Kompression av musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad tycker du?

Jag tycker att kompressionen är bra.
4
8%
Jag tycker att kompressionen är vedvärdig och att radio samt studios borde upphöra med den.
48
92%
Jag struntar i om programmaterialet är hårdkomprierat eller inte.
0
Inga röster

Antal röster : 52

Användarvisningsbild
Morello

Kompression av musik

Inläggav Morello » 2004-09-06 13:31

Tänkte att det kan vara kul att se hur många som är trötta på excessiv kompression av musik i radio och i studios.

Hur ställer ni er till kompression? Är ni likgiltiga eller finner ni det klena dynamiska omfånget irriterande? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-06 13:36

En sak glömde jag. Vore väldigt bra om denna tråd kunde få vara helt fri från OT-inlägg, då jag avser skicka länk till diverse
radiostationer samt skivbolag
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-09-06 14:30

Jag tycker kompresion tar bort själen ur röster mm. Det blir mer livöst helt enkelt

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-09-06 14:44

Kompression är inte kul... Utom i några undantagsfall vid mixerbordet (t.ex. vill nog inte så många höra hur trummorna egentligen låter i hårdrock). Radiostationerna däremot borde låta bli så långt det är tekniskt möjligt.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-06 14:59

Det är sällan som någonting bara är svart eller vitt. Det beror på vad det är för musik och hur det komprimeras...men det allra värsta är nog en då när man sätter in en brickwall limiter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-06 15:02

Nagrania skrev:Det är sällan som någonting bara är svart eller vitt. Det beror på vad det är för musik och hur det komprimeras...men det allra värsta är nog en då när man sätter in en brickwall limiter.

Jo, det är svårt att täcka in allt med tre alternativ. Jag tänkte i första hand på den typ av kompression som kännetecknar reklamradio och populärmusik, dvs extremt överdriven kompression således att medelnivån är några decibel under toppnivån.

Den som är osäker på vad jag menar kan lyssna på några pop-fonogram samt ratta in lite reklamradio. Sänk volymen först för att undvika hörselskador. :lol: 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-06 15:09

Det borde vara prygelstraff för att förstöra artisters verk med kompression eller annan förstörande behandling. Må det vara inom radio eller på skiva.

Efter fiaskot med chromeo-skivan kommer det att dröja länge, mycket länge innan jag köper några skivor från annat än små bolag som värnar om sina artisers verk och sina kunder. Den hantering som Dom Stora Bolagen (för det är mest dom som har den allra, allra lägsta ambitionsnivån när det gäller att göra en bra produkt) är ett HÅN mot såväl artister och konsumenter.

BLÄ!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-09-06 15:13

Kompression är inget vidare på skivor, tycker jag. Givetvis, som sagt innan, att de beror på vad det är för inspelat ljud. Har hört ngn stans att man måste komprimera när man sänder radio för att den ibland svaga sändningsstyrkan inte tiillåter ngn större dynamik. Sveriges Radio komprimerar inte så hårt, de sänder ju med fläskigast styrka alltid. Komersiella stationer sänder oftast med relativt låg antenneffekt vilket gör som sagt att signalen måste komprimeras.
Senast redigerad av Vee-Eight 2004-09-06 15:14, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2004-09-06 15:13

Det är självklart väldigt irriterande att lyssna på musik som blivit förstörd genom extrem kompression. Ska det komprimeras bör detta undantagslöst göras på det enskilda spåret i studion (ex.vis sång eller trummor) och inte på hela det sammanmixade alstret.

Jämför nästan vilken "Best of..., Digitally Remastred" som helst med originalutgåvan och nästan hela "själen" i musiken har gått förlorad. Det är betydligt mer givande att lyssna till de eventuella (även grava) brister som fanns med i originalinspelningen än att tvingas genomlida den sönderkomprimerade och nivåhöjda smeten som den "moderna" tekniken har medfört.

DET BLIR UNGEFÄR SOM ATT FÖRSÖKA LÄSA TEXT SKRIVER ENDAST MED VERSALER. DET KAN VERKA EFFEKTFULLT DE FÖRSTA ORDEN, MEN GANSKA SNART BLIR MAN RÄTT SÅ TRÖTT PÅ ATT NÅGON HELA TIDEN "SKRIKER" ÅT DIG. Utan nyansskillnader tappar texten sin dynamik och förmåga att engagera och det hela blir en jämntjock smet utan mening.

Skulle det finnas behov av kompression efter mixning bör detta sjävklart utföras i respektive applikation, exempelvis i en bilradio där man ska överrösta bakgrundsnivån eller en hemmabio-anläggning när man lyssnar sent kvällstid.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-06 15:25

Vee-Eight skrev:Kompression är inget vidare på skivor, tycker jag. Givetvis, som sagt innan, att de beror på vad det är för inspelat ljud. Har hört ngn stans att man måste komprimera när man sänder radio för att den ibland svaga sändningsstyrkan inte tiillåter ngn större dynamik. Sveriges Radio komprimerar inte så hårt, de sänder ju med fläskigast styrka alltid. Komersiella stationer sänder oftast med relativt låg antenneffekt vilket gör som sagt att signalen måste komprimeras.

Det har inte med sändareffekt att göra. Vad som avgör styrkan när man lyssnar är medelmodulationen I Sverige är maximalt tillåten modulation +-75 kHz peak. Modulerar man mer än 75 kHz peak kommer man att göra anspråk på angränsande station. Således måste man ingalunda hårdkomprimera signalen innan sänding. SR komprimerar P2 sparsamt, men P3 är med mina referensramar svårt komprimerad. Inte lika illa som reklamradion.

Sändareffekten avgör hur långt man kommer, inte hur starkt det låter.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-09-06 15:33

Kan kan knappt köpa skivor nuförtiden, ofta kommer jag hem o hör att musiken är hårt komprimerad, någonting som också indikeras
av clippingcontrollen på TacT RCS 2.2x !

Det är oftast bättre med gammal musik, och absolut inte Mastrad
musik, mastrad musik... jösses.. :evil: :? 8O Jag tror några som
jobbar i en studio inte har en aning om vad mastring innebär.

Om alla vore lika duktiga på att spela in material, såsom tillexempel
BIS och vissa andra fristående bolag så vore det mycket roligare..

kompression - NEJ TACK !!!

Jag har tillochmed hört talas om att en person som lämnade en
färdiggjort studiopress för tryckning och får tillbaka 100 000 skivor
där man själv på presseriet komprimerat skivan utan att fråga..

8O 8O :(

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-09-06 15:42

morello:

Tackar för förtydligandet.. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-06 16:33

NN och många andra har hört många skrönor om hur det går till. :D Av en eller några enstaka händelser så blir det vanligt. På min TC blinkar det ofta rött och då speciellt vid popmusik. det är en indikation på att nivån är 0 dBf och mer än så kan det ju inte bli. När den röda dioden lyser med i det närmaste fast sken ja då kan man misstänka att musiken lider av stark limitering. Om man sedan vill se hurvida progammet är limiterat, då måste man spela över materialet till en dator där man kan se om topparna är avklippta. Det är dom ofta i modern popmusik men ibland kan det göra nytta. T.ex så jämförde jag några skivor med storband inspelade på 60 och 70-talet med några skivor inspelade efter 1990. Jag tyckte att de senare inspelningarna var tightare och faktiskt bättre än de från 60 & 70-talet. När jag sedan kollade i Protool så kunde man se att topparna var avklippta när brasset spelade och tack vare det så blev det ett jäkla drag i musiken. Det är ju klart att dynamiken ska styras av skickliga musiker men ibland så är det så att dynamiken bara inte får plats.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-06 16:44

Det är naturligtvis som Nagrania säger, nämligen att fullt utstyrda sampel inte nödvänigtvis betyder att programmaterialet är misshandlat.

Skulle vi kunna flytta denna tekniska diskussion till en anna tråd istället?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-06 16:56

Morello skrev:Det är naturligtvis som Nagrania säger, nämligen att fullt utstyrda sampel inte nödvänigtvis betyder att programmaterialet är misshandlat.

Nä, men sånt sköter man väl lämpligen i multi-kanalmixningen, inte när allt redan är ihopslaget till 2-kanal?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
neriks

Inläggav neriks » 2004-09-06 18:19

Jag är nog till stora delar positiv till kompression. Utan kompressorer i studion skulle en del av de ljudkällor som ingår i en mix inte låta bra. Kompression på vissa ljudkällor i en mix kan därför vara väldigt befogad för att framhäva just dynamiska förlopp från andra ljudkällor. Naturligtvis så ogillar jag dock starkt när man komprimerar ett helt musikstycke bara för att kunna höja medelnivån på inspelningen :evil:

Mitt ställningstagande blir ändå att jag föredrar kompression om det används på rätt sätt! :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-06 18:31

Jag har samma uppfattning som neriks.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-09-06 19:04

Neriks har helt rätt, kompression av helt musikstycke är vedervärdigt medan jag kan förstå att trummor eller elgitarrer på en rockplatta kan behöva komprimeras _lite_. Själv lyssnar jag mest på jazz och där vill jag inte ha någon kompression alls.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-06 19:33

Den typen av kompression som utförs i efterhand av reklamradion är hemsk när man sitter hemma i soffan. I bilen är det OK eftersom det är praktiskt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2004-09-06 22:30

Morello skrev: P3 är med mina referensramar svårt komprimerad. Inte lika illa som reklamradion.

Du vet inte hur rätt du har... Musiken är komprimerad till 48KHz, 384 Kbit, BWF.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-06 23:56

Morello skrev:
Vee-Eight skrev:Kompression är inget vidare på skivor, tycker jag. Givetvis, som sagt innan, att de beror på vad det är för inspelat ljud. Har hört ngn stans att man måste komprimera när man sänder radio för att den ibland svaga sändningsstyrkan inte tiillåter ngn större dynamik. Sveriges Radio komprimerar inte så hårt, de sänder ju med fläskigast styrka alltid. Komersiella stationer sänder oftast med relativt låg antenneffekt vilket gör som sagt att signalen måste komprimeras.

Det har inte med sändareffekt att göra. Vad som avgör styrkan när man lyssnar är medelmodulationen I Sverige är maximalt tillåten modulation +-75 kHz peak. Modulerar man mer än 75 kHz peak kommer man att göra anspråk på angränsande station. Således måste man ingalunda hårdkomprimera signalen innan sänding. SR komprimerar P2 sparsamt, men P3 är med mina referensramar svårt komprimerad. Inte lika illa som reklamradion.

Sändareffekten avgör hur långt man kommer, inte hur starkt det låter.

Jo, men i alla fall i analoga system (och dom allra flesta lyssnar fortfarande på analoga radioutsändningar) så tilltar brus och annat skräp när signalnivån börjar bli låg. Och det är ju de svaga ljuden som tar stryk först och försvinner i bruset. Då kan ju det komprimerade ljudet låta bättre därför att alltsammans ligger över brusnivån. Så ur denna synvinkel kan man säga att den låga sändareffekten kompenseras med en högre komprimering.

Oavsett avstånd från sändare, brusnivå etc, så låter komprimerad musik "högre" än okomprimerad. Och i den kommersiella reklamradion gäller det att låta högre än grannen!

Med andra ord, det kostar pengar för reklamradion att öka dynamiken därför att man kommer förlora lyssnare på det. Färre lyssnare betyder lägre reklamintäkter. De få extra lyssnare man får som uppskattar den högre kvaliteten är försumbart jämfört med tappet. Med handen på hjärtat, är musikurvalet tillräckligt bra på reklamkanalerna för att ni ska börja lyssna på dessa bara den tekniska kvaliteten blir tillräckligt hög?

I don´t think so.

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-07 21:15

Har man lyssnat en hel dag på t.ex. Vinyl 107 då har man nog hört hela deras skivarkiv. Om man sedan lyssnar på deras struntpratande men "jätte trevliga" programledare....ja då mår man illa...eller kan det vara så att jag mår illa av den hissande kompressionen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-07 22:51

Nagrania skrev:Har man lyssnat en hel dag på t.ex. Vinyl 107 då har man nog hört hela deras skivarkiv.

De har nog inget skivarkiv.

Edit: "Vinyl---" Jo de kanske borde ha några LP, förstås. Tänkte nog på de andra som har filer i datorn i stället. Fast det kanske är kiselvinyl de har.. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-07 23:41

Svante skriver: "De har nog inget skivarkiv. "

Musiken ligger säker på en server och innan dess kommer den från CD-skivor.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-10 18:00

Jag tycker kompression är bra och i många fall nödvändigt om den används på rätt sätt. Man kan ju inte komprimera sönder en hel låt som är omsorgsfullt producerad och sedan dra som slutsats att all komprimering är skit!

Rätt sorts komprimering (med bra kompressorer) på tex enskilda trummor eller basgitarr eller sång tex gör bara att det låter bättre. Man hör varje enskilt instrument tydligare. Vissa personer sjunger så galet (vilket såklart är positivt på många sätt:) ) att det skulle inte gå att lyssna på överhuvudtaget i en stereo utan att man komprimerar sången snyggt separat i mixen såklart. Jag lovar, skulle ni lyssna på all inspelad sång okomprimerat för en dag så skulle ni bli galna, det kan vara direkt påfrestande ansträngande och jobbigt att lyssna på.

Att komprimera en 2-kanalig inspelning av en symfoniorkester i någon större grad kan jag hålla med om att det är ganska meningslöst, det blir bara kaos av det. Men majoriteten av musik behöver komprimeras för att låta bra anser jag och även de flesta som jobbar med musikproduktion seriöst.

De som säger att all komprimering är dåligt har en klart förenklad bild av vad bra musikproduktion innebär.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-10 18:44

Hej!

Helt kort, tyckA* lätt kompression verkligen kan lyfta mångt och mycket (inkluderar
då all musik förutom klassisk/A*kustisk) men då talA* om just lätt kompression d.v.s.
inte den kompression som majoriteten utav dagens populärmusik måste genomlida!

Eventuellt återkommA* med lååånga tankar & funderingar!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-23 10:04

Komprimera mindre! Komponera mera!
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-23 10:17

Komprimering på reklamradio i bilen JA Tack.
Komprimering och överstyrning på skivor NEJ TACK.
Remastering NEJ TACK.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-23 10:17

Håller med precis, HarryUp!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-23 10:54

Komprimering i radio- Nej tack!
Överstyrning på skivor- Nej tack!
Remastring vid behov-Ja tack!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-23 13:51

Nagrania skrev:Komprimering i radio- Nej tack!
Överstyrning på skivor- Nej tack!
Remastring vid behov-Ja tack!

:lol: Roligt att höra. Har faktiskt hört en rematser - men bara en - som varit bättre en första CD-utgåvan och det är Pink Floyds "Dark Side of The Moon" 8) (I själva verket är det nog re-re-master. Första remastern låter apa och så även första CD-utgåvan.)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-23 14:39

Jag vet inte om det skrivits här innan, men en anledning till att remastra kan vara att få kunden att tröttna på skivan snabbare och ... konsumera mera.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-23 19:06

Ranefjord skriver: " men en anledning till att remastra kan vara att få kunden att tröttna på skivan snabbare och ... konsumera mera."

Nej knappast. Vi kan ju titta på Decca´s Legend serie med återutgivningar från 50-70 talet. Dom inspelningarna är remastrade och det finns flera återutgivningar på alla stora skivmärken som man gjort det samma med. Jag är mestadels inkörd på jazz och klassiskt och jag har en heldel av skivorna både på vinyl och CD. Jag kan både höra och se förbättringarna som är olika beroende på hur gamla inspelningarna är. Ta t.ex. RCA/Victor´s Living Stereo som samtliga är remastrade vilket innebär att man filtrerat och brusat av inspelningarna. Jag hörde just idag en skiva med Quincy Jones & Bill Cosby från 1969. Den lät inget vidare och den hade massor av drop out och den hade bitvis ganska mycket bandbrus. Drop out kan man inte göra något åt, men bruset kan man ta bort men jag tror inte att man tyckte det var meningsfullt att göra det men däremot så har man filtrerat upp ljudet så att den har fått en härligt tung bas. Jag kan absolut inte hålla med om att all remastring är av ondo. :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-23 19:11

Nagrania: Men kan det finnas anledning att något sådant kan vara aktuellt i den 'stora' popbranchen? Komprimering för ökad försäljning? Som att kunden omedvetet väljer att inte spela sina komprimerade skivor för att det inte håller i längden.

kan vara en bieffekt kanske? 8) Jag tycker mig nämligen märka just denna effekten hos folk jag känner.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-23 19:15

Visst finns det undantag, men majoriteten av alla re-masters jag hört har varit avsevärt sämre än orginalet eller rena katastrofen. Dire Straits och Buddy Holly är två exempel på hur det går när "djävulens drinkblandare" (Gateway resp. Universal mastering studios) tar sig friheten att mixtra och ratta :x

Sitter just nu och lyssnar på Patricia Barbers senaste fonogram och det är ett tämligen smakfullt producerad live-album :P Dynamiken är generös och påbjuder rätt stark nivå 8) Framförallt är det ett makalöst bra album musikaliskt. Trummisen Eric Munzka är i högform. Jag tror han är den skickligaste trummslagare jag någonsin hört. 8O Han är faktiskt lite vassare än Mark Walker. 8O Att någon kan ha en sådan extrem känsla för rytmik och timing är nästan omänskligt. :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-23 22:58

Morello skriver: "majoriteten av alla re-masters jag hört har varit avsevärt sämre än orginalet."

Jag tror att det handlar om ljudideal. När det gäller Buddy Holly som är inspelade 1957 (jag har för mig att han dog tidigt 1958) då man spelade in i mono och dessutom med ganska så bristfällig utrustning(dåliga Eq:n)dålig lyssning osv. När man får ett sådant gammalt band i sin hand så har ljudet förändrat sedan 1957. Det är ett vanligt problem att diskanten självraderas vilket betyder att diskanten inte längre är som den var tidigare. Speciellt märker man sådant på gamla "Dolby A" band och då måste man förbättra diskanten och det är där ljudidealet kommer in. Är det nu så att man inte accepterar annat än orignalljudet då förstår jag att man upplever en sådan mastringen som dålig. Om vi snackar de gamla Beatles inspelningarna så har jag ibland spelat av dom genom ett parametriskt eq och på så sätt fått skivorna att klinga bättre. Men sådant får man väl inte göra för då har man förstört soundet från 60-talet. Men jag tycker att det låter bättre. Hur man nu än gör vid mastringen så måste man se till att originalbanden inte blir skadade att dom alltid finns kvar till eftervärlden. Det får inte heller finnas dussintals kopior av olika kvalitet så man inte vet vad som är vad...det här är ett vanligt problem med alla dessa kopior.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-23 23:00

Martin skrev:Jag lovar, skulle ni lyssna på all inspelad sång okomprimerat för en dag så skulle ni bli galna, det kan vara direkt påfrestande ansträngande och jobbigt att lyssna på.

Hehe, vad säger det om sångarna...?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-23 23:08

Ranefjord tror du inte att det finns en risk för att man dömmer en ljudtekniker som dålig om hans jobb har svagare nivå än andra. Jag tycker egentligen att problemet är att man idag kan limitera en inspelning så hårt utan att man får någon egentligt hörbar distorsion. Det är nämligen stor skillnad på kompression och limitering vilket inte alla tycks ha förstått. Kompression är mycket snällare en limitering och tidigare var det så att när en limiter jobbade så var det kört men det är det inte idag....jag menar att det behöver inte låta så illa som det gjorde tidigare.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-23 23:10

Svante skriver: "Hehe, vad säger det om sångarna...?"

Det säger ingenting.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-23 23:16

Nagrania skrev:Svante skriver: "Hehe, vad säger det om sångarna...?"

Det säger ingenting.

JO. Antingen har sångaran tafflig hantering av sin egen dynamik eller också står vederbörande och svajar framför mikrofonen, som står för nära. Har flertalaet fonogram där varken kompressor eller limiter (skillnaden skall inte försummas) har nyttjats. 8) Bland annat är det fonogram från Sutdio Blue och Blue Note. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-23 23:19

Nagrania,

Problemet med remastern av Buddy Holly är inte klangligt relaterad, utan det är fråga om extrem kompression. Kompressionen är av en sådan dignigtet att fonogrammet inte längre kan nyttjas för aktiv lyssning på rimlig nivå, utan är anpassat till muzak-lyssning. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-23 23:27

Nagrania: Jag kan inte de tekniska termerna så, jag får bli förlåten där. Vad jag menar är givetvis illalåtande inspelningar som högst sannolikt kunde låta bättre... poängen är dock fortfarande den samma. Kan det finnas ekonomiska vinster i att få en inspelning att låta illa för det illa-ljudande i sig? Det är <<givetvis>> en spekulering av en konspiratoriskt tänkande JAG, men en INTRESSANT sådan dock!! 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-23 23:45

Hej!

Kan det finnas ekonomiska vinster i att få en inspelning att låta illa för det illa-ljudande i sig?

Superhärlig :D k-teori dock tror barA* det handlar om att ljuda högst men är ju guldläge
för producenten som vill sticka ut... komprimera/limitera mindre! (o Expandera sinnenA*!)
I.o.f.s. finns sådant som skitig garageRock, lowtechIndie trachMetall, osv o en del tjänar pengar!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-23 23:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-23 23:47

8)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-24 10:48

Morello skriver: "Har flertalaet fonogram där varken kompressor eller limiter."

Det är nog inte alltid så lätt att kunna höra sådant om man använt en kompressor eller om man har föst nivån manuellt. Skälet till att man behöver en kompressor i modern musikproduktion är att bakgrundrna oftast är mixade som en tjock matta. Man skulle kunna kolla lite på riktigt gamla inspelningar från den tiden när man inte hade några kompressorer. Där ligger kompet och slaskar betydligt svagare än vad man tillåter sig att göra idag, med vissa undantag. Ljudidealen har ändrat sig på samma vis som musiken. Det enda som inte har ändrats är den klassiska musiken. När man spelar in livemusik så ska ju även den idag låta som om den var inspelad i studio. Tidigare spelade man ofta in direkt på två kanaler men idag spelar man in på så många kanaler som man behöver i datorn. Bra eller dåligt?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-24 14:15

Det är ju minst sagt problematiskt att spela in live med två mickar, eftersom PA-systemet kommer att slaska in. Låt mig ta Barbers ( 8O :wink: ) senaste album som exempel. Den är inspelad live och är uppenbart multimickad, men det låter riktigt bra. Faktum är att jag nog inte har en bättre live-inspelning. :lol: Det dynamiska omfånget är generöst. Jag känner inte till hur ljudteknikern (Phil Harvey) jobbar. (vet du?) Glädjande är att man låtit Jim Anderson mixa albumet och han är inte någon vän av kompressorer 8) EN spekulation från min sida är att vi kan tacka Jim Anderson och Michael Arnepool (basisten) för att Barbers fonogram hålller en så hög nivå ljudtekniskt som de gör - både Arnepool och Anderson är nog att betraklta som "audiofiler" :P

Apropå dagens ideal i pop/muzak-branschen, så har jag inte så mycket till övers för det. Allt ska låta som en kompakt geggamojja, där inget tillåts sticka ut. Full sula konstant. Inga dynamiska skiftningar är tillåtna. Det är så jag upppfattar det i alla fall. Hur stor del av skulden man ska lägga på producenten, ljudteknikern och masteringteknikern kan man säkerligen diskutera i det oändliga. Lyssnade på ett fonogram med en kompis band. Det lät rätt duktigt komprimerat, grötigt, distat och smalbandigt och någon masteringtekniker eller producent var inte inblandad. Inte heller framförde bandet önskemål om rekalmradio-sound. I detta fall var det alltså ljudteknikern som tyckte att det skulle låta "fett" :? Men det kostade ju bara si och så många tusenlappar - själv hade jag vägrat betala och slängt mixen i närmsta papperskorg. 8O

Lyssnade på radio igår för första gången på mycket länge. Det var Lindvall här på forumet som tipsade. Det var en konsert på P2 - ljudkvaliten var föredömligt hög. Heder åt SR P2 som inte låter sig smittas av reklamradion. Jag gick fakitskt och höjde nivån efter en stund. :P Hurra för P2! 8)
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-24 14:50

På något sätt får man ju skylla sig själv om man inte är med vid mastringen och det kostar inget heller. Jag menar inte att man spelar in live med bara två mikrofoner utan man gör en multimikrofon mickning... i alla fall när man spelar in jazz eller pop. Klassiskmusik kan man spela in med två mickar om det kniper.

Ps. Om man inte är nöjd med ett jobb så betalar man inte förrän man är nöjd.Ds

Återgå till Generellt om hifi