Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Morello: Hur gör man ett sånt uselt steg? Till och med ett mycket enkelt mos-FET klass A-steg (typ som visas på headwize) borde ju vara mycket bättre?
Killen som recenserade steget tyckte det ju var väldigt vädligt bra
Men Rydberg - KinaHifi är också blank! Vissa har blå lysdioder...Rydberg skrev:Läs topic för 17Hotspur skrev::oops: Motsatspriset tas kanske av Korsun KS99, där 1
(varje) watt kostar ca 28:- (100 watt á 2800:-)...![]()
kinihifi hit och dit, jag blir GALEN
Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:Morello: Hur gör man ett sånt uselt steg? Till och med ett mycket enkelt mos-FET klass A-steg (typ som visas på headwize) borde ju vara mycket bättre?
Killen som recenserade steget tyckte det ju var väldigt vädligt bra, nått gör det säkert bra (priset kanske) men långt från allt vilket mätningarna indikerar
Ja fy! Jag ska köpa ett svart Bryston 9b-st med gröna lysdioder, så lång från kinahifi man kan kommaEngelholmAudio skrev:Men Rydberg - KinaHifi är också blank! Vissa har blå lysdioder...Rydberg skrev:Läs topic för 17Hotspur skrev::oops: Motsatspriset tas kanske av Korsun KS99, där 1
(varje) watt kostar ca 28:- (100 watt á 2800:-)...![]()
kinihifi hit och dit, jag blir GALEN
Flint skrev:Killen som recenserade steget tyckte det ju var väldigt vädligt bra
Vilket ändå bör betraktas som det viktigaste i testet. Morello, du ser hur fel det blir när man bara focuserar på underornade mätdata som du gjorde. Några futtiga tjugotal pocent hit eller dit spelar ingen roll i helheten.
Bill50x skrev:Gör man en Google-sökning på Wavaz Audio får man noll träff. Är den så hemlig - eller har ni stavat fel grabbar?
/ B
PS
Felstavat. Wavac Audio Lab SH-833 ska det vara. Där ser ni hur det går när ni flyttar runt på knapparna på tangentbordet
Dessutom specas stegen till 150W "effective power" vilket ju naturligtvis minskar kosnaden "per watt" ganska dramatiskt.....
DS
Ranefjord skrev:Morello: Du leder med 2333dollars per Watt föresten .rätt svårslaget.
Bill50x skrev:
Med normala krav på prestanda kan steget inte ens specas till att lämna 1 W
Mjae, vad är normala krav? 1, 2 eller 5%?
Vilken typ av dist?
Hur låter apparaten IRL?
Alltså, de flesta högtalare har ganska hög dist, många gånger över 10% vid vissa frekvenser.
Ärligt talat tror jag man måste leta någon annanstans för att förklara var dåligt ljud uppstår.
men döm inte ut på mätdata utan att ha lyssnat först!
Mjae, vad är normala krav? 1, 2 eller 5%? Vilken typ av dist? Vid vilken last? Vilka data uppnår man vid andra typer av mätningar? Hur låter apparaten IRL?
Alltså, de flesta högtalare har ganska hög dist, många gånger över 10% vid vissa frekvenser. Låter dom dåligt? Ärligt talat tror jag man måste leta någon annanstans för att förklara var dåligt ljud uppstår.
Jag har hört 100W slutsteg som låter kass så fort dom får lite konstig last, även vid låg volym. Jag har hört 2 watts-förstärkare som låter alldeles utmärkt även med krävande last, så länge man inte kräver hög volym.
Den sagda förstärkaren kan mycket väl låta skit och vara världens "rip-off" - men döm inte ut på mätdata utan att ha lyssnat först!
Style skrev:de finns ingenjörer och det finns riktiga ingenjörer
Ja de är nog helt okhifirocker skrev:Rydberg:
Bryston!!![]()
![]()
Du får du allt ta och skrivna ner dess kvaliteter när du fått hem den i din anläggning. Ofärgad återgivning av högsta klass skulle jag misstänka! Hoppas Molt testar bryston snart, är grymt nyfiken på deras produkter.
Flint skrev:Dahlqvist
Rör är så bra och linjära i original så man behöver bara höfta när man beräknar om man ens behöver beräkna nåt'.
Johan_Lindroos skrev:Hur var det nu man gjorde på HP?
1
Enter
1
Enter
+
2 <--resultatet
Var det så man gör? (jag blev aldrig klok på det hela)
och blev det lite mer avancerade formler... då var det kört för min del. Skulle aldrig vilja använda en sådan. Det äär inte intiutivt att räkna så tycker jag.
På min casio (och alla andra normala räknare) trycker jag bara
1+1=..... just det! ... 2 !
Bill50x skrev:Jag är till skillnad från dig helt såld på HP´s "omvänd polsk notation" som jag tror det kallas. Man behöver aldrig lägga upp formlerna i förväg utan man räknar "som i huvudet".
...
10
enter
9,20
x
15
enter
16,25
x
+
Nattlorden skrev:Jag tror jag förstår nu... HP är för alla de som är av typen "Fan, nu glömde jag parentesen!". *skämtar*
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Jag är till skillnad från dig helt såld på HP´s "omvänd polsk notation" som jag tror det kallas.
Man behöver aldrig lägga upp formlerna i förväg utan man räknar "som i huvudet".
10
enter
9,20
x
15
enter
16,25
x
+
Eh... räknar du så i huvudet????
Nattlorden skrev:Jag tror jag förstår nu... HP är för alla de som är av typen "Fan, nu glömde jag parentesen!". *skämtar*
Bill50x skrev:PS Personligen använder jag utrycket "paranteser" om föräldrar, baserat på det engelska uttrycket "parents". Dvs, föräldrar är paranteser = en parantes i tillvaron... Inget nedvärderande i detta utan mer en reflektion över tidsmässiga aspekter...DS
Bill50x skrev:Med en vanlig räknare ser det ut så här:
(10 x 9,20) + (15 x 16,25) = 335,75 och i princip knappar man in formeln som den ser ut här i exemplet, så här:
Bill50x skrev:Sköter Casion om på egen hand att de två valutorna först räknas ut (multipliceringarna) och sedan adderar dom? För resultatet ovan blir 1 738,75 om man gör uträkningen som en serie. Om nu Casion fixar multipliceringen först helt automatiskt, hur gör man då om man faktiskt vill göra en seriell exekvering? (dvs tar 10 gånger 9,20, adderar 15 och sedan multiplicerar med 16,25)
/ B
EngelholmAudio skrev:Verkar som att HP's input syntax är lika svårbegriplig som vår Audiomanikers inlägg, stundoms...
Audiomaniker - har du gjort några jobb för HP?
Morello skrev:Slutsteget uppvisar alla tänkbara fel man kan tänka sig faktiskt. Om jag vore examinator i elektronik på tex. KTH och någon elev presenerade det där slutsteget som ett projektarbete skulle det aldrig aldrig någonsin rendera något annat en ett välförtjänt underbetyg, dvs IG med stor i!
celef skrev:att dessutom mäta på annat vis och på annan plats som stereophile pysslar med är ju bara ledsamt, tex lasten är ju olika vid lyssningstillfälle och mätdito, är det klokt?
Svante skrev:EngelholmAudio skrev:Verkar som att HP's input syntax är lika svårbegriplig som vår Audiomanikers inlägg, stundoms...
Audiomaniker - har du gjort några jobb för HP?
Eller, han kanske är en omvänd polack?
celef skrev:men man ska aldrig dömma utan att man först själv har lånat sitt öra till apparaturen ifråga, att kritisera recensioner är bara dumt, såtillvida man inte deltog själv vid lyssningstillfällena.
Bill50x skrev:Jag är väldigt kluven här.... de presenterade kurvorna ovan ser ju inte så direkt bra ut....
Men å andra sidan har jag lyssnat på grejor med spikraka kurvor upp i stratosfären, obetydlig dist och maxat s/n - som låter totalt oinspirerat. Visst, rent å snyggt, men "that´s it".
Så "Vem kan man lita på" som någon sjöng för länge sedan.....
/ B
i skrev:Apropå omvänd polsk notation... vad är då polsk notation ??!![]()
Style skrev:i skrev:Apropå omvänd polsk notation... vad är då polsk notation ??!![]()
i polsk notation skriver man först ut operatorn och sedan dess operander t ex + 1 2
Notationen togs fram av en polsk matematiker i 1900-talets början. Vad syftet var och eller nyttan är har jag aldrig förstått.
Omvänd polsk notation, dvs 1 2 + har fördelen att de passar en stackmaskin vilket är väldigt trevligt att hantera i mjukvara.
i skrev:Apropå omvänd polsk notation... vad är då polsk notation ??!![]()
I vilket fall som helst så behöver de inte veta något som andra inte vet, det går bra att sälja förstärkare iaf. Det räcker med att det finns kunder som tror att tillverkaren vet något som andra inte vet.Man börjar ju nästan undra om inte dom som konstruerat Lab SH-833 vet något som vi andra inte vet? Och då menar jag INTE att dom är bättre på att lura godtrogna rika människor...
Bill50x skrev:Det jag undrar över när det gäller Wavac Audio Lab SH-833 - hur kommer det sig att den är så "dålig"? Jag har ju själv inte hört den, men många här dömer ut den enbart på de taskiga kurvorna, utan att precis som jag inte hört stärkaren.
Jag menar, dom bästa bedragarna är ju dom som inte ser ut som bedragare. Som sådan skulle i alla fall jag se till att bas-data skulle vara acceptabla. Då slipper man ju åtminstone mätnissarna hängande på ryggen...
Man börjar ju nästan undra om inte dom som konstruerat Lab SH-833 vet något som vi andra inte vet? Och då menar jag INTE att dom är bättre på att lura godtrogna rika människor...
norman skrev:Kan man genom att utgå från närfältsmätningen onaxis säga om den här highendhögtalaren troligen låter bra eller dåligt?
norman skrev:Kan man genom att utgå från mätningen* onaxis säga om den här highendhögtalaren troligen låter bra eller dåligt?
*utan rumsekon
Harryup skrev:Man skall inte underskatta kunderna i denna prisklass. Dom går ofta på opera och konserter.
Och även om dom skulle ha ett visst apparatintresse så är dom inte intresserade av att bli lurade.
Bill50x skrev:Men min poäng tidigare var att eftersom det är så enkelt att fixa till snygga kurvor (läs: mätdata) så frågar man sig varför konstruktören inte gjort det. Den utvecklingen kan knappast kosta en 100-del av designen....
norman skrev:
Ibland får jag dock uppfattningen att i en del fall /../så är det en hobbynisse utan tekniska kunskaper som agerar konstruktör. Han tycker att om man använder dyra och "exotiska" material och blandar dem lite slumpmässigt så kommer det låta otroligt bra. /.../
norman skrev:Ibland får jag dock uppfattningen att i en del fall med tokdyra hifisaker med katastrofala tekniska prestanda så är det en hobbynisse utan tekniska kunskaper som agerar konstruktör. Han tycker att om man använder dyra och "exotiska" material och blandar dem lite slumpmässigt så kommer det låta otroligt bra. Lyckas han skapa ett exlusivt utseende och sätta ett högt pris tror jag folk automatiskt kommer köpa prylen och tycka att den låter jättebra. Kanske inget direkt fel i det iof.
Nu behöver ju detta inte stämma, jag kan ju ha uppfattat fel.
Max_Headroom skrev:norman skrev:Ibland får jag dock uppfattningen att i en del fall med tokdyra hifisaker med katastrofala tekniska prestanda så är det en hobbynisse utan tekniska kunskaper som agerar konstruktör. Han tycker att om man använder dyra och "exotiska" material och blandar dem lite slumpmässigt så kommer det låta otroligt bra. Lyckas han skapa ett exlusivt utseende och sätta ett högt pris tror jag folk automatiskt kommer köpa prylen och tycka att den låter jättebra. Kanske inget direkt fel i det iof.
Nu behöver ju detta inte stämma, jag kan ju ha uppfattat fel.
Jag har samma uppfattning, så det är helt korrekt!
Harryup skrev:Max:
Hmmm, vad blir en sanning för att två tycker samma sak?
Kan inte se något som är "korrekt" med att ni har förutfattade meningar? Det enda möjligen korrekta är att ni har samma förutfattade mening.
Att folk har pengar betyder inte att dom är lättlurade eller har "sämre" smak eller förstånd.
Eller att något är lättsålt för att det är dyrt.
Harryup skrev:Morello , nä håller med om man säger det på det viset.
Men vet vi att det ex som är mätt på är representativt?
Mätningen ok?
Och hur vet vi hur det låter i en blindtest? Vi kan anta en del, men om grunkan inte är i perfekt skick så kanske den låter annorlunda mot hur denna mäter.
Bill50x skrev:Nu har jag det lite svårt att tro att det är någon liten "hobby-nisse" som ligger bakom Wavac Audio Lab SH-833. Jag säger inte alls att det är en bra förstärkare, men om nu ett antal välrenomerade tidskrifter höjer den till skyarna, och det är en ambitiöst framtagen produkt (ingen hobby-nisse konstruerar grejer med den looken...) - hur kan man (ni!) döma ut produkten utan att ens ha hört den?
Att man inte tror på en apparat efter att ha sett mätdata är varje persons rättighet, men det betyder inte att man har rätt!
Bill50x skrev:...och det är en ambitiöst framtagen produkt (ingen hobby-nisse konstruerar grejer med den looken...) - hur kan man (ni!) döma ut produkten utan att ens ha hört den?
Blue skrev:SUCK vad trött man blir på alla som tycker dom själva är överlägsna på att bedöma hifi jämfört med den samlade kunskapen i all världens hifipress.
Blue skrev:"Bruakr apparater med 10% dist och en dylik frekvensgång låta bra?
"
SUCK vad trött man blir på alla som tycker dom själva är överlägsna på att bedöma hifi jämfört med den samlade kunskapen i all världens hifipress.
Harryup skrev:Skulle nog vilja jämföra HIFI mot mat. Man njuter av slutresultatet och folks smak och känsloupplevelser av det går inte att jämföra.
Harryup skrev:Eftersom matlagning är egentligen mycket kemi, så varför lägger sig då inte kemiingenjörerna i hur mat skall lagas, och vet bäst?
Kanske för att kemiingenjörerna har en mer mjuk attityd till sin vetenskap och bruket av den i vardagen. Kanske dom inte tycker att det finns ett absolut rätt och fel utan att det är rimligt att man kan använda subjektiva bedömningar utan att det är fel.
Kanske för att det finns mycket tjejer inom kemi som aldrig skulle komma på tanken att "lägga beslag på" ord och att deras tolkning skulle vara rätt.
Ranefjord skrev:Det finns fortfarande inga transparenta hifi-produkter eller transparenta rum/anläggningar! Icke hörbart färgade i speciellt f/e test, med vissa högtalare kombinerat med viss elektronik i ett speciellt rum. Så långt kan jag sträcka mig. Transparent? Icke!
Harryup skrev:Ingen av dessa upplever alltså att dom har färgande aläggningar utan att dom på bästa sett aproximerar verkligheten då dom har alla olika verkligheter då dom sitter på scen. Och ingen av dom skulle ta mig på allvar om jag sade att det fanns transparenta grejor.
Harryup skrev:Norman:
Finns inga kemister som mäter det kemiska innehållet i mat och anklagar en kock för att "färga" sin mat på ett ovetenskapligt sätt kontra originalrecepten.
Harryup skrev:Svante:
Jag pratade matlagning.
Finns inga kemister som offentligt vet bättre än kockar.
Svante skrev:Blue skrev:"Bruakr apparater med 10% dist och en dylik frekvensgång låta bra?
"
SUCK vad trött man blir på alla som tycker dom själva är överlägsna på att bedöma hifi jämfört med den samlade kunskapen i all världens hifipress.
Får jag då tillägga att det rätt ofta verkar som om världens hifipress tycker att de är överlägsna den samlade vetenskapen.
Men jag ställer mig då frågan: Brukar ni vara med när mastertapen sätts till era favoritskivor? Förmodligen - annars borde det vara väldigt svårt att veta vad det var för lyssningsupplevelse som producenten eftersträvade och fick vid detta tillfälle.
Neutralitet och transparens är överskattade och relativt meningslösa begrepp. Det handlar för fasen om att man, helt subjektivt, ska tycka att det låter bra! Allt annat är kuriosa.
För övrigt är "jag lyssnar inte på apparater utan på musik" en klyscha som förmodligen stämmer bättre in på många som har ganska dåliga anläggningar än på dom som har väldigt bra sådana
Blue skrev:Jag ställer mig frågan: Vad har jag för glädje av att veta att ett visst system är "neutralt" eller "transparent" om jag inte tycker att musiken som förmedlas låter bra?
och alltså bortser från allt vad ursprungstrohet heter och överhuvudtaget inte fundert på vad ordet återgivning betyder
Conan skrev:
1. Inspelningen är dålig från början och spelas upp på en "ofärgad" anläggning eller på en "färgad" anläggning som inte maskerar felen tillräckling "väl".
2. Inspelningen är bra från början men spelas upp på en anläggning som färgar ljudet så att det andå låter illa.
Blue skrev:Nattlorden: Jag har INTE sagt att neutralt = dåligt. Vad jag försöker säga är att alla har sina individuella preferenser och att man inte har FEL bara för att man föredrar ett ljud som av teknikern/hifinissen skulle beskrivas som "färgat". Låter det bra för den personen så kan han väl få vara näjd med det?
Med mitt högtalarexempel ville jag visa att "mer neutralt" inte alltid betyder "bättre" för den som står inför valet.
Slutligen: Egentligen blir väl begreppet "neutral" mest intressant/minst ointressant när det gäller högtalare (och rum) eftersom det är det som generellt har störst inverkan på det ljudmässiga slutresultatet? När det gäller elektronik (för att inte tala om kablar) handlar det oftast om relativt små skillnader klangmässigt, men när det gäller högtalare kan även den okunnige höra stora skillnader.
Och så kan jag ju nämna att jag personligen har elektronik och kablage som knappast kan påstås vara särskilt "färgande" i jämförelse, utan snarare "neutral". Med högtalare och placering/möblering "färgar" jag sedan ljudet så som jag vill att det ska låta. Om någon annan kör på en riktigt gräddig rörstärkare och softa och varma högtalare till det, eller nåt, och tycker detta "icke-neutrala" ljud känns rätt så kan jag omöjligen tycka att det är något fel i det.
vågar påstå att merparten av all musik som släppps har ett ljud som inte överensstämmer med någon tänkt verklighet utan snarare är anpassat dels till att i de flestas öron "låta bra" dels för att med någon behållning kunna spelas på alla typer av utrustning, inklusive billiga mp3-spelare.
markih skrev:HarryUp: Det är inget 'tankefel', inte från min sida i alla fall. Jag är medveten om diverse begränsningar. Jag väljer ändå att minimera begränsningar i de delar där de är relativt enkla att välja bort.
Självklart finns musiken på skivan, men HUR låter den? Jag vågar påstå att merparten av all musik som släppps har ett ljud som inte överensstämmer med någon tänkt verklighet utan snarare är anpassat dels till att i de flestas öron "låta bra" dels för att med någon behållning kunna spelas på alla typer av utrustning, inklusive billiga mp3-spelare.
Ett tankefel som jag tycker görs i den här debatten är att en "färgande anläggning" skulle färga så kraftigt att det inte skulle kunna misstas för att vara ofärgad i en blindtest.
Färgande anläggningar får dåliga inspelningar att låta bra därför vill folk ha dom. Inte nödvändigtvis, en dålig inspelning låter klart dåligt på dom flesta anläggningar.
Så, vem har en ofärgad återgivning hemma om inte ens Johan har det hemma med hans kunskap och erfarenhet?
Så alla som sitter med "rätt" apparater kommer iaf ha en färgad ljudåtergivning hemma då man får kompromissa i verkligheten.
Harryup skrev:Men vet du om du har minimerat felen i helheten till det minsta möjliga om du väljer delarna var och en för sig?
Flint skrev:För mig är målet att få en musikåtrgivning som jag trivs med.
Nattlorden skrev:Alla anläggningar vid noll i volym.
Harryup skrev:Väntar spännt på ett förslag på en helt ofärgande anläggning oavsett musikval.
Naqref skrev:Harryup skrev:Väntar spännt på ett förslag på en helt ofärgande anläggning oavsett musikval.
Om den är ofärgande så är det oberoende av musikval
Sedan så går det inte att göra en helt ofärgande* anläggning i o m att man kompimerar signalen från en eventuell (eventuell i o m att man kan göra syntetsika ljud) ljudande tredimensionell verklighet ihop till två endimensionella. Det försvinner massvis av information här. När man ska 'blåsa' upp detta till en ny återbildad information så beror det hela på dekodningen om det lyckas men det beror även på hur enkodningen är gjord. För att man ska kunna i någon mån kunna få en mindre förstörande process här kräver att man har full koll både enkodningen och avkodningen men man kommer aldrig att få en fullt ofärgande process. Men det innebär inte att man behöver göra hela kedjan än mer osäker genom att införa fler 'fel' på andra ställen.
*d v s här avsett inte bara tonal balans utan även ljudbild
Max_Headroom skrev:Ofärgande från CD till slutstegets kontakter, då är det många som är mycket nära,
Ranefjord skrev:Men om nu högtalare inte kan vara transparenta, är det inte smartare att hitta sin favorithögtalare och matcha elektroniken efter den? Jag menar, hööögtaaalarna är väl den delen i anläggningen som 'gör störst skillnad'? Tänker lite på JMlab Mirco Utopia. Bra högtalare! På köpenhamnsmässan lät den dock illa i diskanten. Kan det varit Rotel RB1090n som gjorde det? Varför ska man då välja ett LTS-f/e-icke hörbart färgat slutsteg när det ändå handlar om matchning mellan komponenterna / rum?
Ranefjord skrev:För att jag gillar högtalaren för dess helhet. Hur den spelar musik. Och om jag nu kan få diskanten mycket, mycket välljudande med en annan stärkare (vi tar en Jeff Rowland som exempel), varför ska jag välja den transparenta som låter illa i den kombin?
Harryup skrev:Väntar spännt på ett förslag på en helt ofärgande anläggning oavsett musikval.
Ingen som har en sådan?
Harryup skrev:fel urvalsprincip gör att man kommer sitta med större fel än nödvändigt.
Så därför, lyssna för guds skull och er egen också på kombinationen som ni skall ha hemma och välj utifrån det totala ljudet.
Så därför tycker jag att en F/E test saknar andra kvalitéer än en riktigt stor grovsållning av apparater. Finsållningen gärna med blindtest måste göras på helheten.
Harryup skrev:Markih:
...Små nyanser tillåts eftersom helheten skall kunna bedömmas.
Målet för mig skulle inte vara att sitta med ett så smalt urval att knappast något är i produktion längre.
Blue skrev:
Eller får man släppa kylskåpet och vandra neråt i prisklasserna. Inget silvergläns, ingen pansarvagnskonstruktion, ingen kärnkraftsverksströmförsörjning (och ingen breddstereojustering) men vad fasen... ganska så bra ska det nog vara (i alla fall enligt recensioner jag läst): NAD C 162 + C 272. Paketet finns för "småpengarna" tio och ett halvt hos hifiklubben!
Annars finns det väl även andra alternativ uppåt i stegen, Macintosh?
Bill50x skrev:Man kanske ska dela upp "färgning" i förstörande och icke-förstörande?
Användare som besöker denna kategori: Ronnie och 14 gäster