Skrämmande läsning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36174
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Skrämmande läsning

Inläggav Morello » 2004-04-06 19:50

8O

http://mixonline.com/ar/audio_engineer_vocalist/

Läs noga och notera minst en sak 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2004-04-06 20:16

läst
That brings up the dilemma of knowing what you're listening for. “If you don't know where your mix is going, you can paint yourself into a corner by just farting around with cool, seductive technology,” Massenburg agrees

Dimitri

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36174
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-06 20:30

Vad jag syftade på är att alla klåpare som uttalat sig i artikeln nyttjar kompresor och/eller limiter för vokalistupptagning 8O

Det är ju roligt att det finns ett fåtal (1%?) seriösa inspelningstekniker trots allt. Telarc brukar stoltsera med att de varken nyttjar(missbrukar) kompressor, EQ eller limiter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Dr_Tinnitus
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 2004-01-07
Ort: Hemma eller oljeplattform

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-04-06 23:17

Jag har några inspelningar från Telarc, och de låter inte kattskit, om man säger så....

På den gamla goda, för det var den väl, vinyltiden, så var det väl bl a. Sheffield Lab som var extra noga med sina upptagningar mm. Har några sådana plattor med, och de låter helt klart mer mustiga på alla sätt jämfört med den övriga pöbeln av pop och tjo o tjim-plattor.....


Dr Tinnitus

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

Inläggav Hetsporren » 2004-04-07 08:58

På den gamla goda, för det var den väl, vinyltiden, så var det väl bl a. Sheffield Lab som var extra noga med sina upptagningar mm. Har några sådana plattor med, och de låter helt klart mer mustiga på alla sätt jämfört med den övriga pöbeln av pop och tjo o tjim-plattor.....

Synd bara att musiken är så aptrist... :twisted:

matson
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2003-06-15

Inläggav matson » 2004-04-07 11:00

Hotspur skrev:
På den gamla goda, för det var den väl, vinyltiden, så var det väl bl a. Sheffield Lab som var extra noga med sina upptagningar mm. Har några sådana plattor med, och de låter helt klart mer mustiga på alla sätt jämfört med den övriga pöbeln av pop och tjo o tjim-plattor.....

Synd bara att musiken är så aptrist... :twisted:


Bestämmer/påstår vem?
:twisted:

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

Inläggav Hetsporren » 2004-04-07 11:01

Påstår jag.

matson
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2003-06-15

Inläggav matson » 2004-04-07 11:41

Om man tycker att din åsikt är totalt befriad från intressant innehåll, så går det ju fint att fortsätta lyssna då alltså...

Puh...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9860
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-07 13:49

Jag skulle också vilja påstå att det mesta från dessa bolag är aptrist.

Det är jag i min fulla rätt att anse när det gäller musik. Alla har ju olika smak, inget mer med det. Å andra sidan har jag inget att invända alls mot de som gillar musik som jag inte gillar. När det gäller musik så måste man ju få tycka precis vad man vill.

Jag tycker t.ex. att Diana Krall också är aptrist, liksom jag just nu gillar Yellos nya platta, vilken kanske någon annan inte gillar. Men det spelar ju ingen roll vad andra tycker för mig.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36174
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-07 14:59

Å jag gillar både Fröken Krall och Herrarna Yello :lol:

Tack Johan för tipset om den nya Yello-plattan "eye" :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9860
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-07 15:14

Ja, visst e den bra!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7459
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2004-04-07 15:37

Är det den plattan som är blå-svart-vit på omslaget? Testade med Yello's skiva på Patrik Fs monsterhögtalare. Tufft.

T

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36174
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-07 15:46

Thomas_A skrev:Är det den plattan som är blå-svart-vit på omslaget? Testade med Yello's skiva på Patrik Fs monsterhögtalare. Tufft.

T


Stämmer. Dock är det bara sista låten (14) som bjuder på förstklassig dynamik 8)

Jag väntar med spänning på att min beställning från cdon ska komma. I den leveransen ska det finnas en annan Yello-skiva, nämligen "pocket universe" 8) (å naturligtvis en jazz-skiva också, nämligen Sara K "no cover") Å lite Peggy Lee å Elvis bör vara med också. :lol: :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9860
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-07 15:55

Pocket Universe låter tyvärr inte lika bra som den nya skivan. Men musiken är rätt bra.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-07 20:51

Johan_Lindros: "Jag skulle också vilja påstå att det mesta från dessa bolag är aptrist. "

Jag kan i viss mån hålla med Johan men om vi tittar på vilka produktioner Telarc har i sin katalog så finner man mycket klassiskt och en del jazz. När det gäller klassiskt vågar jag nog påstå att ingen skulle använda någon form av kompression eller ännu värre limitering. När det gäller jazzmusik så kan det i bland krävas någon form av kompression om en lite. Telarc producerar mest live jazz och där blir det genast lite enklare eftersom livemusik inte bör förändras allt för mycket. I studion krävs det ofta kompression om man vill uppnå någon speciell effekt. T.ex om man vill göra en ljudbakgrund som innehåller dynamiska ljud och som man vill ska ligga svagt samtidigt som alla instrument ska höras. Jag misstänker att många på forumet inte känner till skillnaden mellan en limiter och en kompressor. Med en limiter kan man lätt klippa av alla toppar i musiken men det gör inte en kompressor. Det handlar också mycket om vilken attack tid, hold och release tid man använder för den musik man producerar. Snabb attack betyder att man tar bort transienterna. Det är väl ingen som tror att Yello inte använder någon kompressor för att inte tala om ABBA. Dom gamla analoga kompressorerna färgade ljudet mycket mer en dagens digitala prylar som dessutom ofta är av flerbandstyp och därmed också kan användas som en eq. Det här är saker som alla rutinerade mixare känner till. Ljud låter inte så sällan sämre i verkligheten än vad det sedan gör på skiva. Vi ska inte glömma bort att det i dag finns oerhört många media/ljudtekniker utbildningar i Sverige och jag har stött på många av dessa tekniker. Man märker snart deras brister men jag säger det att alla har vi varit gröna och man lär sig med tiden. Jag tycker att det är fel av amatörer på olika fora att dömma ut nästan alla ljudtekniker. :evil:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-07 21:08

Nagrania skrev:Jag misstänker att många på forumet inte känner till skillnaden mellan en limiter och en kompressor. Med en limiter kan man lätt klippa av alla toppar i musiken men det gör inte en kompressor.

För att göra det lite enklare så är ju en limiter en kompressor med oändlig ratio, åtminstone om det är en bra sådan. Finns ju Behringerburkar som låter apa också...

[quote"Nagrania"]Det handlar också mycket om vilken attack tid, hold och release tid man använder för den musik man producerar. Snabb attack betyder att man tar bort transienterna.[/quote]
Ska man vara lite mer korrekt så betyder väl en snabb attacktid att man komprimerar även transienterna? Sedan beror det ju på ration och thresholden hur mycket transienter man tar bort.

Nagrania skrev:Dom gamla analoga kompressorerna färgade ljudet mycket mer en dagens digitala prylar som dessutom ofta är av flerbandstyp och därmed också kan användas som en eq.

Tja, det handlar väl inte om att man eq:ar, utan snarare komprimerar just de frekvenssegment som har lite för mycket dynamik?

Nagrania skrev:Det här är saker som alla rutinerade mixare känner till.

Ojsan, då saknar jag visst rutin :wink:

Nagrania skrev:Vi ska inte glömma bort att det i dag finns oerhört många media/ljudtekniker utbildningar i Sverige och jag har stött på många av dessa tekniker. Man märker snart deras brister men jag säger det att alla har vi varit gröna och man lär sig med tiden. Jag tycker att det är fel av amatörer på olika fora att dömma ut nästan alla ljudtekniker. :evil:

Jag har inte träffat mer än en tekniker som har utbildat sig på någon form av ljudteknikerutbildning som varit duktig, och då har jag ändå träffat en del. Den killen hade läst två år i Piteå, och är väldigt kompetent.

SAE's folk träffade jag en del av i Hultsfred och har snackat med en del av dem på internet. Ger inte direkt något bra intryck... Träffat en av deras studiotekniker som var väldigt trevlig dock, fast inte var han super på att mixa inte... :wink:

Men visst finns det bra utbildat folk, det gör det!

Nästa höst kanske jag flyttar till Piteå och lär mig ett och annat :roll: :lol:
Common sense is not that common.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-07 21:30

dawen: Jag vet inte hur pass rutinerad du är men jag snackar nödvändigtvis inte om dig utan det finns ju andra på forumet som tydligen kan allt om inspelning. Sedan de prylar som jag snackar om är nog i en helt annan division och alltså inte Behringer eller liknande. Du förstår dawen jag vet nog vad jag talar om eftersom jag jobbat med det här i flera år.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36174
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-07 21:40

Nagrania,

Ljud låter inte så sällan sämre i verkligheten än vad det sedan gör på skiva.


Jag tror din inställning till vad god ljudinspelning är skiljer sig diametralt från min. Jag får känslan av att, rätta mig om jag har fel, du ser signalen från mikrofonerna som en förutsättning för vidare behandling medelst kompressor, limiter med mera. För mig är kompressorn bara ett sätt att ta död på musikens naturliga dynamik, således att signalen efter kompressorn inte har så mycket med verkligheten att göra längre. Sedan kan jag försäkra dig om att jag är helt på det klara med hur en kompressor respektive limiter fungerar - jag har partiellt konstruerat en kompressor tillsammans med en god vän för många år sedan.

I studion krävs det ofta kompression om man vill uppnå någon speciell effekt.


Visst är det så - det handlar inte om att dokumentera ett akustiskt skeende, utan att medelst diverse apparater åstakomma något som inte har med instrumentens naturliga klang och dynamik att göra. Det finns tusentals exempel på att det du skriver stämmer :wink: Jag blir bara upprörd när jag hör dessa fonogram 8O


Jag tycker att det är fel av amatörer på olika fora att dömma ut nästan alla ljudtekniker


Jag tycker det är fel av ljudtekniker och masteringsnubbar att förstöra konst för all framtid. Ett bra exempel på en remastrad platta som låter helt kass är Dire Straits "Brother in Arms". Orginalet låter gansk bra, men nyutgåvan har Bob Ludvig lyckats förstöra så till den mildaste grad att den i princip är obrukbar 8O

För en tid sedan hade jag en ljudtekniker på besök när jag hade fest. Han berättade för mig att han gärna skruvade ner diskanten på gitarrförstärkare, mickade med Shure SM57 samt ökade diskanten på mixerkonsolen (Neve från 70-talet). 8O Är det att respektera det ljud som lämnar gitarrförstärkaren? Vidare berättade han att man med fördel komprimerar genom att överstyra magnetbanden 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36174
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-07 21:42

Nagrania skrev:dawen: Jag vet inte hur pass rutinerad du är men jag snackar nödvändigtvis inte om dig utan det finns ju andra på forumet som tydligen kan allt om inspelning. Sedan de prylar som jag snackar om är nog i en helt annan division och alltså inte Behringer eller liknande. Du förstår dawen jag vet nog vad jag talar om eftersom jag jobbat med det här i flera år.


Av ren nyfikenhet: Vilka mixerbord, mikrofoner och övriga apparater använder du när du gör en högklassig inspelningar? :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7459
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2004-04-07 21:47

Hehe,

det var just sista låten som spelades. Även på mina små monitorer och de klarade det rätt hyfsat...dock med mycket konfladder.

Yello alltså.

T

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36174
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-07 21:53

Thomas_A skrev:Hehe,

det var just sista låten som spelades. Även på mina små monitorer och de klarade det rätt hyfsat...dock med mycket konfladder.

Yello alltså.

T


T, kom förbi mig så ska vi spela sista spåret så att membranen landar på golvet 8O Har gjort lite justeringar av högtalarna sedan du lyssnade senast :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2004-04-07 21:56

Morello: Håller med om dina synpunkter angående inspelningsteknik om man spelar in livemusik och vill att det skall låta som vid inspelningstillfället, dock så kan man ju också som musiker vilja färga materialet som en del av själva musiken. T.ex. kanske det låter mer som musikern vill om han överstyr elbasen lite på rullbandaren istället för att använda nån annan basförstärkare eller liknande. (dock bör det ju vara de som gör musiken som bestämmer detta och inte nån masteringtekniker i efterhand...)

Inbillar mig också att det är mer nödvändigt med en kompressor på närmicade sång och instrumentupptagningar (=vore bättre om man inte kör närmicat när det inte är nödvändigt)

Vore kul att höra nån riktigt bra liveupptagning, svårt bara att hitta en sån med musik som man gillar... :cry:

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36174
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-07 22:05

Norrman,

Här är några tips på inspelningar av god klass:

"Cantate Domino", Oscars motettkör (ett mästerverk inspelat av Bertil Alving 1976 i Adolf Fredrik's kyrka med två Pearl TC4 och en Revox A77-ingen kompressor)

Christy Baron's och Sara K's skivor från Chesky

Patricia Barber 'Café Blue' (Blue Note, inspelad av Jim Andersen med Sanken-mikrofoner)

'Peer Gynt ' & 'carmen' på (Telarc, ingen kompressor, EQ eller limiter)

'Bond and Beyond' med Erich Kunzel's orkester (Telarc)


8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2004-04-07 22:41

morello: Tackar! får kolla upp dem och se om det passar min musiksmak :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36174
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-07 22:54

norman skrev:morello: Tackar! får kolla upp dem och se om det passar min musiksmak :)


Får man fråga vad Norman lyssnar på? :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2004-04-07 23:08

Morello skrev:Får man fråga vad Norman lyssnar på? :D


Allt som jag tycker är bra... :wink: t.ex. Portishead, Primal scream, Tori Amos, Beth Orton, Pink floyd, Goldfrapp m.m. ...och så lite gammal synth ibland... :)

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-07 23:20

Morello blev du förbannad? :lol: Jag tror att du hänger för mycket upp dig på det här med kompressor och limiter. För min del så tycker jag att ett bra parrametrisktfilter kan göra undervärk om man har ett mindre vackert ljud. Sedan dom här exemplen som du gav på goda inspelningar...Alving, Per Gynt & Carmen, Kuntze...men det sa jag ju att man ska inte använda sig av kompressorer eller limitrar när man spelar in klassiskmusik. Om det gick så skulle jag gärna dema hur bra en kör kan låta om man gör en mindre process på mitt vis. Sedan det här om hur jag betraktar en mikrofonsignal så vill jag bara säga det att jag har två öron att lyssna med och det är med hjälp av dom som jag gör eventuella justeringar. Det är nämligen så att ljudvågorna tappar energi med avståndet till mikrofonen dessutom strålar frekvenserna åt lite olika håll från akustiska instrument. Morello du är ute fel när du säger att det inte ska vara mastringsteknikern som ska låta överstyra elbasen. Det går inte att göra sådant i efterhand utan vill man utnyttja bandets självlimitering ska man göra det vid inspelningen på den analoga mångkanalaren. För övrigt så är det nästan inte möjligt att göra det nu för tiden eftersom banden har blivit så bra att det krävs ansenliga nivåer för att komma dit hän. Patricia Barber Café Blue som jag inte hört men Jim Anderson som spelat in känner jag till. Hur kan du vara så säker på att han inte användt något filter eller änns en liten kompressor. Till sist...jag gillar inte heller limitrar och definitivt inte som man använder dom i dagens popmusik där man klipper av alla toppar så att musiken blir en tjock matta....inte kul.

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2004-04-07 23:27

Nagrania: Det var jag som skrev det med att dista elbasen på rullbandet, dumt av mig att nämna masteringteknikern dock eftersom det ju blir lite svårt att dista bara elbasen på masterbandet... :oops: :)

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-07 23:40

Morello: "Av ren nyfikenhet: Vilka mixerbord, mikrofoner och övriga apparater använder du när du gör en högklassig inspelningar? "
Om jag nämner några saker så har vi ett stort Amek Mozart bord som ska bytas ut till sommaren mot ett digitalt Studerbord. Sedan har vi ett digitalt Soundtrackbord. Själv jobbar jag mest i Protool HD/24 tillsammans med Focusright 24 eller Procontrol.
Mikrofonerna...ja det är många det: Neumann, AKG, Sennheiser, Calrec, Sony, Shure och kanske någon till. Apparater som jag föredrar i dag är TC Electronik, dbx och Amek/Neve.

Användarvisningsbild
lasselite
 
Inlägg: 1436
Blev medlem: 2004-01-17
Ort: början till slut

Inläggav lasselite » 2004-04-07 23:44

Åhhh, Jag vill oxå se konerna trilla i golvet 8O Jag har alltid trott att Yello har haft grymt bra inspelningar.

"the ultimate low feqenzy"

"to old to live to young to die, i gave them what I had to give"

"we are good, cause only we can create the idea of his existense in our holy brains"

Jag tror jag spelade sönder subben i bilen idag, spår 7 DM exiter. Fett med destruktiv bas på hela den skivan. Det lät inte så mycket, men det gick inte se vad det var för bil bakom genom backspegeln.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36174
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-07 23:49

Nagrania,

Självklart blev jag inte förbannad :D

Visst kan det vara så att Jim har nyttjat lite kompression när han spelade in Barber-fonogrammet, men det är i så fall en kompression som är i det närmaste försumbar jämfört med dito på pop-fonogram. :lol: Sen undrar jag varför du anser att kompression är ok på viss musik, men inte på klassisk musik. Naturligtvis kan en kompresssor behövas om musikerna inte kan hantera dynamiken, men sådana musiker borde ju skickas tillbaka till musikskolan :lol:

Jag utgåt från att du lyssnat på Sophie Zelmanis "sing and dance". Detta fonogram tycker jag är ett klockrent exempel på hur det kan gå när Atlantis och Rommarö studios samt cosmos mastering har gjort allt tänklbart för att fullkomligt ta död på musiken. Det finns inte ett endaste instrument på detta fonogram som låter i närheten av verkligheten. Vore kul om du har lyssnat och kommenterar "sing and dance"

Å andra sidan får jag känslan av att du inte inte gillar svårt komprimerad och/eller limiterat programmaterial. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19252
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-07 23:58

OK, inga kompressorer eller EQ för att förändra ljud från akustiska eller elektroakustiska instrument vid inspelningen. Men vad sägs om syntar? Är det OK med helsyntetiska ljud, men inte manipulering av uppmicade?

Well, lyssna på Air's soundtrack till filmen "The Virgin Suicides". Där finns en blandning av starkt filtrerade "vanliga ljud" t.ex. trummor, blandat med sådant som så vitt jag kan bedömma inte fått någon efterbehandling alls. + syntar förståss. Det hela är mycket konsekvent (samma stil på hela skivan) genomfört och låter enligt mig mycket bra. Filtreringen/förvräningen är en del av själva verket och skapandet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36174
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-08 00:02

Max,

Talar vi om elektronisk musik är det en annan femma. Jag syftar främst på upptagning av "riktiga" instrument samt ljudet från gittarr-förstärkare 8) (som vanligtvis inspelas medelst en Shure SM57/58 någon centimeter framför en av högtalarna) 8O Det är då helt uppenbart att en njure på så nära avstånd ger en helt absurd klang, som på intet sätt motsvarar den klang man upplever på rimligt avstånd.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36174
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-08 00:21

"Anderson is not a fan of using compressors while recording, although vocals are an occasional exception. "It just distracts my musical listening. But there are times when you need something to sit inside a mix. With some singers you have to [use compression]you have to squash it down. With Patricia, I don't use a compressor, I hand-ride it: I listen to it and shape the line by hand."

:lol: :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-08 00:36

" I don't use a compressor, I hand-ride it: I listen to it and shape the line by hand."
Jo det är ett annat sett man kan göra det på men man förmår nog bara att göra det på en kanal i taget. Det här är ett jobb som passar utmärkt att göra i Protool...och det gör man ofta nu för tiden. Jag återkommer om det andra när jag lyssnat på dina skivförslag.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36174
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-08 00:40

Denna mikrofon använder Jim tydligen ibland:

Bild

Ser ju väldigt ball ut :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
CHC
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 2004-02-25

Inläggav CHC » 2004-04-08 07:28

xxx
Senast redigerad av CHC 2004-04-13 06:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CHC
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 2004-02-25

Inläggav CHC » 2004-04-08 07:34

xxx
Senast redigerad av CHC 2004-04-13 06:04, redigerad totalt 1 gång.

Maarten
 
Inlägg: 4257
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2004-04-08 07:42

Verkar vara ganska sanslöst att en del ljudtekniker arbetar på detta vis.
Dock, kompression på enskilda instrument i "modern musik" tycker jag måste vara ok, som en del instrumentets karaktär. Det är när (om) mastringsgubbarna kör hela mixen genom en kompessor som det blir katastrof :twisted:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-08 10:31

Nagrania skrev:Du förstår dawen jag vet nog vad jag talar om eftersom jag jobbat med det här i flera år.

Jag har sett tekniker som jobbat i 20 år och fortfarande inte kan hantera en kompressor, och dessutom inte fundamentalt förstår dess funktioner.

Av princip tycker jag att det är fel att ta ålder som ett argument för kompetens, när det finns riktiga argument.

Amekborden låter snyggt iaf, kul att du får jobba med såna :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-08 10:35

markih skrev:Verkar vara ganska sanslöst att en del ljudtekniker arbetar på detta vis.
Dock, kompression på enskilda instrument i "modern musik" tycker jag måste vara ok, som en del instrumentets karaktär. Det är när (om) mastringsgubbarna kör hela mixen genom en kompessor som det blir katastrof :twisted:

Det är ju rätt ofta en annan situation live. Där är inte alla omständigheter lika fixa, utan sångaren svajar lite hitan och ditan från miken (det finns alltid massa bira i logen...), baskaggeslagen är lite varierande i styrka och så vidare. Men, aldrig att jag komprimerar annat än sång och bas. Kagge och virvel i extrema undantagsfall.
Common sense is not that common.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-08 16:36

dawen: "Där är inte alla omständigheter lika fixa, utan sångaren svajar lite hitan och ditan från miken."

Det här händer också i studion....det behövs inte så mycket för att ljudet ska svaja lite i nivå och då är det bra med lite kompression.(max 1:2). Jodå det finns tekniker som har jobbat i många år men är ändå inga stjärnor. Personligen så är min ledstjärna nogrannhet och kunskap i olika musik stilar dock inte alla. Man bör också veta hur olika instrument låter och inte minst tajming när man klipper musik. Till sist den här frågan om syntmusik....jag tycker inte att det funkar med några filter på syntljud, det blir helt enkelt inte bra.
Man kan ju undra varför för jag vet inte själv varför det är så.
Micken på bilden är en Brauner som är en tysk mikrofon och tillverkas i det gamla DDR. Det är en bra mick som också finns med elektonrör. Mickens brus ligger på 8-9db. 8)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36174
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-08 16:48

Visst är det en Brauner på bilden. Modellen heter VM-1. Jag la in den eftersom Jim Anderson använde en (eller flera) när han spelade in Patricia Barber's 'Modern cool' En skiva värd att lyssna på :P Inte perfekt, men ändå högklassig. Framförallt är s-ljud bra samt att rösten har substans och dynamik. :P

(Brusnivån är ekvivalent med 13 dB (A). THD är 0.3% vid dryga 140dB)

I går satt jag å surfade efter information om AL Schmitt's inspelning av Diana Krall's 'The look of love'. Det visade sig att han använt Neumann U 67 (60-talet) som vokalistmikrofon samt U47 (riktigt gammal) för kontrabasen. 8O Den låter ju faktiskt ganska bra, så dessa gamla mikrofoner är tydligen rätt bra :D Å andra skulle man kunna tänka sig att resultatet hade blivit ännu bättre med mer högklassiga och lågbrusiga mikrofoner av modernare snitt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19252
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-08 19:06

Varför i glödheta sätter dom micken så nära när dom mickar upp gitarrer? Verkar ju helt vansinnigt även för mig som har dålig/ingen koll. Vad har dom tänkt att vinna på ett sådant förfarnade?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36174
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-08 19:29

Max_Headroom skrev:Varför i glödheta sätter dom micken så nära när dom mickar upp gitarrer? Verkar ju helt vansinnigt även för mig som har dålig/ingen koll. Vad har dom tänkt att vinna på ett sådant förfarnade?


Bra fråga. Det blir ju ett "fett" sound eftersom njurmikrfonen (SM57 är en njure) i kombination med "proximity"-effekten ger en bashöjning. 8) Dessutom kan man ju tänka sig att man gör så för andra ljud i lokalen inte ska "slaska" in så mycket. 8O Ett steg i rätt riktning vore ju att ersätta SM57:an med en kondensatormikrofon, men då får man möjligtvis sänka nivån lite och/eller flytta mikrofonen längre från högtalaren, för att undvika överstyrning av mikrofonen. Observera att en kondensatormikrofonen "dör"(men vaknar efter en stund) när den överstyrs. När membranet kontakterar statorn urladdas den och det dröjer en liten stund innan mikrofonen vaknar till liv igen. 8)

Kanske kan Nagrania eller dawen berätta lite om varför ljudtekniker har den förkärlek till detta inspelningsförfarande. Därmed anklagar jag ingen av dessa herrar för att förfara enligt ovan :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-08 20:57

Den första modellen av Neumann U47 kom 1947 och den har blivit en legend. Bob Fine som spelade in alla dom klassiska skivorna under hela 50 talet för Mercury(Living Presence)använde tre stycken Telefunken U47 för sina inspelningar och han blev snabbt berömd för sina fina inspelningar som han gjorde under 50 och en bit in på 60-talet. B.Fine avled i cancer 1969 men hans fru Wilma Cozart Fine arbetar nu med att släppa så många som möjligt av BF´s fantastiskt fina inspelningar som han gjorde för Mercury. Bob Fine var en höjdare bland de musiktekniker som arbetade efter andra världskriget. Det är klart att det kan vara svårt att jämföra dåtiden med dagens tekniker men med tanke på att tekniken var mycket mer primitiv så tycker i alla fall jag att man kan bli imponerad. En annan sak som man kan bli lite förundrad över, är att man skulle kunna tro att stereotekniken började att användas inom grammofonindustrin...men det är helt fel det var den amerikanska filmindustrin som började i tidigt 40-tal. Grammofonindustrin började som först i tidigt 50-tal. Den tidigaste stereo inspelningen som jag känner gjordes av RCA Victor i oktober 1953 alltså ett år innan man gjorde den första svenska stereo inspelningen. Detta är också en spännande historia hur den inspelningen gick till och med vilken utrustning. Jag slutar nu för det här kan bli hur långt som helst.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-08 21:07

Hmm. Mitt svar som jag skrev på det här kom visst inte med.

Eller skrev jag det någon annanstans? :? Jag har blivit förvirrad på sistone... :roll:

Nåja, jag kan iaf redogöra för mikplacering live, åtminstone hur jag tänker:

- Kanalseparation, du vill inte vrida bort cymbalerna när du ska få baskaggen dovare.
- Signalstyrka, du får ett bättre signal to noise-förhållande om du har en stark signal, därigenom lägre dist.
- Rundgångskänslighet, de flesta PA:n som finns på marknaden läcker rätt mycket bakåt.

Dessutom så är det lite mer praktiskt. Det är inte så kul när det kommer en halvpackad sångare och sliter ner kondensatormikrofoner för 20k det första han gör när han går upp på scenen. Plus att du måste fixa det, och det är ofta en bit till scenen.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12469
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2004-04-09 19:38

Min syn på den här saken är att om man är ute efter att reproducera akustiska instrument naturtroget ska man hålla sig långt borta från allt vad processning heter och istället lägga lite mer tid på mikplaceringar o.s.v. Å andra sidan behöver man ju inte vara ute efter ett naturtroget ljud. Även om man inte är ute efter ett naturtroget ljud kan det dock vara en idé att ta det lite lugnt med processandet. Många inspelningar låter direkt öronpinande illa när man lyssnar på lite högre volym och det kan väl ändå inte vara meningen?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7459
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2004-04-09 21:47

Morello,

jag får komma förbi snart. Min flickvän återvänder en vända till Brasilien och då har jag mer tid till HiFi igen.

Jag PMar

Thomas


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster