Oj.
Inget komprimerat, söndermastrat där inte.
Moderator: Redaktörer
JTarnstrom skrev:Är du säker på att de inte körde playback till ett par piP som stod gömda?
Tärnström
Ronnie skrev:Jag tycker det är kul att notera hur det inte finns någon diskant att tala om i verkligheten.
Inte på samma sätt som i de flesta återgivningsrum alltså.
beyond skrev:Han hade foppatofflor.
Bill50x skrev:Ronnie skrev:Jag tycker det är kul att notera hur det inte finns någon diskant att tala om i verkligheten.
Inte på samma sätt som i de flesta återgivningsrum alltså.
Precis samma iaktagelse som jag gjort. De allra allra flesta ljudanläggningar presenterar diskanten på ett överdrivet och "frasigt" sätt. Men jag tror detta mest har med inspelningsmetodik att göra. Det mesta närmickas idag och jag inbillar mig att detta är den största felkällan.
/ B
Fjonkalicious skrev:beyond skrev:Han hade foppatofflor.
Alla som har foppatofflor är underlag för misstanke.
Laila skrev:Vad i inspelnings/återgivningsfasen/kedjan är det som med/motverkartill att just cymbaler, (enligt min ringa erfarenhet), låter mindre "live eller äkta" än tex. en cello eller en saxofon ?
IngOehman skrev:Fjonkalicious skrev:beyond skrev:Han hade foppatofflor.
Alla som har foppatofflor är underlag för misstanke.
Fasiken...![]()
Vh, iö

IngOehman skrev:Det är märkvärdigt vad avrullat* och trevligt(!) det låter när man istället för att köpa en CD tar och spelar in en orkester alldeles själv, med hjälp av ett par tonkurvelinjära rundtagande mikrofoner placerade på sisådär halva otimala lyssningsavståndet, på låg höjd och med några dm emellan, eventuellt med en absorberande skiva mellan den.
Varför köpbara fonogram så sällan har fångat verkligheten så ackurat som man klarar av att åstadkomma själv (hur enkelt som helst#) är ett mysterium.
Laila skrev:Laila skrev:Vad i inspelnings/återgivningsfasen/kedjan är det som med/motverkartill att just cymbaler, (enligt min ringa erfarenhet), låter mindre "live eller äkta" än tex. en cello eller en saxofon ?
Bumpar mig själv då jag är seriöst intresserad av svar på frågan.
(Har den någon "allmängiltighet ?)
Kanske är det bara jag som tycker att "cymbalåtergivning" för det
mesta lämnar mer än övrigt att önska ?![]()
hari_seldon skrev:Håller med om ECM, oftast jättefina upptagningar och framförallt ofta spännande musik. Har flera plattor av t.ex Eberhard Weber, Jan Garbarek, Anouar Brahem, Stephan Micus etc. etc.
ECM har ju också sin "New Series" med musik av t.ex. Arvo Pärt, medeltida kyrkomusik av bl.a Leoninus och Perotinus.
Keith Jarret och violinisten Paul Giger har också fina plattor på märket.
Var det inte BIS som på sina första CD-skivor hade en varningstext om att den stora dynamiken i inspelningarna kunde skada anläggningen?
HS
IngOehman skrev:Det är märkvärdigt vad avrullat* och trevligt(!) det låter när man istället för att köpa en CD tar och spelar in en orkester alldeles själv, med hjälp av ett par tonkurvelinjära rundtagande mikrofoner placerade på sisådär halva otimala lyssningsavståndet, på låg höjd och med några dm emellan, eventuellt med en absorberande skiva mellan den.
Varför köpbara fonogram så sällan har fångat verkligheten så ackurat som man klarar av att åstadkomma själv (hur enkelt som helst#) är ett mysterium.
Laila skrev:Laila skrev:Vad i inspelnings/återgivningsfasen/kedjan är det som med/motverkartill att just cymbaler, (enligt min ringa erfarenhet), låter mindre "live eller äkta" än tex. en cello eller en saxofon ?
Bumpar mig själv då jag är seriöst intresserad av svar på frågan.
(Har den någon "allmängiltighet ?)
Kanske är det bara jag som tycker att "cymbalåtergivning" för det
mesta lämnar mer än övrigt att önska ?![]()
IngOehman skrev:4. Dagens trummisar är "inspelningsskadade" det vill säga de kan inte (eller bryr sig inte om att försöka) spela så att det låter bra i verkligheten, utan litar på / utgår ifrån att, det skall finnas en inspelningstekniker som rattar till det så att det låter bra.
Vh, iö
.
IngOehman skrev:Jag kan heller inte veta säkert att utvecklingen beror bara på PA- och inspelningstekniken, men det är min gissning att det är den viktigaste orsaken till att trummisarna har förlorat förmågan (eller aldrig skaffat sig den) att särskilja mellan olika delar av batteriet, och istället börjat slå lika hårt på allting.![]()
IngOehman skrev:Många "fel" görs, men det som är vanligast så är nog att tragiskt många moderna trummisar använder samma anslagsregister för trummor som för cymbaler. Det blir väldigt dåligt, eftersom trummor låter utmärk bra när man drämmer till hårt på dem, det vill säga de utvecklas snyggt dynamiskt, medan cymbaler gör det motsatta. Om en trummas anslagsregister sträcker sig från säg 1 till 100% (=järnet) så sträcker sig en cymbals "snygga" anslagsregister från 0,25 till 25% (notera att anslagsdynamiken är 100 (40 dB) i båda fallen i exemplet). Siffrorna är förstås fingerande, men jag hoppas principen framgår - man måste växla anslagsregister när man hoppar från trummor till cymbaler, och det är en nästan svunnen konstart.
IngOehman skrev:...Om en trummas anslagsregister sträcker sig från säg 1 till 100% (=järnet) så sträcker sig en cymbals "snygga" anslagsregister från 0,25 till 25% (notera att anslagsdynamiken är 100 (40 dB) i båda fallen i exemplet). Siffrorna är förstås fingerande, men jag hoppas principen framgår - man måste växla anslagsregister när man hoppar från trummor till cymbaler, och det är en nästan svunnen konstart.![]()
Vh, iö
Morello skrev:Cymbalerna har med åren blivit tjockare och tjockare. Exempel på cymbaler som tarvar en del "sula" är Paiste "rude" Zildjian "Z- custom" osv, vilket definitivt inte fungerar utan att "överhänget" skruvas ned i förhållande till virvel etc.
Olika cymbalker tavara olika anslagsstyrka och man kan konstatera att många spelar för starkt och med fel anslagsvinekl och fel handrörelse, varvid cymbalerna går sönder. En lätt snärt med handleden som sätter snurr på crashen och med en stock som träffar i liten vinkel låter bäst och cymbalerna håller en livstid.Samtidigt måste ju snärten vara tillräcklgit stark för att klangen ska spricka upp på ett fint sätt.
En ride torde inte gå att spela sönder om man ite våldför sig på ett sätt som är direkt olämpligt.
Kika på den här videon och notera hur Morello med varsam hand trakterar sina cymbaler:
http://www.drummerworld.com/Videos/joem ... train.html
Videon är filmad under inspelning av Joe Morello och Buddy Rich big band i Powerstation Studio A.
beyond skrev:Morello skrev:Cymbalerna har med åren blivit tjockare och tjockare. Exempel på cymbaler som tarvar en del "sula" är Paiste "rude" Zildjian "Z- custom" osv, vilket definitivt inte fungerar utan att "överhänget" skruvas ned i förhållande till virvel etc.
Olika cymbalker tavara olika anslagsstyrka och man kan konstatera att många spelar för starkt och med fel anslagsvinekl och fel handrörelse, varvid cymbalerna går sönder. En lätt snärt med handleden som sätter snurr på crashen och med en stock som träffar i liten vinkel låter bäst och cymbalerna håller en livstid.Samtidigt måste ju snärten vara tillräcklgit stark för att klangen ska spricka upp på ett fint sätt.
En ride torde inte gå att spela sönder om man ite våldför sig på ett sätt som är direkt olämpligt.
Kika på den här videon och notera hur Morello med varsam hand trakterar sina cymbaler:
http://www.drummerworld.com/Videos/joem ... train.html
Videon är filmad under inspelning av Joe Morello och Buddy Rich big band i Powerstation Studio A.
jazztrummisar är vana att ofta lira oförstärkta och måste ta hänsyn till andra musiker där dom sitter mitt i kompet - sen är det en helt annan skola. I like jazz drummers.
Morello skrev:http://www.youtube.com/watch?v=AqY0CDmvyc8
Lyssna på virvelspelet.
subjektivisten skrev:Låter jäkligt intressant, finns det någon skiva man ska kolla upp?
subjektivisten skrev:Morello skrev:http://www.youtube.com/watch?v=AqY0CDmvyc8
Lyssna på virvelspelet.
Låter jäkligt intressant, finns det någon skiva man ska kolla upp?
jockewe skrev:Kapar tråden lite för att prata om klassisk musik som spelas in.
I de flesta fall finns en producent i studion som är MYCKET kunnig på att bla annat läsa partitur (alla stämmor i orkestern noterade) och i många fall är denna person betydligt mer bekant med verket som skall spelas in än både dirigent och orkester.
Man bör välja en lokal där man kan uppnå gott resultat med ett stereopar helt enkelt (gärna A-B eller ORTF) Lösningen är inte att tjomma in tjugufem mickar i orkestern. Det kommer bara att låta otight och knasigt.På en konsert är det sällan man sitter och tänker på det man inte kan höra utan man kan förhoppningsvis fokusera på att lyssna och/eller slappna av och ta in det "musikaliska".
På en inspelning däremot vill man kunna få höra ALLA stämmor som står i partituret och det finns inte tid eller psykologisk möjlighet för producenten att konfrontera dirigent med att bygga om balansen OM den inte är ideal.
...och genom att multimicka så blir de mer samspelta? Näppeligen...Bara ibland spelar större ensembler så (hittar inte ordet) kollegialt medvetet att det går att göra en fjärrmikad inspelning som håller även för närstudie.
Jepp. Man får nog skruva upp gagerna om man vill ha inspelningsmässiga konserter...Vissa specialicerade ensembler är fenomenala naturligtvis men de flesta konserter (!) görs med för få repetitioner och med för slarvigt förarbete för att hålla som inspelning.
Varför?
Om kultur betraktades som viktigt så skulle det kanske se annorlunda ut.
Man förlåter en del live faktikst. Har själv spelat in konserter som jag tyckt varit grymma på plats, men lyssnar man sen på inspelningen så inser att framförandet kanske lämnade rätt mycket övrigt att önska.Lyssnade nyligen till Berliner Philharmoniker i konserthuset i Sthlm, en fenomenal konsert. Något av det bästa jag har hört i det huset.
(Lyssnade ofta på BPO när jag bodde i Berlin)
Men på en skiva hade man tyvärr störts av dålig balans t.om i Beethoven 7:an, att det gick lite isär (pga att alla inte kan höra varandra på scen på grund av dålig balans) och svajig intonation pga att de inte var vana vid temperatur växlingarna i huset...
Njae, det är grymt praktiskt att bara behöva ta med sig två mickar och ett tvåkanalsljudkort... Tråkigt och opraktiskt med fler mickar alltså...Det är praktiskt med många mikar, tråkigt men praktiskt. Inte fel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster