Varför är klassiskt och jazz "högklassig musik", och pop bakgrundsmusik?
mvh
Sanny_X
Edit : dawen: Du hann först
Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:TELARC!! Det är ju en helt annan typ av musik som inte kräver någon kompression. Det har vi ju talat om eller hur Morello. Klassiskmusik är klassiskmusik och live jazz ska låta live och inte som en studioprodukt.
Sanny_X skrev:Morello
Varför är klassiskt och jazz "högklassig musik", och pop bakgrundsmusik?
mvh
Sanny_X
Edit : dawen: Du hann först
dawen skrev:Sanny_X skrev:Varför är klassiskt och jazz "högklassig musik", och pop bakgrundsmusik?
Eftersom rika människor generellt sett lyssnar på jazz och "västerländsk konstmusik"
Nagrania skrev:TELARC!! Det är ju en helt annan typ av musik som inte kräver någon kompression. Det har vi ju talat om eller hur Morello. Klassiskmusik är klassiskmusik och live jazz ska låta live och inte som en studioprodukt.
dawen skrev:Nagrania skrev:TELARC!! Det är ju en helt annan typ av musik som inte kräver någon kompression. Det har vi ju talat om eller hur Morello. Klassiskmusik är klassiskmusik och live jazz ska låta live och inte som en studioprodukt.
Men, Nagrania, välspelad pop behöver inte heller någon kompression.
Morello skrev:dawen skrev:Sanny_X skrev:Varför är klassiskt och jazz "högklassig musik", och pop bakgrundsmusik?
Eftersom rika människor generellt sett lyssnar på jazz och "västerländsk konstmusik"
Finns det verkligen en sådan koppling?
marie skrev:The audio mastering engineer is a specialist who spends his or her entire time perfecting the craft of mastering.
marie skrev:Audio mastering is performed in a dedicated studio with quiet, calibrated acoustics, and a single set of wide-range monitors. Signal paths are kept to a minimum and often customized gear and specialized tools are used. The monitors should not be encumbered by the interfering acoustics of large recording consoles, racks or outboard gear. In other words, the acoustics are first optimized, and all other considerations must be secondary to the acoustics.
Nagrania skrev:Morello: "Det köper jag inte. Jag känner till fall där producent&tekniker samt musiker specifikt bett att DAT-bandet INTE skulle manipuleras på något vis vid överföring till CD. Detta skedde ändå och upptäcktes av ljudteknikern först när fonogrammen stod i butik."
Som kund brukar man få en provpressning och i vilket fall som helst så kan man begära det. Vad jag minns från min tid som mastrare så kan kunden vara med vid mastringen. Sedan det här med att lägga till lite Eq....det är en smaksak. Jag är ganska säker på att jag inte delar din ljuduppfattning eftersom jag gillar briljans och fläsk. Om man spelar in musik utan att använda sig av några som helst filter så blir det ganska trist att lyssna på. Men det är ju klart att om en inspelning är välekvaliserad så finns det naturligtvis ingen anledning att ändra på det. De flesta som jag har visat på skillnaden med och utan har köpt mitt resonemang.
Nagrania skrev:dawen: "Från din tid som syndare![]()
"
Det var ingen som klagade i alla fall. Morello jag skulle också föredra en icke söderskruvad version.![]()
Nagrania skrev:Morello: "När fonogrammen börjar låta som reklamradion, som nästan kan liknas vid en signal som passerat en klassisk diod-limiter , då drar jag på näsan."
Jag med. Kent! Jag lyssnar inte på Kent för det är säkert inte min musik och jag misstänker att jag är för gammal för det. Jag vill lyssna på bra musik.
Magnuz skrev:marie, varifrån kom den texten? Den låter som tagen ur ett reklamblad för en masteringstudio. Den beskriver visserligen flera problem som är nog så viktiga att ta hänsyn till, men jag tror inte mastering är den bästa lösningen. Visst är det bra med en kontrollerad akustisk miljö o.s.v. men bör man inte ha det redan i inspelningsstudions kontrollrum? Samma med taffliga mixar o.s.v. det går inte att åtgärda på ett vettigt sätt vid mastering, utan då får man göra om mixen. Sedan att masteringen skulle vara det som gör musiken till konst hoppas jag ingen tror på.
Nagrania skrev:Det är kunden som bestämmer och inte teknikern. Om kunden inte vill ha någon mastring så är det ju faktiskt ingen som tvingar honom eller hur. Skjut inte på teknikern. När det gäller dom kommersiella radiokanalerna så är det nog så att man vill höras...även i bullriga bilar.
Morello skrev:Magnuz skrev:marie, varifrån kom den texten? Den låter som tagen ur ett reklamblad för en masteringstudio. Den beskriver visserligen flera problem som är nog så viktiga att ta hänsyn till, men jag tror inte mastering är den bästa lösningen. Visst är det bra med en kontrollerad akustisk miljö o.s.v. men bör man inte ha det redan i inspelningsstudions kontrollrum? Samma med taffliga mixar o.s.v. det går inte att åtgärda på ett vettigt sätt vid mastering, utan då får man göra om mixen. Sedan att masteringen skulle vara det som gör musiken till konst hoppas jag ingen tror på.
Marie saxade från Digital Domain, som mycket riktigt är en mastering-studio (Bob Katz).
Max_Headroom skrev:Nagrania skrev:Det är kunden som bestämmer och inte teknikern. Om kunden inte vill ha någon mastring så är det ju faktiskt ingen som tvingar honom eller hur. Skjut inte på teknikern. När det gäller dom kommersiella radiokanalerna så är det nog så att man vill höras...även i bullriga bilar.
Precis, och i nuläget verkar inte kunden (=dom stora bolagen) vara intresserade av välljud
Höras i bilen? Ja, varför finns det inte kompressorfuktion att koppla i och ur på bilradios? Borde vara lätt att ordna en enkel i alla fall. Dumt att knasa skivorna för alla bara för att några ska spela dom i bilradion...
dawen skrev:Fast Morello, du är ju sån där ingenjör (väl?), som tjänar stora pengar (väl?). Vi har (väl?) kommit överens om att jazz och västerländsk konstmusik spisas enbart av rika människor.
Så, du åker (väl?) omkring i en välisolerad bil typ Mercedes, BMW eller något i den prisklassen?
Väl?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster