Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:För min del påverkar inte lagringsmediat och dess eventella karrkäter. Jag lyssnar på så bra musik att den talar för sig själv.
hifi-skeptikern skrev:Max_Headroom skrev:För min del påverkar inte lagringsmediat och dess eventella karrkäter. Jag lyssnar på så bra musik att den talar för sig själv.
Problemet är att det är lätt att då gå miste om musik som anläggningen inte förmår förmedla på ett sådant sätt att man förstår den (på grund av att man inte hör nog bra vad musikerna spelar), vilket i sin tur inebär att man inte kan uppskatta den musiken.
Max_Headroom skrev:Det där gäller bara musik som inte är av tillräckligt hög kvalitet. Förtjänsten hos sann kvalitetsmusik framgår även i en köksradio eller min usla bilradio. Jag har hittat mycket bra mysik som råkat fladdra förbi i etern, fast ljudbkvaliteten varit dålig.
hifi-skeptikern skrev:Max_Headroom skrev:Det där gäller bara musik som inte är av tillräckligt hög kvalitet. Förtjänsten hos sann kvalitetsmusik framgår även i en köksradio eller min usla bilradio. Jag har hittat mycket bra mysik som råkat fladdra förbi i etern, fast ljudbkvaliteten varit dålig.
Jag antar då att du tycker att t.ex. det mesta inom jazz (i synnerhet improviserad sådan) inte är kvalitetsmusik.
pingvinen skrev:hifi-skeptikern skrev:Max_Headroom skrev:Det där gäller bara musik som inte är av tillräckligt hög kvalitet. Förtjänsten hos sann kvalitetsmusik framgår även i en köksradio eller min usla bilradio. Jag har hittat mycket bra mysik som råkat fladdra förbi i etern, fast ljudbkvaliteten varit dålig.
Jag antar då att du tycker att t.ex. det mesta inom jazz (i synnerhet improviserad sådan) inte är kvalitetsmusik.
Hur påverkar förekomsten av noter och partitur eller om det är improvisation möjligheten att återge musiken i en apparat?
Max_Headroom skrev:pingvinen skrev:hifi-skeptikern skrev:Max_Headroom skrev:Det där gäller bara musik som inte är av tillräckligt hög kvalitet. Förtjänsten hos sann kvalitetsmusik framgår även i en köksradio eller min usla bilradio. Jag har hittat mycket bra mysik som råkat fladdra förbi i etern, fast ljudbkvaliteten varit dålig.
Hur påverkar förekomsten av noter och partitur eller om det är improvisation möjligheten att återge musiken i en apparat?
Man kan ha läst noterna i färväg och då hör man mer eller mindre tydligt om musikerna spelar som notbladen förskriver... Eller nåt.
hifi-skeptikern Jag vet inte hur mycket som är improviserat och hur mycket som är komponerat i den jazz jag lyssnar på. Jag lyssnar mest på nujazz och drum 'n' bass med jazzig-kärraktär vad gäller jazz-relaterad musik.
hifi-skeptikern skrev:Problemet är att det är lätt att då gå miste om musik som anläggningen inte förmår förmedla på ett sådant sätt att man förstår den (på grund av att man inte hör nog bra vad musikerna spelar), vilket i sin tur inebär att man inte kan uppskatta den musiken.
hifi-skeptikern skrev:Det funkar bra på sådan musik som hjärnan redan är familjär med, men inte speciellt bra på musik som är ny för personen i fråga. J.f.r. den förhärskande åsikten att en bra platta måste man lyssna på många ggr för att tycka att den är riktigt bra. Med en bättre (ur musikinformationsmässig synvinkel) anläggning behövs färre lyssningar för förståelse och med en riktigt bra (eller bra live) bara en lyssning, vilket också i sin tur innebär att man med en riktigt bra anläggning (eller live) kan ta till sig musik som man inte ens med 1000 yssningar skulle förstå med en typsik "låta fint eller "låta fräckt" anläggning.
Magnuz skrev:hifi-skeptikern skrev:Problemet är att det är lätt att då gå miste om musik som anläggningen inte förmår förmedla på ett sådant sätt att man förstår den (på grund av att man inte hör nog bra vad musikerna spelar), vilket i sin tur inebär att man inte kan uppskatta den musiken.
Finns det ens så dåliga anläggningar?
MacBruce skrev:Jodå, det finns lite av varje "där ute." Minns speciellt en bekant som lånade ett par högtalare av mig. Han ville prompt köpa dem, bl.a. därför att de frambringade en trumpet, som han aldrig tidigare hade hört på sin favoritskiva.(!)
pingvinen skrev:hifi-skeptikern skrev:Max_Headroom skrev:Det där gäller bara musik som inte är av tillräckligt hög kvalitet. Förtjänsten hos sann kvalitetsmusik framgår även i en köksradio eller min usla bilradio. Jag har hittat mycket bra mysik som råkat fladdra förbi i etern, fast ljudbkvaliteten varit dålig.
Max_Headroom skrev:Hur påverkar förekomsten av noter och partitur eller om det är improvisation möjligheten att återge musiken i en apparat?
Magnuz skrev:hifi-skeptikern skrev:Problemet är att det är lätt att då gå miste om musik som anläggningen inte förmår förmedla på ett sådant sätt att man förstår den (på grund av att man inte hör nog bra vad musikerna spelar), vilket i sin tur inebär att man inte kan uppskatta den musiken.
Finns det ens så dåliga anläggningar?
Magnuz skrev:hifi-skeptikern skrev:Det funkar bra på sådan musik som hjärnan redan är familjär med, men inte speciellt bra på musik som är ny för personen i fråga. J.f.r. den förhärskande åsikten att en bra platta måste man lyssna på många ggr för att tycka att den är riktigt bra. Med en bättre (ur musikinformationsmässig synvinkel) anläggning behövs färre lyssningar för förståelse och med en riktigt bra (eller bra live) bara en lyssning, vilket också i sin tur innebär att man med en riktigt bra anläggning (eller live) kan ta till sig musik som man inte ens med 1000 yssningar skulle förstå med en typsik "låta fint eller "låta fräckt" anläggning.
Jag tror det är en myt att musik skulle innehålla viss bestämd "information" som lyssnaren "förstår" bara anläggningen är tillräckligt bra. Musikupplevelsen är i minst lika stor utsträckning avhängig av lyssnarens tolkning som av själva innehållet i musiken.
hifi-skeptikern skrev:Alla anläggningar är så dåliga d.v.s. för varje anläggning finns en mängd musik den förmår förmedla och en annan mängd som den inte förmår förmedla på ett för lyssnaren nog begripligt sätt att man hör vad dom spelar och därmed kan (om man har förmågan - tolkningsförmågan) uppskatta musiken. Som du påpekade nedan.
hifi-skeptikern skrev:Någon information innehåller väl musiken!? Denna information behöver troligen nå lyssnarens medvetande i någon grad för att lyssnaren skall kunna tolka musiken d.v.s. göra sig en begriplig avbildning.
Magnuz skrev:Jag är alldeles säker på att de flesta anläggningar (inklusive 500-kronors plastanläggningar från OnOff) förmår förmedla all sorts musik fullt tillräckligt bra för att lyssnaren ska kunna uppskatta den.
Magnuz skrev:Det finns inget givet innehåll i musiken som med nödvändighet måste tolkas på ett visst sätt.
hifi-skeptikern skrev:Även om man ser det rent (musik-)tekniskt så skulle jag vilja påstå/konstatera att de allra flesta anäggningar är så bristfälliga att misslyckas med att hålla ihop även de mest simpla taktkombinationer (eller vad det nu kan tänkas heta i musiktekniska termer).
hifi-skeptikern skrev:Jag är alldeles säker på att du har fel, generellt sett.
subjektivisten skrev:hifi-skeptikern skrev:Jag är alldeles säker på att du har fel, generellt sett.
Och vad har du för belägg för detta?
... att de flesta anläggningar (inklusive 500-kronors plastanläggningar från OnOff) förmår förmedla all sorts musik fullt tillräckligt bra för att lyssnaren ska kunna uppskatta den.
Magnuz skrev:Hmm.... du är väl aldrig Linnist?![]()
Magnuz skrev:Jag har hört ett par anläggningar som verkligen sabbat rytmen, det har i de fallen rört sig om billiga sub/sat-system. Någon anläggning som förstört rytmen så mycket att jag inte kunnat räkna ut vad det är tänkt att vara för rytm har jag nog aldrig hört, faktiskt.
hifi-skeptikern skrev:Eftersom jag (och jag känner många som är av samma åsikt) absolut inte håller med så är påståendet felaktigt.
hifi-skeptikern skrev:subjektivisten skrev:hifi-skeptikern skrev:Jag är alldeles säker på att du har fel, generellt sett.
Och vad har du för belägg för detta?
Därför att Magnuz påstod:... att de flesta anläggningar (inklusive 500-kronors plastanläggningar från OnOff) förmår förmedla all sorts musik fullt tillräckligt bra för att lyssnaren ska kunna uppskatta den.
Eftersom jag (och jag känner många som är av samma åsikt) absolut inte håller med så är påståendet felaktigt.![]()
Jag är faktiskt övertygad om att även de flesta på forumet skulle hålla med om ni bara kunde värdera återgivningen ur ett musikperspektiv istället för ur ett tekniskt intellektualiserat perspektiv.
Jax skrev:hifi-skeptikern skrev:Eftersom jag (och jag känner många som är av samma åsikt) absolut inte håller med så är påståendet felaktigt.
Det räcker med att en endaste person tycker att din slutsats är felaktig för att ditt påstående ska vara motbevisat
subjektivisten skrev:Håller helt med Magnuz. Dom du snackar om är ofta dom som aldrig ställer upp på DBT och när dom gör det så hör dom ingen skillnad. Så inget nytt under solen där.
phloam skrev:Jag går ännu längreoch menar att man skulle precis lika gärna kunna säga tvärtom; att en dålig anläggning är bättre om man vill fokusera på musikerns budskap istället för hur det låter.
phloam skrev:En bra hifianläggning kan lura folk att njuta av vilken skitmusik som helst...
hifi-skeptikern skrev:Hur kan du veta vilka jag känner? Och hur gör man för att inte höra skillnad vid ett BDT om man aldrig ställer upp på ett sådant?
hifi-skeptikern skrev:F.ö. (1) Skulle man behöva göra ett DBT för att med visshet utröna om man tycker att någon viss musik är njutbar via en viss anläggning?
hifi-skeptikern skrev:F.ö. (2) Musikuppskattningssmaken/förmågan är väl dessutom i högsta grad subjektiv/personlig(!?) eller har ni någon bestämd metod för att bestämma om en viss låt är bra eller inte?
hifi-skeptikern skrev:Jag har läst på faktiskt.se till och från i några år nu och oftast inte blandat mig i diskussionen för att jag tyckt att nivån varit erbarmligt låg.
subjektivisten skrev:Låg? Nej, snarare så får inte trams och osanningar spridas fritt utan ifrågasättande som på andra forum.
subjektivisten skrev:Som jag sa, inget nytt under solen. Under 20-30 år har folk påstått liknande saker men när det blir DBT så blir dom oftast tysta eller så hör dom ingen skillnad.hifi-skeptikern skrev:F.ö. (1) Skulle man behöva göra ett DBT för att med visshet utröna om man tycker att någon viss musik är njutbar via en viss anläggning?
Nej, man testar om man kan skilja apparaterna åt.
hifi-skeptikern skrev:För på faktiskt.se är det bara sanningen som får stå oemotsagd.
hifi-skeptikern skrev:Menar du att du (eller någon annan) inte hör skillnad i musikåterginingsförmåga mellan en anläggning för 500 kr och en välkomponerad anläggning för säg 100 tkr?
hifi-skeptikern skrev:För på faktiskt.se är det bara sanningen som får stå oemotsagd.
Martin skrev:hifi-skeptikern: Det beror ju på hur man ser saker. Folk som inte är hifi-intresserade men väldigt musikintresserade brukar inte tycka att anläggningen är något problem för musiken.
Martin skrev:Jag är också av den åsikten även om jag även tycker om att musiken återges med bra ljud och hög original-/naturtrogenhet. Alltså att en 150kr radio inte gör att man behöver uppleva musiken sämre. En bra låt tränger igenom väldigt kraftiga färgningar och berör. Det handlar mycket om vilken fantasi man har hur man kan tänka sig att det skulle låta och hur mycket man låter sig störas på den dåliga återgivningen. Det är nog en inbyggd automatisk förmåga hos de flesta.
Martin skrev:Jag tror även man kan öva upp sig att störa sig på ljudfärgningar (eller tom avsaknaden av specifika ljudfärgningar) så att man inte tar emot musiken. Det tror jag många som har "musikperspektivet" på anläggningen har övat upp sig på att göra. Men som sagt man behöver inte ha den synen/inställningen. Jag har den inte.
hifi-skeptikern skrev:Därför att Magnuz påstod:... att de flesta anläggningar (inklusive 500-kronors plastanläggningar från OnOff) förmår förmedla all sorts musik fullt tillräckligt bra för att lyssnaren ska kunna uppskatta den.
Eftersom jag (och jag känner många som är av samma åsikt) absolut inte håller med så är påståendet felaktigt.![]()
Max_Headroom skrev:Förvisso, men Magnuz sa ju inget om vem "lyssnaren" är. Påstående kan vara helt korrekt, eller helt fel, eller något däremellan, det beror på vem lyssnaren är.
hifi-skeptikern skrev:phloam skrev:...kunna säga tvärtom; att en dålig anläggning är bättre om man vill fokusera på musikerns budskap istället för hur det låter.
För mig är det en bra anläggning om den får en att fokusera på musiken ofta får det konsekvensen att man glömmer hur ljudet är!
phloam skrev:Fast om jag rannsakar mig själv så kanske jag har svårt att tänka mig en situation när anläggningen inte finns alls (bara ren, total musik) och inte är beroende av sammanhang/rum osv. Är nog för van vid att kompromissa (vilket vi kanske gör väldigt väl om så behövs). Är jag möjligen en hifi-cyniker?
Chris_Lymme skrev:Tyvärr tror jag inte på dessa svar. Mediet är en del av lyssningsupplevelsen. Ljudåtergivning utan medium (eller anläggning) är möjligen något som skulle platsa i Platons idévärld men på jorden är det inte ens ett tänkbart alternativ.
hifi-skeptikern skrev: Det beror ju på hur man ser saker.
Vilket hade "musikperspektivisterna" övat upp?
- att störa sig på ljudfärgningar
eller
- att störa sig på avsaknaden av specifika ljudfärgningar?
Musikperspektivist tycker jag f.ö. är en bra benämning för sådana som mig.
Max_Headroom skrev:Förvisso, men Magnuz sa ju inget om vem "lyssnaren" är. Påstående kan vara helt korrekt, eller helt fel, eller något däremellan, det beror på vem lyssnaren är.
hifi-skeptikern skrev:Chris_Lymme skrev:Tyvärr tror jag inte på dessa svar. Mediet är en del av lyssningsupplevelsen. Ljudåtergivning utan medium (eller anläggning) är möjligen något som skulle platsa i Platons idévärld men på jorden är det inte ens ett tänkbart alternativ.
... fast mediet och anläggningens åverkan på musiken är väl under (i det närmaste) alla omständigheter oönskad!?
Chris_Lymme skrev:hifi-skeptikern skrev:... fast mediet och anläggningens åverkan på musiken är väl under (i det närmaste) alla omständigheter oönskad!?
Oönskad men ofrånkomlig.
Ja, något av dem eller bägge. Jag tycker du har uppfattat mig som jag ville bli uppfattad.Vilket hade "musikperspektivisterna" övat upp?
eller
- att störa sig på avsaknaden av specifika ljudfärgningar
Martin skrev:Ja, något av dem eller bägge. Jag tycker du har uppfattat mig som jag ville bli uppfattad.Vilket hade "musikperspektivisterna" övat upp?
eller
- att störa sig på avsaknaden av specifika ljudfärgningar
Harryup skrev:Ser verkligen ut som om dom har riktigt kul ut då dom utövar sin hobby.
m_persson79 skrev:hifi-skeptikern
Du låter inte så skeptisk mot hifi, mer skeptiskt om verifierbara ting.
hifi-skeptikern skrev:T.ex; Verkar musikerna spela i takt och på stämda instrument? Kan man höra vad dom spelar eller låter det som om musikerna inte övat tillräckligt?
hifi-skeptikern skrev:Jag är nog mest skeptisk till mycket (det mesta) som sägs om hifi. Många bara mäter och drar en massa tokiga slutsatser av det medan andra bara lyssnar och drar tokiga tekniska slutsatser utav det. Som jag ser det är det av största vikt att man inte låser in sig i en teoretiserad uppfattning utan att det viktigaste är att man håller öronen öppna och om man skall jämföra apparater, gör det på sätt som är relevanta för vad de skall användas till! Om man avser att spisa musik med sin hifi-anläggning. Är det då inte förnuftigt att bedöma den utifrån hur väl den återger musik?
T.ex; Verkar musikerna spela i takt och på stämda instrument? Kan man höra vad dom spelar eller låter det som om musikerna inte övat tillräckligt?
Jag tycker helt enkelt att man skall ställa krav på anläggningens förmåga att återge musiken och inte bara att den skall låta spektralrent, fint, öppet, snabbt, kraftigt och en massa annan goja som inte har med musik att göra! Granskar man den typiska anläggningen (low-fi, hifi eller hi-end) enligt dessa kriterier är det ofta det framgår hur långt ifrån riktig musik den faktiskt förmår förmedla om man undantar ett fåtal skivor som råkar funka bra på just den specifika anläggningen. Det finns ju nästan alltid några skivor som låter bra (i någon mening) på en given anläggning (inte nödvändigtvis samma skivor på olika anläggningar).
Förutom med dåliga vinylspelare är det väl ovanligt att det låter ostämt (om det inte är ostämt, ibland lyssnar man ju på Bob Dylan.)
Laila skrev:
Smaklöst att hoppa på en av mina få "husgudar" "sådär utan vidare" !
Gissar att det är dags att du byter upp dig till en anläggning som inte
lirar Bob falskt.
subjektivisten skrev:Lånar ett uttryck från dig själv nu, goja
Laila skrev:Magnuz skrev:Förutom med dåliga vinylspelare är det väl ovanligt att det låter ostämt (om det inte är ostämt, ibland lyssnar man ju på Bob Dylan.)
Smaklöst att hoppa på en av mina få "husgudar" "sådär utan vidare" !
Gissar att det är dags att du byter upp dig till en anläggning som inte
lirar Bob orent.
hifi-skeptikern skrev:Konstruktivt och intelligent inlägg.
subjektivisten skrev:hifi-skeptikern skrev:Konstruktivt och intelligent inlägg.
Reagera på bl a detta "T.ex; Verkar musikerna spela i takt och på stämda instrument?".
Så menar du att olika anläggningar för att musiken låter i otakt när den inte är det på skivan (om vi bortser från en dålig skivspelare)?
hifi-skeptikern skrev:Ja, Dylan är ofta riktigt svårt att återge så att man hör att han faktiskt spelar bra och på riktiga stämda instrument.
Skulle vara intressant att jämföra med mastern!
Britt-Gunnar skrev:vilka produkter på hifiklubben går under samma kategori som siba onoff?Denon, Nan, B&w, bara för att dom råkar vara en kedja gör väl inte att dom säljer midre entusist-hifi eller?
Mvh Carl
subjektivisten skrev:Killen är ute och cyklar, å det grövsta.
hifi-skeptikern skrev:subjektivisten skrev:Killen är ute och cyklar, å det grövsta.
hifi-skeptikern skrev:Ang. de olika kategorierna så har jag givetvis spetsat till det hela en aning. Jag skulle bli förvånad om det inte finns en hel del (inte alla givetvis), även som hänger på faktiskt, som kan relatera sina erfarenheter till kategoriseringen i mitt förra inlägg.
enJohn skrev:Hej! Jag gillar att försöka se saker och ting ur olika synvinklar! Men, jag förstår faktiskt inte hur du menar. Alltså, att någonting kan vara väldigt dåligt, det är ju självklart. Men jag förstår inte riktigt hur du menar principiellt, hur din kritik mot "transparens-idealet" ser ut. Kan du förklara mera? Vad är det som man missar om man vill ha en så opåverkad återgivning som möjligt? (Oavsett då om man själv vill göra det teoretiska arbete som behövs för ett sådant återgivningstroget ideal, eller om man helt enkelt bara köper konceptet)
/undrar en john
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 35 gäster