Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Borde inte låttitlarna vara felstavade då?
Är filöverföringen streamad (dvs utan omsändningar vid checksummefel) på klämboxarna? Har iaf ingenting med hårddiskförvaring att göra...
TCM skrev:Från PC för alla, om Squeezebox 2Ljudet ur boxen är riktigt bra även om det i vanlig ordning sker en viss förlust över den trådlösa länken.
Jag misstänker att buffertminnet är rätt stort, har för mig att den spelar flera sekunder när jag startar om min server...perstromgren skrev:TCM skrev:Från PC för alla, om Squeezebox 2Ljudet ur boxen är riktigt bra även om det i vanlig ordning sker en viss förlust över den trådlösa länken.
Hur reagerar en klämbox för att dataströmmen avbryts en sekund, eller så? Blir det tyst?
rqu skrev:Jag misstänker att buffertminnet är rätt stort, har för mig att den spelar flera sekunder när jag startar om min server...perstromgren skrev:TCM skrev:Från PC för alla, om Squeezebox 2Ljudet ur boxen är riktigt bra även om det i vanlig ordning sker en viss förlust över den trådlösa länken.
Hur reagerar en klämbox för att dataströmmen avbryts en sekund, eller så? Blir det tyst?
Avläning från hårddisk är alltid perfekt. Det gissas aldrig vid hårddiskavläsning.
Det blir inte fel i avläsningen förrän hårddisken går sönder.
TCP/IP är bara ett transportprotokoll för att just övervaka transporten av ettor och nollor.
Protokollet gissar inte. Leveransen är alltid perfekt. Avbrott i kommunikationen leder till .... avbrott i avspelningen.
CD-läsare läser skivan lite skumt, datat lagras ju faktiskt inte alls som man kunde tro.
Avläsning av CD-skivor sker med hjälp av felkorrigeringskretsar som ibland (rätt sällan) hoppar
in och gissar, enligt avancerade algoritmer den troligaste ettan eller nollan. Vissa spelare har än
mer avancerade procedurer men aväsningen är oftast perfekt - även då det gissas - eller omärkbar.
Poängen är iallafall att avläsningen faktiskt kan vara felaktig.
Vid rippning till hårddisk finns ingen tidsnöd. CD-skivan kan fås att läsas om och om igen tills det inte
gissas utan avläsningen faktiskt är korrekt. Det finns finfina program för det. Men precis som med
CD-avläsning går det oftast enkelt. Det vet ni som rippat duktigt många skivor.
CD-skivor går sönder. Har ni backup på era CD-skivor?
Hårddiskar går också sönder. De tar jag iallafall backup på.
Kan ju meddela att jag numera tillhör klämbox-klanen.
Buffer RAM
25Mb (approx. 200 seconds at 128Kbps) compresessed, plus 28Mb (10 seconds at 44.1 samples/sec) uncompressed
Zzombie skrev:Kan ljudskillnader i den analoga delen uppstå om t ex NAS HDD skickar med en massa brus och skit på ledningarna in i t ex DAC:en?
Zzombie skrev:Kan ljudskillnader i den analoga delen uppstå om t ex NAS HDD skickar med en massa brus och skit på ledningarna in i t ex DAC:en?
Nej. Det som kommer är bara det som är lagrat, det varken läggs till eller tas bort något i transporten.Zzombie skrev:Kan ljudskillnader i den analoga delen uppstå om t ex NAS HDD skickar med en massa brus och skit på ledningarna in i t ex DAC:en?
Strauss skrev:Är folk idioter eller vad är det frågan om
Zzombie skrev:Vet inte, har aldrig hört DAB-radio.
Med brus och skit menade jag störningar som följer med och sedan visar sig i den analoga delen som "sämre ljud". Jitter, brus, RF, vad som helst.
Jag tror inte heller digital paketöverföring med kontroll ska påverka det analoga ljudet, men vill bara veta lite mer om vad som trots allt kan spela roll.
Zzombie skrev:Tackar, tackar, det mesta av det där är klart sedan tidigare, tänkte mer på ev. subtiliteter som vissa tycker sig höra.
Bill50x skrev:Om olika NAS´ar kan låta olika så beror det nog inte på förändring av dataströmmen i sig utan kanske att störningar från nätdel, diskar etc letar sig fram i nätverkskabeln och skapar störningar i anslutna apparater. En galvanisk avskiljare eller trådlöst nät borde i så fall vara en lösning.
Moment-23 skrev:Bill50x skrev:Om olika NAS´ar kan låta olika så beror det nog inte på förändring av dataströmmen i sig utan kanske att störningar från nätdel, diskar etc letar sig fram i nätverkskabeln och skapar störningar i anslutna apparater. En galvanisk avskiljare eller trådlöst nät borde i så fall vara en lösning.
Men de störningar som skulle kunna påverka resulterar ju i jitter eftersom det handlar om den digitala domänen.
Bill50x skrev:Moment-23 skrev:Bill50x skrev:Om olika NAS´ar kan låta olika så beror det nog inte på förändring av dataströmmen i sig utan kanske att störningar från nätdel, diskar etc letar sig fram i nätverkskabeln och skapar störningar i anslutna apparater. En galvanisk avskiljare eller trådlöst nät borde i så fall vara en lösning.
Men de störningar som skulle kunna påverka resulterar ju i jitter eftersom det handlar om den digitala domänen.
Det behöver inte alls vara störningar i den digitala domänen, om skräp skickas ut genom nätverkskabeln och in i anslutna apparater så kan det mycket väl vara d/a-omvandlarna som påverkas. Eller så fortsätter "skräpet" vidare till förstärkarna osv.
/ B
petersteindl skrev:Måste NASen stå på SD fötter för att violinerna skall få en vacker klang?
Kaffekoppen skrev:Det där är ingen extern hårddisk.... det där är ett hjälpmedel för tekniker
Kaffekoppen skrev:Trådlöst, optiskt eller trådbundet med galvanisk avskiljare är melodin om man är nervös och hanterar switchade nätdelar
Zzombie skrev:Dom säger att dom hör skillnad. Vad den beror på vet man inte, bara att det låter olika om olika NAS. (Dyrare = bättre)
Moment-23 skrev:Zzombie skrev:Kan ljudskillnader i den analoga delen uppstå om t ex NAS HDD skickar med en massa brus och skit på ledningarna in i t ex DAC:en?
Svar nej!
Brus uppstår överhuvudtaget inte i den digitala domänen. Där är det jitter. Om det är jitter du menar skulle orsaka brus efter D/A omvandlingen så är svaret... nej! Teoretisk, med en dåligt konstruerad dac och utan buffert så ja, men det finns knappast något nytt idag som har så svårt jitter att det inte kan nära på elimineras i buffertminnet.
Jämför gärna med DAB radio, tycker du att du upplever en massa "brus och skit" där?
perstromgren skrev:TCM skrev:Från PC för alla, om Squeezebox 2Ljudet ur boxen är riktigt bra även om det i vanlig ordning sker en viss förlust över den trådlösa länken.
TCM skrev:Från PC för alla, om Squeezebox 2Ljudet ur boxen är riktigt bra även om det i vanlig ordning sker en viss förlust över den trådlösa länken.
Svante skrev:Mja, jag var hemma hos en kompis som menade att ljudet lät bättre från SB om man först pausade och sedan återstartade. Jag tyckte jag hörde det som han beskrev, men tillskriver det ändå placebofacket tills det är visat i blindtest.
Jag får väl tillägga att jag försökte övertyga om blindtestandets förträfflighet. Undrar om de har testat det, förresten.
Det behöver inte alls vara störningar i den digitala domänen, om skräp skickas ut genom nätverkskabeln och in i anslutna apparater så kan det mycket väl vara d/a-omvandlarna som påverkas. Eller så fortsätter "skräpet" vidare till förstärkarna osv.
/ B
Richard skrev:Bill 50x skrev:Det behöver inte alls vara störningar i den digitala domänen, om skräp skickas ut genom nätverkskabeln och in i anslutna apparater så kan det mycket väl vara d/a-omvandlarna som påverkas. Eller så fortsätter "skräpet" vidare till förstärkarna osv.
/ B
Korrekt.
Problemet kan bli stort om alla apparater dessutom har switchade nätdelar- störningarna sprids överallt via de analoga kablarna.
Detta elimineras helt med trådlös överföring ( åtminstone mellan dator och nätverkspelaren ).
Moment-23 skrev:Om man är orolig så kan man ju som sagt köra trådlöst.
Jag är dock inte det minsta orolig, problemet är överdrivet och det är rent trams att tro att en dyrare NAS automatiskt skulle vara bättre än en billigare i just detta avseende.
Bill50x skrev:Personligen så skulle jag nog dock välja NAS efter antal diskar och annan funktionalitet och ägna jakten på välljud på annat håll
Kaffekoppen skrev:Den här håller jag för absolut bästa köp just nu:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010135543
Moment-23 skrev:Kaffekoppen skrev:Den här håller jag för absolut bästa köp just nu:
Hmm, saknar rättigheter för att se. Vad var det för burk?
Inte över hobbyn, men väl de element som bara skall hitta svårigheter, och införa prestige som en kvalitetsfaktor.subjektivisten skrev:Vad ska man säga? Man skäms över hobbyn.
Kaffekoppen skrev:Moment-23 skrev:Kaffekoppen skrev:Den här håller jag för absolut bästa köp just nu:
Hmm, saknar rättigheter för att se. Vad var det för burk?
Knepigt...
http://netgear.se/Products/Storage/ReadyNASNVPlus.aspx?for=All
Den är visst flyttad, och priset justerat uppåt:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010111630
Priset är inte längre 4999 +m utan lite drygt 6300 +m , men den är lika rekommenderad för det. 2x500gb diskar ingår..
subjektivisten skrev:Jag skäms eftersom det drar ett löjans skimmer över oss alla som audiofiler. Det är ju inte för inte vi hade Farbror barbro på TV för ett antar år sedan, för att inte dra fram hur många andra skrattar och dra fram dumheter som kablar för en årslön om man råkar säga att man gilla musik och hifi.
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Jag skäms eftersom det drar ett löjans skimmer över oss alla som audiofiler. Det är ju inte för inte vi hade Farbror barbro på TV för ett antar år sedan, för att inte dra fram hur många andra skrattar och dra fram dumheter som kablar för en årslön om man råkar säga att man gilla musik och hifi.
De flesta "normala" människor tycker att man är en supernörd från Mars om man lägger 50.000 på ett par högtalare och hänger upp märkliga skivor på väggarna för akustikens skull. Att EKK är billiga syns inte, men däremot att dom är fula, styva och syns för mycket. WAF är nära noll och du kan lika gärna stämpla nörd i pannan.
Så du får nog skämmas i vilket fall som helst
/ B
Moment-23 skrev:![]()
Ja det stämmer på pricken det där. Tur att man har dessa forum som en oas för oss nördar
Kolla kattforum, där bråkar dom om huskatter Vs. raskatter, avliva för och emot etc. alla intressegrupper har sina känsliga ämnen.Bamsefar skrev:Har ni någonsin tittat in i ett forum för mammor som beklagar sig över sina barn ? typ 20000 inlägg eller så utan några som helst problem....
...således är frågan: Vad definierar en nörd ?
Bamsefar skrev:...således är frågan: Vad definierar en nörd ?
Ja, det var bara att tuta och köra och nog fick man kolla upp lösenordetMich skrev:PS. Jag köpte en sådan ReadyNAS till det låga erbjudandet-priset och ytterliggare två disk. Funkar och inte alls nödvändigt att använda någon inst.CD eller det där stora PC programmet. Dock var jag tvungen att kolla i getting started för att få reda på lösenordet. Annars bara tuta o köra.
Bill50x skrev:Så du får nog skämmas i vilket fall som helst
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Så du får nog skämmas i vilket fall som helst
/ B
Varför är jag inte förvånad att du läser in något helt annat?
Du förstod alltså inte att skillnaden är mellan vad som är en VERKLIG skillnad och vad som är idioti?
Tror inte någon klagar på en som byter förgasare i en bil för den ska gå bättre, men om han köper en Shakti-sten och limmar fast den på motorn och säger att den går 50 km/h snabbare, så kommer skratten.
Så, du förstår inte skillnaden alls?
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Så du får nog skämmas i vilket fall som helst
/ B
Varför är jag inte förvånad att du läser in något helt annat?
Du förstod alltså inte att skillnaden är mellan vad som är en VERKLIG skillnad och vad som är idioti?
Tror inte någon klagar på en som byter förgasare i en bil för den ska gå bättre, men om han köper en Shakti-sten och limmar fast den på motorn och säger att den går 50 km/h snabbare, så kommer skratten.
Så, du förstår inte skillnaden alls?
Kaffekoppen skrev:Alltså, du förstod inte vad Bill skrev, och jag förstår inte alls din respons.
Bullrig?Moment-23 skrev:Ja den där är bra, fast lite bullrig.
Klarar den av att själv köra slimserver? Jag vet att den i alla fall kan köra tonky media server.
Harryup skrev:Låt en vanlig konsument göra en blindtest mellan en Bryston och en Denon 1507 på vanlig lägenhetslyssningsnivå och förklara att den ljudmässiga skillnaden kostar så lite som 70.000 Kr så kommer många att fråga om du är försöksutsläppt.
Å andra sidan kan dom flesta förstå att skinnklädsel och automatlåda och pärleffektlack kostar samma pengar eftersom bil är accepterat att det kan kosta lite extra om den är fin.
mvh/harry
Harryup skrev:Låt en vanlig konsument göra en blindtest mellan en Bryston och en Denon 1507 på vanlig lägenhetslyssningsnivå och förklara att den ljudmässiga skillnaden kostar så lite som 70.000 Kr så kommer många att fråga om du är försöksutsläppt.
Å andra sidan kan dom flesta förstå att skinnklädsel och automatlåda och pärleffektlack kostar samma pengar eftersom bil är accepterat att det kan kosta lite extra om den är fin.
mvh/harry
Kaffekoppen skrev:Bullrig?Moment-23 skrev:Ja den där är bra, fast lite bullrig.
Klarar den av att själv köra slimserver? Jag vet att den i alla fall kan köra tonky media server.
Kaffekoppen skrev:Jag förstod definitivt det Bill sa iallafall och jag håller med honom till 75% sett ur min bekantskapskrets.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster