Grattis alla vinylälskare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-11 00:54

Laila skrev:Försöker undvika att blanda in ljudkort när jag rippar o bränner cd.

Hur i friden gör du då?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-11 00:56

Rain skrev:
Bill50x skrev:Vad överförs inte och till vilket systems nackdel? Det framgår inte av vad du har sagt om det är cd eller vinyl som är mindre bra....

/ B

Det förstår du väl att det är överföringen från vinyl till cd som fallerar, de flesta hör tydlig skillnad.

Nej, det förstod jag inte. Jag kan väl inte veta vad du menar när du är så otydlig... :-)

Om jag ska tolka dina ord; du menar att om man rippar en vinyl till hårddisk och sedan bränner denna rip till en cd-r - då kommer cd´n (uppspelad i en cd-spelare kopplad till stereon) låta märkbart sämre än vinylen gör genom samma stereo? Detta oavsett kvaliteten på ljudkortet i datorn, brännarens egenskaper och den använda cd-spelarens egenskaper?

Kanske är det så, jag har inte testat detta så ingående. Personligen tycker jag att en välinspelad helanalog vinyl låter bättre än såväl ett dito officiellt cd-släpp som en egenrippad cd-r. Men i det senare fallet tycker jag att skillnaden är mycket liten. På gränsen till subtil.

Jag skulle dock inte påstå att "alla hör tydlig skillnad" utan att ha testat igenom, och isolerat, de ljudande egenskaperna hos utrustningen jag använder vid rip av vinyl. Alltså hela kedjan av riaa (om det inte är samma som vid lyssning), ljudkort, brännare/cd-r, den använda cd-spelaren vid jämförelsen, och så vidare.

Nästa fråga är förstås, vad är det som låter sämre? Frekvensgång? Dist? Rytm och takt?

Innan man klargjort det är all diskussion om "bättre" och "sämre" helt meningslös. Det har du iofs delvis klargjort i ett annat inlägg, även om det var svårt att förstå vilket system som drabbades av försämringen...

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-11 01:15

Har gjort en hel del inspelningar och jag har tyvärr inte gjort några riktiga blindtester men när jag öppet jämför så är det ingen skillnad. Sedan om man använder audacity eller dyl program och zommar in rejält så ser man att 16/44.1 systemet inget har något som helst problem att spela in vinylen korrekt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-11 01:22

subjektivisten skrev:Har gjort en hel del inspelningar och jag har tyvärr inte gjort några riktiga blindtester men när jag öppet jämför så är det ingen skillnad. .

????? Vad har du för högtalare?????

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-11 01:23

Sony SS-M9. Vad det har med saken att göra. :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-11 01:27

subjektivisten skrev:Sony SS-M9. Vad det har med saken att göra. :?

Ja då förstår jag...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-11 01:29

Rain skrev:
subjektivisten skrev:Har gjort en hel del inspelningar och jag har tyvärr inte gjort några riktiga blindtester men när jag öppet jämför så är det ingen skillnad. .

Jag har samma upplevelse. Inte riktigt "ingen skillnad" men väldigt liten sådan. Jag har Dahlqvist DQ10a högtalare i "stereon". I datorn, med ett par Creative-högtalare hörs det förstås ingen skillnad alls, men i dom högtalarna låter till och med nya re-masters bra :-)

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-11 01:29

Ska nog göra ett blindtest framöver, se om någon vinylräv i närheten vill vara med så får vi se om vi kan skilja det åt, vinylen och en billig A/D. :wink:

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-11 01:35

Bill50x skrev:
Rain skrev:

Jag har samma upplevelse. Inte riktigt "ingen skillnad" men väldigt liten sådan. Jag har Dahlqvist DQ10a högtalare i "stereon"

Har du basstöd till dina DQ10-or?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-11 01:48

Rain skrev:Har du basstöd till dina DQ10-or?

Nix. Jag har dock tidigare kört aktiv delning och har dessutom modifierat basdelen i delningsfiltret kraftigt. Jag har mycket bättre och mer artikulerad bas i högtalarna nu än som original. Baselementen är fö omkantade efter en lite incident för ett par år sedan.

Men jag hör inte saker som händer i 20-40 Hz-området, det är helt rätt. Det är å andra sidan mycket få musikproduktioner som går ner så djupt med något meningsfullt.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-11 01:53

Vilken idiot som helst vet att en CD går långt längre ner än vad en vinyl gör i Hz.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-11 01:56

subjektivisten skrev:Vilken idiot som helst vet att en CD går långt längre ner än vad en vinyl gör i Hz.

Nu vill jag ju inte kalla dig idiot men eftersom du gör det själv så får jag väl instämma, du har dock fel i att CD går längre ned i basen än vad Vinyl gör...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-11 02:07

Finns ingen AC_kopplingen i CD som system. Det går bra att koda DC. Det går inte med vinyl.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-11 02:09

popedh skrev:De känns lite märkligt att ni ska jämföra pickuper osv, genom att banda till digitalt, när du samtidigt säger att Cd-skivan är en "tvivelaktig källa" och att digitalt låter kallt. hur har du tänkt?

Ett tips är att läsa den texten igen, med glasögon. 8)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-11 02:15

Morello skrev:Finns ingen AC_kopplingen i CD som system. Det går bra att koda DC. Det går inte med vinyl.
Nu pratade vi praktik inte teori.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-07-11 03:54

Rain, hade du skivspelaren i samma rum som högtalarna när du gjorde LP/CD-jämförelsen? :wink:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-11 06:51

Rain skrev:
subjektivisten skrev:Sony SS-M9. Vad det har med saken att göra. :?

Ja då förstår jag...

Förstår vaddå?

Med vilka högtalare skulle du höra skillnaden då?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-11 11:20

Magnuz skrev:
Hur i friden gör du då?

Sorry, glömde bort vinylen.(i vinyltråden :oops: ). :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-11 11:59

Rain skrev:
subjektivisten skrev:Vilken idiot som helst vet att en CD går långt längre ner än vad en vinyl gör i Hz.

Nu vill jag ju inte kalla dig idiot men eftersom du gör det själv så får jag väl instämma, du har dock fel i att CD går längre ned i basen än vad Vinyl gör...

Detta både stämmer och stämmer ej, en massa ria steg, och ria delar i förstärkare har ett subljudsfilter som skär av vid 40hz för att vara snäll mot högtalare då/om man spelar skeva skivor. Vissa tec Musical fidelity X-LP2 har det ej och tillåter därför återgivning av lägre bas som ev finns på skivor.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-11 12:13

Oaktat subsonicfiltret kan man inte gravera ner till DC på en vinyl. Däremot går det på CD, som Morello påpekade. Inte bara i teorin. Däremot är det möjligt att inte alla CD-spelare kan återge så låga frekvenser. Har du någon uppfattning om hur det är med AC-koppling på CD-spelare, Morello?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-11 12:46

Måste hålla med Popedh, Rain och Matereo;
Jag hör skillnad på dom A/D-D/A omvandlingar vi hitills har gjort av LP-skivor i direkt blindtest mot att köra LP-direkt. Dvs en all tiders F/E-lyssning.
Vi har testat Beenchmark ADC-1, Lavry ?, Rosetta och det försvinner lite klarhet, bas och rumskänsla. Vi har även testat blint och kunnat identifierat skivspelaren direkt.
Testade DAC var Beenchmark DAC-1, Rosetta, och digitalingång på AMP och en Pioneer AX-10Ais.

Så jag är verkligen intresserad av en bra A/D något råd någon?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-11 22:15

Så kan man ju förstås uttrycka det om man vill vara lite subtil :-)

Men som vi alla vet, även vi idioter, är att tekniska specar inte säger ett dyft om vad vi får. En CD kan klara 90 dB(?) eller mer i dynamik. Hur många inspelningar utnyttjar mediets potential?

En CD kan återge 0 Hz rent tekniskt, var det någon som hävdade. Kan CD-spelaren i övrigt? Dvs kan tex AD-omvandlaren prestera 0 Hz? Kan efterföljande förstärkare? Kan högtalaren?

Är djup bas det enda viktiga? Är det inte lika viktigt hur den bas som finns låter? Ren, snabb, artikulerad, fär att ta några exempel.

Även en idiot kan höra skillnad på en bastrumma och en basgitarr i en anläggning som inte ens klarar 75 Hz som undre frekvens - om det är en bra anläggning i övrigt. Inte ens en idiot kan höra skillnad på dessa instrument i en anläggning som är spikrak ner till 16 Hz - om anläggningen i övrigt är odistinkt och distad.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2007-07-12 09:14, redigerad totalt 1 gång.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-11 23:58

subjektivisten skrev:
popedh skrev:De känns lite märkligt att ni ska jämföra pickuper osv, genom att banda till digitalt, när du samtidigt säger att Cd-skivan är en "tvivelaktig källa" och att digitalt låter kallt. hur har du tänkt?

Ett tips är att läsa den texten igen, med glasögon. 8)

Du e fan helt hopplös... försöker minnas om du skrivit ett trevligt ord till någon överhuvudtaget.. men kan inte komma på en enda gång. Du verkar ha en jävla koll på Video och det tycker jag är intressant, men tjafsa inte emot så fort nån av oss, ganska få här som verkligen jobbar professionellt med ljud skriver något. Du är den största anledningen till att jag nästan aldrig är här längre, eftersom jag bara blir sur å irriterad.. innan du dök upp hade vi en del ganska roliga diskussioner där jag laddade upp ljudprover mellan bla. omastrat och mastrat material... och det hade vart kul att forsätta göra sånt.. Folk som sitter hemma har ju inte möjligheten att direkt jämföra en digitalmaster mot en analog och sen gentemot hur cdn blev och tom vinylen efter mastringen... Du ägnar dej istället åt att vara otrevlig och laddar upp massa skärmdumpar rippade till ett leksaksprogram utan att vare sig ange referensnivå eller uppgifter om ljudkort etc.

Finns det ingen som helst möjlighet att du kan bli lite mer öppensinnig och för en gång skull iaf ta till dej lite av vad andra skriver?
Tack / Isak

edit... var förbannad och stravade som en knatta.
Senast redigerad av popedh 2007-07-12 00:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-12 09:03

Rain skrev:
Morello skrev:Finns ingen AC_kopplingen i CD som system. Det går bra att koda DC. Det går inte med vinyl.
Nu pratade vi praktik inte teori.

Nej, jag pratar om verkligheten. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-12 09:31

popedh skrev:... innan du dök upp hade vi en del ganska roliga diskussioner där jag laddade upp ljudprover mellan bla. omastrat och mastrat material... och det hade vart kul att forsätta göra sånt.. Folk som sitter hemma har ju inte möjligheten att direkt jämföra en digitalmaster mot en analog och sen gentemot hur cdn blev och tom vinylen efter mastringen... Du ägnar dej istället åt att vara otrevlig och laddar upp massa skärmdumpar rippade till ett leksaksprogram utan att vare sig ange referensnivå eller uppgifter om ljudkort etc.

Jag vill inte försvara Subban på något sätt, kan själv bli lite irriterande på hans mästrande ibland. Men att de skärmdumpar han lägger upp beskriver en verklighet, det kan man inte bara bestrida med kommentarer om leksaksprogram, ref-nivå och liknande.

Jag använder mig själv av Adobe Audition 2 vilket jag tror används professionellt och jag får exakt samma resultat. Tittar man på en (typisk) remaster, tex ett kort utsnitt på någon tiondels sekund, och drar ut denna över hela skärmbredden så ser man direkt att nivåerna är sammanpressade och att toppklippning förekommer. Och att det inte ser ut så på originalet. Jag pratar nu om original resp ermastrad cd, inte jmf med vinyl. Visst kan ett sunkigt ljudkort vara orsaken till klippningen, om man hade gått vägen över ljudkortet. Det gör man nu inte vid ripp från CD.

En bekant till mig, som tidigare jobbade på Studio Blue, jämförde då en remaster med en originalutgåva. Jag minns nu inte vilken CD det var, möjligen någon Springsteen. Flera recensenter i fackpressen hade uttalat som hur mycket bättre remastern var, uttryck som kraftigare djupare bas, klarare mix och dylikt användes. Han rippade båda till datorn, ställde nivåerna exakt lika (han fick sänka remastern) och la utsnitten på varandra. Det var absolut ingen som helst skillnad! Enda skillnaden var alltså att remastern var nivåhöjd. I det här fallet kan man ju vara tacksam att dom inte förstört den ursprungliga inspelningen med komprimering och toppklippning, men hur många har inte köpt samma skiva igen och trott att dom fått något "bättre" fast dom bara fått en nivåhöjd utgåva? I sanning ett bedrägligt förfarande...

/ B

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-12 11:44

Bill50x skrev:
popedh skrev:... innan du dök upp hade vi en del ganska roliga diskussioner där jag laddade upp ljudprover mellan bla. omastrat och mastrat material... och det hade vart kul att forsätta göra sånt.. Folk som sitter hemma har ju inte möjligheten att direkt jämföra en digitalmaster mot en analog och sen gentemot hur cdn blev och tom vinylen efter mastringen... Du ägnar dej istället åt att vara otrevlig och laddar upp massa skärmdumpar rippade till ett leksaksprogram utan att vare sig ange referensnivå eller uppgifter om ljudkort etc.

Jag vill inte försvara Subban på något sätt, kan själv bli lite irriterande på hans mästrande ibland. Men att de skärmdumpar han lägger upp beskriver en verklighet, det kan man inte bara bestrida med kommentarer om leksaksprogram, ref-nivå och liknande.

Jag använder mig själv av Adobe Audition 2 vilket jag tror används professionellt och jag får exakt samma resultat. Tittar man på en (typisk) remaster, tex ett kort utsnitt på någon tiondels sekund, och drar ut denna över hela skärmbredden så ser man direkt att nivåerna är sammanpressade och att toppklippning förekommer. Och att det inte ser ut så på originalet. Jag pratar nu om original resp ermastrad cd, inte jmf med vinyl. Visst kan ett sunkigt ljudkort vara orsaken till klippningen, om man hade gått vägen över ljudkortet. Det gör man nu inte vid ripp från CD.

En bekant till mig, som tidigare jobbade på Studio Blue, jämförde då en remaster med en originalutgåva. Jag minns nu inte vilken CD det var, möjligen någon Springsteen. Flera recensenter i fackpressen hade uttalat som hur mycket bättre remastern var, uttryck som kraftigare djupare bas, klarare mix och dylikt användes. Han rippade båda till datorn, ställde nivåerna exakt lika (han fick sänka remastern) och la utsnitten på varandra. Det var absolut ingen som helst skillnad! Enda skillnaden var alltså att remastern var nivåhöjd. I det här fallet kan man ju vara tacksam att dom inte förstört den ursprungliga inspelningen med komprimering och toppklippning, men hur många har inte köpt samma skiva igen och trott att dom fått något "bättre" fast dom bara fått en nivåhöjd utgåva? I sanning ett bedrägligt förfarande...

/ B

Självklart stämmer det ni ser, det är inte det jag pratar om.. jag bara menar att alla här vet väl om detta vid det här laget.. Allt som gått genom en look ahead-limiter ser ut så. finns ingen anledning att fylla ett helt forum med skärmdumpar som alla visar samma sak.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-12 11:45

Popedh,

Tror du att vansinnet kommer att upphöra? Har du sett några tendenser i branschen?
-Innehar F-skattsedel-

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-12 11:55

Morello skrev:Popedh,

Tror du att vansinnet kommer att upphöra? Har du sett några tendenser i branschen?

Utan tvekan.. det är på gång..

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-07-12 11:57

popedh skrev:

Utan tvekan.. det är på gång..

Det bästa jag har läst på länge. Härligt :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-12 12:04

Gjorde faktiskt en master härom veckan HELT UTAN L2/L3 på slutet, Prisa gud;)) Jag kan inte minnas när jag körde utan dom senast... Men lite Inflator blev det allt om jag ska va ärlig;)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi