Moderator: Redaktörer
matereo skrev:Jag har för mig att jag sett att den har en lite hissad bas, något som är väldans poppis i Japan. Jag själv är förtjust i flera av DL103 varianterna.
Dom rockar med stor finess.
Vee-Eight skrev:Är det inte sfärisk slipning på Denon-puppan?
Bjoran skrev: Min Ortofon var väldigt korrekt och neutral men hade inte alls samma driv och framförallt ingenting av Denon-pickupens djupa och nyanserade basåtergivning.
Harryup skrev:Bjoran skrev: Min Ortofon var väldigt korrekt och neutral men hade inte alls samma driv och framförallt ingenting av Denon-pickupens djupa och nyanserade basåtergivning.
Det där får jag inte riktigt ihop. Hur kan pickupen vara korrekt och neutral om den saknar driv, går inte lika djupt i basen samt inte återger basen nyanserat?
paradigm skrev:En fråga, hur förhåller den sig, när man spelar äldre vinyler som fått en del stryk genom åren, med tanke på att nålen är sfärisk?
När jag gick över från sfärisk nål, till OM30, som har en "nude fine line" nål, var det som om jag helt plötsligt fick en "helt ny" skivsamling, eftersom OM nålen tränger djupare ner i spåretoch där lyckas hitta "jungfrulig" mark s.a.s.
/Rolle
Bjoran skrev:Vee-Eight skrev:Är det inte sfärisk slipning på Denon-puppan?
Jo det stämmer. Känns kanske lite "gammaldags" idag men jag har inte upptäckt några negativa effekter av detta, ännu vill säga.
Vee-Eight skrev:Jag tror det är svårt att avfärda ngn pickup, mer än kanske när det gäller slipning på nålen. Det är en svår historia att matcha pickup med arm. Det verkar ju bra om 103 och rega-armen är en fullträff, för jag har sett omömen som pekat på att 103:an inte vart bra.
Morello skrev:Vee-Eight skrev:Jag tror det är svårt att avfärda ngn pickup, mer än kanske när det gäller slipning på nålen. Det är en svår historia att matcha pickup med arm. Det verkar ju bra om 103 och rega-armen är en fullträff, för jag har sett omömen som pekat på att 103:an inte vart bra.
Ja, om man tycker ekvationen rt(k/m) är knepig.
Morello skrev:Bjoran skrev:Vee-Eight skrev:Är det inte sfärisk slipning på Denon-puppan?
Jo det stämmer. Känns kanske lite "gammaldags" idag men jag har inte upptäckt några negativa effekter av detta, ännu vill säga.
Dålig diskantåtergivning (nålen ryms inte i spåret) och högt skivslitage brukar vara nackdelen med sfärisk slipning.
subjektivisten skrev:Bjoran, Har du möjlighet att spela in via ljudkortet i datorn? Audacity är ju gratis program för det. Vore kul att jämföra mot OM-40, även om det finns problem med testet.
subjektivisten skrev:Tanken är väl att vi kollar om vi har några skivor som är samma pressning, och spelar in några låtar från dom och sen kan jämföra dom mot varandra.
Harryup skrev:Morello skrev:Vee-Eight skrev:Jag tror det är svårt att avfärda ngn pickup, mer än kanske när det gäller slipning på nålen. Det är en svår historia att matcha pickup med arm. Det verkar ju bra om 103 och rega-armen är en fullträff, för jag har sett omömen som pekat på att 103:an inte vart bra.
Ja, om man tycker ekvationen rt(k/m) är knepig.
Nja, ta 50 pickuper av valfri tillverkare så har du en viss spridning som gör att mätskiva är ett bättre redskap. Men som vägledning så duger väl teoretisk anpassning.
subjektivisten skrev:Tanken är väl att vi kollar om vi har några skivor som är samma pressning, och spelar in några låtar från dom och sen kan jämföra dom mot varandra.
Bjoran skrev:Jag tror som Matereo och Laila, att det är svårt att göra en rättvis jämförelse. Det är ju en hel kedja med komponenter. Fonogram -> Pickup -> tonarm -> skivspelare minus tonarm -> signalkabel -> RIAA-steg med trimningsbar resistiv och kapacitiv belastning -> signalkabel -> ljudkort -> nivåanpassning -> programvara.
Puh! Den blev lång den listan. Det är både mekanik och elektronik som påverkar det hela - så jag tror det blir svårt.
subjektivisten skrev:Bjoran skrev:Jag tror som Matereo och Laila, att det är svårt att göra en rättvis jämförelse. Det är ju en hel kedja med komponenter. Fonogram -> Pickup -> tonarm -> skivspelare minus tonarm -> signalkabel -> RIAA-steg med trimningsbar resistiv och kapacitiv belastning -> signalkabel -> ljudkort -> nivåanpassning -> programvara.
Puh! Den blev lång den listan. Det är både mekanik och elektronik som påverkar det hela - så jag tror det blir svårt.
Ja, sa också att det inte blir perfekt. Men tror inte verket gör enorma skillnader, vi har stort sett samma arm (RB-250 har jag), signalkablar är jag tveksam skulle göra några större skillnader heller. Det är väl riaan som kan vara största skillnaden, förutom pickupen.
Ja, ska köpa en 103R sen till hösten så går ju att testa då.
subjektivisten skrev:Bjoran skrev:Jag tror som Matereo och Laila, att det är svårt att göra en rättvis jämförelse. Det är ju en hel kedja med komponenter. Fonogram -> Pickup -> tonarm -> skivspelare minus tonarm -> signalkabel -> RIAA-steg med trimningsbar resistiv och kapacitiv belastning -> signalkabel -> ljudkort -> nivåanpassning -> programvara.
Ja, sa också att det inte blir perfekt. Men tror inte verket gör enorma skillnader, vi har stort sett samma arm (RB-250 har jag), signalkablar är jag tveksam skulle göra några större skillnader heller. Det är väl riaan som kan vara största skillnaden, förutom pickupen.
Ja, ska köpa en 103R sen till hösten så går ju att testa då.
subjektivisten skrev:Ja, kommer lägga upp tester mellan den och OM-40 sen, så nogranna jag klarar av. Just nu använder jag en Nad 3020i som riaa och förstärkare
popedh skrev:De känns lite märkligt att ni ska jämföra pickuper osv, genom att banda till digitalt, när du samtidigt säger att Cd-skivan är en "tvivelaktig källa" och att digitalt låter kallt. hur har du tänkt?
popedh skrev:subjektivisten skrev:Ja, kommer lägga upp tester mellan den och OM-40 sen, så nogranna jag klarar av. Just nu använder jag en Nad 3020i som riaa och förstärkare
De känns lite märkligt att ni ska jämföra pickuper osv, genom att banda till digitalt, när du samtidigt säger att Cd-skivan är en "tvivelaktig källa" och att digitalt låter kallt. hur har du tänkt?
popedh skrev:De känns lite märkligt att ni ska jämföra pickuper osv, genom att banda till digitalt, när du samtidigt säger att Cd-skivan är en "tvivelaktig källa" och att digitalt låter kallt. hur har du tänkt?
subjektivisten skrev:popedh skrev:De känns lite märkligt att ni ska jämföra pickuper osv, genom att banda till digitalt, när du samtidigt säger att Cd-skivan är en "tvivelaktig källa" och att digitalt låter kallt. hur har du tänkt?
Stämmer icke. Vanlig 16/44.1 klarar med lätthet att spela in vanlig vinyl och det låter likadant.
Thomas_A skrev:popedh skrev:subjektivisten skrev:Ja, kommer lägga upp tester mellan den och OM-40 sen, så nogranna jag klarar av. Just nu använder jag en Nad 3020i som riaa och förstärkare
De känns lite märkligt att ni ska jämföra pickuper osv, genom att banda till digitalt, när du samtidigt säger att Cd-skivan är en "tvivelaktig källa" och att digitalt låter kallt. hur har du tänkt?
CD-skivan är utmärkt att "banda" över till. Den har mer än tillräckliga prestanda för att fånga vinylens signaler.
Att digitalt låter "kallt" håller jag inte med om. Vissa inspelningar låter dock kallt och hårt, men det beror inte på mediet utan den som sitter bakom rattarna.
subjektivisten skrev:popedh skrev:De känns lite märkligt att ni ska jämföra pickuper osv, genom att banda till digitalt, när du samtidigt säger att Cd-skivan är en "tvivelaktig källa" och att digitalt låter kallt. hur har du tänkt?
Stämmer icke. Vanlig 16/44.1 klarar med lätthet att spela in vanlig vinyl och det låter likadant.
Rain skrev:subjektivisten skrev:popedh skrev:De känns lite märkligt att ni ska jämföra pickuper osv, genom att banda till digitalt, när du samtidigt säger att Cd-skivan är en "tvivelaktig källa" och att digitalt låter kallt. hur har du tänkt?
Ursäkta men vad pratar du om? Jämför man sida vid sida så framstår det ganska väldigt extremt tydligt att det inte låter likadant...
Bill50x skrev: massor åt. Den största skillnaden beror med all säkerhet på att olika mastringsversioner använts för de båda medierna.
Om du istället rippar av en egen vinyl och bränner en egen cd så kommer du märka att skillnaderna dem emellan är mycket små. Lite naturligtvis på vilken kvalitet du har på vinylspelaren och cd-spelaren.
/ B
Rain skrev:Bill50x skrev: massor åt. Den största skillnaden beror med all säkerhet på att olika mastringsversioner använts för de båda medierna.
Om du istället rippar av en egen vinyl och bränner en egen cd så kommer du märka att skillnaderna dem emellan är mycket små. Lite naturligtvis på vilken kvalitet du har på vinylspelaren och cd-spelaren.
/ B
Har man baskapabla högtalare så märks det mycket tydligt att en hel del inte överförs som det ska och även med hörlurar så märks det tydligt även om man har mycket bra skivspelare och cd brännare/dat.
Rain skrev:Har man baskapabla högtalare så märks det mycket tydligt att en hel del inte överförs som det ska och även med hörlurar så märks det tydligt även om man har mycket bra skivspelare och cd brännare/dat.
Bill50x skrev:Vad överförs inte och till vilket systems nackdel? Det framgår inte av vad du har sagt om det är cd eller vinyl som är mindre bra....
/ B
Rain skrev:Bill50x skrev: massor åt. Den största skillnaden beror med all säkerhet på att olika mastringsversioner använts för de båda medierna.
/ B
Har man baskapabla högtalare så märks det mycket tydligt att en hel del inte överförs som det ska och även med hörlurar så märks det tydligt även om man har mycket bra skivspelare och cd brännare/dat.
Laila skrev:F´låt ,uttryckte mig oklart. Vad jag ville säga var att en bra DVD-brännare
med ett bra media, tex. Plextor(tillverkat av Taiyo Yuden), ökar chansen att
slippa de försämringar i ljud som du upplever !
Har jag för mig.
Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara vare sig mediet eller brännaren som är problemet. Hur är det med ljudkortet, undrar jag.
Rain skrev:Bill50x skrev:Vad överförs inte och till vilket systems nackdel? Det framgår inte av vad du har sagt om det är cd eller vinyl som är mindre bra....
/ B
Det förstår du väl att det är överföringen från vinyl till cd som fallerar, de flesta hör tydlig skillnad.
Rain skrev:subjektivisten skrev:Har gjort en hel del inspelningar och jag har tyvärr inte gjort några riktiga blindtester men när jag öppet jämför så är det ingen skillnad. .
????? Vad har du för högtalare?????
Bill50x skrev:Rain skrev:subjektivisten skrev:Har gjort en hel del inspelningar och jag har tyvärr inte gjort några riktiga blindtester men när jag öppet jämför så är det ingen skillnad. .
????? Vad har du för högtalare?????
Jag har samma upplevelse. Inte riktigt "ingen skillnad" men väldigt liten sådan. Jag har Dahlqvist DQ10a högtalare i "stereon"
Rain skrev:Har du basstöd till dina DQ10-or?
subjektivisten skrev:Vilken idiot som helst vet att en CD går långt längre ner än vad en vinyl gör i Hz.
Rain skrev:subjektivisten skrev:Vilken idiot som helst vet att en CD går långt längre ner än vad en vinyl gör i Hz.
Nu vill jag ju inte kalla dig idiot men eftersom du gör det själv så får jag väl instämma, du har dock fel i att CD går längre ned i basen än vad Vinyl gör...
subjektivisten skrev:Vilken idiot som helst vet att en CD går långt längre ner än vad en vinyl gör i Hz.
Ett tips är att läsa den texten igen, med glasögon.
Rain skrev:Nu pratade vi praktik inte teori.Morello skrev:Finns ingen AC_kopplingen i CD som system. Det går bra att koda DC. Det går inte med vinyl.
popedh skrev:... innan du dök upp hade vi en del ganska roliga diskussioner där jag laddade upp ljudprover mellan bla. omastrat och mastrat material... och det hade vart kul att forsätta göra sånt.. Folk som sitter hemma har ju inte möjligheten att direkt jämföra en digitalmaster mot en analog och sen gentemot hur cdn blev och tom vinylen efter mastringen... Du ägnar dej istället åt att vara otrevlig och laddar upp massa skärmdumpar rippade till ett leksaksprogram utan att vare sig ange referensnivå eller uppgifter om ljudkort etc.
Bill50x skrev:popedh skrev:... innan du dök upp hade vi en del ganska roliga diskussioner där jag laddade upp ljudprover mellan bla. omastrat och mastrat material... och det hade vart kul att forsätta göra sånt.. Folk som sitter hemma har ju inte möjligheten att direkt jämföra en digitalmaster mot en analog och sen gentemot hur cdn blev och tom vinylen efter mastringen... Du ägnar dej istället åt att vara otrevlig och laddar upp massa skärmdumpar rippade till ett leksaksprogram utan att vare sig ange referensnivå eller uppgifter om ljudkort etc.
Jag vill inte försvara Subban på något sätt, kan själv bli lite irriterande på hans mästrande ibland. Men att de skärmdumpar han lägger upp beskriver en verklighet, det kan man inte bara bestrida med kommentarer om leksaksprogram, ref-nivå och liknande.
Jag använder mig själv av Adobe Audition 2 vilket jag tror används professionellt och jag får exakt samma resultat. Tittar man på en (typisk) remaster, tex ett kort utsnitt på någon tiondels sekund, och drar ut denna över hela skärmbredden så ser man direkt att nivåerna är sammanpressade och att toppklippning förekommer. Och att det inte ser ut så på originalet. Jag pratar nu om original resp ermastrad cd, inte jmf med vinyl. Visst kan ett sunkigt ljudkort vara orsaken till klippningen, om man hade gått vägen över ljudkortet. Det gör man nu inte vid ripp från CD.
En bekant till mig, som tidigare jobbade på Studio Blue, jämförde då en remaster med en originalutgåva. Jag minns nu inte vilken CD det var, möjligen någon Springsteen. Flera recensenter i fackpressen hade uttalat som hur mycket bättre remastern var, uttryck som kraftigare djupare bas, klarare mix och dylikt användes. Han rippade båda till datorn, ställde nivåerna exakt lika (han fick sänka remastern) och la utsnitten på varandra. Det var absolut ingen som helst skillnad! Enda skillnaden var alltså att remastern var nivåhöjd. I det här fallet kan man ju vara tacksam att dom inte förstört den ursprungliga inspelningen med komprimering och toppklippning, men hur många har inte köpt samma skiva igen och trott att dom fått något "bättre" fast dom bara fått en nivåhöjd utgåva? I sanning ett bedrägligt förfarande...
/ B
popedh skrev:Morello skrev:Popedh,
Tror du att vansinnet kommer att upphöra? Har du sett några tendenser i branschen?
Utan tvekan.. det är på gång..
Morello skrev:Popedh,
Tror du att vansinnet kommer att upphöra? Har du sett några tendenser i branschen?
popedh skrev:Morello skrev:Popedh,
Morello skrev:Är inte inflator av den prediktiva typen också?
Max_Headroom skrev:popedh skrev:Morello skrev:Popedh,
Grattis, kan du ge något exempel? Vore ju glädjade då allt jag sett och hört tyder på att remastringen är kung Midas motsats (med 2 undantag, men dom är typ 5å år gamla eller äldre).
Bjoran skrev:Oj vilken väg denna tråd tog! Vill återgå till urspungsämnet Denon DL-103R-pickupen och komplettera med lite nya iakttagelser. Har nu ändrat lasten till 1000 ohm och tycker att balansen mellan bas, mellanregister och diskant är bättre. Tyvärr har jag bara 50, 100 och 1000 ohm att spela med i min Sentec PP9 RIAA-förstärkare och det kan ju hända att en belastning någonstans mellan 100 och 1000 ohm är optimal. Jag är fortfarande väldigt imponerad av denna pickups goda egenskaper. Tveklöst så passar den väldigt bra som "rock-pickup" beroende på att både låg- och mellanbas är så välartikulerad och "tung" som den är men även röster återges väldigt bra. Musik innehållande trummor låter fantastiskt. Som jag redogjort för tidigare i denna tråd grundar sig min bedömning på hela kedjan av komponenter, inte bara Denon DL-103R. Pickupen verkar spåra allt med bravur och det är väldigt svårt att hitta några egentliga svagheter.
Bill50x skrev:Men som vi alla vet, även vi idioter, är att tekniska specar inte säger ett dyft om vad vi får.
popedh skrev:Finns det ingen som helst möjlighet att du kan bli lite mer öppensinnig och för en gång skull iaf ta till dej lite av vad andra skriver?
Tack / Isak
edit... var förbannad och stravade som en knatta.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Men som vi alla vet, även vi idioter, är att tekniska specar inte säger ett dyft om vad vi får.
Nej, men det säger vad du kan få. Men det finns ju pengar att hämta för den som anser sig kunna höra saker man inte kan mäta.
Bill50x skrev:Jomenvisst. Men vad är det som säger att allt vi hör går att mäta med dagens tekniska nivå? Att det finns en teknisk förklaring till ljudskillnader är väl ganska självklart. Men kan vi alltid mäta ljudskillnaderna? Problemen är, som jag ser det, tre:
1) Har dagens instrument tillräcklig upplösning?
2) Kan vi mäta alla parametrar? Mäter vi rätt saker?
3) Kan vi värdera komplexa mätningar? Hur värderar och analyserar vi olika mätmässiga skillnader mot varandra?
/ B
subjektivisten skrev:Har du ens spelat in från en vinyl till datorn och gått in i filen och kollat på signalen i närhet?
subjektivisten skrev:Det är mycket lärorikt och man ser verkligen hur mycket brister vinylen har mot 16/44.1 systemet, och det gör påstående om att vinylen är ett bättre format, väldigt skrattetande. Något som jag tyvärr själv påstått förr av okunskap.
subjektivisten skrev:Det är mycket lärorikt och man ser verkligen hur mycket brister vinylen har mot 16/44.1 systemet, och det gör påstående om att vinylen är ett bättre format, väldigt skrattetande. Något som jag tyvärr själv påstått förr av okunskap.
matereo skrev:Det är inte särskilt säkert att mäta med hjälp av datorn och ljudkortet hemmavid om man vill vara säker på sin sak.
Bjoran skrev:Nåltrycket mätte jag upp med en elektronisk våg (Arm Load Meter) som har precisionen 0.002 gram. Ja, nu vet ni detta om denna märkliga pickup.
Style skrev:Bjoran skrev:Nåltrycket mätte jag upp med en elektronisk våg (Arm Load Meter) som har precisionen 0.002 gram. Ja, nu vet ni detta om denna märkliga pickup.
och med den precisionen mätte du upp i hemmiljö? antar att du lever i ett tempkontrollerat renrum
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster