Hej igen i tråden!
Jobbigt när man är borta från en diskussion, som man sen måste läsa in, men jag gör ett försök. Jag fyller i mer i tråden sen. Vi jobbar på faktiskt.se's layout, därför...
Allmänt först: Jag tror man ska försöka komma bort ifrån eventuell 'inbillningseffekt' så gått det går. Tester som ABX eller det jag själv föreslog med kontinuerlig feedback minskar innbillningseffekten för varje gång man får feedback.
Dalquist
Hej Ranefjord
Jag förutsätter att din "misstro" mot placebo endast gäller hifi, inte medicin. Problemet med att vi rapportera subjektiva intryck är ett reellt problem men ingalunda omöjligt att lösa. Psykologer och medicinare tycker iallafall att de lyckats. Vad gäller ditt exempel med shakti vs. fake-shakti: i detta fall finns det ingen anledning att använda placebo:
Det var ett exempel och en god analogi till 'hur det normalt sett går till'.
man behöver inte visa testpersonen att de får "behandling", (eller "tweak" för att översätta till hifispråk). Det var det
som var hela poängen i mitt inlägg: placeboeffekt är INTE oundvikligt när man testar hifi.
Beror på hur man testar. Placeboeffekten får man i placebotester. Tester med snabb feedback borde vara effektiva. Att testa i smyg tror jag inte heller på. Där går analysen och koncentrationen bort för mycket. Små skillnader kan inte detekteras. Stora skillnader går dock. HiFi är små skillnader.
Det kommer med en till visshet gränsande sannolikhet att vara en skillnad som ligger mycket nära noll. För att få statistisk
power som är tillräcklig för att hitta mycket små skillnader måste vi har MYCKET stora urval av testpersoner.
Spelar ingen roll hur stora grupper du har egentligen. Subjektiv rapport är alltid subjektiv och påverkas inte hur många personer du än testar. Placebotest ger alltid subjektiva rapporter. Skulle man kunna 'mäta' upplevelsen är det även då svårt att isolera det till just den specifika upplevelse. Små skillnader går aldrig att upptäcka i placebotester.
I test med rimliga resurser kommer vi alltså inte att hitta signifikanta skillnader mellan "shakti" och "fake-shakti". Att göra det osannolikt att något INTE har någon effekt är svårt: det kräver långa testserier.
Spelar ingen roll hur stora resurser eller över hur lång tid du har. Det blir ett dåligt resultat ändå, rent vetenskapligt.
Ranefjord: "Problemet är hur vi får reda på hur stor den upplevda skillnaden i de båda grupperna var. Både grupperna upplevde förändringar. Kan vara så att shaktigruppen upplevde stora förändringar och fake-gruppen små förändringar sett objektivt, men skillnad är skillnad så båda ger samma resultat i undersökningen. Stor och liten upplevelse är fortfarande någonting subjektivt, även i Placebotester. Resultatet skulle mao kunna vara precis tvärtom."
Dahlquist:
Subjektiva effekter kan vi i det enskilda fallet aldrig mäta på en objektiv skala.
Jag förutsätter att din "misstro" mot placebo endast gäller hifi, inte medicin. Problemet med att vi rapportera subjektiva intryck är ett reellt problem men ingalunda omöjligt att lösa. Psykologer och medicinare tycker iallafall att de lyckats.
Jaha...

Om du är medicinare har du just sagt emot dig själv.

Vi kan exempelvis inte direkt jämföra en persons upplevelse av smärta med en annans, vi kan inte jämföra en annans persons
attityd med någon annan. Om vi ber en person att på en skala 1-10 ange något kan vi inte direkt jämföra den med någon annan.
Detta gäller oavsett testmetod: en subjektiv upplevelse är just subjektiv. Men det finns saker som vi kan göra för att komma
runt detta. En metod är att förankra upplevelsen i jämförbara storheter. I fallet smärta kan vi jämföra med något vanligt
smärttillstånd som man kan använda för att göra olika personers upplevelser jämförbara. Vi kan också ställa frågor så att man
relaterar till den egna upplevelsen: minskar eller öka smärtan? Detta är sätt som man kan ta till för själva "mätinstrumentet" (frågeforumläret). Men man kan också i själva experimentdesignen (och analysmetoden) ta hand om problemet.
Fortfarande subjektivt. Du har fortfarande samma problem med subjektiv rapport.
Ett vanligt sätt vid experiment är randomisering. När man har matchat testpersoner i två grupper så att de är så lika som
möjligt fördelar man dem slumpmässigt på de lika "behandlingarna". Det finns då ingen anledning att på förhand misstänka systematiska skillnader mellan grupperna vad gäller hur man uttrycker subjektiva skillnader. Några kommer att överdriva,
några att underdriva. Men inom grupperna jämnar det ut sig. Randomerisering är alltså den metod man använder i experiement
när man inte kan matcha (t.ex. se till att det finns lika mycket "överdrivare" som "underdrivare" i varje grupp.
Krävs någon som gör matchnignen. En expert kanske? Det är oxo subjektivt. Infinit regression. Samma problem kvarstår. Det blir en subjektiv rapport som inte är tillförlitlig.
Thomas_A
det är inte alltid man går efter vad patienten säger. Det finns många uppenbara parametrar som kan användas vid utvärderande av medicin vs sockerpiller.
Även trejde persons värderingar är subjektiva.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.