Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Frågan är konstig. Det är väl skillnad mot köpa något som är snyggt men som är sämre än något "fulare" och billigare vs lägga extra pengar för samma ljudkvalite men snyggare.
phloam skrev:Snygg apparat = effektivare placebo (och vice versa!)
Sanny X skrev:men om tyget bakom följde med...
meanmachine skrev:Så jag undrar är det så att det esetetiska är av vikt eller inte?
Svante skrev:phloam skrev:Snygg apparat = effektivare placebo (och vice versa!)
Mm, det där förutsätter ju att man har en koppling snygg=bra ljud. Man kan ju också tro att om man får den senaste (fula) prototypen så ligger man i framkant. "Nästa generation" liksom.
Det är just det som är det luriga med placebo, men vet inte åt vilket håll den verkar.
IngOheman skrev:För mig är en snygg form en som ger bästa möjliga funktion, och inte
minst optimal ergonomi! Apparater* formade så tycker jag alltid är
otroligt vackra. För mig så talar en form mycket högre och tydligare
än att bara vara just en form - den är ofta både en statisk och en
dynamisk funktion också!
Magnusjohansson skrev:Jag tycker det är mycket viktigt att det ser snyggt ut, dels för ögats skulle men faktiskt också för örat. De flesta av oss här på detta forum vet ju hur stor placebo effekten är. Jag tycker man skall använda den till sin fördel. Om något ser fult ut så tror jag man automatiskt tycker det låter sämre än nått som är snyggt.
Sen anpassar hjärnan sig hela tiden även åt andra hållet, som exempel, pi60 tycket jag först var ful. Men efter att lyssnat på dom och sett dom några gånger så gillar jag dom plötsligt. Det positiva i upplevelsen av dessa har fått även mina ögon att gilla dom.
meanmachine skrev:Men vackra saker kostar oftas lite mer. Är det någon som är villig att betala bara för lite sexigare look på apparaturen.
IngOehman skrev:Jag tycker formen är väldigt viktig, men jag är inte säker på att jag
tycker att en "bra/snygg" form är samma sak som alla andra tycker...
För mig är en snygg form en som ger bästa möjliga funktion, och inte
minst optimal ergonomi! Apparater* formade så tycker jag alltid är
otroligt vackra. För mig så talar en form mycket högre och tydligare
än att bara vara just en form - den är ofta både en statisk och en
dynamisk funktion också!![]()
Vh, iö
- - - - -
*Eller vad för objekt det nu handlar om. Det kan ju lika gärna vara
bilar, möbler eller vad som helst.
E skrev:Antalet knappar är väl inte en utseendefråga? De skall ju vara tillräckligt
många – varken fler eller färre.
Mvh E*
40% Shocked mindre viktigt.. Hur ser det ut i de svenska folkhemmen... Laughing Laughing Laughing
Magnuz skrev:Syntesis skrev:Gillar skarpt Manley steget däruppe.. MANLIG borde det stå på den..
Bra lustigt att du skriver det. Den är designad av en kvinna...
Magnuz skrev:Syntesis skrev:Gillar skarpt Manley steget däruppe.. MANLIG borde det stå på den..
Bra lustigt att du skriver det. Den är designad av en kvinna...
Max_Headroom skrev:Och vilken kvinna sen... Oj oj oj!
Syntesis skrev:Klart hifiprylar ska se schyssta ut, dessutom ska de ha bra känsla i rattar och reglage. Det ska vara kvalitet och så lite plast och tunn plåt som möjligt.
Syntesis skrev:
Ingen som har lust att posta en bild på damen ifråga?
Morello skrev:Max,
Vad har en plastig CD-spelare i din övrigt fina lista att skaffa?
rhenrics skrev:Ser ut som överbliven rekvisita från nån gammal B-film, typ Blixt Gordon, Dune eller annat sf-skit.
rhenrics skrev:Fulaste integrerade jag sett hittills:
Gryphon Diablo
Ser ut som överbliven rekvisita från nån gammal B-film, typ Blixt Gordon, Dune eller annat sf-skit.
Nattlorden skrev:
Snyggaste slutsteget hittils i mitt tycke: Nelson Pass Aleph 3
.Om man nödvändigtvis måste ha ett hifi-altare placeras det med fördel längs någon av de tre övriga väggarna
woland skrev:Pekka Johansson skrev:.Om man nödvändigtvis måste ha ett hifi-altare placeras det med fördel längs någon av de tre övriga väggarna
Helt rätt Pekka. Det ser för jävligt ut att ha en stapel mellan högtalarna.
PekkaJohansson skrev:Ett något krångligare sätt skulle kunna vara att bygga sig ett soffbord med möjlighet att bygga in apparater och displayer bakom en skjutlucka och ordna diskret kabeldragning genom ett ben och bort under lyssningsplatsen. Det känns som om främst fantasin begränsar möjligheterna att få anläggningen utom synhåll.
Syntesis skrev:Nattlorden skrev:
Snyggaste slutsteget hittils i mitt tycke: Nelson Pass Aleph 3
Näjjj.. detta ser ju helt galet ut. Som en futuristisk landmina eller en transformator. Var är fronten, dioderna, Loggan, Identiteten?
Skulle de skippat "frontens" kylfläns hade den kunnat se bra ut men inte som den ser ut nu. Dessutom är den för kvadratisk. hur stor är den?
Nattlorden skrev:30 cm i kvadrat 16½ hög.
Det du räknar upp är ju det som är det underbara med detta steg att man slipper. Funktionalism i kubik (nästan). Dessutom vet alla "initierade" ändån vad det är, så...
Trevlig högtalare att koppla på denna: Von Schweikert VR-4 (originalversionen).
Almen skrev:Jag har heller inget behov av en genomskinlig kaross så att man kan se topplock, batterikablar och övriga komponenter på min bil.
E skrev:PekkaJohansson skrev:Ett något krångligare sätt skulle kunna vara att bygga sig ett soffbord med möjlighet att bygga in apparater och displayer bakom en skjutlucka och ordna diskret kabeldragning genom ett ben och bort under lyssningsplatsen. Det känns som om främst fantasin begränsar möjligheterna att få anläggningen utom synhåll.
Belker brukar ha fantasi; visst har han ett sådant bord, eller minns jag fel?
Mvh E*(mellertid halvsovande)
PekkaJohansson skrev:
Den enda fjärren som fått nästan godkänt i mina händer hörde till en gammal Pioneer cd-spelare och hade direktval för spår 1-20. Jag skulle gärna se en fjärr med direktval från 1 till 40, lämpligen grupperade om fem i åtta rader, eftersom jag har åtskilliga kompaktskivor med fler än trettio spår.
Äh, det lär man sig efter några ihoptryckta fälgar.Nattlorden skrev:Almen skrev:Jag har heller inget behov av en genomskinlig kaross så att man kan se topplock, batterikablar och övriga komponenter på min bil.
Dock vore det bra att kunna se framhjulen så man prickar curbsen rätt.
Lust skrev:Det finns fler än Pioneer...
meanmachine skrev:Min fru gillar detta...Tyvärr vinner hon alla verbala slag.
![]()
Magnuz skrev:Tyvärr? Det är ju Bose. Vet du inte att det är världens kanske bästa system?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster