Moderator: Redaktörer
MangeRock skrev:Som rubriken antyder är jag intresserad av att höra era åsiker om lägsta acceptabla bitraten. Alltså 128kbps och så vidare. Det är alltså formatet mp3 det handlar om.
KarlXII skrev:V2?
V0?
Jag är inte så hemma på mp3...
brimstone skrev:KarlXII skrev:V2?
V0?
Jag är inte så hemma på mp3...
MP3-kodaren LAME har ett antal "kvalitetsnivåer" som användaren väljer utifrån vilken filstorlek/kvalite man är ute efter. -V 0 är högsta nivån och -V 9 är lägsta. Många moderna kodare för desktruktiva ljudkomprimeringar har ett liknande system och meningen är att användaren bara ska välja "kvalitetsnivån" och sedan arbetar kodaren med de metoder som ger det bästa resultatet.
Mer detaljer:
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Lame
MangeRock skrev:Som rubriken antyder är jag intresserad av att höra era åsiker om lägsta acceptabla bitraten. Alltså 128kbps och så vidare. Det är alltså formatet mp3 det handlar om.
Strauss skrev:En bra studioinspelning skulle kännas bättre som testobjekt, live-inspelningar brukar ju ofta låta sisådär redan från start. Men jag ska pröva i morgon!
AVR4000 skrev:En fråga: varför just MP3? När vi talar om lägre bitrates?
Jag hade ingenting för mig förrgårkväll och satt och knåpade ihop ett enkelt ABX blindtest.
Jag är inte bevandrad i konsten att konstruera blindtest, så ta upplägget och formerna för vad det är. Jag påstår inte att detta är gjort på ett vetenskapligt korrekt sätt, men det borde ge iallafall vissa indikationer.
Vad testas?
I detta test skall deltagaren skilja på om musiken i filen består av okomprimerad PCM eller 128 kbit MP3.
Hur är testet uppbyggt?
En 22 sekunder lång bit från låten "Swing it magistern" från skivan "Swingtime again" med Alice Babs (Biem/Ncb 74321 62363 2) är rippad och har sparats i okomprimerat PCM-format (WAV). Samma fil har sedan encodats till 128 kbit MP3. De båda snuttarna har sedan duplicerats och blandats så att en sekvens med 10 st blandade snuttar bildats, sparad i PCM-format igen.
Ripping från CD till PCM, klipp/klistra samt fade in/out har gjorts i Sony Soundforge 9.0c. MP3 encoding har dock gjorts med iTunes 7 för att representera en helt vanlig standardencoder utan lullull. All filbearbetning har gjorts med 16-bit/44.1 kHz för att undvika eventuella fel vid omsampling och bitdjupskonvertering.
Ordningen på snuttarna har bestämts genom en slumpgenerator (Excel) för att jag inte skall kunna påverka ordningen så att den blir lätt, svår, rimlig eller orimlig. Det kan alltså finnas flera identiska snuttar i följd. Det kan också finnas fler snuttar av en variant än av den andra.
Hur gör man testet?
Ladda ner filen How good is 128 kb MP3.wav När du klickat på länken så dyker det upp en gul downloadruta nere till vänster efter ca 10 sekunder. Spara filen och spela upp den på valfritt vis (dator, CD, högtalare, hörlurar whatever du tror ger dig bäst chans att särskilja musiken på.
Skapa ett protokoll med 10 rader. Varje musiksnutt i filen motsvarar en rad.
Om du bedömmer att ljudsnutten troligen kommer från PCM rådata sätter du en 1:a på relevant rad, om du bedömmer att ljudsnutten troligen kommmer från 128 kbit MP3 sätter du en 2:a på relevant rad.
Korrekt rad kommer att publiceras i denna tråd vid ett senare tillfälle.
Ha det så kul!
phloam skrev:När jag läser topic så undrar jag, i min lilla lilla värld av lo fi, vad som är lägsta acceptabla bitrate - för en acceptabel, eller rentav bra (hmm), musikupplevelse?
Jag menar, hur lågt kan man gå mot botten och fortfarande njuta obehindrat av musiken (inte alls finlyssning då alltså)? Om 128 mp3 nu faktiskt låter så pass bra så borde det finnas ett utrymme neråt för vad som trots allt går att lyssna på utan att man direkt gnisslar tänder.
Jag tycker det vore kul att jämföra med vad man lyssnade på (accepterade) förr, t.ex. normalband på ett ordinärt kassettdäck. Vilken bitrate skulle det motsvara?
T.ex. om man tänker sig ett test där man konverterar ljudet från kassettband till mp3, och ser vilken bitrate en märkbar försämring börjar inträffa...
JB skrev:Problemet är ju att en låg bitrate mp3a och kassett inte låter dåligt på samma sätt, men jag skulle nog hellre lyssna på en 96 kbit mp3 än ett medelklass kassettband ivarjefall
Strauss skrev:KarlXII skrev:Inga kommentarer på Alice-Babsfilen?
Själv tyckte jag att det var apsvårt..
Jag orkar inte ens testa. Hårddiskar är billiga, internet är snabbt. Bara att dra ner allt i så hög kvalitet man hittar och inte bry sig mer
Strauss skrev:Testa detta shifts http://sbooth.org/Play/ kör flac med det på min macbook.
subjektivisten skrev:Jag tror det är lättare att skilja på viss former av hårdrock istället för "finlirs" musik. Så var det iaf för 4-5 år sedan när jag blindtesta lite olika kodningar, då var en gammal Deep purple låt lättast att skilja åt, inte dom "fina" inspelningarna.
shifts skrev:I övrigt hoppas jag verkligen att fler kommer försöka, det var ju trots allt några som laddade ner jättefilen. Eller är det ett känsligt ämne?
Magnuz skrev:shifts skrev:I övrigt hoppas jag verkligen att fler kommer försöka, det var ju trots allt några som laddade ner jättefilen. Eller är det ett känsligt ämne?
Det kanske inte är så många som ids sedan förra testen? Jag vet i alla fall sedan dess att det har hänt en hel del med mp3-enkodningen på senare år och att jag inte skulle ha någon större chans att svara rätt.
Dr_Tinnitus skrev:Om nu folk bevisligen har tämligen svårt att pricka in vilka låtar som är låg bitrate mp3, ja klart lägre än vad man gärna tror man lätt hör skillnad på. Hur blir det då med skillnaden mellan kablar som ju så många kavat säger att de lätt hör skillnad på, efter bara några takter, ja t o m frugan från köket vid diskbänken hör ju lätt skillnad....
shifts skrev:Jag skulle med lätthet välja ett dåligt kassettband framför en dåligt/för lågt kodad mp3fil om jag var tvungen. De ljudartefakter som mp3-mediet för med sig gör ju faktiskt ont i öronen.
shifts skrev: Jag missade tyvärr det förra testet dock.
Detta är intressant. Tror du inte att man möjligtvis uppfattar skillnaden på något sätt, ändå? Även om man kanske inte kan särskilja den konkret.Koffe skrev:...det [är] lätt att hitta partier där skillnaden är så uppenbar att man gör rätt i varje testomgång i ett ABX-test. Men lik förbannat så hör man det inte när man lyssnar på konserten i "löpnade följd".
phloam skrev:shifts skrev:Jag skulle med lätthet välja ett dåligt kassettband framför en dåligt/för lågt kodad mp3fil om jag var tvungen. De ljudartefakter som mp3-mediet för med sig gör ju faktiskt ont i öronen.
Intressant, skulle nog också tycka så - men, vid vilken bitrate (med tanke på just detta) skulle du tycka att det vägde jämnt..?
shifts skrev:Edit: Eller jag kanske missförstod din fråga kom jag på nu. Har inte testat min absolut lägsta gräns, men det vore kanske kul
Almen skrev:Detta är intressant. Tror du inte att man möjligtvis uppfattar skillnaden på något sätt, ändå? Även om man kanske inte kan särskilja den konkret.
Koffe skrev: Jag lovar - jag hade kunnat spela 96 kbps- filer och ingen hade hört ett piss av encodingen
Bill50x skrev:Koffe skrev: Jag lovar - jag hade kunnat spela 96 kbps- filer och ingen hade hört ett piss av encodingen
Ditt långa inlägg är intressant och jag håller med dig i stort. Men 96k, eller 128k för den delen, hör man ganska lätt. Extremt få fonogram är så pissigt inspelade/mastrade att inte så låga bitrates lyser igenom.
/ B
Bill50x skrev:Koffe skrev: Jag lovar - jag hade kunnat spela 96 kbps- filer och ingen hade hört ett piss av encodingen
Ditt långa inlägg är intressant och jag håller med dig i stort. Men 96k, eller 128k för den delen, hör man ganska lätt. Extremt få fonogram är så pissigt inspelade/mastrade att inte så låga bitrates lyser igenom.
Bill50x skrev:
n0p skrev:Är det någon som orkar med ett inlägg i skillnaden mellan variabel bitrate och fast?
Koffe skrev:Här kommer facit till Calexico konsert-testet. Det filer som hade haft ett mellansteg som mp3:or var:
03. Jesus And Tequila
06. Minas De Cobre
08. All Systems Red
14. Señor
18. Crystal Frontier
21. Avismo De Amor
De övriga filerna var flac:ar utan någon bearbetning (mer än att jag justerat taggningen av filerna).
Klarnar det?
Koffe skrev:Tycker trådskaparen att frågan klarnar?
Användare som besöker denna kategori: Conan och 19 gäster