Moderator: Redaktörer
Instruments anslag och insvängnings förlopp är i fokus vilket ger en otrolig närvaro och rymd med otroliga mikrodetaljer. Musiken återges med engagemang, liv och rytm med en kontroll som verkligen inbjuder till njutning och utforskning men ändå med bibehållen musikalitet, själ och känsla.
"Klass-A Single-end Effektförstärkare, den ultimata effektförstärkaren!"
...
"Effekt 16W/4ohm "
Nwalmaer skrev:Vad säger experterna?
16 W i 4 ohm, ja. Oftast anger man i 8 ohm, vilket ger kanske 10 W att jämföra med.Nwalmaer skrev:Det är 2x16 watt... och med uppskattade menade han att det förmodligen är mer, inte mindre.
Nwalmaer skrev:Bra att ni nämnde Pass; Konstrukören pratade en del om hans konstruktioner och sade skämtsamt att de är ett bra exempel på hur man INTE ska göra single-end konstruktioner! Om det ligger något bakom det vet jag inte, men det var kul.
Nwalmaer skrev:Och som jag fattade det så gav den ungefär 16 watt i ungefär alla impedanser.
Brickman skrev:Fantastiskt vad mycket ni kan om dom tekniska bitarna i denna förstärkare och med vilken enastående kvikhet några av er redan dömt ut den.
Ni har naturligtvis redan lyssnat på den eller??
Det är väl ingen som har sagt något om förstärkarens ljudliga egenskaper? Det som kommit upp är en mängd frågor, som i alla fall inte besvaras på den undermåliga hemsidan. Tekniska specar är ju till för att man skall kunna bedöma om en sak uppfyller ens grundläggande krav.Brickman skrev:Fantastiskt vad mycket ni kan om dom tekniska bitarna i denna förstärkare och med vilken enastående kvikhet några av er redan dömt ut den.
Ni har naturligtvis redan lyssnat på den eller??
Almen skrev:Det är väl ingen som har sagt något om förstärkarens ljudliga egenskaper?Brickman skrev:Fantastiskt vad mycket ni kan om dom tekniska bitarna i denna förstärkare och med vilken enastående kvikhet några av er redan dömt ut den.
Ni har naturligtvis redan lyssnat på den eller??
Jaja, men du har inte "dömt ut den"?Max_Headroom skrev:Almen skrev:Det är väl ingen som har sagt något om förstärkarens ljudliga egenskaper?Brickman skrev:Fantastiskt vad mycket ni kan om dom tekniska bitarna i denna förstärkare och med vilken enastående kvikhet några av er redan dömt ut den.
Ni har naturligtvis redan lyssnat på den eller??
Jo, jag.
Almen skrev:Jaja, men du har inte "dömt ut den"?Max_Headroom skrev:Almen skrev:Det är väl ingen som har sagt något om förstärkarens ljudliga egenskaper?Brickman skrev:Fantastiskt vad mycket ni kan om dom tekniska bitarna i denna förstärkare och med vilken enastående kvikhet några av er redan dömt ut den.
Ni har naturligtvis redan lyssnat på den eller??
Jo, jag.
Aha, är CCS någon sorts högimpediv last då, eller? Kan som sagt inte så mycket om kretslösningar.Piotr skrev:Almen,
som jag tänker så kan spänningssvinget begränsa vid tex. 8ohm medan strömmen begränsar vid 4ohm. Jag förutsätter då att kopplingen använder en CCS som last för den aktiva trissan.
/Peter
Håller med! Men man begränsar ju litet vilken typ av musik man kan spela. Och jag tänker kanske i första hand på en billig liten köksanläggning, eller så...Jo fast i ärlighetens namn så räcker 16W för väldigt många.
Brickman skrev:Fantastiskt vad mycket ni kan om dom tekniska bitarna i denna förstärkare och med vilken enastående kvikhet några av er redan dömt ut den.
Ni har naturligtvis redan lyssnat på den eller??
OK... Jag får fundera litet på det.Piotr skrev:CCS = constant current source = konstantströmsgenerator.
Viloströmmen går genom den aktiva trissan vidare genom CCS till jord eller Vs-.
Signalen tas ut mellan trissa och CSS till högtalaren, via en konding om enkel matning, utan trissa om Vs+ och Vs-.
Den fixa viloströmmen genom CCS sätter gränsen för vad som kan dras genom högtalare även om den aktiva trissan kan styra ut en högre signal/mer ström från nätdelen. Vid högimpediv högtalare begränsar svinget från tissan men vid lågimpediv dito begränsas effekten av viloströmen genom CCS.
Har vi 2A vilostöm så är det max vad som kan dras genom högtalaren och eftersom P=I^2 x R så får vi mindre och mindre effekt vid lägre impedans och en given ström.
Nåt sånt .. tror jag iaf.
/Peter
En strömspegel? Är det där man kortsluter bas/kollektor? (Eller hur var det?Piotr skrev:En CCS utgörs av en trissa som är kopplad så att den drar en konstant ström.
/Peter
Brickman skrev:Fantastiskt vad duktig du är Nin/subjektivist !!!
Vilken kille.
Vilken jämförelse.
Vilken stuns i ditt inlägg.
Du borde bli talman.![]()
Just ja, strömspegel är nog när man kopplar två trissor mot varandra så att de får samma ström - men kortar man inte mellan bas och kollektor ändå?Piotr skrev:Hmm.. är inte en strömspegel (nu tappar vi mig) nånting som ger en likadan ström som nånting annat ger?Dvs. en modulerad ström.. Minns ej.
Brickman skrev:Jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att det finns förstärkare där ute som specar 10-20watt men som spelar musik bättre än den så perfekta Denon 2105.
Piotr skrev:Jo fast i ärlighetens namn så räcker 16W för väldigt många. Den ger ju trots allt runt 100dB spl med en typisk hemmahögtalare.
/Peter
Brickman skrev:Jag äger en 2105 och kan således jämföra rakt av mot olika förstärkare som jag genom vänner och bekanta kan låna hem.
Jo jag har faktiskt vänner i den för Nin så förhatliga hifibranschen men jag arbetar själv på Volvo och har ingen annan koppling till den än som intresserad och ibland som kund
Brickman skrev:Den har konstaterats i F/E lyssning vara transparent, Denon 2105 alltså.
Brickman skrev:För en hel del bla på detta forum är det så nära perfektion man kan komma. Själv bryr jag mig lite mindre om hur en apparat färgar. Låter det bra i mina öron är det bra i mina öron, dock pådyvlar jag ingen om att det är en sanning.. Jag tycker att Denon 2105 är en helt ok apparat men jag föredrar andra.
Piotr skrev:Tänk nu Callisto på att ditt steg bara ger ca. 10dB mer än det omtalade.
Ja de flesta spelar både komprimerad musik OCH på måttliga nivåer.
p.s. jag skiter i skogen.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Adis och 32 gäster