Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:edit: funderar på att skaffa en ljudtrycksmätare själv för att undersöka mina egna nivåer. Kanske kommer jag kunna återkomma med egna siffror.
perstromgren skrev:Kraniet skrev:edit: funderar på att skaffa en ljudtrycksmätare själv för att undersöka mina egna nivåer. Kanske kommer jag kunna återkomma med egna siffror.
Gör det! det är både lärorikt och kul.
Själv spelar jag inte speciellt högt, mitt system kan helt enkelt inte det. Det klarar ungefär samma nivå som den flygel som står i rummet, om man inte hamrar alltför hårt på den.
Kraniet skrev:Det verkar som att det finns en del villfarelser om hur högt man faktiskt spelar hemma. Tex nämns siffror som att bassytemet ska klara 115db utan att bottna. Men 115db är fruktansvärt jävla högt! Jag kan inte tro att nån spelar 115 dB hemma.
Kraniet skrev:Enligt de rekommendationer som finns bör man inte utsätta sig för 100db längre än 15minuter. 85dBa är ju vad som rekommenderas i 8 timmar. I samtliga fall förutsätter det relativt låg (30db?) ljudnivå resten av tiden.
Kraniet skrev:Så jag misstänker att många tror att de spelar högre än vad de egentligen gör. Därmed så borde de flesta systemen med multipla baslådor och speciella topplådor vara överdrivna i förhållande till hur de används.
Kraniet skrev:Så jag misstänker att många tror att de spelar högre än vad de egentligen gör. Därmed så borde de flesta systemen med multipla baslådor och speciella topplådor vara överdrivna i förhållande till hur de används.
Max_Headroom skrev:Kraniet skrev:Så jag misstänker att många tror att de spelar högre än vad de egentligen gör. Därmed så borde de flesta systemen med multipla baslådor och speciella topplådor vara överdrivna i förhållande till hur de används.
Jag misstänker att en av oss har missförtått huvudpoängen med varför man har delat system med en hel klase basmoduler, och det är inte jag.
Man vinner helt enkelt enormt mycket på distorsionen på att dela systemet och låta basarna jobba för sig, i fas med golv och bakväggreflex. Detta oavsett hur starkt man spelar. Nästan ännu viktigare när man inte spelar starkt, eftersom den lägre disten gör att man hör muzaken så mycket tydligare och bättre.
Ska man spela starkt bara så är det inte så noga vad man har för grejjor.
Kraniet skrev:jo jag är helt medveten om att det är distorsion man vill vinna. Men allt har ju en gräns. Spelar man låg volym så krävs det mindre våldsamma högtalare.
Spelar man tex 85db i lyssningsplats spelar högtalarna 90db och CD har väl som bäst 10db dynamik. Alltså bör högtalarna klara minst 100db som mest. Till detta vill man sen ha lite överkapacitet, säg kanske 50% mer. Men låt oss säga 3db. Så klarar högtalarna runt 103-106db peak bör det räcka för att alla distorsionsnivåer ska vara tillräckligt låga. Är det en baslåda för film får man dock lägga på 10db.
subjektivisten skrev:Kraniet, Du såg mitt inlägg va?
Kraniet skrev:Jo jag såg det. Men jag undrar dels om det verkligen är så att man vill ha lite högre bas. Kan det inte vara så att det finns en skev uppfattning även där? Tex är det väl en del som av misstag fasvänt diskanten i högtalaren och varit nöjd i flera månader tills de vid en mätning upptäckt att nåt är fel. Det känns som att vi har svårt att avgöra hur saker ska vara utifrån hur det känns.
Kraniet skrev:Många som sitter nöjda med stativhögtalare upplever att de har all bas som behövs. En del tycker tom att "rätt" mängd bas är alldeles för mycket. Man vänjer sig lätt med saker och hög basnivå är det förmodligen likadant med.
Kraniet skrev:Ang cdns dynamik så har den väl ett teoretiskt omfång på 110dB. Spelar du 85db så finns det alltså endast 25db kvar. Eller förstår jag saken fel?
Kraniet skrev:Den referensnivå jag uppgav tidigare är vad jag förstår den som åtföljs när det mixas film. Det är även rekommendationen för biografer (speciellt de som är THX-klassade). Dvs 85db medelnivå med 105 db toppnivå och 10 db högre i LFE-kanalen. 20-80, 80-20000Hz (linjärt)
Kraniet skrev:jo jag är helt medveten om att det är distorsion man vill vinna. Men allt har ju en gräns. Spelar man låg volym så krävs det mindre våldsamma högtalare.
subjektivisten skrev: I ett normalt rum så har du kanske 30 dB störnivå, för att kunna höra CDns brudgolv så snackar vi runt 126 dB vid lyssningsplatsen...när det är tyst! På med musik så drar vi iväg en hel del
zapanasta skrev:-snip- vegorna ock drar på lite -snip-
Dessa jag har är lite annorlunda mot dom flesta andra modeller i fråga om djupbas ,dom har bra energi ner till ca 30hz .Mina oa14 ock dessa går ungefär lika djupt .Men det är som du säger i fråga om de flesta vegamodeller (hört det själv med) Dom faller kraftigt kanske redan vid 45-50hz tom.Mvh.....2-ch skrev:zapanasta skrev:-snip- vegorna ock drar på lite -snip-
Rätt Vegor med rejäla slutsteg är bara så kul. Det går att spela högt utan att öronen gråter. Men dom olika vegorna jag har haft har inte spelat någon djupbas alls. Skulle gissa att dom föll kraftigt redan vid 40Hz. Deras styrka låg nog mellan 50-120Hz men där hände det däremot dess då mer![]()
Trots att jag idag har "bättre" högtalare så kan jag ibland sakna just den magspark och spelglädejen dom gav
(Jo jag vet, att förespråka Vega här är som att svära i kyrkan)
DVD-ai skrev:Edit: kände att jag behövde skriva av mig lite, hoppas att ni står ut med mitt ny-förälskelse snack...
bredin_MKII skrev:När jag fick min anläggning kunde jag inte spela mycket högre än kl9, nu efter ca en månad ligger jag på ca kl11, och igår kl2 på natten nådde jag kl13:30På något sätt låter det bara bättre och bättre, och inget pip i öronen efter heller.
2-ch skrev:DVD-ai skrev:Edit: kände att jag behövde skriva av mig lite, hoppas att ni står ut med mitt ny-förälskelse snack...
Självklart! Det var verkligen underhållande läsning. Det där skulle jag vilja uppleva.
bredin_MKII skrev:Det har kanske att göra med dynamiken i musiken. Dream Theaters Images and Words låter bäst på kl13-14, Godhand soundtracket peakar vid kl 10 skulle jag säga
Piotr skrev:Man kan nog inte förvänta sig att rummets brus maskerar på det viset. Dels ligger energin i rummets brus mycket neråt i frekvens och sedan maskerar ljud sämre när infallsvinkeln varierar.
/Peter
Kraniet skrev:Är det några som har koll på hur högt, i dB, ni spelar hemma?
Jag funderar rätt mycket över detta. Speciellt vid alla diskussioner om alla baslådor man måste ha för att klara sig.
Det verkar som att det finns en del villfarelser om hur högt man faktiskt spelar hemma. Tex nämns siffror som att bassytemet ska klara 115db utan att bottna. Men 115db är fruktansvärt jävla högt! Jag kan inte tro att nån spelar 115 dB hemma. Enligt de rekommendationer som finns bör man inte utsätta sig för 100db längre än 15minuter. 85dBa är ju vad som rekommenderas i 8 timmar. I samtliga fall förutsätter det relativt låg (30db?) ljudnivå resten av tiden.
Så jag misstänker att många tror att de spelar högre än vad de egentligen gör. Därmed så borde de flesta systemen med multipla baslådor och speciella topplådor vara överdrivna i förhållande till hur de används.
Så som sagt hur högt spelar ni hemma? Vad är den genomsnittliga ljudtrycksnivån hemma hos folk vid vanligt bruk (tex seriöst filmtittande)?
edit: funderar på att skaffa en ljudtrycksmätare själv för att undersöka mina egna nivåer. Kanske kommer jag kunna återkomma med egna siffror.
zapanasta skrev:Hur känns det när ni drar på då? verkar ju va delade meningar i fråga om mätningar .Spelar jag på här med lite tunga basgångar så mkt det går innan klar hörbar dist uppkommer så ser man suddigt , Känns rejält i kroppen, det blåser om byxbenen ock tavlorna håller på att hoppa av krokarna
RogerGustavsson skrev:Den där Conrad-mätaren visar lite vad den vill... Jag har en sådan och den är identisk med Radio Shack 33-2050. Slow eller Fast, följer knappast några normer. Jag skulle gärna vilja få förklarat för mig hur definitionen på medelnivå och toppnivå ser ut. Det är skillnad på att mäta bullerdoser och vilka dB man mäter via sin ljudanläggning. En supersnabb visning med toppvärdeslåsning ger ett helt annat värde en en RS-mätare.
zapanasta skrev:Hur känns det när ni drar på då? verkar ju va delade meningar i fråga om mätningar .Spelar jag på här med lite tunga basgångar så mkt det går innan klar hörbar dist uppkommer så ser man suddigt , Känns rejält i kroppen, det blåser om byxbenen ock tavlorna håller på att hoppa av krokarna
Kraniet skrev:Så räknar man om detta till 1m så blir det cirka 90db (om man räknar bort en högtalare) för frontsystem och cirka 115-120db i basen. Det är då mätt med två frontar och en baslåda.
Men så vitt jag kan avgöra borde jag klara mig med två sls10 så som det ser ut nu.
Kraniet skrev:så nu har jag införskaffat en mätare. var på kjellco idag. Rätt så rolig pryl, får se om jag behåller den eller lämnar igen på öppet köp.. i vilket fall.. NU har jag kikat på lite låtar och en film.
Det är ju svårt att få några speciellt exakta värden med analog mätare så far ju mätaren fram och tillbaka mest hela tiden. Sen verkar den vara kalibrerad till +/- 2db.. Men inget av det där spelar ju så stor roll för detta. Det handlar ju om att få en fingervisning om hur högt man spelar..
Ska nämna det också att värderna jag uppger är från passager då det låter mycket/mest.
MagnusÖstberg skrev:Ju bättre rumsliga förutsättningar ju starkare spelare jag iallafall.
Du har det kanske synnerliggen bra hemma
subjektivisten skrev:Det håller jag med om. Något jag funderar över är varför mätaren och vad jag upplever hemma inte stämmer så bra överens med det jag upplever i en affär. Det kan skilja mer än 10 dB i upplevd ljudtryck.
MagnusÖstberg skrev:Ju bättre rumsliga förutsättningar ju starkare spelare jag iallafall.
Du har det kanske synnerliggen bra hemma
DVD-ai skrev:Man kommer väldigt långt med lite "basic" kunskaper om hur man ska ireda ("förstöra rummet") med lämpliga (för dom flesta helt gelna) lösningar och material för att få till ett så bra ljudmässigt resultat som möjligt. Även om man alldrig kommer hela vägen fram så kan man komma långt och mycket bättre att göra något än inget alls jag har alltid upplevt. Dock så brukar jag även mäta responsen när jag själv "pillar" så att man inet ställer till med något i onödan
subjektivisten skrev:Tycker det är svårt att veta. Mätningarna jag gör hemma upplevs helt annorlunda mot dom jag gör i affären med exakt samma mätare och musik.

subjektivisten skrev:Hmm, vet inte, varför är det av intresse?
KarlXII skrev:Du har ju en ruskigt kraftig basanläggning, och jag har för mig att örat klarar ganska starka påfrestningar i basområdet.
DVS, är en stor del av materialet baskraftigt så kan man pumpa på högre, eller omvänt - har man inte en fet basanläggning får man problem att nå dessa decibeltal utan att storkna.
T.ex. spela en sax eller trumpet i 120 dB kanske upplevs som både starkare och obehagligare än en syntbasslinga trots att mätaren visar detsamma?
zapanasta skrev:Såg att han har py-4 ,men kompisen har py-2 ock spelar 120db med likadan mätare,hur kan det komma sig? Acusiken?
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Du har ju en ruskigt kraftig basanläggning, och jag har för mig att örat klarar ganska starka påfrestningar i basområdet.
DVS, är en stor del av materialet baskraftigt så kan man pumpa på högre, eller omvänt - har man inte en fet basanläggning får man problem att nå dessa decibeltal utan att storkna.
T.ex. spela en sax eller trumpet i 120 dB kanske upplevs som både starkare och obehagligare än en syntbasslinga trots att mätaren visar detsamma?
Jo och det är väl ganska självklart varför man inte vill spela 120 dBA rakt i örat, om man vill ha hörseln kvar senare.
Skulle väl gissa på ca 15 dB mindre med dBA
KarlXII skrev:Prova utan basar.
Jag tror att skillnaden du upplever, som du berättade om tidigare när du lyssnar i affär, är att det inte finns samma bastryck där.
Kraniet skrev:ja det är en rejäl skillnad med c och a vägning (vilket blir samma/liknande skillnad som om man spelar med/utan basar)
Jag gissar att du ligger cirka 85-90db medel i a-vägt då du spelar 102db c-vägt.
Så ska du kunna avgöra frontarna respektive basarnas ljudstyrka kan du inte bara mäta c-vägt.
subjektivisten skrev:Kraniet skrev:ja det är en rejäl skillnad med c och a vägning (vilket blir samma/liknande skillnad som om man spelar med/utan basar)
Jag gissar att du ligger cirka 85-90db medel i a-vägt då du spelar 102db c-vägt.
Så ska du kunna avgöra frontarna respektive basarnas ljudstyrka kan du inte bara mäta c-vägt.
Jag lyssnar ju på musiken och den är båda basarna och topparna ihop. Kopplar du ur dina basar i högtalarna när du testade eller?
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Prova utan basar.
Jag tror att skillnaden du upplever, som du berättade om tidigare när du lyssnar i affär, är att det inte finns samma bastryck där.
Så jag ska inte spela en ton under 80 hz menar du?
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Du har ju en ruskigt kraftig basanläggning, och jag har för mig att örat klarar ganska starka påfrestningar i basområdet.
Jo och det är väl ganska självklart varför man inte vill spela 120 dBA rakt i örat, om man vill ha hörseln kvar senare.
Skulle väl gissa på ca 15 dB mindre med dBA
subjektivisten skrev:Sen får man inte glömma att Radioshack mätaren visar långt ifrån korrekt på dom lägre frekvenserna. Enligt SVS's tabell så får man lägga till ca 2,5 dB vid 40 hz och 7,5 dB vid 20 hz!
KarlXII skrev:Inte det?
subjektivisten skrev:Intressant metod men jag tror det är svårt att jämföra så. Olika rum, olika högtalare mm påverkar den upplevda ljudtrycket ganska mycket.
RogerGustavsson skrev:Det ungefär så jag har gjort hemma. Har letat fram en absolut max volym, över det hamnar aldrig volymkontrollen. Utan att röra volymratten satte jag sedan i en CD med testsignaler och mätte såväl akustiskt som elektriskt.
subjektivisten skrev:RogerGustavsson skrev:Det ungefär så jag har gjort hemma. Har letat fram en absolut max volym, över det hamnar aldrig volymkontrollen. Utan att röra volymratten satte jag sedan i en CD med testsignaler och mätte såväl akustiskt som elektriskt.
Är inte det farligt? Om man spelar rejält högt med dynamiskt matrial = rätt så låg medelnivå, för att sen köra en statiskt testsignal på den volymen, så kan det gå åt helvete, eller?
subjektivisten skrev:RogerGustavsson skrev:Det ungefär så jag har gjort hemma. Har letat fram en absolut max volym, över det hamnar aldrig volymkontrollen. Utan att röra volymratten satte jag sedan i en CD med testsignaler och mätte såväl akustiskt som elektriskt.
Är inte det farligt? Om man spelar rejält högt med dynamiskt matrial = rätt så låg medelnivå, för att sen köra en statiskt testsignal på den volymen, så kan det gå åt helvete, eller?
RogerJoensson skrev:Först och främst får man enas om ett och samma musikstycke som är lagom dynamiskt och klangligt lämpligt som ger rimligt rättvisande värden i olika rum/anläggningar.
Sedan kommer något som är ännu svårare, hur ska nivåfördelningen över olika delar av frekvensregistret se ut, vilka frekvensgångsavvikelser tillåts resp anläggning/rum ha.
perstromgren skrev:Om vi enas om ett stycke Beatles (eller nå't) så kan vi alla fall få en känsla av om vi spelar starkt eller svagt, jämfört med andra faktister. Eller?
perstromgren skrev:Om vi enas om ett stycke Beatles (eller nå't) så kan vi alla fall få en känsla av om vi spelar starkt eller svagt, jämfört med andra faktister. Eller?
subjektivisten skrev:perstromgren skrev:Om vi enas om ett stycke Beatles (eller nå't) så kan vi alla fall få en känsla av om vi spelar starkt eller svagt, jämfört med andra faktister. Eller?
Vore det inte bättre med något spår som låter rent och bra och gärna har rätt bra dynamik?
subjektivisten skrev:Vad sägs om Bertil Alving Cantate Domino? Den bör ju många ha, är välljudande och har rätt så bra frekvensomfång.
RogerGustavsson skrev:För den som vill skapa en egen testskiva: Ladda ner och installera NTI Wave FIle Generator.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... or_1.0.zip
Sedan kan man välja något passande från menyn.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/nti.JPG
Möjligen skulle man bearbeta den där filen, begränsa frekvensomfånget till kanske 100-3000Hz? Detta för att inte rumsresonanser ska störa nivåmätandet och uppåt för att skydda diskanterna.
Cantate Domino är ett bra val!
RogerGustavsson skrev:Ja, det kan jag väl... När det gäller musikexemplet/-exemplen, det blir ju lite smaksak vad man väljer. Musik man tycker om spelas nu lite högre än annat.
RogerGustavsson skrev:Jag föreslog 100-3000Hz för att det inte ska bli alltför smalbandigt. Högtalare+rum är ger en rätt taggig tonkurva på lyssningsplats och det går inte att mäta på enskilda sinustoner.
RogerGustavsson skrev:Här ligger en brusfil, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/pnoise.wav
Nivån är -30dBFS och jag har skurit under 100Hz resp. över 3kHz. Tycker man ska mäta C-vägt eller linjärt, annars skärs området under 400Hz bort.
RogerGustavsson skrev:Har endast White Album i digital form. Pink Floyd är ju rätt välljudande. Personligen brukar jag inte fippla med volymkontrollen under spelning.
LasseA skrev:Varför inte bara ta en låt som är fritt nedladdningsbar för alla? Måste ju finnas en hel del sådana på nätet, även vissa med "audiofil-kvalitet"Då är man ju garanterad att alla jämför med samma musik i alla fall...
perstromgren skrev:LasseA skrev:Varför inte bara ta en låt som är fritt nedladdningsbar för alla? Måste ju finnas en hel del sådana på nätet, även vissa med "audiofil-kvalitet"Då är man ju garanterad att alla jämför med samma musik i alla fall...
Jag har också undrat om det. Har du något förslag?
Strmbrg skrev:Detta har förmodligen lett mej fram till att prioritera hög upplösning och god bastextur, eftersom jag då kan spela lägre utan att missa något väsentligt i upplevelsen.
perstromgren skrev:Jag har också undrat om det. Har du något förslag?
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Detta har förmodligen lett mej fram till att prioritera hög upplösning och god bastextur, eftersom jag då kan spela lägre utan att missa något väsentligt i upplevelsen.
Det är inget som säga man inte kan ha båda hög upplösning och bra basåtergivning och samtidigt ha möjlighet till högt ljudtryck.
subjektivisten skrev:Kolla om det är en remasterad utgåva eller ej. Om det är 25 års utgåva eller har extra låtar så är det en nyare och mer komprimerad utgåva.
perstromgren skrev:0 dBFS motsvarar när jag spelar denna skiva högt 107 dB, på lyssningsplats.
RogerGustavsson skrev:perstromgren skrev:0 dBFS motsvarar när jag spelar denna skiva högt 107 dB, på lyssningsplats.
Det låter lite väl mycket om du spelar via dina Quad-högtalare. Det är väl ungefär vad de borde klara på 1 meters avstånd med 125W in (specen säger 86dB/1W/1m)? Jag har inte provat den där filen jag skapade igår. Det kanske blev något fel... Tar jag upp den i Soundforge indikerar den -32.4dBFS peak.
perstromgren skrev:Spelar det någon roll att jag bara kör dem över 110Hz? Subbe har nog rätt också, Deep Purple toppar kanske inte på 0dB. Och din brusfil inte på -30dB.
Nu måste vi undersöka!
Chopha skrev:Jag lirar upp till 20kHz, men kan på grund av fysiska hinder inte höra högre än till strax under 18kHz. Detta ger mig bra med headroom!
Mvh...
/Christopher
RogerGustavsson skrev:Här ligger en brusfil, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/pnoise.wav
Nivån är -30dBFS och jag har skurit under 100Hz resp. över 3kHz. Tycker man ska mäta C-vägt eller linjärt, annars skärs området under 400Hz bort.
Beakungen skrev:jag spelar nog ganska högt skulle jag tro. Högre än de flesta skulle vilja göra.
Beakungen skrev:Ja den låten har jag. Dock vet jag inte hur jag ska mäta?
Något program till datorn? Jag kan ordna en vanlig standard headsetts mick?
Beakungen skrev:Vad finner man billigaste sådan?
Beakungen skrev:Och är det liveversionen ni kör med?
Beakungen skrev:Hade varit kul och se hur högt man egentligen kör
perstromgren skrev:Nej, jag körde den från Machine Head.
Almen skrev:perstromgren skrev:Nej, jag körde den från Machine Head.
Vilken utgåva? 25th Anniversary kom 1996 eller 1997, före den kom minst en CD-utgåva.
Sedan finns den både på SACD och DVD-A också.
Hum skrev:Vad har det för betydelse vad man kör för musik när det gäller hur högt man kan spela? Däremot gäller det att musiken är dynamiskt inspelad, för min del kan jag med 1 watt max få gitarrsträng att låta som pistolskott och det är kul.
perstromgren skrev:Kan du mäta vilken nivå det skulle motsvara för 0dBFS med Rogers brussnutt? Mät nivån för den (dBC eller lin) och lägg på 30dB så får du max.
shifts skrev:Som att stoppa in huvudet i gitarrlådan?
subjektivisten skrev:perstromgren skrev:Kan du mäta vilken nivå det skulle motsvara för 0dBFS med Rogers brussnutt? Mät nivån för den (dBC eller lin) och lägg på 30dB så får du max.
Nja, det är ju ingen vidare ide med IM. Deras musik har största delen av energin runt 40-80 hz, och den testsignalen var väl kapad vid 100 hz. Så det skulle ge en helt felaktig bild av ljudtrycket.
subjektivisten skrev:Satan va skönt det är att spela högt!
Spelade nyss Infected mushroom - Opagiffa night här hemma där medelnivån var runt 110 dBC vid lyssningsplatsen. Det var mumma kan jag säga.![]()
Dock så skulle jag inte vilja spela vanlig musik, typ sing songwriter eller dyl, på dessa nivåer, iaf inte medelnivå (med peakar på 110 och medelnivå på 25 dB under så är det ju fint), det blir jobbigt och farligt för örat.
RogerGustavsson skrev:Jag har inte testat med min brussnutt men ditt värde om 77dBC verkar orimligt högt. Återkommer när jag har testat.
perstromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Jag har inte testat med min brussnutt men ditt värde om 77dBC verkar orimligt högt. Återkommer när jag har testat.
Kan ESL-63 komprimera, kanske?
RogerGustavsson skrev:perstromgren skrev:Spelar det någon roll att jag bara kör dem över 110Hz? Subbe har nog rätt också, Deep Purple toppar kanske inte på 0dB. Och din brusfil inte på -30dB.
Nu måste vi undersöka!
Dina Quad:ar skulle förmodligen ändå få ta emot över 100W om CD:n är utstyrd till 0dBFS. På en meter kan de möjligen leverera 108 dB vilket skulle kräva 160W. Om du sitter längre bort sjunker nivån med åtminstone 3dB för varje avståndsfördubbling (är ju dipoler).
ingoehman skrev:Starkare än det var, blir det faktiskt sällan från en orkester. I själva
verket är det sällsynt att de (orkestern i konserthuset) når upp över
105 dB
Harryup skrev:Man bör nog inte glömma dom respektive anläggningarnas frekvensgång.
Om man bara har en enkel dB mätare så kan ju energin ligga på olika ställen vilket gör att förvisso så är värdena lika men innehållet som ger dessa värden kan ha helt olika frekvensgång och uppfattas lyssningsmässigt olika högt. T.ex. kan jag tänka mig att Subjektivistens basar är mer kapabla att skicka ut energi och kan bidra med relativt sett med fler dB'n mätmässigt.
Ronnie skrev:ingoehman skrev:Starkare än det var, blir det faktiskt sällan från en orkester. I själva
verket är det sällsynt att de (orkestern i konserthuset) når upp över
105 dB
Grejar piP de nivåerna i en lägenhet med öppen planlösning (säkert 40kvm totalt), när man lyssnar 2,5m - 3m från högtalarna?
Så långt ifrån kanske man inte "fick" sitta från piP?
/spekulant
Harryup skrev:Jo, och det betyder att referensignalen låter möjligen hyggligt lika men nödvändigtvis inte musiken ändå.
Harryup skrev:Jo, och det betyder att referensignalen låter möjligen hyggligt lika men nödvändigtvis inte musiken ändå.
mvh/Harryup
RogerGustavsson skrev:Infected Mushroom ställer givetvis andra krav än sångare med gitarr. I de senare fallet har väl de flesta en referens hur det låter i verkligheten utan förstärkning? Fast katten vet om folk i stugorna har den referensen längre... Inget av dessa exempel tycker jag är ett lämpligt val för den tänkta jämförelsen.
subjektivisten skrev:Vart ligger realismen då?
Strmbrg skrev:subjektivisten skrev:Vart ligger realismen då?
Förmodligen just i illusionen.
Kanske på liknande sätt som när vi drömmer:
Under drömmen upplever vi en illusion. Inte den fysiska verkligheten.
Jag tänker mej att en hifi-upplevelse består av två komponenter:
Den ena är det ljud som når örat.
Den andra är hjärnans bearbetning av signalen.
Om summan av dessa två når en viss "kvalitetsnivå", så infinner sej illusionen.
Man kan även dra paralleller till bild.
Om jag förevisas en streckgubbe, så tolkar min hjärna den bilden och jag förstår att bilden visar en människa. Min hjärna skapar en illusion av en människa.
Ett skarpt porträtt ger mej en betydligt mer påtaglig illusion av en människa än streckgubben.
Men även porträttet är rent fysikaliskt mycket långt från den verkliga människan.
Stromberg skrev:Även den bästa ljudanläggning är väldigt långt från den ursprungliga verkligheten.
Goldfinger skrev:Strmbrg skrev:subjektivisten skrev:Vart ligger realismen då?
Förmodligen just i illusionen.
Kanske på liknande sätt som när vi drömmer:
Under drömmen upplever vi en illusion. Inte den fysiska verkligheten.
Även den bästa ljudanläggning är väldigt långt från den ursprungliga verkligheten.
Jag tänker mej att en hifi-upplevelse består av två komponenter:
Den ena är det ljud som når örat.
Den andra är hjärnans bearbetning av signalen.
Om summan av dessa två når en viss "kvalitetsnivå", så infinner sej illusionen.
Man kan även dra paralleller till bild.
Om jag förevisas en streckgubbe, så tolkar min hjärna den bilden och jag förstår att bilden visar en människa. Min hjärna skapar en illusion av en människa.
Ett skarpt porträtt ger mej en betydligt mer påtaglig illusion av en människa än streckgubben.
Men även porträttet är rent fysikaliskt mycket långt från den verkliga människan.
Vad lyssnar du huvudsakligen på för musik?
Finns ju genrer som inte kräver några högre nivåer för att ge en realistisk upplevelse.
Goldfinger skrev:Stromberg skrev:Även den bästa ljudanläggning är väldigt långt från den ursprungliga verkligheten.
Är den verkligen det?
Strmbrg skrev:
Med nuvarande anläggning har jag lättare att höra de små detaljerna även på lägre volymer. Därför spelar jag lägre nu än vad jag gjorde förr.
Är störnivån låg och rumsreflexer/resonanser ringa så kanske det bidrar till att man kan sänka nivån?
Strmbrg skrev:
Är störnivån låg och rumsreflexer/resonanser ringa så kanske det bidrar till att man kan sänka nivån?
Goldfinger skrev:Strmbrg skrev:
Javisst, allt sådant där är ju externa störkällor som interfererar med direktljudet och sänker upplösningen.
subjektivisten skrev:Testa även att mäta dBC. Jag lyssnar väldigt lågt just nu men ligger ändå kring 75 dBC

subjektivisten skrev:Bas finns i stort sett all musik. Att inte återge det är att stympa musiken enligt mig. Men även om dina högtalare inte går så lågt så bör du ändå testa och mäta dBC, för du lyssnar ju knappast på musik som inte har något under 100 hz
Strmbrg skrev:subjektivisten skrev:Bas finns i stort sett all musik. Att inte återge det är att stympa musiken enligt mig. Men även om dina högtalare inte går så lågt så bör du ändå testa och mäta dBC, för du lyssnar ju knappast på musik som inte har något under 100 hz
Yess, Sire!
Ikväll, när jag kommit hem, så skall jag testa med nåt tungt från Peps Persson ...
Strmbrg skrev:Yess, Sire!
Ikväll, när jag kommit hem, så skall jag testa med nåt tungt från Peps Persson eller kanske Infernalisk Dans ur Stravves "Eldfågeln".
Skall mäta både med C- och A-filter.
Förmodligen blir det ingen skillnad, eftersom jag har så saggig utrustning. Men rapport kommer.
steveo1234 skrev:Strmbrg skrev:Ikväll, när jag kommit hem, så skall jag testa med nåt tungt från Peps Persson ...
Hört talas om ett litet husband som kallas Infekterade Svampar? De spelar modern disco musik med fin bas!
Lust skrev:steveo1234 skrev:Strmbrg skrev:Ikväll, när jag kommit hem, så skall jag testa med nåt tungt från Peps Persson ...
Hört talas om ett litet husband som kallas Infekterade Svampar? De spelar modern disco musik med fin bas!
Peps är musik, svamp är svamp om än så infekterade.
Strmbrg skrev:Lust skrev:steveo1234 skrev:Strmbrg skrev:Ikväll, när jag kommit hem, så skall jag testa med nåt tungt från Peps Persson ...
Peps är musik, svamp är svamp om än så infekterade.
Okay,
Nu har jag lyssnat lite på olika album som ligger på Infected Mushrooms hemsida.
Hade aldrig hört dem förut, vad jag vet.
Nix, det här är nog ingen musik för mej.
I mina öron känns deras musik mest bara kylig, teknisk och steril.
Det är alldeles för mycket fokus på ljudeffekter för min smak.
Det kanske inte alls är dåligt, dom kanske är jätteduktiga?
Men jag gillar det inte.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster