Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:Sanning är att jag vet för lite för att kommentera effektivt, utan det är magkänslan som pekar på långa tonarmsrör. Den resonans man talar om, vilken är det då? Vertikal, horisontell eller vad?
Vee-Eight skrev:matereo:
Jag får en känsla av att materialet spelar in väldigt mkt vilken egenresonansfrekvens det är; varför just 1kHz?
matereo skrev:En sak som en avlägset bekant förde på tal nyligen som är helt riktigt, är hur ofta man som van vid pivotarmar med en tangentialarm luras att ställa voymen på förstärkaren via brusnivån i skivans ingångsspår ALDELES FÖR HÖGT. Jo jag kan inte annat än hålla med, så har jag gjort några gånger med.
Bill50x skrev:matereo skrev:En sak som en avlägset bekant förde på tal nyligen som är helt riktigt, är hur ofta man som van vid pivotarmar med en tangentialarm luras att ställa voymen på förstärkaren via brusnivån i skivans ingångsspår ALDELES FÖR HÖGT. Jo jag kan inte annat än hålla med, så har jag gjort några gånger med.
Du menar att brusnivån skulle bli lägre med en tangentialarm? Det skulle vara intressant att se den jämförelsen verifierad.
Jag kan dock tänka mig att i praktiken blir resultatet lägre brusnivå eftersom tangentialarmar oftast sitter på mer seriösa konstruktioner och där man lägger ner mer pengar och tid på val av pickup, är noggrannare vid inställningar osv.
Jag vet inte vad vinkelfelet på ett normal 9" arm är vid ingångsspåret, men eftersom första nollgenomgången ligger 121 mm från centrumtappen (om jag minns rätt) så bör vinkelfelet vara relativt litet. Kan detta påverka brusnivån?
Eller kan andra egenskaper i en tangentialarm påverka bruset?
/ B
Harryup skrev:Alla delar av armen har resonansfrekvenser som påverkar hur det låter.
Olika motvikter "låter" olika etc.
Vad armröret får för resonansfrekvens beror ju på infästningen, material, dämpning, utforming etc etc.
Mycket svårt att bryta ut en enskild sak ur amrkonstruktionen och säga att just den är orsaken till detta. Och givetvis tycker alla konstruktörer att dom har gjort rätt.
matereo skrev:Alla armrör har en ton en resonansfrekvens, [...]
Harryup skrev:Jo, fast du får inte så många pickuper som passar i ett kort rör med en annan resonanfrekvens och rörlig massa än det genomsnitt som längre armrör och radiella armar ger.
paa skrev:matereo skrev:Alla armrör har en ton en resonansfrekvens, [...]
Är det därför det kallas "tonarm"?
matereo skrev:paa skrev:matereo skrev:Alla armrör har en ton en resonansfrekvens, [...]
Är det därför det kallas "tonarm"?
Hehe... så är det nog inte men det [...]
JustAudioMagic skrev:Hur är armen från Cantus? Kanske är ngt att ha i sortimentet och ÅF?
matereo skrev:JustAudioMagic skrev:Hur är armen från Cantus? Kanske är ngt att ha i sortimentet och ÅF?
Säkert! Den är tom lite guld tonad juLustigt att nära på ingen här hemma verkar sälja
varken armen eller verket från inhemska Rauna över disk. Den enda jag vet är Stridbeck.
matereo skrev:JustAudioMagic skrev:Hur är armen från Cantus? Kanske är ngt att ha i sortimentet och ÅF?
Säkert! Den är tom lite guld tonad juLustigt att nära på ingen här hemma verkar sälja
varken armen eller verket från inhemska Rauna över disk. Den enda jag vet är Stridbeck.
Thomas_A skrev:En arm med låg massa är bättre än en med hög, om nu pickupen är matchad dvs. En låg rörlig massa gör att dynamisk VTF-påverkan minskar vid warps etc. Finns det något skäl för en hög massa hos tonarmen egentligen (förutom att vissa pickuper "kräver det", pga av deras komplians)?
Vee-Eight skrev:Hög massa behövs väl vid lågbasåtergivning, det är kanske därför som SME serie III kunde ses med paddel i silikon. Återigen är det ju viktigt att kunna skilja på vertikal och horisontell massa, vilket bara Dynavector klarar när det gäller pivotarmar, vad jag vet.
Thomas_A skrev:Tangentialarmar har ju fortfarande en klassisk resonans i ett led; det andra ledet (horisontellt) är resonansen låg (även om den finns där). Dock finns krafter på nålen som inte alltid är önskvärda i en sådan arm. Klassisk dist orsakad av pivotarm-misaligment (den är ändå relativt stor) är dock borta.
Thomas_A skrev:
Nålens massa är fortfarande mycket mindre än PU + arm. Så länge bastonerna inte intefererar med med den fundamentala resonansfrekvensen borde det inte vara några problem. Silikonbad har att göra med att dämpa resonanser (sänka Q, möjligtvis också höja den), både den fundamentala, övertoner och egenresonanser (vet dock ej var effekten ligger som mest). Det gör fö också Shure's dämpborste.
Thomas_A skrev:Tangentialarmar har ju fortfarande en klassisk resonans i ett led; det andra ledet (horisontellt) är resonansen låg (även om den finns där). Dock finns krafter på nålen som inte alltid är önskvärda i en sådan arm. Klassisk dist orsakad av pivotarm-misaligment (den är ändå relativt stor) är dock borta.
Vee-Eight skrev:Det är lite luckor i resonemanget som jag inte riktigt hajjar innan jag ropar haleluja över Cantus:
Hos en halvt luftlagrad arm modell Ladugaard, så kan man ju ändra luftlagrets tjocklek i skenan för att ändra dämpningsegenskaperna i horisontalrörelserna. Summan av kanelen blir ju snarlik den lösning som finns hos Cantus, betyder det att den också skulle bli okänslig för val av komplians hos pickupen?
Läste innan också att med rätt val av pickup så låter cantus riktigt bra. Vari ligger matchningen? Vad skall man titta efter isf?
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 23 gäster