Lägenhet och hifi-lyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Lägenhet och hifi-lyssning

Inläggav shifts » 2008-01-02 23:27

Rubriken ska inte antyda något motsatsförhållande egentligen. Det finns ju inte direkt något som säger att välljud inte ska kunna uppnås i ett rum som finns i en lägenhet (förutom att bygga upp ett rum till dedikerat lyssningsrum blir avsevärt svårare).

Det jag tänkte kolla är hur ni mottas av era grannar, ni som bor i lägenhet och gärna spelar stereo? Anpassar ni er till en lägre lyssningsvolym, köper ni mindre system än ni egentligen skulle vilja och hur tas ni med irriterade grannar?

Jag spelar sällan särskilt högt, men spelar å andra sidan nästan jämt. Har aldrig varit och knackat på hos någon granne för att få höra hur mycket som hörs genom av vibrationerna, men det borde jag kanske ha gjort. Ingen har direkt klagat. Mötte en äldre dam i tvättstugan en gång som sa att hon ibland hörde en bas som slog genom, men har ingen aning om hon trodde jag var orsaken eller ej.

Svårt sådant där. Jag vill helst inte irritera andra men å andra sidan vill jag njuta av min musik på en ok volym. Helt klart har jag anpassat mitt lyssnande något och spelar sällan så högt som jag skulle vilja (utan att för den sakens skull vara tokhögt). Det krävs inte så värst mycket för att mina fönsterrutor ska börja skallra, och där någonstans börjar jag kanske sänka volymen också.

Med ett väldämpat rum och med SD-fötter borde det väl även höras mindre i kringliggande lägenheter?

Här på forumet verkar inte galenskapen ha några gränser utan folk köper gigantiska basmodulssystem som jag själv skulle vara rädd för att använda i en lägenhet. Ni med basmoduler, hur möts ni av grannskapet? ;)

Fram med anekdoter och åsikter (från han som borde sitta och arbeta på seminariefrågor tills i morgon, men hellre sitter på faktiskt.se)!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-01-02 23:33

Känner igen mig i din beskrivning! Har inte haft några grannar som klagat än så länge. Jag gillar att lyssna ofta men är nog hyffsat snäll med volymen (skulle gärna spela högre...). Brukar varva med hörlurar, speciellt om det är lite senare på kvällen.

(Har hembyggen/pi60 och 4st av de minsta ino-basmodulerna)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-03 00:40

Blir nog hörlurar en del hemma också, fast inte så mycket av volymskäl utan mer pga att man spelar sån där jobbig och hemsk musik som man inte vill plåga sin omgivning med... :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-03 00:40

Jag har inga problem med mina grannar alls. Spelar inte så otroligt högt men spelar jämt och hela nätterna. Så jag är nöjd 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-01-03 00:44

Det här blir kanske OT, men får väl slinka med som anekdot...

... en natt kom grannen in och bad oss sänka ljudet.

Var för OT? För att jag bor i hus och inte lägenhet :twisted:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-03 00:54

phloam skrev:Blir nog hörlurar en del hemma också, fast inte så mycket av volymskäl utan mer pga att man spelar sån där jobbig och hemsk musik som man inte vill plåga sin omgivning med... :)

Ja jo, jag finner mig själv i den skalan av musikspektrat också stundtals. Lyssnade precis enom ett 70 minuter långt dronestycke av Phil Niblock som mer eller mindre har rummet i vibrationer rakt genom. Nu hade jag iofs inte så hög volym, men kan tänka mig att sådant kan driva grannar till vansinne.

Fast jag blir lite irriterad. Jag vill inte anpassa mig efter vad andra tycker är normal musik. Hell no, jag har ju bättre smak och vet därför bättre ;)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-03 00:57

Amit skrev:Det här blir kanske OT, men får väl slinka med som anekdot...

Hähä, inte OT alls, i alla fall inte om man ser till att jag funderade på att lägga in ett avsnitt om folk som bor i hus. Om grannarna upprörts av ljudet även där, och i så fall, hur långt bort bor de? :D

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-01-03 00:58

Mitt "rekord" är från en övernattningslägenhet i Göteborg i slutet av 60-talet. Tanten i våningen under klagade över att min väckarklocka väsnades för mycket på morgnarna. Själv vaknade jag inte alltid av den...
--

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-01-03 01:01

Jag tycker att det är bättre att prata med grannarna. Det är ju skillnad när man själv blir störd, om den högspelande grannen har sagt att det är ok att säga ifrån.
Har man som musikintresserad granne visat att man bryr sig om ifall man stör, men också berättat att man gillar musik, tror jag det är lättare att få förståelse för att man ibland spelar högt.
Själv pratade jag med grannarna när jag bodde i lägenhet. Det berodde iofs på att jag övade en hel del hemma också...

Amit

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-01-03 01:03

shifts skrev:

Hähä, inte OT alls, i alla fall inte om man ser till att jag funderade på att lägga in ett avsnitt om folk som bor i hus. Om grannarna upprörts av ljudet även där, och i så fall, hur långt bort bor de? :D

Det är ett villaområde, de bor i huset bredvid, kanske 20 meter - inte så långt. Men de hade fönstren stängda, och jag också, så vi måste ha spelat rätt starkt :roll:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-01-03 01:17

När jag flyttade senast tänkte jag när allt kommit på plats att jag skulle sätta på musik som kan vara störande på så hög volym som jag rimligen använder och ringa på hos alla grannar och fråga hur mycket det hörs, om de störs av det och om de tyckte det var ok, gå in och lyssna själv.
Bara en granne var hemma och det hördes mindre än jag väntat mig och sedan blev det inget mer av med utforskandet.

Medvetet eller omedvetet har jag väl valt högtalare som inte tar plats ute på golvet, rörslutsteg med måttlig effekt och ingen subwoofer.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2008-01-03 01:18

Precis som Amit säger; Prata med grannarna. Det visade sig att grannarna i min förra lägenhet spelade på äldre Cervin Vega (som lät helt ok) och inte alls hade någon emot att vi spelade musik under förutsättning att dom blev inbjudna*! :D

Det blev många vinflaskor tillsammans med dom under åren som kom. Hade dom på besök så sent som för en vecka sedan trots att det är 3½ år sedan vi flyttade från den lägenheten.

* Efter oss flyttade det in en barnfamilj och det stör mycket mer.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-01-03 01:54

I tidigare trådar (även på andra forum, t.ex. Minhembio) framgår att det kan vara farligt att kontakta grannar i preventivt syfte, eftersom det istället kan trigga klagomål.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-01-03 02:02

jag bor i radhus jag har byggt en extra vägg till grannen
luft och isolering tre lager med gips
man kan spela väldigt högt och basstarkt innan det hörs hos grannen
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-01-03 02:31

En gång bodde jag bokstavligt talat granne med min stereo...

Jag hyrde helt enkelt ettan bredvid för att ha som stereorum :D
Perfekt! Stereorum med eget kök och toalett, t o m dusch om man spelade sig svettig....

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-03 03:01

avr7000 skrev:En gång bodde jag bokstavligt talat granne med min stereo...

Ni var förlovade på den tiden?

Själv kan jag ibland på somrarna höra min närmaste granne (100m bort), spela äkta (live) kammarmusik tillsammans med frun och äldsta sonen, om de har fönstren öppna.
Då viker jag badenbaden i liggläge, njuter av solen, fågelsången som blandar sig med Mozart etc. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-03 03:28

guldfisk skrev:I tidigare trådar (även på andra forum, t.ex. Minhembio) framgår att det kan vara farligt att kontakta grannar i preventivt syfte, eftersom det istället kan trigga klagomål.

Jaså, vart då?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-01-03 04:21

Jag har också sett den åsikten framföras från flera håll. Men tar det för nonsens. Självklart skall man ha en bra dialog med sina grannar och respektera varandra när man bor tätt. Om grannarna vill sova så är det hörlurar som gäller. Men det är klart, om de ställer orimliga krav på tystnad då tappar man ju respekten för dem.

Det där hände mig innan jag flyttade dit jag bor idag; en granne klagade på allt. Till och med när jag damsög en söndagseftermiddag fick jag skit för att jag störde. Då brast det för mig, jag valde att fullständigt ignorera henne efter det och brassade på hur högt jag ville, närhelst jag ville.

Idag bor jag på bottenvåningen och har en stendöv 90-åring som bor över mig i ett för övrigt extremt välisolerat hus. Jag kan cranka bäst jag vill - underbart!
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-01-03 08:00

Jag skall snart in i en 2:a i centrala Trollhättan, skall se vari granntoleransen ligger. 4 basmoduler skall in vartefter, men det planeras inte att spela så värst högt. Frågan är om basen hamnar hos grannen alltsammans, eller om lägenheten är "tät". Minns när jag bodde i studentllya i Halmstad så kunde man krana på ruggigt högt förutsatt att man hade dörren till dasset stängd, antagligen pga ljudläck via frånluftstrumma, och alla ytterfönster stängda. Gjorde ett experiment med mina då nyrenoverade oa51:or att ställa dem på golvet (betong med plastmatta) kontra med liggunderlag under. Körde man "naket" så hördes det tydligt till grannen under. På betongstativ med gummifötter under så hördes det inte ett smack.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-01-03 09:11

Jag har Ino Audios basmoduler (py2) och ingen har klagat än. När jag flyttade in i lägenheten väntade jag några veckor och spelade en hel del musik under tiden. Sedan gick jag ned och presenterade mig för grannen under mig och förklarade mitt musikintresse. Han ställde sig frågande om jag verkligen hade spelat musik 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-01-03 09:19

Det kan ju vara vettigt att faktiskt beköka grannen och ha stereon på så man får en uppfattning. Det bli nog svårt att inte få det att låta vidare. Precs som amit har min grabb fårr grannarna att komma på natten och bett att sänka. 8O Han har ett par Sonabxl-410 och ett nadsteg som pappa fixat. Gisses vad de låter när man gasar på i en rum på 10m2
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-03 10:18

Inga problem hos oss. Vi bor i en lägenhet i ett gammalt hus som är ganska lyhört. Vi spelar musik nästan varje kväll men nästan aldrig efter tio, nån gång lite längre vissa kvällar som nyårsafton och liknande. Grannarna har aldrig ens antytt att de skulle vara störda fast vi spelar rätt så starkt ibland. Å andra sidan hör vi när grannen under tittar på film och ovanpå har de fester ibland liksom i lägenheten bredvid och då kan det ibland vara svårt att sova. Men det är sällan.

Huset är så lyhört att vi hör när grannarna pratar, diskar, lyssnar på radio, tittar på teve, dammsuger och så vidare.

Jag tror alla i huset har den inställningen att bor man i ett gammalt hus får man acceptera att grannarna hörs. Och när man själv accepterar att bli störd ibland så kan man med gott samvete störa lite lagom själv. Alla i huset är måttliga i sitt störande, och det gör att när det nån gång är en rejäl fest med diskomusik så vet man att det kommer att ta ett tag till nästa gång.

På våra årsmöten i bostadsrättsföreningen, som brukar vara ganska livliga och där alla brukar delta med hetsiga inlägg om allt möjligt, har frågan överhuvud aldrig kommit upp. Däremot har vi diskuterat fläktbuller med emfas. Heder åt såna grannar!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-03 10:26

meanmachine skrev:Det kan ju vara vettigt att faktiskt beköka grannen och ha stereon på så man får en uppfattning.

Så kan man passa på att skylla på andra grannar menar du :D "ja det är hemskt, låter ännu högre hos oss..." "måste vara den där gamla damen på fjärde som..." :) *nej fy JK!*

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-01-03 10:43

jag spelar ganska högt nuförtiden, ganska ofta också men har aldrig fått ett klagomål! bra lägenhet eller bra grannar!?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-01-03 11:18

phloam skrev:
meanmachine skrev:Det kan ju vara vettigt att faktiskt beköka grannen och ha stereon på så man får en uppfattning.

Så kan man passa på att skylla på andra grannar menar du :D "ja det är hemskt, låter ännu högre hos oss..." "måste vara den där gamla damen på fjärde som..." :) *nej fy JK!*

:mrgreen:

Hon med rullator och höraparat. Man kan inte lite på gamlingarna n för tiden. Black metal dessutom. :wink: (Hellgranny)

Jag menade gietvis för att få en uppfattnign om hur mycket man stör!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-01-03 11:29

Klagomålen kommer mest inom hushållet. "Jag hör inte hemmabion för den där tanten som gapar". (Diana Krall i 2-kanal våningen ovanför)

På den tiden jag hade horn i mitt studentrum var det inga större problem - bra kontakt med grannarna och ömsesidig respekt.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-03 11:30

Om man hör grannens teve så är det lätt att inse hur mycket man hörs själv. Det gör man, helt enkelt.

Jag kör annars med principen att inte fråga - dumt att väcka en eventuellt sovande björn. Och grannarna verkar resonera likadant.

Hustrun vill inte använda vårt piano om hon vet att grannarna är hemma. Hon vill inte att de ska höra hur illa hon spelar, säger hon (hon spelar bra).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-03 11:40

Om man inte tar kontakt så är det ju gängse objektiva regelverk som gäller, åt båda håll. Träffas man och diskuterar så öppnar man ju för en massa subjektivt tjafs och hänsynstaganden utöver detta - farligt! :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-01-03 12:11

Mapem,

Husets ålder har väldigt lite eller inget alls att göra med hur lyhört det är. Det hus du bor verkar dock vara ett skräckexempel; har själv bott i ett sådant under en kort period (3 månader) och det räckte! Fy farao för att lyssna på grannar och känna sig som i ett kollektiv.

Idag bor jag i ett synnerligen välisolerat hus där jag aldrig hör mina grannar och jag tror inte dom hör mig så ofta heller.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-03 12:20

Mitt hus är extremt lyhört. Det finns ingen stegljudsisolering alls.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-01-03 12:23

Tråden väcker jobbiga minnen till liv. När man hör när det går för grannarna är det mer än vad jag vill höra i alla fall. I huset jag bodde kunde jag till och med höra vad grannen nedanför sade ordagrant när han pratade i telefon. Needless to say så gick det inte att spela musik i huset. Jag kopplade ur anläggningen och packade ned den i väntan på flytt. En faktor som kan förvärra situationen är om man bor i en liten lägenhet och inte kan komma undan störande ljud från grannen. Om störningarna är alltför kraftiga kan man alltid vända sig till miljöförvaltningen och begära en mätning. Det går ju faktiskt att ganska enkelt bygga bort en hel del av störningarna - något som både den störande och den störda kan verka för gemensamt gentemot en hyresvärd.

Tack gode gud för mitt lilla radhus - det är så isolerat mellan husen att det inte hörs ett smack.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-01-03 12:24

Kaffekoppen skrev:Mitt hus är extremt lyhört. Det finns ingen stegljudsisolering alls.

När jag rev upp en vägg hemma satte jag in isoleing i väggen och det gjorde stor skillna på hörbarheten genom väggen. Annars verkar dörrar vara hemska på genomsläpp om de är otäta.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-03 12:26

Jodå Morello, när huset byggdes har betydelse. Olika tiders olika byggteknik ger olika egenskaper när det gäller ljuddistribution. Värst är nog elementbyggda betonghus från tidigt sextiotal. Gamla trähus och stenhus med träbjälklag (som vårt) har också sina sidor i detta avseende.

Men jag har bott i värre hus! Ett femtitalshus jag delvis växte upp i var så lyhört att ibland när nån var på besök kunde de be oss stänga av radion, eller dämpa den. Men det var grannens radio, som alltid stod på. Vi var vana och tänkte inte på det.

Likaså det miljonprogramshus vi bodde i ett tag på 70-talet. Man hörde allt. Och där var grannarna griniga också, det var inte trevligt.

Men annars tycker jag det är rätt trevligt att höra grannarna lite lagom så där. Man ska känna att huset lever.

Jag skulle nog påstå att alla i vårt hus är särpräglade individualister. Ni skulle bara veta vilka som bor där! Inte särskilt kollektivt, även om vi äger huset ihop via brf-en.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-03 12:32

meanmachine skrev:
Kaffekoppen skrev:Mitt hus är extremt lyhört. Det finns ingen stegljudsisolering alls.

När jag rev upp en vägg hemma satte jag in isoleing i väggen och det gjorde stor skillna på hörbarheten genom väggen. Annars verkar dörrar vara hemska på genomsläpp om de är otäta.

Här skulle en sänkning av innertaket behövas, upphängt på fjädrande anordning och tre lagers gips i det nya synliga taket.

Ytterdörr skall jag förövrigt få en ny. Den ljudisolerar inte alls!

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-01-03 14:52

det är relativt lyhört i huset min lägenhet ligger (det är från 1890-talet) och grannen under har sitt sovrum under mitt lyssningsrum som tur är är han väldigt tollerant, jag spelar dock aldrig högt efter halv elva på vardagar.
Mvh Carl

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-01-03 16:55

Britt-Gunnar skrev:jag spelar dock aldrig högt efter halv elva på vardagar.
Mvh Carl

Då gäller det att gå opp i ottan för att hinna med några plattor :D

Första lägenheten jag och tanten hade var ganska lyhörd, granne bodde en qvinna som ibland smuttade på flarran (mest varje dag, sas) och hon körde en viss låt på repit mest hela tiden, kunde vara hela dagen, ibland hela kvällen och inte allt för sällan ramlade det in lite folk hos henne på natten och så började hon spela samma låt om och om igen :? inte kul när vi skulle upp till jobbet tidigt på morgonen :evil:
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-03 17:46

Huvudproppen ;)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-03 18:22

Många roliga inlägg hitills, det gillas! Självklart handlar det alltid om ömsesidig respekt. I mitt hus hör jag dock sällan grannar mer än när någon dammsuger (tanten ovanför, min lägenhet gränsar inte till någon annan) och hon är ju den enda som sagt ngt om oljud.

Min flickvän bor däremot i det mest lyhörda hus jag någonsin satt min fot i. Där hörs det när folk kommer i duschen, klatschar flickvännen på skinkan, rapar, allt tänkbart man helst inte vill höra. Det spelas en hel del musik i lägenheterna bredvid hennes, men jag tror inte tusan de spelar särskilt högt. Man hör vad de sjunger i alla fall. Jag skulle INTE kunna bo där, konstant ljudkrig.

När jag bodde i studentlägenhet var det snarare ömsesidig brist på respekt. Mina grannar störde mig så fruktansvärt mycket jämt att jag fullkomligen sket i om de stördes och när de stördes. En härlig samvaro ;)

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2008-01-03 18:49

Jag har i stora delar av mitt liv bott i eget hus, men under en period på 80-talet bodde jag högst upp i ett hyreshus i Helsingborg. Inga grannar på sidorna, bara en ensam dam under.
En kväll demade jag ett par nya högtalare för min agent i Tyskland. Vi spelade mycket, och ganska högt. Favorit var en bra inspelning av Bachs Toccata, och den fick dåna.
Nästa dag mötte min sambo vår granne i trappan, och frågade försynt om hon hade blivit störd förra kvällen, men då svarade hon:

"O nej; du förstår (det skall låta som skånska), jag satt på toaletten när ni spelade, och då ropade jag på min syster som var på besök - Kom skall du få höra hur fantastiskt fin musik det hörs här!"

Det var ett av de bättre omdömena som jag fått för mina högtalare.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-01-03 19:29

jag satt på toaletten när ni spelade, och då ropade jag på min syster som var på besök - Kom skall du få höra hur fantastiskt fin musik det hörs här!"

Jaha, rörförstärkare då alltså? :D

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-03 19:55

:lol: 8)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-01-03 20:31

Jag bodde i en lägenhet i Amsterdam under en period i mitten av 90-talet. Min musik spelade jag på en Sony discman via ett par Sony aktiva högtalare. Jag hade med mig en cd med Björling (blandad musik) och en kväll när jag lyssnade så drog jag upp volymen extra mycket när Vesti la giubba började. Efter ett par minuter knackade det hårt på dörren och jag tänkte att nu blir det väl skäll pga volymen. När jag öppnar står det en granne utaför som jag har hejat på ett par gånger och säger:

"Kan jag också få komma in och lyssna på Jussi Björling?" :D . Det visade sig att han bodde rakt under mig och var en italiensk operasångare från Schweiz. Björlings röst var så distinktiv att han kände igen den genom golvet.
Senast redigerad av TCM 2008-01-03 20:50, redigerad totalt 1 gång.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
bibl

Inläggav bibl » 2008-01-03 20:34

Lyhörda studentrum verkar det finnas överallt. Har bott i höghusen i Flogsta (Uppsala) byggda 1972, 8 våningar med två 12 rums korridorer per vårningsplan. Mellan rummen i korridoren var det tyst, hörde inte grannarna i min korridor alls men uppåt och nedåt.... Trevligt var det när tjejen tre våningar över repade på sin cello då brukade jag slå av stereon, mindre trevligt var det för en av min korriodrare vars granne i våningen ovan föredrog att "umgås" med flickvännen i duschen :roll: Ofta och länge...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-01-03 23:12

Olle Mirsch;

Antar att det inte lät helt och hållet skit... :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-01-03 23:31

I vårt hyreshus bor bara "russin" mellan 85 och döden, en av granntanterna trodde nån annan av de äldre hade gått bort och att vi bar upp en kista när jag köpt mina JBL 250 som låg i orginalkartonger...
Skönt med äldre grannar, de låter inte så mycket själva och stänger av hörapparaten efter rapport på kvällarna... :D
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-01-03 23:32

Ragnwald skrev:
avr7000 skrev:En gång bodde jag bokstavligt talat granne med min stereo...

Ni var förlovade på den tiden?

Själv kan jag ibland på somrarna höra min närmaste granne (100m bort), spela äkta (live) kammarmusik tillsammans med frun och äldsta sonen, om de har fönstren öppna.
Då viker jag badenbaden i liggläge, njuter av solen, fågelsången som blandar sig med Mozart etc. :)

Låter fantastiskt skönt. Man kanske skulle komma och hälsa på dig på Kalkstens-Hawaii i sommar? :D
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2008-01-04 02:34

"Där hörs det när folk kommer i duschen, klatschar flickvännen på skinkan, rapar, allt tänkbart man helst inte vill höra."

Hur tolkar man början av citatet? Kommer i duschen....!! Det är riktigt lyhört! 8O :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-04 08:12

mineralull skrev:"Där hörs det när folk kommer i duschen, klatschar flickvännen på skinkan, rapar, allt tänkbart man helst inte vill höra."

Hur tolkar man början av citatet? Kommer i duschen....!! Det är riktigt lyhört! 8O :D

Ja, det är väl grabbens stön vi hör genom ventilationstrumman, om det nu ska förtydligas. :) Jag har inte ens på högstadiet hört så mycket Gyllene tider som från hans lägenhet, kan nästan tralla med i alla skivor numer. Men nu har han även börjat gillat Ulf Lundell och ett kort tag gillade han Magnus Uggla. Han spelar ALDRIG något annat och han spelar varje dag.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2008-01-04 10:38

Jag har bott i ganska många olika lägenheter, och där jag bor nu är den första som inte har varit lyhörd. För att göra det hela ännu bättre så är grannen under mig döv.. Så jag kan spela rätt högt,men jag är fortfarande präglad sen tidigare att ta det lugnt med volymen.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Återgå till Generellt om hifi