Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Topic-deklaration: Den här funderingen skriver jag helt utan undertoner, eller någon ambition av att provocera. Den syftar enbart till att resonera framåt i frågan.
En högtalartillverkare skrev ungefär:
"Our speakers all have high resolution. The bigger ones resolve better than the smaller ones. The specs however, as you can see, are almost the same. But, how to measure resolution?"
Nåt sånt.
Undran:
Stämmer det verkligen? Det borde väl gå att mäta alla egenskaper?
Förvisso är det väl lämpligt att - innan man mäter - definiera vad upplösning är... Det kanske är där problemet ligger.
Vissa upplevelser kanske beror på ett komplex av egenskaper som är mycket omständliga att mäta och redovisa?
/Strmbrg,
Strmbrg skrev:Förvisso är det väl lämpligt att - innan man mäter - definiera vad upplösning är...
jeppe skrev:Det är väl så att låg förvrängning/dist = hög upplösning
T.ex en högtalare som låter supertydlig kan mycket väl ha sämre upplösning än en annan högtalare som låter mer instängd i direkt jämförelse.
Strmbrg skrev:Komforten tex, kan ju enkelt upplevas som tämligen olika i dessa två. Upplevelsen av denna komfort beror av en mycket komplex samverkan av massor av fysikaliska egenskaper.
Det skulle således vara orimligt svårt att beskriva komforten genom att mäta upp alla påverkande egenskaper och redovisa dessa i skrift.
Men om det ginge att göra som i stycket ovan, så skulle det nog vara ännu svårare, att utifrån dessa redovisade mätvärden, skapa sej en uppfattning om hur komforten i bilen är. Alltså om man inte upplevt utan bara har ett datablad att tillgå.
Det blir betydligt enklare att glida in i Skodan och njuta av upplevelsen med sina sinnen!
Den springande punkten nu, blev kanske vad jag vill säga med detta? Punkten tycks dessutom springa iväg över spåren.
Bill50x skrev:
Som Svante skriver: "Jag försöker tvärtom vara noga med att skilja på perceptuella egenskaper och fysikaliska egenskaper och om möjligt ge dem olika ord. Tex skiljer jag på tonhöjd och frekvens, samt hörstyrka och ljudnivå. " Mycket bra, men ibland vill man kanske förklara perceptuella upplevelser med fysikaliska egenskaper?
/ B
sebatlh skrev:Upplösning är ju inte så svårt begrepp. Tex frekvensupplösning. Spelar man två sinusar som ligger i frekvens nära varandra. Om man kan identifiera insignalen som två stycken sinus och inte en så kan man säga att högtalarens upplösning räcker till.
Ett annat fall är om man spelar en korta impulser. Grötar dom ihop sig så räcker inte (tids)upplösningen till.
Svante skrev:sebatlh skrev:Upplösning är ju inte så svårt begrepp. Tex frekvensupplösning. Spelar man två sinusar som ligger i frekvens nära varandra. Om man kan identifiera insignalen som två stycken sinus och inte en så kan man säga att högtalarens upplösning räcker till.
Ett annat fall är om man spelar en korta impulser. Grötar dom ihop sig så räcker inte (tids)upplösningen till.
Just här tror jag att du gör en olycklig mappning mellan upplevelser och fysik. Två näraliggande sinusar, eller två näraliggande impulser ger knappast de perceptuella effekter som du beskriver. Två näraliggande sinusar ger en svävning vars frekvens beror av skillnaden mellan sinusarnas frekvenser, två näraliggande impulser ger en klangfärgsförändring som beror av avståndet mellan impulserna.
Det behövs alltså olika ord för perceptuell upplösning (vad nu det är) och teknisk upplösning.
sebatlh skrev:Exempelmening: "Den höga upplösningen på skärmen gör att bilden blir väldigt detaljrik och naturtrogen".
Eller med högtalare: "Högtalarnas höga upplösningsförmåga gör att de spelar detaljrikt och övertygande".
Vänder man på det hela så blir det enbart märkligt.
"De detaljrika och övertygande högtalarna spelar högupplöst"
Så jag vet inte. Vi kanske håller med varandra.
Svante skrev:Jo, kanske, men menar du att det är en väsensskillnad mellan
"Högtalarnas höga upplösningsförmåga gör att de spelar detaljrikt och övertygande" och "De detaljrika och övertygande högtalarna spelar högupplöst".
Jag tycker båda är ungefär lika flummiga, just eftersom "högupplöst" knappast är definierat (fysikaliskt) när det gäller högtalare. I fallet med bildskärmen är ju upplösningen nära förknippad med antalet pixel och de kan man ju räkna. I fallet med högtalare är ju upplösning snarast en perceptuell term och då blir det två perceptuella termer som jämförs.
sebatlh skrev:vad är upplösning i högtalarsammanhang?
RogerJoensson skrev:sebatlh skrev:vad är upplösning i högtalarsammanhang?
Det beror på vem du frågar.
Någon vedertagen definition har jag aldrig sett, och många som använder begreppet verkar mena lite vad som helst när dom argumenterar med det. Med andra ord ett ganska värdelöst begrepp, annat som utfyllnad.
BB skrev:RogerJoensson skrev:sebatlh skrev:vad är upplösning i högtalarsammanhang?
Det beror på vem du frågar.
Någon vedertagen definition har jag aldrig sett, och många som använder begreppet verkar mena lite vad som helst när dom argumenterar med det. Med andra ord ett ganska värdelöst begrepp, annat som utfyllnad.
Hej Roger,
Om någon ställde mig den frågan så skulle jag nog svara att en förutsättning för hög upplösning är att använda element med låg energilagring.
Mvh//BB
-Martin- skrev:BB skrev:RogerJoensson skrev:sebatlh skrev:vad är upplösning i högtalarsammanhang?
Det beror på vem du frågar.
Någon vedertagen definition har jag aldrig sett, och många som använder begreppet verkar mena lite vad som helst när dom argumenterar med det. Med andra ord ett ganska värdelöst begrepp, annat som utfyllnad.
Hej Roger,
Om någon ställde mig den frågan så skulle jag nog svara att en förutsättning för hög upplösning är att använda element med låg energilagring.
Mvh//BB
Som kommentar på det svaret vill jag säga att det ändå går att skapa system med låg energilagring trots hög energilagring hos elementen.
krasse2 skrev:Inte för att jag vet om jag är så välkommen
BB skrev:Om någon ställde mig den frågan så skulle jag nog svara att en förutsättning för hög upplösning är att använda element med låg energilagring.
Mvh//BB
krasse2 skrev:Mycket kan mätas, men jag är tämligen säker på att det finns mycket som inte kan mätas, men en grundförutsättning för att kunna mäta något är att man verkligen vet vad det är som man vill mäta.
Strmbrg skrev:Jag, till exempel, menar nog att upplösning är:
Att jag hör mycket detaljer. Men i ALLA delar av frekvensområdet!
Inte sån där "kvasi-upplösning" som man kan uppleva med en högtalare som har en "gynnsamt ojämn frekvensgång".
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Jag, till exempel, menar nog att upplösning är:
Att jag hör mycket detaljer. Men i ALLA delar av frekvensområdet!
Inte sån där "kvasi-upplösning" som man kan uppleva med en högtalare som har en "gynnsamt ojämn frekvensgång".
Lätt kompression skulle kunna upplevas som bättre upplösning fast det är tvärtom.
paa skrev:BB skrev:Om någon ställde mig den frågan så skulle jag nog svara att en förutsättning för hög upplösning är att använda element med låg energilagring.
Mvh//BB
Du menar alltså att (elektro)statiska system generellt har högre upplösning än (elektro)dynamiska?
Transformatorer är en begränsning för upplösning, tycker jag mig ha märkt däremot.
lennartj skrev:Upplösning kan vara negativt också, när homogenitet och timing mm. brister så att bas, mellanregister och diskant spretar både klangligt och tidsmässigt så det bland annat låter som om musikerna inte spelar i takt.
Usla högtalarkonstruktioner är nog värst, men vissa bitstream-DAC'ar kan ställa till det och även förstärkare.
Svante skrev:Jag tror, men vet inte säkert, att ordet upplösning först användes för bitdjupet på ADDA-omvandlare. Det lustiga är att den framförallt bestämmer en brusnivå för mediet. Den har förmodligen inte alls så mycket att göra med att höra små detaljer att göra. Åtminstone inte om man har tillräcklig upplösning, typ mer än 12 bitar.
Annars är det en association man lätt gör; att man om man kan representera små nivåskillnader i vågformen så hörs små detaljer i ljudet bättre. Så länge inte ljudet dränks av kvantiseringsbruset så tror jag att den kopplingen är svag.
krasse2 skrev:Som jag ser det så finns det 3 kritiska parametrar för ljudmässig upplösning.
Skillnaden i tid mellan tonerna.
Skillnaden i amplitud mellan tonerna.
Skillnaden i frekvens mellan tonerna.
Nattlorden skrev:Morgontrött tanke som säkert inte är inkalibrerad än, men när du nämnde FFT.
Skulle det kanske kunna vara så att "upplösning" är ett mått på hur finfördelad FFT som det är lönt att göra?
Strmbrg skrev:Bilder är ju liksom statiska över tid.
Ljud förändras över tid.
RogerJoensson skrev:sebatlh skrev:vad är upplösning i högtalarsammanhang?
Det beror på vem du frågar.
Någon vedertagen definition har jag aldrig sett, och många som använder begreppet verkar mena lite vad som helst när dom argumenterar med det. Med andra ord ett ganska värdelöst begrepp, annat som utfyllnad.
Svante skrev:Nattlorden skrev:Morgontrött tanke som säkert inte är inkalibrerad än, men när du nämnde FFT.
Skulle det kanske kunna vara så att "upplösning" är ett mått på hur finfördelad FFT som det är lönt att göra?
Då får du definiera vad du menar med "upplösning".
Svante skrev:Strmbrg skrev:Bilder är ju liksom statiska över tid.
Ljud förändras över tid.
Nä.
Bilder förändras över tid, det är bara att titta ut genom fönstret så ser man det.
Ljud, däremot är statiskt. Varenda sinuston faktiskt. Det finns visserligen såna extremiteter som sinussvep, med DET är högre skolan, det. Så mycket ändras nästan inget.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Morgontrött tanke som säkert inte är inkalibrerad än, men när du nämnde FFT.
Skulle det kanske kunna vara så att "upplösning" är ett mått på hur finfördelad FFT som det är lönt att göra?
Då får du definiera vad du menar med "upplösning".
Det var det jag gjorde tyckte jag... "Hur hög förfining av FFT som behövs för att det inte längre skall tillkomma mer information."
Svante skrev:Strmbrg skrev:Bilder är ju liksom statiska över tid.
Ljud förändras över tid.
Nä.
Bilder förändras över tid, det är bara att titta ut genom fönstret så ser man det.
Ljud, däremot är statiskt. Varenda sinuston faktiskt. Det finns visserligen såna extremiteter som sinussvep, med DET är högre skolan, det. Så mycket ändras nästan inget.
krasse2 skrev:
Nu blev det nog rörigt, men poängen är nog att det är kanske inte någon större teknisk skillnad när det gäller upplösning hos bild och ljud om man börjar granska data-behandlingen som tekniken kräver för att vi ska kunna uppfatta någon bild eller något ljud.
krasse2 skrev:Den uppenbara tekniska skillnaden är väl snarare att informationsmängden i en bildsampling behöver vara otroligt mycket större än informations-mängden i en ljudsampling.
krasse2 skrev:Kan inte flera olika toner höras vid exakt samma tillfälle?
krasse2 skrev:Det känns som att jag bara tillför förvirring i den här tråden, så jag bör kanske vara tyst och läsa istället för att skriva ett tag nu...
Magnuz skrev:Jodå, det kan de på sätt och vis, men otroligt nog går signalen (upp till halva samplingsfrekvensen) lik förbaskat att beskriva digitalt. Det här är inte helt lätt att förklara, men om du googlar på sampling eller a/d-d/a borde du kunna hitta lite information.
Svante skrev:Strmbrg skrev:Bilder är ju liksom statiska över tid.
Ljud förändras över tid.
Nä.
Bilder förändras över tid, det är bara att titta ut genom fönstret så ser man det.
Ljud, däremot är statiskt. Varenda sinuston faktiskt. Det finns visserligen såna extremiteter som sinussvep, med DET är högre skolan, det. Så mycket ändras nästan inget.
subjektivisten skrev:Om man kan bestämma vad upplösning är och vad det beror på så borde det väl vara rätt lätt att mäta?
paa skrev:Alltså, på bilder har ju mätts upplösning länge och väl, långt innan de blev digitala.
För ljud däremot har det inte existerat något absolut mått på upplösning innan det började digitaliseras.
Men liksom en kameras upplösning beror både på digitalsensorns upplösning och objektivets upplösningsförmåga, så torde väl ljudet inte heller ha den fulla digitala upplösningen efter att det passerat högtalaren?
Svante skrev:Svante skrev:Strmbrg skrev:Bilder är ju liksom statiska över tid.
Ljud förändras över tid.
Nä.
Bilder förändras över tid, det är bara att titta ut genom fönstret så ser man det.
Ljud, däremot är statiskt. Varenda sinuston faktiskt. Det finns visserligen såna extremiteter som sinussvep, med DET är högre skolan, det. Så mycket ändras nästan inget.
Jag får väl förtydliga en gång till då:
Det här var på skoj, lite raljerande över oss tekniker som ser allt som sinustoner.
Det enda allvarliga var väl att även en bild har en tidsdimension.
Någon sa att bilden är samplad med 25 bilder per sekund och ljudet med 44100. Det är sant för medierna vi använder men det är inte riktigt sant för perceptionen. Vi har ju hjälp i örat av en spektrumanalysator, och den spektrumanalysen samplas sedan av hjärnan med en frekvens som är ungefär likvärdig med synen.
Synen samplar* alltså olika fysiska lägen med en frekvens på kanske 10-50 Hz, och hörseln samplar spektrum hos ljudet med ungefär samma frekvens.
Men för att representera ljudet på ett medium måste vi sampla mycket fortare eftersom spektralanalysen sitter där emellan. Iofs har även ögat spektralanalys (man ser färger) men den är betydligt grövre, den har bara tre band: rött grönt och blått.
*Alltså, det är inte tal om sampling egentligen, men både syn- och hörselintrycken omvandlas till nervimpulser som analyseras med en bandbredd som ligger där på några tiotal Hz.
krasse2 skrev:Ett exempel. Vore bandbredden hos våra nervimpulsers analyser på några tiotal Hz, så skulle det t.ex. innebära att vi inte alltid hinner att se ljuset ifrån en fotoblixt.
Vi skulle t.ex. inte kunna "bygga upp" synliga siffror och bokstäver med den där lysdiods-metronomen som tänder och släcker lysdioder i exakt rätt ögonblick om inte vårt synsinnes "samplings-frekvens vida överstiger den frekvens som lysdioderna tänds och släcks med.
Vad var det nu det kända teoremet sa. Dubbla samplingfrekvensen va?
RBE vore inte något problem heller om synen begränsades av en samplingfrekvens på något 10-tal Hz.
krasse2 skrev:Svante skrev:*Alltså, det är inte tal om sampling egentligen, men både syn- och hörselintrycken omvandlas till nervimpulser som analyseras med en bandbredd som ligger där på några tiotal Hz.
När vi börjar prata om sampling-frekvens för vår perception, så börjar jag få ilningar längs med ryggraden.
krasse2 skrev:Jag tror inte att det är att rekommendera att förenkla våra sinnens konstruktion på ett sätt så att vi kan börja jämföra dom med en teknisk samplings-teknik.
Ett exempel. Vore bandbredden hos våra nervimpulsers analyser på några tiotal Hz, så skulle det t.ex. innebära att vi inte alltid hinner att se ljuset ifrån en fotoblixt.
krasse2 skrev:
Vi skulle t.ex. inte kunna "bygga upp" synliga siffror och bokstäver med den där lysdiods-metronomen som tänder och släcker lysdioder i exakt rätt ögonblick om inte vårt synsinnes "samplings-frekvens vida överstiger den frekvens som lysdioderna tänds och släcks med.
Vad var det nu det kända teoremet sa. Dubbla samplingfrekvensen va?
krasse2 skrev:
RBE vore inte något problem heller om synen begränsades av en samplingfrekvens på något 10-tal Hz.
I själva verket så tror jag inte det är helt korrekt att dra paralleller till "teknisk" sampling när vi talar om hur våra sinnen fungerar.
krasse2 skrev:
När vi börjar prata om sampling-frekvens för vår perception, så börjar jag få ilningar längs med ryggraden.
Jag tror inte att det är att rekommendera att förenkla våra sinnens konstruktion på ett sätt så att vi kan börja jämföra dom med en teknisk samplings-teknik.
Ett exempel. Vore bandbredden hos våra nervimpulsers analyser på några tiotal Hz, så skulle det t.ex. innebära att vi inte alltid hinner att se ljuset ifrån en fotoblixt.
Vi skulle t.ex. inte kunna "bygga upp" synliga siffror och bokstäver med den där lysdiods-metronomen som tänder och släcker lysdioder i exakt rätt ögonblick om inte vårt synsinnes "samplings-frekvens vida överstiger den frekvens som lysdioderna tänds och släcks med.
Vad var det nu det kända teoremet sa. Dubbla samplingfrekvensen va?
I själva verket så tror jag inte det är helt korrekt att dra paralleller till "teknisk" sampling när vi talar om hur våra sinnen fungerar.
Jag tror att våra sinnens konstruktion är ganska mycket mer komplicerad...
Framförallt om vi börjar beakta hjärnans betydelse för tolkning, "brusreducering" m.m. av sinnes-organens signalering.
Det är ju som bekant inte våra öron som "fokuserar" på en enskild individs tal i en samling av andra talande människor. Det sker en stor mängd "processing" i hjärnan innan t.ex. hörselorganets signalering blir något tydbart för vårt förstånd.
Hittade inte denna diskussion förrän nu men tycker att det är ett intressant ämne plus att jag har en del kunskaper i ämnet (inte specialiserad på just ögat och synen utan en allmän kunskap i biokemi). Så jag tänkte försöka tillföra det jag kan samt eventuellt rätta och klargöra en del av det som skrivits i denna samt andra trådar.
Kan väl säga redan från början, att hur synen fungerar är ett mycket komplext system. Hur en synimpuls uppkommer har vi mycket stora kunskaper om, men sedan när det gäller hur vi behandlar denna information i hjärnan så blir det mera hypoteser. Jag har inte här försökt att ge en hel bild av hur synen fungerar eftersom det skulle krävas åtskilliga meter inlägg för att göra detta. Vill mera förmedla en känsla av hur komplicerat detta ämne är, vilket kanske kan ge en insikt i att man inte ska ta till sig alla teorier och ”fakta” som presenteras i artiklar och på nätet som absoluta sanningar (dit även denna redogörelse per automatik sällar sig ).
Det är inga joner som träffas av ljus och ger upphov till elektriska urladdningar. I syncellerna, stavarna och tapparna, sitter det s.k. membran-diskar (ca 1000 st per stav/tapp) som innehåller stora mängder av ett protein – rhodopsin. I rhodopsinet sitter en ljuskänslig molekyl - retinal - som ändrar struktur när det träffas av ljus (cis-retinal övergår i trans-retinal). Rhodopsinet skiljer sig lite i struktur beroende på om det sitter i stavarna eller tapparna vilket gör att de reagerar på olika våglängder av ljus. Se vidare PJays inlägg ovan. Dock är det inte riktigt så att vi ser i RGB. Varje typ av tappar reagerar inom ett visst våglängdsintervall som överlappar varandra. Maximal känslighet för respektive typ av tappar är blått, grönt och gul-grönt. Stavarna har maximal känslighet vid blå-grönt. Dessa skillnader i rhodopsinet ger också upphov till att stavarna är mer ljuskänsliga än tapparna.
Det räcker med en enda foton (ett ljuskvanta) för att en retinal-molekyl ska reagera. Har i någon annan tråd sett att någon nämnt att synen reagerar väldigt snabbt, i storleksordningen en picosekund (0.000 000 000 001 s). Det är just denna strukturförändring av retinal som är så snabb, som i sin tur ger upphov till den snabbaste strukturförändring av ett protein som man idag känner till (om det inte har dykt upp något nytt protein senaste åren). Denna snabba reaktion innebär dock inte att vi kan uppfatta så snabba förlopp, och det går inte att omsätta detta värde i någon uppskattning av en eventuell fps hos ögat. Läs vidare så förstår ni varför. En parentes i ämnet är att retinal bildas av retinol (A-vitamin), som i sin tur kan bildas av ß-karoten. Så glöm inte att äta era morötter .
Sedan sker en hel kedja av reaktioner som jag inte kommer att gå in på här. För att förstå komplexiteten i det hela så kan dock reaktionsförloppet beskrivas så här (i något förkortad version):
Ljus -> cis-retinal -> trans-retinal -> GDP ersätts av GTP på tranducin -> T-alpha-GTP och T-beta-gamma-GTP bildas -> T-alpha-GTP aktiverar PDE -> PDE reducerar mängden cGMP genom omvandling till 5’GMP -> katjon-kanaler stängs -> antalet positiva joner (Na+ och Ca2+) sjunker -> den elektriska membranpotentialen ändras ca 1 mV -> signal till hjärnan.
Sedan måste systemet återställas: när antalet positiva joner sjunker -> aktivering av GC -> PDE inhiberas -> mängden cGMP ökar -> katjonkanaler öppnas -> antalet positiva joner ökar -> membranpotentialen återställd. Dessutom (via en annan kedja ) så byts trans-retinal ut mot cis-retinal så att en ny ljusaktiverad reaktion kan ske.
Denna kedja av reaktioner skapar en förstärkning av den första signalen (sådana här kedjor av reaktioner, för att skapa förstärkning, är för övrigt något som levande organismer utnyttjar i tusentals olika biologiska funktioner) vilket resulterar i att ca 1000 katjon-kanaler stängs för varje foton som absorberas (iaf vad gäller stavarna).
Av detta kan man också förstå att om ljusintensiteten in i ögat är stor så förbrukas stora delar av cis-retinalet samt att en stor del av alla katjon-kanaler stängs. Det är därför som det är lite svårt att se något om man t.ex. har stått och tittat in i solen. Det tar helt enkelt lite tid för hela systemet att återställas. Den tid det tar för oss att få ett bra mörkerseende ger en uppskattning av hur lång tid det tar för systemet att ”laddas upp”, och det tar i genomsnitt ca 30 min att uppnå 90 % av maximalt mörkerseende.
Man kan också göra experimentet där man stirrar på t.ex en röd upplyst kvadrat under 30 s. När man sedan flyttar blicken till ett vitt papper så kommer man att se en blå-grön kvadrat eftersom tapparna som registrerar rött ljus kommer att ha en lägre känslighet jämfört med de andra två typerna av tappar.
Jag skrev innan att förändringen av membranpotentialen i syncellerna skickar en signal till hjärnan. Denna signal går inte direkt till hjärnan utan via bipolära celler, horisontella celler och amacrina celler vidare till ganglier och sedan, via synnerven, till hjärnan. Det finns en mängd olika typer av ganglion-celler (ett ganglion, flera ganglier) som behandlar inkommande signaler på olika sätt. Just här i ganglierna sker den första behandlingen av den strida ström av synimpulser som hela tiden förmedlas av stavarna och tapparna och ganglierna detekterar bl.a. information om färg, form, storlek och avstånd samt en rörelses riktning och hastighet hos ett objekt. Som ni förstår så krävs det djupa kunskaper för att beskriva detta system (vilket jag inte har), för att inte tala om det utrymme som skulle krävas, varför jag avstår från att vidare gå in på detta ämne. Dock så måste en av funktionerna i ganglierna beskrivas lite närmare för att förtydliga fortsättningen av detta inlägg.
Väldigt förenklat kan man säga att det finns två typer av ganglion-celler som kallas ”på”- och ”av”-ganglier. Ett på-ganglion ger signal när det träffas av ljus medan ett av-ganglion ger signal när det inte träffas av ljus. Genom hur dessa är lokaliserade på näthinnan så reagerar vi mycket mer på kontraster än på ljusstyrkan som sådan vilket gör att vi blir mer känsliga för små variationer i den bild som omvärlden förmedlar till oss via våra ögon. Möjligen så kanske man kan hitta förklaringar till uppkomsten av ”wagon-wheel”-effekter och RBE redan i ganglierna?
Jaha, nu börjar vi närma oss det som tråden handlar om . Vad som eventuellt orsakar RBE och wagon-wheel-effekten (WWE).
För att börja med WWE (här definierad som den ”stroboskopeffekt” som även kan uppfattas i kontinuerlig ljus). Detta är ett fenomen som det forskas en del kring, och det är ffa två teorier som uppkommit. Den ena teorin är att vårt seende har en viss uppdateringsfrekvens. I själva verket är det just WWE som gjorde att några forskare först kom med denna teori.
Den andra teorin bygger på att olika ganglier, som känner av rörelse, känner av olika riktning. Om man sedan stirrar på en viss rörelse under en längre tid så kommer de ganglier som känner av denna rörelseriktning att mattas ut (adapteras) och man kommer då att få en större input från de ganglier som registrerar den mottsatta riktningen (jämför med experimentet med den röda kvadraten).
Vilken teori som är den rätta är ännu ej fastställd, och det är ffa två forskargrupper som via artiklar, ”scientific letters”, och ”replies” försöker övertyga varandra om vilka som har rätt. På ena sidan står Purves med ”fps-teorin”, och på den andra sidan står Kline med sin teori som han kallar ”illusory motion reversal caused by rivalry”. När det gäller fps-teorin så är det inga höga frekvenser vi talar om utan i storleksordningen 10-20 Hz. Vad som talar emot denna teori enligt Kline (som ju blir detsamma som en stroboskopeffekt om den stämmer) är vad som skiljer WWE och riktig stroboskopeffekt:
1. Rotationen står aldrig still
2. Rotationen går alltid i motsatt riktning i förhållande till verklig riktning
3. Rotationen uppstår bara under korta tidsperioder så att rotationen upplevs som att den går ömsom åt ena, ömsom åt andra hållet
4. WWE uppstår inte med en gång, utan det tar allt från några sekunder till flera minuter
Purves å sin sida ifrågasätter de analysmetoder som Kline har använt sig av. Själv lutar jag mig åt att det är Kline som har rätt. Dock kanske sanningen ligger någonstans mitt emellan?
Vad grundar du det på? Kan ju tänkas att Svante har kikat på detta lite mer och djupare än vad du har gjort. Vet du vad Svante jobbar med?
krasse2 skrev:Jag vet att jag inte borde, men jag kan inte låta bli...Vad grundar du det på? Kan ju tänkas att Svante har kikat på detta lite mer och djupare än vad du har gjort. Vet du vad Svante jobbar med?
2 frågor och ett antydande, men varför?
Vad var det du ville uppnå Piotr?
Svante skrev:krasse2 skrev:Jag vet att jag inte borde, men jag kan inte låta bli...Vad grundar du det på? Kan ju tänkas att Svante har kikat på detta lite mer och djupare än vad du har gjort. Vet du vad Svante jobbar med?
2 frågor och ett antydande, men varför?
Vad var det du ville uppnå Piotr?
Man kan ju gissa att han ville ha svar och då kan man försöka svara. Gör man inte det får man nog inga svar om man ställer motfrågor och då blir det en tjafsdebatt. Man kan låta bli att svara också så slipper man det.
På den sista frågan kan jag svara att jag jobbar på kåttehå och undervisar om ljud i olika former. Och forskar en sväng när jag hinner. Så slipper du gissa. Och så är jag med i tekniksektionen på LTS också, men det tror jag inte att du har missat.
krasse2 skrev:Jag har ärligt talat inte suttit och gissat.
Jag har faktiskt inte funderat så mycket på vad du eller någon annan på något diskussionsforum ägnar sina dagar åt, för jag har fullt upp med att fundera på det vi diskuterar istället för vad någon försörjer sej på.
Har någon något intressant och kanske t.o.m. vettigt att säga så lyssnar jag helhjärtat oavsett vad personerna har för bakgrund. Det är innehållet i inläggen som intresserar mej, inte personerna bakom inläggen...
Var jag elak nu?
lennartj skrev:Jag kallar det även upplösning = sönderfall av musikens sammanhang.
Inte ovanligt bland hemmatweakare som tappat spåret, och säger - hör så mycket detaljer, och återgivningen spretar åt alla håll.
Svante skrev:Ok, det innebär nog något annat än du tror, tror jag. Om en fördubbling av FFT-längden inte tillför någon information, då är vågformen periodisk med den första FFT-längden. Signalen upprepar sig alltså i fönsterhalva nummer två. Då kommer vart annat sampel i frekvensdomänen att vara noll, dvs ingen information har tillförts.
Det skulle också kunna innebära att tidssignalen har "nollpaddats", dvs andra halvan av det längre fönstret innehåller bara nollor. Då får man i stället en snygg interpolation i frekvensdomänen.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Ok, det innebär nog något annat än du tror, tror jag. Om en fördubbling av FFT-längden inte tillför någon information, då är vågformen periodisk med den första FFT-längden. Signalen upprepar sig alltså i fönsterhalva nummer två. Då kommer vart annat sampel i frekvensdomänen att vara noll, dvs ingen information har tillförts.
Det skulle också kunna innebära att tidssignalen har "nollpaddats", dvs andra halvan av det längre fönstret innehåller bara nollor. Då får man i stället en snygg interpolation i frekvensdomänen.
Det gällde inte bara en fördubbling, utan vid alla möjliga förlängningar.
krasse2 skrev:Svante skrev:Nä, det är väl rätt sunt, egentligen. Även om jag undrade lite vad du gjorde när du mätte tryck.
Sorry det har jag missat.
Mitt jobb går ut på att kalibrera mätinstrument. Bl.a. för tryckmätningar...
Jax skrev:F/E-diskussionen flyttad till ny tråd. Bax till ämnet i denna.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster