http://mixonline.com/ar/audio_engineer_vocalist/
Läs noga och notera minst en sak

Moderator: Redaktörer
På den gamla goda, för det var den väl, vinyltiden, så var det väl bl a. Sheffield Lab som var extra noga med sina upptagningar mm. Har några sådana plattor med, och de låter helt klart mer mustiga på alla sätt jämfört med den övriga pöbeln av pop och tjo o tjim-plattor.....
Hotspur skrev:På den gamla goda, för det var den väl, vinyltiden, så var det väl bl a. Sheffield Lab som var extra noga med sina upptagningar mm. Har några sådana plattor med, och de låter helt klart mer mustiga på alla sätt jämfört med den övriga pöbeln av pop och tjo o tjim-plattor.....
Synd bara att musiken är så aptrist...
Thomas_A skrev:Är det den plattan som är blå-svart-vit på omslaget? Testade med Yello's skiva på Patrik Fs monsterhögtalare. Tufft.
T
Nagrania skrev:Jag misstänker att många på forumet inte känner till skillnaden mellan en limiter och en kompressor. Med en limiter kan man lätt klippa av alla toppar i musiken men det gör inte en kompressor.
Nagrania skrev:Dom gamla analoga kompressorerna färgade ljudet mycket mer en dagens digitala prylar som dessutom ofta är av flerbandstyp och därmed också kan användas som en eq.
Nagrania skrev:Det här är saker som alla rutinerade mixare känner till.
Nagrania skrev:Vi ska inte glömma bort att det i dag finns oerhört många media/ljudtekniker utbildningar i Sverige och jag har stött på många av dessa tekniker. Man märker snart deras brister men jag säger det att alla har vi varit gröna och man lär sig med tiden. Jag tycker att det är fel av amatörer på olika fora att dömma ut nästan alla ljudtekniker.
Ljud låter inte så sällan sämre i verkligheten än vad det sedan gör på skiva.
I studion krävs det ofta kompression om man vill uppnå någon speciell effekt.
Jag tycker att det är fel av amatörer på olika fora att dömma ut nästan alla ljudtekniker
Nagrania skrev:dawen: Jag vet inte hur pass rutinerad du är men jag snackar nödvändigtvis inte om dig utan det finns ju andra på forumet som tydligen kan allt om inspelning. Sedan de prylar som jag snackar om är nog i en helt annan division och alltså inte Behringer eller liknande. Du förstår dawen jag vet nog vad jag talar om eftersom jag jobbat med det här i flera år.
Thomas_A skrev:Hehe,
det var just sista låten som spelades. Även på mina små monitorer och de klarade det rätt hyfsat...dock med mycket konfladder.
Yello alltså.
T
norman skrev:morello: Tackar! får kolla upp dem och se om det passar min musiksmak
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster