Jax skrev:De flesta vill nog blanda apparater hej vilt efter tycke. Vore det inte bra om apparaterna då höll sig till en etablerad norm?
Jo, absolut. Min poäng är bara det att det är just en norm, någonting som vi har
hittat på just i syfte att vara överens. Transparens hos en länk kräver att alla tillverkare är överens om varje länks uppgift. Transparens hos en länk är överensstämmelse med en standard, inte en entydig, fysikalisk egenskap.
Det är en jobbig uppgift att göra vettiga sådana standarder och än värre att få med alla tillverkare på tåget.
Samtidigt som det är bra att man i praktiken har lyckats enas om att en effektförstärkarutimpedans ska vara noll ohm är det ju lite dumt eftersom man aldrig kan uppnå det. Rörförstärkarfolket skulle nog vilja att den var en halv ohm i stället. Kanske. Men att riva upp den vore lika dumt, standarder är ju bra.
På stenkaketiden fanns det flera olika "RIAA-standarder*" och det blev förstås tokigt för konsumenten. Trots att varje standard säkert var bra i sig.
*De hette inte så, men jag tror ni förstår vad jag menar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.