Moderator: Redaktörer
Isaac skrev:Hej, har hört rykten att högre samplings frekvenser vid inspelning skulle kunna påverka bitdjupet negativt och även ge upphov till andra problem.
perstromgren skrev:Isaac skrev:Hej, har hört rykten att högre samplings frekvenser vid inspelning skulle kunna påverka bitdjupet negativt och även ge upphov till andra problem.
Ett skäl till påverkan på bitdjupet skulle kunna vara att överföringskanaler har begränsad bandbredd: då måste bitdjupet minskas för att den ökade samplingsfrekvensen ska få plats.
perstromgren skrev:Isaac skrev:Hej, har hört rykten att högre samplings frekvenser vid inspelning skulle kunna påverka bitdjupet negativt och även ge upphov till andra problem.
Ett skäl till påverkan på bitdjupet skulle kunna vara att överföringskanaler har begränsad bandbredd: då måste bitdjupet minskas för att den ökade samplingsfrekvensen ska få plats.
Piotr skrev:perstromgren skrev:Isaac skrev:Hej, har hört rykten att högre samplings frekvenser vid inspelning skulle kunna påverka bitdjupet negativt och även ge upphov till andra problem.
Ja fast om det blir "trångt i ledningarna" så sker ju ingen bitreducering. Det stoppar väl helt och man få välja på antingen lägre samplingshastighet eller färre kanaler?
Isaac skrev:Om jag har fattat det hela rätt nu så får man bara en ökad distorsion med vissa A/D-omvandlare som sänker bitdjupet när inte bandbredden finns tillgänglig? Om bandbredden finns tillgänglig så är det inga problem, om det står att ADCn stödjer inspelning i 192KHz?
Richard skrev:Enda nackdelen med högre samplingsfrekvens är att mera data går åt då.
Richard skrev:Cd-systemets 44,1 khz är fullt tillräckligt för en helt transparent återgivning.
H. Richard.
Harryup skrev:
Apparaterna blir svårare att göra då hastigheterna ökar.
Finns minst en tillverkare som har problemmed sina ytmonterade kretsar sen man inte längre får använda gammalt hederligt blyat tenn.
Richard skrev:Cd-systemets 44,1 khz är fullt tillräckligt för en helt transparent återgivning.
H. Richard.
Hmmm, nu frågades det om inspelning. Har själv testat olika A/D i blinda F/E tester upp till 24/192 och dom är tyvärr mycket enkla att skilja åt. Så jag håller inte alls med.
Vet inte om man kan dra paralleller till att Photoshoppa ett foto där man för varje ändring förlorar information även då allt görs digitalt.
mvh/Harry
Var har du hittat den informationen?Piotr skrev:Bitjupet påverkas inte men däremot så är det vanligt med ökad distortion när man går upp i samplingshastighet.
Om detta är signifikant eller ej kan man ju diskutera.. åtminstone när det gäller högkvalitativa omvandlare. Det är små skillnader säg en ökning av THD med 3-6dB eller så.
/Peter
Visst kan 44,1KHz återge transienter ända ned till 40µs, men vid inspelning så försämrar LP-filtret dessa egenskaper avsevärt, därför bör man spela in med högre samplingsfrekvenser.Richard skrev:Cd-systemets 44,1 khz är fullt tillräckligt för en helt transparent återgivning.
H. Richard.
Harryup skrev:Vet inte om man kan dra paralleller till att Photoshoppa ett foto där man för varje ändring förlorar information även då allt görs digitalt.
Isaac skrev:Visst kan 44,1KHz återge transienter ända ned till 40µs, men vid inspelning så försämrar LP-filtret dessa egenskaper avsevärt, därför bör man spela in med högre samplingsfrekvenser.Richard skrev:Cd-systemets 44,1 khz är fullt tillräckligt för en helt transparent återgivning.
H. Richard.
Piotr skrev:Harryup skrev:
Finns minst en tillverkare som har problemmed sina ytmonterade kretsar sen man inte längre får använda gammalt hederligt blyat tenn.
Vet du vad problemet med blyfritt skulle bestå utav?Richard skrev:Cd-systemets 44,1 khz är fullt tillräckligt för en helt transparent återgivning.
H. Richard.Hmmm, nu frågades det om inspelning. Har själv testat olika A/D i blinda F/E tester upp till 24/192 och dom är tyvärr mycket enkla att skilja åt. Så jag håller inte alls med.
Vet inte om man kan dra paralleller till att Photoshoppa ett foto där man för varje ändring förlorar information även då allt görs digitalt.
mvh/Harry
Frågan är ju vad du hört för något i de testerna. Är ju svårt att veta. Behöver ju inte alls vara bandbredden utan det kan ju vara distortion... olika analogdelar..olika digitala filter osv.
/Peter
[/quote]2. Ja säg det. Men eftersom vi hade tillgång till källan ( en skivspelare) så var det enkelt att koppla upp i F/E test på olika A/D-D/A kombinationer, och tyvärr fann vi ingen låta som skivspelaren.
mvh/Harry
Harryup skrev:Musiken spelar ingen roll.
Skivspelaren spelar ingen roll.
AD/DA kom ifrån Lavry, Beenchmark, Rosetta, Pioneer och nån mer som jag glömt.
Nu kommer vi testa dcs.
Eftersom testen är för att kunna digitalisera LP-skivor så ville vi inte höra skillnad men tyvärr så gjorde vi det.
mvh/harry.
Isaac skrev:Visst kan 44,1KHz återge transienter ända ned till 40µs, men vid inspelning så försämrar LP-filtret dessa egenskaper avsevärt, därför bör man spela in med högre samplingsfrekvenser.Richard skrev:H. Richard.
Beror också på filtrets karaktär, med högre samplingsfrekvenser vid inspelning så blir filtrerna betydligt mjukare och högre upp i bandbredd, "AFalloutBoy skrev:Isaac skrev:Visst kan 44,1KHz återge transienter ända ned till 40µs, men vid inspelning så försämrar LP-filtret dessa egenskaper avsevärt, därför bör man spela in med högre samplingsfrekvenser.Richard skrev:H. Richard.
Hur snabba förlopp du kan återge beror på var du filtrerar, inte på samplingsfrekvensen (så länge filtret ligger innan Nyquist-frekvensen).
Filtrerar du t.ex. vid 20kHz så kan du återge förlopp på 50µs (1/(20000*10^-6)).
Frågan är bara hur stort frekvensomfång man behöver.
Dan Lavry (DA/AD-utvecklare) anser att den optimala samplingsfrekvensen ligger någonstans mellan 48 och 60kHz:
http://www.lavryengineering.com/documen ... Theory.pdf
Harryup skrev:Resultatet var ungefär som digitalkritiker brukar anföra, akustiken försvann och det lät nästan som om orkestern spelade utomhus.
Den bästa kombinationen som vi tyckte var ADC-1-DAC-1 men det lät inte som skivspelaren direkt ändå.
mvh/Harry
Harryup skrev:Piotr skrev:Harryup skrev:
Vet du vad problemet med blyfritt skulle bestå utav?Richard skrev:Cd-systemets 44,1 khz är fullt tillräckligt för en helt transparent återgivning.
H. Richard.Hmmm, nu frågades det om inspelning. Har själv testat olika A/D i blinda F/E tester upp till 24/192 och dom är tyvärr mycket enkla att skilja åt. Så jag håller inte alls med.
mvh/Harry
Frågan är ju vad du hört för något i de testerna. Är ju svårt att veta. Behöver ju inte alls vara bandbredden utan det kan ju vara distortion... olika analogdelar..olika digitala filter osv.
/Peter
1. Nej. Men vet att en firma inte har något att leverera innan december på grund av detta och att det definitivt var kopplat till höga frekvenser.
mvh/Harry
Harryup skrev:perstromgren skrev:Harryup skrev:Musiken spelar ingen roll.
Nu kommer vi testa dcs.
Eftersom testen är för att kunna digitalisera LP-skivor så ville vi inte höra skillnad men tyvärr så gjorde vi det.
mvh/harry.
Detta är oerhört intressant för väldigt många! Om ni kan dokumentera och publicera det vore det mycket värt.
Jag, och jag gissar många med mig, har länge utgått ifrån att AD+DA 441./16 kan göras helt transparent nuförtiden. Om det inte är sant är jag beredd att ändra min ståndpunkt, självklart.
Har du något köttben att kasta åt oss?
Resultatet var ungefär som digitalkritiker brukar anföra, akustiken försvann och det lät nästan som om orkestern spelade utomhus.
Den bästa kombinationen som vi tyckte var ADC-1-DAC-1 men det lät inte som skivspelaren direkt ändå.
mvh/Harry
Harryup skrev:Jag tycker inte att det är särskilt skumt.
Varför skulle olika leverantörers apparater alla låta likadant?
Tycker det hade varit märkligare om allt "lät" likadant eller att allt inte "lät" alls (transparens).
Harryup skrev:Alla testerna gjordes inte blinda varje gång eftersom resultatet var entydigt.
Harryup skrev:Och felen var ganska enkla att höra och någorlunda likartade mellan apparaterna.
Och ja vi har testat ett antal gånger eftersom vi inte fick alla appraterna samtidigt.
Nä, ingen nivåskillnad.
Harryup skrev:A/D'ar är helt enkelt större skillnad på än DAC'r enligt våra tester.
Harryup skrev:Dessutom så ville vi ju inte höra en skillnad för då hade det varit bra, så att vi hör en skillnad i testen gör att vårt lilla projekt har fördröjts så resultatet var inte kul.
Isaac skrev:Beror också på filtrets karaktär, med högre samplingsfrekvenser vid inspelning så blir filtrerna betydligt mjukare och högre upp i bandbredd
Även frekvenser under 20KHz kan innehålla snabba transienter.
Richard skrev:Jag tror inte att harryup kommer att svara på inlägget ovan.
Men, överraska oss, visa hur testet gick till !
(Om du inte kan förklara detta kan jag ju inte ta ditt inlägg på fullaste allvar, harryup.)
H. Richard.
Harryup skrev:Musiken spelar ingen roll.
Nu kommer vi testa dcs.
mvh/harry.
Harryup skrev:1. Jag har aldrig haft för avsikt att inte svara. I synnerhet eftersom jag gärna vill hitta en kombo som inte hörs. Dessutom är vi på ett forum och poängen är väl kommunikation för att lära sig mer eller bara ha trevligt.
2. Tack själv! Det känns som det skulle behövas.
3. Nja, Ivie'n mäter säkert som du säger till en halv dB. Men den skillnad vi hörde har funnits hela tiden. Tror faktiskt att när vi först mätt och sen ingen tycker att det finns en skillnad i ljudet är det så bra vi kan komma i ett vanligt vardagsrum.
Harryup skrev:Vad jag menade med att vi inte ville höra skillnad men gjorde det som en aningens lite högre validitet än om motsatsen hade gällt. Om vi inte hade hört en skillnad så kunde den ju fortfarande funnits där.
mvh/Harry
Almen skrev:Håller med om att det är intressant att ni testat!
Dock vet jag inte om jag missuppfattat något: du pratar om F/E-lyssning samt att ni försöker identifiera skivspelaren. Men om det är F/E-lyssning så är det ju alltid skivspelaren som är "på", och det som eventuellt kan identifieras är A/D-D/A-kombinationer?
Harryup skrev:Almen skrev:Håller med om att det är intressant att ni testat!
Dock vet jag inte om jag missuppfattat något: du pratar om F/E-lyssning samt att ni försöker identifiera skivspelaren. Men om det är F/E-lyssning så är det ju alltid skivspelaren som är "på", och det som eventuellt kan identifieras är A/D-D/A-kombinationer?
Ja, så är det.
Harryup skrev:Ja du har säkert rätt.
Det problematiska är att våra oscilloskop står i Sverige och våra skivor och A/D'r i Schweiz. Vi har ju inte avslutat våra försök och nya kommer nu ta vid med ytterligare A/D'r.
Harryup skrev:Fast lite otroligt är det väl att av alla kombinationer där vi matchat lite för onoggrant så har i samtliga fall utfallet blivit att vi kunnat peka ut skivspelaren?
mvh/Harry
FalloutBoy skrev:Isaac skrev:Beror också på filtrets karaktär, med högre samplingsfrekvenser vid inspelning så blir filtrerna betydligt mjukare och högre upp i bandbredd
Det är därför man använder uppsampling/översampling.
Själva samplingsfrekvensen behöver du bara höja om du vill ha ett större frekvensomfång:
"Most AD's today are made of two sections: a front end (modulator) and a back end (decimator). The front end operates at very fast rates (typically at 64-512 times faster then the data output rate). The reasons for such fast operation is outside the scope of this article. It is sufficient to state that anti alias filtering and flatness response becomes a non issue at those rates.
It is most important to avoid confusion between the modulator rate and the conversion rate. Sample rate is the data rate. In the case of AD conversion, the fast modulator rate (typically less bits) is slowed down (decimated) to lower speed higher bit data. In the case of DA converters, the data is interpolated to higher rates which help filtering and response. Such over sampling and up sampling are local processes and tradeoff aimed at optimizing the conversion hardware.
One should not confuse modulator speed or up sampling DA with sample rate, such as in the case of 192KHz for audio."
-- Dan Lavry, Sampling Theory For Digital Audio: http://www.lavryengineering.com/documen ... Theory.pdf
FalloutBoy skrev:Hur menar du? Tidsperioden (T) = 1 / frekvensen (f). Alltså: kortare förlopp -> högre frekvens.
Isaac skrev:Om man vid inspelning applicerar ett 0,45 - 0,55 filter så kan man inte återge transienter under en ms korrekt.
Det innebär väl bara att högre frekvenser "svänger" snabbare en lägre, det säger väl inte allt om högsta möjliga transientsvar för varje frekvens?
Piotr skrev:Isaac skrev:Om man vid inspelning applicerar ett 0,45 - 0,55 filter så kan man inte återge transienter under en ms korrekt.
1) Korrekt.. vad menas med det i detta sammanhang?
2) En transient under 1ms.. vad avses med det?
Snabbaste attack med en given intensitet som är fysikaliskt möjligt på en viss given frekvens i syre med temperaturen 20grader C.Piotr skrev:Vad är ett "högsta möjliga transientsvar" för något?
/Peter
Vet inte vad jag menar här? Jag syftar nog på passband ripple. Dock så måste jag säga emot mig själv här, min ADC = AK5394A ger faktiskt mindre passband ripple vid 48kHz en 96 samt 192kHz vid användandet av 0,4535-0,5465 Linear phase digital anti-alias filter. Det tillkommer en ökad distorsion vid -20dBFS med högre samplingsfrekvenser: 3dB vid 96kHz och 5dB vid 192kHz. Det är 5e graden delta sigma modulering och 2 eller 3e ordningen LP-filter, vilket iof räcker gott och väl.Isaac skrev:Om man vid inspelning applicerar ett 0,45 - 0,55 filter så kan man inte återge transienter under en ms korrekt. På grund av kostnadsskäl så applicerar tyvärr de flesta ADC-tillverkarna idag 0,45-0,55 filter oavsett samplings frekvens. Så om man vill göra en riktig jämförelse så måste detta göras med riktiga filter.
Isaac skrev:Det innebär väl bara att högre frekvenser "svänger" snabbare en lägre, det säger väl inte allt om högsta möjliga transientsvar för varje frekvens?
Här kan jag faktiskt hålla med mig själv.Isaac skrev:1)Att filtret inte påverkar transienten nämnvärt, klart finns ju inget som är helt korrekt egentligen.
Om man bortser från "viss given frekvens" så är det iof en intressant frågeställning. Det finns ju ett tryckmaximum. Vi hamnar på molekylär nivå, men hur högfrekventa?Isaac skrev:Snabbaste attack med en given intensitet som är fysikaliskt möjligt på en viss given frekvens i syre med temperaturen 20grader C.
Förstår det. Beror både på dålig förståelse ink felande terminologi tyvärr.Piotr skrev:Inget av vad du skriver ger något svar. Länken ger inte heller något svar och innehåller direkta felaktigheter.
Din slutkläm mejkar ingen sense at all.
Vet inte om du har dålig förståelse (vem har inte det) för det du pratar om eller om det är terminologin som felar. Jag fattar nada dock!
/Peter
imf-beteende?IngOehman skrev:Måste hålla med Piotr att det skrivna är lite oklart.
Detsamma gäller det som stod under transient på Wikipedia (man kan bli mörkrädd för mindre...) som var bland de värsta blandningen av myter, dumheter och tumregelgeneraliseringar som jag läst på länge.
Men jag är säker på att saken kan redas ut.
Det som åsyftas är uppenbart inte en dirac (impuls på Svante-språk), men är det månne en puls av annat slag? Kanske en rektangulär, triangulär eller en sinX/X-puls eller en sin^2-puls som Isaak tänker på?
Det är väl de (och några till) som är rimligt lätta att definiera i tidsdomän.
Transienter av musik-slag är ju däremot sällan ändliga i tiden, och man talar aldrig om längden på musiktransienter. Det är inte ens entydigt vad en transient är, annat än att det är en förändring av något slag. Man kan t ex säga att ett steg börjar med en transient, men ett steg har oändlig varaktighet.
I övrigt känns det när jag läser det som du Isaak skriver, som om du inte håller isär linjära och olinära beteenden.![]()
Det måste man göra om det man skriver skall bli begripligt.
Snabbaste möjliga attack vid en given frekvens betyder ju ingenting. Vad menar med "snabbast"? En given frekvens betyder att vågröresen är entydig och snabbhet betyder ingenting. 1000 Hz kan inte gå olika snabbt. Och om en signal är pulsitiv är den inte diskret i frekvensplan, utan kontinuerlig.
"Så snabbt som möjlig" som återgivningskriterium för en puls riskerar att vara ett mätetal på förvrängningen, lika gärna som på korrektheten i återgivningen av den. Om man t ex utgår ifrån ett steg (som har en oändlig pulslängd om man räknar längden som t ex den tid som den uppgår till minst 36,8% av sitt toppvärde) så kommer man att finna att pulsen blir kortare (betyder det "snabbare"?) ju mera bas som fattas. Återgivningen blir dock sämre ju kortare den blir pulsen, i synnerhet om avkortningen inte är orsakad av ett imf-beteende...
Vh, iö
Ja det stämmer.Mich skrev:Jag tror Isaac avser filtret i A/D-chipen.
//Michael
Använder inte vanligtvis ADC and DACs ΔΣ-modulering?Piotr skrev:Isaac skrev:Om jag har fattat det hela rätt nu så får man bara en ökad distorsion med vissa A/D-omvandlare som sänker bitdjupet när inte bandbredden finns tillgänglig? Om bandbredden finns tillgänglig så är det inga problem, om det står att ADCn stödjer inspelning i 192KHz?
Näe.. inte så.
Det är alltså vanligt att distortionen ökar något när man går upp i bandbredd. Anledningen är att det är svårt med kretsarnas precision när det går fort i AD steget. Detta alltså även fast man bibehåller 24bit ordlängd.
Sedan är det väl så att när man konverterar ner 24bit till 16bit så ökar bruset men inte distortionen.. om man använder dither och det gör man.
Svante kommer nog snart och tar detaljerna.
/Peter
IngOehman skrev:Snabbaste möjliga attack vid en given frekvens betyder ju ingenting. Vad menar med "snabbast"? En given frekvens betyder att vågröresen är entydig och snabbhet betyder ingenting. 1000 Hz kan inte gå olika snabbt. Och om en signal är pulsitiv är den inte diskret i frekvensplan, utan kontinuerlig.
Nattlorden skrev:Jag kan inte annat än att tolka "snabbast" i detta sammanhanget som gällande slewrate. En signal med frekvensen 1000Hz förblir 1000Hz vid slewratebegränsning, men signalformen blir deformerad. Snabbast möjliga borde alltså betyda "högsta möjliga slewrate".
Jag kan ha fel, men så uppfattade jag det.
Isaac skrev:Ja, en intressant tolkning som jag kan relatera till då stig och falltiderna består av sinusvågor vars frekvenser är propotionella med stig och falltidens hastighet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster