Moderator: Redaktörer
celef skrev:Ris för att rekommendationstlistan innhehåller mest gamla utgångna apparater.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill - det gällde nog celefs avatarbild...
aha... ja den är ju lite, ehh... ja alltså, annorlunda.....
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill - det gällde nog celefs avatarbild...
aha... ja den är ju lite, ehh... ja alltså, annorlunda.....
/ B
...fast bättre än A*s
A* skrev: Hej!Bill50x skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill - det gällde nog celefs avatarbild...
...fast bättre än A*s
Kan inte du A* tanka upp din avatar igen så vi får se hur den ser ut?
- Hur görA*?
Mvh A*
Nämen! Snacka om att springa från ämnet!!!RogerGustavsson skrev:Celef!
Det är en väsentlig skillnad på att vara en medlemstidning och att vara en reklamfinasierad kommersiell tidskrift. Det är märkligt vilket samband det finns mellan goda recensioner och annonsidorna i de kommersiella tidskrifterna.... Är ganska pinsamt för dessa tidskrifters trovärdighet. På senare tid har det kommit allt fler förtäckta reklamblad där skribenternas kunskapsnivå lämnar mycket i övrigt att önska. Det räcker inte med att planka reklamens löften om det perfekta ljudet.
Audiomanikern skrev:A*v Lawrence & MagnUS rekommenderade produkter:
Bästa Cd-spelaren: Unsaigi 1828 (finns ej längre)
En ypperlig spelare i 2600 kr´s klassen som saknar nästan alla återgivningsfel. CD-spelaren var i
första Uzbekistan-tillverkade utgåvan praktiskt taget transparent se bara till att tillverknings-no är
6542-8653, Tjeckien, 1983-86.
Bästa Förstärkaren: Thomson BRA*-585 SE (finns ej längre)
RDS-receiver, där effekt och förförstärkare lämnar ytterst lite att önska, förutom mer effekt (15W).
Viktigt det är SE-utgåvan, då normal-modellen är klart undermålig som musikförmedlare! Skottsk
byggsats ifrån 70-talet.
Bästa Högtalare: TNT 1.5 (finns inte längre)
En neutral högtalare som behöver uppbackning av subwoofer för att täcka hela det hörbara
frekvensområdet, men annars halvbra som musikåtergivare. Kräva dock mycket effekt.
Mvh A*
EngelholmAudio skrev:Nämen! Snacka om att springa från ämnet!!!RogerGustavsson skrev:Celef!
Det är en väsentlig skillnad på att vara en medlemstidning och att vara en reklamfinasierad kommersiell tidskrift. Det är märkligt vilket samband det finns mellan goda recensioner och annonsidorna i de kommersiella tidskrifterna.... Är ganska pinsamt för dessa tidskrifters trovärdighet. På senare tid har det kommit allt fler förtäckta reklamblad där skribenternas kunskapsnivå lämnar mycket i övrigt att önska. Det räcker inte med att planka reklamens löften om det perfekta ljudet.Varför hugger du på tidningarna istället för att säga att "JA Lts har svårt för att hinna och få till stånd bra tester så att vi (/dom) kan hålla en uppdaterad lista"?
Bill50x skrev:Fast dom som recenserar tror nog att dom är objektiva,
Bill50x skrev:Kopplingen till en referens över tiden är lika dålig den.
Ett större problem med tidningarnas tester tycker jag dock är bristen på referenser.
RogerGustavsson skrev:Vad väntar sig folk? Att någon ska lägga ner all sin fritid för att kunna presentera en lista med
rekommenderade audioprodukter?
Audiomanikern skrev:A*v Lawrence & MagnUS rekommenderade produkter:
Bästa Cd-spelaren: Unsaigi 1828 (finns ej längre)
Ypperlig spelare i 2600 kr´s klassen som saknar nästan alla återgivningsfel. CD-spelaren var
i första Uzbekistan-tillverkade utgåvan praktiskt taget transparent, OBS! Detta gälla enbart
#6542-8653, Tjeckien, 1983-86.
Bästa Förstärkaren: Thomson BRA*-585 SE (finns ej längre)
Receiver där effekt o förförstärkare lämnar ytterst lite o önska, förutom mer effekt (15W).
Viktigt det är SE-utgåvan, då normal-modellen är klart undermålig som musikförmedlare!
- Skottsk byggsats ifrån 70-talet.
Bästa Högtalare: TNT 1.5 (finns inte längre)
Neutral högtalare som behöver uppbackning av subwoofer för o täcka hela det hörbara
frekvensområdet men annars halvbra som musikåtergivare. Kräva dock mycket effekt.
matson skrev:..."icke medlemmars" åsikter är kanske inte så intressanta? // Att kräva att någon annan
skall göra detta på ideell basis är...jag vet inte...fyll i själva valfritt smått nedsättande ord
celef skrev:"Man får inte glömma att LTS är en ideel förening och därmed testas all apparatur på medlemarnas fritid."
och?
A* skrev:A*ntingen lever man upp till LTS´s i övrigt höga standard samt seriositet
även vad det gäller Av LTS & MoLT rekommenderade produkter, eller så få man helt enkelt ta o
låta bli att ha Av LTS & MoLT rekommenderade produkter!
matson skrev:![]()
!!
Natti Natti
PekkaJohansson skrev:Frågan om LTS testverksamhet dyker upp med jämna mellanrum på diverse hifi-fora. Här är några kommentarer:
- LTS tekniska sektion testar fler apparater än de som omskrivs i tidningen. Som oberoende förening kan vi välja att skriva uteslutande om sådant vi anser vara värt att skriva om.
celef skrev:finns det ngn förklaring till varför inte en enda ino-högtalare finns med på rek-listan då det verkar som var och varannan lts'are har ett par hemma? de andra har ett par uppgraderade sonab/carlsson men "bara" oa50.2 finns med på listan? hur obundet är lts? en bra produkt är väl en bra produkt oavsett härkomst, dessutom har väl de flesta av dessa modeller utvärderats uti atomer?
celef skrev:finns det ngn förklaring till varför inte en enda ino-högtalare finns med på rek-listan då det verkar som var och varannan lts'are har ett par hemma?
Max_Headroom skrev:IÖ har däremot tagit fram högtalare (mycket bra sådana) som byggprojekt åt LTS, som medlemarna kunnat köpa delar till med rabatt. Delarna har då sålts via HiFikit i sthlm.
Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:IÖ har däremot tagit fram högtalare (mycket bra sådana) som byggprojekt åt LTS, som medlemarna kunnat köpa delar till med rabatt. Delarna har då sålts via HiFikit i sthlm.
Det var den man kunde "avnjuta" på Higend04 **fniss**
Dahlqvist skrev:Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:IÖ har däremot tagit fram högtalare (mycket bra sådana) som byggprojekt åt LTS, som medlemarna kunnat köpa delar till med rabatt. Delarna har då sålts via HiFikit i sthlm.
Det var den man kunde "avnjuta" på Higend04 **fniss**
Det där var väl onödigt Rydberg.
/Dahlqvist
Härligt att du tar dig tiden! Uppskattas.PekkaJohansson skrev:Frågan om LTS testverksamhet dyker upp med jämna mellanrum på diverse hifi-fora. Här är några kommentarer:
Kan jag förstå. Synd att ni inte har ett mer lättsamt format än en tung-rodd tidning. Jag menar att tidningen är ju tyngre att skriva i med tryck, korrläsning etc än att skriva lite mer lättsamt ex här på forumet eller på er hemsida.PekkaJohansson skrev:- LTS tekniska sektion testar fler apparater än de som omskrivs i tidningen. Som oberoende förening kan vi välja att skriva uteslutande om sådant vi anser vara värt att skriva om.
Självklart. Jag tror att många av kommentarerna rör att det är såååå få nya apparater som kommer in där.PekkaJohansson skrev:- Eftersom vi tjänar våra medlemmar är det naturligt att även utgångna modeller står kvar på rekommenderatlistan. En fungerande god återgivare blir inte sämre för att den slutat tillverkas.
Helt rätt. Kvalite skall det hållas på. Synd, återigen, att det inte kommer ut allt som ni testar - om än i mer lättsam form.PekkaJohansson skrev:- Vi har under senare år utökat testverksamheten och gör oftare grupptester än tidigare. Vi ruckar emellertid inte på kvalitetskraven. En test i MoLten ska vara relevant, dvs berätta om testobjektets återgivningsegenskaper, oavsett om det handlar om en eller fem apparater. Det är, som alla säkert förstår, tidskrävande.
PekkaJohansson skrev:- Det har hänt att apparater som rekommenderats i MoLt har slutat att säljas i Sverige. Misstanken infinner sig att distributörer hellre säljer andra, kanske dyrare apparater, än en prisbillig grunka som visat sig vara bra.
Roteln var väl inte helt transparant eller minns jag fel? Så att dessa rekommenderas är ju lite märkligt. Men visst...bättre än inget...eller?PekkaJohansson skrev:- Dagens rekommenderatlista innehåller bl a Rotel 1090 och Pioneer 668 som båda finns tillgängliga på marknaden.
Som sagt - jag tycker det är synd att det inte kommer fram allt jobb ni lägger i övrigt på att testa...även om det inte renderar i en produktrekommendation.PekkaJohansson skrev:- Ingen skulle vara gladare än jag om fler goda ljudapparater hade tillverkats så att rekommenderatlistan hade kunnat göras längre. Då skulle den seriöse musik- och teknikentusiasten haft fler modeller att välja på inom varje produktsegment, och låta utseende, finesser och handhavande fälla utslaget. Men tills dess...
Det verkar ytterst orimligt - så pass officiell och i rampljuset man är är väl knappast LTS en introvert grupp för endast medlemmarna!matson skrev:LTS rekommenderat lista finns (väl främst) till för LTSmedlemmar och diskussioner kring den försiggår då rimligtvis i MoLT....."icke medlemmars" åsikter är kanske inte så intressanta?
Kanske rent av totalt ointressanta?(Vem vet? Inte jag)
Jag tror det är Naqref som tidigare startade en tråd. Den berörde hurvida man hade rätt att kritisera något om man inte själv gjort nått. Jag tycker att man helt klart skall få klä skott och ta emot kritik (om den inte är under bältet) och sen är det ju bara att acceptera den. Acceptans som baseras på ideelt arbete, för lite pengar, inga utlånade apparater eller så...men kritiken lär ju ändå komma. Men varför hugga, spotta och fräsa åt den, Matson?matson skrev:Då LTS är en ideell förening så finns det en enkel lösning! Gå med i LTS och skriv apparatrecensioner(utifrån föreningens krav på noggrannhet)(Va! Verkar det krångligt och tidskrävande och inget man kan kräva av någon?).
matson skrev:Att kräva att någon annan skall göra detta på ideell basis är.....jag vet inte......fyll i själva valfritt smått nedsättande ord?
Det är det säkert! Jag är intresserad av båda fenomenen. Hur som helst är det vansinnigt att tro att en så pass stor del av en (liten) branch inte skall få uppmärksamhet och kommentarer. Ang forumsfika på Arken så vet jag att jag inte var med. Är det det kommentaren gäller?matson skrev:Denna besatthet av vad som pågår inom LTS utan att man själv är medlem kan kanske vara intressant ur något psykologiskt perspektiv, men för mig framstår det som.....sorgligt(inte så sorgligt som att inte delta på "forumfika" men ändå..... ).
Dom kan gärna få vara där men lätttillgängliga modeller torde ha ett större värde för alla läsare.matson skrev:Idén om att utgångna produkter inte skulle vara med på listan är så befängd att det borde insetts inom ca 0,1 s(dvs innan inläggen var färdigskrivna). (Exakt vad är svårt att förstå med att en apparat lever på beg. marknaden i 10-40 år och därför är det en j*****t bra idé att inte ta bort dom för att dom ersatts av en ny modell?)
Nattlorden skrev:EA - vad skall LTS göra ifall det råkar vara så illa att det inte görs några fler saker att kunna rekommendera? Nu hoppas jag verkligen att framtiden inte skall vara så illa, men....
Först och främst vill jag påpeka att kritiken återigen vänds utåt. Bort med kritiken och lasta andra... Kom igen nu!Nattlorden skrev:Tycker det låter som folk skulle ta och gå med och hjälpa till att få testat alla de där grejorna som de anser är lika bra...
EngelholmAudio skrev:en i F/E testanda transparant förstärkare utan istället en öppet framlyssnad och väl matchad apparat.
Verkar inte så ioma Pioneer DVD'n och NAD 208 sällan synns som framlyssnade och valda komponenter i "finhifi" eller vad vi skall kalla det.Audiomanikern skrev:Hej!EngelholmAudio skrev:en i F/E testanda transparant förstärkare utan istället en öppet framlyssnad och väl matchad apparat.
- Detta två kriterier är ganska så snarlika!
Mvh A*
Jag skrev att den vänds utåt...inte att den vänds från nån på insidan och utåt. Men visst anmärk på det istället för dom viktigare frågorna/påpekandena i mina inlägg!NL skrev:EA - vaddå utåt? Jag är inte med i LTS!EA - vaddå utåt? Jag är inte med i LTS!
EngelholmAudio skrev:Men visst anmärk på det istället för dom viktigare frågorna/påpekandena i mina inlägg!![]()
EngelholmAudio skrev:Vidare undrar jag vilka "grejor som de anser är lika bra" är?
Tror det handlar om andra produkter än t.ex. NAD 208 och att dessa andra produkter är bättre på ett annat sätt än vad ett FE-test testar. Så hur skulle man kunna jämföra om äpplen smakar mer frukt än päron?Nattlorden skrev:EngelholmAudio skrev:Vidare undrar jag vilka "grejor som de anser är lika bra" är?
Ja, det undrar ju jag också, därför vore det ju kul om det som köpt andra saker som de tycker är bättre tog med sig prylarna och testade dem, så vi fick svar på om de också passerade eller om de som köpt dem och är nöjda är det pga någon "positiv" dist.
Nattlorden skrev:Rydberg - hur lite har de testat då? Det låter ju som du vet något som jag inte vet
Harryup skrev:Kommer det någonsin komma en lista på rekommenderade, med reservation rekommenderade och avskräde?
Hej Pekka och tack för att du tar dig tid att svara!PekkaJohansson skrev:Pär och andra,
Tack för tankar och förslag!
I MoLt:en omnämns även prylar som inte på ett godtagbart sätt klarat F/E-testen, eller som ens testas alls. Men vi prioriterar som sagt hellre bra prylar.
Hej D,dimitri skrev:Pär,
utan att ha läst ett enda nummer av Molt har jag en uppfattning att de testar just bara en enda aspekt med sina f/e test och dessutom talar i klarspråk att det bara är just detta som testats.
Att man sedan skulle önska att även andra aspekter testades är en annan 5-a. Kanske skulle de göra det om objektiva testmetoder funnes. Jag antar också att de inte skriver "detta är den bästa apparaten" utan ngt i stil "detta är en apparat som inte färgar i våra tester". Det är en väsentlig skillnad.
Dimitri
dimitri skrev:Pär,
utan att ha läst ett enda nummer av Molt har jag en uppfattning att de testar just bara en enda aspekt med sina f/e test och dessutom talar i klarspråk att det bara är just detta som testats.
Att man sedan skulle önska att även andra aspekter testades är en annan 5-a. Kanske skulle de göra det om objektiva testmetoder funnes.
Jag antar också att de inte skriver "detta är den bästa apparaten" utan ngt i stil "detta är en apparat som inte färgar i våra tester". Det är en väsentlig skillnad.
Dimitri
dimitri skrev:Pär,
Att man sedan skulle önska att även andra aspekter testades är en annan 5-a. Kanske skulle de göra det om objektiva testmetoder funnes.
Jag antar också att de inte skriver "detta är den bästa apparaten" utan ngt i stil "detta är en apparat som inte färgar i våra tester". Det är en väsentlig skillnad.
Dimitri
PekkaJohansson skrev:Audiomanikern,
Vi har faktiskt allvarliga planer på att testa restauranger - ur akustisk synvinkel! //...
hör till dem som anser att vår offentliga ljudmiljö ägnas alldeles för lite uppmärksamhet.
marbrink skrev:Jag skulle gärna vilja att LTS testade lite Musical Fidelity produkter. I alla fall från deras nuvarande serie. De pratar ju ganska mycket om att vissa av deras nya produkter ska mäta(inte för att LTS bara mäter) väldigt eller extremt bra...
Det skulle vara intressant att se/höra om deras snack är sant...
marbrink skrev:RogerGustavsson: Produkterna i X-serien som jag pratar om, slutar inte att tillverkas speciellt snabbt....
marbrink skrev:RogerGustavsson: Produkterna i X-serien som jag pratar om, slutar inte att tillverkas speciellt snabbt....
marbrink skrev:RogerGustavsson: Jag pratar om X-serien och den är inte mindre kortvarig än t.ex. Rotel eller Nads produkter.
Dock så kommer det nya Limited Ed. produkter från MF med jämna mellanrum, dock inte i X-serien....
Hej D,
Ja det vet jag, jag har själv skrivit så när jag beskrivit F/E och jag hoppas jag inte varit otydlig i denna tråden heller. Det jag har reagerat på är att det är dålig framgång och effektivitet i jakten på fler transparanta apparater. Om jag varit besatt (det är OK att vara och jag är det själv i vissa avseenden, besatt är lika med engagerad) och övertygad hade jag sökt vägar frammåt för att nå ett mål, ex hitta en transparant förstärkare per år. Hur man når målet är en annan fråga men det finns iaf vägar fram att testa...
dimitri skrev:För vad de gör: de rör om i en unken gryta. Låt vara att deras metoder kunde varit lite mera strömlinjeformade.
Audiomanikern skrev:Hej!
A* säga (skriva) ingen rök utan eld!

Martin skrev:Nej, inte en till V8 nerhissad i en gammal rutten 240.
marbrink skrev:Audiomanikern: Du verkar verkligen inte ha en aning om vad du snackar om....![]()
A3 och A3.2 cd-spelarna är ju inte ens i x-serien så jag förstår inte vad du snackar om....
marbrink skrev:Alla produkter upphör väl någon gång eller?![]()
Det kanske är bättre att företagen slutar utveckla produkter och aldrig kommer med nåt nytt?
marbrink skrev:Jag märker att du inte verkar så insatt i det här som du själv också säger...//
NU är du väl ändå lite fel ute?? X-series V2 tillverkades ju för tre år sedan också....
marbrink skrev:Jag vet att X-serie V3 har kommit alltså, och att V2 inte är i produktion mer...
marbrink skrev:...
Johan_Lindroos: Ok, jag förstår. Hur går det till förresten. Får ni låna alltid eller är det så att om någon köper eller har en apparat på hemlån, kan ni testa då också eller?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster