http://www.dynaudiousa.com/products/con ... 25/s25.htm
Moderator: Redaktörer
Hotspur skrev:Dynaudio i allmänhet (bortsett minstingen A40.2) kan vara
en av de allra mest överskattade högtalarna out there...
Wolfie skrev: Men det kan ju bero på kringutrustning etc. etc.
Slutsteget var förövrigt ett Audio Research VS55 så den kan ju ha hjälpt till med lite fetare bas/mellanregister pga en Q förhöjning pga. låg dämpfaktor. Diskanten däremot...![]()
Hade ju iof lyssnat med samma uppsättning på Sonus Cremona i nästan 1 timme innan vilket ju kan spela roll för upplevelsen med Dynaudios s25...
Kanske dags att lyssna igen?
Jag håller med om att Dynaudio verkligen blivit bättre med senaste modellerna.
Jag vet inte, är skeptisk. Det ser ut att vara ungefär samma element/låda och filterteknik som de alltid har använt. Bara en förfining av tekniken liksom(kanske snävare toleranser osv), jag tror inte att det räcker.Håller med om att de gamla Dynaudiolådorna låter tjocka, men de nya modellerna... helt annan grej!
Det ser ut att vara ungefär samma element/låda och filterteknik som de alltid har använt.
Ranefjord skrev:Snabb bas (mellanbas, typ samma som 1.3se är snabb på)... Jag har sådan i Reference 3a dulcet hemma, men... Jag börjar misstänka att det inte är den egentliga basen man hör som snabb utan att det är elementen man hör... färgning kanske....
Ex... Eletrostaterna... De är snabba i de flesta register, men jag upplever aldrig dem som snabba på det sättet som jag kan uppleva dynamiska högtalare. Man hör inte att de är snabba. De bara är det.
Martin skrev:Jag har hört väldigt detaljerat och tydligt rent ljud (kanske det bästa ljudet) via högtalare kopplad till "billig" elektronik.
Det jag menar är att detta innefattar det mesta. Man får ett mindre detaljerat ljud om ljudbilden är diffus. Tex om högtalarna har en skiftande frekvensgång i olika riktningar så kommer ljudbilden att splittras och det kommer att vara svårare att urskilja instrument, rumsinformation osv. Om ljudet inte är rent så återges inte ett inspelat silkeslent ljud silkeslent samtidigt som kanske ett hårt ljud inte återges med rätt sorts hårdhet utan man kan höra samma karaktär som på det silkeslena ljudet. Ett rent ljud som inte är maskerat måste ju givetvis också vara så neutralt som möjligt. Är ljudet färgat så maskeras ljudet, tex om området kring 3kHz är dämpat så kommer de övertoner som finns där att dämpas och ljudet blir mindre tydligt eller detaljer maskeras om man så vill. Eller om basen är överdriven och/eller otydlig så kommer ljudet att drunkna i ett brus av bas helt enkelt.En annan reflektion är vad Martin menar med "detaljerat och tydligt rent ljud".
Om inte bättre (och normalt dyrare) elektronik kan locka fram mer ur högtalaren, så har Du nått max. På mostsvarande sätt kan man ju bli besviken om man byter upp sin elektronik och inte hör någon föbättring. Då har förmodligen elektroniken högre potential än högtaleriet, eller så passar det inte ihop av andra skäl.
Du sa att du tycker dynaudio var bland de bästa. Jag tycker inte det, har hört högtalare som låter så pass mycket bättre än dynaudio på alla parametrar som ingår i min definition av väljlud...Eftersom jag har testat både bättre och sämre högtalare än Dynaudio
Martin skrev:Mina lyssningsintryck baseras på de tre Dynaudiomodeller jag har lyssnat på.
Samma här, jag tror att du har en hel del att upptäcka också.Jag vet inte vad Du har för erfarenheter, men jag är tämligen säker på att Du har betydligt mer att upptäcka.
Jag säger bara att jag inte upplever att vettiga förstärkare färgar ljudet på samma sätt (maskerande tex) och av samma grad som högtalare, om domus råkar tillverka en sunkig förstärkare för 1001kr är jag inte beredd att ta något ansvar för.Om det vore så enkelt så hade väl Domus sålt en blåvit "stereoförstärkare" och alla hade varit nöjda.
Vad har det med ideologi att göra, jag lyssnar ju bara och drar mina slutsatser. Om du drar annorlunda slutsatser kanske jag tycker att du har ett begränsande synsätt.
Attack skrev:....
Jag är förvånad över en del av inläggen. Ibland undrar jag under vilka förutsättningar ni har lyssnat på Dynaudio? Omdömen som tjockt ljud och vasshet stämmer inte alls. Antingen vax i öronen eller felanpassning.
...
Samma med rörförstärkare. Om Du vill ha Dynaudio och rör, så bered dig då på Conrad Johnson, Audio Research eller liknande med samma potential. Tro inte att Dynaudio kan få liv ur en budgetutrustning.
brumel skrev:Tror ingen tycker Dynaudio gor kassa hogtalare. Bara det att konkurrensen ar mordande i det segmentet. Sen ar ju systemmatchning/ val av musikexempel en faktor som kan gora att for en lyssnare i en del av vart avlanga land (eller utanfor) later Dynisar lite for dampat, for en annan helt kanon.
Blue skrev:Äh... det där snacket (som någon drog fram ur bakfickan) om att ett stort och välrenommerat företags samtliga modeller (t.ex. Dynaudio) skulle vara "kassa" är för onyanserat och tramsigt för att kunna tas på allvar. Däremot får man gärna säga att man personligen inte gillar dessa produkter lika bra som andra jämförbara produkter.
Hotspur: "Däremot längtar jag efter
min reparerade Euphonia som lär komma framåt tisdag.."
Menar du dina Dalisar? Hade du inte sålt dom till förmån för ett par Canton RC-L?
Ranefjord: Läget? När ska vi få lyssningsintryck och bilder på din P7:a?
Jag trodde också att herr Hotspur hade sålt dom
Blue skrev:Äh... det där snacket (som någon drog fram ur bakfickan) om att ett stort och välrenommerat företags samtliga modeller (t.ex. Dynaudio) skulle vara "kassa" är för onyanserat och tramsigt för att kunna tas på allvar. Däremot får man gärna säga att man personligen inte gillar dessa produkter lika bra som andra jämförbara produkter.
Den som söker den skall finna...Magnuz skrev:Dagens arkeologiska fynd?
:)Martin skrev:Ja, jävlar i berget. Den var gammal. Mina åsikter står kvar, men kanske med något större försiktighet.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster