Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Topic-deklaration: Den här funderingen skriver jag helt utan undertoner, eller någon ambition av att provocera. Den syftar enbart till att resonera framåt i frågan.
En högtalartillverkare skrev ungefär:
"Our speakers all have high resolution. The bigger ones resolve better than the smaller ones. The specs however, as you can see, are almost the same. But, how to measure resolution?"
Nåt sånt.
Undran:
Stämmer det verkligen? Det borde väl gå att mäta alla egenskaper?
Förvisso är det väl lämpligt att - innan man mäter - definiera vad upplösning är... Det kanske är där problemet ligger.
Vissa upplevelser kanske beror på ett komplex av egenskaper som är mycket omständliga att mäta och redovisa?
/Strmbrg,
Strmbrg skrev:Förvisso är det väl lämpligt att - innan man mäter - definiera vad upplösning är...
jeppe skrev:Det är väl så att låg förvrängning/dist = hög upplösning
T.ex en högtalare som låter supertydlig kan mycket väl ha sämre upplösning än en annan högtalare som låter mer instängd i direkt jämförelse.
Strmbrg skrev:Komforten tex, kan ju enkelt upplevas som tämligen olika i dessa två. Upplevelsen av denna komfort beror av en mycket komplex samverkan av massor av fysikaliska egenskaper.
Det skulle således vara orimligt svårt att beskriva komforten genom att mäta upp alla påverkande egenskaper och redovisa dessa i skrift.
Men om det ginge att göra som i stycket ovan, så skulle det nog vara ännu svårare, att utifrån dessa redovisade mätvärden, skapa sej en uppfattning om hur komforten i bilen är. Alltså om man inte upplevt utan bara har ett datablad att tillgå.
Det blir betydligt enklare att glida in i Skodan och njuta av upplevelsen med sina sinnen!
Den springande punkten nu, blev kanske vad jag vill säga med detta? Punkten tycks dessutom springa iväg över spåren.
Bill50x skrev:
Som Svante skriver: "Jag försöker tvärtom vara noga med att skilja på perceptuella egenskaper och fysikaliska egenskaper och om möjligt ge dem olika ord. Tex skiljer jag på tonhöjd och frekvens, samt hörstyrka och ljudnivå. " Mycket bra, men ibland vill man kanske förklara perceptuella upplevelser med fysikaliska egenskaper?
/ B
sebatlh skrev:Upplösning är ju inte så svårt begrepp. Tex frekvensupplösning. Spelar man två sinusar som ligger i frekvens nära varandra. Om man kan identifiera insignalen som två stycken sinus och inte en så kan man säga att högtalarens upplösning räcker till.
Ett annat fall är om man spelar en korta impulser. Grötar dom ihop sig så räcker inte (tids)upplösningen till.
Svante skrev:sebatlh skrev:Upplösning är ju inte så svårt begrepp. Tex frekvensupplösning. Spelar man två sinusar som ligger i frekvens nära varandra. Om man kan identifiera insignalen som två stycken sinus och inte en så kan man säga att högtalarens upplösning räcker till.
Ett annat fall är om man spelar en korta impulser. Grötar dom ihop sig så räcker inte (tids)upplösningen till.
Just här tror jag att du gör en olycklig mappning mellan upplevelser och fysik. Två näraliggande sinusar, eller två näraliggande impulser ger knappast de perceptuella effekter som du beskriver. Två näraliggande sinusar ger en svävning vars frekvens beror av skillnaden mellan sinusarnas frekvenser, två näraliggande impulser ger en klangfärgsförändring som beror av avståndet mellan impulserna.
Det behövs alltså olika ord för perceptuell upplösning (vad nu det är) och teknisk upplösning.
sebatlh skrev:Exempelmening: "Den höga upplösningen på skärmen gör att bilden blir väldigt detaljrik och naturtrogen".
Eller med högtalare: "Högtalarnas höga upplösningsförmåga gör att de spelar detaljrikt och övertygande".
Vänder man på det hela så blir det enbart märkligt.
"De detaljrika och övertygande högtalarna spelar högupplöst"
Så jag vet inte. Vi kanske håller med varandra.
Svante skrev:Jo, kanske, men menar du att det är en väsensskillnad mellan
"Högtalarnas höga upplösningsförmåga gör att de spelar detaljrikt och övertygande" och "De detaljrika och övertygande högtalarna spelar högupplöst".
Jag tycker båda är ungefär lika flummiga, just eftersom "högupplöst" knappast är definierat (fysikaliskt) när det gäller högtalare. I fallet med bildskärmen är ju upplösningen nära förknippad med antalet pixel och de kan man ju räkna. I fallet med högtalare är ju upplösning snarast en perceptuell term och då blir det två perceptuella termer som jämförs.
sebatlh skrev:vad är upplösning i högtalarsammanhang?
RogerJoensson skrev:sebatlh skrev:vad är upplösning i högtalarsammanhang?
Det beror på vem du frågar.
Någon vedertagen definition har jag aldrig sett, och många som använder begreppet verkar mena lite vad som helst när dom argumenterar med det. Med andra ord ett ganska värdelöst begrepp, annat som utfyllnad.
BB skrev:RogerJoensson skrev:sebatlh skrev:vad är upplösning i högtalarsammanhang?
Någon vedertagen definition har jag aldrig sett, och många som använder begreppet verkar mena lite vad som helst när dom argumenterar med det. Med andra ord ett ganska värdelöst begrepp, annat som utfyllnad.
Hej Roger,
Om någon ställde mig den frågan så skulle jag nog svara att en förutsättning för hög upplösning är att använda element med låg energilagring.
Mvh//BB
-Martin- skrev:BB skrev:RogerJoensson skrev:sebatlh skrev:vad är upplösning i högtalarsammanhang?
Hej Roger,
Om någon ställde mig den frågan så skulle jag nog svara att en förutsättning för hög upplösning är att använda element med låg energilagring.
Mvh//BB
Som kommentar på det svaret vill jag säga att det ändå går att skapa system med låg energilagring trots hög energilagring hos elementen.
krasse2 skrev:Inte för att jag vet om jag är så välkommen
BB skrev:Om någon ställde mig den frågan så skulle jag nog svara att en förutsättning för hög upplösning är att använda element med låg energilagring.
Mvh//BB
krasse2 skrev:Mycket kan mätas, men jag är tämligen säker på att det finns mycket som inte kan mätas, men en grundförutsättning för att kunna mäta något är att man verkligen vet vad det är som man vill mäta.
Strmbrg skrev:Jag, till exempel, menar nog att upplösning är:
Att jag hör mycket detaljer. Men i ALLA delar av frekvensområdet!
Inte sån där "kvasi-upplösning" som man kan uppleva med en högtalare som har en "gynnsamt ojämn frekvensgång".
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Jag, till exempel, menar nog att upplösning är:
Att jag hör mycket detaljer. Men i ALLA delar av frekvensområdet!
Inte sån där "kvasi-upplösning" som man kan uppleva med en högtalare som har en "gynnsamt ojämn frekvensgång".
Lätt kompression skulle kunna upplevas som bättre upplösning fast det är tvärtom.
paa skrev:BB skrev:Om någon ställde mig den frågan så skulle jag nog svara att en förutsättning för hög upplösning är att använda element med låg energilagring.
Mvh//BB
Du menar alltså att (elektro)statiska system generellt har högre upplösning än (elektro)dynamiska?
Transformatorer är en begränsning för upplösning, tycker jag mig ha märkt däremot.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster