Nordost Shiva

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhinozero

Nordost Shiva

Inläggav rhinozero » 2004-02-19 12:24

Nordosts Shiva strömkabel är den mest prisvärda hifiprodukten runt 3000kr strecket. Den gör betydligt mer för ljudet än byte av signal- eller högtalarkablar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-19 12:38

Enligt vilket evangelium :?: :mrgreen:

Tack för underhållningen 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-02-19 12:51

För 3000:- kan du flyga till Glasgow, bo på ok hotell och se flera
konserter under 3-4 dagar, det är roligare än en ny nätkabel...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-19 13:15

Hotspur skrev:För 3000:- kan du flyga till Glasgow, bo på ok hotell och se flera
konserter under 3-4 dagar, det är roligare än en ny nätkabel...

Kloka ord. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Sven

Re: Nordost Shiva

Inläggav Sven » 2004-02-19 13:37

rhinozero skrev:Nordosts Shiva strömkabel är den mest prisvärda hifiprodukten runt 3000kr strecket. Den gör betydligt mer för ljudet än byte av signal- eller högtalarkablar.

Du får MINST samma förbättring om Du istället tar den billiga, skärmade nätkablen från SUPRA samt kontroll-drar alla skruvar i ledningsbanan/väggkontakter fram till mätartavlan...

/S.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2004-02-19 13:57

rhinozero skrev:Nordosts Shiva strömkabel är den mest prisvärda hifiprodukten runt 3000kr strecket. Den gör betydligt mer för ljudet än byte av signal- eller högtalarkablar.

Grattis Rhinozero!

Kul att någon är nöjd med sina strömkablar!
Själv köpte jag ett par Jorma JPC 2,5 kablar, visst vart det skillnad mot standard kablarna. 8O
De var mycket snyggare än de gamla tråkiga svarta, synd bara att de inte syns då de sitter på baksidan av anläggningen. :cry:
Ljudmässigt var de faktiskt lika bra som standardkablarna, dvs inga ljudförsämringar eller dyligt.

Mvh

Kenth

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2004-02-19 14:22

Trolling... :cry:

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-02-19 17:43

Audix skrev:Trolling... :cry:

Vadå, är det fiske på G?
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-02-19 19:59

Va, jag trodde Shiva var ett 12" subbaselement från Adire. Jag tror säkert den går loss för 3000 med frakt och allt. :D
Let forever be

matson

Inläggav matson » 2004-02-19 21:08

Okej, bäst att skynda sig då innan dom tar slut.....

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-02-19 22:37

Ooops tycka något som är relativt dyrt låta bra, speciellt en kabel av allt??...Häda är namnet!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-19 23:40

Brummar kabeln då eller JockScott? Eller hur låter den?

Dessutom tycker jag inte att 3000 kronor är relativt dyrt. Min borrmaskin kostade mera :roll:

Lite skärpning va?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-02-19 23:50

dawen skrev:Brummar kabeln då eller JockScott? Eller hur låter den?

Dessutom tycker jag inte att 3000 kronor är relativt dyrt. Min borrmaskin kostade mera :roll:

Lite skärpning va?

Dawen: Äh, lägg ner nu va, det finns så många kabeldebatter.

Hur dyra nätkablar har du då? när 3000:- för en nätkabel inte är speciellt dyrt. Jag har många saker som kostar mer än 3000:- men allt ska ses i relation till vad normalanvändaren lägger ut...
Senast redigerad av JockScott 2004-02-19 23:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-02-19 23:51

Hej!
dawen skrev:Dessutom tycker jag inte att 3000 kronor är relativt dyrt. Min borrmaskin kostade mera :roll:

- Med eller utan strömkabel 8) :wink:??

Mvh A*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-19 23:52

Audiomanikern skrev:Hej!
dawen skrev:Dessutom tycker jag inte att 3000 kronor är relativt dyrt. Min borrmaskin kostade mera :roll:

Mvh A*

:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-02-20 00:01

Hej!

A*pparatkablar ska inte underskattas!
A* har en rakapparat (à 195:-) som´n varje morgon raka sig med (ansikte + huvud).
Köpte då nyligen ny nätsladd (ifrån Transparent Cable**) för 19,995:- o lödde på o då,
A*lltså A* var en stilig gosse redan med medföljande aparratRaksladd men med den nu
nya nätsladden (ifrån Transparent Cable**) för 19,995:- jo... Jäävlars vilken snygging :D!

** Transparent Cable
Closest to the money - truest to the money

Mvh A*

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-02-20 00:15

hehehe 8) Den var faktiskt riktigt bra Audiomanikern. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-20 00:17

JockScott skrev:Dawen: Äh, lägg ner nu va, det finns så många kabeldebatter.

Hur dyra nätkablar har du då? när 3000:- för en nätkabel inte är speciellt dyrt. Jag har många saker som kostar mer än 3000:- men allt ska ses i relation till vad normalanvändaren lägger ut...

Och kabeldebattens antal blir bättre för att du tycker att en apparatkabel för 3000 gör stor ljudmässig skillnad? I don't think so. Fortsätt vara nöjd med ditt eventuella köp istället, och tyck synd om oss döva.

Jag har ingen anledning att ha dyra nätkablar. I mitt försteg och i min cd sitter det en europlugg fast. De ska bytas ut mot skärmat kablage någon gång då jag får lust. Slutsteget är inte nära så mycket signalkablage, och då mest hyfsta skärmat. Högtalarkablaget ska få bra skärm snart :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-20 00:19

Audiomanikern skrev:Hej!

Mvh A*

Den är, tro det eller ej, sladdlös 8O 8O

Eller så är det en riktigt bra transparent kabel 8)

För den verktygsintresserade så besitter jag en Milwaukee LokTor TX12, om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-02-20 00:20

dawen skrev:
JockScott skrev:Dawen: Äh, lägg ner nu va, det finns så många kabeldebatter.

Och kabeldebattens antal blir bättre för att du tycker att en apparatkabel för 3000 gör stor ljudmässig skillnad? I don't think so. Fortsätt vara nöjd med ditt eventuella köp istället, och tyck synd om oss döva.

Jag har ingen anledning att ha dyra nätkablar. I mitt försteg och i min cd sitter det en europlugg fast. De ska bytas ut mot skärmat kablage någon gång då jag får lust. Slutsteget är inte nära så mycket signalkablage, och då mest hyfsta skärmat. Högtalarkablaget ska få bra skärm snart :)

Ke?? var i det hela sammanhanget får du fram att jag tycker att en 3000:- nätkabel gör stor ljudmässig skillnad, och var påstår jag att det är mitt nästa köp??

Lär dig läsa grabben innan du snackar skit!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-02-20 00:33

JockScott skrev:
dawen skrev:
JockScott skrev:Dawen: Äh, lägg ner nu va, det finns så många kabeleldar.

Hur dyra nätaggregat finns det då? när 30,000:- för en kabel är dyrt. Jag har
saker som inte kostar mer än 300,000:- men allt ska inte ses i relation till vad det kostar...

Och kabeldebattens antal blir ej bättre för att du tycker har 30,000 olika skäl till att
göra stor ljudmässig skillnad? I think so! Fortsätt vara döv och tyck synd om oss
döva med ditt eventuella köp istället, och tyck synd om oss alla andra döva.

Jag har ingen anledning att vara döv. I mitt försteg och i min cd sitter det slutsteg.
De ska bytas ut mot skärmat kablage någon gång då jag får lust. Slutsteget är nära
signalkablaget, och då mest hyfsat dyrt. Slutsteget ska få bra skärm snart :)

Ke?? var i det hela sammanhanget får du fram att jag tycker att du är döv? 3000:- på
försteg gör stor ljudmässig skillnad, och var påstår jag att du är mitt slutsteg??

Mvh :wink: 8) A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-20 00:44

JockScott skrev:Ke?? var i det hela sammanhanget får du fram att jag tycker att en 3000:- nätkabel gör stor ljudmässig skillnad, och var påstår jag att det är mitt nästa köp??

Ojsan, ledsen att jag (visst) trampar på tår.

Apropå det där med att lära sig läsa så stavas det "que", och så anses det felaktigt att använda mer än ett frågetecken.

JockScott skrev:tycka något som är relativt dyrt låta bra, speciellt en kabel av allt?

Detta tolkade jag som att du höll med författaren av inlägget. Så enkelt var det. Själv har jag en total kabelkostnad som ligger under femhundringen, och jag spisar plattor som bara den ändå.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-02-20 00:46

Åhh, härligt med ett litet kabelbråk såhär på torsdagskvällen! Måste hitta på nåt syrligt så jag också kan kasta mig in i debatten! :) :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-02-20 00:46

HEJ

"stavas det "que", och så anses det felaktigt att använda mer än ett frågetecken."

- Quoi??

Mvh A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-20 00:50

Quelque-chose? :P

norman: Fram med snacksen, här ska det flame:as! :wink:

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-02-20 00:56

A*´??*¨...bla, bla...Mycket du skriver anses felaktigt... :wink:

Dawen: Jag höll inte med, trodde de flesta förstod ironin i inlägget vilket tydligen inte framgick glasklart men dessa reaktioner är vanligt på detta forum om någon lagt mer än några tior på kabel av allt.... 8) Dock ÄR det skillnad mellan kablar, det hör i princip alla som vill även en halvdöv. Jag hör skillnad mellan de kablar jag har och haft fast jag ligger på förhållandevis låg kostnad. Nätkablarna mina är total standard även om suget att köpa nya ex. JPC lockar mest som majjen:s exempel för utseendet.

Så nu är det tack och adjöken för mig! tror jag frotterar mig med de andra voodoo snubbarna på olika forum och inbillar oss vilka otroliga skillnader vi hör mellan apparater träkonstruktioner och snören... :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-20 00:57

sedan kan man fundera på hurvida det är adekvat att använda kommatecken före "och" :wink:

Ska vi ge sär skrivarna en känga också :?: 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-20 01:00

JockScott,

Först anklagar du dawen för att inte kunna läsa, varpå du gör ett inlägg som är fullkomligt förkastligt både grammatiskt och i stavningshänseende :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-02-20 01:05

Morello skrev:JockScott,

Först anklagar du dawen för att inte kunna läsa, varpå du gör ett inlägg som är fullkomligt förkastligt både grammatiskt och i stavningshänseende :mrgreen:

Ursäkta mitt snabba återtåg. Men att Morello skulle dyka upp var föga oväntat...Om svenskaläraren Morello mfl. ej kan läsa mitt inlägg så slipper ni ju förstå skiten i detta...

För det andra har jag haft genomgående 5: or i svenska under min skolgång...men vem skriver korrekt svenska på Internet nuförtiden?

Tack och adjö! med viss reservation 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-20 01:10

Detta är ju roligt. Nu stoltserar du med att ha femma i svenska, samtidigt som du gör dig skyldig till ännu ett, avseende språkbruk, undermåligt inlägg :mrgreen: Det heter "svensklärare" - inte "svenskalärare" :wink: :mrgreen:

mvh\Morello von Oben 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-20 01:14

JockScott skrev:trodde de flesta förstod ironin i inlägget

Jag hade för mig att ironi hade viss relation till humor, och jag fann icke något samband 8) :wink:

JockScott skrev:Dock ÄR det skillnad mellan kablar, det hör i princip alla som vill även en halvdöv. Jag hör skillnad mellan de kablar jag har och haft fast jag ligger på förhållandevis låg kostnad.

Klart det är skillnad på kablar! Jag har inte hävdat annat, väl?

Frågan är dock, drumroll, är skillnaden till det bättre?

JockScott skrev:Så nu är det tack och adjöken för mig! tror jag frotterar mig med de andra voodoo snubbarna på olika forum och inbillar oss vilka otroliga skillnader vi hör mellan apparater träkonstruktioner och snören... :D

Värst vad alla gör ståtliga sortier från det här forumet.

Oh nej!

Ingvar Öhman är rätt när det gäller trenderna! 8O 8O 8O

:lol:

Användarvisningsbild
rhinozero

Inläggav rhinozero » 2004-02-20 01:31

Oj nu blev det lite off topic tycker jag.

Det var nätkablar som gällde här va!!

Bestämde mig för att prova den dubbelt så dyra Vishnu istället. Inte samma lyft som shivan gav mot mina gamla 8tc men visst gav den yttermera välljud för pengarna.
Med nordost nätkablage kunde det t.o.m. komma välljud ur det inlånade nadslutstegt. :o

Ta inte upp nåt snack om några skärmade eländen till kablar. Nordost saknar skärm så den jämförelsen är inte relevant i sammanhanget.

Lorad och JPC kommer inte i närheten vad shiva presterar men de är avgjort bättre än den vanliga lakritsormen.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-20 01:40

rhinozero skrev:skärmade eländen till kablar

Eh, ursäkta? I princip allt signalkablage som finns är skärmat. Är det elände?

Sedan tycker jag att det är lite intressant varför man ska döpa sina produkter till gudanamn. Vishnu, Shiva, Thor... Är det inte rätt tydligt vad sånt där handlar om med tanke på namn? :? :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-20 01:44

rhinozero skrev:Oj nu blev det lite off topic tycker jag.

Det var nätkablar som gällde här va!!

Bestämde mig för att prova den dubbelt så dyra Vishnu istället. Inte samma lyft som shivan gav mot mina gamla 8tc men visst gav den yttermera välljud för pengarna.
Med nordost nätkablage kunde det t.o.m. komma välljud ur det inlånade nadslutstegt. :o

Ta inte upp nåt snack om några skärmade eländen till kablar. Nordost saknar skärm så den jämförelsen är inte relevant i sammanhanget.

Lorad och JPC kommer inte i närheten vad shiva presterar men de är avgjort bättre än den vanliga lakritsormen.

Kabeln är alltså inte skärmad och har således ingenting att erbjuda som inte en konventionell kabel bjuder på 8O Får man llite försiktigt föreslå att blindtest för att säkerställa lyssningsresultatet :?: :wink:

Dawen,

Klart det handlar om religion, närmare bestämt om kabelevangeliet 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-20 01:48

Kan inte fatta hur ni är funtade, tror ni att ni besitter en universiell sanning innan rhinozero har beskrivit varför den är prisvärd, vilka tester som gjorts. Tänk om han har blindtestat i sin anläggning.

Jag är själv mycket skeptisk till att kabeln verkligen skulle vara prisvärd för mig, men ni kan ju inte veta nåt om rhinozero. Kanske hade han en störning som försvann etc.

Alla som flamar VÄX UPP!
Om ni ena gången tycker illa om Hotspurs tidigare inlägg så finner jag dessa vara helt i klass med dom. Allmän skärpning annars går det inte att ta era åsikter på allvar heller.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-02-20 01:49

Adire Audio kallar ju alla sina subbar för något domedagsliknande eller gudligt, tex Shiva :)

Kul att du är nöjd med dina nätkablar rhinozero!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-02-20 01:56

rhinozero skrev: Ta inte upp nåt snack om några skärmade eländen till kablar. Nordost saknar skärm
så den jämförelsen är inte relevant i sammanhanget. Lorad och JPC kommer inte i
närheten vad shiva presterar men de är avgjort bättre än den vanliga lakritsormen.

- Brukar inte men... "avgjort bättre" i vilken mening samt hur avgjordes detta
att den var bättre alltså? (på vadenudåva)

Är avsaknad utav skärm ngt positivt? Och om, är det alltid ngt positivt.
Gäller detta även signalkablar isåfall? Kanske t.o.m datorkablage? Om elsladdarna
i väggen är skärmade ska man hugga loss denna då? Är jordade uttag bra? Om inte,
ska man då ojorda dem medels 1st morakniv eller kan detta vara... farligt??

Mvh A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-20 02:53

rhinozero deklarerar här en absolut sanning. Inget "jag tycker" eller "det är min åsikt".

Hur ska vi kunna vara något annat än negativa till detta?

Harryup skrev:tror ni att ni besitter en universiell sanning

Nepp! Men tills rhinozero redovisat hur han kommit fram till sin universiella sanning har vi väl all rätt i världen att vara skeptiska?

Sorry om jag skrivit något dumt som jag inte tänkt på nu Harryup, då ber jag det djupaste om ursäkt. Dessutom är klockan två på natten; jag borde sova! Jag har feber med :cry:

Gonatt!

(EDIT: stavfel)
Senast redigerad av dawen 2004-02-20 04:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-02-20 02:56

Gonatt :D!

Jiipiihihi , A*!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-20 03:25

Jippi, kA*jA*j ej?

:wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-20 04:31

dawen skrev:

rhinozero deklarerar här en absolut sanning. Inget "jag tycker" eller "det är min åsikt".

Hur ska vi kunna vara något annat än negativa till detta?

Harryup skrev:tror ni att ni besitter en universiell sanning

Nepp! Men tills rhinozero redovisat hur han kommit fram till sin universiella sanning har vi väl all rätt i världen att vara skeptiska?

Sorry om jag skrivit något dumt som jag inte tänkt på nu Harryup, då ber jag det djupade om ursäkt. Dessutom är klockan två på natten; jag borde sova! Jag har feber med :cry:

Gonatt!

Tja, man skulle kunna vara realistiskt skeptisk. Och be honom förklara sig tydligare till att börja med. Man behöver ju inte direkt bli ironisk.
Dessutom tror jag att många som skriver här menar "jag tycker" även om dom inte skriver det rakt ut. Direkt blir då/man avkräven vetenskapliga bevis. Varför inte lite laid-back och bara fråga "hur kommer det sig?". Om det då finns felkällor, ofullkomligheter etc i testen eller i formuleringen så kan man ju rätta till det. Annars så kommer ju ingen kunna skriva vad dom tycker utan alla måste tycka något som går att bevisa och upprepa.
Och då slutar det med att alla sitter med anläggningen "anläggningen" eftersom vi då borde komma fram till samma sak allihopa.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-20 04:42

Harryup skrev:Tja, man skulle kunna vara realistiskt skeptisk. Och be honom förklara sig tydligare till att börja med. Man behöver ju inte direkt bli ironisk.

Var väl iofs inte någon av de lite mer vetenskapligt lagda på forumet som var ironisk till att börja med, eller hur? Snarare den andra falangen, om man nu ska analysera lägerbildningarna här. Måhända dumt. Måhända finns det läger.

Harryup skrev:Dessutom tror jag att många som skriver här menar "jag tycker" även om dom inte skriver det rakt ut. Direkt blir då/man avkräven vetenskapliga bevis. Varför inte lite laid-back och bara fråga "hur kommer det sig?". Om det då finns felkällor, ofullkomligheter etc i testen eller i formuleringen så kan man ju rätta till det. Annars så kommer ju ingen kunna skriva vad dom tycker utan alla måste tycka något som går att bevisa och upprepa.
Och då slutar det med att alla sitter med anläggningen "anläggningen" eftersom vi då borde komma fram till samma sak allihopa.

Varför inte skriva det man menar istället, och vara korrekt?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-20 04:49

dawen skrev:
Varför inte skriva det man menar istället, och vara korrekt?

Håller med helt, fast kabelinlägg verkar med automatik bli känslosammare.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-02-20 06:16

Edu busig ja edu busig o va görA*, Ja vad busA* med!`Hihifniss fniss, kom lite o busA*! 8O?

Användarvisningsbild
rhinozero

Inläggav rhinozero » 2004-02-20 12:00

nej skärmar är inte eländigt på signalkablar men det handlade om nätkabel. har f.ö. aldrig hört en skärmad nätkabel som gjort någon så påtaglig skillnad som shiva förmår.
shiva består av silverplätterad koppar enligt nordosts monofilament konstruktion, i princip är det bara luft som dielektrikum. Fas, nolla och jord är sedan tvinnade inte flätade och instoppade i en teflonslang.

blindtest är ju löjligt, jag använder öronen för att upptäcka ljudskillnader inte ögonen. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-20 12:07

rhinozero - på vilket sätt skulle en oskärmad kabel låta bli att påverka övriga kablar i anläggningen? Vitsen med att byta upp sig (till skärmat) är ju för att inte inducera 50Hz (och ev. andra nätstörningar) över i övriga kablar - speciellt signalkablarna. Hur fixar Shivan oskärmat att ta bort sitt växelfält ? *nyfiken*

( Eller har du möjligtvis bytt kabel hela vägen till proppskåpet? )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rhinozero

Inläggav rhinozero » 2004-02-20 12:20

kom på att med avgjort bättre menas att det är enkelt att konstatera att den upplevda brusnivån minskar drastiskt med dyrare närkablar. om man nu föredrar högre brusnivåer är dessa kablar (lorad, jpc) avgjort sämre.

jag var mycket skeptisk innan shivatestet. samtliga närvarande tyckte att det var så uppenbart stora förtjänster med kabeln att vi inte ansåg oss behöva genomlida ett (vad ni kallar) blindtest.
t.o.m. taxen schubert slutade yla när det spelades sophie zelmani via shivakablarna.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-20 12:57

rhinozero skrev:blindtest är ju löjligt, jag använder öronen för att upptäcka ljudskillnader inte ögonen. :D

Om du lyssnar med öronen, varför måste du då ha ögonen öppna då du provlyssnar nätkabel? 8O

Det faktum att taxen Schubert slutar yla är inte direkt något vetenskapligt. Sedan är fröken Zelmani riktigt trist inspelad.

Min katt stannar sällan mer än några minuter i mitt rum, men det tror jag nog inte beror på att jag inte har Shiva. Han går igång på andra saker, typ Whiskas.

Användarvisningsbild
rhinozero

Inläggav rhinozero » 2004-02-20 13:54

hehe dawen, helt riktigt. inte nog med att zelmani är trist inspelad, det är riktigt trist musik också.
blindtest är ett dumt ord i de sammanhang det handlar om hörseln. jag hör precis lika bra med ögonen öppna som stängda. men eftersom det är den gängse termen har jag överseende med det. jag undrar däremot varför det helt plötsligt skulle vara ett mer "vetenskapligt" tillvägagångsätt om man tillgriper tidigare nämd metod?

att det anses att jag borde utföra blindtest är ju dumt, jag är ju redan övertygad. det är alla skeptiker som borde utsätta sig för sådant. men de är väl rädda att de kan ha fel. och de är väl rädda att öppna ögonen för andra möjligheter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-20 14:14

rhinozero,

Det är väl uppenbart varför blindtest är nödvändiga ibland. Det är ju så att människan har en oöverträffad förmåga att påverkas av förväntningar med mera. 8) Genom att provlyssna utan vetskap om vad man lyssnar på (A eller B) isolerar experiementet från psykologiska faktorer. Just när det gäller kablar blir resultaten väldigt annorlunda vid blinda respektive öppna tester. Varken jag eller någon annan här på forumet har sett resultat från blinda tester som indikerat att nätkablar och/eller andra kablar påverkar ljudet signifikant. 8O Det finns till och med en prissumma om 40 kkr till den som lyckas pricka in 18/20(tror jag) i blindtest av två olika kablar 8O.

Dina intryck av Shivan resp. vanlig sladd stämmer väldigt illa med vedertagen fysik, varför jag förhåller mig skeptisk. Har man en skärm på nätkabeln kan man argumentera med att störfälten minskas, således att störningar inte induceras i närliggande signalkablar med mera. Eftersom Shiva varken har filter eller skärm framstår den som en ren bluffprodukt 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-20 14:15

Musiken tycker jag inte är trist iofs. Jag skulle snarare beskriva den som tillbakadragen och harmonisk. Lite lagom pretentiös iofs. Men, den är helt underbar att sova till :)

Hur tycker du att man ska kalla tillvägagångsättet? Testande utan placeboeffekter? Och sen så handlar det ju egentligen inte om att man ska blunda, utan att man ska testa saker man inte vet vad det är. Känna skillnad på vinsorter utan att tjyvkika på pavan!

Visst, du är övertygad, kul för dig. Men, bara för att du är övertygad så betyder det väl inte att det är sant? Att du har rätt?

Det spelar ingen roll hur övertygad jag är om, hypotetiskt sett, att min pojkvän och jag kan få en son. Det kommer ändå inte hända! Nu har jag iofs ingen pojkvän, och jag är inte homosexuell heller för den delen. Så, sluta med alla kärleksbrev boys! 8)

Användarvisningsbild
rhinozero

Inläggav rhinozero » 2004-02-20 15:10

vad menar du med isolera psykologiska faktorer? kanske exkludera psykologiska faktorer. blir det mer vetenskapligt när man ändå håller på med något som grundas på subjektiv bedömning. i detta fall gick jag in med oerhört låga förväntningar. trodde att det mest var frågan om kejsarens nya kläder. (som det allt som oftast är, i synnerhet med nätkablar.) det tog mig en sekunds lyssning för att konstatera en upplevd renare återgivning (mindre distortion), mer transparens, mer kontroll och ett utökat perspektiv.

eftersom det inte finns någon skärm eller filter så förstår jag inte heller hur man kommer undan med en sådan här produkt men den funkar och är därmed inte någon bluff (psykfaktor som du vill eliminera :D ). måste det vara en bluff bara för att du inte kan förklara med hjälp av fysikens lagar?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-20 15:23

Med risk för att bli tjatig:

Du har inte testat blint och vet således inte hurvida du de facto hört en skillnad eller om skillnaden kan härledas till inbillning 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
rhinozero

Inläggav rhinozero » 2004-02-20 22:55

och om jag testar blint har jag ingen möjlighet att inbilla mig?
tog argumenten slut eftersom det återigen tjatas om blindtest?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-20 23:04

rhinozero: Har du hört talas om ett fenomen med namn placebo?

Spelar ingen roll vad du går in med för inställning. Ditt undermedvetna kan lura dig likväl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-20 23:05

Genom att göra ett blindtest med en serie om 20 försök är det högst osannolikt (avsevärt mindre än 1%) att du svarar 20 av 20 rätt om du inte DE FACTO HÖR en skillnad. 8O

Förstår du inte att ett test där lyssnaren vet vad han lyssnar på är helt irrelevant om man vill påvisa en förändring :?:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-20 23:12

Och om det här tweaket med att byta nätkablar är så bra som vissa hävdar så borde det ju inte vara några problem att visa detta i ett blint test! Så, vad har du att förlora om du ska ställa upp i ett blindtest rhinozero?

Meridian

Inläggav Meridian » 2004-02-20 23:22

Har nån som uttalar sig testat nätkabeln från Nordost?

Är det inte här som man FAKTISKT ska ha en uppfattning innan man uttalar sig? :?:

Jag vet t.ex. Att allt som Ing. Öhman gör är skit.* Men jag har inte testat nånting av det. 8)

*Ironi, dåligt exempel.
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-20 23:31

Måste man alltid ha testat grejorna för att få tycka att de verkar dåliga?

Det blir lite quit you dayjob över det då, känner jag...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-21 00:50

Hallojsan,

Visst ska man testa saker och/eller på andra grunder bilda sig en uppfattning innan man uttalar sig. Det finns dock extremfall där man med stöd av vedertagen fysik samt andra experiment kan avfärda produkter. I synnerhet gäller det så kallad "ormolja". Klockrena exempel är Peter Belts oljor, Nordost:s oljor, Peter Belts "elektrettejp" att fästa på skivor med mera. Så är även fallet med proppskåpsolja, magiska stenar, ytterst små träpinnar för akustikreglering med mera. 8) Inom denna kategori platsar inte nätablar, eftersom dessa fyller en viktig funktion. Däremot är det dumt att inbilla sig att nätkablar med några extra nollor på prislappen bidrar till en förjd reproduktionskvalitet i musikanläggningen 8) Jag kallar sådan produkter för bluffprodukter eller helt enkelt bondfångeri 8O
-Innehar F-skattsedel-

Meridian

Inläggav Meridian » 2004-02-21 01:17

Hähä.. Tycker att det började likna disskusioner på andra forum men åt andra hållet liksom... 8)
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-21 01:22

8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2004-02-21 03:50

rhinozero skrev:kom på att med avgjort bättre menas att det är enkelt att konstatera att den upplevda brusnivån minskar drastiskt med dyrare närkablar. om man nu föredrar högre brusnivåer är dessa kablar (lorad, jpc) avgjort sämre.

jag var mycket skeptisk innan shivatestet. samtliga närvarande tyckte att det var så uppenbart stora förtjänster med kabeln att vi inte ansåg oss behöva genomlida ett (vad ni kallar) blindtest.
t.o.m. taxen schubert slutade yla när det spelades sophie zelmani via shivakablarna.

Om du hävdar att brusnivån blir lägre med en dyrare nätkabel så behöver du faktiskt inte plåga dig igenom ett blindtest för att bevisa att du har rätt.
I så fall kan du enkelt mäta bruset med en (tillräckligt bredbandig) voltmeter eller ett oscilloscope.
Det har du kanske inte gjort :?:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-21 04:03

kaha,

Suveränt kloka ord. Det är ju faktiskt väldigt lätt att mäta bruset dessutom. En bredbandig RMS-voltmeter är vad som behövs 8)

Som en liten parantes kan jag nämna att jag mätte bruset i mitt försteg som en självklar del i verifieringen. Bruset på utgången, med kortsluten ingång är cirka 3uV RMS mätt över en bandbredd om 300kHz. Observeras brusnivån då nätkabeln plockas bort, således att apparaten fungerar cirka 10 sekunder tack vare laddning i nätdelen, ser man att bruset inte alls påverkas 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-21 12:02

Fråga:

Om nordosts nätkabel saknar skärm, men Supras och orginal-sladden som följde med apparaten har skärm, är det då inte rimligt att OM någon nätkabel skulle skilja ut sig så borde det väl vara nordosts skärmlösa? Särskilt i en miljö med mycket störningar, eller om nätkabeln ligger nära oskärmade signalkablar på et olämpligt sätt.

Min tanke är alltså att den skärmlösa nätkabeln borde vara mer påverkbar (+ påverka omgivningen!) och om nätdelen i apparaten är "mindre god" påverka själva musiken hörbart.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-02-21 12:35

Jag har skrivit det förr, och jag skriver det igen...

Det är märkligt, på ett komiskt sätt, hur kabelkrängarna inom HiFi-branschen kan hålla på att hävda att kablar med de mest märkliga olika former material och uppbyggnad, alla är bäst på att transportera den lilla signal som skall bli ljud. Liksom att de hävdar stora skillnader på just sin kabeldesign och att den är den enda rätta.

Denna företeelse ser man i princip inte röken av inom den industriella kabelvärlden. Där är det egentligen bara vad som skall överföras, hur långt, och vilken typ av störningar som skall hållas ute, eller inte få komma ut, som styr valet av kabel. Kablarna ser i princip mer eller mindre identiska ut i sin uppbyggnad, om de skall överföra samma typ av signal. Det enda som brukar skilja är hur mycket skärmning den har, samt hur resistent mot väder och vind samt mekanisk termisk och kemisk nötning dess ytterhölje är, beroende på miljön den skall arbeta i.

Men man ser i övrigt, t ex i kardelernas material eller uppbyggnad mm, ytterst små skillnader om man jämför med vad vi kan se inom audiofilkablarnas värld.

Jag arbetar just nu på ett projekt som ligger i klassen 5 milliarder kronor. På detta projekt, en oljeplattform under byggnation, skall det dras ut ungefär 700 000 m kabel. Till allt från ren strömförsörjning nog för en mindre stad, till ytterst kinkiga och delikata geologiska mätinstrument, GPS, radar och annan satellitkomunikation mm mm.

Jag vet att kablarna inom denna bransch är ytterst viktiga, om inta annat för rena säkerheten för de som sen skall jobba och leva på denna plattform, samt för att man skall kunna producera så mycket som möjligt.

Alltså kan man vara rätt säker på att man även här gärna skulle vilja ha samma möjligheter med kabelbyten, som audiofilerna säger sig ha, alltså att bara genom ett enkelt kablebyte/val, få otroliga förbättringar av allehanda slag.

Tänk er själv att komma upp till radiorummet och höra en lyrisk kille säga att de under natten bytt och testat en ny superplatt och nästan genomskinlig kabel till GPS-anläggningen, och nu vet de ännu bättre var de är någonstans....... 8)

Nä, allvarligt nu.

Varför tror ni att man inte ser den audiofila kabelhysterin, både tekniskt och marknadsmässsigt, när man studerar den industriella kabelvärlden??

Beror det på att de är korkade och inte ännu har upptäckt hur man kan göra en kabel otroligt mycket bättre på sin arbetsuppgift, genom att ge den ett ytterst avvikande utseende och en lika märkligt och fantasifull uppbyggnad, gärna kombinerat med ett rent vansinnigt pris??

Eller beror det på att det inom den industriella kabelvärlden mesta dels handlar om att tillverkare leverantörer och slutkunder/användare, ligger på samma kunskapsnivå. Alltså att alla inblandade vet vad som gäller och funkar inom varje typ av signalöverföring, naturligtvis baserat på dokumenterade data från långvarigt bruk samt forskningsresultat och andra vetenskapliga tester mm. Och inte efter vad man tycker sig ha upplevt efter "bara en sekunds användade, så stod det klart......." :wink:

Jag skulle ju vilja se en säljare försöka prata sig varm över en lövtunn genomskinlig 10 kV kabel.....

Eller en delikat GEO-kabel utan skärmning, men blå och fin med flaschiga kontakter och pilar åt vilket håll signalen skall gå mm.........

:D :D :D :D :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-21 12:48

DrTinnitus - inte för att egentligen motsäga någonting, men är det inte så att i många andra (de flesta) kabeltillämpningar så har man mycket större kontroll över vad det är för signal man skickar i kabeln. Vanlig strömkabel som exempel... det är ju ganska givet att det är 230V/50Hz den skall överföra och då borde det vara också vara tekniskt väldigt enkelt att komma fram till vad kabelns egenskaper bör vara.. och samtliga tillverkare borde hamna väldigt nära.

En videosignal är också väldefinierad, där själva bildinnehållet är endast fluktuationer på huvudsignalen.

En audiokabel har en klart odefinierad signal att hantera och (i procent) en mycket stor bandbredd...

Kan det inte vara så att av i stort sett alla uppdrag en kabel har... så är en audiosignal den svåraste att designa för? (Elektriskt sätt, inte i att överleva miljön eller mekanisk påverkan)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-02-21 13:01

Nattlorden skrev:Kan det inte vara så att av i stort sett alla uppdrag en kabel har... så är en audiosignal den svåraste att designa för? (Elektriskt sätt, inte i att överleva miljön eller mekanisk påverkan)

Med tanke på alla kabel"konstruktörer" som har mycket bristfälliga fysikkunskaper så är det nog ändå ganska enkelt att gissa sig fram till en kabel som släpper igenom det mesta av ljudsignalen. Man kan ju se på alla olika former på signalkablar att audiosignalen inte är särskilt krävande (de låter ju ändå hyffsat lika).

Att audio har stor bandbredd vet jag inte riktigt om jag håller med om...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-21 13:20

norman - jag skrev "i procent". Att en signal uppe i MHz-området har en större total bandbredd är självklart... men relaterad till hur stor skillnaden i procent är mellan minsta och största signal är en audiosignal mycket stor.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-21 13:34

Denna företeelse ser man i princip inte röken av inom den industriella kabelvärlden.

Jo, men det är ju sedan länge känt hur en kabel bör vara utformad för att få önskvärda egenskaper...

Varför tror ni att man inte ser den audiofila kabelhysterin, både tekniskt och marknadsmässsigt, när man studerar den industriella kabelvärlden??

Därför att i indstrin måste du kunna visa att något fungerar, annars får du inte sälja. Många konsumenter struntar i om det fungerar, dom vill ha grejjorna, alltså köper dom. När det gäller försäljning av konsumentprodukter så handlar det mycket om att få kunden att vilja ha den, den ska se cool ut, vara "inne" o.s.v. Funktion och pris behöver inte alls hänga ihop.

En audiokabel har en klart odefinierad signal att hantera och (i procent) en mycket stor bandbredd...

Kan det inte vara så att av i stort sett alla uppdrag en kabel har...
så är en audiosignal den svåraste att designa för?

Nja, säg att vi ska ha från DC till 50kHz, teknsikt sett är 50kHz inte någon hög frekvens. Borde vara en enkel uppgift.
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-02-21 13:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-21 13:36

Bruset borde ju gå att mäta eller möjligen något annan högfrekvent eller lågfrekvent störning. Annars är problemet att nätkablar är lite svåra att testa blint. En hel del apparater mår ju bra av att stå på ett antal minuter efter att ha varit avslagna innan dom låter som bäst igen. Och att byta en kabel ibland alla kanske inte påverkar alls, så om jag skulle byta alla kablar för att ha ett före och efterläge skulle jag få byta 9 kablar samtidigt.
Dock kommer jag att dra nya kablar och byta till skärmad nätkabel då jag har haft en massa konstiga jordproblem. Skärmad styrkabel ifrån Elfa eller Elproman har inte helt exotiska priser. Tror ju att det är väldigt få tillverkare som gör egna skärmade nätkablar, dom köper väl också ifrån befintliga leverantörer.
Och att elinstallationer och kablar spelar roll tror jag nog att ex antal el-allergiker kan vittna om. Så det vore ju konstigt om stereon skulle vara helt opåverkad.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-21 13:54

När man hör skillnad på kablar vilket jag är säker på att jag gjort är det ju möjligen så att man lyssnar inte på kabelns egenskaper. Man lyssnar på kombinationens egenskaper. Det kan lika väl vara taskiga förstärkar-CD konstruktioner eller ens störningsmiljö man lyssnar på. Därför tror jag inte på blindtester eller mätningar om dom inte görs i den miljö där kabeln skall användas.
Tror inte heller att jämförelsen med en industriell installation gäller helt och fullt ut. I industrin har man stabila apparater och väl prospekterade installationer. I labb och på sjukhus används både skärmad och dubbelskärmad nätkabel. Kan inte uttala mig om radarinstallationer etc men jag skulle bli ytterligt förvånad om man inte räknat på varje enskild kabels påverkan.
I industrin har man inte samma behov av årsmodeller i o m att kunden vill ha nått som alltid fungerar och köper hellre nåt beprövat än något nytt ifrån en enskild uppfinnare som just nått nirvana.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-15 13:42

Blev det någon mätning på den där kabeln?
-Innehar F-skattsedel-

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-03-15 15:11

Morello skrev:Blev det någon mätning på den där kabeln?

Kanske.
Det dom kom fram till var nog att den antingen var längre eller kortare än andra kablar.

Återgå till Generellt om hifi