Hej från Ola Abrahamsson, konstruktör av omtalade förstärkare i forumtråden.
Jag ser att det är en hel del frågetecken och synpunkter runt mina effektförstärkare. Detta med åsikter och nyfikenhet är jätte trevligt.
Jag tänkte pröva att klargöra en del saker, ur mitt perspektiv naturligtvis. Allt kanske inte täcks denna gång… och det kanske blir lite tung läsning…
1. Det som står helt i centrum för mig är musiken och allt ljud som kan vara kopplat till kompositörens komposition. Vilken teknik man sedan använder för att hantera signalen och anpassa den så att den kan pressenteras spelar ingen roll för mig. Det viktiga är att man trivs med presentationen och där är vi så olika och har så olika uppfattning, vilket är härligt
2. Jag har hållit på med förstärkare i snart 30 år och kom tidigt i livet in på en hantering av signalen som tilltalade mig, enkelhet och då tycker jag man fort hamnar på Klass-A, Single-End där man använder bipolära transistorer, NPN, skippar utgångstransformatorer, kondensatorer mm jag vill göra det enkelt helt enkelt.
3. För att minska komplexiteten så är effektförstärkaren anpassad så att man kan ansluta t.ex. RIAA-steget direkt och strunta i en dyr förförstärkare. Volymen hanteras genom en passiv volym vilket är ett varierbart motstånd på ingången.
4. Det viktigaste i en förstärkare är tillgången till högkvalitets energi. Detta betyder att jag prioriterar detta i mina förstärkare, bra transformatorer och kondensatorer.
Vad är single-end förstärkare? Ja ni hittar en utförligare beskrivning på min hemsida
www.aoaudio.se men jag tar en snabb repetition.
Den stora skillnaden i signalbehandlingen är att signalen inte delas upp i två identiska delar och bearbetas var för sig för att så slås ihop igen i en Single-end förstärkare. Uppdelning sker i alla Klass-B och ”vanliga” klass-A förstärkare. Hos en klass-B delar man signalen i två och tar tillvara enbart den positiva delen för sig och den negativa delen för sig för att så slå ihop dem och få en. Klass-B sliter väldigt med problem runt detta… vilket ni hittar hyllmeter om.
En single-end klass- A förstärkare hanterar hela signalen, som jag sa som en enhet i samtliga steg hos förstärkaren. Att slå ihop saker, typ pussel vet man brukar ta lite tid och kanske passar det inte helt… ehh kvalitet. Ta detta med bilmotorer. Alla vet, tror jag att om en motor har flera förgasare så måste dessa verkligen justeras så att motorn går jämt och fint, kan vara svårt. Det samma med tändstiften… Ja behöver jag säga mera.
Sedan har vi detta med arbetsområden. Komponenterna i en förstärkare har alltid ett område där de låter bäst. Det är därför man låter sin förstärkare stå på för då blir komponenterna varma och hamnar där de låter bäst. En klass-A förstärkare blir väldigt varm och är alltid så varm. När någonting är så varmt måste det mycket energi för att saker ska bli varmare man kan alltså närma sig en optimering av arbetsområdet. Om man ser på en 20 gradig Klass-B kan man tänka sig vilka energimängder som behövs för att höja temperaturen 1 grad i förhållande till 70 grader och 1 grad höjning… man måste alltså använda sig av en vidare optimering…
Tyvärr klarar man inte obegränsade effekter med en Klass-A förstärkare. Komponenterna måste kylas. Har man kylning så är det inga problem. Jag spelade länge med en av mina favvo konstruktioner, Single-end naturligtvis. Den var på ca 7O watt/8 Ohm. För att klara den effekten var konstruktionen vattenkyld med cirkulationspump kylare osv.
Transformatorer och kondensatorer. Här tror jag att man förväxlar kvalitet och hastighet i förhållande till råa sumobrottare. Kondensatorbankar. Man använder en kondensator för att lagra energi. Det är viktigt att när man tar ut den energin ska den ha en hög kvalitet och att den leveras snabbt. För att fylla på energin i kondensatorerna har man i mitt fall en transformator. Transformatorn ska ge en hög energi med hög kvalitet också annars kommer detta att märkas i ansluten konstruktion.
Ska man starta en bil använder man ett batteri. Oavsett om detta är på 10Ah eller 100Ah så kommer spänningen att sjunka över batteriet. Hos det på 100Ah kommer detta att märkas minst men det märks. Det är likadant hos en transformator. Har du en transformator som i utgångspunkt ska klara 2A så klarar den det utan att brinna upp men man ser att den blir belastad. Har jag en som klarar 100A så ser jag att den blir belastad vid 2A men påverkan är betydligt mindre. Man kan klart säga att kvaliteten på levererad energi är högre. Det är lika resonemang för kondensatorerna. Har man för klena så blir kvaliteten på önskad levererad energi sämre. Här måste man tänka på att ljud består av energi, energi som varierar i styrka vilket konstruktionen måste klara att hantera.
Faktum är att man ofta pratar om att utgångstransistorerna, de som är direkt kopplade till högtalarna ”ser” transformatorn. En transformator ska ha en så låg impedans som möjligt och generellt kan man säga att ju högra märkström den klarar ju lägre är impedansen. Mina transformatorer har dessutom extra tjock lindningstråd för att hålla det inre motståndet lågt, klart kopplat till impedansen de har även en större kärna för att lugnt kunna hantera önskade strömmar utan att mättas.. Det spelar faktiskt roll.
Nu är det så att koppar följer råvarupriserna och är faktiskt bland det dyrare i en förstärkare,( folk gräver upp kopparkabel och säljer.) Detta betyder att här vill man spara vilket de flest förstärkartillverkare gör. Inte jag och tyvärr syns detta på priset, och vikten. Om man tittar lite på vad man försöker att sälja för argument så är tydligen det magiska 1000VA. VA är direkt kopplat till spänningen. Om man då i en ”normalförstärkare” på 150W måste ha säg +/- 35V så blir ström kapacitet bara1000VA/35= 28A, för hela transformatorn. Nu använder man alltid en nämnd negativ/positiv matningsspänning och vips 28/2=14A eller faktisk 1000VA uppdelat på två och det är vad man har till förfogande… Någon kan kanske räkna på vad man behöver vid olika effekter… Jag anser att nätdelarna är det viktigaste i hela konstruktionen och satsar därför därefter. Jag tror aldrig någon har upplevt att man har tillgång till för mycket högkvalitativ energi…
Music… life is Good.
P.S Tack till alla för en trevlig forumtråd.
Glöm inte att förstärkaren pressenteras på mässan i Malmö där även jag kommer att finnas för vidare diskussioner...
Mvh
Ola A.