klassisk musik=dynamik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

klassisk musik=dynamik

Inläggav beyond » 2008-06-01 18:16

Jag var på en konsert med klassisk musik i helgen och herregud vilken dynamik det var!! Jag hade nästan glömt bort hur det kan låta i verkligheten.

Oj.

Inget komprimerat, söndermastrat där inte. :-) Det var en nästan religiös upplevelse.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-06-01 20:30

Mm, alla borde kalibrera sina öron då och då.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2008-06-01 20:51

Är du säker på att de inte körde playback till ett par piP som stod gömda?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

Inläggav beyond » 2008-06-01 21:27

JTarnstrom skrev:Är du säker på att de inte körde playback till ett par piP som stod gömda?

Tärnström


Är nog lite svårt att lira violin playback. Fast säker kan man inte vara, det stod en gentleman längst bak och såg ut att vara något av en spjuver. Han hade foppatofflor.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 3043
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Inläggav Ronnie » 2008-06-01 22:04

Jag tycker det är kul att notera hur det inte finns någon diskant att tala om i verkligheten.
Inte på samma sätt som i de flesta återgivningsrum alltså.

Annat kul är hur olika ljudstyrkor inte påverkar en särskilt annorlunda. Åtminstone får jag sällan lust att sänka volymen på verkligheten.

Det kommer inte heller några idéer om att höja basen eller sänka diskanten. Jag tror att såna personliga preferenser är väldigt ovanliga i verkligheten, typ "jag önskar att cello var ett instrument som hade lite starkare bastoner". :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32766
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2008-06-01 23:01

Ronnie skrev:Jag tycker det är kul att notera hur det inte finns någon diskant att tala om i verkligheten.
Inte på samma sätt som i de flesta återgivningsrum alltså.


Precis samma iaktagelse som jag gjort. De allra allra flesta ljudanläggningar presenterar diskanten på ett överdrivet och "frasigt" sätt. Men jag tror detta mest har med inspelningsmetodik att göra. Det mesta närmickas idag och jag inbillar mig att detta är den största felkällan.

/ B

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2008-06-01 23:03

Kan bara hålla med. Verkligheten känns mer avrullad i diskanten.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

Inläggav beyond » 2008-06-01 23:05

JTarnstrom skrev:Kan bara hålla med. Verkligheten känns mer avrullad i diskanten.

Tärnström


Diskanten kanske blir diffuserad på ett mysigt vis i verkligheten i en koncertlokal?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-01 23:08

beyond skrev:Han hade foppatofflor.


Alla som har foppatofflor är underlag för misstanke. 8)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-06-01 23:18

Bill50x skrev:
Ronnie skrev:Jag tycker det är kul att notera hur det inte finns någon diskant att tala om i verkligheten.
Inte på samma sätt som i de flesta återgivningsrum alltså.


Precis samma iaktagelse som jag gjort. De allra allra flesta ljudanläggningar presenterar diskanten på ett överdrivet och "frasigt" sätt. Men jag tror detta mest har med inspelningsmetodik att göra. Det mesta närmickas idag och jag inbillar mig att detta är den största felkällan.

/ B


Ja, det sker nog i inspelningsledet, ja. Eller "före skivan" iaf. Enligt hörsägen lyfts diskanten slentrianmässigt i mastringsledet. För att inte tala om hur mikrofoner brukar se ut. Placeringen av mikrofonerna är dessutom sådan att de plockar upp mer diskant. Nära eller högt upp.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10970
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2008-06-01 23:36

Vad i inspelnings/återgivningsfasen/kedjan är det som med/motverkar
till att just cymbaler, (enligt min ringa erfarenhet), låter mindre "live
eller äkta" än tex. en cello eller en saxofon ?

Edit: Hjärnsläpp(i vanlig ordning) :oops:
Senast redigerad av Laila 2008-06-01 23:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-06-01 23:51

Håller i det stora hela med Svante.

Det är märkvärdigt vad avrullat* och trevligt(!) det låter när man istället för att köpa en CD tar och spelar in en orkester alldeles själv, med hjälp av ett par tonkurvelinjära rundtagande mikrofoner placerade på sisådär halva otimala lyssningsavståndet, på låg höjd och med några dm emellan, eventuellt med en absorberande skiva mellan den.

Varför köpbara fonogram så sällan har fångat verkligheten så ackurat som man klarar av att åstadkomma själv (hur enkelt som helst#) är ett mysterium.


Vh, iö

- - - - -

*Om man med avrullat menar icke-diskantpåträngande, som på så många inspelningar. Om uttrycket inte använts redan tidigare så skulle jag inte ha kallat det avrullat, utan naturligt. Är u själva verket lite förvånad att det finns folk här på faktiskt som är i så stort behov av verklighetekalibrering att de gör en refektion som är så bakvänd att ett naturligt ljud kallas avrullat. ;)

En rätt kul ide egentligen att beskriva verkligheten efter avvikelserna från en dålig återgivning. :o Tänk om folk skulle börja beskriva verklighetens färger som fadda, av liknande skäl...


#Jag säger det inte gärna, men det ligger nära till hands att skriva: genom att följa några enkla tumregler...

Vill dock isåfall klargöra att jag inte rekommenderar någon att göra sig en inspelningskarriär om de behöver baserar sina bedömningar på tumregler (det vill säga saknar förmåga att bygga upp sin intuitiva förmåga och sin hörsel till räckligt för att göra relevanta bedömningar för inspelningsuppställningen för de enskilda fallen).

Min kommentar var bara avsedd att illustrera min förvåning över att så många inspelningar är (till och med) sämre än vad man kan åstadkomma genom att basera sina inspelningar på några enkla tumregler (om hur man gör "för att det skall bli bra"). Men som sagt - jag menar inte att med det säga att det är så enkelt, om man vill göra i sanning optimala inspelningar. Tumregler avråder jag alltid ifrån, och det gäller även detta fall. 8)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Fjonkalicious skrev:
beyond skrev:Han hade foppatofflor.


Alla som har foppatofflor är underlag för misstanke. 8)

Fasiken... :?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10970
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2008-06-02 01:08

Laila skrev:Vad i inspelnings/återgivningsfasen/kedjan är det som med/motverkartill att just cymbaler, (enligt min ringa erfarenhet), låter mindre "live eller äkta" än tex. en cello eller en saxofon ?


Bumpar mig själv då jag är seriöst intresserad av svar på frågan.
(Har den någon "allmängiltighet ?)

Kanske är det bara jag som tycker att "cymbalåtergivning" för det
mesta lämnar mer än övrigt att önska ? :( :)

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2008-06-02 01:20

Visst skiljer det på olika inspelningar. För att ta ett exempel, så har jag en hel del ECM inspelningar, där låter cymbalerna riktigt trevligt. Så jag tror att det har med inspelningen att göra. ECM:s inspelningar är inte så oofta inspelade i Rainbow studios i Oslo (J-E Kongshaug)

Laila: I alla fall min reflektion över cymbaler.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10970
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2008-06-02 01:37

Tack verdad !

Men lik förbaskat så har jag problem med "timbren"
i de flesta fall.

ECM är för övrigt ett av mina favorit-bolag. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-06-02 08:55

IngOehman skrev:
Fjonkalicious skrev:
beyond skrev:Han hade foppatofflor.


Alla som har foppatofflor är underlag för misstanke. 8)

Fasiken... :?


Vh, iö


Haha, men inte har väl du foppatofflor?

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2008-06-02 08:57

IngOehman skrev:Det är märkvärdigt vad avrullat* och trevligt(!) det låter när man istället för att köpa en CD tar och spelar in en orkester alldeles själv, med hjälp av ett par tonkurvelinjära rundtagande mikrofoner placerade på sisådär halva otimala lyssningsavståndet, på låg höjd och med några dm emellan, eventuellt med en absorberande skiva mellan den.

Varför köpbara fonogram så sällan har fångat verkligheten så ackurat som man klarar av att åstadkomma själv (hur enkelt som helst#) är ett mysterium.


Javisst! Det är precis såna inspelningar som är så underbara att lyssna på. Varför gör man inte alltid så?

Och det finns faktiskt en och annan CD som är gjord på det sättet, så man måste inte spela in själv.

Jag besöker klassiska konserter minst en gång i månaden och får varje gång den upplevelse beyond refererar. För mig är det referensen till hur det ska låta. De mjuka spröda tonerna från en violin i högt läge är just mjuka och spröda, de låter aldrig vassa och hårda i verkligheten som de så ofta gör i inspelningar där någon har trott att man måste hissa diskanten för att de fina övertonerna ska höras.

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2008-06-02 08:57

Faktum är att jag inte bara upplever verkligheten som avrullad i diskanten, den känns också alltmer komprimerad.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
hari_seldon
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2008-05-04
Ort: Gävle

Inläggav hari_seldon » 2008-06-02 09:00

Håller med om ECM, oftast jättefina upptagningar och framförallt ofta spännande musik. Har flera plattor av t.ex Eberhard Weber, Jan Garbarek, Anouar Brahem, Stephan Micus etc. etc.

ECM har ju också sin "New Series" med musik av t.ex. Arvo Pärt, medeltida kyrkomusik av bl.a Leoninus och Perotinus.
Keith Jarret och violinisten Paul Giger har också fina plattor på märket.

Var det inte BIS som på sina första CD-skivor hade en varningstext om att den stora dynamiken i inspelningarna kunde skada anläggningen?

HS

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 18621
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2008-06-02 09:01

Laila skrev:
Laila skrev:Vad i inspelnings/återgivningsfasen/kedjan är det som med/motverkartill att just cymbaler, (enligt min ringa erfarenhet), låter mindre "live eller äkta" än tex. en cello eller en saxofon ?


Bumpar mig själv då jag är seriöst intresserad av svar på frågan.
(Har den någon "allmängiltighet ?)

Kanske är det bara jag som tycker att "cymbalåtergivning" för det
mesta lämnar mer än övrigt att önska ? :( :)

Det kan vara väldigt olika mellan olika anläggningar, det håller jag med om. Jag har antagit att det beror på distorsion eller obalans i diskantelementet.

PS Givet ett någorlunda dämpat/diffuserat lyssningsrum, alltså.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2008-06-02 10:19

hari_seldon skrev:Håller med om ECM, oftast jättefina upptagningar och framförallt ofta spännande musik. Har flera plattor av t.ex Eberhard Weber, Jan Garbarek, Anouar Brahem, Stephan Micus etc. etc.

ECM har ju också sin "New Series" med musik av t.ex. Arvo Pärt, medeltida kyrkomusik av bl.a Leoninus och Perotinus.
Keith Jarret och violinisten Paul Giger har också fina plattor på märket.

Var det inte BIS som på sina första CD-skivor hade en varningstext om att den stora dynamiken i inspelningarna kunde skada anläggningen?

HS


ECM har alltid fina inspelningar med intressant musik. Väldigt mycket norsk-jazz dock.

Vet inte om BIS generellt hade en sån varning på sina skivor, men jag har en BIS-skiva där Dag Achatz spelar Stravinskijs Våroffer på piano. Det är en LP som ska spelas i 45 varv och den har just en sån varning. Man anmodas ställa nåtrycket på max rekommenderat för aktuell pickup.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23869
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2008-06-02 12:03

IngOehman skrev:Det är märkvärdigt vad avrullat* och trevligt(!) det låter när man istället för att köpa en CD tar och spelar in en orkester alldeles själv, med hjälp av ett par tonkurvelinjära rundtagande mikrofoner placerade på sisådär halva otimala lyssningsavståndet, på låg höjd och med några dm emellan, eventuellt med en absorberande skiva mellan den.

Varför köpbara fonogram så sällan har fångat verkligheten så ackurat som man klarar av att åstadkomma själv (hur enkelt som helst#) är ett mysterium.


Det fanns flera fonogram gjorda av Denon som var inspelade med ett par rundtagande DPA-mikrofoner. Var tog de skivorna vägen? Vad hände med Denon's skivbolag?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-06-02 12:43

Laila skrev:
Laila skrev:Vad i inspelnings/återgivningsfasen/kedjan är det som med/motverkartill att just cymbaler, (enligt min ringa erfarenhet), låter mindre "live eller äkta" än tex. en cello eller en saxofon ?


Bumpar mig själv då jag är seriöst intresserad av svar på frågan.
(Har den någon "allmängiltighet ?)

Kanske är det bara jag som tycker att "cymbalåtergivning" för det
mesta lämnar mer än övrigt att önska ? :( :)

Det enkla svaret är; ingenting. (Idag*)

Med det menar jag det inte finns något som hindrar att cymbaler skall kunna återges väl så bra som violonceller.

Däremot kan man ju alltid introducera hinder om det inte finns några naturligt, tydligen... Det har nog tyvärr många inspelningstekniker gjort, men även andra inblandade kan hjälpa till att ställa till det... Dessa är vanliga fel som görs:

1. Cymbaler spelas in alldeles för högt uppifrån, vilket gör att de låter både mera grälla och orena än i den riktning man normalt hör dem.

2. Cymbaler spelas in alldeles på tok för nära.

3. Slagverk spelas in med alldeles på tok för många mikrofoner (tro't eller ej, men det är inte ovanligt att mer än 10 mikrofoner används för att spela in ett trumset!) , vilket gör att enskidheterna mångdubblas, det vill säga en cymbal hörs inte bara via en mikrofon, utan via många, vilket kan få den att låte extremt kamfiltrerad. Värst blir det om två av mikrofonerna på förhållande vis kort avstånd dominerar.

4. Dagens trummisar är "inspelningsskadade" det vill säga de kan inte (eller bryr sig inte om att försöka) spela så att det låter bra i verkligheten, utan litar på / utgår ifrån att, det skall finnas en inspelningstekniker som rattar till det så att det låter bra.

Många "fel" görs, men det som är vanligast så är nog att tragiskt många moderna trummisar använder samma anslagsregister för trummor som för cymbaler. Det blir väldigt dåligt, eftersom trummor låter utmärk bra när man drämmer till hårt på dem, det vill säga de utvecklas snyggt dynamiskt, medan cymbaler gör det motsatta. Om en trummas anslagsregister sträcker sig från säg 1 till 100% (=järnet) så sträcker sig en cymbals "snygga" anslagsregister från 0,25 till 25% (notera att anslagsdynamiken är 100 (40 dB) i båda fallen i exemplet). Siffrorna är förstås fingerande, men jag hoppas principen framgår - man måste växla anslagsregister när man hoppar från trummor till cymbaler, och det är en nästan svunnen konstart. :(


Vh, iö

- - - - -

*På vinyl är det en annan historia, för (på inspelningen hårt utstryda) cymbaler är inte vinylens bästa vän.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2008-06-02 12:53

IngOehman skrev:4. Dagens trummisar är "inspelningsskadade" det vill säga de kan inte (eller bryr sig inte om att försöka) spela så att det låter bra i verkligheten, utan litar på / utgår ifrån att, det skall finnas en inspelningstekniker som rattar till det så att det låter bra.
Vh, iö
.


Det gäller väl inte bara i studion utan även på konserter där man förlitar sig på att det står en råddare som har blivit ljudtekniker som ska rädda eländet.

I övrigt var det ett sådant där svar som är så kul att få sig till livs, ett sådant som besvarar och bekräftar undringar man har haft.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-06-02 13:25

Vill tillägga att det förstås kan finnas undantag. Det var inte min avsikt att dra alla trummisar över en kam, bara redogöra för den tråkiga utveckling jag sett/hört.

Även idag finns det trummisar som bemästrar den trickiga dynamiska platån mellan trummor och cymbaler, men det är mycket ovanligt.

Jag kan heller inte veta säkert att utvecklingen beror bara på PA- och inspelningstekniken, men det är min gissning att det är den viktigaste orsaken till att trummisarna har förlorat förmågan (eller aldrig skaffat sig den) att särskilja mellan olika delar av batteriet, och istället börjat slå lika hårt på allting. :?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23869
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2008-06-02 13:29

IngOehman skrev:Jag kan heller inte veta säkert att utvecklingen beror bara på PA- och inspelningstekniken, men det är min gissning att det är den viktigaste orsaken till att trummisarna har förlorat förmågan (eller aldrig skaffat sig den) att särskilja mellan olika delar av batteriet, och istället börjat slå lika hårt på allting. :?


Och sedan verkar de alltid slå lika HÅRT, ungefär som "nu djävlar ska de få". Det är ofta en fröjd att höra några goda jazztrummisar utan PA.

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2008-06-02 16:21

IngOehman skrev:Många "fel" görs, men det som är vanligast så är nog att tragiskt många moderna trummisar använder samma anslagsregister för trummor som för cymbaler. Det blir väldigt dåligt, eftersom trummor låter utmärk bra när man drämmer till hårt på dem, det vill säga de utvecklas snyggt dynamiskt, medan cymbaler gör det motsatta. Om en trummas anslagsregister sträcker sig från säg 1 till 100% (=järnet) så sträcker sig en cymbals "snygga" anslagsregister från 0,25 till 25% (notera att anslagsdynamiken är 100 (40 dB) i båda fallen i exemplet). Siffrorna är förstås fingerande, men jag hoppas principen framgår - man måste växla anslagsregister när man hoppar från trummor till cymbaler, och det är en nästan svunnen konstart.


Av dina fyra punkter rörande inspelning av cymbaler anser jag problem oftast uppkommer p g a punkt 3.
Punkt 2 bottnar till stor del i att minimera ytterligare just sådana problem. Sedan ser jag inte ett kort avstånd som något som behöver skapa problem när det gäller klangen.
Punkt 1 har jag nog lite andra erfarenheter av än de du har gjort.
Punkt 4 är lite för låg och generell för att kommentera kort.

Förutom dessa punkter har vi ju alla hört hur man ibland lyckas misshandla det inspelade materialet efteråt. Här ligger mycket av det jag ofta kan störas av när det gäller cymballjud.


Sedan får du gärna förtydliga dina ovan citerade tankar lite..

Det är sällan trummisar "hoppar" från trummor till cymbaler i den musik jag normalt refererar till. Där används de simultant. Pratar du om slagverkare/percussionister?

När det gäller det "snygga" anslagsregistret för cymbaler - refererar du då till crash-, hi-hat-, ride-, splash- eller chinacymbaler (etc, etc)?
Jag tycker att det skiljer som dag och natt mellan olika cymbalers klanger vid olika hårda anslag - mest beroende på typ, fabrikat och fysiska form. Luktar nästan lite tumregel det där... :wink:



Sedan är det som RogerGustavsson säger en sak att spela trummor akustiskt och en annan att spela genom ett PA/medhörning i lurar.
Särskilt med tanke på att trummor då gatas/komprimeras/limiteras rätt hårt och att man då oftast förändrar trummornas normala akustiska egenskaper med olika grader av dämpning. Med andra ord varierar trummisens "medhörning" och förmåga att kunna uttrycka sig anslagsmässigt lyhört rätt kraftigt mellan de båda fallen.

Avslutningsvis så bottnar mitt uppskattande av en "dynamisk trummis" först och främst i vilken musikform det gäller.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2008-06-02 17:03

IngOehman skrev:...Om en trummas anslagsregister sträcker sig från säg 1 till 100% (=järnet) så sträcker sig en cymbals "snygga" anslagsregister från 0,25 till 25% (notera att anslagsdynamiken är 100 (40 dB) i båda fallen i exemplet). Siffrorna är förstås fingerande, men jag hoppas principen framgår - man måste växla anslagsregister när man hoppar från trummor till cymbaler, och det är en nästan svunnen konstart. :(


Vh, iö


Det finns en lösning på detta... Om man som trummis vänjer sig att ha cymbalerna närmre sig och att slå på sidan av cymbalerna så kan bearbeta en cymbal lika hårt som en trumma utan att man för den delen levererar samma kraft på den. Det vill säga att man slår på cymbalen nära handen på stocken och på ett sådant sätt att man får den att snurra istället för att ställa sig och vobbla. Men detta är ju såklart tumregler för redan skadade trummisar, och bäst är att lära sig kontrollera handdynamiken på riktigt!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-06-03 13:25

Håller med om allt detta. Även om det var ett mera detaljerat förslag än jag hört talas om tidigare. Redan att placera cymbalerna så att de hamnar "för nära" tycks hjälpa många att inte slå för hårt på dem, i varje fall i en övergångsperiod tills man lärt sig spela så med valfria placeringar av cymbalerna.

För bäst är förstås just att lära sig att slå olika, det vill säga optimalt för varje sak man slår på. Precis som du säger.

Extremt glädjande att se att en trummis som du inte bara är medveten om problemet, utan dessutom har reflekterat över sätt att hantera det för dem som inte lärt sig att hantera platåerna från början! :)


Det som förvånat mig mest är annars att de flesta yngre trummisar jag talat med inte ens tänkt tanken, men inte heller har fått höra synpunkten, varken från några som hört dem, som spelat in dem eller ens från sina lärare! :o

Lika förvånad har jag blivit av att erfara att inspelningstekniker av idag oftast inte heller verkar reflektera över det (med ett tiotal uppmuntrande undantag, alla är inte historielösa). Det betyder att försunkningen har gått så långt att spelsättet "slå lika hårt på allt" har normaliserats. :?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2008-06-03 14:10

Cymbalerna har med åren blivit tjockare och tjockare. Exempel på cymbaler som tarvar en del "sula" är Paiste "rude" Zildjian "Z- custom" osv, vilket definitivt inte fungerar utan att "överhänget" skruvas ned i förhållande till virvel etc.

Olika cymbalker tavara olika anslagsstyrka och man kan konstatera att många spelar för starkt och med fel anslagsvinekl och fel handrörelse, varvid cymbalerna går sönder. En lätt snärt med handleden som sätter snurr på crashen och med en stock som träffar i liten vinkel låter bäst och cymbalerna håller en livstid. :) Samtidigt måste ju snärten vara tillräcklgit stark för att klangen ska spricka upp på ett fint sätt.

En ride torde inte gå att spela sönder om man ite våldför sig på ett sätt som är direkt olämpligt.


Kika på den här videon och notera hur Morello med varsam hand trakterar sina cymbaler:

http://www.drummerworld.com/Videos/joem ... train.html

Videon är filmad under inspelning av Joe Morello och Buddy Rich big band i Powerstation Studio A.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

Inläggav beyond » 2008-06-03 14:18

Morello skrev:Cymbalerna har med åren blivit tjockare och tjockare. Exempel på cymbaler som tarvar en del "sula" är Paiste "rude" Zildjian "Z- custom" osv, vilket definitivt inte fungerar utan att "överhänget" skruvas ned i förhållande till virvel etc.

Olika cymbalker tavara olika anslagsstyrka och man kan konstatera att många spelar för starkt och med fel anslagsvinekl och fel handrörelse, varvid cymbalerna går sönder. En lätt snärt med handleden som sätter snurr på crashen och med en stock som träffar i liten vinkel låter bäst och cymbalerna håller en livstid. :) Samtidigt måste ju snärten vara tillräcklgit stark för att klangen ska spricka upp på ett fint sätt.

En ride torde inte gå att spela sönder om man ite våldför sig på ett sätt som är direkt olämpligt.


Kika på den här videon och notera hur Morello med varsam hand trakterar sina cymbaler:

http://www.drummerworld.com/Videos/joem ... train.html

Videon är filmad under inspelning av Joe Morello och Buddy Rich big band i Powerstation Studio A.



jazztrummisar är vana att ofta lira oförstärkta och måste ta hänsyn till andra musiker där dom sitter mitt i kompet - sen är det en helt annan skola. I like jazz drummers.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4294
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2008-06-03 15:14

.[/quote]


jazztrummisar är vana att ofta lira oförstärkta och måste ta hänsyn till andra musiker där dom sitter mitt i kompet - sen är det en helt annan skola. I like jazz drummers.[/quote]



Håller med till fullo, det kanske Keith Moon också gjort.. Kanske omgivandet av stora HIWATT stärkare gjorde att han spelade som han gjorde, eller så var han bara tokig :)

Men jag gillar Keith ändå, eller kanske därför :D

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-06-03 15:36

beyond skrev:
Morello skrev:Cymbalerna har med åren blivit tjockare och tjockare. Exempel på cymbaler som tarvar en del "sula" är Paiste "rude" Zildjian "Z- custom" osv, vilket definitivt inte fungerar utan att "överhänget" skruvas ned i förhållande till virvel etc.

Olika cymbalker tavara olika anslagsstyrka och man kan konstatera att många spelar för starkt och med fel anslagsvinekl och fel handrörelse, varvid cymbalerna går sönder. En lätt snärt med handleden som sätter snurr på crashen och med en stock som träffar i liten vinkel låter bäst och cymbalerna håller en livstid. :) Samtidigt måste ju snärten vara tillräcklgit stark för att klangen ska spricka upp på ett fint sätt.

En ride torde inte gå att spela sönder om man ite våldför sig på ett sätt som är direkt olämpligt.


Kika på den här videon och notera hur Morello med varsam hand trakterar sina cymbaler:

http://www.drummerworld.com/Videos/joem ... train.html

Videon är filmad under inspelning av Joe Morello och Buddy Rich big band i Powerstation Studio A.



jazztrummisar är vana att ofta lira oförstärkta och måste ta hänsyn till andra musiker där dom sitter mitt i kompet - sen är det en helt annan skola. I like jazz drummers.

Jag gillar BRA Jazz-trummisar. Har inte sett att det finns något skäl att dra alla Jazz-trummisar över en kam dock. ;) De finns av alla sorter och kvaliteter.

Det finns gott om Jazz-trummisar som uppvisar precis samma hårdslånde cymbalteknik (eller frånvaro av teknik) som rock-trummisar.

Just Joe Morello är väl en av de bästa och roligare av jazz-trummisar, och hans vänsterhands till synes nästan levande och självspelande trumpinne (den trummar fast handen står nästan stilla) upphör aldrig att faschinera mig.

En kul grej med honom är att man så tydligt ser att han arbetar med liten kraft men stora rörelser för cymbalspelet, men det motsatta för trummorna (små rörelser men mycket kraft). Han impedansanpassar helt enkelt anslaget, ökar den mekaniska impedansen för trumspelet. Fast när han spelar svagt på trummorna tycks han spela lågimpedivt på dem också. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Inläggav jockewe » 2008-06-03 21:57

Kapar tråden lite för att prata om klassisk musik som spelas in.

I de flesta fall finns en producent i studion som är MYCKET kunnig på att bla annat läsa partitur (alla stämmor i orkestern noterade) och i många fall är denna person betydligt mer bekant med verket som skall spelas in än både dirigent och orkester.

På en konsert är det sällan man sitter och tänker på det man inte kan höra utan man kan förhoppningsvis fokusera på att lyssna och/eller slappna av och ta in det "musikaliska".

På en inspelning däremot vill man kunna få höra ALLA stämmor som står i partituret och det finns inte tid eller psykologisk möjlighet för producenten att konfrontera dirigent med att bygga om balansen OM den inte är ideal.

Bara ibland spelar större ensembler så (hittar inte ordet) kollegialt medvetet att det går att göra en fjärrmikad inspelning som håller även för närstudie.

Vissa specialicerade ensembler är fenomenala naturligtvis men de flesta konserter (!) görs med för få repetitioner och med för slarvigt förarbete för att hålla som inspelning.

Varför?
Om kultur betraktades som viktigt så skulle det kanske se annorlunda ut.

Lyssnade nyligen till Berliner Philharmoniker i konserthuset i Sthlm, en fenomenal konsert. Något av det bästa jag har hört i det huset.
(Lyssnade ofta på BPO när jag bodde i Berlin)
Men på en skiva hade man tyvärr störts av dålig balans t.om i Beethoven 7:an, att det gick lite isär (pga att alla inte kan höra varandra på scen på grund av dålig balans) och svajig intonation pga att de inte var vana vid temperatur växlingarna i huset...

Det är praktiskt med många mikar, tråkigt men praktiskt. Inte fel.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2008-06-04 09:19

Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 09:38

Morello skrev:http://www.youtube.com/watch?v=AqY0CDmvyc8

Lyssna på virvelspelet. :)



Låter jäkligt intressant, finns det någon skiva man ska kolla upp?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2008-06-04 09:44

subjektivisten skrev:Låter jäkligt intressant, finns det någon skiva man ska kolla upp?


Föll också för det där. Vilket driv!

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2008-06-04 09:52

subjektivisten skrev:
Morello skrev:http://www.youtube.com/watch?v=AqY0CDmvyc8

Lyssna på virvelspelet. :)



Låter jäkligt intressant, finns det någon skiva man ska kolla upp?



Ja, Jimmy Chamberlin Complex. :) Mkt skön jazz-rock med genomgående högklassigt trumspel.


http://www.jimmychamberlincomplex.com
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
nilsviktor
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-05-15
Ort: Svartbäcken

Inläggav nilsviktor » 2008-06-04 11:05

jockewe skrev:Kapar tråden lite för att prata om klassisk musik som spelas in.

I de flesta fall finns en producent i studion som är MYCKET kunnig på att bla annat läsa partitur (alla stämmor i orkestern noterade) och i många fall är denna person betydligt mer bekant med verket som skall spelas in än både dirigent och orkester.

I många fall är nog att ta i. Den kanske händer, men den producenten har i varje fall inte jag upplevt. Däremot är det lättare att få ett "fågelperspektiv" som producent. Man behöver ju inte oroa sig för interpretations- och speltekniska detaljer. Då ger man ett intryck av at kunna verket bra.

På en konsert är det sällan man sitter och tänker på det man inte kan höra utan man kan förhoppningsvis fokusera på att lyssna och/eller slappna av och ta in det "musikaliska".

På en inspelning däremot vill man kunna få höra ALLA stämmor som står i partituret och det finns inte tid eller psykologisk möjlighet för producenten att konfrontera dirigent med att bygga om balansen OM den inte är ideal.
Man bör välja en lokal där man kan uppnå gott resultat med ett stereopar helt enkelt (gärna A-B eller ORTF) Lösningen är inte att tjomma in tjugufem mickar i orkestern. Det kommer bara att låta otight och knasigt.

Bara ibland spelar större ensembler så (hittar inte ordet) kollegialt medvetet att det går att göra en fjärrmikad inspelning som håller även för närstudie.
...och genom att multimicka så blir de mer samspelta? Näppeligen...

Vissa specialicerade ensembler är fenomenala naturligtvis men de flesta konserter (!) görs med för få repetitioner och med för slarvigt förarbete för att hålla som inspelning.

Varför?
Om kultur betraktades som viktigt så skulle det kanske se annorlunda ut.
Jepp. Man får nog skruva upp gagerna om man vill ha inspelningsmässiga konserter... :) I en symfoniorkester i Sverige reperterar man typiskt mellan 10-14 mån-ons. Torsdagen är gen-prep (typ 10-13) och sen konsert på kvällen. Ibland dubblerar man konserten på fredagen.

I London däremot repar man ännu mindre. Där händer det att man repar in två program på en vecka. Det låter givetvis därefter också.


Lyssnade nyligen till Berliner Philharmoniker i konserthuset i Sthlm, en fenomenal konsert. Något av det bästa jag har hört i det huset.
(Lyssnade ofta på BPO när jag bodde i Berlin)
Men på en skiva hade man tyvärr störts av dålig balans t.om i Beethoven 7:an, att det gick lite isär (pga att alla inte kan höra varandra på scen på grund av dålig balans) och svajig intonation pga att de inte var vana vid temperatur växlingarna i huset...
Man förlåter en del live faktikst. Har själv spelat in konserter som jag tyckt varit grymma på plats, men lyssnar man sen på inspelningen så inser att framförandet kanske lämnade rätt mycket övrigt att önska.

Det är praktiskt med många mikar, tråkigt men praktiskt. Inte fel.
Njae, det är grymt praktiskt att bara behöva ta med sig två mickar och ett tvåkanalsljudkort... Tråkigt och opraktiskt med fler mickar alltså...
____________________________________________
Guru Audio | guruaudio.com
Aniarakvartetten| aniarakvartetten.se

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11251
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2008-06-04 18:12

Morello skrev:http://www.youtube.com/watch?v=AqY0CDmvyc8

Lyssna på virvelspelet. :)


Oh, min gamla hjälte från The Smashing Pumpkins!
2021 maj på Spotify


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster