Vad tycker audiofiler 2.0?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket media ger bäst musikåtergivning, tror eller anser du? (frågan handlar om din upplevelse av musik via olika medier)

Vinyl ger bättre musikåtergivning, dvs jag upplever starkare känslor när jag lyssnar på vinylskivor
13
19%
CD ger bättre musikåtergivning, dvs jag upplever starkare känslor när jag lyssnar på cdskivor
12
17%
Min upplevelse av själva musiken påverkas inte av mediet men jag tycker om att pyssla med skivor och apparater
18
26%
Min upplevelse av själva musiken påverkas inte av mediet och jag hade helst sluppit alla skivor och all kringutrustning
27
39%

Antal röster : 70

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-30 14:29

subjektivisten skrev:
hifi-skeptikern skrev:Jag är alldeles säker på att du har fel, generellt sett.

Och vad har du för belägg för detta?

Därför att Magnuz påstod:
... att de flesta anläggningar (inklusive 500-kronors plastanläggningar från OnOff) förmår förmedla all sorts musik fullt tillräckligt bra för att lyssnaren ska kunna uppskatta den.

Eftersom jag (och jag känner många som är av samma åsikt) absolut inte håller med så är påståendet felaktigt. 8)

Jag är faktiskt övertygad om att även de flesta på forumet skulle hålla med om ni bara kunde värdera återgivningen ur ett musikperspektiv istället för ur ett tekniskt intellektualiserat perspektiv.

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-30 14:35

Magnuz skrev:Hmm.... du är väl aldrig Linnist? :wink:

Jag vet ite riktigt vad en "Linnist" är. Jag har hört rätt mycket prylar genom åren bl.a. Linn. Om du undrar om jag tycket Linn gör bra grejer så tycker jag visst att Linn hör till det fåtal tillverkare som gör hifi som uppenbarligen är till för att återge musik. Jag tycker dock att det även finns andra tillverkare som helt klart också har det som mål...

Magnuz skrev:Jag har hört ett par anläggningar som verkligen sabbat rytmen, det har i de fallen rört sig om billiga sub/sat-system. Någon anläggning som förstört rytmen så mycket att jag inte kunnat räkna ut vad det är tänkt att vara för rytm har jag nog aldrig hört, faktiskt.

Grattis!

Antingen har du en stor dörr som fortfarande inte är öppnad eller så är du så lyckligt lottad att du har all musik (gammal och/eller ännu ej komponerad) redan i ditt huvud och det behövs bara en rudimentär trigger (lyssning) för att släppa fram just den musiken!?
Senast redigerad av hifi-skeptikern 2007-11-30 15:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-30 14:38

hifi-skeptikern skrev:Eftersom jag (och jag känner många som är av samma åsikt) absolut inte håller med så är påståendet felaktigt. 8)

Det räcker med att en endaste person tycker att din slutsats är felaktig för att ditt påstående ska vara motbevisat :wink:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-11-30 14:39

hifi-skeptikern: Det beror ju på hur man ser saker. Folk som inte är hifi-intresserade men väldigt musikintresserade brukar inte tycka att anläggningen är något problem för musiken.

Jag är också av den åsikten även om jag även tycker om att musiken återges med bra ljud och hög original-/naturtrogenhet. Alltså att en 150kr radio inte gör att man behöver uppleva musiken sämre. En bra låt tränger igenom väldigt kraftiga färgningar och berör. Det handlar mycket om vilken fantasi man har hur man kan tänka sig att det skulle låta och hur mycket man låter sig störas på den dåliga återgivningen. Det är nog en inbyggd automatisk förmåga hos de flesta.

Jag tror även man kan öva upp sig att störa sig på ljudfärgningar (eller tom avsaknaden av specifika ljudfärgningar) så att man inte tar emot musiken. Det tror jag många som har "musikperspektivet" på anläggningen har övat upp sig på att göra. Men som sagt man behöver inte ha den synen/inställningen. Jag har den inte.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-30 14:41

hifi-skeptikern skrev:
subjektivisten skrev:
hifi-skeptikern skrev:Jag är alldeles säker på att du har fel, generellt sett.

Och vad har du för belägg för detta?

Därför att Magnuz påstod:
... att de flesta anläggningar (inklusive 500-kronors plastanläggningar från OnOff) förmår förmedla all sorts musik fullt tillräckligt bra för att lyssnaren ska kunna uppskatta den.

Eftersom jag (och jag känner många som är av samma åsikt) absolut inte håller med så är påståendet felaktigt. 8)

Jag är faktiskt övertygad om att även de flesta på forumet skulle hålla med om ni bara kunde värdera återgivningen ur ett musikperspektiv istället för ur ett tekniskt intellektualiserat perspektiv.

Håller helt med Magnuz. Dom du snackar om är ofta dom som aldrig ställer upp på DBT och när dom gör det så hör dom ingen skillnad. Så inget nytt under solen där.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-30 15:13

Jag går ännu längre :P och menar att man skulle precis lika gärna kunna säga tvärtom; att en dålig anläggning är bättre om man vill fokusera på musikerns budskap istället för hur det låter. En bra hifianläggning kan lura folk att njuta av vilken skitmusik som helst... ;)

Övningsuppgift: Inför en fasteperiod nu inför jul och lyssna på dina favoritplattor enbart genom nån halvtaskig kassettradio eller gammal walkman tills kraven på återgivning försvinner och ersätts av tacksamhet att du har nåt att spela din älsklingsmusik på överhuvudtaget...!

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-30 15:36

Jax skrev:
hifi-skeptikern skrev:Eftersom jag (och jag känner många som är av samma åsikt) absolut inte håller med så är påståendet felaktigt. 8)

Det räcker med att en endaste person tycker att din slutsats är felaktig för att ditt påstående ska vara motbevisat :wink:

Det var ju som bekant (!?) inte jag som påstod något som kunde motbevisas på detta triviala sätt.

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-30 16:03

subjektivisten skrev:Håller helt med Magnuz. Dom du snackar om är ofta dom som aldrig ställer upp på DBT och när dom gör det så hör dom ingen skillnad. Så inget nytt under solen där.

Hur kan du veta vilka jag känner? Och hur gör man för att inte höra skillnad vid ett BDT om man aldrig ställer upp på ett sådant?

F.ö. (1) Skulle man behöva göra ett DBT för att med visshet utröna om man tycker att någon viss musik är njutbar via en viss anläggning?

F.ö. (2) Musikuppskattningssmaken/förmågan är väl dessutom i högsta grad subjektiv/personlig(!?) eller har ni någon bestämd metod för att bestämma om en viss låt är bra eller inte?

Jag har läst på faktiskt.se till och från i några år nu och oftast inte blandat mig i diskussionen för att jag tyckt att nivån varit erbarmligt låg. Forumet tycks belamrat med en samlig självuppfyllda teknikinsnöade förståsigpåare som inte tycks ha något intresse av att vidga sina vyer eller ens försöka förstå någon annans ståndpunkt utan går direkt till angrepp när någon försöker ifrågasätta den i sten huggna forum-sanningen. Jag har bl.a. noterat t.ex. att det räcker med att ifrågasätta en hållning för att bli skriven på näsan att man själv har en motsatt ståndpunkt. Debatten påminner faktiskt mycket om typiska partiledardebatter. Är det någon som känner sig hedrad?

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-30 16:11

phloam skrev:Jag går ännu längre :P och menar att man skulle precis lika gärna kunna säga tvärtom; att en dålig anläggning är bättre om man vill fokusera på musikerns budskap istället för hur det låter.

För mig är det en bra anläggning om den får en att fokusera på musiken ofta får det konsekvensen att man glömmer hur ljudet är!

phloam skrev:En bra hifianläggning kan lura folk att njuta av vilken skitmusik som helst... ;)

Min erfarehet är att det enbart är skitmusik som låter bra på en typisk "bra hifi-anläggning" d.v.s. en typisk audiofilanläggning. Bra musik brukar återges antingen som ett veritablet kaos eller som ointressant. Jag skulle kalla en sådan anläggning dålig.

När jag säger/skriver bra så menar jag bra och med dålig menar jag också dålig. Är det inte en naturlig anändning av orden?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-30 16:12

hifi-skeptikern skrev:Hur kan du veta vilka jag känner? Och hur gör man för att inte höra skillnad vid ett BDT om man aldrig ställer upp på ett sådant?

Som jag sa, inget nytt under solen. Under 20-30 år har folk påstått liknande saker men när det blir DBT så blir dom oftast tysta eller så hör dom ingen skillnad.

hifi-skeptikern skrev:F.ö. (1) Skulle man behöva göra ett DBT för att med visshet utröna om man tycker att någon viss musik är njutbar via en viss anläggning?

Nej, man testar om man kan skilja apparaterna åt.

hifi-skeptikern skrev:F.ö. (2) Musikuppskattningssmaken/förmågan är väl dessutom i högsta grad subjektiv/personlig(!?) eller har ni någon bestämd metod för att bestämma om en viss låt är bra eller inte?

Har absolut inget med DBT att göra.

hifi-skeptikern skrev:Jag har läst på faktiskt.se till och från i några år nu och oftast inte blandat mig i diskussionen för att jag tyckt att nivån varit erbarmligt låg.

Låg? Nej, snarare så får inte trams och osanningar spridas fritt utan ifrågasättande som på andra forum.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-30 16:22

subjektivisten skrev:Låg? Nej, snarare så får inte trams och osanningar spridas fritt utan ifrågasättande som på andra forum.

För på faktiskt.se är det bara sanningen som får stå oemotsagd. :roll:

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-30 16:26

subjektivisten skrev:Som jag sa, inget nytt under solen. Under 20-30 år har folk påstått liknande saker men när det blir DBT så blir dom oftast tysta eller så hör dom ingen skillnad.

hifi-skeptikern skrev:F.ö. (1) Skulle man behöva göra ett DBT för att med visshet utröna om man tycker att någon viss musik är njutbar via en viss anläggning?

Nej, man testar om man kan skilja apparaterna åt.

Menar du att du (eller någon annan) inte hör skillnad i musikåterginingsförmåga mellan en anläggning för 500 kr och en välkomponerad anläggning för säg 100 tkr?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-30 16:31

hifi-skeptikern skrev:För på faktiskt.se är det bara sanningen som får stå oemotsagd. :roll:

Trams som är vanligt på andra forum står iaf inte oemotsagd, vilket är bra.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-30 16:33

hifi-skeptikern skrev:Menar du att du (eller någon annan) inte hör skillnad i musikåterginingsförmåga mellan en anläggning för 500 kr och en välkomponerad anläggning för säg 100 tkr?

Nej, det kan vara en skillnad. Dock så är det sällan av den klassen som många audiofiler påstår, som instrument som är helt borta men väldigt klara på audiofil anläggningen.
Av dina tidigare inlägg så verkar du själv dela uppfattningen som många audiofiler har, som dom sällan sätter under prov.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-30 16:36

hifi-skeptikern skrev:För på faktiskt.se är det bara sanningen som får stå oemotsagd. :roll:

Det är fritt fram för alla åsikter. Skillnaden mellan detta forum och andra är att man får vara beredd på att försvara sina åsikter här.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-30 16:41

Martin skrev:hifi-skeptikern: Det beror ju på hur man ser saker. Folk som inte är hifi-intresserade men väldigt musikintresserade brukar inte tycka att anläggningen är något problem för musiken.

Jag vet att det finns båda kategorierna. De som inte tycker att anläggningen påverkar musiken negativt har oftast aldrig hört en anläggning som inte påverkar musiken så mycket negativt. Samma personer anser allt som oftast också att "musik skall upplevas live - det är en helt annan sak än via en hifi-anläggning".

Martin skrev:Jag är också av den åsikten även om jag även tycker om att musiken återges med bra ljud och hög original-/naturtrogenhet. Alltså att en 150kr radio inte gör att man behöver uppleva musiken sämre. En bra låt tränger igenom väldigt kraftiga färgningar och berör. Det handlar mycket om vilken fantasi man har hur man kan tänka sig att det skulle låta och hur mycket man låter sig störas på den dåliga återgivningen. Det är nog en inbyggd automatisk förmåga hos de flesta.

Håller fullständigt med. Det är bara det att (jag och många med mig tycker att) det finns en massa bra musik som inte alls gör sig i en 150kr köksradio eller i en standardanläggning.

Martin skrev:Jag tror även man kan öva upp sig att störa sig på ljudfärgningar (eller tom avsaknaden av specifika ljudfärgningar) så att man inte tar emot musiken. Det tror jag många som har "musikperspektivet" på anläggningen har övat upp sig på att göra. Men som sagt man behöver inte ha den synen/inställningen. Jag har den inte.

Vilket hade "musikperspektivisterna" övat upp?

- att störa sig på ljudfärgningar

eller

- att störa sig på avsaknaden av specifika ljudfärgningar

Musikperspektivist tycker jag f.ö. är en bra benämning för sådana som mig. :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-30 16:47

hifi-skeptikern skrev:Därför att Magnuz påstod:

Förvisso, men Magnuz sa ju inget om vem "lyssnaren" är. Påstående kan vara helt korrekt, eller helt fel, eller något däremellan, det beror på vem lyssnaren är.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-30 17:05

Max_Headroom skrev:Förvisso, men Magnuz sa ju inget om vem "lyssnaren" är. Påstående kan vara helt korrekt, eller helt fel, eller något däremellan, det beror på vem lyssnaren är.

:D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-30 17:15

hifi-skeptikern skrev:
phloam skrev:...kunna säga tvärtom; att en dålig anläggning är bättre om man vill fokusera på musikerns budskap istället för hur det låter.

För mig är det en bra anläggning om den får en att fokusera på musiken ofta får det konsekvensen att man glömmer hur ljudet är!

Jo, jag ska inte raljera; det är ju ett ideal man gott kan sträva efter.

Fast om jag rannsakar mig själv så kanske jag har svårt att tänka mig en situation när anläggningen inte finns alls (bara ren, total musik) och inte är beroende av sammanhang/rum osv. Är nog för van vid att kompromissa (vilket vi kanske gör väldigt väl om så behövs). Är jag möjligen en hifi-cyniker? :)

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-30 19:18

phloam skrev:Fast om jag rannsakar mig själv så kanske jag har svårt att tänka mig en situation när anläggningen inte finns alls (bara ren, total musik) och inte är beroende av sammanhang/rum osv. Är nog för van vid att kompromissa (vilket vi kanske gör väldigt väl om så behövs). Är jag möjligen en hifi-cyniker? :)

Det mest besynnerliga är ju att en majoritet har svarat att mediet inte alls påverkar lyssningupplevelsen.

Tyvärr tror jag inte på dessa svar. Mediet är en del av lyssningsupplevelsen. Ljudåtergivning utan medium (eller anläggning) är möjligen något som skulle platsa i Platons idévärld men på jorden är det inte ens ett tänkbart alternativ.

Ingen musiker skulle säga att deras instrument är en oväsentlig del av musiken. Det är ju instrumentet som skapar musiken. Visserligen finns det abstrakt musik som passar flera instrument men olika instrumenteringar påverkar i realiteten musikens karaktär totalt.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-30 20:48

Chris_Lymme skrev:Tyvärr tror jag inte på dessa svar. Mediet är en del av lyssningsupplevelsen. Ljudåtergivning utan medium (eller anläggning) är möjligen något som skulle platsa i Platons idévärld men på jorden är det inte ens ett tänkbart alternativ.

... fast mediet och anläggningens åverkan på musiken är väl under (i det närmaste) alla omständigheter oönskad!?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-30 20:58

hifi-skeptikern skrev: Det beror ju på hur man ser saker.

eller

- att störa sig på avsaknaden av specifika ljudfärgningar?

Musikperspektivist tycker jag f.ö. är en bra benämning för sådana som mig. :wink:

Perspektiv = http://sv.wikipedia.org/wiki/Perspektiv Huva.

Själv jämför jag ljudet med en nybesökt konsert, sedan mäter jag och blir upplyst. 8)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-30 21:00

Max_Headroom skrev:Förvisso, men Magnuz sa ju inget om vem "lyssnaren" är. Påstående kan vara helt korrekt, eller helt fel, eller något däremellan, det beror på vem lyssnaren är.

Bingo! Fast det var faktiskt ett skrivfel från min sida, det skulle ha stått "de flesta lyssnare". Det är nämligen så att åtminstone de flesta lyssnare jag träffat förmår uppskatta musik även återgiven via billiga skitanläggningar, det var ju det som var frågan. Det är mycket möjligt att det finns finsmakare som inte står ut med t.ex. en ordinär bilstereo eller "svenssonanläggning", men inte är de särskilt många.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-30 23:08

hifi-skeptikern skrev:
Chris_Lymme skrev:Tyvärr tror jag inte på dessa svar. Mediet är en del av lyssningsupplevelsen. Ljudåtergivning utan medium (eller anläggning) är möjligen något som skulle platsa i Platons idévärld men på jorden är det inte ens ett tänkbart alternativ.

... fast mediet och anläggningens åverkan på musiken är väl under (i det närmaste) alla omständigheter oönskad!?

Oönskad men ofrånkomlig.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-30 23:18

Chris_Lymme skrev:
hifi-skeptikern skrev:... fast mediet och anläggningens åverkan på musiken är väl under (i det närmaste) alla omständigheter oönskad!?

Oönskad men ofrånkomlig.

Oönskad vad gäller musiken, men inte nödvändigtvis musikupplevelsen...! Iaf jag skulle tycka att det störde min musikupplevelse mer med en anläggning som låter skitbra men rent visuellt/taktilt osv gav mig fel "vibbar", än en anläggning som låter en liten aning sämre men ger rätt vibbar. But thats me :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-30 23:19

Chris_Lymme skrev:Oönskad men ofrånkomlig.

Och i bästa fall ohörbar. :wink:

Tyvärr hör det nog till ovanligheterna att så är fallet, men det finns ju åtminstone de som påstår att de kommit ganska nära.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-12-01 02:16

eller

Ja, något av dem eller bägge. Jag tycker du har uppfattat mig som jag ville bli uppfattad.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-12-01 04:07

Hur dålig anläggning man kan njuta av är väl en promillefråga.
Humöret är viktigt. I princip vilket dåligt PA som helst kan få folk i feststämning om det spelas tillräckligt högt. Medans många "fina" anläggningar kan inte fånga folks intresse, annat som varnade exempel.
Så fort folk ( dvs män) skall lyssna på något på en mässa så visar bilderna alltid begravningsstämning. Ser verkligen ut som om dom har riktigt kul ut då dom utövar sin hobby. (Förmodligen ser man väl likadan ut själv om man skulle fastna på bild, men det tycker jag är en helt annan sak)
mvh/Harry

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-12-01 10:09

Martin skrev:

eller

Ja, något av dem eller bägge. Jag tycker du har uppfattat mig som jag ville bli uppfattad.

... eller också kan man störa sig på att man inte verifierat vad man hör genom mätning.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-12-01 13:52

hifi-skeptikern

Du låter inte så skeptisk mot hifi, mer skeptiskt om verifierbara ting. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi