Moderator: Redaktörer
adagio skrev:Har faktiskt svårt att tro att 208 skulle vara skapelsens krona, även om den har många anhängare.
adagio skrev:Ombyte förnöjer.
adagio skrev: NAD och denon är typiska firmor som måste komme med nytt hela tiden för att säkra omsättningen och det är klart att hjulet inte kan uppfinnat om och om igen.
adagio skrev: Vad vore det för mening om alla produkter lät precis lika dant?
adagio skrev:Så menar jag inte, jag menar att visst går utvecklingen framåt, ibland händer en liten revolution här och där. Jag är inte särskilt tekniskt bevandrad men jag menar ändå att bra produkter håller i många år, rent ljudmässigt och att det egentligen inte finns anledning att släppa nya modeller hela tiden. En bra produkt kan dock under årens lopp pga nya tekniska framsteg, bättre komponenter mm få utvecklas till mk2 och mk3 osv. En annan sak man kan göra är mer påkostade, typ deluxemodeller för de som vill ha lite mer exotiska komponenter i sin maskin, de som anser att maskinen är bra som den är och inte gillar dyrkomponenter kan ju lugnt köpa standardversionen.
Om man följer detta koncept med att använda bra konstruktioner under flera år kan man ju ägna sig åt rejäl forskning och utveckling av nästa produkt vilken då bör vara rejält bättre.
Vad och vilka parametrar som är just bättre är ju något som det finns många åsikter om, det viktigaste måste ju ändå vara just hur det låter i mina öron. Det spelar ingen roll om en produkt har perfekta mätresultat om den inte tilltalar mitt hjärta, om musiken spelad via en perfekt produkt inte berör mig känslomässigt då är den inget för mig iaf.
JTarnstrom skrev:Men i fallet NAD har ju inte det skett, om man utgår från transparensskolan (det är ju inte alla som gör det, och det har jag full respekt för. Själv har jag nog aldrig haft en stärkare av den typen i min ägo.). Frågan är då vad det beror på: Kan de inte? Vill de inte? Anser de själva att deras senare produkter håller högre ljudkvalitet, och i så fall med utgångspunkt från vad?
JTarnstrom skrev:[...]Lite som om en kirurg använder den näst bästa metoden när han opererar bara för att försäkra sig om att han har jobb i framtiden när patienten kommer tillbaka.
JTarnstrom skrev:Hur svårt är det att bygga en transparent förstärkare?
JTarnstrom skrev: Och om man redan har gjort det, varför fortsätter man inte med det?
JTarnstrom skrev:NAD hade sin 208 och sedan dess har de släppt ett oräkneligt antal förstärkare varav få, om ens någon, har uppnått samma klass som 208:an - vad är anledningen till det?
adagio skrev:Det måste väl vara tillåtet att ändra sina ideal av olika anledningar.
Jag funderade faktiskt på en 208 en gång i tiden men valet föll dock på en McCormack DNA-0,5 främst av ljudmässiga skäl, jag hade båda duelanterna hemma+ en Copland och en Accarus.
208an gick ju ur produktion relativt snabbt, redan samma år kom ju 216 och sedemera 214, varför vet jag ej. De var inte bättre ljudmässigt enl mig iaf, kanske mer pålitliga.
adagio skrev:Det spelar ingen roll om en produkt har perfekta mätresultat om den inte tilltalar mitt hjärta, om musiken spelad via en perfekt produkt inte berör mig känslomässigt då är den inget för mig iaf.
adagio skrev:Det spelar ingen roll om en produkt har perfekta mätresultat om den inte tilltalar mitt hjärta, om musiken spelad via en perfekt produkt inte berör mig känslomässigt då är den inget för mig iaf.
adagio skrev:Det går inte att lyssna till ett helt vitt ljud, eftersom det mig veterligen inte finns en sådan avspelningskedja inkl lokal, dessutom är jag inte säker på att alla gillar absolut vitt, oftast är en brytning av flera färger i den vita att föredra rent estetiskt.
Den största påverkan av ljudet är och förblir rummet med dess akustik.
adagio skrev: ...... men ett och samma musikstycke kan ge mig gåshud(av njutning) på en anläggning i en akustisk miljö, samma anlägning kan i en annan akustisk miljö låta instängd som om musikerna har en dålig dag. En annan anlägning kan i detta rum införa andra kvaliteter.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster