Moderator: Redaktörer
Ranefjord skrev:Mmm.. Det slog mig oxo direkt. Högtalare som tex är utvecklade med rörstärkare bör väl drivas av rörstärkare? Tänker på SAP'arna (www.sap-audio.it). Quad909an var helt fel match där. Audionen med sina 12W funkade bra.
SAP's slogan: "No tubes is equal to no music".
Flint skrev:Johan_Lindroos
Det finns inget läge där man kan garantera att en förvrängning är en garanterad fördel. Det finns heller inget läge där det inte skulle kunna vara så i en subjektiv test. Det är många stationer mellan vaxet (skivan) och trumhinnan som påverkar. Frågan är hypotetiskt ställd. Därför ett hypotetiskt svar.
Johan_Lindroos skrev:Jag vill då gärna läsa argument som kan härledas till gärna någon form av logiskt resonemang, inte bara "för att jag tycker det låter bättre i min stereo öh ba så är det bara".
Ranefjord skrev:Högtalare som tex är utvecklade med rörstärkare bör väl drivas av rörstärkare? Tänker på SAP'arna (www.sap-audio.it). Quad909an var helt fel match där. Audionen med sina 12W funkade bra.
Svante skrev:En sak till, en högtalare kan, åtminstone i princip, vara dimensionerad för drivimpedans >0 ohm. Det kanske inte är uttalat och vanligt, men i princip. Den spelar förmodligen bättre på en förstärkare som har lite utresistans, och en sån är inte "F/E-transparent".
Flint skrev:Den viktigaste frågan enligt mig är trots allt:
Har transparentbegreppet någon verklig nytta för folks val av ljudprodukter?
NEJ NEJ NEJ. Hifi står för hög trovärdighet. Vissa väljer retoriken enligt din här ovan, andra väljer retoriken att subjektivt lyssna sig fram till "hög trovärdighet i hur jag uppfattar musiken, instrumenten och rummet i mina skivor". Varken lts, kabelmaffian, jag eller nån fjärdehar rätten att säga att "Detta är det som gäller". Var och en väljer SITT sätt att se på HIFI.Vee-Eight skrev:Detta med transparent/icketransparent elektronik är sannerligen ett dilemma. I uttrycket High Fidelity utläser vi ju naturtrogenhet; man skall i den definitionen söka en så opåverkande apparat som möjligt. Nu kommer jag med min syn på det hela.![]()
Dumheter, Morello. Hifi står för High Fidelity vilket översätts med hög trovärdighet. Därifrån är det fritt att tolka det som man vill. hur jag tolkar det vet du inte - jag har bara givit input i mitt inlägg ovan.Morello skrev:EA,
Din definition av High Fidelity är minst sagt tveksam. Att vända och vrida på begreppet är ett klassiskt sätt att föra debatten till att bli en semantisk dito, vilket brukar vara föga kreativt.
Johan har delvis svarat på din fråga ovan. Det enda du vill ha en bevis (blindtest) på, är då egentligen om helheten är summan av dess delar (vilket jag har skrivit förut). Korrekt uppfattat?
EngelholmAudio skrev:Att välja V8's modell är något som passar mycket bra för tekniker som vill ha en modell. En modell man kan testa och verifiera. En modell där man kan bocka av och aldrig mer behöva ifrågasätta.
Det går helt klart att fortsätta hårklyveriet: vad avses med orginalet? Signalen in från micken, musikaliska orginalet, musikernas mening med låten/stycket etc. Skulle det vara "en lagtext" är det öppet för tolkning fortfarande.Morello skrev:Från Marriam-Webster:
"Main Entry: high fidelity
Function: noun
: the reproduction of an effect (as sound or an image) that is very faithful to the original
- high-fidelity adjective "
Bra kommentar!Alexi skrev:Kan man tolka ett original?
SAF: original = urpsrunglig
Om den ursprungliga signalen är förändrad är den väll skilld från orginalet?
Vart i ligger tolkningsfrågan?
EngelholmAudio skrev:Varför skall vi välja signalen istället för musikalisk trovärdighet? Varför stanna vid signalen? Ursprung är ju musikerna!

EngelholmAudio skrev:Bra kommentar!Alexi skrev:Kan man tolka ett original?
SAF: original = urpsrunglig
Om den ursprungliga signalen är förändrad är den väll skilld från orginalet?
Vart i ligger tolkningsfrågan?
Varför skall vi välja signalen istället för musikalisk trovärdighet? Varför stanna vid signalen? Ursprung är ju musikerna!
Naqref skrev:Men det urholkar ordet hifi tills det kanske inte snart finns något kvar.
EngelholmAudio skrev:NEJ NEJ NEJ. Hifi står för hög trovärdighet. Vissa väljer retoriken enligt din här ovan, andra väljer retoriken att subjektivt lyssna sig fram till "hög trovärdighet i hur jag uppfattar musiken, instrumenten och rummet i mina skivor". Varken lts, kabelmaffian, jag eller nån fjärdehar rätten att säga att "Detta är det som gäller". Var och en väljer SITT sätt att se på HIFI.Vee-Eight skrev:Detta med transparent/icketransparent elektronik är sannerligen ett dilemma. I uttrycket High Fidelity utläser vi ju naturtrogenhet; man skall i den definitionen söka en så opåverkande apparat som möjligt. Nu kommer jag med min syn på det hela.![]()
Att välja V8's modell är något som passar mycket bra för tekniker som vill ha en modell. En modell man kan testa och verifiera. En modell där man kan bocka av och aldrig mer behöva ifrågasätta.
Vidare verkar det föreligga en missuppfattning om att färgat ljud endast låter bra med vissa skivor, eller rent av låter bra med dåligt inspelade skivor (vad nu det betyder). Detta är i min värld struntprat. Retorisk fråga:
Skulle en F/E testad och diskantpåverkande (ljusare i toppen) på nått sätt främjas av skramliga 70-talsinspelningar? Strunt heller.
Jag äger själv och lyssnar på Audio Research SP16 och VS55, säkert färgande nått så pass, enligt F/E-metoden. Vidare har jag en Advantage Thor om vilken jag inte vet vad F/E skulle säga, min gissning är att även Thor skulle få färg-stämpel i F/E. Båda låter superbra (om än olika) och båda klarar av allt från Britney Spears (jovars, äger en guldpressad Brittan) till fina inspelningar av KKV, Ref Recordnings mm mm. Just nu har ARC gått mest fast det har varit väldigt varmt i lagenheten...
EngelholmAudio skrev:För att knyta an till Flint's ideer och frågor:
Dom som sitter med SET på 2 watt, horn och spisar musik - vet dom inte bättre eller? Dessa system brukar få betyg i form av musikaliska, dynamsika och engagerande.
Du har två alternativ, som jag ser det:Nattlorden skrev:EngelholmAudio skrev:För att knyta an till Flint's ideer och frågor:
Dom som sitter med SET på 2 watt, horn och spisar musik - vet dom inte bättre eller? Dessa system brukar få betyg i form av musikaliska, dynamsika och engagerande.
Det får de hemskt gärna göra... jag blir dock lite undrande om de skulle göra en odynamisk och oengagerande skiva dynamisk och engagerande. Det kan ju faktiskt vara musikerns vilja att göra en nedstämd/nedtonad musik. Och vad händer med en platta som redan är dynamisk och engagerande? Blir det inte några extrema excesser då?
Om man mjukar upp musiken för att göra den mer organisk, vilket blir kanonbra på akustisk musik. Vad händer då om man stoppar i något som skall vara kantigt, skärnade och hårt? Ja, det blir uppmjukat det med... och delar av vitsen med det går förlorad...
EngelholmAudio skrev:Du har två alternativ, som jag ser det:
1) testa och tyck till
2) ta beslut på "skrivbordet"
Svårare är det inte!![]()
Men genom att ha den åsikten att allt är subjektivt medför tex att man kan tycka ett en klockradio är HiFin nirvana, detta leder bara till kaos, och "följajon" tendenser, dvs folk väljer det andra säger är bra. Igen utveckling kommer någonsin att ske, om man inte kan definiera vad som är en bättre apparat, dvs färgar ljudet mindre.
Jag tycker visst att dom hjälpt till. Mångfald är en sak, dämpning av det mest urflippade är en annan. Dessutom ges ett alternativ! Det är viktigt. Alternativ är bra. Mainstream är tråkigt i längden.Harryup skrev:Ondjultomte:
Har du tänkt på att LTS test i flera fall höjer grejor till skyarna som har problem med tillförlitlighet och/eller redan är tagna ur produktion.
På vilket sett har LTS tester medverkat till ökat framåtskridande?
Harryup skrev:Ondjultomte:
Har du tänkt på att LTS test i flera fall höjer grejor till skyarna som har problem med tillförlitlighet och/eller redan är tagna ur produktion.
Harryup skrev:Nattlorden:
Tycker nog att du har lite väl mycket förutfattade meningar.
Du dömmer ut horn och SET som tekniker för att du har lyssnat och du gillade det inte. (och för att LTS medlemmar gör det kanske också)
Ok, har också hört sådana anläggningar låta dåligt men det betyder att man bara kan räkna ut anläggningen. Inte tekniken bakom den då det finns massor med olika utformningar av horn, drivers rörförstärkare etc.
Och, det finns väl ingen expander i en hornanläggning? Om det är nått som färgar musikupplevelsen dynamiskt är det väl alla vackert spelande trötta trögdrivna 2-vägare som inte kan prestera fullområdes ljud eller höga ljudtryck.
Om du lyssnar på en livepopkonsert är risken väldigt stor att du lyssnar på horn (100% ungefär), ryser du då och tycker att din hemmaanläggning låter närmare verkligheten? Verkligheten finns ju inte om du inte spelar över dessa anläggningar.
Törs påstå att alla som inte kan spela med 120dB i ljudtryck hemma har anläggningar som färgar, i detta fall genom dynamiskt begränsar.
Så vem har en ofärgad anläggning hemma? Ingen, därför tycker jag beteckning transparent är trams.
Harryup skrev:Dömmer du inte ut det (dvs horn och annat rörigt)?
Förstår inte andra meningen. Sen kan jag säga att vi inte är en homogen grupp. Gillar heller inte dom flesta horn eller rör.
Så vi kanske har samma smak fast olika anläggningar.
Nåja, det finns studios med massor med stora system. Vill du inte försöka bevara den återstående dynamiken i skivan utan att förlora ännu mer genom att spela upp musik genom ytterligare en dålig kedja?
Har att göra med dåligt handhavande, behöver inte betyda att grejorna är kassa.
Japp, tycker att folk inte sitter med transparenta anläggningar oavsett vad dom har för är det inte dynamiken som begränsar så är det något annat. Kanske en granne. Eller också kanske rummen inte klarar nivåerna utan att problemen blir för stora. Finns massor med fallgropar.
Harryup skrev:Ondjultomte:
På vilket sett har LTS tester medverkat till ökat framåtskridande?
Vee-Eight skrev:Funderade på en viss förstärkarkategori där man absolut INTE vill ha transparens, utan att hela grejjen går ut på vissa färgningar, och medvetet konstruerar in dem. Jag tänker ju såklart på förstärkare och högtalarlådor till elgitarrer. Ganska intressant hur den utvecklingen har fortskridit, för den branschen består ju också av teknikfetischister och soundfrälsta människor...
Flint skrev:Nattlorden
Jag kritiserar inte ditt val av musik. Det lät som om du inte accepterar sändningskvaliteten.
Ja jag accepterar hemkörda skivor men det blir ändå inte många.
Allra bäst är ju att helt stänga av stereon. Ingen risk för distorsion, tonkurvefel, eller andra missljud. Inte ett spår av dem längre, varken mät- eller hörbart.
Harryup skrev:Naqref:
Det kan ju stämma att dom fanns i produktion.
Men vad jag menar är att om man tillräckligt länge hävdar att dessa numera "gamla" grejor är bland det enda som som låter bra. Så känns inte det som framåtskridande. Sen är det klart att tester tar tid, begränsade budgetar men jag tror också ett begränsat intresse ifrån leverantörer då man kanske inte vill bli sågad i jämförelse med en gammal Nad i en F/E test.
Så om man lättade en aning på ert krav transparent till nästan perfekt och på så viss fick fram en lista på dessa nya apparater som är såpass bra att dom är helt ok. Då tror jag det går framåt lite mer.
Var kanske otydlig hoppas detta var mer lättförstått.
Javisstja, tänkte inte på det, det blir ju en förfärlig förvrängning, från korrekt dynamik till helt noll! Undrar jag om det verkligen kan tänkas vara hörbart i F/E-lyssingstest? Det är nog bäst att kalla in någon kunnig som kan reda ut det hela.
Harryup skrev:Nattlorden:
Se efter om du kan hitta en gammal Yamaha T2,eller CT7000 eller en Tandberg 3001.
Dom radioapparaterna låter bra.
Harryup skrev:Johan:
Bra att ni har hittat Rotlar tycker jag. Jag är ju inte medlem själv så jag läser inte MOLT men av de upprepade svar som finns här så framstår det ju som i mångt och mycket som det har det stått still sedan Sentec/208. Hoppas ni hittar flera.
Du har ju säkert en väldigt bra musikåtergivning hemma.
Vill du säga att du har ett transparent ljud hemma? Och hur mycket satt i rumsakustiken?
Själv så köpte jag ICE eftersom dom lät bra i några olika anläggningar och lånade och testade innan jag bestämde mig. Dock köpte jag mina delningsfilter (JBL och BSS) olyssnade eftersom jag insåg att det skulle ta månader att ställa in dom innan man blev nöjd. Så jag valde mina möjligen färgade stärkare utifrån referenser och egna öppna tester och mina möjligen färgande filter utifrån utländska forumtrådar.
Flint skrev:Du har helt klart en HiFi-nevros. Frågan är bara var du ska söka hjälp. Jag vet inte. Finns det någon HiFi-akuten?
Varför tjatar du så mycket om transparent återgivning om du själv inte tror dig ha uppnått det. När f*n blir det transparenttransparent och när tänker du stå för det? Ta ner översittarljudsnacket (över sittar ljud snacket (för er som bara förstår särskrivning)) till folket och sluta leta efter regnbågens slut. Ni letar efter ett nirvana som inte finns. Om man bara tar bort alla andras fel så går det. Så uppfattar jag ert gnäll. I helv*te heller. När man kommer i närheten av självkritik (mot er) så är det skivindustrins fel som inte kan mastra en CD riktigt. När ska ni vakna upp? LTS, gnällspikar, det är vad ni är. Kom med förslag till konkreta förbättringar från inspelning till lyssnarens rumsakustik så ska jag överväga min ståndpunkt. Kanske tar jag till mig förslagen om dom är vettiga. Annars blir det som vanligt.
Läckert! Själv har jag en Washburn D-10B, stålsträngad.Nattlorden skrev:Flint - framför stereon blir den en stålsträngad akustisk Epiphone jubileumsmodell (med bra mick i). Annars blir det Gibson Les Paul Studio.
Varför tjatar du så mycket om transparent återgivning om du själv inte tror dig ha uppnått det.....//.... [osv, osv, ad nauseam.]
Flint skrev:Kom med förslag till konkreta förbättringar från inspelning till lyssnarens rumsakustik så ska jag överväga min ståndpunkt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster