag också alltid kopplat ljusorgeln med bas till rött, diskant till blått och mellanregister till gulgrön.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-28 21:50

niklas skrev:Om du med meanmachine skrev:
en viss grupp
menar LTS så faller hela ditt resonemang eftersom de aldrig påstått att någonting är ofärgat.

Sluta lägg in värderingar. Alla som tycker neutralitet är bra om det omfattar LTS och hela faktisk är oväsentligt.

Jag är bara ute efter hur långt man kan gå. När har man nått TOPPEN så att säga. Är den inte redan nådd????

:)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-28 21:53

MP skrev:Det gör nästan att göra en politisk koppling också. :wink:
Men om vi struntat i det så har jag också alltid kopplat ljusorgeln med bas till rött, diskant till blått och mellanregister till gulgrön.

Funkar inte. Då skulle anarkisterna vara tysta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-28 21:58

neutralt i förhållande till VAD?? hur instrument faktiskt låter på riktigt eller vad?
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-28 21:59

Ja de finns ju inte representerade där du vet... pilitoken :wink:

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-28 22:14

Tystnaden är mer talande...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-28 22:28

Mayro skrev:neutralt i förhållande till VAD?? hur instrument faktiskt låter på riktigt eller vad?

Neutral mot skivan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-28 22:30

meanmachine skrev:Sluta lägg in värderingar. Alla som tycker neutralitet är bra om det omfattar LTS och hela faktisk är oväsentligt.

Vad jag förstår så är långt ifrån alla som är medlemar i LTS några neutralsuktande människor. Vad jag förstår finns det flera som sysslar med rör och andra klart oneutrala saker.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 22:31

subjektivisten skrev:
Mayro skrev:neutralt i förhållande till VAD?? hur instrument faktiskt låter på riktigt eller vad?

Neutral mot skivan.

Återigen, problemet är att ingen vet vad som finns på skivan. Och även om man visste, vilka aspekter väger tyngst? Vilka kompromisser är man villig att göra, vilka väljer man?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-28 22:37

Bill50x skrev:Återigen, problemet är att ingen vet vad som finns på skivan. Och även om man visste, vilka aspekter väger tyngst? Vilka kompromisser är man villig att göra, vilka väljer man?

/ B

Vet man visst. Hade du varit uppmärksam så hade du läst hur bl a Öhman har testat innan DAC mot live feed mm.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-06-28 22:41

haha! Ja men vad bra, då vet ju IÖ... men vi andra vet inte ett jota :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 22:47

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Återigen, problemet är att ingen vet vad som finns på skivan. Och även om man visste, vilka aspekter väger tyngst? Vilka kompromisser är man villig att göra, vilka väljer man?

/ B

Vet man visst. Hade du varit uppmärksam så hade du läst hur bl a Öhman har testat innan DAC mot live feed mm.

Såvitt jag vet har ingen, inte ens IÖ, lyssnat på allt. Dessutom är det så att vi har olika krav på vad som är viktigt när vi lyssnar. Vi har olika preferenser och accepterar olika typer av tillkortakommanden.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-28 23:13

Bill50x skrev:Såvitt jag vet har ingen, inte ens IÖ, lyssnat på allt. Dessutom är det så att vi har olika krav på vad som är viktigt när vi lyssnar. Vi har olika preferenser och accepterar olika typer av tillkortakommanden.

/ B

Allt? Behöver väl inte lyssna på allt för hitta en referens DAC, eller hur?
Hur många DAC har du jämfört mot live feed/live musik? Blint?

*Edit: preferenser har ju föga med opåverkad ljud att göra. Trodde detta var förstått sedan tidigare.*

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-28 23:22

meanmachine skrev:
Jag är bara ute efter hur långt man kan gå. När har man nått TOPPEN så att säga. Är den inte redan nådd????

BOTTEN menar du väl? TOPPEN har vi gått förbi för länge sedan.

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Hur ofärgat kan nått bli?

Inläggav Magnuz » 2007-06-28 23:35

meanmachine skrev:Kan saker bli mer ofärgade? Alltså ofärgad, mer ofärgad osv. Utifrån vad jag förstår har vi ju redan nått utopia på detta området. Varför strävar man ens vidare då och hur kommer det sig att nya saker som är ofärgade höjs till skyarna? Jag fattar inte detta.

Du har missförstått helt enkelt. Vi är låååångt från utopia. För det första är det så gott som omöjligt att bevisa att något är ofärgande (det skulle kräva att man testade med alla tänkbara lyssnare/mätinstrument med alla tänkbara signaler i alla tänkbara situationer, inte så praktiskt genomförbart...) Sedan finns det klara flaskhalsar i ljudåtergivningsvärlden som sätter käppar i hjulet för "det perfekta ljudet". Särskilt högtalarna skulle behöva förbättras våldsamt för att ens komma i närheten av en hygglig förstärkares förvrängningsgrad (även om jämförelsen inte är riktigt rättvis). Skulle högtalarna en dag nå dithän är det väl heller inte otänkbart att vi börjar hitta nya fel på förstärkare som tidigare har framstått som väldigt ofärgande. Dessutom behövs det nog göras ett och annat åt inspelningarna...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 06:09

Bill50x skrev:Såvitt jag vet har ingen, inte ens IÖ, lyssnat på allt. Dessutom är det så att vi har olika krav på vad som är viktigt när vi lyssnar. Vi har olika preferenser och accepterar olika typer av tillkortakommanden

Har hör detta också att det vi sysslar med är bara ett jagande eftersvans. Ingen stereo kommer någonsin att bli helt perfekt återgiven. Problemet är just detta som subjektivisten surrar om skivan.

Helt ointressant enligt mig eftersom skivan inte säger ett jota om hur ljudet skall låta. Skivan är ju som bekant inhålla av en massa dynga som regel, söndermastrade toner av bitterhet. Är detta vad jag vill ha trohet emot. Är så är faller vore jag ju dum i huvudet.

Jag tycker en självklarhet är att trohet skall vara mot äkta vara med då blir det problem eftersom vem skall lyckas beodömma detta och då blir även inspelningen med i ljudsystemet.

Min personliga respekt kommer inte tillfalla neutralitetsdebatten förrens detta kan inläsas i testförfarandena.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 06:11

Manuz skrev:Du har missförstått helt enkelt. Vi är låååångt från utopia. För det första är det så gott som omöjligt att bevisa att något är ofärgande (det skulle kräva att man testade med alla tänkbara lyssnare/mätinstrument med alla tänkbara signaler i alla tänkbara situationer, inte så praktiskt genomförbart...) Sedan finns det klara flaskhalsar i ljudåtergivningsvärlden som sätter käppar i hjulet för "det perfekta ljudet". Särskilt högtalarna skulle behöva förbättras våldsamt för att ens komma i närheten av en hygglig förstärkares förvrängningsgrad (även om jämförelsen inte är riktigt rättvis). Skulle högtalarna en dag nå dithän är det väl heller inte otänkbart att vi börjar hitta nya fel på förstärkare som tidigare har framstått som väldigt ofärgande. Dessutom behövs det nog göras ett och annat åt inspelningarna...

Tack magnuz för ett bra och seriöst svar. Du är som alltid ett fördedöme. :) Kanske du ser igenom.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-29 10:41

Särskilt högtalarna skulle behöva förbättras våldsamt för att ens komma i närheten av en hygglig förstärkares förvrängningsgrad

Hallååå, Quad ESL63 har en genomsnittlig distorsion på 0,03% (sedan 1981)...räcker inte det?

Det 'perfekta ljudet' finns inte. Erinra er Platons grottliknelse...vad vi hör är skuggorna på väggen.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-06-29 11:11

meanmachine skrev:
niklas skrev:Om du med meanmachine skrev:
en viss grupp

Sluta lägg in värderingar. Alla som tycker neutralitet är bra om det omfattar LTS och hela faktisk är oväsentligt.

Värderingar? Jag bara inkluderade "om", ifall du kanske menade nån annan, men det gjorde du alltså inte. Sluta säg åt mig vad jag ska göra.

meanmachine skrev:
Bill50x skrev:Såvitt jag vet har ingen, inte ens IÖ, lyssnat på allt. Dessutom är det så att vi har olika krav på vad som är viktigt när vi lyssnar. Vi har olika preferenser och accepterar olika typer av tillkortakommanden

Har hör detta också att det vi sysslar med är bara ett jagande eftersvans. Ingen stereo kommer någonsin att bli helt perfekt återgiven. Problemet är just detta som subjektivisten surrar om skivan.

Helt ointressant enligt mig eftersom skivan inte säger ett jota om hur ljudet skall låta. Skivan är ju som bekant inhålla av en massa dynga som regel, söndermastrade toner av bitterhet. Är detta vad jag vill ha trohet emot. Är så är faller vore jag ju dum i huvudet.

Jag tycker en självklarhet är att trohet skall vara mot äkta vara med då blir det problem eftersom vem skall lyckas beodömma detta och då blir även inspelningen med i ljudsystemet.

Min personliga respekt kommer inte tillfalla neutralitetsdebatten förrens detta kan inläsas i testförfarandena.

Det var svårt att läsa detta inlägget, men jag tror jag förstår vad du menar. Med ditt resonemang ("trohet mot äkta vara") behöver man ha en anläggning för varje skiva man har. Det verkar iofsig vara precis vad du har, men det är inte så praktiskt för de flesta. Har man istället källmaterialet (skivan, filmen, etc) som referens så blir det mer hanterligt. Straight wire with a gain, å hele den biten. Sen att många skivor låter illa är verkligen ett problem, men knappast något man kan belasta den uppspelande anläggningen för.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-06-29 12:28

meanmachine skrev:...Helt ointressant enligt mig eftersom skivan inte säger ett jota om hur ljudet skall låta...

I teorin får man nog förutsätta att skivan är precis hur artisten vill att det ska låta. I verkligheten blir det kanske inte riktigt så bra, men systemet (stereo) har potenital att bli riktigt bra. Du behöver inte oroa dig för att systemet är en flaskhals.
Att fiolen inte låter precis som ett riktigt instrument kan ha många orsaker. Det är (optimalt inspelat) bara ett sandkorn jämfört med de andra bergen som finns.

Det du kan fundera på är vilka grader av fel vi tål innan vi kan höra skillnaden.
Om vi nu kan mäta olika fel med massor av decimaler så är frågan när vi kan höra det.
Vad är gränsvärdena för tex. THD, svaj, bakgrundsbru mm?

edit: citatet blev mysko
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-29 12:32

Zzombie skrev:
Särskilt högtalarna skulle behöva förbättras våldsamt för att ens komma i närheten av en hygglig förstärkares förvrängningsgrad

Hallååå, Quad ESL63 har en genomsnittlig distorsion på 0,03% (sedan 1981)...räcker inte det?

Det 'perfekta ljudet' finns inte. Erinra er Platons grottliknelse...vad vi hör är skuggorna på väggen.

Det betvivlar jag starkt - i hela basregistret är kapaciteten begränsad och det föreligger tvivelsutan risk att överstyra systemet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-29 12:44

Kapaciteten för vad? Att spela högt eller?
Bara att koppla in ett par subbar i så fall eller köpa ett par maffiga Tannoyer eller JBL och skita i "neutraliteten" - och få hästsparkar i magen och se hur grogglaset sakta flyttar sig mot bordskanten.
Disten i basen för ESL är 1% vid 40 Hz vid 96 dB ljudtryck.
Kanske därför den låter mager, den fylls inte ut av en massa 2:a, 3:e etc -ordningens distorsion?
Dessutom sa någon mycket visare än jag att varje inspelning har sin egen naturliga återgivningsvolym...testa det, vrid lite på volymratten och försök träffa rätt. När ni gör det så blir det: listen to the music and feel the lyrics instead of wondering if I need better cables...
Senast redigerad av Zzombie 2007-06-29 12:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-29 12:53

niklas skrev:Har man istället källmaterialet (skivan, filmen, etc) som referens så blir det mer hanterligt. Straight wire with a gain, å hele den biten. Sen att många skivor låter illa är verkligen ett problem, men knappast något man kan belasta den uppspelande anläggningen för.

Just så. Även om nästan alla skivor låter skit så vet man ändå att ens egen anläggning är "rätt"...

Då föredrar jag nog lite trivsam färgning och kan njuta av de flesta av mina skivor...

/ B

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-29 13:03

Hur kan man ha en skiva som referens? Det är ju omöjligt,,,
Vi ser ju bara skuggorna på grottväggen vad än vi gör! Ingen kan vända sig om...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-06-29 13:21

Bill50x skrev:Just så. Även om nästan alla skivor låter skit så vet man ändå att ens egen anläggning är "rätt"...

Då föredrar jag nog lite trivsam färgning och kan njuta av de flesta av mina skivor...

/ B

Med bättre anläggning vänder det, och fler skivor blir njutbara! :wink: Min gissning är att det beror på att man kan höra precis hur productionen är rattad och det därför blir en slags förklaring till vad man hör, inte bara att ljudet låter "kasst" som på en "vanlig" anläggning som anses vara "väldigt bra*".

* Alltså inte tillräckligt bra i mina ö(r)on.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-06-29 13:22

Zzombie skrev:Hur kan man ha en skiva som referens? Det är ju omöjligt,,,
Vi ser ju bara skuggorna på grottväggen vad än vi gör! Ingen kan vända sig om...

Berätta vad ditt förslag är istället.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-29 13:24

Helt rätt! Den är till slut rattad genom ett par NS10, och med en kanonanläggning hör man sedan precis hur det ska låta...det enda vi kan göra är att putsa väggen så jämn som möjligt, men vi når inte fram...

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-29 13:37

Vilka är de vanliga invändningarna mot en idealistisk filosofi? Det finns många, men även om Gud eller en absolut perfekt idé inte existerar har vi en aning om vad det perfekta är.
Med det perfekta har tyvärr brister, eftersom det uppfattas av subjekt, vi lyssnare, och då är vi redan redan långt borta.
Om vi söker efter neutralitet, vem bestämmer det? Vi är ju subjektiva och långt i från stabila, vi är snälla, grisiga, tjuriga, glada och allt detta under 45 min. Påverkar det upplevelsen av det föregivet neutrala? Självklart.

Mitt förslag är att tiga om det vi ändå inte kan tala om (Wittgensteins Tractatum, punkt 7).

Men då kan man ju inte tjafsa-diskutera här, när man inte har något bättre för sig...vilket både har och inte har ett värde i sig. :roll:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-29 13:50

Zzombie skrev:Mitt förslag är att tiga om det vi ändå inte kan tala om (Wittgensteins Tractatum, punkt 7).

Tala för dig själv. ;) Jag tycker att resurser som Morello, JohanLindroos, IngÖhman och Svante kan fortsätta tala, så kan du och jag lyssna.

Wittgenstein var närmast en positivist av den brittiska skolan, inte alls somligas inskränkta "vi vet inte och kommer aldrig att veta heller, så det är ingen idé att försöka". :roll:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-29 13:58

Klart jag talar för mig själv.
Dina påståenden om Wittgenstein får stå för dig, han ville helt enkelt veta vad man kunde sortera bort från "vetenskapen" och vad osm kunde räknas som vetenskap.

Alltså, så länge vi inte kan vara neutrala och förutsägbara som subjekt till det vi lyssnar på, är det ur strikt vetenskaplig eller filosofisk synpunkt ingen idé att koncentrera sig för mycket på kablar, utrustning, neutralitet etc.

Men om ni själva anser att ni alltid upplever allt på samma sätt och alltid är säkra på att era sinnen är exakt kalibrerade vid två skilda tidpunkter, är de ju klart att man kan tala om att teknisk utrustning är neutral eller inte elelr mer neutral än annan utrustning.
Jag bugar mig för er.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-29 14:01

Bill50x skrev:Återigen, problemet är att ingen vet vad som finns på skivan.

Skivan vet, så du slipper oroa dig.

Du kan använda andra hjälpmedel för att kolla att resten av systemet minimerar förvanskning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-29 14:07

Zzombie skrev:Klart jag talar för mig själv.
Dina påståenden om Wittgenstein får stå för dig, han ville helt enkelt veta vad man kunde sortera bort från "vetenskapen" och vad osm kunde räknas som vetenskap.
Jo, jag vet. Han är en av mina favoritfilosofer. :)

Alltså, så länge vi inte kan vara neutrala och förutsägbara som subjekt till det vi lyssnar på, är det ur strikt vetenskaplig eller filosofisk synpunkt ingen idé att koncentrera sig för mycket på kablar, utrustning, neutralitet etc.
Obegripligt för mig. Hur kan det ur strikt vetenskaplig synpunkt vara "ingen idé att koncentrera sig för mycket" på något? Är det alltså vetenskapligt bevisat att det inte är någon idé?

Men om ni själva anser att ni alltid upplever allt på samma sätt och alltid är säkra på att era sinnen är exakt kalibrerade vid två skilda tidpunkter, är de ju klart att man kan tala om att teknisk utrustning är neutral eller inte elelr mer neutral än annan utrustning.
Jag bugar mig för er.
Ni? Er? Vilka pratar du till? Vem har sagt något ens i närheten av det du räknar upp ovan?

Snacka om att jaga skuggfigurer...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-29 14:08

jaha, hårklyverier, det var ju väntat...:gäsp:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-29 14:14

Zzombie skrev:jaha, hårklyverier, det var ju väntat...:gäsp:
Jobbigt med tydliga citat och konkreta frågor? :D

(Ovanstående fråga kan dock med fog anses såsom retorisk.)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-29 14:28

jo, skitjobbigt, hurså?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 14:39

Bill50x skrev:Just så. Även om nästan alla skivor låter skit så vet man ändå att ens egen anläggning är "rätt"...

/ B

Agree :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-29 18:59

meanmachine skrev:Kanske du ser igenom.

Attans, jag som försökte ge sken av att inte göra det. :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-29 19:31

Zzombie skrev:

Jag förstår.

Eftersom jag själv inte kan förhålla mig lika till återgivningen pga mina mänskliga brister, så spelar det ingen roll om utrustningen ibland låter si och ibland låter så, eller att den på det stora hela är helt oanvändbar för neutral återgivning.

Det är väldigt svårt att uppskatta hastighet när man kör, det varierar flera 100 procent beroende på tillfälle. Innebär det att hastighetsbegränsningar är korkade då? Man får ju inte heller mäta hastigheten (eller förstärkarna), säger somliga.

Enkelt att välja hastighet subjektivt då, man kör ju med gasfoten, inte med instrumentbrädan.

Eftersom människan är så dålig på alla sätt så måste allt runt människan vara minst lika dåligt, annars kan man inte tycka att något är subjektivt bra.

Eller jag förstår inte, snarare.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-29 20:01

Just så...man kan tala om det man själv subjektivt "tycker om", "föredrar" etc.
Att tala om att något är "neutralt", "transparent" har sina svårigheter. Och då har vi inte ens tagit upp variabeln "materialet". När det gäller musik kan man kanske förvillas tycka att det låter neutralt därför att man gillar musiken i sig. Klart, man kan ju spela in något neutralt, t ex brus och jämföra vilken utrustning som återger det på mest neutralt eller transparent sätt.
Min poäng är: det är ganska futilt att sträva mot det neutrala, eftersom variablerna som kan påverka är alldeles för många och okontrollerade, t o m i en individ.
Personligen litar jag mer på en person som lyriskt utbrister "tusan vad det svängde", "vilken härlig bas", "vad skön hon lät i den sången" än en person som kravlar fram bakom analysinstrumenten och säger "det här är transparent".
Att man sedan diskuterar frågan är väl ingen skada...själv har jag en kass anläggning, men har kul ändå...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-29 20:15

Ja, som säga till polisen "men jag tyckte jag körde i 70 km" och han säger "nej, det gjorde du inte, mätare visar 89 km". Inom alla områden, förutom hifin som det verkar, så inser man begränsningarna man har att uppfatta saker helt subjektivt. Men inom hifin är subjektivt kung... :roll:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 20:35

Subjektivisten skrev:Ja, som säga till polisen "men jag tyckte jag körde i 70 km" och han säger "nej, det gjorde du inte, mätare visar 89 km". Inom alla områden, förutom hifin som det verkar, så inser man begränsningarna man har att uppfatta saker helt subjektivt. Men inom hifin är subjektivt kung...

Use the force. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-29 22:32

Dessa färgar gott o fett.

Bild

Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-29 22:47

Zzombie skrev:
Min poäng är: det är ganska futilt att sträva mot det neutrala, eftersom variablerna som kan påverka är alldeles för många och okontrollerade, t o m i en individ.

Att individen är okontrollerad hindrar ju inte att han försöker skaffa utrustning som är någorlunda under kontroll.

Zzombie skrev:
Personligen litar jag mer på en person som lyriskt utbrister "tusan vad det svängde", "vilken härlig bas", "vad skön hon lät i den sången" än en person som kravlar fram bakom analysinstrumenten och säger "det här är transparent".

Där är vi framme vid en liten förenkling, men bara från ena sidan, alltså Mätnissen ⊂ Lyssnaren , eller hur?

Jag antar då att alla som är "drabbade" av HiFi-hobbyn lyssnar, men bara en liten del av dom mäter.
Känner du någon som bara mäter och inte lyssnar alls, aldrig?

Dom som bara lyssnar mäter inte.
Dom som mäter lyssnar också.
Dom som bara mäter finns inte.

Zzombie skrev:
Att man sedan diskuterar frågan är väl ingen skada...själv har jag en kass anläggning, men har kul ändå...

Absolut ingen skada. Dessutom kan det svänga om musik från alla sorters anläggningar. :)

.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-29 22:49

Men visst går det att få tag i ofärgat? Ta en bit kopparledning, inuti en apparat. Jag vägrar att att tro att den är något annat än ofärgad i sin förmåga att transportera signalen, om man med "ofärgad" menar att signalen före transporten inte går att skilja från signalen efter det att den gått igenom kopparledningen. Ett flertal sådan kopparledningar och komponenter kam möjligen höras, men oftast inte, enligt min mening. Om vi pratar om elektromekaniska omvandlare blir det genast mera hopplöst.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-29 22:49

Mayro skrev:Dessa färgar gott o fett.

Kan tro det, med såna slutsteg färgar väl allt ......... 8) 8)

Visslar tyst på rörgångarns visa .... nej ... rorgängarns var det visst .. :lol: :lol:

.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-29 22:57

phon skrev:
Mayro skrev:Dessa färgar gott o fett.

Kan tro det, med såna slutsteg färgar väl allt ......... 8) 8)

Visslar tyst på rörgångarns visa .... nej ... rorgängarns var det visst .. :lol: :lol:

.

Du skulle gråta floder av tårar sedan du hört dessa rörisar sjunga och du sen måste höra anorektiskt skräpljud med dist så öronen rasar av då MUSIK spelas och inte enbart tonsignaler... :)
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-06-29 22:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-29 22:57

Kan det vara så att man blandar ihop "mätningars relevans för ofärgad återgivning" och "mätningars relevans för personlig musikupplevelse"?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-29 23:24

Mayro skrev:

Du skulle gråta floder av tårar sedan du hört dessa rörisar sjunga och du sen måste höra anorektiskt skräpljud med dist så öronen rasar av då MUSIK spelas och inte enbart tonsignaler... :)

Jag behöver inte ens höra dom, även om jag skulle vilja, jag vet att dom spelar bra. Det är en bra design på dom, och jag pratar inte om kaffebrickor då .... :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-30 00:25

Jaha.. Har du hört denna typen av burkar menar du?
jag visste inte ens det fanns något som hette AAD för några dagar sedan.. Nu verkar ALLA veta vad det är... :lol: utom jag då tills häromdagen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 02:13

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Återigen, problemet är att ingen vet vad som finns på skivan.

Skivan vet, så du slipper oroa dig.

Du kan använda andra hjälpmedel för att kolla att resten av systemet minimerar förvanskning.

Bland det bästa och klokaste jag läst på länge!

Vh, iö

- - - - -

PS. Mitt svar på trådfrågan är:

Vi kan i princip nå fram till den "ofärgningsgrad" vars gräns sätts av själva stereosystemet - men även den gränsen kan man faktiskt nagga på - genom att fixa till lite finurliga stereosystemfelskompensationer. :P

Där går nog gränsen dock. :( Bättre än så blir det inte, men å andra sidan: Tusan va bra det är! :P :P :P

I de flesta fall (anläggningar) är avståndet till den gränsen MYCKET stort. Tursamt nog är den ovetande dock oftast lyckligt ovetande. Det kan man ju vara om man nöjer sig med att tycka att det låter "bra", men utan att vara nyfiken på om det inte kan bli bättre (och sannare).

I övrigt tycker jag att det finns fog i att skilja på enkla och kombinatoriska färgningar. Vad jag vill ha sagt med det är, att en ohörbar komponent i kedjan trots allt kan vara hörbar i kombination med andra länkar. Det kan ske på i varje fall två sätt:

1. Summering av liknande linjära fel som adderas och passerar hörgränsen.

2. Summering av linjära fel, som tillsammans skapar mycket hörbarare distorsionskomponenter än ändera av dem ensam.

Av ovanstående skäl kan det finnas fog för att intressera sig även för skillnader som ligger under hörtröskeln som enskildheter. Jag tycker därför att det kan vara en bra idé att inte nöja sig med F/E-lyssingsrapporter utan även titta på mätningar för att därur kunna bedöma marginaler. Ja, det kan förresten vara en utmärkt idé att mäta i förväg också, för att i F/E-lyssning skaffa sig bästa mäjliga förspänning att hitta svårhörda fel. Något man känner till är ju ofta lättare att hitta än något man inte vet att det finns.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-30 08:15

phon skrev:Dom som bara lyssnar mäter inte.
Dom som mäter lyssnar också.
Dom som bara mäter finns inte.

Det handlar kanske inte bara om att lyssna eller mäta utan vad man litar på. Sina öron eller andra människors mätningar. :roll:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-30 08:29

meanmachine skrev:Det handlar kanske inte bara om att lyssna eller mäta utan vad man litar på. Sina öron eller andra människors mätningar. :roll:

Ständigt samma antydan. :?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-30 11:01

vad menar du med det då. :)

Måste väl få bända och bryta fram vad som är äkta. eller. :wink: Jag vill inte bara svälja och acceptera, är lite för mycket rebell för det.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-30 11:18

meanmachine skrev:vad menar du med det då. :)

Måste väl få bända och bryta fram vad som är äkta. eller. :wink: Jag vill inte bara svälja och acceptera, är lite för mycket rebell för det.

Men nog borde du funderat över det där rätt mycket nu eftersom du skriver samma sak om och om igen?

Eller är det så att det blir sant, den dagen ingen orkar svara? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 11:44

Jag tycker det ibland kommer fram lite meningsfulla saker som ett resultat av MM's provokationer, men att kalla honom rebel. :lol:

En rebel är väl en person med visioner och patos för tusan! (Ta det inte personligt MM. Fast det vet jag ju att du inte gör, du tål smällarna i varje fall, det hedrar dig.)

- - -

Zzombie skrev:Just så...man kan tala om det man själv subjektivt "tycker om", "föredrar" etc.
Att tala om att något är "neutralt", "transparent" har sina svårigheter.

Det är precis tvärtom.

När du berättar att du tycker om eller föredrar något så är det inte en beskrivning av apparaten, bara av kombinationen av de fonogram du spelat, apparterna, rummet och ditt mentala tillstånd just för tillfället - blandat tillsammans på ett för utomstående okänt sätt!

Att tala om neutral eller transparen har inga sådana svårigheter dock, eftersom det är entydigt vad de betyder. Den enda som är svårt att undersöka är varje enskildhets avvikelse från det transparenta. Svaret på det problemet är: F/E-lyssning.

Zzombie skrev:Och då har vi inte ens tagit upp variabeln "materialet". När det gäller musik kan man kanske förvillas tycka att det låter neutralt därför att man gillar musiken i sig.

Resonerar man så har man inte fattat någonting. Är det svårt att förstå vad orden neutral och transparent betyder? 8O

Zzombie skrev:Klart, man kan ju spela in något neutralt, t ex brus och jämföra vilken utrustning som återger det på mest neutralt eller transparent sätt.

Varför tror du att någon har lättare att avgöra om brus är neutralt återgivet än diverse akustiska musikinstrument? Min gissning är att de flesta hör musikinstrument levande betydligt oftare än de hör ett perfekt neutralt (rosa får väl ses som det oktavneutralaste) brus.

Zzombie skrev:Min poäng är: det är ganska futilt att sträva mot det neutrala, eftersom variablerna som kan påverka är alldeles för många och okontrollerade, t o m i en individ.

Du har alltså ingen poäng alls (för det du skrev var ju helt irrelevant)? :o Ju fler utomstående variabler som kan påverka, desto OMÖJLIGARE blir det ju att värdera saker med subjektiva metoder, om man bryr sig om hur man kommer att ycka även dagen efter. Tvärtom mot det du skriver är det poängfullt att ha en fast referens - just av de skälen!

Den lyssning du gör därhemma blir ju en kombination av dagsformen och av de val av apparatur du gjort i det historiska. Om BÅDA är beroende av dagsformer (=de val du gjort varit helt subjektiva) blir slutresultatet dubbelt fel. Dessutom leder sådan strategi i regel till att de som använder den ångrar sig och behöver byta apparater stup i kvarten, i takt med att dagsformen varierar. Vad är poängen med det? :?

Vill man hitta (rimligt) rätt så att engagemanget i anläggningen kan läggas åt sidan och man kan lyssna på musik (och titta på film) och ha trevligt - eller vill man irra runt i cirklar för alltid, ständigt missnöjd? Om du föredrar det sistnämnda, så fine - irra på du.

Zzombie skrev:Personligen litar jag mer på en person som lyriskt utbrister "tusan vad det svängde", "vilken härlig bas", "vad skön hon lät i den sången" än en person som kravlar fram bakom analysinstrumenten och säger "det här är transparent".

Varför det? Har du glömt att "...variablerna som kan påverka är alldeles för många och okontrollerade, t o m i en individ"?

Vad får dig att plötsligt glömma det du just skrev, trots att du nu är inne på ett område där det du skrev (till skillnad från nyss) faktiskt ÄR relevant. Det är väldokumenterat att sådana omdömen som de du beskriver beror mycket på dagsformen. Vissa dagar är viss musik inte kul alls.

Så vad finns det för skäl att lita på ett omdöme som man vet är beoende av dagsformen, men inte en analys som man vet är 100% stabil och pålitlig?

Ett skäl finns förstås - att man inte förstår mätningarna och vad de säger, liksom vad den inte säger något om. Med det är näppeligen något argument för att försöka övertyga dem som förstår mätningarna, att strunta i dem. :?

Det är alltså precis tvärtom mot vad du skriver. Mätningarna säger samma sak varenda dag, men ett omdöme om en låt kan variera massor från dag till dag.

Mätningar är dock bara potentiella varningsflaggor. En rak kurva är inte en garant för välljud, men en krokig garantera en färgning.

(Sen kanske det är viktigt att minnas att man måste skilja mellan transmissionslönkar och dekoderlänkar också. Det ovanstående resonemanget gäller transmissionslänkar. Dekoderlänkar är alldeles för komplicerade för att man skall kunna kartlägga dem med ett överskådligt antal mätningar.)

Zzombie skrev:Att man sedan diskuterar frågan är väl ingen skada...själv har jag en kass anläggning, men har kul ändå...

Så vad du säger att att du, som enligt egen utsago har en kass anläggning och som enligt vad man kan läsa att du skriver agerar för att motarbeta andras intresse av att undersöka anläggningar förmåga att återge inspelningar ackurat - har kul?

Om du är nöjd med det du hör hemma och inte vill diskutera de här sakerna (du lägger ju bara inlägg för att sabotera debatten) varför är du här då? Har du verkligen så kul med din anläggning?

Att du befinner dig här bara för att spela rollen av en nej-sägare antyder motsatsen...

Vh, iö

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-30 14:32

meanmachine skrev:

Det handlar kanske inte bara om att lyssna eller mäta utan vad man litar på. Sina öron eller andra människors mätningar. :roll:

Exakt!

Om mina öron och mina mätningar visar olika så är det hög tid att kalibrera mina öron.

(asså, förutsatt att instrumenten redan är kalibrerade då .... vilket dom brukar vara)

Jag inser dock problemet.

Att lita på sina öron utan att veta vad man hör vid olika tillfällen, kanske med bara minuter mellan dessa tillfällen. Det blir olika varje gång.

Funkar som fartblindhet ungefär.

Om jag travesterar dig:
Det handlar kanske inte bara om att gasa eller titta på hastighetsmätaren utan vad man litar på. Sin gasfot eller polisens laser-mätningar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-30 14:38

phon skrev:Det handlar kanske inte bara om att gasa eller titta på hastighetsmätaren utan vad man litar på. Sin gasfot eller polisens laser-mätningar.

Lägger upp det direkt så ingen missar det 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-30 14:41

phon

Det är sällan en erfaren förare inte kan kontrolera sin fartblindhet. Detta ser man inte minst i tävlingssammanhang.. Dom ligger på gränsen medvetet och exakt.. och fartblindheten kan hanteras väl.. ..

exakt som erfarna hifisnubbar kan då dom har mycket erfarenhet av egna upplevda saker att luta sig mot.. Och kan därför kontrolera sig subjektivt förutom ibland pga av eufori man brister ut i fnatt.. men detta är ju det man söker.. Att ha skoj.. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 15:11

Visst, ligger man på gränsen har man ju återkoppling hela tiden, och då är det lätt att välja rätt hastighet på några procent när. Ligger man på 1/3 av gränsen är det svårare, även för tävlingsförare. Det gör vi på ett ungefär i trafiken (även om variationerna är stora och ofta ologiska när man tittar på satta hastighetsgränser).

Redan när man ligger på 1/2 till 2/3 av maximal fart blir det lättare, och någonstans ungefär där hamnar trafiken naturligt om hastighetsgränserna tas bort, eftersom det brukar var en harmonisk och bekväm hastighet att färdas i sådan fart. Dessutom minskar det risken för att någon somnar. (På en väg där det går att köra 300 km/h hamnar trafikrytmen på sisådär 150 - 200 km/h, går det att köra 210 hamnar trafikrytmen på 105 - 140, går det att köra 150 hamnar trafikrytmen på 75 - 100 om hastighetsbegränsningen tas bort.)

Den som är nyfiken på om detta skulle vara en trafiksäkerhetsfara kan studera statistiken för åren före och åren efter den fria fartens avskaffande i Sverige. Någon plötslig minskning av olyckor lyser med sin frånvaro.

Kan harmoni var bättre månne, än att tvingas hålla en ständig blick på hastighetsmätaren och drabbas av ständiga köer och stress samt onödigt lång trafikexponering?

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-30 15:43

IngOehman skrev:Den som är nyfiken på om detta skulle vara en trafiksäkerhetsfara kan studera statistiken för åren före och åren efter den fria fartens avskaffande i Sverige. Någon plötslig minskning av olyckor lyser med sin frånvaro.

Det är korrekt. Samtidigt gick vi dock över till högertrafik (om jag inte alldeles missminner mig), så det är litet svårt att isolera bara denna variabel (fri fart).

Hög fart dödar flera än låg fart gör, det vidhåller jag.

Vägverkets statistik
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 15:58

Vidhålla kan man ju alltid, men är det ett argument? Det går ju att vidhålla vad 17 för dumhet helst.

En sak tror jag vi är överens om - att FÖR hög fart är något dåligt.

Frågorna är dock:

1. Hur hög är den farten? :?

2. Kan människor bedöma hur hög den är, eller måste speciellt fina lagstiftarmänniskor göra det åt alla?

Som jag ser det är den senare kategorin redan diskvalificerad. Det är ju bara är att titta på hur landets hastighetsbegränsningar ser ut för att man skall kunna dra slutsatsen att de skrämmande många fall är omdömeslöst satta. Vi har inte ens krav på de som sätter hastighetsbegränsningarna att de skall provköra vägsträckorna(!) och i själva verket behöver de inte ens ha körkort!

Vh, iö

- - - - -

PS. För protokollet: Det finns specialfall där jag förespråkar att människor med specialkunskap om förutsättningarna i olika trafikavsnitt bör avgöra lämplig hastighet. Det gäller sådana ställen där det inte är uppenbart sett från förarplats vilka faror som finns. Utanför skolor t ex.

Missbruk av extremlåga hastighetsbegränsningar såsom har skett de senaste åren, riskerar dock att leda till raderad respekt för ALLA hatighetsbegränsningar. :( Det är INTE bra.
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-30 18:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-30 17:00

Mayro skrev:phon

Det är sällan en erfaren förare inte kan kontrolera sin fartblindhet. Detta ser man inte minst i tävlingssammanhang.. Dom ligger på gränsen medvetet och exakt.. och fartblindheten kan hanteras väl.. ..

exakt som erfarna hifisnubbar kan då dom har mycket erfarenhet av egna upplevda saker att luta sig mot.. Och kan därför kontrolera sig subjektivt förutom ibland pga av eufori man brister ut i fnatt.. men detta är ju det man söker.. Att ha skoj.. :)

Det tror jag inte ett dugg på.

Racerföraren har precis lika svårt med fartblindhet som alla andra, men han litar på instrumenten, i det fallet varvräknaren. Eller kanske motorljudet plus vetskapen om vilken växel som ligger i.

Du har säkert rätt om hifisnubben, han kan kontrollera sig subjektivt. Däremot kan han inte kontrollera sig objektivt, vilket alltså var det som det handlade om.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-30 17:03

Den största färgningen jag varit med om innebar att det blev svart. Det luktade rök med..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-30 18:03

Phon skrev:motorljudet

Där är spiken på huvudet. Ingen racingförare kollar på instrument. Endast kommunikation med bilen i form av motor och erfarenhet. Det man oftast glömmer är känslan. Man måste har "bollkänsla" för att lyckas. :wink:

Sen varvräknaren är utrustad med en stark rödblinkande indikator som flashar till när det är dax att växla om du nu inte lyckas vet detta. :wink:

hifiguru@spray.se

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-06-30 18:44

öööh... vad snackar ni om..hehe

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-30 21:18

Nils skrev:öööh... vad snackar ni om..hehe

ingen som vet ingen som vet.. :lol: :lol:

WuXian

Inläggav WuXian » 2007-07-01 10:19

Målet med hifi-filosofin kan vara att det som återges inte kan skiljas från "verkligheten" vid live.

/en data-analogi blir filmen Tron [på engelska,
inte bestämd svensk form"tro"]

Återgå till Generellt om hifi