Skrämmande läsning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Skrämmande läsning

Inläggav Morello » 2004-04-06 19:50

8O

http://mixonline.com/ar/audio_engineer_vocalist/

Läs noga och notera minst en sak 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-04-06 20:16

läst
That brings up the dilemma of knowing what you're listening for. “If you don't know where your mix is going, you can paint yourself into a corner by just farting around with cool, seductive technology,” Massenburg agrees

Dimitri

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-06 20:30

Vad jag syftade på är att alla klåpare som uttalat sig i artikeln nyttjar kompresor och/eller limiter för vokalistupptagning 8O

Det är ju roligt att det finns ett fåtal (1%?) seriösa inspelningstekniker trots allt. Telarc brukar stoltsera med att de varken nyttjar(missbrukar) kompressor, EQ eller limiter.
-Innehar F-skattsedel-

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-04-06 23:17

Jag har några inspelningar från Telarc, och de låter inte kattskit, om man säger så....

På den gamla goda, för det var den väl, vinyltiden, så var det väl bl a. Sheffield Lab som var extra noga med sina upptagningar mm. Har några sådana plattor med, och de låter helt klart mer mustiga på alla sätt jämfört med den övriga pöbeln av pop och tjo o tjim-plattor.....

Dr Tinnitus

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-04-07 08:58

På den gamla goda, för det var den väl, vinyltiden, så var det väl bl a. Sheffield Lab som var extra noga med sina upptagningar mm. Har några sådana plattor med, och de låter helt klart mer mustiga på alla sätt jämfört med den övriga pöbeln av pop och tjo o tjim-plattor.....

Synd bara att musiken är så aptrist... :twisted:

matson

Inläggav matson » 2004-04-07 11:00

Hotspur skrev:

Synd bara att musiken är så aptrist... :twisted:

Bestämmer/påstår vem?
:twisted:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-04-07 11:01

Påstår jag.

matson

Inläggav matson » 2004-04-07 11:41

Om man tycker att din åsikt är totalt befriad från intressant innehåll, så går det ju fint att fortsätta lyssna då alltså...

Puh...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-07 13:49

Jag skulle också vilja påstå att det mesta från dessa bolag är aptrist.

Det är jag i min fulla rätt att anse när det gäller musik. Alla har ju olika smak, inget mer med det. Å andra sidan har jag inget att invända alls mot de som gillar musik som jag inte gillar. När det gäller musik så måste man ju få tycka precis vad man vill.

Jag tycker t.ex. att Diana Krall också är aptrist, liksom jag just nu gillar Yellos nya platta, vilken kanske någon annan inte gillar. Men det spelar ju ingen roll vad andra tycker för mig.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-07 14:59

Å jag gillar både Fröken Krall och Herrarna Yello :lol:

Tack Johan för tipset om den nya Yello-plattan "eye" :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-07 15:14

Ja, visst e den bra!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-07 15:37

Är det den plattan som är blå-svart-vit på omslaget? Testade med Yello's skiva på Patrik Fs monsterhögtalare. Tufft.

T

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-07 15:46

Thomas_A skrev:Är det den plattan som är blå-svart-vit på omslaget? Testade med Yello's skiva på Patrik Fs monsterhögtalare. Tufft.

T

Stämmer. Dock är det bara sista låten (14) som bjuder på förstklassig dynamik 8)

Jag väntar med spänning på att min beställning från cdon ska komma. I den leveransen ska det finnas en annan Yello-skiva, nämligen "pocket universe" 8) (å naturligtvis en jazz-skiva också, nämligen Sara K "no cover") Å lite Peggy Lee å Elvis bör vara med också. :lol: :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-07 15:55

Pocket Universe låter tyvärr inte lika bra som den nya skivan. Men musiken är rätt bra.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-07 20:51

Johan_Lindros: "Jag skulle också vilja påstå att det mesta från dessa bolag är aptrist. "

Jag kan i viss mån hålla med Johan men om vi tittar på vilka produktioner Telarc har i sin katalog så finner man mycket klassiskt och en del jazz. När det gäller klassiskt vågar jag nog påstå att ingen skulle använda någon form av kompression eller ännu värre limitering. När det gäller jazzmusik så kan det i bland krävas någon form av kompression om en lite. Telarc producerar mest live jazz och där blir det genast lite enklare eftersom livemusik inte bör förändras allt för mycket. I studion krävs det ofta kompression om man vill uppnå någon speciell effekt. T.ex om man vill göra en ljudbakgrund som innehåller dynamiska ljud och som man vill ska ligga svagt samtidigt som alla instrument ska höras. Jag misstänker att många på forumet inte känner till skillnaden mellan en limiter och en kompressor. Med en limiter kan man lätt klippa av alla toppar i musiken men det gör inte en kompressor. Det handlar också mycket om vilken attack tid, hold och release tid man använder för den musik man producerar. Snabb attack betyder att man tar bort transienterna. Det är väl ingen som tror att Yello inte använder någon kompressor för att inte tala om ABBA. Dom gamla analoga kompressorerna färgade ljudet mycket mer en dagens digitala prylar som dessutom ofta är av flerbandstyp och därmed också kan användas som en eq. Det här är saker som alla rutinerade mixare känner till. Ljud låter inte så sällan sämre i verkligheten än vad det sedan gör på skiva. Vi ska inte glömma bort att det i dag finns oerhört många media/ljudtekniker utbildningar i Sverige och jag har stött på många av dessa tekniker. Man märker snart deras brister men jag säger det att alla har vi varit gröna och man lär sig med tiden. Jag tycker att det är fel av amatörer på olika fora att dömma ut nästan alla ljudtekniker. :evil:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-07 21:08

Nagrania skrev:Jag misstänker att många på forumet inte känner till skillnaden mellan en limiter och en kompressor. Med en limiter kan man lätt klippa av alla toppar i musiken men det gör inte en kompressor.

För att göra det lite enklare så är ju en limiter en kompressor med oändlig ratio, åtminstone om det är en bra sådan. Finns ju Behringerburkar som låter apa också...

[quote"Nagrania"]Det handlar också mycket om vilken attack tid, hold och release tid man använder för den musik man producerar. Snabb attack betyder att man tar bort transienterna.[/quote]
Ska man vara lite mer korrekt så betyder väl en snabb attacktid att man komprimerar även transienterna? Sedan beror det ju på ration och thresholden hur mycket transienter man tar bort.

Nagrania skrev:Dom gamla analoga kompressorerna färgade ljudet mycket mer en dagens digitala prylar som dessutom ofta är av flerbandstyp och därmed också kan användas som en eq.

Tja, det handlar väl inte om att man eq:ar, utan snarare komprimerar just de frekvenssegment som har lite för mycket dynamik?

Nagrania skrev:Det här är saker som alla rutinerade mixare känner till.

Ojsan, då saknar jag visst rutin :wink:

Nagrania skrev:Vi ska inte glömma bort att det i dag finns oerhört många media/ljudtekniker utbildningar i Sverige och jag har stött på många av dessa tekniker. Man märker snart deras brister men jag säger det att alla har vi varit gröna och man lär sig med tiden. Jag tycker att det är fel av amatörer på olika fora att dömma ut nästan alla ljudtekniker. :evil:

Jag har inte träffat mer än en tekniker som har utbildat sig på någon form av ljudteknikerutbildning som varit duktig, och då har jag ändå träffat en del. Den killen hade läst två år i Piteå, och är väldigt kompetent.

SAE's folk träffade jag en del av i Hultsfred och har snackat med en del av dem på internet. Ger inte direkt något bra intryck... Träffat en av deras studiotekniker som var väldigt trevlig dock, fast inte var han super på att mixa inte... :wink:

Men visst finns det bra utbildat folk, det gör det!

Nästa höst kanske jag flyttar till Piteå och lär mig ett och annat :roll: :lol:
Common sense is not that common.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-07 21:30

dawen: Jag vet inte hur pass rutinerad du är men jag snackar nödvändigtvis inte om dig utan det finns ju andra på forumet som tydligen kan allt om inspelning. Sedan de prylar som jag snackar om är nog i en helt annan division och alltså inte Behringer eller liknande. Du förstår dawen jag vet nog vad jag talar om eftersom jag jobbat med det här i flera år.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-07 21:40

Nagrania,

Ljud låter inte så sällan sämre i verkligheten än vad det sedan gör på skiva.

Jag tror din inställning till vad god ljudinspelning är skiljer sig diametralt från min. Jag får känslan av att, rätta mig om jag har fel, du ser signalen från mikrofonerna som en förutsättning för vidare behandling medelst kompressor, limiter med mera. För mig är kompressorn bara ett sätt att ta död på musikens naturliga dynamik, således att signalen efter kompressorn inte har så mycket med verkligheten att göra längre. Sedan kan jag försäkra dig om att jag är helt på det klara med hur en kompressor respektive limiter fungerar - jag har partiellt konstruerat en kompressor tillsammans med en god vän för många år sedan.

I studion krävs det ofta kompression om man vill uppnå någon speciell effekt.

Visst är det så - det handlar inte om att dokumentera ett akustiskt skeende, utan att medelst diverse apparater åstakomma något som inte har med instrumentens naturliga klang och dynamik att göra. Det finns tusentals exempel på att det du skriver stämmer :wink: Jag blir bara upprörd när jag hör dessa fonogram 8O

Jag tycker att det är fel av amatörer på olika fora att dömma ut nästan alla ljudtekniker

Jag tycker det är fel av ljudtekniker och masteringsnubbar att förstöra konst för all framtid. Ett bra exempel på en remastrad platta som låter helt kass är Dire Straits "Brother in Arms". Orginalet låter gansk bra, men nyutgåvan har Bob Ludvig lyckats förstöra så till den mildaste grad att den i princip är obrukbar 8O

För en tid sedan hade jag en ljudtekniker på besök när jag hade fest. Han berättade för mig att han gärna skruvade ner diskanten på gitarrförstärkare, mickade med Shure SM57 samt ökade diskanten på mixerkonsolen (Neve från 70-talet). 8O Är det att respektera det ljud som lämnar gitarrförstärkaren? Vidare berättade han att man med fördel komprimerar genom att överstyra magnetbanden 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-07 21:42

Nagrania skrev:dawen: Jag vet inte hur pass rutinerad du är men jag snackar nödvändigtvis inte om dig utan det finns ju andra på forumet som tydligen kan allt om inspelning. Sedan de prylar som jag snackar om är nog i en helt annan division och alltså inte Behringer eller liknande. Du förstår dawen jag vet nog vad jag talar om eftersom jag jobbat med det här i flera år.

Av ren nyfikenhet: Vilka mixerbord, mikrofoner och övriga apparater använder du när du gör en högklassig inspelningar? :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-07 21:47

Hehe,

det var just sista låten som spelades. Även på mina små monitorer och de klarade det rätt hyfsat...dock med mycket konfladder.

Yello alltså.

T

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-07 21:53

Thomas_A skrev:Hehe,

det var just sista låten som spelades. Även på mina små monitorer och de klarade det rätt hyfsat...dock med mycket konfladder.

Yello alltså.

T

T, kom förbi mig så ska vi spela sista spåret så att membranen landar på golvet 8O Har gjort lite justeringar av högtalarna sedan du lyssnade senast :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-07 21:56

Morello: Håller med om dina synpunkter angående inspelningsteknik om man spelar in livemusik och vill att det skall låta som vid inspelningstillfället, dock så kan man ju också som musiker vilja färga materialet som en del av själva musiken. T.ex. kanske det låter mer som musikern vill om han överstyr elbasen lite på rullbandaren istället för att använda nån annan basförstärkare eller liknande. (dock bör det ju vara de som gör musiken som bestämmer detta och inte nån masteringtekniker i efterhand...)

Inbillar mig också att det är mer nödvändigt med en kompressor på närmicade sång och instrumentupptagningar (=vore bättre om man inte kör närmicat när det inte är nödvändigt)

Vore kul att höra nån riktigt bra liveupptagning, svårt bara att hitta en sån med musik som man gillar... :cry:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-07 22:05

Norrman,

Här är några tips på inspelningar av god klass:

"Cantate Domino", Oscars motettkör (ett mästerverk inspelat av Bertil Alving 1976 i Adolf Fredrik's kyrka med två Pearl TC4 och en Revox A77-ingen kompressor)

Christy Baron's och Sara K's skivor från Chesky

Patricia Barber 'Café Blue' (Blue Note, inspelad av Jim Andersen med Sanken-mikrofoner)

'Peer Gynt ' & 'carmen' på (Telarc, ingen kompressor, EQ eller limiter)

'Bond and Beyond' med Erich Kunzel's orkester (Telarc)

8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-07 22:41

morello: Tackar! får kolla upp dem och se om det passar min musiksmak :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-07 22:54

norman skrev:morello: Tackar! får kolla upp dem och se om det passar min musiksmak :)

Får man fråga vad Norman lyssnar på? :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-07 23:08

Morello skrev:Får man fråga vad Norman lyssnar på? :D

Allt som jag tycker är bra... :wink: t.ex. Portishead, Primal scream, Tori Amos, Beth Orton, Pink floyd, Goldfrapp m.m. ...och så lite gammal synth ibland... :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-07 23:20

Morello blev du förbannad? :lol: Jag tror att du hänger för mycket upp dig på det här med kompressor och limiter. För min del så tycker jag att ett bra parrametrisktfilter kan göra undervärk om man har ett mindre vackert ljud. Sedan dom här exemplen som du gav på goda inspelningar...Alving, Per Gynt & Carmen, Kuntze...men det sa jag ju att man ska inte använda sig av kompressorer eller limitrar när man spelar in klassiskmusik. Om det gick så skulle jag gärna dema hur bra en kör kan låta om man gör en mindre process på mitt vis. Sedan det här om hur jag betraktar en mikrofonsignal så vill jag bara säga det att jag har två öron att lyssna med och det är med hjälp av dom som jag gör eventuella justeringar. Det är nämligen så att ljudvågorna tappar energi med avståndet till mikrofonen dessutom strålar frekvenserna åt lite olika håll från akustiska instrument. Morello du är ute fel när du säger att det inte ska vara mastringsteknikern som ska låta överstyra elbasen. Det går inte att göra sådant i efterhand utan vill man utnyttja bandets självlimitering ska man göra det vid inspelningen på den analoga mångkanalaren. För övrigt så är det nästan inte möjligt att göra det nu för tiden eftersom banden har blivit så bra att det krävs ansenliga nivåer för att komma dit hän. Patricia Barber Café Blue som jag inte hört men Jim Anderson som spelat in känner jag till. Hur kan du vara så säker på att han inte användt något filter eller änns en liten kompressor. Till sist...jag gillar inte heller limitrar och definitivt inte som man använder dom i dagens popmusik där man klipper av alla toppar så att musiken blir en tjock matta....inte kul.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-07 23:27

Nagrania: Det var jag som skrev det med att dista elbasen på rullbandet, dumt av mig att nämna masteringteknikern dock eftersom det ju blir lite svårt att dista bara elbasen på masterbandet... :oops: :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-07 23:40

Morello: "Av ren nyfikenhet: Vilka mixerbord, mikrofoner och övriga apparater använder du när du gör en högklassig inspelningar? "
Om jag nämner några saker så har vi ett stort Amek Mozart bord som ska bytas ut till sommaren mot ett digitalt Studerbord. Sedan har vi ett digitalt Soundtrackbord. Själv jobbar jag mest i Protool HD/24 tillsammans med Focusright 24 eller Procontrol.
Mikrofonerna...ja det är många det: Neumann, AKG, Sennheiser, Calrec, Sony, Shure och kanske någon till. Apparater som jag föredrar i dag är TC Electronik, dbx och Amek/Neve.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-04-07 23:44

Åhhh, Jag vill oxå se konerna trilla i golvet 8O Jag har alltid trott att Yello har haft grymt bra inspelningar.

"the ultimate low feqenzy"

"to old to live to young to die, i gave them what I had to give"

"we are good, cause only we can create the idea of his existense in our holy brains"

Jag tror jag spelade sönder subben i bilen idag, spår 7 DM exiter. Fett med destruktiv bas på hela den skivan. Det lät inte så mycket, men det gick inte se vad det var för bil bakom genom backspegeln.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi