Moderator: Redaktörer
E skrev:Obs! Det är inte fråga om ett alarm. (Nu slipper fler undra.)
Tror förresten att det kanske heter tangentialarm, eller?
Mvh E*
Max_Headroom skrev:Väldigt ont om sådana att köpa? Och dom flesta som finns kostar flera månadslöner, typ. Varför är det så? Konservatism? Dom tekniska problemen tycker jag inte verkar vara några svårigheter att komma undan.
Bill50x skrev:För mig är en tangentialarm en dyr lösning på ett obefintligt problem och som skapar andra problem istället.
Vee-Eight skrev:Förstår inte riktigt varför tonarmen måste vara mer styv än en vanlig arm.
Jag har mycket svårt att tro att inte till exempel en god SME-arm låter lika bra som en svindyr tangetialarm, att inte tala om en billig.
Max_Headroom skrev:[...] tangentalarb [...] [...] tangientalarm [...]
E skrev:Tycker också att det är mer intressant att höra vilken lösning som har potential att bli bäst för rimliga pengar, än att analysera (några av) de produkter som råkar finnas på marknaden.
Fast jag kan ju inte ett smack om vinyl ...
Vee-Eight skrev:Vet inte om jag köper den slutsatsen fullt ut. Det som köps/tillverkas mest behöver inte vara detsamma som är den bästa avspelningsprincipen. Nu under resans gång så får jag ju revidera min åsikt att en tangentialarm skulle vara dyr; man kan ju bevisligen bygga dem billigt. Jag tror att man får räkna in i ekvationen vad man förväntar sig vad en skivspelare är för något. De flesta anser att det är en radiell/pivot-arm samt en 12" stor tallrik. Hifi-hobbyn är på sina håll motsägelsefullt konservativt om hur saker skall se ut.
Vee-Eight skrev:*Cantus korta arm är dock lite tveksam pga att tjockleken på skivan påverkar VTA mer än de armar med långa tonarmsrör.
Har man en flytande tallrik kunde man ha en skivklämma som gick att banta och lägga på viktmässigt så att VTA'n alltid är den rätta. Vad tror ni om detta?
Laila skrev:matereo skrev:Har man en flytande tallrik kunde man ha en skivklämma som gick att banta och lägga på viktmässigt så att VTA'n alltid är den rätta. Vad tror ni om detta?
Mja, för en s.k."flytande" fjäderupphängd design så sammanfaller inte den "avfjädrade massans centrum" med skivtallrikens centrum.
Så det skiter sig nog i det fallet
Bill50x skrev:Jag vågar påstå att de flesta möjliga lösningar har testats och de som ger bäst ljudresultat är de som finns kvar.
/ B
Beror inte detta på designen ifråga och om det bara är tallriken som flyter eller ej?
Harryup skrev:Flytande upphängning fungerar i princip inte ihop med en tagentialarm, särskilt inte en luftlagrad.
Bill50x skrev:Harryup skrev:Flytande upphängning fungerar i princip inte ihop med en tagentialarm, särskilt inte en luftlagrad.
Varför inte det? Så länge armen och tallriken hänger på samma chassi borde det fungera.
(kan ingen fixa den långa länken ovan som gör att vi måste scrolla i sidled?)
/ B
Harryup skrev:Bill50x skrev:Harryup skrev:Flytande upphängning fungerar i princip inte ihop med en tagentialarm, särskilt inte en luftlagrad.
Varför inte det? Så länge armen och tallriken hänger på samma chassi borde det fungera.
(kan ingen fixa den långa länken ovan som gör att vi måste scrolla i sidled?)
/ B
Nej, det blir praktiskt inte bra. För lite motstånd i armens rörelser.
Har provat och det går inte. Med luftlagarade armar iallafall.
Laila skrev:matereo skrev:Beror inte detta på designen ifråga och om det bara är tallriken som flyter eller ej?
Visst, men jag känner inte till någon skivspelare med enbart
flytande tallrik. Borde bli dålig koppling mellan pickup o skiva
i så fall.(Tror jag).
De nyare diy och ev köpespelarna med sk. flytande magnettallrikslager fungerar så. Kolla den som finns i DIY tråden tex.
Laila skrev:Vee-Eight skrev:Varför skulle det bli dålig kontakt mellan PU och skiva?
Om skivtallrik/skiva kan röra sig på andra ledder än i rotationsplanet
relativt tonarm/pickup finns risk för informationsförlust .
Laila skrev:Speciellt över att det är Erik Andersson som står bakom Continuo !
RogerGustavsson skrev:Visst fungerade Forsells tonarmar alldeles utmärkt på skivspelare med flytande upphängning? De första varianterna satt väl monterade på en Goldmund Studetto med mycket mjuk upphängning? De senare drivverken från Forsell, var de inte också flytande upphängda?
subjektivisten skrev:Flera kan ju göra det testet jag gjorde hur pickupen påverkas av yttre vibrationer. Väldigt intressant.
Harryup skrev:Återkopplingstesten visar inte hur olika spelare "låter" när man spelar en skiva. Det finns massor med andra parametrar runt skivspelare som också är intressanta och påverkar ljudet.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Återkopplingstesten visar inte hur olika spelare "låter" när man spelar en skiva. Det finns massor med andra parametrar runt skivspelare som också är intressanta och påverkar ljudet.
Du kan ju förklara för mig vad det mer skilljer sig mellan verk, förutom yttre vibrationer och vibrationer från motorn.
matereo skrev:Jag kan tänka mig att en lättare spelare som rega odyl, samt de med flytande subchassie vinner än mer med en sån placering.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Återkopplingstesten visar inte hur olika spelare "låter" när man spelar en skiva. Det finns massor med andra parametrar runt skivspelare som också är intressanta och påverkar ljudet.
Du kan ju förklara för mig vad det mer skiljer sig mellan verk, förutom yttre vibrationer och vibrationer från motorn.
Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Visst fungerade Forsells tonarmar alldeles utmärkt på skivspelare med flytande upphängning? De första varianterna satt väl monterade på en Goldmund Studetto med mycket mjuk upphängning? De senare drivverken från Forsell, var de inte också flytande upphängda?
Nej, det är inget som har rekommenderats. Forsells egen spelare har ett luftlager men är inte fjädrande i bemärkelsen flytande upphängning.
I början monterades armarna på Vpi.
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Visst fungerade Forsells tonarmar alldeles utmärkt på skivspelare med flytande upphängning? De första varianterna satt väl monterade på en Goldmund Studetto med mycket mjuk upphängning? De senare drivverken från Forsell, var de inte också flytande upphängda?
Nej, det är inget som har rekommenderats. Forsells egen spelare har ett luftlager men är inte fjädrande i bemärkelsen flytande upphängning.
I början monterades armarna på Vpi.
Enligt mitt minne hade Doktor Forsell sin arm först monterad på en Goldmund-spelare. Denna testades även av Absolute Sound. Även danska High Fidelity provade en sådan spelare efter att ha varit på besök hos Doktorn. "Det bedste" heter besöksartikeln i nr 5/87. Den visar en Goldmund Studio med Forsell-armen ståendes på ett Russ Andrews Torlyte-bord. Testet av spelaren återfinns i nr 7+8/87.
RogerGustavsson skrev:Enligt mitt minne hade Doktor Forsell sin arm först monterad på en Goldmund-spelare. Denna testades även av Absolute Sound....
Vee-Eight skrev:matereo:
Jag kan nog gissa att det beror på att den armen skall kunna passa spelare med normal storlek på plint, dvs som är konstruerad för radiell/pivotarm. Har man en tangentialarm som går in över skivan så blir det ju ett kort tonarmsrör.
matereo skrev:Att det där med VTA i samband med olika tjocka skivor och Cantus korta arm skulle vara ett problem kan man ju fundera lite över när man ser Clearaudios Souther arm som kanske har än kortare armrör.
Bill50x skrev:matereo skrev:Att det där med VTA i samband med olika tjocka skivor och Cantus korta arm skulle vara ett problem kan man ju fundera lite över när man ser Clearaudios Souther arm som kanske har än kortare armrör.
Nu är det ju inte bara VTA som ändras. Beroende på hur högt lagringen sitter över skivan kommer man också få ett större svaj på oplana skivor jmf med en längre arm.
/ B
Vee-Eight skrev:Appropå VTA/SRA; hur beter sig olika slipningar av nålspetsen av olika VTA? Jag misstänker att det kan finnas viss skillnad beroende på slipning.
Vee-Eight skrev:Absolut, bra artikel som sagt, men lite störande mkt var relaterat till det han kunde höra, eller inte. Vore kul att få ett bra resonemang om det spelar så blodig roll.
JustAudioMagic skrev:Ber om ursäkt om jag inte läst igenom denna tråden 100 % men skulle ljudet bli sämre av en tangentialarm?
Vee-Eight skrev:JustAudioMagic skrev:Ber om ursäkt om jag inte läst igenom denna tråden 100 % men skulle ljudet bli sämre av en tangentialarm?
Nej, men frågan som väckts är om vinsterna iom en tangentialarm i välljud uppväger den extra kostnaden. Sedan rent konstruktionsmässigt så kan man bygga en tangentialarm minst lika billigt som en pivot/radiell arm, men ändå betingar de oftast ett högre pris.
Jag är av åsikten att tangentialarmar är en bättre konstruktion, rent principmässigt.
Vee-Eight skrev:En tangentialarm behöver inte alls vara dyr för att "vara med i matchen". Det finns en hel del mkt enkla diy-armar som slår folk med häpnad. En god konstruktion behöver ju inte vara dyr, men visst finns det avarter och tyvärr så verkar de flesta tro att tangentialarmar måste kosta stora summor pengar. Den jag håller på med har jag inte ens spräckt 200:- än, tror jag landar nånstans 400:- innan den är klar, och då är det inte billigast möjliga material utan det som krävs för att ligga på topp.
matereo skrev:Bill50x skrev:matereo skrev:Att det där med VTA i samband med olika tjocka skivor och Cantus korta arm skulle vara ett problem kan man ju fundera lite över när man ser Clearaudios Souther arm som kanske har än kortare armrör.
Nu är det ju inte bara VTA som ändras. Beroende på hur högt lagringen sitter över skivan kommer man också få ett större svaj på oplana skivor jmf med en längre arm.
/ B
Jo iofs... nu spelar jag ju aldrig eller sällan oplana skivor. Det är nog få som gör. Dom flesta undviker nog saggiga CD skivor med.
Thomas_A skrev:
Alla skivor är oplana, du avser kanske de som är extremt oplana?
JustAudioMagic skrev:olika åsikter om vad man tycker om etc etc men att en arm på ett par tusen skulle vara bättre än en tangentialarm för låt oss säga en 20 000 är föga troligt.
subjektivisten skrev:Vad har priset med ljudkvalite att göra?
Bara för något är dyrare eller svårare att bygga betyder det inte automatiskt att det är bättre. En bild byggd i smör skulle både vara mycket svårare och dyrare än en skoda, men skodan skulle med lätthet vara bättre på alla punkter....ja,. förutom på mackan
Rydberg skrev:Det jag tror subjektivisten försöker att säga är att priset inte är en prestandafaktor
Rydberg skrev:Det jag tror subjektivisten försöker att säga är att priset inte är en prestandafaktor
matereo skrev:Rydberg skrev:Det jag tror subjektivisten försöker att säga är att priset inte är en prestandafaktor
Precis! Det finns ju idioter som tex. Ingvar Öhman, Bo Hansson och andra som ej tar skäligt betalt i förhållande till ljudkalité![]()
Morsiani och hans tonarmar påstås av folk utomlands som prövat vara löjligt prisvärda för de 400-500 euro de kostar direkt från honom själv. http://www.morsiani.it/
matereo skrev:Bara det att folk kommer att köpa armarna direkt, när han säljer så... om du kan komma tillräckligt nära hans eget pris så är det nog en bra idé. Skriv och deala vetja!
Jag mejlade B. Hansoon... vi får välse!
JustAudioMagic skrev:matereo skrev:Bara det att folk kommer att köpa armarna direkt, när han säljer så... om du kan komma tillräckligt nära hans eget pris så är det nog en bra idé. Skriv och deala vetja!
Jag mejlade B. Hansoon... vi får välse!
Var det rätt adress? Jag kommer inte in på den adressen du skrev
matereo skrev:Morsiani och hans tonarmar påstås av folk utomlands som prövat vara löjligt prisvärda för de 400-500 euro de kostar direkt från honom själv. http://www.morsiani.it/
Bill50x skrev:matereo skrev:Morsiani och hans tonarmar påstås av folk utomlands som prövat vara löjligt prisvärda för de 400-500 euro de sägs kosta direkt från honom själv. http://www.morsiani.it/
Men dom ser ut som huggna med yxa i ett engelskt garage...
/ B
Vee-Eight skrev:Sanning är att jag vet för lite för att kommentera effektivt, utan det är magkänslan som pekar på långa tonarmsrör. Den resonans man talar om, vilken är det då? Vertikal, horisontell eller vad?
Vee-Eight skrev:matereo:
Jag får en känsla av att materialet spelar in väldigt mkt vilken egenresonansfrekvens det är; varför just 1kHz?
matereo skrev:En sak som en avlägset bekant förde på tal nyligen som är helt riktigt, är hur ofta man som van vid pivotarmar med en tangentialarm luras att ställa voymen på förstärkaren via brusnivån i skivans ingångsspår ALDELES FÖR HÖGT. Jo jag kan inte annat än hålla med, så har jag gjort några gånger med.
Bill50x skrev:matereo skrev:En sak som en avlägset bekant förde på tal nyligen som är helt riktigt, är hur ofta man som van vid pivotarmar med en tangentialarm luras att ställa voymen på förstärkaren via brusnivån i skivans ingångsspår ALDELES FÖR HÖGT. Jo jag kan inte annat än hålla med, så har jag gjort några gånger med.
Du menar att brusnivån skulle bli lägre med en tangentialarm? Det skulle vara intressant att se den jämförelsen verifierad.
Jag kan dock tänka mig att i praktiken blir resultatet lägre brusnivå eftersom tangentialarmar oftast sitter på mer seriösa konstruktioner och där man lägger ner mer pengar och tid på val av pickup, är noggrannare vid inställningar osv.
Jag vet inte vad vinkelfelet på ett normal 9" arm är vid ingångsspåret, men eftersom första nollgenomgången ligger 121 mm från centrumtappen (om jag minns rätt) så bör vinkelfelet vara relativt litet. Kan detta påverka brusnivån?
Eller kan andra egenskaper i en tangentialarm påverka bruset?
/ B
Harryup skrev:Alla delar av armen har resonansfrekvenser som påverkar hur det låter.
Olika motvikter "låter" olika etc.
Vad armröret får för resonansfrekvens beror ju på infästningen, material, dämpning, utforming etc etc.
Mycket svårt att bryta ut en enskild sak ur amrkonstruktionen och säga att just den är orsaken till detta. Och givetvis tycker alla konstruktörer att dom har gjort rätt.
matereo skrev:Alla armrör har en ton en resonansfrekvens, [...]
Harryup skrev:Jo, fast du får inte så många pickuper som passar i ett kort rör med en annan resonanfrekvens och rörlig massa än det genomsnitt som längre armrör och radiella armar ger.
paa skrev:matereo skrev:Alla armrör har en ton en resonansfrekvens, [...]
Är det därför det kallas "tonarm"?
matereo skrev:paa skrev:matereo skrev:Alla armrör har en ton en resonansfrekvens, [...]
Är det därför det kallas "tonarm"?
Hehe... så är det nog inte men det [...]
JustAudioMagic skrev:Hur är armen från Cantus? Kanske är ngt att ha i sortimentet och ÅF?
matereo skrev:JustAudioMagic skrev:Hur är armen från Cantus? Kanske är ngt att ha i sortimentet och ÅF?
Säkert! Den är tom lite guld tonad juLustigt att nära på ingen här hemma verkar sälja
varken armen eller verket från inhemska Rauna över disk. Den enda jag vet är Stridbeck.
matereo skrev:JustAudioMagic skrev:Hur är armen från Cantus? Kanske är ngt att ha i sortimentet och ÅF?
Säkert! Den är tom lite guld tonad juLustigt att nära på ingen här hemma verkar sälja
varken armen eller verket från inhemska Rauna över disk. Den enda jag vet är Stridbeck.
Thomas_A skrev:En arm med låg massa är bättre än en med hög, om nu pickupen är matchad dvs. En låg rörlig massa gör att dynamisk VTF-påverkan minskar vid warps etc. Finns det något skäl för en hög massa hos tonarmen egentligen (förutom att vissa pickuper "kräver det", pga av deras komplians)?
Vee-Eight skrev:Hög massa behövs väl vid lågbasåtergivning, det är kanske därför som SME serie III kunde ses med paddel i silikon. Återigen är det ju viktigt att kunna skilja på vertikal och horisontell massa, vilket bara Dynavector klarar när det gäller pivotarmar, vad jag vet.
Thomas_A skrev:Tangentialarmar har ju fortfarande en klassisk resonans i ett led; det andra ledet (horisontellt) är resonansen låg (även om den finns där). Dock finns krafter på nålen som inte alltid är önskvärda i en sådan arm. Klassisk dist orsakad av pivotarm-misaligment (den är ändå relativt stor) är dock borta.
Thomas_A skrev:
Nålens massa är fortfarande mycket mindre än PU + arm. Så länge bastonerna inte intefererar med med den fundamentala resonansfrekvensen borde det inte vara några problem. Silikonbad har att göra med att dämpa resonanser (sänka Q, möjligtvis också höja den), både den fundamentala, övertoner och egenresonanser (vet dock ej var effekten ligger som mest). Det gör fö också Shure's dämpborste.
Thomas_A skrev:Tangentialarmar har ju fortfarande en klassisk resonans i ett led; det andra ledet (horisontellt) är resonansen låg (även om den finns där). Dock finns krafter på nålen som inte alltid är önskvärda i en sådan arm. Klassisk dist orsakad av pivotarm-misaligment (den är ändå relativt stor) är dock borta.
Vee-Eight skrev:Det är lite luckor i resonemanget som jag inte riktigt hajjar innan jag ropar haleluja över Cantus:
Hos en halvt luftlagrad arm modell Ladugaard, så kan man ju ändra luftlagrets tjocklek i skenan för att ändra dämpningsegenskaperna i horisontalrörelserna. Summan av kanelen blir ju snarlik den lösning som finns hos Cantus, betyder det att den också skulle bli okänslig för val av komplians hos pickupen?
Läste innan också att med rätt val av pickup så låter cantus riktigt bra. Vari ligger matchningen? Vad skall man titta efter isf?
RogerJoensson skrev:Så här, som en snabb fundering och stickspår... -Borde inte en smart lösning vara en vanlig tonarm där hela paketet (med motvikt, fäste och allt) flyttas i sidled beroende på hur långt in på skivan det avspelas? Det borde ju vara relativt okomplicerat att lösa och kostnaden borde därför inte bli särskilt hög heller. Finns det redan?
Det kanske inte vore lika "sexigt" rent visuellt dock.
RogerJoensson skrev:Så här, som en snabb fundering och stickspår... -Borde inte en smart lösning vara en vanlig tonarm där hela paketet (med motvikt, fäste och allt) flyttas i sidled beroende på hur långt in på skivan det avspelas? Det borde ju vara relativt okomplicerat att lösa och kostnaden borde därför inte bli särskilt hög heller. Finns det redan?
Det kanske inte vore lika "sexigt" rent visuellt dock.
peterh skrev:Bo hanssons helt passsiva tangentialarm nytillverkas fortfarande. Och den hade näst intill ingen massa i armen,
det tyngsta var pickupen.
Harryup skrev:För en maximal fast bas så skulle det vara trevligt om man kunde ställa trögheten i sidled steglöst.
/Harryup
paa skrev:Harryup skrev:För en maximal fast bas så skulle det vara trevligt om man kunde ställa trögheten i sidled steglöst.
/Harryup
Tänker du på masströghet eller friktion eller viskös tröghet?
RogerGustavsson skrev:I det utförande som Opus 3 Cantus nu har är det nog inget problem med vekhet eller sladdrighet. Noggrannhet vid montering och försiktighet användandet är däremot en fördel.
http://www.continuo.se/montering2.html
Johan_Lindroos skrev:Idea, vad avser du med torsionsledd, och varför? Jag personligen associerar då till vridning längs tonarmen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster