Hur högt spelar ni hemma? (Så högt spelar jag, sid2)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Hur högt spelar ni hemma? (Så högt spelar jag, sid2)

Inläggav Kraniet » 2009-10-15 11:11

Är det några som har koll på hur högt, i dB, ni spelar hemma?
Jag funderar rätt mycket över detta. Speciellt vid alla diskussioner om alla baslådor man måste ha för att klara sig.

Det verkar som att det finns en del villfarelser om hur högt man faktiskt spelar hemma. Tex nämns siffror som att bassytemet ska klara 115db utan att bottna. Men 115db är fruktansvärt jävla högt! Jag kan inte tro att nån spelar 115 dB hemma. Enligt de rekommendationer som finns bör man inte utsätta sig för 100db längre än 15minuter. 85dBa är ju vad som rekommenderas i 8 timmar. I samtliga fall förutsätter det relativt låg (30db?) ljudnivå resten av tiden.

Så jag misstänker att många tror att de spelar högre än vad de egentligen gör. Därmed så borde de flesta systemen med multipla baslådor och speciella topplådor vara överdrivna i förhållande till hur de används.

Så som sagt hur högt spelar ni hemma? Vad är den genomsnittliga ljudtrycksnivån hemma hos folk vid vanligt bruk (tex seriöst filmtittande)?

edit: funderar på att skaffa en ljudtrycksmätare själv för att undersöka mina egna nivåer. Kanske kommer jag kunna återkomma med egna siffror.
Senast redigerad av Kraniet 2009-10-23 17:39, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-10-15 11:23

Hos oss är nivån relativt måttligt och ligger mellan 75 - 80 dB SPL. Mätte en gång med en rätt avancerad ljudtrycksmeter över lång tid(>2 timmar) och då blev ljudnivån ungefär densamma, 77 dB Leq.
Detta mätt utan någon kompensering av något slag. Brukar annars använda loudnesskompenseringen för att få "rätt" tonbalans, enligt mina öron.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Hur högt spelar ni hemma?

Inläggav PerStromgren » 2009-10-15 11:25

Kraniet skrev:edit: funderar på att skaffa en ljudtrycksmätare själv för att undersöka mina egna nivåer. Kanske kommer jag kunna återkomma med egna siffror.

Gör det! det är både lärorikt och kul.

Själv spelar jag inte speciellt högt, mitt system kan helt enkelt inte det. Det klarar ungefär samma nivå som den flygel som står i rummet, om man inte hamrar alltför hårt på den.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-15 11:28

perstromgren skrev:
Kraniet skrev:edit: funderar på att skaffa en ljudtrycksmätare själv för att undersöka mina egna nivåer. Kanske kommer jag kunna återkomma med egna siffror.

Gör det! det är både lärorikt och kul.

Själv spelar jag inte speciellt högt, mitt system kan helt enkelt inte det. Det klarar ungefär samma nivå som den flygel som står i rummet, om man inte hamrar alltför hårt på den.

Det kan nog vara starkare än man tror. Kommer ihåg en grannes dotter som spelade piano. Det hördes i hela huset. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-15 11:28

Blanda inte ihop kontinuerlig och dynamisk effekt. 110 dB under en kort tid och på låg frekvens behöver inte vara smärtsamt, och om man vill spela 110 dB oklippt och med någorlunda låg dist så kanske 115 dB som ett absolut max är rimligt.

Tillagt:

Vad gäller kontinuerlig effekt tror jag många överskattar förmågan (hos både sin anläggning och sina öron).

Vad gäller dynamisk effekt tror jag många underskattar behovet av förmåga hos anläggningen och överskattar känsligheten hos sina öron.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-10-15 11:50

Har mätt upp 124db i lyssningsposition med radiochack här hemma i topparna .Hur vida det stämmer eller inte låter jag vara osakt men tavlorna håller då på att hoppa av krokarna ock man ser suddigt :D
Senast redigerad av zapanasta 2009-10-15 11:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-10-15 11:50

Intressant!

Var o lyssnade på en anläggning nyligen och gjorde lite mätningar samtidigt, ej kalibrerat på någe viss dock.

Snittet på dynamiken låg på ca: 100db och medelnivån runt 87db

Körde Infected Musch och hade då ca: 105 i peakarna, det var fruktansvärt högt. Lät dock inte illa på någe vis.

En mycket välinspelad jazz skiva spisades och med väldigt hög nivå resulterade de i 101db i topparna och ett medel kring 88db.

Mätaren kanske inte är jättepålitlig men dock en fingervisning om vad jag tycker är högt. Kanske fixade inte mätaren peakarna riktigt, ja vet inte.

En knäppning med fingret brevid mätaren resulterade i 105db :?

:)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-10-15 12:12

Spelar bra lägre än vad systemet mäktar med, dels pga att jag trivs med låga nivåer, dels att jag bor i lägenhet. Sedan har har jag också fått för mig att med lite headroom så kan jag spela dynamiskt väl inom elementens arbetsområden, ngn sa ngt om att små konrörelser innebär förhållandevis lägre högtalardistortion. Försöker iaf när jag spelar jazz att försöka efterlikna ljudtrycket som om det vore verkligt, annars har jag inga andra ambitioner än att njuta av musiken och hålla mig väl med grannarna. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-10-15 12:19

Min simpla ljudnivåmätare kan inte visa riktiga peak-värden.
Jag spelar sällan med en medelnivå över 80 dB, i undantagsfall 85, och tidvis kan mätarnålen gå lite över 90 då.
Samtidigt har jag kapacitet i basen så att jag på den nivån ändå kan dra på 20dB baslyft under 30Hz på t.ex. Infected Mushroom och då blir det mäktigt tryck. Det är nog någon vägningskurva i instrumentet, för det visar knappast över 95 dB då heller.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-15 12:57

Kraniet skrev:Det verkar som att det finns en del villfarelser om hur högt man faktiskt spelar hemma. Tex nämns siffror som att bassytemet ska klara 115db utan att bottna. Men 115db är fruktansvärt jävla högt! Jag kan inte tro att nån spelar 115 dB hemma.

Nja, du kanske inte upplevt ett system som kan spela så högt utan det låter illa. 115 dB är inga problem, jag har spelat så mina Y-2 bottnat, och har även mätt upp 117 db vid lyssningsplatsen (dvs klart högre @ 1m). Dock så spelar jag inte så högt dagligen, utan det händer ibland att man drar på extra. Normalt så ligger jag på 75-90 dB vid lyssningsplatsen

Kraniet skrev:Enligt de rekommendationer som finns bör man inte utsätta sig för 100db längre än 15minuter. 85dBa är ju vad som rekommenderas i 8 timmar. I samtliga fall förutsätter det relativt låg (30db?) ljudnivå resten av tiden.

Nu ska vi inte blanda ihop massa saker. dBa och dBc är en viss skillnad. Många skivor kan basen ligga 10-15 dB högre än övriga registret och det är dBa som rek gäller, inte dBc. Vi tål mycket högre ljudtryck vid låga register än högre.
Sen får vi inte glömma bort peakar. Vi kan vilja ha möjligheten till korta baspeakar som är rejält höga. Dom kommer inte skada öronen men kräver en hel del av systemet.

Kraniet skrev:Så jag misstänker att många tror att de spelar högre än vad de egentligen gör. Därmed så borde de flesta systemen med multipla baslådor och speciella topplådor vara överdrivna i förhållande till hur de används.

Varför tror du det? Jag tror att många inte spelar så högt för att deras system låter illa då. Men har man ett system som klarar av det utan det låter sämre så är det underbart att kunna återge musiken med liveliknande ljudtryck :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-15 12:59

Det jag upplevt, som jag funderat över, är att ljudtrycket jag har hemma upplevs mycket högre än vad mätaren visar om man jämför hur det låter i en butik som inte har dämpat. Vet inte varför det upplevs så. :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-10-15 13:29

Är det den här ljudnivåmätaren det pratas om som radioschack?
Har för mig att någon nämnde ett pris på 300, men den här ligger ju på 700.
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-1604

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-10-15 13:37

Kraniet skrev:Så jag misstänker att många tror att de spelar högre än vad de egentligen gör. Därmed så borde de flesta systemen med multipla baslådor och speciella topplådor vara överdrivna i förhållande till hur de används.

Jag misstänker att en av oss har missförtått huvudpoängen med varför man har delat system med en hel klase basmoduler, och det är inte jag.

Man vinner helt enkelt enormt mycket på distorsionen på att dela systemet och låta basarna jobba för sig, i fas med golv och bakväggreflex. Detta oavsett hur starkt man spelar. Nästan ännu viktigare när man inte spelar starkt, eftersom den lägre disten gör att man hör muzaken så mycket tydligare och bättre.
Ska man spela starkt bara så är det inte så noga vad man har för grejjor.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-10-15 13:47

Anläggningen klarar 110dB 30-20000Hz innan disten börjar stiga, men på de nivåerna är man sällan, kanske någon explosion i en film ibland, jag ligger sällan över 80 dB vid dagligt bruk, det som brukar låta illa för mig är olika former av mekaniska oljud, skallrande saker i huset, och en del blåsljud, inte då enbart från högtalarportar, utan även från rumet, eller tja jag vet inte vad man ska kalla oljud från en dörr som kan komma i resonans på ett störande sätt. Oljuden uppträder vid vissa resonansfrekvenser när man spelar starkt, rekomenderar de som inte gjort det redan att köra med en tongenerator och spela starkt, man kan hitta en hel del saker som alstrar oljud i ett normalt hus, oljudet behöver ju inte ens komma från samma rum som man spelar i.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-15 14:01

Max_Headroom skrev:

Jag misstänker att en av oss har missförtått huvudpoängen med varför man har delat system med en hel klase basmoduler, och det är inte jag.

Man vinner helt enkelt enormt mycket på distorsionen på att dela systemet och låta basarna jobba för sig, i fas med golv och bakväggreflex. Detta oavsett hur starkt man spelar. Nästan ännu viktigare när man inte spelar starkt, eftersom den lägre disten gör att man hör muzaken så mycket tydligare och bättre.
Ska man spela starkt bara så är det inte så noga vad man har för grejjor.

jo jag är helt medveten om att det är distorsion man vill vinna. Men allt har ju en gräns. Spelar man låg volym så krävs det mindre våldsamma högtalare.
Spelar man tex 85db i lyssningsplats spelar högtalarna 90db och CD har väl som bäst 10db dynamik. Alltså bör högtalarna klara minst 100db som mest. Till detta vill man sen ha lite överkapacitet, säg kanske 50% mer. Men låt oss säga 3db. Så klarar högtalarna runt 103-106db peak bör det räcka för att alla distorsionsnivåer ska vara tillräckligt låga. Är det en baslåda för film får man dock lägga på 10db.

Men det där är ju upp till var och en. Tycker bara det är värt att fundera på. Vi följer ju gärna strömmen och numera verkar strömmen här på forumet att man måste/bör ha minst 8 tolvtummare för att kunna återge musik och film rätt.. Och de flesta verkar ha basnivåer som är justerade flera tiotals db över frontsystemet dessutom.
Jag har tex en bekant tex som sammanfattade besöket i öhmans källare som "överdriven basonani". Jag vet inte hur det låter där men jag kan förstå kommentaren utifrån tendenserna som bubblar upp i forumet ibland (och som kommer från "Inofieringen" på forumet).

Detta med distorsion är ju förövrigt intressant. Tex Linkwitz funderade kring det och ifall det är så att det finns en gräns som är "tillräckligt bra". Hans Pluto-högtalare upplever han tex låter precis som Orion vid "vanlig" lyssningsnivå. Detta trots att de har högre dist på papperet.
Samtidigt verkar det vara så att de flesta kommersiella högtalare har alldeles för hög dist vid rätt moderata ljudtryck.

Så min fundering handlar inte om att det finns vinster med stora system. Det är bara det att jag undrar när nog är nog och hur många som egentligen vet det.
Men det finns ju många vägar att gå. Hade Franklinbron i USA inte varit så våldsamt överdimensionerad som den är hade den förmodligen inte stått kvar och än mindre kunnat ta den utökade trafik man har idag.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-15 14:07

kjell och company har en ljudtrycksmätare för 359

http://www.kjell.com/?item=48197&path=5 ... ,553500000
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-15 14:32

Kraniet skrev:jo jag är helt medveten om att det är distorsion man vill vinna. Men allt har ju en gräns. Spelar man låg volym så krävs det mindre våldsamma högtalare.
Spelar man tex 85db i lyssningsplats spelar högtalarna 90db och CD har väl som bäst 10db dynamik. Alltså bör högtalarna klara minst 100db som mest. Till detta vill man sen ha lite överkapacitet, säg kanske 50% mer. Men låt oss säga 3db. Så klarar högtalarna runt 103-106db peak bör det räcka för att alla distorsionsnivåer ska vara tillräckligt låga. Är det en baslåda för film får man dock lägga på 10db.

Det finns flera saker att fundera på.
T ex av flera olika skäl så vill man gärna ha höjd bas under ca 100 hz, kanske upp en 6-10 dB vid 20 hz. Helt plöstligt så behöver du 10 dB mer vid 20 hz. Lägg till att filmer så kan basområdet ligga 10dB högre än topparna.
Du får nog räkna med mer än 5 dB minskning från högtalarna till lyssningsplatsen. 10 dB är inte ovanligt. Om en CD har 10 dB i dynamik så måste du lyssna på sämsta möjliga radiopopen. Bra inspelade pop och dyl har en upp mot 25 dB i crest (25 dB peak från medelnivån) och det finns skivor med över 34 dB i crest!
Lägg dom 3 dB som du ville ha i headroom (även om jag vill ha mer)

Vad betyder då det? Att man kan behöva mycket mer än vad man tror.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-15 15:16

fyra svar än så länge

77
80
85
80

medel blir då 80dB antar detta är på lyssningplats(?) vilket betyder att högtalarna ger cirka 85dB SPL (1m).

Ska bli kul och se om några fler kommer med siffror.

Ni som svarat förresten. Hur högt upplever ni att 80dB är? Är det väldigt högt, nästan för högt, alldeles lagom, lite för lågt?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-10-15 15:21

Volymkontrollen på 11 nästan hela tiden... ;-)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-15 15:33

Kraniet, Du såg mitt inlägg va?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-10-15 15:49

Jag har märkt att det är en väldig skillnad på vad olika personer menar med högt :)

Själv har jag ingen dB-mätare, men jag har ett skåp! Kopplar jag skåpet över högtalaren och spelar musik ser jag ju spänningen över högtalaren.

Min förstärkare spänningsklipper vid 28V, men jag har inte fått den att klippa när jag spelat musik i högtalarna!
Eller så är det helt enkelt så att mitt öga inte hinner uppfatta det på skåpet :o
Det kan ju vara så att det är ett mätfel således, och att det klipper ibland utan att jag sett det.

Jag har varit uppe och tangerat 20V-strecket som max, och det är min gräns. Jag tycker det är högt då. I topparna alltså, inte medelnivån!

Mina högtalare är märkta med 90dB 1W 1m och 8ohm. Alltså borde det ge 103 db en meter framför högtalaren. (om jag räknat rätt)
Men det är ju precis i toppen, och inte något medelvärde.

Hur hög den genomsnittliga nivån var har jag ingen aning om.
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-15 17:17

subjektivisten skrev:Kraniet, Du såg mitt inlägg va?

Jo jag såg det. Men jag undrar dels om det verkligen är så att man vill ha lite högre bas. Kan det inte vara så att det finns en skev uppfattning även där? Tex är det väl en del som av misstag fasvänt diskanten i högtalaren och varit nöjd i flera månader tills de vid en mätning upptäckt att nåt är fel. Det känns som att vi har svårt att avgöra hur saker ska vara utifrån hur det känns.
Jag menar en vanlig hyr-go-cart upplevs gå väldigt fort trots att den bara gör 50km/h egentligen. Min upplevelse stämemr alltså inte med hur det är.

Många som sitter nöjda med stativhögtalare upplever att de har all bas som behövs. En del tycker tom att "rätt" mängd bas är alldeles för mycket. Man vänjer sig lätt med saker och hög basnivå är det förmodligen likadant med.

Ang cdns dynamik så har den väl ett teoretiskt omfång på 110dB. Spelar du 85db så finns det alltså endast 25db kvar. Eller förstår jag saken fel?

Den referensnivå jag uppgav tidigare är vad jag förstår den som åtföljs när det mixas film. Det är även rekommendationen för biografer (speciellt de som är THX-klassade). Dvs 85db medelnivå med 105 db toppnivå och 10 db högre i LFE-kanalen. 20-80, 80-20000Hz (linjärt)

Men visst det är inte kattskit det heller. 115db toppnivå vid 20 hz är lite av en utmaning. Men den verkar precis kunna klaras med 4 sls10 i rum enligt mina simuleringar. Men då är det alltså max slaglängd (16mm p-p) som utnyttjas vid 10 hz. Det är alltså linjärt till 20hz och fallande efter det (12db/oktav tror jag). Så kanske 6 stycken basar behövs för att ha lite extra.
De flesta verkar ju dock ligga på 80db medelnivå vilket skulle betyda att 4 sls10 borde räcka.

Sen vill man ju kanske ha lite marginal. Men det beror ju på kvalitén på elementen. Har man element som inte tillför mycket dist vid xmax så kan man ju utnyttja xmax utan problem. Dock tror jag man i dom flesta fall får sikta på 50-75% av xmax för att hålla disten nere.

Undra om det gjorts några studier på det här. Harman-koncernen gjorde ju det där stora testet för att se vilken frekvenskurva och spridning människor föredrar. Undra om man gjort nåt på ljudvolym, lågfrekvensnivå och distorsionsnivå. Skulle vara roligt att ta del utav.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-15 17:32

jag ser ingen vits med att spela högt hemma, andra slipper på såvis lida, å själv tycker jag inte att det är särskilt njutfullt med höga nivåer, lagom är bäst

lyssna högt tycks mest tillhöra ungdomen, jag har hunnit bli gammal och med åren åker ljudet ner, det är konstigt för det borde ju vara tvärtom
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-15 17:32

Kraniet skrev:Jo jag såg det. Men jag undrar dels om det verkligen är så att man vill ha lite högre bas. Kan det inte vara så att det finns en skev uppfattning även där? Tex är det väl en del som av misstag fasvänt diskanten i högtalaren och varit nöjd i flera månader tills de vid en mätning upptäckt att nåt är fel. Det känns som att vi har svårt att avgöra hur saker ska vara utifrån hur det känns.

Nja, det handlar mer om vad som låter neutral konta vad en mick uppfattar det. Det finns massa om detta på forumet, bara söka.

Kraniet skrev:Många som sitter nöjda med stativhögtalare upplever att de har all bas som behövs. En del tycker tom att "rätt" mängd bas är alldeles för mycket. Man vänjer sig lätt med saker och hög basnivå är det förmodligen likadant med.

Möjligt men nu snackar vi om att jämför mot verkligheten.

Kraniet skrev:Ang cdns dynamik så har den väl ett teoretiskt omfång på 110dB. Spelar du 85db så finns det alltså endast 25db kvar. Eller förstår jag saken fel?

Om du spelar medelnivå på ca 80 dB, så behöver du MINST 25 dB mer för peakar och helst minst 35 dB mer om du lyssnar på riktigt dynamisk musik.
CD skivans dynamikomfång har inget med det att göra. I ett normalt rum så har du kanske 30 dB störnivå, för att kunna höra CDns brudgolv så snackar vi runt 126 dB vid lyssningsplatsen...när det är tyst! På med musik så drar vi iväg en hel del ;)

Kraniet skrev:Den referensnivå jag uppgav tidigare är vad jag förstår den som åtföljs när det mixas film. Det är även rekommendationen för biografer (speciellt de som är THX-klassade). Dvs 85db medelnivå med 105 db toppnivå och 10 db högre i LFE-kanalen. 20-80, 80-20000Hz (linjärt)

Jo, lägg till avståndet och kanske 6-10 dB högre i basen + ett hyffsat headroom, säg 5 dB, så ser man att det drar iväg.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-10-15 18:02

Ju bättre prylar (läs Ino) som jag har skaffat, desto högre tenderar det att bli. Fast jag klarar mig gott med piP i ett väldigt stort rum. Jag är inte i närheten av att få dem att bottna. Däremot vore att par baslådor intressant, dock inte så mycket för ljudstyrkans skull som för att jämna ut basen i rummet. Spontant, utan att mäta ligger jag ett par rediga snäpp under den nivå IÖ ligger på när han demar.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-10-15 18:34

Lirade Alison Krauss - Union station LIVE

CD nr 2
Spår nr2

Mansröst och dobra.

Grannen var inte hemma så jag öste på lite :D

Det peakade 98db i hans röst. C viktat i lyssningsposition, detta i mitt lågläge som genererar 2.5watt.

Slog över till högläge 7w och gav upp vid en nivå om 101db. Jag skulle kunna tänka mig att lyssna på den nivån en stund då det lät jäkligt rent och fint fortfarande, men den nivån funkar inte om man har grannar. Tvivlar på att örat gillar det heller :?

Spår 5 på samma skiva vid normal lyssning för mig resulterade i peakar på 90db och ett medel på ca: 75db

Musiklyssning handlar från och med nu om att ha db-mätaren i ena handen o kuken i andra, eller...... :?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-10-15 18:40

Nu spelar jag denna http://www.youtube.com/watch?v=w9JLMh4X ... re=related
och den skall inte spelas högre. Jag har bara den kollen att jag har fördubblat ljudet i lurarna så det enl. beräkning är 115db men jag är kanske ute på hal is.
Man kan också säga att drömlådan och lurarna får 1w medel och 9w i topparna enl. gossens instrument.

Denna var där tryck i. :D :D
http://www.youtube.com/watch?v=x3uE8oDs ... re=related

Vi fortsätter med högtalargymnastiken, talspolar uppåt sträck!
http://www.youtube.com/watch?v=LepO-Ixz ... re=related

Obj.. får ha en också till röret så det inte stelnar till.
http://www.youtube.com/watch?v=0AcoBudT ... re=related

Och här har vi 16hz i bakgrunden hela tiden.
http://www.youtube.com/watch?v=rXiVhjgx ... re=related
Snacka om sakralt. :D Se nu till att det inhörs för mycket bumpa bumpa på dom 16hz.
Senast redigerad av Hum 2009-10-15 19:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-15 19:00

Medel är nog ca 80-85dB :)

maxar gör jag ibland och så sätter utrustningen gränsen, så just nu (med nuvarande prylar) ca 110dB är nog max vad jag lyssnat på ibland.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-10-15 21:09

Det blåser om öronen från topparnas basreflexer, när jag kör "Vibrasphere" på lagom volym :lol: (3,5 meter till lyssningspos.)

Konstigt, då de är filtrerade under 80 Hz 8O

Och bassteget (Ep 2500) ligger farligt nära 45 grader C, där termostaten jag kör med, ska bryta spänningen....... 8)

Faan vad kul det är att dra på ibland :D !! :!:

I synnerhet nu, efter senaste uppgradering :wink:

Var bara tvungen att få dela med mig....... :) :? :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-10-15 21:53

Som nån skrev tidigare i tråden . Det varierar väldigt va folk tycker är högt . Har varit hos folk som sagt, nu ska du få höra på fn. Tjena har jag tängt för mig själv när dom dragit på . Man vänjer som fort med ljud, har 2 par högtalare i vardagsrummet numera, ett par oa14 som jag faktiskt tycker det går att dra på rätt skapligt med (gillar ljudet i dom till viss sorts musik) har jag lyssnat på dom ett par dar ock sen växlar till vegorna ock drar på lite så är det som att släppa lös en orkan i jämförelse, jävlar vilken skillnad i bastryck :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-10-15 23:25

Kraniet skrev:jo jag är helt medveten om att det är distorsion man vill vinna. Men allt har ju en gräns. Spelar man låg volym så krävs det mindre våldsamma högtalare.

Det är inte storleken som är det viktiga, utan att man kan placera basarna på ett enormt mycket mer fördelaktigt sätt än vid en normal 2vägs lösning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-10-16 02:11

subjektivisten skrev: I ett normalt rum så har du kanske 30 dB störnivå, för att kunna höra CDns brudgolv så snackar vi runt 126 dB vid lyssningsplatsen...när det är tyst! På med musik så drar vi iväg en hel del ;)

Man kan nog inte förvänta sig att rummets brus maskerar på det viset. Dels ligger energin i rummets brus mycket neråt i frekvens och sedan maskerar ljud sämre när infallsvinkeln varierar.

/Peter

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-10-16 07:35

zapanasta skrev:-snip- vegorna ock drar på lite -snip-

Rätt Vegor med rejäla slutsteg är bara så kul. Det går att spela högt utan att öronen gråter. Men dom olika vegorna jag har haft har inte spelat någon djupbas alls. Skulle gissa att dom föll kraftigt redan vid 40Hz. Deras styrka låg nog mellan 50-120Hz men där hände det däremot dess då mer 8)
Trots att jag idag har "bättre" högtalare så kan jag ibland sakna just den magspark och spelglädejen dom gav :cry:
(Jo jag vet, att förespråka Vega här är som att svära i kyrkan)

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2009-10-16 08:35

Jag bor ju i lägenhet så man får ju ha lite tankar på grannarna, även de som inte är rasandes delikata nyss-flyttat-hemmifrån-tonårssnärtor....

Men, mitt hus och lägenhet är faktisk rätt välisolerat och inte direkt lyhört. Man kan t ex poppa på rätt friskt och går man då ut för att slänga soppåsen i hålet i väggen (jo vi har det kvar med...) så hör man i princip inte att det spelas friskt innanför dörren när man stänger den bakom sig, och får nästan en chock när man öppnar den och musiktrycket daskar en i ansikten igen. Fan, spelar jag så in i helvete.... brukar man tänka... :)

Men, då nu lägenheterna och huset är rätt välisolerat och jag har lite koll på när de närmaste grannarna är hemma eller inte, så bjuds det trots det kollektiva boendet på många stunder som är lämpliga för rejält musikspelande utan risk att störa.

Då kan jag braka på ganska ordentligt, och mina relativt bastanta JBL 250Ti torde kunna ge rätt betydande ljudtryck, det känns i alla fall så.

Ang. ljudtrycksmätare så torde det vara möjligt att få låna hos eder kommun, och då kanske på t ex miljökontoret. Det brukar hur som helst finnas diverse roliga mätinstrument hos de flesta kommuner, vilka man brukar kunna få låna om man frågar snällt.

T ex så vet jag att vi i våran kommun har en LIDAR, samma laserpistol som polisen använder, dB-mätare, fuktmätare och en hel del annat kul.

Dr Tinnitus
Åt helvete med Currylinjer och slagrutor, och fram med vetenskap och fakta. Heja Randi :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-10-16 08:52

2-ch skrev:
zapanasta skrev:-snip- vegorna ock drar på lite -snip-

Rätt Vegor med rejäla slutsteg är bara så kul. Det går att spela högt utan att öronen gråter. Men dom olika vegorna jag har haft har inte spelat någon djupbas alls. Skulle gissa att dom föll kraftigt redan vid 40Hz. Deras styrka låg nog mellan 50-120Hz men där hände det däremot dess då mer 8)
Trots att jag idag har "bättre" högtalare så kan jag ibland sakna just den magspark och spelglädejen dom gav :cry:
(Jo jag vet, att förespråka Vega här är som att svära i kyrkan)
Dessa jag har är lite annorlunda mot dom flesta andra modeller i fråga om djupbas ,dom har bra energi ner till ca 30hz .Mina oa14 ock dessa går ungefär lika djupt .Men det är som du säger i fråga om de flesta vegamodeller (hört det själv med) Dom faller kraftigt kanske redan vid 45-50hz tom.Mvh.....

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-16 10:38

Jagd rastade mina iPs och pP-4 i går kväll under drygt 1h och jag kan bara säga. AHAHHA, Yesss !!! Bild
Fy fan va bra dom är !!! haha, jag har bara ett stort smile i ansiktet, kan inte sluta att le.. Dammkåporna är lite ljumna, slutstegen är stekheta ( :roll: ) och modulerna ligger där på golvet och undrar om detta va något att bråka om. det sammanfattar det hela ganska bra måste jag säga. Sjukt vad det går att spela med dessa grejer (dock så begränsar 5" i iPs och slutstegen till modulerna), ändå så är det bland de minsta systemen, och låter så otroligt bra och även på ljudnivåer som får det att pipa i öronen efter.
Haha, helt galet, det blev 1h Non-stopp trance och D&B från IM, Bizzare contact, twisted system, Pendulum, Prodigy, Young Brother m.m.
Och jag är lite öm i magen till och med, men högtalarna vill bara ha mer verkar det som, och det skulle dom fått också, om det inte blev lite för sent för PA nivåer i en lägenhet....

Bara för att det är så otroligt kul så va jag ju tvungen att ha +6db vippan på (såklart..) och det är verkligen svårt att inte tappa hakan, helt sjukt vilket tryck...!
Man sitter i stolen och liksom duckar för käftsmällarna som delas ut men i nästa sekund så svävar man bort i den fina melodin i Jeenge (IM)

Jag är verkligen helt fast, jag kommer aldrig att vilja göra mig av med mina fina högtalare. Jag älskar dom så...(reserverar mig för att uppgraderingsdjävulen ständigt ligger på lur... :twisted: )

Edit: kände att jag behövde skriva av mig lite, hoppas att ni står ut med mitt ny-förälskelse snack...

Edit2: hmm har ju haft dessa nu i några veckor, men jag blir liksom som förälskad på nytt hela tiden, hur fasen ska det här sluta.. ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-10-16 11:04

DVD-ai skrev:Edit: kände att jag behövde skriva av mig lite, hoppas att ni står ut med mitt ny-förälskelse snack...

Självklart! Det var verkligen underhållande läsning. Det där skulle jag vilja uppleva.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2009-10-16 11:47

När jag fick min anläggning kunde jag inte spela mycket högre än kl9, nu efter ca en månad ligger jag på ca kl11, och igår kl2 på natten nådde jag kl13:30 :twisted: På något sätt låter det bara bättre och bättre, och inget pip i öronen efter heller.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-16 12:05

bredin_MKII skrev:När jag fick min anläggning kunde jag inte spela mycket högre än kl9, nu efter ca en månad ligger jag på ca kl11, och igår kl2 på natten nådde jag kl13:30 :twisted: På något sätt låter det bara bättre och bättre, och inget pip i öronen efter heller.

Långsamt hör du sämre och sämre. ;)

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2009-10-16 12:18

Det har kanske att göra med dynamiken i musiken. Dream Theaters Images and Words låter bäst på kl13-14, Godhand soundtracket peakar vid kl 10 skulle jag säga :twisted:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-16 12:18

2-ch skrev:
DVD-ai skrev:Edit: kände att jag behövde skriva av mig lite, hoppas att ni står ut med mitt ny-förälskelse snack...

Självklart! Det var verkligen underhållande läsning. Det där skulle jag vilja uppleva.

Jo, det är något som måste upplevas ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-16 12:19

bredin_MKII skrev:Det har kanske att göra med dynamiken i musiken. Dream Theaters Images and Words låter bäst på kl13-14, Godhand soundtracket peakar vid kl 10 skulle jag säga :twisted:

Det har du helt rätt i, grym skiva ! :D

jag ligger på kl 15:30... men då kör jag passivt försteg så... :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-16 12:59

Tycker att det har varit många trådar på detta tema.... Det finns en del faktorer som inte räknas in. Ni som mäter ljudnivån, har ni kläm på vilken tidsrymd ni mäter över och väl era mätinstrument visar detta? Vad är ett medelvärde? Hur definierar ni det? I princip går det väl bara jämföra ett och samma fonogram mätt med samma mätutrustning?

Det går kringå hela den problematiken genom att ersätta musiken med mera stationära signalformer. Låt volymkontrollen stå där den gör under de mest utflippade högspelarstunderna. Ersätt sedan det nyss spelade fonogrammet med t.ex. sinustoner eller rosa brus som ligger kanske 20-30dB under digital fullutstyrning och mät. Då får man en mera stadig referensnivå som kan användas vid jämförelser. Det går också att mäta elektriskt och på så vis få ett kvitto på vilken effekt som går fram till högtalarna. Det är i mångas fall långt under det förväntade....

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-16 13:07

Händer att jag ibland saknar den brutala kraft och renhet mina OA-2212 kunde prestera i övre registret.
Förmodligen ska det väl till hornhögtalare för att prestera något liknande. Tex trumsolon, ter sig lite bleka med de stativare jag har nu för tiden. Går inte att förmedla transienta förlopp lika starkt, helt enkelt. Men annars är jag jäkligt nöjd, när det spisas på anständig ljudnivå. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-16 13:49

Piotr skrev:Man kan nog inte förvänta sig att rummets brus maskerar på det viset. Dels ligger energin i rummets brus mycket neråt i frekvens och sedan maskerar ljud sämre när infallsvinkeln varierar.

/Peter

Möjligt, det jag ville påpeka var att det behövs rejäla ljudnivåer för komma till CD skivans brusgolv :)

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-10-16 17:00

Min erfarenhet är att brusgolvet ligger lågt så det inte kräver höga nivåer :wink:
Eller spelar ni så ni vrider på tills brusgolvet blir störande, rent av bultar i bröstet, och sedan aderar musiksignalens nivå på toppen :twisted:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-16 17:26

Kraniet skrev:Är det några som har koll på hur högt, i dB, ni spelar hemma?
Jag funderar rätt mycket över detta. Speciellt vid alla diskussioner om alla baslådor man måste ha för att klara sig.

Det verkar som att det finns en del villfarelser om hur högt man faktiskt spelar hemma. Tex nämns siffror som att bassytemet ska klara 115db utan att bottna. Men 115db är fruktansvärt jävla högt! Jag kan inte tro att nån spelar 115 dB hemma. Enligt de rekommendationer som finns bör man inte utsätta sig för 100db längre än 15minuter. 85dBa är ju vad som rekommenderas i 8 timmar. I samtliga fall förutsätter det relativt låg (30db?) ljudnivå resten av tiden.

Så jag misstänker att många tror att de spelar högre än vad de egentligen gör. Därmed så borde de flesta systemen med multipla baslådor och speciella topplådor vara överdrivna i förhållande till hur de används.

Så som sagt hur högt spelar ni hemma? Vad är den genomsnittliga ljudtrycksnivån hemma hos folk vid vanligt bruk (tex seriöst filmtittande)?

edit: funderar på att skaffa en ljudtrycksmätare själv för att undersöka mina egna nivåer. Kanske kommer jag kunna återkomma med egna siffror.

Först och främst: Djupa frekvenser är inte skadliga för öronen, ens vid starka ljudtryck.

För skojs skulle så testade jag precis att mäta vad jag lyssnar på. Jag ligger på 73 till 76 på min Onkyo förstärkare. Mätt med en Conrad SPL meter på lyssningsplats, C-vägt och slow så får i flersekunders topparna:

Musik
Infected Mushroom - Franks 105db
Patricia Barber - Winter 100db

Film:
Knowing 110db
War of the worlds 112db

Medelvolymen, speciellt vid film är svår att få fram då det är väldigt hög dynamik.

Conrad mätarens värde behöver dock ökas med 5db vid 30hz och 12db vid 20hz så ovanstående värde för filmerna och antagligen även IM behöver ökas upp med kanske 5db eller så.

Hur duktig SPL-mätaren är att mäta toppar när den står i slow och C-vägning får någon annan kommentera. Visaren rör sig dock inte särskitl snabbt.

EDIT: Som jag spelar nu så behöver jag alltså ungefär 115-120db från LFE och 105 från frontarna. Stämmer ju ganska bra!
EDIT2: Ingen av dem som lyssnat hos mig har upplevt ljudet som obehagligt och då brukar jag skruva upp 3-5db extra för "demo fun!".
EDIT3: Volyminställningen 76 på förstärkaren motsvarar referensnivå. Jag lyssnar nästan alltid 3-6db under detta.
Senast redigerad av steveo1234 2009-10-17 14:58, redigerad totalt 1 gång.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-16 18:16

Den där Conrad-mätaren visar lite vad den vill... Jag har en sådan och den är identisk med Radio Shack 33-2050. Slow eller Fast, följer knappast några normer. Jag skulle gärna vilja få förklarat för mig hur definitionen på medelnivå och toppnivå ser ut. Det är skillnad på att mäta bullerdoser och vilka dB man mäter via sin ljudanläggning. En supersnabb visning med toppvärdeslåsning ger ett helt annat värde en en RS-mätare.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-10-16 18:31

Hur känns det när ni drar på då? verkar ju va delade meningar i fråga om mätningar .Spelar jag på här med lite tunga basgångar så mkt det går innan klar hörbar dist uppkommer så ser man suddigt , Känns rejält i kroppen, det blåser om byxbenen ock tavlorna håller på att hoppa av krokarna :D

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-16 22:52

zapanasta skrev:Hur känns det när ni drar på då? verkar ju va delade meningar i fråga om mätningar .Spelar jag på här med lite tunga basgångar så mkt det går innan klar hörbar dist uppkommer så ser man suddigt , Känns rejält i kroppen, det blåser om byxbenen ock tavlorna håller på att hoppa av krokarna :D

Mitt basstöd till datoranläggningen består av ett par billiga 15" MGR basar som jag driver med ett Zachry D250 på 200 watt, vilket inte är speciellt mycket effekt, men det räcker till att sätta golvet i svajning vid vissa frekvenser och spela ner blommorna i golvet, och sitter man i soffan med huvudet mot ryggstödet så ser man suddigt.
Vore kul att testa vad ett par dyra 15" basar med 10 ggr mer effekt skulle kunna göra i lägenheten, men jag tror inte mina grannar håller med :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-17 07:58

RogerGustavsson skrev:Den där Conrad-mätaren visar lite vad den vill... Jag har en sådan och den är identisk med Radio Shack 33-2050. Slow eller Fast, följer knappast några normer. Jag skulle gärna vilja få förklarat för mig hur definitionen på medelnivå och toppnivå ser ut. Det är skillnad på att mäta bullerdoser och vilka dB man mäter via sin ljudanläggning. En supersnabb visning med toppvärdeslåsning ger ett helt annat värde en en RS-mätare.

Jag är helt med på att Conrad/Radioshack mätaren inte fixar att mäta en kort impuls och visa rätt värde. Men, sålänge signalens topp är på ett par sekunder så verkar mätaren hinna med att stabilisera sig och ligga stilla i några sekunder. Det verkliga värdet är säkert någon eller några db högre för de högsta topparna, men, om man bortser från dem som borde mätningarna stämma relativt bra?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-17 09:17

zapanasta skrev:Hur känns det när ni drar på då? verkar ju va delade meningar i fråga om mätningar .Spelar jag på här med lite tunga basgångar så mkt det går innan klar hörbar dist uppkommer så ser man suddigt , Känns rejält i kroppen, det blåser om byxbenen ock tavlorna håller på att hoppa av krokarna :D

Hur beskriver man hur någonting låter? Jag har försökt ge en beskrivning i några minuter nu men det går inge bra.
Beskriver man att ljudet bara flyter framför högtalarna på ett sådant sätt att det inte verkar finnas någon koppling mellan högtalarna och ljudet? Eller, att det enda som händer när volymen ökar är att det låter som ett ljudet kommer närmare in i rummet? Eller, mer fysiska beskrivningar som att när basen slår till vid djupa frekvenser så känns det som att golvet trillar ur och man får en "rycka till i sömnen" reflex av obehag? Eller att draperierna vid väggen rör sig åtskilliga millimeter vid varje slag eller att kanske duken pulserar en centimeter i takt med basgångarna? Eller att det känns som man sitter i en stor lunga och att rummet andas? Eller att det blir obehagligt högt om jag höjer volymen 5db till?
Eller att man bara sitter fast och lyssnar och inte KAN slita sig? Att man börjar trumma i takt med basgångarna i IM - Franks och blir sugen på att gå på någon klubb? Eller konstaterar man att man visst glömde att läsa av ljudtrycksmätaren och bara fastnade i filmen. Jag fick mäta om scenerna flera gånger för att jag flyttade fokus hela tiden.

Jag har aldrig fattat det där...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-17 12:55

När jag spelar rejält med något som har bra bas så kan man blir rädd, det känns som hela rummet tas över och något håller på att riva rummet. :D

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-10-17 15:47

Enkla ljudtrycksmätare är inget att lita på vad gäller transienter, de brukar funka bra för brus eller 1kHz toner, men i ändarna på frekvensspektrumet visar de oftast fel, ska man mäta riktigt får man ha nått annat än en radioschack mätare, den funkar för att ställa in nivåerna i hembion, men inte leq mätningar eller transienter.
Jag har hållit på med bullerkartläggningar i industri och vet hur svårt det är att mäta rätt, och jag förstår varför vi har lagkrav på hur instrumenten skall uppföra sig, och de skall dessutom även kalibreras för att vara godkända att mäta med.
Man kan köpa en enklare mätare för hobbybruk som funkar hyffsat från ca 3000kr, men riktiga mätare hamnar från 20000 och uppåt.
Bra mätinstrument är mera lik en inspelningsutrustning, man kan gå tillbaka till sina insamlade data och byta mellan a och c vägning i efterhand, eller göra en studie av ett visst frekvensband eller räkna transienter över en viss nivå.
Sedan skiljer man på om man mätt på en viss plats eller en viss person, bullerdosimetrar används om man kollar personen, då fäster man mätutrustningen på personen och så får han jobba som vanligt och utsätta sig för sin normala ljudexponering.
Medelvärden är kluriga att ange, man måste ju även tala om vilken tidsfaktor man använt, enkla mätare kanske ger medelvärdet upp till nån sekund, men ska man mäta leq under tex 8h får man ha andra grejjor, eller för den delen om man vill mäta leq under en lyssningskväll.

http://www.av.se/dokument/afs/AFS2005_16.pdf

Är ett bra dokument för att se vad som gäller i arbetslivet där finns även formeln för att räkna ut medelvärdet (leq) och en del som kan vara intressanta för de som vill lära sig mer om ljudtrycksmätnnig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-18 08:40

Ingen mer som är sugen på att berätta hur högt ni spelar? Det vore speciellt intressant, i alla fall för mig, att veta hur ni mäter och hur starkt ni spelar när ni spelar vad som upplevs som starkt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-10-18 12:02

Jäkligt lågt misstänker jag. Se suddigt är jag ruggigt långt från att göra åtminstone. :)
2021 maj på Spotify

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-23 17:33

så nu har jag införskaffat en mätare. var på kjellco idag. Rätt så rolig pryl, får se om jag behåller den eller lämnar igen på öppet köp 8) .. i vilket fall.. NU har jag kikat på lite låtar och en film.
Det är ju svårt att få några speciellt exakta värden med analog mätare så far ju mätaren fram och tillbaka mest hela tiden. Sen verkar den vara kalibrerad till +/- 2db.. Men inget av det där spelar ju så stor roll för detta. Det handlar ju om att få en fingervisning om hur högt man spelar..

Ska nämna det också att värderna jag uppger är från passager då det låter mycket/mest. Det är två EPS-1 som delas vid 80 hz mot en hörnplacerad sls10.

Ondekoza - Yatai-Bayashi
cv fast 85-92 slow 85 (1m från bas 95-100)
Infected Mushrooms - Converting vegetarians
cv fast 84-90 slow 90
Dire Straits - Money for nothing
cv fast 85-90 slow 80-85
av fast 75-95
Deep Purple - Sweet child in time
cv fast 80-90 slow 80-85
av fast 77-80
Iron Maiden Different World
cv fast 85-90 slow 87
av 80
Rage against the machine - Bullet in the head
cv fast 85-92 (peak 96) slow 88-92
av 75-85
Metallica - For whom the bell tolls
cv fast 85-90 (peak 96-100) slow 86-90
av 80-85
Metallica - Enter sandman
cv fast 88-95 slow 88-92
av 80-88
Transformers 2
cv fast 80-96/100 (peak över 100) slow 84-88/92 (1m från bas 100+)
av 75-80 (peak 90)

Tar man ett medel på det så får man cirka 88db i lyssningsplats vilkter är cirka 3m från vardera högtalare.
Ska nämna nåt om hur jag upplever den ljudnivån också. Det är nog vad jag skulle vilja kalla maxnivå för vad jag tycker är bekvämt. Både för öronen och för grannarnas skull. Efter ett halvtimmes testande känner jag mig lite lomhörd och skulle nog föredra lite lägre ljudnivå vanligtsvis. Jag tror även att det kanske ligger lite lägre i vanliga fall så säg cirka 85db i medel.

Hur ska man tolka det hela då? Ja helt klart verkar jag vilja ha cirka 85-90db som mest. Peakar hamnar nånstans ovanför 100db (cirka 105 kanske) i film och strax under 100 i musik. Avägt ligger medelnivån på cirka 80-85, alltså cirka 10db under c-nivå. Därmed verkar det rimligt av THX att säga att basen ska klara 10db medelnivå mer än fronthögtalarna. Peakarna på 105db som jag fick ur transformers är ren basnivå så en 5-10db extra från medelnivån verkar som ett rimligt krav på basen. Detta på 3m avstånd alltså.
Tog även några 1m mätningar på basen och då ligger den cirka 10-15db högre än tremetersvärdet.

Så räknar man om detta till 1m så blir det cirka 90db (om man räknar bort en högtalare) för frontsystem och cirka 115-120db i basen. Det är då mätt med två frontar och en baslåda. Ska man försöka lista ut peakbehovet på frontar så verkar det behövas cirka 10db, kanske lite mer. Men det är svårt att avgöra.
Allt detta är ju dessutom i rum, så rumsstöd är ju med.

(basen är ju hörnplacerad så man får ta hänsyn till det också. Blir väl runt 3db mer än mot vanlig väg/golv-placering).

Så vitt jag kan höra så låter det inte illa när jag spelar dess ljudvolymer. Kan ibland uppleva att EPS kan bli lite vass när man spelar lite högre men det blev bättre sen jag kopplade in baslådan. Baslådan verkar ta det väldigt lugnt och rör sig inte mycket för det mesta. Vid de kraftigaste passagerna så är det kanske halva slaglängden som utnyttjas (även om det förstås är väldigt svårt att se)..

Ja det är väl det. Så vitt jag kan se.

edit: just det ska tillägga att basen sitter lite trångt i en låda på 40l. Ger ett lite högt q-värde och inte så djup bas från själva lådan. I rummet verkar jag dock ha en jämn nivå ner till 20hz. Dock är tanken att den ska EQas ner i basen. Det hög q den har nu hjälper förståss till att hålla basen från att slå för långt.
Men så vitt jag kan avgöra borde jag klara mig med två sls10 så som det ser ut nu. När jag väl EQat ned dom får man kanske ta ny ställning till antalet då.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-27 10:41

Kraniet skrev:Så räknar man om detta till 1m så blir det cirka 90db (om man räknar bort en högtalare) för frontsystem och cirka 115-120db i basen. Det är då mätt med två frontar och en baslåda.
Men så vitt jag kan avgöra borde jag klara mig med två sls10 så som det ser ut nu.

Det verkar som att jag spelar ganska starkt, jämfört med andra. Lite konstigt då jag själv definitivt inte upplever det som öronbedövande eller obehagligt.
Oavsett vilket så är det en intressant praktisk övning.

Jag undrar lite hur du räknar på ovanstående. Du konstaterar att du behöver 115-120db kapacitet i basen och kommer sen fram till att det räcker med två sls10. Hur räknar du då?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-27 10:44

Ju bättre rumsliga förutsättningar ju starkare spelare jag iallafall.

Du har det kanske synnerliggen bra hemma :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-10-27 10:53

Finns det inget enkelt jämförelsematerial så man kunde får någon hum? Det enda jag har gjort är att fördubblat volymen att antal gånger och det kan nog vara rätt flummigt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-27 10:55

Kraniet skrev:så nu har jag införskaffat en mätare. var på kjellco idag. Rätt så rolig pryl, får se om jag behåller den eller lämnar igen på öppet köp 8) .. i vilket fall.. NU har jag kikat på lite låtar och en film.
Det är ju svårt att få några speciellt exakta värden med analog mätare så far ju mätaren fram och tillbaka mest hela tiden. Sen verkar den vara kalibrerad till +/- 2db.. Men inget av det där spelar ju så stor roll för detta. Det handlar ju om att få en fingervisning om hur högt man spelar..

Ska nämna det också att värderna jag uppger är från passager då det låter mycket/mest.

Om den är analog eller digital spelar in så stor roll, den finns en inbyggd integrationstid (eller vad det nu kallas...).

Det där med att det låter mycket/mest behöver inte väl innebära att det är där du har högst ljudnivå?

Om du vill ha reda på de högsta topparna, kan du göra en mätning med kontinuerlig signal med en känd lägre signalnivå, säg -30dB eller så. Det går att generera/bränna en egen fil/CD med den signalen. Volymkontrollen ska stå i det läge som motsvarar din maximala önksade nivå. Visar då mätaren 80dB kan du som mest ha 110dB i topparna.

De där +/- 2dB som mätaren ska vara kalibrerad för stämmer då. Den är ju inte alls kalibrerad för någon dynamisk signal.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-27 16:33

MagnusÖstberg skrev:Ju bättre rumsliga förutsättningar ju starkare spelare jag iallafall.

Det håller jag med om. Någon jag funderar över är varför mätaren och vad jag upplever hemma inte stämmer så bra överens med det jag upplever i en affär. Det kan skilja mer än 10 dB i upplevd ljudtryck. :?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-10-27 16:49

subjektivisten skrev:Det håller jag med om. Något jag funderar över är varför mätaren och vad jag upplever hemma inte stämmer så bra överens med det jag upplever i en affär. Det kan skilja mer än 10 dB i upplevd ljudtryck. :?

Det är bara för att det låter så rent och fint hemma hos dig. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-27 21:08

MagnusÖstberg skrev:Ju bättre rumsliga förutsättningar ju starkare spelare jag iallafall.

Ja, så kan det ju såklart vara. Isåfall är det en kombination av lyckade råd från detta forumet tillsammans med en liten dos tur. Ingen akustiker har varit här och gjort någonting. Än.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-28 10:03

Man kommer väldigt långt med lite "basic" kunskaper om hur man ska ireda ("förstöra rummet") med lämpliga (för dom flesta helt gelna) lösningar och material för att få till ett så bra ljudmässigt resultat som möjligt. Även om man alldrig kommer hela vägen fram så kan man komma långt och mycket bättre att göra något än inget alls jag har alltid upplevt. Dock så brukar jag även mäta responsen när jag själv "pillar" så att man inet ställer till med något i onödan :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-01 18:25

DVD-ai skrev:Man kommer väldigt långt med lite "basic" kunskaper om hur man ska ireda ("förstöra rummet") med lämpliga (för dom flesta helt gelna) lösningar och material för att få till ett så bra ljudmässigt resultat som möjligt. Även om man alldrig kommer hela vägen fram så kan man komma långt och mycket bättre att göra något än inget alls jag har alltid upplevt. Dock så brukar jag även mäta responsen när jag själv "pillar" så att man inet ställer till med något i onödan :)

Det är kanske så det är. Isåfall är ju enda hindret hur långt man själv vågar gå innan man blir omyndigförklarad av sin omgivning pga mental sjukdom :)

För att gå tillbaka ontopic: Hur högt spelar ni hemma?

Massor av läsningar nu, men väldigt få svar på ovanstående fråga.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-01 18:38

Tycker det är svårt att veta. Mätningarna jag gör hemma upplevs helt annorlunda mot dom jag gör i affären med exakt samma mätare och musik.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-01 19:25

subjektivisten skrev:Tycker det är svårt att veta. Mätningarna jag gör hemma upplevs helt annorlunda mot dom jag gör i affären med exakt samma mätare och musik.

Men det är ju inget problem!
Det är ju två uppsättningar med mätningar under olika förutsättningar. Dubbelt upp med information för tråden med andra ord. Och det finns ju till och med en liten grund för analys...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-07 17:40

Idag så körde jag Trentemøller - Moan" från skivan "The Last Resort" rätt så högt. Vid denna nivån så upplever jag inga problem för systemet. C-vägt, response slow med radioshack vid lyssningsplatsen 3 meter ifrån.

Genomsnittlig nivå, ca 102 dBC
Bild

"Peak" (den är för långsam för visa riktiga peaks, speciellt på slow) blev runt 110 dBC
Bild
Senast redigerad av subjektivisten 2009-11-07 17:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-07 17:49

För att få ett perspektiv:
Hur starkt blir det med samma inställningar - men med basarna avslagna?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-07 17:51

Hmm, vet inte, varför är det av intresse? :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-07 18:01

Med exakt likadan mätare här 124db i topparna :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-07 18:09

subjektivisten skrev:Hmm, vet inte, varför är det av intresse? :)

Du har ju en ruskigt kraftig basanläggning, och jag har för mig att örat klarar ganska starka påfrestningar i basområdet.
DVS, är en stor del av materialet baskraftigt så kan man pumpa på högre, eller omvänt - har man inte en fet basanläggning får man problem att nå dessa decibeltal utan att storkna.

T.ex. spela en sax eller trumpet i 120 dB kanske upplevs som både starkare och obehagligare än en syntbasslinga trots att mätaren visar detsamma?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-07 18:13

Såg att han har py-4 ,men kompisen har py-2 ock spelar 120db med likadan mätare,hur kan det komma sig? Acusiken?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-07 18:49

KarlXII skrev:Du har ju en ruskigt kraftig basanläggning, och jag har för mig att örat klarar ganska starka påfrestningar i basområdet.
DVS, är en stor del av materialet baskraftigt så kan man pumpa på högre, eller omvänt - har man inte en fet basanläggning får man problem att nå dessa decibeltal utan att storkna.

T.ex. spela en sax eller trumpet i 120 dB kanske upplevs som både starkare och obehagligare än en syntbasslinga trots att mätaren visar detsamma?

Jo och det är väl ganska självklart varför man inte vill spela 120 dBA rakt i örat, om man vill ha hörseln kvar senare. 8)
Skulle väl gissa på ca 15 dB mindre med dBA

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-07 18:50

zapanasta skrev:Såg att han har py-4 ,men kompisen har py-2 ock spelar 120db med likadan mätare,hur kan det komma sig? Acusiken?

Vem säger att jag maxa systemet? Jag bara spelade på njutbar nivå och kom på att mäta den. :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-07 18:53

Sen får man inte glömma att Radioshack mätaren visar långt ifrån korrekt på dom lägre frekvenserna. Enligt SVS's tabell så får man lägga till ca 2,5 dB vid 40 hz och 7,5 dB vid 20 hz! 8O

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-07 19:28

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Du har ju en ruskigt kraftig basanläggning, och jag har för mig att örat klarar ganska starka påfrestningar i basområdet.

Jo och det är väl ganska självklart varför man inte vill spela 120 dBA rakt i örat, om man vill ha hörseln kvar senare. 8)

Prova utan basar. :)
Jag tror att skillnaden du upplever, som du berättade om tidigare när du lyssnar i affär, är att det inte finns samma bastryck där.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-11-07 19:38

ja det är en rejäl skillnad med c och a vägning (vilket blir samma/liknande skillnad som om man spelar med/utan basar)

Jag gissar att du ligger cirka 85-90db medel i a-vägt då du spelar 102db c-vägt.

Så ska du kunna avgöra frontarna respektive basarnas ljudstyrka kan du inte bara mäta c-vägt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-07 19:45

KarlXII skrev:Prova utan basar. :)
Jag tror att skillnaden du upplever, som du berättade om tidigare när du lyssnar i affär, är att det inte finns samma bastryck där.

Så jag ska inte spela en ton under 80 hz menar du?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-11-07 19:47

spelar "Melody Gardot Some Lessons" och det är väldigt dynamiskt... så någon hög volym (medel) behövs sannerligen inte :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-07 19:49

Kraniet skrev:ja det är en rejäl skillnad med c och a vägning (vilket blir samma/liknande skillnad som om man spelar med/utan basar)

Jag gissar att du ligger cirka 85-90db medel i a-vägt då du spelar 102db c-vägt.

Så ska du kunna avgöra frontarna respektive basarnas ljudstyrka kan du inte bara mäta c-vägt.

Jag lyssnar ju på musiken och den är båda basarna och topparna ihop. Kopplar du ur dina basar i högtalarna när du testade eller?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-11-07 19:58

subjektivisten skrev:
Kraniet skrev:ja det är en rejäl skillnad med c och a vägning (vilket blir samma/liknande skillnad som om man spelar med/utan basar)

Jag lyssnar ju på musiken och den är båda basarna och topparna ihop. Kopplar du ur dina basar i högtalarna när du testade eller?

jag mätte lite olika ja. Med viss musik kan du få väldigt höga värden c-vägt men 10-30db lägre ifall du kör a-vägt. Basen bidrar med väldigt mycket av ljudtrycket i c-vägning.
Har man dessutom en anläggning där basen är ställd lite på den höga sidan så blir det än mer missvisande med c-vägning. Iaf om man vill veta hur högt ljudtryck frontarna har.
För att veta hur hela anläggningen spelar så är det nog bra att delmäta samtidigt som man mäter helheten. Så man vet hur de olika delarna bidrar.

edit: men jag är ju knappast nån expert så jag kan ju svamla..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-07 20:09

Jaså, har du mätt min anläggning? 8)
Faktum är den att ner till 40 hz så är den inte höjd alls! Vid 30 hz så har vi en peak p g a rummet, men låten jag spelade fallet extremt brant efter 42-44 hz. :wink:
Nu spelade jag inte detta för avgöra hur högt jag kan spela, det går att spela högre. Utan det var hur högt jag normalt brukar spela när jag kör lite skön elektronisk musik. Vad topparna klarar står i manifestet om du är intresserad.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-07 20:15

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Prova utan basar. :)

Så jag ska inte spela en ton under 80 hz menar du?

Exakt. Bara för att testa. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-13 12:18

Inte det?

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-13 13:17

subjektivisten skrev:

Allt är nog inte så självklart eftersom mina nya lurar hörs "mindre" då jag kopplar drömlådans ljud till öronen, om jag kör utan tillkopplingen men den är likväl igång precis som vid tillkopplat så hörs det APA vid denna höga volym.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-13 13:47

subjektivisten skrev:Sen får man inte glömma att Radioshack mätaren visar långt ifrån korrekt på dom lägre frekvenserna. Enligt SVS's tabell så får man lägga till ca 2,5 dB vid 40 hz och 7,5 dB vid 20 hz! 8O

Det där gäller rätt stationära signalformer. Vad den visar vid musik är väldigt beroende på vilket frekvensinnehåll musiken har, om den är akustisk eller elförstärkt och hur dynamisk musiken är. Talar vi om akustisk musik, är den vanligen betydligt spretigare än syntbaserad bas. Lågfrekvensinnehållet kan även simpla ljudnivåmätare hinna med att registrera. Lite pling-e-ling på en triangel brukar de gå bet på. Genomsnittslig nivå nämns också. Vad är det för något? Subjektiv upplevd nivå? Ljudnivåmätarens utslag är förmodligen kopplat till just subjektiv nivå, inte till de riktiga topparna. VU-mätare kontra toppvärdeskännande är en parallell jag tänker på. RS-mätaren är väl en enkel VU-mätare?
Någon nämnde en saxophon som spottar ur sig 120dB. Det gör den om man är nära. Min son spelar alt- och sopransaxophon och på en meter brukar topparna hamna på 108-110dB. Skulle tro att hans lärare kan lägga på ytterliggare några dB utan vidare. Dock är den ljudnivån inte vidare behaglig vid högre toner. Vad den subjektiva genomsnittsliga nivån hamnar vågar jag mig inte på att gissa...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-13 13:59

Självklart är det så och testsignaler lyssnar jag inte på. Men det är ju bra att veta när man spelar låtar med extremt låg basbeat.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-13 14:00

KarlXII skrev:Inte det?

Vad? Just nu hör jag inget alls. :(

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-13 14:13

Skulle vi inte kunna underlätta jämförelser genom att göra så här i stället?

1. Lägg i en skiva i CD-spelaren (eller vad man nu använder)
2. Spela (gärna något välkänt stycke musik) så högt man tycker är "lagom högt"
(Inte röra volymkontrollen, och..)
3. Byta till en referensskiva som vi peka ut någonstans på nätet, med ett brusspår eller något annat statiskt vid någon behaglig referensnivå, säg 20dB under FS
4. Mäta ljudnivån med något enkelt don.

På så sätt skulle vi alla få en känsla för hur högt det är hos andra, trots att vi har mycket olika mätdon.

Vad sägs? Har någon förslag på material till punkt 3? Jag frågade här på forumet någon gång, och Svante kom med en bit musik, som var omgjord till brus. Någon som kommer ihåg?

PS. Finns det icke licensierad musik, som man fritt får sprida, förresten? Då skulle vi kunna sätta ihop material för både 2 och 3 på en faktsiktrefrensnivåskiva. DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-13 14:23

Intressant metod men jag tror det är svårt att jämföra så. Olika rum, olika högtalare mm påverkar den upplevda ljudtrycket ganska mycket.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-13 14:54

Det ungefär så jag har gjort hemma. Har letat fram en absolut max volym, över det hamnar aldrig volymkontrollen. Utan att röra volymratten satte jag sedan i en CD med testsignaler och mätte såväl akustiskt som elektriskt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-13 15:01

subjektivisten skrev:Intressant metod men jag tror det är svårt att jämföra så. Olika rum, olika högtalare mm påverkar den upplevda ljudtrycket ganska mycket.

Jo, men min metod ser bara till att förenkla mätningen. Jämförelsen är besvärlig, men här i tråden görs den ändå.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-13 15:18

RogerGustavsson skrev:Det ungefär så jag har gjort hemma. Har letat fram en absolut max volym, över det hamnar aldrig volymkontrollen. Utan att röra volymratten satte jag sedan i en CD med testsignaler och mätte såväl akustiskt som elektriskt.

Är inte det farligt? Om man spelar rejält högt med dynamiskt matrial = rätt så låg medelnivå, för att sen köra en statiskt testsignal på den volymen, så kan det gå åt helvete, eller?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-13 15:56

subjektivisten skrev:
RogerGustavsson skrev:Det ungefär så jag har gjort hemma. Har letat fram en absolut max volym, över det hamnar aldrig volymkontrollen. Utan att röra volymratten satte jag sedan i en CD med testsignaler och mätte såväl akustiskt som elektriskt.

Är inte det farligt? Om man spelar rejält högt med dynamiskt matrial = rätt så låg medelnivå, för att sen köra en statiskt testsignal på den volymen, så kan det gå åt helvete, eller?

Nej, inte om testsignalerna ligger 20-40dB under digital nolla! Rosa brus brukar ligga på -20dB. Det går bra att generera och bränna en egen CD med sådana signaler. Sedan behöver man inte mäta med högtalare anslutna heller. Jag mätte insignalen till slutsteget och fann att den var 0.4V (14dB under max utnivå från CD-spelaren). Slutstegets förstärkning är 28.3 ggr, utnivån blir då 11.3V eller 16W sinus i 8 Ohm.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-13 15:57

subjektivisten skrev:

Det var precis därför jag föreslår -20DB FS i punkt tre i min "metod".
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-13 15:59

Fast när nu några här hävdar att de spelar 120+ så är det nog bättre att lägga sig -40dB under OdBFS!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-11-13 16:03

Nja, jag föreslår att vi väljer en testsignal som ligger på -30dB.
Det måste din anläggning palla, annars har du för dålig effekttålighet i högre register ==> byt ut skräpet.
Om jag fattat rätt kommer testen att redovisa den maximala peak-nivå du kan få på platsen du valt att mäta vid en given inställning av volymen som bestämt genom att lyssna på favoritskivan på så hög nivå som du trivs med, sedan byta till testskivan, läsa av mätvärdet och lägga till 30 dB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-13 16:33

Ja, -30 dB känns som ett bra val då :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-11-13 16:46

Ett problem metoden som föreslagits är att ljudnivån (både dynamiskt och medelvärdesmässigt) kan skilja enormt mycket mellan olika skivor, beroende på musikstil, hur de är mixade och mastrade. Många av de mest välljudande inspelningarna ger ju en väldigt låg medelljudnivå, jämfört med söndermastrat!

Hur högtalarna och rummet sedan svarar på ett visst/olika musikstycken kan skilja rejält och olika situationer kan ge olika maxvärden på mätaren, beroende på hur maxenergin på musikstycket sammanfaller (eller inte) och smetas ut med färgning från högtalare och rum, utan att det motsvaras av hörselupplevelsen.

Så att gå från att spela ett muskstycke och vidare över till en mätning med inspelat brus med samma förstärkningsnivå är nog ingen lyckad metod att få några meningsfulla ljudtrycksmätningar ur.
Först och främst får man enas om ett och samma musikstycke som är lagom dynamiskt och klangligt lämpligt som ger rimligt rättvisande värden i olika rum/anläggningar.
Sedan kommer något som är ännu svårare, hur ska nivåfördelningen över olika delar av frekvensregistret se ut, vilka frekvensgångsavvikelser tillåts resp anläggning/rum ha, hur ska mätaren placeras och vilken typ av vägning/tid är den som bäst motsvarar hörselintrycken.

Att använda en enkel nivåmätare för att grovkorningt bedöma ev. hörsleskaderisker eller bakgrundbullernivåer är begripligt, men att använda den för att tävla om vem som spelar högst med den föreslagna metoden... - Inte så meningsfullt, tycker jag.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-13 16:53

RogerJoensson skrev:Först och främst får man enas om ett och samma musikstycke som är lagom dynamiskt och klangligt lämpligt som ger rimligt rättvisande värden i olika rum/anläggningar.
Sedan kommer något som är ännu svårare, hur ska nivåfördelningen över olika delar av frekvensregistret se ut, vilka frekvensgångsavvikelser tillåts resp anläggning/rum ha.

Men vi måste väl se till vilka ambitioner denna "undersökning" har. Jämför gärna med vinkonsumtionsenkäter och liknande, de ska vi väl i alla fall kunna slå? 8O

Om vi enas om ett stycke Beatles (eller nå't) så kan vi alla fall få en känsla av om vi spelar starkt eller svagt, jämfört med andra faktister. Eller?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-13 16:58

Ja det låter vettigt. Vissa låtar kan jag med lätthet spela med + 6-7 dB på försteget medans andra så börjar det bli jobbigt vid -20 dB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-13 17:08

perstromgren skrev:Om vi enas om ett stycke Beatles (eller nå't) så kan vi alla fall få en känsla av om vi spelar starkt eller svagt, jämfört med andra faktister. Eller?

Vore det inte bättre med något spår som låter rent och bra och gärna har rätt bra dynamik? :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-11-13 17:09

perstromgren skrev:Om vi enas om ett stycke Beatles (eller nå't) så kan vi alla fall få en känsla av om vi spelar starkt eller svagt, jämfört med andra faktister. Eller?

Det där verkar lite kul, faktiskt! Frågan är om vi ska välja en objektivt välljudande inspelning eller en godtycklig popinspelning som många kan tänkas ha? Jag spelade ganska nyligen "When I'm sixty-four" för några bekanta och de förvånades över hur bra den låter - på den första utgåvan av Sgt Pepper, vill säga.

Viktigt är i alla fall att vi inte hamnar i glesjazz- eller akustiskt singer/songwriter-träsket utan väljer en inspelning som har visst omfång både frekvensmässigt och dynamiskt. Ju mer jag tänker på saken bör vi kanske välja en tekniskt välgjord inspelning. Det kan dessutom vara bra att ange vilken ljudtrycksmätare vi använder.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-13 17:13

subjektivisten skrev:

Vore det inte bättre med något spår som låter rent och bra och gärna har rätt bra dynamik? :)

Nej, varför det? Det bör vara något som har stor chans att finnas i hyllan hemma hos alla och jag tro att Beatles toppar där. Alla vi 50+ har Beatles och jag har märkt att även tonåringar lyssnar.

Vad har du för motförslag?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-13 17:13

Vad sägs om Bertil Alving Cantate Domino? Den bör ju många ha, är välljudande och har rätt så bra frekvensomfång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-13 17:14

För den som vill skapa en egen testskiva: Ladda ner och installera NTI Wave FIle Generator.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... or_1.0.zip

Sedan kan man välja något passande från menyn.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/nti.JPG

Möjligen skulle man bearbeta den där filen, begränsa frekvensomfånget till kanske 100-3000Hz? Detta för att inte rumsresonanser ska störa nivåmätandet och uppåt för att skydda diskanterna.

Cantate Domino är ett bra val!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-13 17:14

subjektivisten skrev:Vad sägs om Bertil Alving Cantate Domino? Den bör ju många ha, är välljudande och har rätt så bra frekvensomfång.

Väljudande, absolut. Men knappast något som alla har för musikens skull (hur bra den än är), och då får vi ingen bra uppfattning hur högt man spelar i vanliga fall.

PS. Men vi behöver ju inte bara ta ett stycke, vi kan ju kolla båda! DS.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-13 17:17

Om man nu är i brännartagen kan man lägga musikexemplet och testtonerna på samma CD.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-13 17:17

RogerGustavsson skrev:För den som vill skapa en egen testskiva: Ladda ner och installera NTI Wave FIle Generator.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... or_1.0.zip

Sedan kan man välja något passande från menyn.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/nti.JPG

Möjligen skulle man bearbeta den där filen, begränsa frekvensomfånget till kanske 100-3000Hz? Detta för att inte rumsresonanser ska störa nivåmätandet och uppåt för att skydda diskanterna.

Cantate Domino är ett bra val!

Kan inte du, som har programmet under fingrarna, göra ett bra val och lägga ut 30s brus med -30dBFS på user.faktiskt.io/RogerGustavsson/ ?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-13 17:18

Problemet är att jag upplever Beatles skivor, iaf dom mono jag hört, som rätt tafflig kvalité och inget som jag skulle spela speciellt högt, det blir inte njutbart då. Men inget säger att vi inte kan välja ut 3-4 olika låtar som kan användas. Kan vara intressant och se om det är stor skillnad hur högt man spelar dom olika låtarna. Någon kanske spelar dom lika högt medans någon annan har mer varierat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-13 17:20

Ja, det kan jag väl... När det gäller musikexemplet/-exemplen, det blir ju lite smaksak vad man väljer. Musik man tycker om spelas nu lite högre än annat.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-13 17:22

RogerGustavsson skrev:Ja, det kan jag väl... När det gäller musikexemplet/-exemplen, det blir ju lite smaksak vad man väljer. Musik man tycker om spelas nu lite högre än annat.

Förresten, borde vi inte begränsa bruset runt 1kHz? Vi vill ju bara mäta hur [s]långt under[/s] starkt 0dBFS [s]vi[/s] är, och så lite som möjligt påverkas av rum, högtalare och dB-mätare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-13 17:25

Jag föreslog 100-3000Hz för att det inte ska bli alltför smalbandigt. Högtalare+rum är ger en rätt taggig tonkurva på lyssningsplats och det går inte att mäta på enskilda sinustoner.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-13 17:31

RogerGustavsson skrev:Jag föreslog 100-3000Hz för att det inte ska bli alltför smalbandigt. Högtalare+rum är ger en rätt taggig tonkurva på lyssningsplats och det går inte att mäta på enskilda sinustoner.

Mitt fel, jag läste slarvigt. Ja, varför inte 100-3k? Bör vi speca att man ska mäta dBA eller dBC/linjärt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-13 17:38

Här ligger en brusfil, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/pnoise.wav

Nivån är -30dBFS och jag har skurit under 100Hz resp. över 3kHz. Tycker man ska mäta C-vägt eller linjärt, annars skärs området under 400Hz bort.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-13 17:40

RogerGustavsson skrev:Här ligger en brusfil, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/pnoise.wav

Nivån är -30dBFS och jag har skurit under 100Hz resp. över 3kHz. Tycker man ska mäta C-vägt eller linjärt, annars skärs området under 400Hz bort.

Tack, Roger! Ta nu fram en Beatlesplatta och prova, vetja! Själv är jag upptagen av kalas i afton, men i morrn kan jag också brusa och stå i!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-13 17:49

Har endast White Album i digital form. Pink Floyd är ju rätt välljudande. Personligen brukar jag inte fippla med volymkontrollen under spelning.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-13 17:51

RogerGustavsson skrev:Har endast White Album i digital form. Pink Floyd är ju rätt välljudande. Personligen brukar jag inte fippla med volymkontrollen under spelning.

Huvudsaken är att det är något som många kan tänkas ha hemma.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-13 21:35

Vad tror ni om låten 4"33'? :) 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-11-13 21:48

Varför inte bara ta en låt som är fritt nedladdningsbar för alla? Måste ju finnas en hel del sådana på nätet, även vissa med "audiofil-kvalitet" :D Då är man ju garanterad att alla jämför med samma musik i alla fall...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-11-13 21:54

petersteindl skrev:Vad tror ni om låten 4"33'? :) 8)

Jag brukar vissla den när jag cyklar. Har blivit en fena på det; tungan rätt i
mun bara.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-14 10:55

LasseA skrev:Varför inte bara ta en låt som är fritt nedladdningsbar för alla? Måste ju finnas en hel del sådana på nätet, även vissa med "audiofil-kvalitet" :D Då är man ju garanterad att alla jämför med samma musik i alla fall...

Jag har också undrat om det. Har du något förslag?
... tycker jag!

Per

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-11-14 11:28

perstromgren skrev:
LasseA skrev:Varför inte bara ta en låt som är fritt nedladdningsbar för alla? Måste ju finnas en hel del sådana på nätet, även vissa med "audiofil-kvalitet" :D Då är man ju garanterad att alla jämför med samma musik i alla fall...

Jag har också undrat om det. Har du något förslag?

Jag har alldeles för dålig koll, vet dock att Nine Inch Nails har album fritt för download, hade för mig att Saul Williams också gjorde det förut men nu när jag tittar efter så länkar han bara till Amazon och Itunes.. NiN kanske inte är riktigt "rätt" musik men å andra sidan borde väl inte musikvalet spela så stor roll, brötig energifylld musik kanske tom är bra för att jämföra ljudvolym med :D. Men som sagt det borde finnas massvis med andra exempel som inta jag vet om..

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-11-14 12:06

Har jag svarat nåt i den här tråden tidigare?
Hittar inget vid en snabbscrollning...

Jag brukar spela lågt. Numera.

Förr i tiden drog jag på. Jag tyckte ofta att det saknades något i ljudet. Jag gasade på lite. Men det saknades fortfarande samma sak.
Jag drog på ytterligare. Men jag blev bara trött i huvudet av den höga volymen.

Jag har efterhand insett att det var upplösning som saknades.
Det gick tyvärr inte så bra att kompensera dålig upplösning med ökat ljudtryck...
Det blev bara högre. Och jobbigare att lyssna.

Det är fascinerande att konstatera att bastextur och god detaljåtergivning inte kräver höga ljudtryck.

Visst, speciellt live-rockplattor spelar jag gärna på lite högre volym.
Men med den goda upplösningen jag har idag, så känner jag inget behov av att öka, öka, öka.
Det är tydligt och klart även på moderata nivåer.

Jag har en lätt tinnitus på ena örat.
Det blir lätt skrälligt vid höga ljudtryck.
Detta har förmodligen lett mej fram till att prioritera hög upplösning och god bastextur, eftersom jag då kan spela lägre utan att missa något väsentligt i upplevelsen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-14 12:30

Strmbrg skrev:Detta har förmodligen lett mej fram till att prioritera hög upplösning och god bastextur, eftersom jag då kan spela lägre utan att missa något väsentligt i upplevelsen.

Det är inget som säga man inte kan ha båda hög upplösning och bra basåtergivning och samtidigt ha möjlighet till högt ljudtryck. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-14 12:32

perstromgren skrev:Jag har också undrat om det. Har du något förslag?

Varför inte lägga upp en eller par låtar här så alla kan ladda ner? Har för mig att vissa forum har en 30 sekunders gräns på låten, över det är inte okej men 30 sekunder eller under anses som okej.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-11-14 12:41

subjektivisten skrev:
Strmbrg skrev:Detta har förmodligen lett mej fram till att prioritera hög upplösning och god bastextur, eftersom jag då kan spela lägre utan att missa något väsentligt i upplevelsen.

Det är inget som säga man inte kan ha båda hög upplösning och bra basåtergivning och samtidigt ha möjlighet till högt ljudtryck. :)

Naturligtvis inte.

Vad jag säger är att jag får den illusion som just jag eftersträvar, redan vid måttliga ljudtryck.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-14 17:20

Nu har jag mätt!

Jag tog något som jag tror många av er har hemma, Deep Purple, Smoke on the Water, från skivan Machine Head från 1972.(*) Det står inte när överföringen till CD är gjord.

0 dBFS motsvarar när jag spelar denna skiva högt 107 dB, på lyssningsplats.

Jag provade med lite annat material också och drog upp nivån 3dB när jag spelar triojazz (Diana Krall).

Om ni vill höra hur högt detta är hemma hos er, ska ni alltså ladda ned och bränna Rogers brussnutt, ställa in er ljudmätare på lin/C-vägt och skruva upp volymen till 77dB och sedan byta till Deep Purple.

*) Om någon har CD:n och möjlighet att mäta crest och toppnivå, får ni gärna rapportera. Subjektivisten, lyssnar du?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-14 18:29

Kolla om det är en remasterad utgåva eller ej. Om det är 25 års utgåva eller har extra låtar så är det en nyare och mer komprimerad utgåva.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-14 18:31

subjektivisten skrev:Kolla om det är en remasterad utgåva eller ej. Om det är 25 års utgåva eller har extra låtar så är det en nyare och mer komprimerad utgåva.

Inga extra låtar. Betyder det en gammal utgåva?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-14 18:49

Ja, det bör vara en äldre utgåva. Jag får testa sen när jag får hem mina högtalare till veckan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-14 19:16

perstromgren skrev:0 dBFS motsvarar när jag spelar denna skiva högt 107 dB, på lyssningsplats.

Det låter lite väl mycket om du spelar via dina Quad-högtalare. Det är väl ungefär vad de borde klara på 1 meters avstånd med 125W in (specen säger 86dB/1W/1m)? Jag har inte provat den där filen jag skapade igår. Det kanske blev något fel... Tar jag upp den i Soundforge indikerar den -32.4dBFS peak.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-14 19:21

Problemet är att många äldre CD skivor så ligger inte högsta peaken på 0 dBFS utan dom kan ligga en 10 dB under t o m!

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-14 19:28

Kan man få ett utlåtande, går denna att spela högt? För tillfället så kör jag nog den ungefär som i verkligheten och hur högt är det?

http://open.spotify.com/track/30KXfhAeCkIAqtqUb2E1yA

Om man vill har lite extra malle så är det denna som gäller:
http://open.spotify.com/track/0EmUx0YN99m25iJrhgdCkg

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-14 23:15

RogerGustavsson skrev:
perstromgren skrev:0 dBFS motsvarar när jag spelar denna skiva högt 107 dB, på lyssningsplats.

Det låter lite väl mycket om du spelar via dina Quad-högtalare. Det är väl ungefär vad de borde klara på 1 meters avstånd med 125W in (specen säger 86dB/1W/1m)? Jag har inte provat den där filen jag skapade igår. Det kanske blev något fel... Tar jag upp den i Soundforge indikerar den -32.4dBFS peak.

Spelar det någon roll att jag bara kör dem över 110Hz? Subbe har nog rätt också, Deep Purple toppar kanske inte på 0dB. Och din brusfil inte på -30dB.

Nu måste vi undersöka!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2009-11-15 00:34

Jag lirar upp till 20kHz, men kan på grund av fysiska hinder inte höra högre än till strax under 18kHz. Detta ger mig bra med headroom!

Mvh...
/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-15 11:12

perstromgren skrev:Spelar det någon roll att jag bara kör dem över 110Hz? Subbe har nog rätt också, Deep Purple toppar kanske inte på 0dB. Och din brusfil inte på -30dB.

Nu måste vi undersöka!

Dina Quad:ar skulle förmodligen ändå få ta emot över 100W om CD:n är utstyrd till 0dBFS. På en meter kan de möjligen leverera 108 dB vilket skulle kräva 160W. Om du sitter längre bort sjunker nivån med åtminstone 3dB för varje avståndsfördubbling (är ju dipoler).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-15 13:28

Nog om mina Quaddar, Roger. Har du ingen Smoke on the Water, så du kan mäta själv?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-15 16:20

Jo, den har jag men bara på vinyl och skivspelaren har inte varit i ordning på flera år.

Har gjort ett sinussweep 20-20000Hz. Nivån är -30dBFS och signalen stegas i tersoktaver. Först en kalibreringston, sedan börjar det på 20Hz, 25, 31, 40 osv. En sekund för varje frekvens.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/fsweep.wav

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-16 10:26

Chopha skrev:Jag lirar upp till 20kHz, men kan på grund av fysiska hinder inte höra högre än till strax under 18kHz. Detta ger mig bra med headroom!

Mvh...
/Christopher

Normalt hör ju folket inte högre upp än till 16000Hz men det finns ju övermänniskor. Och alla dessa övermänniskor tror också på jultomten när det finns spöke.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2009-11-16 16:12

jag spelar nog ganska högt skulle jag tro. Högre än de flesta skulle vilja göra.

Mina toppar jag kör med klarar 128db peak 1meter. Basen klarar endast 122db 1 meter. Har för stunden bara en då jag flyttat till lght och då funkar inte så mkt mer än 1 låda storleksmässigt. Dock flyttar 15 tummaren på bra med luft ner till 18hz.
Sist jag hade fest så skulle jag visa vad grejerna går för och då lyckades jag få mitt steg till basen att klippa. Det lämnar 1400w rms 4ohm . Baslådan har 92db vid 1watt.
Det var verkligen högt inredningen lämnade väggarna. En tjej satt i ett hörn å bara fnissade två andra tjejer lämnade rummet å de killarna som var kvar tyckte det var äckligt jobbigt. Sj så tyckte jag det var bara jobbigt och allt blev suddigt. Jag kommer nog aldrig göra om det igen. Men häftigt var det. Rummet är endast på 25m2 och betong.

Normalt sett spelar jag inte speciellt högt. Men de ggr det krävs finns där resurser:D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-18 20:25

RogerGustavsson skrev:Här ligger en brusfil, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/pnoise.wav

Ska bränna den snart och testa :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-18 21:23

Beakungen skrev:jag spelar nog ganska högt skulle jag tro. Högre än de flesta skulle vilja göra.

Har du Deep Purples Smoke on the Water i samlingen, månne? Eller någon annan mycket välkänd skiva?
Spela den med någon av dig lämpligt hög nivå.

Ladda sedan ner Rogers brusfil och bränn till CD, samt mät nivån.

Berätta hur mycket det blev.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2009-11-18 21:47

Ja den låten har jag. Dock vet jag inte hur jag ska mäta?

Något program till datorn? Jag kan ordna en vanlig standard headsetts mick?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-18 22:05

Beakungen skrev:Ja den låten har jag. Dock vet jag inte hur jag ska mäta?

Något program till datorn? Jag kan ordna en vanlig standard headsetts mick?

Sorry, jag fick intrycket att du hade en ljudtrycksmätare. Utan en sådan är det svårt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2009-11-18 22:14

Vad finner man billigaste sådan? Och är det liveversionen ni kör med?

Hade varit kul och se hur högt man egentligen kör :P

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-18 22:26

Beakungen skrev:Vad finner man billigaste sådan?

399:- hos Kjell o Co

Beakungen skrev:Och är det liveversionen ni kör med?

Nej, jag körde den från Machine Head.

Beakungen skrev:Hade varit kul och se hur högt man egentligen kör :P

Det är det! Köp en om du har pengarna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-19 08:39

perstromgren skrev:Nej, jag körde den från Machine Head.

Vilken utgåva? 25th Anniversary kom 1996 eller 1997, före den kom minst en CD-utgåva.

Sedan finns den både på SACD och DVD-A också. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-19 08:57

Är det ingen som kan kolla hur utstyrningen ser ut på den där Deep Purples Smoke on the Water? Någon får gärna rippa den och skicka till mig för analys. Har inte varit med om att utstyrningen ligger långt under 0dBFS.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-19 11:36

Almen skrev:
perstromgren skrev:Nej, jag körde den från Machine Head.

Vilken utgåva? 25th Anniversary kom 1996 eller 1997, före den kom minst en CD-utgåva.

Sedan finns den både på SACD och DVD-A också. :)

Usch, va besvärlig du e!

CD, tidig som tusan, är mitt svar. Jag kan dock titta efter litet mer noggrannt när jag kommer hem.

Jag kan stoppa i den i rippen också, så någon (Roger) får titta på den.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-19 12:39

När ni testar anläggningen hör högt ni kan spela,va kör ni för musik då? Själv spelar jag nån tecnolåt med ordentligt kraftig bas i .Hårdrock ock liknande skulle jag inte sätta på om nån ville höra basresurserna,skulle tro att skillnaden skulle uppgå till närmare 10db mellan hårdrock/rock ock tecno elller liknande musik med rejäl bas :)

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-19 13:20

Vad har det för betydelse vad man kör för musik när det gäller hur högt man kan spela? Däremot gäller det att musiken är dynamiskt inspelad, för min del kan jag med 1 watt max få gitarrsträng att låta som pistolskott och det är kul.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-19 13:52

Hum skrev:Vad har det för betydelse vad man kör för musik när det gäller hur högt man kan spela? Däremot gäller det att musiken är dynamiskt inspelad, för min del kan jag med 1 watt max få gitarrsträng att låta som pistolskott och det är kul.

Ja alla har vi våra egna metoder , men det låter inte som du setat i en soffa ock blivit manglad av riktigt tung tecno . Demonstrerar jag va mina högtalare är kapabla till så blir det naturligtvis sån musik, då brukar folk sitta med ett leende på läpparna eller hålla för öronen ,spelar med lätthet över 120db vid lyssningsposition mätt med radiochack. :D

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-19 15:40

Jag håller med om att där är tecno som är mysig, det enda som rör sig framför mig när jag spelar är skrivbordet men det är bara en känsla som uppstår iband.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-19 16:16

Satan va skönt det är att spela högt! Bild
Spelade nyss Infected mushroom - Opagiffa night här hemma där medelnivån var runt 110 dBC vid lyssningsplatsen. Det var mumma kan jag säga. 8)
Dock så skulle jag inte vilja spela vanlig musik, typ sing songwriter eller dyl, på dessa nivåer, iaf inte medelnivå (med peakar på 110 och medelnivå på 25 dB under så är det ju fint), det blir jobbigt och farligt för örat.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-19 16:21

subjektivisten skrev:Satan va skönt det är att spela högt! Bild
Spelade nyss Infected mushroom - Opagiffa night här hemma där medelnivån var runt 110 dBC vid lyssningsplatsen.

Kan du mäta vilken nivå det skulle motsvara för 0dBFS med Rogers brussnutt? Mät nivån för den (dBC eller lin) och lägg på 30dB så får du max.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-11-19 16:24

subjektivisten skrev:Dock så skulle jag inte vilja spela vanlig musik, typ sing songwriter eller dyl, på dessa nivåer...

Som att stoppa in huvudet i gitarrlådan?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-19 16:29

perstromgren skrev:Kan du mäta vilken nivå det skulle motsvara för 0dBFS med Rogers brussnutt? Mät nivån för den (dBC eller lin) och lägg på 30dB så får du max.

Nja, det är ju ingen vidare ide med IM. Deras musik har största delen av energin runt 40-80 hz, och den testsignalen var väl kapad vid 100 hz. Så det skulle ge en helt felaktig bild av ljudtrycket. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-19 16:30

shifts skrev:Som att stoppa in huvudet i gitarrlådan?

Haha. Dom högre frekvenserna vill jag inte ha för hög medelvärde på, det är ju skadligt :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-19 16:32

subjektivisten skrev:
perstromgren skrev:Kan du mäta vilken nivå det skulle motsvara för 0dBFS med Rogers brussnutt? Mät nivån för den (dBC eller lin) och lägg på 30dB så får du max.

Nja, det är ju ingen vidare ide med IM. Deras musik har största delen av energin runt 40-80 hz, och den testsignalen var väl kapad vid 100 hz. Så det skulle ge en helt felaktig bild av ljudtrycket. :)

Nej, inte alls. Bruset använder vi bara för att ta reda på hur starkt 0dBFS är.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-19 17:37

Jo men det blir fortfarande fel i mätningarna. Det beror på flera saker bland annat hur komprimerad ljudet är. Om vi tittar på den Smoke on the water jag har på datorn, som kommer från en tidig japansk CD pressning (kan inte rippa min vinyl nu). Då ser den ut såhär.
Bild

Infected mushroom's låten ser ut såhär
Bild

Så vad är det vi jämför när vi använder Rogers testfil? Jo, denna lilla peaken på Deep purple låten
Bild

mot en låt som stort sett hela låten ligger kring den peaken

Bild

Så mätningarna blir inte speciellt likvärdiga vilket även bekräftas när man lyssnar. Jag lyssnade på båda dessa låtar med exakt samma voylm. Med IM så låg det främst kring 92-94 dBC (ville vara snäll mot grannarna ;) ) medans samma med DP låten var ca 81-84 dBC. Det säger ju inte att just den peaken i DP låten kommer upp till 92-94 dB men vanliga dBmätare klarar inte av att mäta så korta peakar bra.

Därför tycker jag det bästa är att ha likvärdiga instrument (Radioshack mätaren) och mäta med samma inställningar, så får man ett värde som iaf är någolunda jämförbart mellan varandra, även om det finns problem med detta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-19 18:12

Jag är ute efter den verkliga toppeffekten och inte en relativ mätning på ett fonogram. Jag tror inte att just den där peaken indikeras korrekt på RS-mätaren. På långsamma signaler visar den ibland mera än toppvärdet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-19 18:19

Jo, jag förstår tänket men det blir ju lite svårt när alla låtar/masteringar är så olika, men man kan ju iaf få fram maxnivån :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-19 18:32

Jag tänkte vi kunde lägga en sutt på ftp:n. Det kanske man inte får... På den skulle man lägga musiken och därefter en mätsignal av mera "stadigt" slag så vi kommer förbi mätarnas ev. problem med transientvisning. Först lyssna på önskad volym och direkt därefter mäta.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-19 18:35

Det beror väl på hur mycket man lägger upp? Claes wettebrandt finns inte på forumet eller? Har ju Studio blue's samlingsskiva "The way it should be" som låter utmärkt. Kanske kunde kolla med han om man kunde lägga upp 30-40 sekunders bitar av ett par låtar?

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-19 20:31

subjektivisten skrev:Satan va skönt det är att spela högt! Bild
Spelade nyss Infected mushroom - Opagiffa night här hemma där medelnivån var runt 110 dBC vid lyssningsplatsen. Det var mumma kan jag säga. 8)
Dock så skulle jag inte vilja spela vanlig musik, typ sing songwriter eller dyl, på dessa nivåer, iaf inte medelnivå (med peakar på 110 och medelnivå på 25 dB under så är det ju fint), det blir jobbigt och farligt för örat.

Det var en ny bekantskap, där var tryck i bygget.
http://open.spotify.com/track/22DnBQIIXFPJNRGuNjWlSg

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-19 21:47

Men, subjektivisten!

Min tanke var helt enkelt bara att kalibrerar våra system mot varann, så att du kunde kolla hur högt jag spelar, precis som vi gjorde när jag besökte dig.

Man tar en låt (och inspelning/mastrering) vi båda har, och kalibrerar mot ljudtrycket, mätt med Rogers snutt och enkel decibelmätare. Det är väl bra?

Så, om du vill veta hur högt jag spelade, spela Rogers brus med 77dBC och spela därefter Smoke on the Water, med samma inställning på volymkontrollen!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-19 22:08

Jag har inte testat med min brussnutt men ditt värde om 77dBC verkar orimligt högt. Återkommer när jag har testat.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-19 22:22

RogerGustavsson skrev:Jag har inte testat med min brussnutt men ditt värde om 77dBC verkar orimligt högt. Återkommer när jag har testat.

Kan ESL-63 komprimera, kanske?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-19 23:20

Jag håller med. När jag testa hans brus så fick jag 70 dBC och då var volymen mycket högre än vi någonsin spelade när du var här. Så det verkar som något är skumt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-11-20 00:32

perstromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag har inte testat med min brussnutt men ditt värde om 77dBC verkar orimligt högt. Återkommer när jag har testat.

Kan ESL-63 komprimera, kanske?

Det är min erfarenhet om än på ett snyggt sätt.
Man kan inte låta plasten slå i elektroderna för då bränns det hål så man har en begränsning av vad som fungerar rent praktiskt.
Har själv haft ESL-63 på 80-talet och jag tycker dom spelar snyggt.
Iom lösa subbar så kopplar du ju bort längsta utslagen men det kan ju vara så att elektroniken begränsar ändå.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-20 03:03

RogerGustavsson skrev:
perstromgren skrev:Spelar det någon roll att jag bara kör dem över 110Hz? Subbe har nog rätt också, Deep Purple toppar kanske inte på 0dB. Och din brusfil inte på -30dB.

Nu måste vi undersöka!

Dina Quad:ar skulle förmodligen ändå få ta emot över 100W om CD:n är utstyrd till 0dBFS. På en meter kan de möjligen leverera 108 dB vilket skulle kräva 160W. Om du sitter längre bort sjunker nivån med åtminstone 3dB för varje avståndsfördubbling (är ju dipoler).

Dipoler liksom rundstrålare förlorar 6 dB per fördubbling. Jag antar att
du blandar ihop med linjekällor?

Kommer för övrigt från en konsert tidigare denna afton, men Tilson
Thomas dirigernade Tjajkovskij (Romeo & Julia), Ravel (sheheratzade)
och Stravinsky (våroffer).

Ljudtrycksnivåerna i de tre fallen var (peak RMS, fast) 101,5 dB, 89,1
dB respektive 106,5 dB.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det betyder ljudtrycksnivåer som motsvarar ungefär gränsen för
vad jag kan åstadkomma i mitt demorum med en förstärkare som når
sisådär 125 W.

Starkare än det var, blir det faktiskt sällan från en orkester. I själva
verket är det sällsynt att de (orkestern i konserthuset) når upp över
105 dB (peak RMS fast). Men det finns undantag.

Dock beror jämförelsen det på både hur V och H summerar, och på
rumsradien i det aktuella lyssningsrummet.

Man kan påstå att V och H summerar till + 3dB, vilket är sant om man
sitter långt bortom rumsradien*direktivitetsindex. Men då blir å andra
sidan även förhållandet att en dubbling förlorar 6 dB ljudtryck, snarare
renderar det ingen ljudtrycksförlust alls!

Men kan även hävda att två kanaler summerar till + 6dB, vilket är sant
bara när rummet märks förhållandevis lite, och när huruvddelen av de
ljud man lyssnar på är fantomprojektioner där i varje fall grundtonerna
ligger hyggligt i fas mellan kanalerna.

Typiskt är det vanligt att man när man tar sig från en meter framför en
monohögtalare, till lyssningsplats, så förlorar man så lite som 3 dB.

Skall man dela upp detta i olika delar så förlorar man cirka 10 dB på den
geometriska dämpningen till följd av lyssningsavståndet, men vinner 6
dB på att två högtalare arbetar tillsammans och någod dB ytterligare
på reflexerna från lyssningsrummet. Alternativt vinner man bara 3 dB
op att de två högtalarna arbetar tillsammans (i ett klangigare rum blir
det så) men desto mera från rummet.

Hur man än vänder sig brukar det bli ungefär 3 dB mindre på lyssnings-
plats från 2 högtalare, än man kan mäta upp på en meters avstånd
från 1 monohögtalare.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2009-11-20 03:31

ingoehman skrev:Starkare än det var, blir det faktiskt sällan från en orkester. I själva
105 dB

Grejar piP de nivåerna i en lägenhet med öppen planlösning (säkert 40kvm totalt), när man lyssnar 2,5m - 3m från högtalarna?

Så långt ifrån kanske man inte "fick" sitta från piP?

/spekulant

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-11-20 07:57

Man bör nog inte glömma dom respektive anläggningarnas frekvensgång.
Om man bara har en enkel dB mätare så kan ju energin ligga på olika ställen vilket gör att förvisso så är värdena lika men innehållet som ger dessa värden kan ha helt olika frekvensgång och uppfattas lyssningsmässigt olika högt. T.ex. kan jag tänka mig att Subjektivistens basar är mer kapabla att skicka ut energi och kan bidra med relativt sett med fler dB'n mätmässigt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-20 08:03

Data anger 104dB på 1m (108dB vid högre frekvenser). På 3m tappar man ungefär 9dB. Vid öppen planlösning brukar det bli att "elda för kråkorna", det försvinner en hel del i tomrummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-20 08:07

Harryup skrev:Man bör nog inte glömma dom respektive anläggningarnas frekvensgång.
Om man bara har en enkel dB mätare så kan ju energin ligga på olika ställen vilket gör att förvisso så är värdena lika men innehållet som ger dessa värden kan ha helt olika frekvensgång och uppfattas lyssningsmässigt olika högt. T.ex. kan jag tänka mig att Subjektivistens basar är mer kapabla att skicka ut energi och kan bidra med relativt sett med fler dB'n mätmässigt.

Det var därför det föreslogs en referensignal som hade ett litet frekvensomfång där de flesta anläggningar borde ha en rätt linjär frekvensgång. Nu är vi inte ute efter att testa gränser utan mera en jämförelse på hur högt vi spelar mera normala fonogram. Att det finns några som ska mangla hela kvarteret med subbas ligger utanför spåret.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-11-20 08:16

Jo, och det betyder att referensignalen låter möjligen hyggligt lika men nödvändigtvis inte musiken ändå.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-20 08:56

Än en gång eller det är kanske den enda gången? När jag körde högtalare som så lyssnade jag max 1,5m från den, det var bäst så och detta kom jag på helt själv utan att han någon aning om IÖ teorier ovan. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-20 09:10

Ronnie skrev:
ingoehman skrev:Starkare än det var, blir det faktiskt sällan från en orkester. I själva
105 dB

Grejar piP de nivåerna i en lägenhet med öppen planlösning (säkert 40kvm totalt), när man lyssnar 2,5m - 3m från högtalarna?

Så långt ifrån kanske man inte "fick" sitta från piP?

/spekulant

En orkester som spelar FF är MYCKET starkt, och nej, så starkt som 105
dB kan typiskt inte piP få ur sig på tre meters lyssningsavstånd. I varje fall
inte i basregistret, och det är ju bara där som ljudtrycken blir så stora.

Men om man tar bort bastrummor och pukor från orkestern, så blir det
maximala fast-RMS-ljudtrycket avsevärt mycket mindre, och ett par piP
klarar sig bra, liksom de kompletterade med basmoduler klarar biffen även
med alla instrument kvar i leken. Men det är ändå inte säkert att man VILL
spela så starkt.

Vill även nämna något som jag missade, nämligen att jag satt på första
raden parkett (även om det påverkar mindre än man kanske kan tro i ett
rum som konserthusets stora sal, ljudtrycket blir, på grund av den relativt
rummets storlek korta rumsredien, ungefär lika för alla lyssnare).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-20 10:26

Du vet om att första parkett i en riktig konsertsal är kass!?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-20 12:16

Det beror på vad det är för något som spelas. En solist kan mycket väl göra sig på första raden men kanske inte en hel symfoniorkester.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-20 12:27

Harryup skrev:Jo, och det betyder att referensignalen låter möjligen hyggligt lika men nödvändigtvis inte musiken ändå.

Klart att frekvensgången spelar in. Även musikvalet spelar in. Det borde vara bättre att jämföra med ganska vanlig musik (vad det nu är?) än extrem sådan. Infected Mushroom ställer givetvis andra krav än sångare med gitarr. I de senare fallet har väl de flesta en referens hur det låter i verkligheten utan förstärkning? Fast katten vet om folk i stugorna har den referensen längre... Inget av dessa exempel tycker jag är ett lämpligt val för den tänkta jämförelsen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-20 14:02

Harryup skrev:Jo, och det betyder att referensignalen låter möjligen hyggligt lika men nödvändigtvis inte musiken ändå.

mvh/Harryup

Ja, och det är väl det som är problemet med mätningarna. Att olika musik spelas på olika nivåer med olika återgivning. Det vore kul om man hade 3-4 låtar som man la upp där folk testa hur högt dom spelar. Det är ju ändå omöjligt att mäta och få en exakt bild hur högt folk spelar, när rum, avlyssninsavstånd, efterklang, resonsanser, etc påverkar mätningarn + instrumentens variation.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-20 14:08

RogerGustavsson skrev:Infected Mushroom ställer givetvis andra krav än sångare med gitarr. I de senare fallet har väl de flesta en referens hur det låter i verkligheten utan förstärkning? Fast katten vet om folk i stugorna har den referensen längre... Inget av dessa exempel tycker jag är ett lämpligt val för den tänkta jämförelsen.

Jo dom flesta har nog hört gitarr och sång utan förstärkning men vet inte riktigt om det spelar någon roll. Musik spelas oftast av på den nivån man kan och vill. Inget är ju ett måste att dom skall ha en jämbördig ljudtryck mot verkligheten, det är ju därför vi ha volymknapp på förstärkaren. :D

Muddy waters - Folk singer är väl en skiva som många har och som är så gammal att rättigheterna är väl rätt öppna. Muddy är ju död sedan länge.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2009-11-26 16:55

Jaha då har jag mätt.

Jag bor som sagt i lägenhet så jag kan inte spela hur som helst. Dock var inte det stora problemet att grannarna gnällde. Försteget tog stopp. Jag kunde fysiskt inte höja mer på försteget.

Jag måste säga att det var lägre än jag trodde. När jag körde så högt jag normalt spelar så är det ca 90dba.

Vrider jag på och spelar högt landar jag runt 100-102dba.

Kör jag infected muchroom never ever land så högt så att steget jag har nu klipper i basen (det andra är kasst på grund av kortslutning det jag kör nu lämnar 600w 4ohm) så visar mätaren 108-109 dba som medel.

Men då är det bara onödigt högt. Och andra sidan har grejerna mer kvar att ge. Topparna jobbar inte så mkt trotts att jag inte kör någon delning på dem. Och min baslåda jobbar en del men klarar rätt mkt mer om jag önskar.

Iaf om ni vill veta hur högt jag lirar som högst pch njuter så kör brusfilen å 80 på den om ni vill lira så högt som mitt försteg gick upp till när jag testade smoke on the water så sätt mätaren på 88. Då sitter jag dock inga längre stunder och lyssnar för det är bara äckligt högt.

Men jag gillar att det går att spela så högt utan att grejerna bottnar :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-06 22:18

Körde med svantes Crest program på Muddy waters - Long distance of fick en crest på 37 db! 8O
Då krävs det lite av förstärkaren ;)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 22:30

Jag vill spela så lågt som möjligt, med en för mej tillräcklig illusion av realism i behåll.

8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-06 22:32

Vart ligger realismen då? ;)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 22:46

subjektivisten skrev:Vart ligger realismen då? ;)

Förmodligen just i illusionen.

Kanske på liknande sätt som när vi drömmer:
Under drömmen upplever vi en illusion. Inte den fysiska verkligheten.

Även den bästa ljudanläggning är väldigt långt från den ursprungliga verkligheten.

Jag tänker mej att en hifi-upplevelse består av två komponenter:
Den ena är det ljud som når örat.
Den andra är hjärnans bearbetning av signalen.
Om summan av dessa två når en viss "kvalitetsnivå", så infinner sej illusionen.

Man kan även dra paralleller till bild.
Om jag förevisas en streckgubbe, så tolkar min hjärna den bilden och jag förstår att bilden visar en människa. Min hjärna skapar en illusion av en människa.

Ett skarpt porträtt ger mej en betydligt mer påtaglig illusion av en människa än streckgubben.
Men även porträttet är rent fysikaliskt mycket långt från den verkliga människan.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-12-06 23:04

Strmbrg skrev:

Om jag förevisas en streckgubbe, så tolkar min hjärna den bilden och jag förstår att bilden visar en människa. Min hjärna skapar en illusion av en människa.

Ett skarpt porträtt ger mej en betydligt mer påtaglig illusion av en människa än streckgubben.
Men även porträttet är rent fysikaliskt mycket långt från den verkliga människan.

Vad lyssnar du huvudsakligen på för musik?
Finns ju genrer som inte kräver några högre nivåer för att ge en realistisk upplevelse.

Stromberg skrev:Även den bästa ljudanläggning är väldigt långt från den ursprungliga verkligheten.

Är den verkligen det?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 23:17

Goldfinger skrev:
Strmbrg skrev:

Även den bästa ljudanläggning är väldigt långt från den ursprungliga verkligheten.

Vad lyssnar du huvudsakligen på för musik?
Finns ju genrer som inte kräver några högre nivåer för att ge en realistisk upplevelse.

Om jag skriver "spela lågt" så associerar var och en det på sitt eget sätt.
Jag skriver "så lågt som möjligt" för att försöka förklara min ambition snarare än att ange en viss ljudnivå.
Eftersom jag inte kommer ihåg vad dB mätaren visade då jag mätte sist, så kan jag inte ange någon siffra. Men jag tror inte att det var över 90 dB i de toppar som den mätaren förmådde ange.
Snarare 87.

Jag lyssnar mycket på klassiskt, både stor orkester och mindre ensembler. Jag lyssnar även på en del Jazz, tex Monk och Ellington.

Med nuvarande anläggning har jag lättare att höra de små detaljerna även på lägre volymer. Därför spelar jag lägre nu än vad jag gjorde förr.

Är störnivån låg och rumsreflexer/resonanser ringa så kanske det bidrar till att man kan sänka nivån?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 23:20

Goldfinger skrev:
Stromberg skrev:Även den bästa ljudanläggning är väldigt långt från den ursprungliga verkligheten.

Är den verkligen det?

Hm, jag kanske borde skrivit:

Jag tror att även den bästa ljudanläggning är väldigt långt från den ursprungliga verkligheten.

Ber om överseende med det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-06 23:29

Strmbrg skrev:
Med nuvarande anläggning har jag lättare att höra de små detaljerna även på lägre volymer. Därför spelar jag lägre nu än vad jag gjorde förr.

Är störnivån låg och rumsreflexer/resonanser ringa så kanske det bidrar till att man kan sänka nivån?

Det kan beror på kompression också. Men självklart påverkar störnivån det enormt, med den hänger inte ihop med apparaterna eller högtalarna. På natten hör jag också mer detaljer vid låg volym, det är ju så mycket tystare överallt

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-12-06 23:43

Strmbrg skrev:

Javisst, allt sådant där är ju externa störkällor som interfererar med direktljudet och sänker upplösningen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 23:56

Goldfinger skrev:
Strmbrg skrev:

Javisst, allt sådant där är ju externa störkällor som interfererar med direktljudet och sänker upplösningen.

I och med det, så borde uppgifter om hur högt vi spelar vara av ganska litet värde.

Jag har förr, med andra pryttlar, ofta frestats att dra på lite till, och lite till...
Ändå infann sej aldrig illusionen av realism.
Det blev just bara högre, och jobbigare att lyssna.

Vi är nog alla lite olika beträffande vad vi upplever som behaglig, lagom eller tillfredställande nivå.

Mina besökare brukar alltid be mej att höja.
8O

Sedan kan frågan "hur högt kan du spela utan att det låter illa?" komma.

Jag har då inget annat svar än "Det vet jag inte, har aldrig funderat på att prova..."
:)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-07 01:00

Många är nog vana klippande förstärkare helt enkelt. Såg på ett annat forum om "The dream" som spelade på nya Marten högtalare. Som det ser ut på bilderna verkar dom sitta bra långt ifrån dom, kanske 4 meter och högtalarna är långt inne i rummet. Vet inte vad Dream kan lämna i peak, dom är ju specade till 40 watt iaf. Högtalarna är specade till 91 dB känslighet.
För att spela dynamiska låtar som Muddy waters med en medelnivå på 80 dB kräver ca 3000 watt utan att klippa och det lär den inte fixa. Men om vi tar medel på ca 70 dB då? Det blir över 300 watt och det är väl tveksamt om den fixar det eller?

Så risken att man klipper dynamiska skivor med så få watt är rätt överhängande. Man ska inte underskatta hur mycket kraft man behöver :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-07 21:41

Nu lyssnar jag på ett stycke för violin och gitarr.
Har lagt mej på en nivå som jag tycker känns bra.
En mätning visar på 70,4 dBA som max.

Nu bytte jag till musik för solopiano av Schönberg.
Ganska dynamisk musik med en hel del attacker.
De kraftigaste anslagen ger 73,9 dBA.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-07 22:34

Testa även att mäta dBC. Jag lyssnar väldigt lågt just nu men ligger ändå kring 75 dBC :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-07 22:39

subjektivisten skrev:Testa även att mäta dBC. Jag lyssnar väldigt lågt just nu men ligger ändå kring 75 dBC :)

Har glömt skillnaden.
Wikipedia gav inget svar heller.
:oops:

Hur ligger det till?

Har det med Fletcher Munson att göra?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-07 22:43

Tror att dBA börjar "falla" runt 400 hz, så den mäter inte den djupare basen. Är det basrik musik så kan det skilja 10-15 dB mellan A och C.
dBA är ju det som riktlinjerna ligger på för hörselskador mm.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-07 22:48

The human ear is more sensitive to sound in the frequency range 1 kHz to 4 kHz than to sound at very low or high frequencies. Higher sound pressures are therefore acceptable at lower and higher frequencies than in the mid range.

The knowledge about human ear is important in acoustic design and sound measurement. To compensate, sound meters are normally fitted with filters adapting the measured sound response to the human sense of sound. Common filters are

•dB(A)
•dB(B)
•dB(C)

Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-08 18:37

Den mätare jag använder är en sån här från Classe.
Bild
Den kanske inte är speciellt exakt?

Jag lyssnar hursomhaver på pianomusik med Alfred Brendel.
Liszt, Variationer över "Veinen, Klagen, Sorgen, Zagen"
Topparna ligger på 77 dBA.

Magneplanarerna ger mej en tilltalande illusion av ett stort rum och ett fullskaligt piano.
Här kommer ju därför en hel del rent upplevelsemässiga aspekter in i bilden.
Kanske just illusionen av stort rum innebär att jag inte behöver dra på så våldsamt?

Eller så är det - som alltid - den höga kompressionen i min anläggning som lurar mej?

8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-08 21:26

Helt klart bör du mäta efter dBC. Om skalan stämmer som du tog upp så är det 20 dB skillnad mellan dBA och dBC vid 100 hz! 8O

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-08 22:36

Med fullregisters-dipoler kan man spela högre utan att störa mer.
Det kan vara praktiskt.
I övrigt är de väl inte direkt praktiska...

Bas-excesser är ungefär lika underhållande som att rivstarta vid ett trafikljus.

Alltså, jätte-underhållande, om man gillar det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-08 23:47

Bas finns i stort sett all musik. Att inte återge det är att stympa musiken enligt mig. Men även om dina högtalare inte går så lågt så bör du ändå testa och mäta dBC, för du lyssnar ju knappast på musik som inte har något under 100 hz ;)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-09 16:11

subjektivisten skrev:Bas finns i stort sett all musik. Att inte återge det är att stympa musiken enligt mig. Men även om dina högtalare inte går så lågt så bör du ändå testa och mäta dBC, för du lyssnar ju knappast på musik som inte har något under 100 hz ;)

Yess, Sire!

Ikväll, när jag kommit hem, så skall jag testa med nåt tungt från Peps Persson eller kanske Infernalisk Dans ur Stravves "Eldfågeln".
Skall mäta både med C- och A-filter.

Förmodligen blir det ingen skillnad, eftersom jag har så saggig utrustning. Men rapport kommer.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-09 16:16

Strmbrg skrev:
subjektivisten skrev:Bas finns i stort sett all musik. Att inte återge det är att stympa musiken enligt mig. Men även om dina högtalare inte går så lågt så bör du ändå testa och mäta dBC, för du lyssnar ju knappast på musik som inte har något under 100 hz ;)

Yess, Sire!

Ikväll, när jag kommit hem, så skall jag testa med nåt tungt från Peps Persson ...

Hört talas om ett litet husband som kallas Infekterade Svampar? De spelar modern disco musik med fin bas!

:D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-09 16:56

Strmbrg skrev:Yess, Sire!

Ikväll, när jag kommit hem, så skall jag testa med nåt tungt från Peps Persson eller kanske Infernalisk Dans ur Stravves "Eldfågeln".
Skall mäta både med C- och A-filter.

Förmodligen blir det ingen skillnad, eftersom jag har så saggig utrustning. Men rapport kommer.

Du har inte saggig utrustning ju!

Jag gjorde ett litet test nyss med Bertil Alving´s senaste skiva, "Anders Bondeman, The great organ of st jacobs' church in stockholm". Jag stängde av basarna, så det enda som spelade var topparna. Det vill säga, jag spelade inget under 80 hz. Dom flesta högtalare går ju långt djupare än så. Tog slumpmässigt spår 3 och mätte en kort bit av den. På den delen av låten så skiljde det runt 6dB mellan dBA och dBC, och märk väl att jag endast spelade från 80 hz och upp :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-12-09 17:58

steveo1234 skrev:
Strmbrg skrev:Ikväll, när jag kommit hem, så skall jag testa med nåt tungt från Peps Persson ...

Hört talas om ett litet husband som kallas Infekterade Svampar? De spelar modern disco musik med fin bas!

Peps är musik, svamp är svamp om än så infekterade.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-09 18:43

Lust skrev:
steveo1234 skrev:
Strmbrg skrev:Ikväll, när jag kommit hem, så skall jag testa med nåt tungt från Peps Persson ...

Okay,

Nu har jag lyssnat lite på olika album som ligger på Infected Mushrooms hemsida.
Hade aldrig hört dem förut, vad jag vet.

Nix, det här är nog ingen musik för mej.
I mina öron känns deras musik mest bara kylig, teknisk och steril.

Det är alldeles för mycket fokus på ljudeffekter för min smak.

Det kanske inte alls är dåligt, dom kanske är jätteduktiga?
Men jag gillar det inte.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-09 19:19

Strmbrg skrev:
Lust skrev:
steveo1234 skrev:

Okay,

Nu har jag lyssnat lite på olika album som ligger på Infected Mushrooms hemsida.
Hade aldrig hört dem förut, vad jag vet.

Nix, det här är nog ingen musik för mej.
I mina öron känns deras musik mest bara kylig, teknisk och steril.

Det är alldeles för mycket fokus på ljudeffekter för min smak.

Det kanske inte alls är dåligt, dom kanske är jätteduktiga?
Men jag gillar det inte.

Jao, det är lite swish och swoosh och pangpangpang. Men, bakom alla effekterna så finns det rätt bra musik också.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-09 19:26

dBA contra dBC.

Volymkontrollen står i samma läge vid samtliga mätningar.
Naturligtvis har jag spelat samma sekvens av musikstyckena vid båda mätningarna.
Mätaren inställd på toppmätning.

1 Solopiano, Alfred Brendel
dBA 68,3
dBC 75,6

2 Peps Persson, "Tuff tid"
dBA 79,4
dBC 89,0

3 Skärt brus
dBA 62,7
dBC 74,5
Senast redigerad av Strmbrg 2009-12-09 19:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-09 19:31

Var ju på pK-träffen i Skillingaryd. Där kan jag inte påstå att det var speciellt stor skillnad på hur volymen ställdes mellan olika individer. Det fonogram som låter mycket är ofta betydligt mindre dynamiska. Bertil Alving's senaste orgelskiva kräver antagligen större effekter än råbarkad rockmusik på pK. Bortser man från lågfrekvensinnehållet, tål de flesta inte vad som helst. Det finns en gräns för "låta behagligt" även för de flesta headbangers. Musikvalet spelar alltså stor roll för upplevd ljudnivå. Vi som fördrar lite "spretigare" musik gör ofta av med samma effekter, eller mera effekt, som t.ex. hårdrockarna med sin mera dynamiskt komprimerade musikstil. Dagens listmusik kräver oftast inga effekter att tala om alls, speciellt inte om den går i någon kommersiell radiokanal. Ett exempel på motsatsen kan vara Empire Brass Quintet som låter ynkligt klent vid jämförelse men trots det är fullt utstyrt.

Återgå till Generellt om hifi