Mastring,"djävulens drinkblandare" och annat om in

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Mastring,"djävulens drinkblandare" och annat om in

Inläggav Morello » 2004-04-11 00:41

Nagref: Tack för splitting. Ordning och reda igen 8)
Senast redigerad av Morello 2004-04-11 18:05, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

hifirocker
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav hifirocker » 2004-04-11 01:12

högklassig, rundtagande kondensatormikrofon


Morello:
Det var förbannat tjat om kondensatormickar.... :lol: :lol:
Kunde inte låta bli... 8)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-11 01:18

hifirocker skrev:
högklassig, rundtagande kondensatormikrofon


Morello:
Det var förbannat tjat om kondensatormickar.... :lol: :lol:
Kunde inte låta bli... 8)


Ja, dynamiska mikrofoner borde inte vara tillåtet vid ljudinspelning 8) Snart kanske pop-branschen börjar göra inspelningar med shot-gun-mikrofoner 8O 8O 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

hifirocker
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav hifirocker » 2004-04-11 10:05

Morello: trots att jag spelar i band och har spelat in ett antal demos och nyligen till och med en egen EP så har dålig koll på mikrofoner men jag vet att han som vi brukar, eller snarare har spelat in de senaste 6 skivorna med, använder ofta en billig mick när han spelar in elgitarrer för den fångar upp elgitarrens/marshallförstärkarens sound på ett (subjektivt) bättre sätt än hans dyrare 10kkr mick. Han lät mig höra skillnaden och i det fallet var jag nog beredd att säga att den billigare 1kkr micken fångade upp gitarrens sound på ett behagligare sätt. Det var ganska små skillnader men fullt hörbara.
Men som du skrev tidigare i en annan tråd tycker jag det verkar eller borde vara vettigt att micka upp en bit från förstärkaren när man spelar in för att få en mer naturlig upptagning av gitarrförstärkarens ljud.

När vi spelade in senast exprimenterade ljudteknikern lite genom att sätta en mick nära intill gitarrförstärken samt en mick typ 2 m från gitarrförstärkaren i hörnet av inspelningsrummet.
Resultatet blev inte så bra till vår musik så vi beslut för att spela in som vanligt, dvs, närmickat vilket jag fram tills nu trodde var det normala och korrekta sättet.
Ja, ja tills nästa gång har man kanske lite fler synpunkter på hur man kan spela in gitarrljudet.

Men nu kommer det värsta, vi mastrade EPn på cutting room (HUGA!) nej allvarligt talat, så farligt var det inte.
Ljudet hade en viss burkig karaktär från mixningen vilket cutting room lyckades förändra så att det upplevdes som att ljudet släppte lite bättre från högtalarna och kom ut mer i rummet.
Samtidigt önskar man att man kan göra en så pass bra mixning att man slipper mastra (eller det kanske inte går när man spelar rock?).

Finns det några tillfällen då mastring faktiskt kan tillföra något positivt utan att man "tar bort musik" (dvs komprimerar, limiterar osv)??

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12498
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2004-04-11 12:29

Om det här med gitarrer och närmikning: Det blir ett speciellt sound när man sätter miken tätt intill förstärkaren och är man ute efter det soundet måste man nog nästan göra så, däremot kommer det ju inte att låta som gitarren låter i verkligheten, men det är ju inte säkert att man vill det heller. Själv föredrar jkag oftast att ha miken en bit bort. Annars stör jag mig nog betydligt mer på alltför närmikad och komprimerad sång. Jag vill helst slippa höra sångarens salivsmaskanden alltför tydligt. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-11 12:50

Nagrania,

Jag känner till en studio i södra sverige som tidigare alltid lät elgitarrister jämföra hur det blir med Shure SM57 resp kondensator från Neumann. Detta gjordes eftersom gitarristerna insisterade på SM57:an. Efter jämförelsen fördrog alla det mer koorrekta ljudet från Neumann-mikrofonen 8) Har man en fin Marschall kan jag inte i min vildaste fantasi förstå varför man vill förändra soundet. Spelade i band när jag var yngre och båda gitarristerna hade Marschall (låda+rör-topp) och dessa stärkare låter verkligen bra i mina öron. En bidragande orsak var säkert att de lirade på fina instrument också (Gibson Le Paul och ES32) :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

hifirocker
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav hifirocker » 2004-04-11 13:46

Gibson + Marschall är precis vad jag lirar på också och det låter underbart bra, särskilt rent ljud utan dist har en grymt trevlig klang.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-11 14:02

hifirocker skrev:Men som du skrev tidigare i en annan tråd tycker jag det verkar eller borde vara vettigt att micka upp en bit från förstärkaren när man spelar in för att få en mer naturlig upptagning av gitarrförstärkarens ljud.

Trummor, framför allt baskagge, kan bli riktigt snygg om man mikar lite på avstånd, imho.

hifirocker skrev:Ljudet hade en viss burkig karaktär från mixningen vilket cutting room lyckades förändra så att det upplevdes som att ljudet släppte lite bättre från högtalarna och kom ut mer i rummet.
Samtidigt önskar man att man kan göra en så pass bra mixning att man slipper mastra (eller det kanske inte går när man spelar rock?).

Klart det går! Varför skulle det inte gå? Men, det är nog svårt att få till det bra om man inte har en bra lyssning i studion. Sedan så är det skönt att ha "friska öron" när man ska lyssna på hela mixen och inte bara spela in ett instrument. Det är bra att ta en paus i inspelandet, få lite mat i kroppen och lyssna på annat än sin musik ett tag. Har man spelat in några dagar i sträck så kan man bli rätt less på den...[/quote]

Nagrania skrev:Finns det några tillfällen då mastring faktiskt kan tillföra något positivt utan att man "tar bort musik" (dvs komprimerar, limiterar osv)??

Självklart. Annars skulle det väl aldrig mastras?

Men, det är, enligt mig, i princip enbart då något gått snett i mixningen. Och, då kan man ju lika gärna ordna till det i mixningen.
Common sense is not that common.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-11 17:02

Nagrania skrev:
Finns det några tillfällen då mastring faktiskt kan tillföra något positivt utan att man "tar bort musik" (dvs komprimerar, limiterar osv)??

dawen: Självklart. Annars skulle det väl aldrig mastras?

När jag jag ställde frågan så hade jag egentligen svaret. Helst skulle man ju vilja slippa att mastra men ibland är det nödvändigt men det är inte alltid så lätt eftersom materialet är redan färdig mixat. Vi skulle kunna jämföra med en gammal färgfilm från 60 talet eller tidigare...färgerna är bleka och ljudet är dåligt. Vad gör man? Jo man renoverar som också är ett slags mastring. Oftast får man hör och häpna bättre resultat än originalet en gång var. Jag menar inte att det alltid blir bättre men det borde inte bli sämre i alla fall. Det krävs faktiskt en hel del skicklighet och omdömme och jag själv skulle nog föredra att jobba tillsammans med kunden som bollplank. Enligt min mening ska man använda parrametriska/dynamiska filter och/eller en flerbandskompressor och om möjligt inga limitrar. Jag kom just att tänka på förr när man envisades med att göra om mono till stereo(apstereo). Basen i ena kanalen och diskanten i den andra eller alt. reverbet. :?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-11 17:27

Fast, när det rör sig om en inspelning med bra inspelningstekniker så ska man ju inte behöva mastra alls. Det är ju bara ologiskt!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-11 18:12

Ang mastering:

Jag har haft förmånen att få jämföra några fonogram före respektive efter mastering. Tack till Gert Palmkrantz och Didrik de Geer för detta. (detta skeddde under två olika LTS-möten)

Gemensamt för dessa jömförelser är att den mastrade versionen undantagslöst lät avsevärt sämre än 2-kanalsmixen före mastering. Skräckexemplet var när Didrik lirade 'big world' med Emilio. Den mastrade versionen led inte bara av svår kompression och distorsion, utan man hade till och med lyckats förstöra vokalistens diktion så till den mildaste grad att det i vissa partier var svårt att höra vad vokalisten sjöng. 8O

För mig ärt det helt absurt att försöka fixa en tafflig mix utan att ha tillgång till flerkanalsbandet. Vill man justera nivån på ett enskilt instrument är det ju mixen som skall göras om - inte justeras medelst smalbandiga filter, kompressorer med mera. En mastering-snubbe har bara den stora penseln att tillgå, samtidigt som man i studion (om man lagt varje instrument på olika spår) har tillgång till den fina penseln :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-11 19:25

Helst skulle man ju vilja slippa att mastra men ibland så är det bra att kunna göra sådant.
dawen du borde ju veta att många sitter hemma och spelar in sin musik på datorn med kanske inte allt för bra högtalare. Då kan det ju vara bra att kunna mastra. Jag har själv hjälpt till att fixa upp färdigmixat material från 70-talet med gott resultat. Gamla analoga band brukar också förändras med tiden och därför kan det behövas lite makeup.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-11 22:31

Jojo, självklart förstår jag hur du menar Nagrania!

Men, jag vet inte om jag skulle vilja kalla putsning av 30 år gammalt material mastring. Snarare...rekonstruering :wink:
Common sense is not that common.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-11 23:12

Jag vill inte kalla det för rekonstruktion. För trettio år sedan fanns inte samma braiga utrustning som vi har idag t.ex dynamiska filter eller flerbandskompressor(tre eller flera band). Parrametriska filtren var inte heller så väl utvecklade som idag. API tillverkade ett trebands filter som idag är en legend annars var dom mest avancerade filtren av fast typ t.ex med tre och upp till fem fasta frekvenser för varje område(Spectra Sonic 502). Jag har en del direckt graverade vinylskivor från den tiden och man kan säga att skivorna inte har den briljans och djupbas som man kan höra idag på många CD skivor. Jag har köpt några vinyler (180 gr) på mässan för att kunna jämföra med dom gamla pressningarna och CD skivorna. Jag får väl återkomma om det när jag lyssnat på skivorna.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-11 23:24

Jag tror det kan vara vettigt att skilja på mastring av ny musik å ena sidan och å andra sidan rekonstruktion av gamla murkna analgband med mera 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
marie
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2004-02-12

Inläggav marie » 2004-04-12 12:19

hej morello
först lite gnäll,du är ju bäst på att hitta små sakfel,det finns ingen gibsongura som heter es 32, och jim marshalls skitiga förstärkare heter just marshall.:wink:
mastering är en nödvändig anpassning som inte har med mixningen att göra, för att kunna göra en säljbar platta som funkar i folks urusla spelare nivå och dynamikmässigt. för den jättelilla gruppen folk som har bättre saker att spela på görs en del plattor som är bättre.

//Marie A

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 12:41

Marie,

:oops: Det var inte min avsikt att stava Marshall fel. Jag ber verkligen Jim om ursäkt för detta. Undrar dock vad guran heter. Jag minns tydligen fel - det var 10 år sedan jag slutade spela i det bandet. Jag ska försöka ta reda på den korrekta modellbeteckningen. Gitarren var röd och såg ut som en gura blues-snubbar brukar använda. Snygg som få var den :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12498
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2004-04-12 13:24

En ES 320 kanske? Bild

hifirocker
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav hifirocker » 2004-04-12 15:50

Morello:

Mer eller mindre alla pop/rock plattor mastras ju idag.
Gjordes inte det förr?
Typ i början av 90-talet eller längre tillbaka.

Mina gamla Guns n Roses plattor tycker jag låter grymt mycket bättre än många av dagens rockplattor.

Hur tycker du jag bör argumentera mot mina bandpolare (som inte är särskilt hifiintresserade) vid nästa inspelning, hur skall jag lägga fram argumenten om att vi bör nog inte mastra utan satsa allt på en riktigt bra mix istället.

Ofta påpekas det från dem och andra jag pratat med som spelar i band (som antagligen inte heller är intresserade av hifi) att inspelningen inte "låter lika bra" utan mastring, det blir mer tryck och anslag efter mastring, bättre alltså, enligt dem.
Finns det några bra sätt att säga, nej det låter inte bättre, det låter sämre eftersom man....här vet jag inte ju inte riktigt vad jag ska säga.
Några bra och tunga argument mot mastring tack!
Jag vill ju försöka lägga upp det konstruktivt för bandpolarna utan att de börjar trakasera en för att vara "ljudnörd".... :wink:

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 16:00

hifirocker,

Tror det bästa är att göra så här: Tag en CDR med 2-kanalsmixen och en annan CDR med den mastrade mixen, sätt polarna i soffan framför en högklassig anläggningen och spela skivorna för dem. Tillse dock att spela den mastrade på lägre nivå, således att medelnivån blir lika. Föredrar de trots allt den söndermastrade versionen återstår inte mycket att göra. Naturligtvis bör ju inspelningen var av god klass och inte inspelad med leksaksutrustning. 8) Avslutningsvis kan du ju fråga vilken av versionerna som påminner om dur det faktiskt låter direkt från instrumenten. Speciellt trummor brukar få ett extremt overkligt sound efter kompression. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19286
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-12 17:02

hifirocker: Jo, det mastrades förr, men av andra skäl än idag. Då var det främst för att anpassa inspelningarna till det då härskande mediets (LP) brister. Idag har vi CD och det mer högklassiga DVD-A. Det finns enligt mig inget tekniskt behov av att hålla på med mastring idag. Vill man ha komprimerat och sunkigt ljud kan det enkelt erhållas redan vid flerkanalsmixningen. Enda anledningen till att det mastras idag är som jag ser det:

1. Skicklig marknasföring från mastringstudios mot skivbolag (som ju i regel styrs av ekonomer, inte tekniker, som dessutom inte verkar vara intresserade av musik)

2. Det finns en uppfattning framför allt inom komersiell radio att folk vill ha en jämntjock smet som är "lätt att lyssna till" och man tror också att kraftig kompression gör att stationen låter "bättre" eller åtminstone starkare.

3. Nästan all musik som säljer i större mängder (och som därmed också påverkar det övriga utbudet) riktar sig framför allt till barn under 18 år. Och dom skiter toligen i hur det låter. Här kan man misstänka att skivbolagen vill att plattorna ska låta så mycket och "fett" som möjligt på en ghettoblaster eller motsavarande.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 17:08

Vill komplettera Max inlägg med en sak :wink:

På LP-tiden var mastering helt nödvändig, eftersom man måste köra mixen genom ett RIAA-filter innan signalen kommer till dosans slutsteg. Vidare monomixade man basregistret.

Å sen undrar jag vad kommentaren om att skivbolag stys av ekonomer har med detta att göra. :?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19286
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-12 17:31

Morello skrev:
Å sen undrar jag vad kommentaren om att skivbolag stys av ekonomer har med detta att göra. :?


Ekonomerna vill tjäna penagar (det vill alla). Intreset för och kunskapen om välljud tycks så vitt jag kan bedömma som starkt begränsad. Har dom verkligen den kunskapen som krävs för att förstå varför det låter som det gör? Har dom kunskapen om vad konsumenterna vill och/eller behöver ha?

Ambitionen verkar alltså BARA vara att tjäna pengar. Och man gör då det man tror man tjänar mest pengar på. Att sätta sig in i mastring, dynamik, frekvensomfång och annat tekniskt tjafs, det säljer man väl inga skivor på, eller...?

Med mer tekniker och/eller musikälskare i ledningen skulle man få ett vidgat intresse. Inte bara tjäna pengar, utan även leverera en produkt av bästa möjliga kvalitet. Tekniker har ofta en stark yrkesstolthet vilket ledningen i "dom stora bolagen" helt uppenbart saknar. Nu inte sagt att alla tekniker är så ***** bra, inte alls. Men jag tror det kräver en viss insikt i det tekniksa för att kunna förstå processen att skapa just det vi alla vi ha: Välljudande skivor med bra musik.

hifirocker
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav hifirocker » 2004-04-12 17:48

Tackar hjärtligt för era svar!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 17:48

Max,

Tror du att det är ledningsgruppen (helt oaktat om denna består av ekonomer, jurister och/eller ingenjörer) som bestämmer om en produktion skall skickas till mastering eller ej? 8) Sett ur ett ekonomiskt perspektiv är ju mastering helt vansinngt, då en känd mastering-studio debiterar hutlösa belopp 8O Vill minnas att Bob Ludvig (som för övrigt förstört Dire S 'brother in arms' med flera) debiterar cirka 1 000 USD /timme 8O 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19286
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-12 17:59

Morello skrev:Max,

Tror du att det är ledningsgruppen (helt oaktat om denna består av ekonomer, jurister och/eller ingenjörer) som bestämmer om en produktion skall skickas till mastering eller ej? 8) Sett ur ett ekonomiskt perspektiv är ju mastering helt vansinngt, då en känd mastering-studio debiterar hutlösa belopp 8O Vill minnas att Bob Ludvig (som för övrigt förstört Dire S 'brother in arms' med flera) debiterar cirka 1 000 USD /timme 8O 8O


Nej, inte om en produktion ska mastras. Men kolla hur det ser ut genrellt. Nästan allt mastras, knappt någon skiva kommer ut "på sidan om". Det borde vara tvärtom. Sådant skulle ledningen lätt kunna ordna om bara viljan fanns.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-12 18:03

Det är kunden som bestämmer och inte teknikern. Om kunden inte vill ha någon mastring så är det ju faktiskt ingen som tvingar honom eller hur. Skjut inte på teknikern. När det gäller dom kommersiella radiokanalerna så är det nog så att man vill höras...även i bullriga bilar.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 18:07

Jag tror snarast detta är en fråga som bör tas med producenter, musiker och ljudtekniker 8)

Det lustiga är att mer högklassig musik, som klassiskt dito, jazz och annan akustisk musik, har klarat sig mycet bättre från "djävulens drinkblandare". Värst drabbad är ju pop och sådant som spelas mer som bakgrundsmusik (jfr. reklamradio) med mera. Telarc använder ju till och med frånvaron av kompression och EQ som ett marknadsföringsargument :P

8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 18:12

Nagrania skrev:Det är kunden som bestämmer och inte teknikern. Om kunden inte vill ha någon mastring så är det ju faktiskt ingen som tvingar honom eller hur. Skjut inte på teknikern. När det gäller dom kommersiella radiokanalerna så är det nog så att man vill höras...även i bullriga bilar.


Det köper jag inte. Jag känner till fall där producent&tekniker samt musiker specifikt bett att DAT-bandet INTE skulle manipuleras på något vis vid överföring till CD. Detta skedde ändå och upptäcktes av ljudteknikern först när fonogrammen stod i butik 8O

Känner till ett liknande fall där själva CD-fabriken mixtrade med det som fanns på den CDR eller om det var DAT, som skickades dit. I detta fall belv producenten vansinnig. Efter ett mycket långt samtal med fabriken så dom : "We have done absolutely nothing to the sound..only a littele bit of EQ" 8O 8O 8O Jag vill minnas att det slutade med att fabriken inte fick betalt och hela leveransen kasserades. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 18:15

Morello skrev:Värst drabbad är ju pop och sådant som spelas mer som bakgrundsmusik (jfr. reklamradio) med mera.

Bakgrundsmusik? T.ex. jazz och annan sån där hissmusik? :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Sanny_X
 
Inlägg: 6114
Blev medlem: 2003-10-12
Ort: Göteborg

Inläggav Sanny_X » 2004-04-12 18:17

Morello

Varför är klassiskt och jazz "högklassig musik", och pop bakgrundsmusik?

mvh
Sanny_X

Edit : dawen: Du hann först :wink:
Senast redigerad av Sanny_X 2004-04-12 18:19, redigerad totalt 1 gång.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 18:19

Sanny_X skrev:Varför är klassiskt och jazz "högklassig musik", och pop bakgrundsmusik?

Eftersom rika människor generellt sett lyssnar på jazz och "västerländsk konstmusik" :wink:
Common sense is not that common.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-12 18:19

TELARC!! Det är ju en helt annan typ av musik som inte kräver någon kompression. Det har vi ju talat om eller hur Morello. Klassiskmusik är klassiskmusik och live jazz ska låta live och inte som en studioprodukt. 8)

Användarvisningsbild
Sanny_X
 
Inlägg: 6114
Blev medlem: 2003-10-12
Ort: Göteborg

Inläggav Sanny_X » 2004-04-12 18:19

:D :lol: :D
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 18:21

Nagrania skrev:TELARC!! Det är ju en helt annan typ av musik som inte kräver någon kompression. Det har vi ju talat om eller hur Morello. Klassiskmusik är klassiskmusik och live jazz ska låta live och inte som en studioprodukt. 8)

Men, Nagrania, välspelad pop behöver inte heller någon kompression.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 18:23

Sanny_X skrev:Morello

Varför är klassiskt och jazz "högklassig musik", och pop bakgrundsmusik?

mvh
Sanny_X

Edit : dawen: Du hann först :wink:


Jag ville bara se om någon reagerade :wink: :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 18:25

dawen skrev:
Sanny_X skrev:Varför är klassiskt och jazz "högklassig musik", och pop bakgrundsmusik?

Eftersom rika människor generellt sett lyssnar på jazz och "västerländsk konstmusik" :wink:



Finns det verkligen en sådan koppling? 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 18:30

Nagrania skrev:TELARC!! Det är ju en helt annan typ av musik som inte kräver någon kompression. Det har vi ju talat om eller hur Morello. Klassiskmusik är klassiskmusik och live jazz ska låta live och inte som en studioprodukt. 8)


Jo, men måste en studioprodukt låta komprimerad och sönderskruvad? Jag har inget mot studioprodukter. De Patricia Barber-fonogram jag talade om förut är studioprodukter, men låter ändå mycket dynamiskt, rent och i största allmänhet obeslöjat. Jag lyckades till och med överstyra ett 400 W Bryston 4B-ST med Barber. 8O Med ett typiskt pop-fonogram hade både högtalarna och öronen brunnit upp på grund av den höga medelnivån, som i sin tur är en produkt av kompressorn 8)

Har du letat upp Barber ännu? :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 18:31

dawen skrev:
Nagrania skrev:TELARC!! Det är ju en helt annan typ av musik som inte kräver någon kompression. Det har vi ju talat om eller hur Morello. Klassiskmusik är klassiskmusik och live jazz ska låta live och inte som en studioprodukt. 8)

Men, Nagrania, välspelad pop behöver inte heller någon kompression.


:idea: Just det :idea:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-12 18:44

Morello: "Det köper jag inte. Jag känner till fall där producent&tekniker samt musiker specifikt bett att DAT-bandet INTE skulle manipuleras på något vis vid överföring till CD. Detta skedde ändå och upptäcktes av ljudteknikern först när fonogrammen stod i butik."

Som kund brukar man få en provpressning och i vilket fall som helst så kan man begära det. Vad jag minns från min tid som mastrare så kan kunden vara med vid mastringen. Sedan det här med att lägga till lite Eq....det är en smaksak. Jag är ganska säker på att jag inte delar din ljuduppfattning eftersom jag gillar briljans och fläsk. Om man spelar in musik utan att använda sig av några som helst filter så blir det ganska trist att lyssna på. Men det är ju klart att om en inspelning är välekvaliserad så finns det naturligtvis ingen anledning att ändra på det. De flesta som jag har visat på skillnaden med och utan har köpt mitt resonemang.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 18:45

Morello skrev:
dawen skrev:
Sanny_X skrev:Varför är klassiskt och jazz "högklassig musik", och pop bakgrundsmusik?

Eftersom rika människor generellt sett lyssnar på jazz och "västerländsk konstmusik" :wink:



Finns det verkligen en sådan koppling? 8O

Finns det verkligen en smiley bakom det jag skrev? 8O :roll: :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 18:46

Nagrania skrev:från min tid som mastrare

Från din tid som syndare :roll: :twisted:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
marie
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2004-02-12

Inläggav marie » 2004-04-12 18:50

morello, gissar det var en gibson 335.
sen lite om mastering som verkar va ett förvirrat ord:

The Craft of CD Mastering
The audio mastering engineer is a specialist who spends his or her entire time perfecting the craft of mastering. Audio mastering is performed in a dedicated studio with quiet, calibrated acoustics, and a single set of wide-range monitors. Signal paths are kept to a minimum and often customized gear and specialized tools are used. The monitors should not be encumbered by the interfering acoustics of large recording consoles, racks or outboard gear. In other words, the acoustics are first optimized, and all other considerations must be secondary to the acoustics. For optimum results, mastering should not be performed in the same studio as the recording or with the same engineer who recorded the work. It is important to find a mastering engineer who will bring his expertise and unique perspective to an album project, to produce that final polish that distinguishes an ordinary recording from a work of art.

Can't I just mix to DAT?
Seven reasons why you need mastering.

Every recording deserves good mastering. When you're through mixing, your work is not finished. Mastering adds polish, it sounds more than just a record...it becomes a work of art. The songs work together seamlessly, their sound can take on a dimensionality and life that enhances even the best mixes. Here are seven reasons why Mastering is needed.


1. Ear Fatigue
Most music today is produced by recording a multi track tape. The next step is the mixdown. This mixdown may take anywhere from 4 hours to 4 weeks, depending on the producer's predilections, the artist's whims, and the budget. Usually each tune is mixed in isolation. Rarely do you have the luxury to switch and compare the songs as you mix. Some mixes may be done at 2 o'clock in the morning, when ears are fatigued, and some at 12 noon, when ears are fresh. The result: Every mix sounds different, every tune has a different response curve.


2. The Skew of the Monitors
Monitoring speakers. It's amazing when you think about it, but very few studios have accurate monitor systems. Did you know, placing speakers on top of a console creates serious frequency response peaks and dips? A typical control room is so filled with equipment that there's no room to place a monitor system without causing comb-filtering due to acoustic reflections. And though your heart is filled with good intentions, how often do you have time to take your rough mixes around, playing them on systems ranging from boomboxes to cars to audiophile systems? Usually there is no time to see how your music will sound on various systems in different acoustic environments. The result: your mixes are compromised. Some frequencies stand out too much, and others too little.


3. More Me
The producer was supposed to be in charge. He tried to keep the artists out of the mix room. But something went out of control. The producer was gone for the day, or the bassist had a fit of megalomania. Or the artist decided to be his/her own producer. Whatever....all the mixes sound like vocal, or bass, or (fill in appropriate instrument) solos.


4. May I Have Your Order, Please
When mixing, you (the producer) often have no idea what order to put the tunes until after all the mixes are completed. If you physically compile these songs at unity gain, and listen to them one after another, it probably won't sound like "a record." Some tunes will jump out at you, others will be too weak; you may discover (belatedly) that some tunes are too bright or weak in the bass, or that the vocal is a little weak, or that the stereo separation is too narrow. These things actually happen, even after weeks in the studio, and the problems sometimes don't become apparent until the album is assembled in its intended order, or auditioned in a good monitoring environment.


5. The Perspective of another Trained Ear. The Buck Stops Here.
The Mastering engineer is the last ear on your music project. He can be an artistic, musical, and technical sounding board for your ideas. Take advantage of his special ear... many beautiful music projects have passed through his studio. You may ask him how he feels about the order of your songs, how they should be spaced, and whether there's anything special that can make them stand out. He'll listen closely to every aspect of your album and may provide suggestions if you're looking for them.


6. Midi Madness
Lately it sounds like everyone is using the same samples! Acoustic sounds are coming back in vogue, but perhaps you haven't got the budget to hire the London Symphony. So, you had to compromise by using some samples. But you shouldn't compromise on mastering. Good mastering can bring out the acoustic quality in your samples, increasing your chance of success in a crowded music field.


7. Don't Try This at Home
The invention of the Digital Audio Workstation (DAW) and the digital mixer is an apparent blessing but really a curse. Many musicians and studios have purchased low cost DAWs and digital mixers because they have been led to believe that sound quality will improve. Unfortunately, it's real easy to misuse this equipment. We've found many DAWs and digital mixers that deteriorate the sound of music, shrink the stereo image and soundstage, and distort the audio. There are several technical reasons for these problems-usually wordlength and jitter are compromised in these low-cost systems. Therefore, we recommend that you protect your audio from damage; use a mastering studio that employs a high-resolution system that enhances rather than deteriorates audio quality. Prepare your tapes properly, and avoid the digital pitfalls. Use the informative articles at theDigital Domain web site as resources to help you avoid audio degradation. When in doubt, take this advice: mix via analog console to DAT or analog tape, and send the original tapes to the mastering house. You'll be glad you did.

Those are only some of the reasons why, inevitably, further mastering work is needed to turn your songs into a master, including: adjusting the levels, spacing the tunes, fine-tuning the fadeouts and fadeins, removing noises, replacing musical mistakes by combining takes (common in direct-to-two track work), equalizing songs to make them brighter or darker, bringing out instruments that (in retrospect) did not seem to come out properly in the mix. Now, take a deep breath and welcome to the world of CD mastering.

http://www.digido.com


//Marie A

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-12 18:59

Morello: "De Patricia Barber-fonogram jag talade om förut är studioprodukter, men låter ändå mycket dynamiskt, rent och i största allmänhet obeslöjat. "

Jo just det men Jim har handjagat varje kanal i Protool:en och därmed så behövs ju ingen kompressor. Till Protool finns ett helt gäng av olika pluggar...man kan inte ha alla hundratals pluggar och det blir oftast så att man använder ett litet begränsat antal av pluggar. TC har två pluggar som är en tre eller fembands-kompressor som är fantastikst bra. Jim Anderson kanske inte känner till den därför så har han valt att handjaga. Jag brukar själv handjaga röster för att få en för örat jämn nivå. 8)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 18:59

marie skrev:The audio mastering engineer is a specialist who spends his or her entire time perfecting the craft of mastering.

I en perfekt värld ja. Hur kan det då komma sig att en del skivor låter mycket bättre innan mastring?

marie skrev:Audio mastering is performed in a dedicated studio with quiet, calibrated acoustics, and a single set of wide-range monitors. Signal paths are kept to a minimum and often customized gear and specialized tools are used. The monitors should not be encumbered by the interfering acoustics of large recording consoles, racks or outboard gear. In other words, the acoustics are first optimized, and all other considerations must be secondary to the acoustics.

Vad för "special tools"? Jag trodde att lite skojigare studios hade rena lyssningsrum också. De studios jag varit i på senare tid har iaf haft andra rum än kontroll- och inspelningsrum.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 19:01

Nagrania skrev:Morello: "Det köper jag inte. Jag känner till fall där producent&tekniker samt musiker specifikt bett att DAT-bandet INTE skulle manipuleras på något vis vid överföring till CD. Detta skedde ändå och upptäcktes av ljudteknikern först när fonogrammen stod i butik."

Som kund brukar man få en provpressning och i vilket fall som helst så kan man begära det. Vad jag minns från min tid som mastrare så kan kunden vara med vid mastringen. Sedan det här med att lägga till lite Eq....det är en smaksak. Jag är ganska säker på att jag inte delar din ljuduppfattning eftersom jag gillar briljans och fläsk. Om man spelar in musik utan att använda sig av några som helst filter så blir det ganska trist att lyssna på. Men det är ju klart att om en inspelning är välekvaliserad så finns det naturligtvis ingen anledning att ändra på det. De flesta som jag har visat på skillnaden med och utan har köpt mitt resonemang.


Såg du mitt inlägg om jämförelse? Av alla som deltog (runt 100 personer) var det inte någon som påstod sig föredra den sönderskruvade versionen 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-12 19:08

dawen: "Från din tid som syndare :roll: :twisted: "

Det var ingen som klagade i alla fall. Morello jag skulle också föredra en icke söderskruvad version. :? :lol:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 19:09

Närå Nagrania, det förstår jag, och jag skojade ju bara!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 19:41

Nagrania skrev:dawen: "Från din tid som syndare :roll: :twisted: "

Det var ingen som klagade i alla fall. Morello jag skulle också föredra en icke söderskruvad version. :? :lol:


Blir ju lite nyfiken. Kan du ge exempel på fonogram som du mixat och/eller mastrat? Vilka studios har du jobbat på? :lol:

Ett litet förtydligande: Det är inte en mild kompression pga. att en vokalist svajar lite vid mikrofonen osv som jag tar stort avstånd från - det är extrema ingrepp med kompressor/limiters, EQ med mera som jag avskyr. 8O Lyssna tex. på Kent's album - det låter ju fullständigt apa :cry: När fonogrammen börjar låta som reklamradion, som nästan kan liknas vid en signal som passerat en klassisk diod-limiter 8O , då drar jag på näsan :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12498
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2004-04-12 20:05

marie, varifrån kom den texten? Den låter som tagen ur ett reklamblad för en masteringstudio. Den beskriver visserligen flera problem som är nog så viktiga att ta hänsyn till, men jag tror inte mastering är den bästa lösningen. Visst är det bra med en kontrollerad akustisk miljö o.s.v. men bör man inte ha det redan i inspelningsstudions kontrollrum? Samma med taffliga mixar o.s.v. det går inte att åtgärda på ett vettigt sätt vid mastering, utan då får man göra om mixen. Sedan att masteringen skulle vara det som gör musiken till konst hoppas jag ingen tror på.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-12 20:08

Morello: "När fonogrammen börjar låta som reklamradion, som nästan kan liknas vid en signal som passerat en klassisk diod-limiter , då drar jag på näsan."

Jag med. Kent! Jag lyssnar inte på Kent för det är säkert inte min musik och jag misstänker att jag är för gammal för det. Jag vill lyssna på bra musik.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 20:23

Det där med örontrötthet är ju någonting som man vet om väldigt väl i en studio också, och sitter man och spelar in på nätterna eller inte tar ordentliga raster, har man ändå råd med mastring då?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 20:34

Nagrania skrev:Morello: "När fonogrammen börjar låta som reklamradion, som nästan kan liknas vid en signal som passerat en klassisk diod-limiter , då drar jag på näsan."

Jag med. Kent! Jag lyssnar inte på Kent för det är säkert inte min musik och jag misstänker att jag är för gammal för det. Jag vill lyssna på bra musik.


:lol: Kent=oljud :lol: Jag tog det bara som ett exempel på ultra-taffliga inspelningar. Jag lovar att jag inte har några Kent-plattor i mitt fonotek :wink: Nu är det Diana Krall i spelverket. Låter helt ok måste jag säga :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 20:44

Magnuz skrev:marie, varifrån kom den texten? Den låter som tagen ur ett reklamblad för en masteringstudio. Den beskriver visserligen flera problem som är nog så viktiga att ta hänsyn till, men jag tror inte mastering är den bästa lösningen. Visst är det bra med en kontrollerad akustisk miljö o.s.v. men bör man inte ha det redan i inspelningsstudions kontrollrum? Samma med taffliga mixar o.s.v. det går inte att åtgärda på ett vettigt sätt vid mastering, utan då får man göra om mixen. Sedan att masteringen skulle vara det som gör musiken till konst hoppas jag ingen tror på.


Marie saxade från Digital Domain, som mycket riktigt är en mastering-studio (Bob Katz). 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19286
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-12 21:27

Nagrania skrev:Det är kunden som bestämmer och inte teknikern. Om kunden inte vill ha någon mastring så är det ju faktiskt ingen som tvingar honom eller hur. Skjut inte på teknikern. När det gäller dom kommersiella radiokanalerna så är det nog så att man vill höras...även i bullriga bilar.


Precis, och i nuläget verkar inte kunden (=dom stora bolagen) vara intresserade av välljud :-(

Höras i bilen? Ja, varför finns det inte kompressorfuktion att koppla i och ur på bilradios? Borde vara lätt att ordna en enkel i alla fall. Dumt att knasa skivorna för alla bara för att några ska spela dom i bilradion...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 21:28

Morello skrev:
Magnuz skrev:marie, varifrån kom den texten? Den låter som tagen ur ett reklamblad för en masteringstudio. Den beskriver visserligen flera problem som är nog så viktiga att ta hänsyn till, men jag tror inte mastering är den bästa lösningen. Visst är det bra med en kontrollerad akustisk miljö o.s.v. men bör man inte ha det redan i inspelningsstudions kontrollrum? Samma med taffliga mixar o.s.v. det går inte att åtgärda på ett vettigt sätt vid mastering, utan då får man göra om mixen. Sedan att masteringen skulle vara det som gör musiken till konst hoppas jag ingen tror på.


Marie saxade från Digital Domain, som mycket riktigt är en mastering-studio (Bob Katz). 8)

Och hemsideadressen är www.digido.com

Finns en stor tillverkare av mixerbord som har adressen www.digico.com, helt klart förvirrande :? :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 21:33

Max_Headroom skrev:
Nagrania skrev:Det är kunden som bestämmer och inte teknikern. Om kunden inte vill ha någon mastring så är det ju faktiskt ingen som tvingar honom eller hur. Skjut inte på teknikern. När det gäller dom kommersiella radiokanalerna så är det nog så att man vill höras...även i bullriga bilar.


Precis, och i nuläget verkar inte kunden (=dom stora bolagen) vara intresserade av välljud :-(

Höras i bilen? Ja, varför finns det inte kompressorfuktion att koppla i och ur på bilradios? Borde vara lätt att ordna en enkel i alla fall. Dumt att knasa skivorna för alla bara för att några ska spela dom i bilradion...


Håller med, verkligen dumt. Dessutom låter det bättre med dynamiska fonogram även i bilen 8) Jag och brorsan var ute och åkte bil och spisade Barber, vilket gick utmärkt bra :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 21:37

Fast Morello, du är ju sån där ingenjör (väl?), som tjänar stora pengar (väl?). Vi har (väl?) kommit överens om att jazz och västerländsk konstmusik spisas enbart av rika människor.

Så, du åker (väl?) omkring i en välisolerad bil typ Mercedes, BMW eller något i den prisklassen?

Väl? :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 21:41

dawen skrev:Fast Morello, du är ju sån där ingenjör (väl?), som tjänar stora pengar (väl?). Vi har (väl?) kommit överens om att jazz och västerländsk konstmusik spisas enbart av rika människor.

Så, du åker (väl?) omkring i en välisolerad bil typ Mercedes, BMW eller något i den prisklassen?

Väl? :wink:


Har ingen bil 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 21:43

Glömde: Brorsan har en S70 med "vanlig" stereo bortsett från att högtalarna bak är bytta till Infinity 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 21:43

Det var ju för väl (väl?) 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 21:45

...varför man nu ska byta bakhögtalarna i en bil :?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 21:47

dawen skrev:...varför man nu ska byta bakhögtalarna i en bil :?


Dom i hatthyllan där bak pajade :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 21:48

Och dagens portion taftologi bjuder Morello på!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 21:49

dawen skrev:Och dagens portion taftologi bjuder Morello på!


:lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-12 22:40

Från början när DAB skulle lanseras så hade man det som ett argument att det var ju så bra när man sitter i bilen för då kunde man minska dynamiken och därmed öka hörbarheten. :roll: Jag vet faktiskt inte hur det är med det om man har en DAB i bilen. Är det någon som vet?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 22:44

Den dagen jag skaffar bil ska jag ta fyra gamla bilstereos och montera i bakluckan, sen så ska jag dra kabel till bakdörrarna och till panelen vid växelspaken. En kabel per kanal man vill kunna lyssna på, och en pot per kabel till varje dörr.

Så slipper det bli något tjafs om kanaler, och man kan lyssna vettigt ändå.

Plus att man slipper umgås! 8)

Toppenidé va? :wink:
Common sense is not that common.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-12 22:50

Jag har en gammal Blupunkt mono i bilen för att slippa inbrott. För övrigt tycker jag inte om att lyssna på radio i bilen....jag brukar lyssna på någon skiva med lurar annars sitter jag med hörselskydd, i alla fall när jag åker långt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 22:56

SÅg du min fråga förut? :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 23:07

Nagrania skrev:Jag har en gammal Blupunkt mono i bilen för att slippa inbrott. För övrigt tycker jag inte om att lyssna på radio i bilen....jag brukar lyssna på någon skiva med lurar annars sitter jag med hörselskydd, i alla fall när jag åker långt.

Här också. Såfort det är störande höga ljud av något slag så åker Bellmanpropparna i.

De där gula sakerna gillar jag inte. Jag vill kunna prata, även om jag vill slippa oljud.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15375
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2004-04-12 23:36

Trist när en skiva låter skit, men inte har ni väl en musiksmak efter vad som är bäst inspelat? Känns som det skulle bli lite väl begränsat. Om man gillar en bootleg konsert av Bruce så får man väl kompromissa, och en taflig inspelning/mastering är väl samma sak. Vill man ha musiken så får man väl köpa den ändå men man kan ju alltid ringa skivbolaget och protestera. Eller också så får man väl gå över till samma musik som alla HIFI affärer jämt spelar.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-13 08:12

Harryup: Det är det väl självklart att vi inte har? Bra musik är bra musik, sen får inspelningskvalitén komma i andra hand. Hellre överkomprimerat som svänger än välinspelad sån där Barber :roll: :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-13 13:05

dawen skrev:Harryup: Det är det väl självklart att vi inte har? Bra musik är bra musik, sen får inspelningskvalitén komma i andra hand. Hellre överkomprimerat som svänger än välinspelad sån där Barber :roll: :wink:


:evil: Inte säga så där om Barber :twisted: :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-13 15:13

Hej!
Eventuellt pratar en del utav oss om skilda ting!

1 Sinnlig samt sinnrik masterproffs som får in obearbetat musikmaterial för mixning
kan (enligt A*) självfallet lyfta denna musik till nya (och kanske t.om oanade) höjder.

2 Snabbutbildad Svensk labbtekniker som uti datormaskin dubbelklickar på eq samt
kompression kan genom denna s.k "mastering" (enligt A* (i en del fall)) istället sänka musiken
till nya (och kanske t.om oanade) bottennivåer.


Mvh A*

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-13 15:26

A*,

Med "mastering" menar man normalt manipulation av en förefintlig mix - inte själva mixandet per se 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster