ros och ris till lts

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

ros och ris till lts

Inläggav celef » 2004-09-25 19:44

ros för att de står på barikaden i en annars så korrupt bransch

ris för att rekommendationstlistan innhehåller mest gamla utgångna apparater
Bikinitider

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-09-25 19:46

ska du åka skidor ?
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-25 20:20

nope, rob-a-bank! 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 20:28

hajjar noll, vad har korrupta branscher med skidor att göra? och med LTS?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-25 20:30

Bill - det gällde nog celefs avatarbild...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-25 20:37

Hej igen!

Vem är Avatar?

Mvh A*!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-25 20:40

<----- Det där är en avatar.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Re: ros och ris till lts

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-25 20:41

Hej!
celef skrev:Ris för att rekommendationstlistan innhehåller mest gamla utgångna apparater.

- A*lltså den där rekommendationstlistan är bara för bedrövlig! Uppgradera och förfinA* eller
skippa den helt och hållet! Hemsidan är okej! A*nse dock den vara i rejält behov av en ordentlig...
... DeceniumSekelMillenium-Städning/Rennovering!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-25 20:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 20:43

Nattlorden skrev:Bill - det gällde nog celefs avatarbild...

aha... ja den är ju lite, ehh... ja alltså, annorlunda.....

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-25 21:17

Bill50x skrev:

/ B

...fast bättre än A*s :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 21:25

Svante skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Kan inte du A* tanka upp din avatar igen så vi får se hur den ser ut?

Håller med om att LTS´ rekommendationslista är bedrövlig, den handlar ju i stort sett bara om apparater som inte längre går att få tag på.... Å ena sidan är ju inte LTS ansvarig för alla täta modellbyten - å andra sidan är tillverkarna/användarna inte ansvariga för LTS´ utgivningstakt.....

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-25 22:07

Hej!
A* skrev: Hej!
Bill50x skrev:
Svante skrev:
Bill50x skrev:

Kan inte du A* tanka upp din avatar igen så vi får se hur den ser ut?

- Hur görA* :??

Mvh A*

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-25 22:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-25 22:11

Klicka på "din profil" högst upp på sidan och byt avatar (långt ner).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-25 22:26

Bild` Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-25 22:33

Läskigt...!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 22:42

Apropå OT... trådens namn är... ?

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-25 23:50

...
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-26 16:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-09-26 13:49

Jag tror medlemskapet i LTS skulle vara ofantligt dyrt om man skulle ha heltidsanställda för att testa alla nya apparater.
Man får inte glömma att LTS är en ideel förening och därmed testas all apparatur på medlemarnas fritid.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-26 16:27

"Man får inte glömma att LTS är en ideel förening och därmed testas all apparatur på medlemarnas fritid."

och? 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-09-26 17:11

Celef!
Det är en väsentlig skillnad på att vara en medlemstidning och att vara en reklamfinasierad kommersiell tidskrift. Det är märkligt vilket samband det finns mellan goda recensioner och annonsidorna i de kommersiella tidskrifterna.... Är ganska pinsamt för dessa tidskrifters trovärdighet. På senare tid har det kommit allt fler förtäckta reklamblad där skribenternas kunskapsnivå lämnar mycket i övrigt att önska. Det räcker inte med att planka reklamens löften om det perfekta ljudet.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-26 17:26

RogerGustavsson skrev:Celef!
Det är en väsentlig skillnad på att vara en medlemstidning och att vara en reklamfinasierad kommersiell tidskrift. Det är märkligt vilket samband det finns mellan goda recensioner och annonsidorna i de kommersiella tidskrifterna.... Är ganska pinsamt för dessa tidskrifters trovärdighet. På senare tid har det kommit allt fler förtäckta reklamblad där skribenternas kunskapsnivå lämnar mycket i övrigt att önska. Det räcker inte med att planka reklamens löften om det perfekta ljudet.
Nämen! Snacka om att springa från ämnet!!! 8O Varför hugger du på tidningarna istället för att säga att "JA Lts har svårt för att hinna och få till stånd bra tester så att vi (/dom) kan hålla en uppdaterad lista"?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 17:56

Hej!

Japp, A*ntingen har man en lista med produkter som går att köpa eller...
så skippar man att ha en lista!

A*v Lawrence & MagnUS rekommenderade produkter:

Bästa Cd-spelaren: Unsaigi 1828 (finns ej längre)
Ypperlig spelare i 2600 kr´s klassen som saknar nästan alla återgivningsfel. CD-spelaren var
i första Uzbekistan-tillverkade utgåvan praktiskt taget transparent, OBS! Detta gälla enbart
#6542-8653, Tjeckien, 1983-86.

Bästa Förstärkaren: Thomson BRA*-585 SE (finns ej längre)
Receiver där effekt o förförstärkare lämnar ytterst lite o önska, förutom mer effekt (15W).
Viktigt det är SE-utgåvan, då normal-modellen är klart undermålig som musikförmedlare!
- Skottsk byggsats ifrån 70-talet.

Bästa Högtalare: TNT 1.5 (finns inte längre)
Neutral högtalare som behöver uppbackning av subwoofer för o täcka hela det hörbara
frekvensområdet men annars halvbra som musikåtergivare. Kräva dock mycket effekt.

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-26 18:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-26 18:03

Audiomanikern skrev:A*v Lawrence & MagnUS rekommenderade produkter:

En ypperlig spelare i 2600 kr´s klassen som saknar nästan alla återgivningsfel. CD-spelaren var i
första Uzbekistan-tillverkade utgåvan praktiskt taget transparent se bara till att tillverknings-no är
6542-8653, Tjeckien, 1983-86.

RDS-receiver, där effekt och förförstärkare lämnar ytterst lite att önska, förutom mer effekt (15W).
Viktigt det är SE-utgåvan, då normal-modellen är klart undermålig som musikförmedlare! Skottsk
byggsats ifrån 70-talet.

En neutral högtalare som behöver uppbackning av subwoofer för att täcka hela det hörbara
frekvensområdet, men annars halvbra som musikåtergivare. Kräva dock mycket effekt.

Mvh A*

Hahahaha!

/ B

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-09-26 18:13

nope, rob-a-bank!

Tycker du ser ut som en viss person i Pulp Fiction.
"Bring out the gimp" :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-26 18:21

EngelholmAudio skrev:
RogerGustavsson skrev:Celef!
Nämen! Snacka om att springa från ämnet!!! 8O Varför hugger du på tidningarna istället för att säga att "JA Lts har svårt för att hinna och få till stånd bra tester så att vi (/dom) kan hålla en uppdaterad lista"?

Det sista först; men LTS rekommenderar ju bland annat, precis som CarlssonPlanet, Pioneer 668 som en alldeles utmärkt CD och DVD-spelare. Den är väl inte nerlagd än?

När det gäller annonser och recensioner; tja vad ska man säga. Det måste vara tufft att bita den hand som föder en... Fast dom som recenserar tror nog att dom är objektiva, men hur lätt är det när man sitter med importören/tillverkaren i knät och som berättar exakt varför just hans skapelse är den bästa?

Ibland funderar jag också lite över "hönan eller ägget". Om jag tillverkade någon pryl som jag visste skulle få strålande recensioner, då skulle jag nog bygga på med lite annonsering....

Ett större problem med tidningarnas tester tycker jag dock är bristen på referenser. I ett nummer testas 5 olika stativhögtalare, som utmynnar i någon sorts omdöme hur dom låter. Det kan man ju sedan koppla ihop med sina egna preferenser och kanske få en bild av vilken man skulle gilla bäst. Några nummer senare testas 10 olika golvhögtalare med liknande omdömen. Men ingen hänvisning till tidigare tester. Alltså, man hänger i luften lik förbenat....

Ponera nu att jag är ute efter ett par nya högtalare, kanske tycker att mina DQ10or tar för mycket plats eller nåt. Då är jag väl inte så dum att jag redan från början låser mig för vilken typ av högtalare jag letar efter? En stativare tar inte mindre plats än en golvstående, så det är helt egalt. Vad jag är intresserad av i det här fallet är att hitta något som låter bra, kanske med maxstorlek i åtanke eller en given budget. Eller kanske att högtalarna inte behöver mer än de beskedliga 75 watt som mina stärkare ger. Blir jag hjälpt i det sökandet av tidningarnas tester? Nä.

Samma sak med förstärkare. Ena gången testas rörsteg, nästa gång transistor, tredje gången integrerat. Återigen utgår testarna ifrån att vi redan gjort ett val av vilken typ av apparat vi vill ha.

Kopplingen till en referens över tiden är lika dålig den. Dagens stativare, hur låter dom jämfört med förra årets?

Tester i tidningar, och det spelar mindre roll om det är MoLT eller High Fidelity, ser jag mer som ett tips om vad som kan vara intressant att lyssna på. I övrigt är det de egna öronen som får avgöra....

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-09-26 19:40

Jovisst har Ljudtekniska Sällskapet svårt att hinna kolla den aldrig sinande strömmen av apparater! Där finns ju ingen som har betalt för att på heltid plöja igenom marknaden. Vad väntar sig folk? Att någon ska lägga ner all sin fritid för att kunna presentera en lista med rekommenderade audioprodukter?
Pioneer 668 är en av de produkter som har rekommenderats i likhet med i flera tidskrifter. Men hur många av de andra har fått liknande kritik? Tittar man på flera av de stora hifitidskrifternas listor ser det ut som om rangordningen följer prislapparna....

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 19:46

Hej!
Bill50x skrev:Fast dom som recenserar tror nog att dom är objektiva,

- Jo! och om man poängterar osannolika orimligheter blir många sååå väldigt upprörda
fast, när saker & ting är osannolika, dem då väääldigt ofta också ej heller är sanna! Ex,
hur komma det sig att i Franska HifiTidngar får Franska Hifiprylar betydligt bättre kritik
än i andra länder HifiMagasin! Italien så är det Franska, neeeju Italienska Hifiprylar som
där får betydligt bättre kritik än annars! Uti Sverige får, visserligen Italienska men även,
Svenska HifiPrylar bättre kritik än i.... Är detta endast en (smått osannolik) slump, eller... 8)!

Bill50x skrev:Kopplingen till en referens över tiden är lika dålig den.
Ett större problem med tidningarnas tester tycker jag dock är bristen på referenser.

- Japp (nästan) allt som testas i specifik prisklass är bäst ingen protest samtidigt som
jämförelser mellan de olika prisklasserna (i stort sätt) inte förekommer! Är man A*ningen
konspiratoriskt lagd A*nas snabbt ett mönster i kontur av löndörr vars skylt bär texten
Svär oss fria ifrån alla former av ansvar som oss överhuvudtaget skulle kunna ålaggas!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 20:05

Hej!
RogerGustavsson skrev:Vad väntar sig folk? Att någon ska lägga ner all sin fritid för att kunna presentera en lista med
rekommenderade audioprodukter?

- A*bsolut inte! Dock har man den hööga status som ju LTS faktiskt.se (välförtjänt) har ibland
många (i.A*.f. hos en heel del :D!) tyckA* inte rekommenderat håller den kvaliteten man kan
förvänta sig! A*lltså, A*ntingen lever man upp till LTS´s i övrigt höga standard samt seriositet
även vad det gäller Av LTS & MoLT rekommenderade produkter, eller så få man helt enkelt ta o
låta bli att ha Av LTS & MoLT rekommenderade produkter! För det är väl ingen som tvingar
LTS o ha Av LTS & MoLT rekommenderade produkter faktiskt.se i sig självt är etter värre fiende...
... än vad de värsta av de värsta av korrupta branschNissar någonsin varit... tillsammans, elle?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 20:59

Hej igen!

MenA* var faktiskt.se ingen tillfällighet det tog A* typ 0.3 sek samt 0% A*nsträngning
att trA*versera Av LTS & MoLT rekommenderade produkter o var heller ej utav elakhet
utan var faktiskt.se tänkt att fungerA* som 1st A*udiomansk VäckA*rKlockA*, elle...
... bli ni bara nu A*rgà A*?

Audiomanikern skrev:A*v Lawrence & MagnUS rekommenderade produkter:

Ypperlig spelare i 2600 kr´s klassen som saknar nästan alla återgivningsfel. CD-spelaren var
i första Uzbekistan-tillverkade utgåvan praktiskt taget transparent, OBS! Detta gälla enbart

Receiver där effekt o förförstärkare lämnar ytterst lite o önska, förutom mer effekt (15W).
Viktigt det är SE-utgåvan, då normal-modellen är klart undermålig som musikförmedlare!

Neutral högtalare som behöver uppbackning av subwoofer för o täcka hela det hörbara
frekvensområdet men annars halvbra som musikåtergivare. Kräva dock mycket effekt.

Mvh A*

matson

Inläggav matson » 2004-09-26 22:12

LTS rekommenderat lista finns (väl främst) till för LTSmedlemmar och diskussioner kring den försiggår då rimligtvis i MoLT....."icke medlemmars" åsikter är kanske inte så intressanta?

Kanske rent av totalt ointressanta?(Vem vet? Inte jag)

Då LTS är en ideell förening så finns det en enkel lösning! Gå med i LTS och skriv apparatrecensioner(utifrån föreningens krav på noggrannhet)(Va! Verkar det krångligt och tidskrävande och inget man kan kräva av någon?).

Att kräva att någon annan skall göra detta på ideell basis är.....jag vet inte......fyll i själva valfritt smått nedsättande ord?

Denna besatthet av vad som pågår inom LTS utan att man själv är medlem kan kanske vara intressant ur något psykologiskt perspektiv, men för mig framstår det som.....sorgligt(inte så sorgligt som att inte delta på "forumfika" men ändå..... :P ).

Idén om att utgångna produkter inte skulle vara med på listan är så befängd att det borde insetts inom ca 0,1 s(dvs innan inläggen var färdigskrivna). (Exakt vad är svårt att förstå med att en apparat lever på beg. marknaden i 10-40 år och därför är det en j*****t bra idé att inte ta bort dom för att dom ersatts av en ny modell?)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 22:17

Hej!
matson skrev:..."icke medlemmars" åsikter är kanske inte så intressanta? // Att kräva att någon annan
skall göra detta på ideell basis är...jag vet inte...fyll i själva valfritt smått nedsättande ord

- Va, vem har krävt det 8O?
Sådant skall ingen kräva så berättA*bsolut se till att slå denne gul och blå...
... med häpnad över A*rg... umentationen som då oåterkallerligt komma skall 8)!

Mvh A*

matson

Inläggav matson » 2004-09-26 22:41

celef skrev:"Man får inte glömma att LTS är en ideel förening och därmed testas all apparatur på medlemarnas fritid."

och? 8)

A* skrev:A*ntingen lever man upp till LTS´s i övrigt höga standard samt seriositet
även vad det gäller Av LTS & MoLT rekommenderade produkter, eller så få man helt enkelt ta o
låta bli att ha Av LTS & MoLT rekommenderade produkter!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 23:17

Hej!

JahA*, o A*nnars så... vadå?, skA*veckla LTS 8)? Krav är ej kravlösa o innehA* 0% makt uti...
LTS blifva det väl mest somså att..."icke medlemmA*rs" åsikter kanske inte är så intressanta?
- Eller hur? Dessutom skrivA*, preciiis innan du så lömskt citerA* faktiskt.se följande: Dock har
man den hööga status som ju LTS faktiskt.se (välförtjänt) har ibland många tyckA* inte
rekommenderat håller den kvaliteten man kan förvänta sig!
- A*lltså för det 1:a komplimA*ng
à A* :)!, för det 2:a är man inte helt utan ansvar bara för man är ideella o för det 3:e "tyckA*"
= tycker A*, m.A*.o. inte kräva... utan tyckA* tar det igen, "tyckA*" = inte kräva utan tycka 8)!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-27 00:53, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-09-26 23:33

Frågan om LTS testverksamhet dyker upp med jämna mellanrum på diverse hifi-fora. Här är några kommentarer:

- LTS tekniska sektion testar fler apparater än de som omskrivs i tidningen. Som oberoende förening kan vi välja att skriva uteslutande om sådant vi anser vara värt att skriva om.

- Eftersom vi tjänar våra medlemmar är det naturligt att även utgångna modeller står kvar på rekommenderatlistan. En fungerande god återgivare blir inte sämre för att den slutat tillverkas.

- Vi har under senare år utökat testverksamheten och gör oftare grupptester än tidigare. Vi ruckar emellertid inte på kvalitetskraven. En test i MoLten ska vara relevant, dvs berätta om testobjektets återgivningsegenskaper, oavsett om det handlar om en eller fem apparater. Det är, som alla säkert förstår, tidskrävande.

- Det har hänt att apparater som rekommenderats i MoLt har slutat att säljas i Sverige. Misstanken infinner sig att distributörer hellre säljer andra, kanske dyrare apparater, än en prisbillig grunka som visat sig vara bra.

- Dagens rekommenderatlista innehåller bl a Rotel 1090 och Pioneer 668 som båda finns tillgängliga på marknaden.

- Ingen skulle vara gladare än jag om fler goda ljudapparater hade tillverkats så att rekommenderatlistan hade kunnat göras längre. Då skulle den seriöse musik- och teknikentusiasten haft fler modeller att välja på inom varje produktsegment, och låta utseende, finesser och handhavande fälla utslaget. Men tills dess...

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson, LTS

matson

Inläggav matson » 2004-09-26 23:39

A: Gjorde du precis en Sladd? 8) Annars, Ja.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 23:42

Hej m!

Nej, ty A* äro icke sladd och/eller Jorma samt Ö :)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-26 23:43

"A*v Lawrence & MagnUS rekommenderade produkter:

frekvensområdet men annars halvbra som musikåtergivare. Kräva dock mycket effekt. "

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Bikinitider

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 23:49

Hej PJ!

A*lltså allt dettA* läst 47 ggr redan men vill ni inte ha konstruktiv kritik...
så fine för A* :)! (som skrev att LTS var väldigt bra bortsett ifrån just: rekommenderat...
listan! (Ni skulle i.o.f.s. luungt få dubbelt så mååånga medlemmar om ni tog bort den, men men 8)!))

Mvh A*

matson

Inläggav matson » 2004-09-26 23:52

Audiomanikern skrev:Hej m!

Nej, ty A* äro icke sladd och/eller Jorma samt Ö :)!

Mvh A*

8O 8O

Natti Natti

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 23:52

Hej c!

TackA* gör :oops: :oops:!!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-26 23:54

God natt m!
matson skrev: 8O 8O !!

Natti Natti

- Sov så sött sockergrisen sin säga sladd, menA* såklart 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-27 00:09

finns det ngn förklaring till varför inte en enda ino-högtalare finns med på rek-listan då det verkar som var och varannan lts'are har ett par hemma? de andra har ett par uppgraderade sonab/carlsson men "bara" oa50.2 finns med på listan? hur obundet är lts? en bra produkt är väl en bra produkt oavsett härkomst, dessutom har väl de flesta av dessa modeller utvärderats uti atomer?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-27 00:13

PekkaJohansson skrev:Frågan om LTS testverksamhet dyker upp med jämna mellanrum på diverse hifi-fora. Här är några kommentarer:

- LTS tekniska sektion testar fler apparater än de som omskrivs i tidningen. Som oberoende förening kan vi välja att skriva uteslutande om sådant vi anser vara värt att skriva om.

Jag tycker det vore trevligt om man talade om lite mer vad som avlyssnats. Det behöver inte vara några långa utlägg, men för mig som har begränsad ekonomi är det av intresse med apparter som bara "bra". Om man ändå har lagt ned timtal på provlyssning kan man väl lägga 2 minuter på några rader i stil med:

- Vi lyssnade även på apparat X som kunde urskiljas i F/E-tester. Felen är inte stora, men finns där och hörs si och så.
För den som inte står till hakan i pengar kan den duga ändå.
Även apparat Y provlyssnades. En sann kalkon. Lät apa. Blä blä. Dålig bas, kraftig dist i mellanregistert. Mycket störande produkt.

Det tar inte så lång tid, och man får i alla fall lite ledtrådar. Om LTS rekomendear en förstärkare som kostar 25kkr skiter jag i, jag kan ändå inte köpa den. Men jan kan köpa en som är nästan, men inte riktigt, lika bra för halva den summan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-27 00:15

Hej!
celef skrev:finns det ngn förklaring till varför inte en enda ino-högtalare finns med på rek-listan då det verkar som var och varannan lts'are har ett par hemma? de andra har ett par uppgraderade sonab/carlsson men "bara" oa50.2 finns med på listan? hur obundet är lts? en bra produkt är väl en bra produkt oavsett härkomst, dessutom har väl de flesta av dessa modeller utvärderats uti atomer?

- Det beror på att om Ö*´s högtalare stod på rek-listan så skulle detta vara ngt
som kunde samt skulle användas mot Ö uti debatter på HiFiFor@, som ex dettA*... !

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-27 00:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-27 00:20

celef skrev:finns det ngn förklaring till varför inte en enda ino-högtalare finns med på rek-listan då det verkar som var och varannan lts'are har ett par hemma?

Ja, IÖ var ordentligt insyltad i LTS under lång tid. Som ordförande och redaktör för MoLt. Då passar det inte att rekomendera produkter som man själv tillverkar.
IÖ har däremot tagit fram högtalare (mycket bra sådana) som byggprojekt åt LTS, som medlemarna kunnat köpa delar till med rabatt. Delarna har då sålts via HiFikit i sthlm.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-27 00:27

Hej!

Jupp, var även biiiliga så ngn direkt kassaSuccé var det knappast tal om!

Mvh A*

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-27 00:42

okej då, jag får väl lov att hålla med om det
Bikinitider

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-27 00:42

Max_Headroom skrev:IÖ har däremot tagit fram högtalare (mycket bra sådana) som byggprojekt åt LTS, som medlemarna kunnat köpa delar till med rabatt. Delarna har då sålts via HiFikit i sthlm.

Det var den man kunde "avnjuta" på Higend04 **fniss** :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-27 00:57

Hej!

Hörrö du-du R! Lägg ägg, menA*v :wink:! Den var nog trasig då dem annars
faktiskt.se bruka ljuda rätt så okej dessa därna LTS-byggsatserna!

Mvh A*

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-27 08:30

Rydberg skrev:
Max_Headroom skrev:IÖ har däremot tagit fram högtalare (mycket bra sådana) som byggprojekt åt LTS, som medlemarna kunnat köpa delar till med rabatt. Delarna har då sålts via HiFikit i sthlm.

Det där var väl onödigt Rydberg.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-27 10:10

Dahlqvist skrev:
Rydberg skrev:

Det där var väl onödigt Rydberg.

/Dahlqvist

Hehe, det var menat som ett skämt, alla som var där vet ju att högatalarna inte var helt kurranta :)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-27 11:21

PekkaJohansson skrev:Frågan om LTS testverksamhet dyker upp med jämna mellanrum på diverse hifi-fora. Här är några kommentarer:
Härligt att du tar dig tiden! Uppskattas.

PekkaJohansson skrev:- LTS tekniska sektion testar fler apparater än de som omskrivs i tidningen. Som oberoende förening kan vi välja att skriva uteslutande om sådant vi anser vara värt att skriva om.
Kan jag förstå. Synd att ni inte har ett mer lättsamt format än en tung-rodd tidning. Jag menar att tidningen är ju tyngre att skriva i med tryck, korrläsning etc än att skriva lite mer lättsamt ex här på forumet eller på er hemsida.

PekkaJohansson skrev:- Eftersom vi tjänar våra medlemmar är det naturligt att även utgångna modeller står kvar på rekommenderatlistan. En fungerande god återgivare blir inte sämre för att den slutat tillverkas.
Självklart. Jag tror att många av kommentarerna rör att det är såååå få nya apparater som kommer in där.

PekkaJohansson skrev:- Vi har under senare år utökat testverksamheten och gör oftare grupptester än tidigare. Vi ruckar emellertid inte på kvalitetskraven. En test i MoLten ska vara relevant, dvs berätta om testobjektets återgivningsegenskaper, oavsett om det handlar om en eller fem apparater. Det är, som alla säkert förstår, tidskrävande.
Helt rätt. Kvalite skall det hållas på. Synd, återigen, att det inte kommer ut allt som ni testar - om än i mer lättsam form.

PekkaJohansson skrev:- Det har hänt att apparater som rekommenderats i MoLt har slutat att säljas i Sverige. Misstanken infinner sig att distributörer hellre säljer andra, kanske dyrare apparater, än en prisbillig grunka som visat sig vara bra.
8O Den ständiga misstron mot företagen!!! :lol: Alla i hifisverige följer ju inte era rekommendationer så det lär väl inte vara nån allvarlig nackdel att få den rekommenderad? Dessutom dyker det ju upp dom som inte subjektivt uppskattar apparatens ljud (snarare frånvaro av ljud) och därmed köper en annan apparat - hur kan företaget tycka illa om det scenariot? 8)

PekkaJohansson skrev:- Dagens rekommenderatlista innehåller bl a Rotel 1090 och Pioneer 668 som båda finns tillgängliga på marknaden.
Roteln var väl inte helt transparant eller minns jag fel? Så att dessa rekommenderas är ju lite märkligt. Men visst...bättre än inget...eller?

PekkaJohansson skrev:- Ingen skulle vara gladare än jag om fler goda ljudapparater hade tillverkats så att rekommenderatlistan hade kunnat göras längre. Då skulle den seriöse musik- och teknikentusiasten haft fler modeller att välja på inom varje produktsegment, och låta utseende, finesser och handhavande fälla utslaget. Men tills dess...
Som sagt - jag tycker det är synd att det inte kommer fram allt jobb ni lägger i övrigt på att testa...även om det inte renderar i en produktrekommendation.

matson skrev:LTS rekommenderat lista finns (väl främst) till för LTSmedlemmar och diskussioner kring den försiggår då rimligtvis i MoLT....."icke medlemmars" åsikter är kanske inte så intressanta?
Kanske rent av totalt ointressanta?(Vem vet? Inte jag)
Det verkar ytterst orimligt - så pass officiell och i rampljuset man är är väl knappast LTS en introvert grupp för endast medlemmarna!

matson skrev:Då LTS är en ideell förening så finns det en enkel lösning! Gå med i LTS och skriv apparatrecensioner(utifrån föreningens krav på noggrannhet)(Va! Verkar det krångligt och tidskrävande och inget man kan kräva av någon?).
Jag tror det är Naqref som tidigare startade en tråd. Den berörde hurvida man hade rätt att kritisera något om man inte själv gjort nått. Jag tycker att man helt klart skall få klä skott och ta emot kritik (om den inte är under bältet) och sen är det ju bara att acceptera den. Acceptans som baseras på ideelt arbete, för lite pengar, inga utlånade apparater eller så...men kritiken lär ju ändå komma. Men varför hugga, spotta och fräsa åt den, Matson?

matson skrev:Att kräva att någon annan skall göra detta på ideell basis är.....jag vet inte......fyll i själva valfritt smått nedsättande ord?
:lol: Oh, jag kan många ord om du vill ha hjälp! :D Jag kräver det inte men tycker det är synd att man inte jobbar mer fokuserat på att ta fram en uppdaterad rekommenderad lista. Alternativt att man jobbar mer effektivt. Känns som att man missbedömmer vilka apparater som man vill testa när man bara studerar dom på pappret...

matson skrev:Denna besatthet av vad som pågår inom LTS utan att man själv är medlem kan kanske vara intressant ur något psykologiskt perspektiv, men för mig framstår det som.....sorgligt(inte så sorgligt som att inte delta på "forumfika" men ändå..... ).
Det är det säkert! Jag är intresserad av båda fenomenen. Hur som helst är det vansinnigt att tro att en så pass stor del av en (liten) branch inte skall få uppmärksamhet och kommentarer. Ang forumsfika på Arken så vet jag att jag inte var med. Är det det kommentaren gäller?

matson skrev:Idén om att utgångna produkter inte skulle vara med på listan är så befängd att det borde insetts inom ca 0,1 s(dvs innan inläggen var färdigskrivna). (Exakt vad är svårt att förstå med att en apparat lever på beg. marknaden i 10-40 år och därför är det en j*****t bra idé att inte ta bort dom för att dom ersatts av en ny modell?)
Dom kan gärna få vara där men lätttillgängliga modeller torde ha ett större värde för alla läsare.

My 2 cents...
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 11:28

EA - vad skall LTS göra ifall det råkar vara så illa att det inte görs några fler saker att kunna rekommendera? Nu hoppas jag verkligen att framtiden inte skall vara så illa, men....

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-27 11:58

Nattlorden> Sannolikheten att de skulle hitta en ofärgande förstärkre med tanke på vad lite de har testat skulle vara försvinnande liten om det fanns få förstärkare som var lika bra som NAD 208. Då är det troligare att det finns många som är lika bra eller bättre bara att LTS inte hunnit testa dem än.

Så är det ju logikst sett iaf, sen om de har haft en jädra tur är ju en annan sak.......

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-27 12:03

Nattlorden skrev:EA - vad skall LTS göra ifall det råkar vara så illa att det inte görs några fler saker att kunna rekommendera? Nu hoppas jag verkligen att framtiden inte skall vara så illa, men....

Det är ju knappast mitt beslut men jag hade nog gått ut och visat på det datat man har. Exempelvis "vi har testat 20 st slutsteg i prisklassen 5 till 20'000kr (länk till alla modellerna) men inte funnit något transparant". Laggt ut på hemsidan, information till branchtidningar etc. Sen hade jag sökt en ny, fortsatt väg frammåt. Fler tester? Konstruera ett LTS-slutsteg som är icke färgande och kunna säljas som byggsats? Söka kontakt med förstärkarbyggande företag och bygga nått där?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 12:04

Rydberg - hur lite har de testat då? Det låter ju som du vet något som jag inte vet?

Tycker det låter som folk skulle ta och gå med och hjälpa till att få testat alla de där grejorna som de anser är lika bra...

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-27 12:48

Nattlorden skrev:Tycker det låter som folk skulle ta och gå med och hjälpa till att få testat alla de där grejorna som de anser är lika bra...
Först och främst vill jag påpeka att kritiken återigen vänds utåt. Bort med kritiken och lasta andra... Kom igen nu!

Vidare undrar jag vilka "grejor som de anser är lika bra" är? Dessutom är väl inte alla renläriga och önskar en i F/E testanda transparant förstärkare utan istället en öppet framlyssnad och väl matchad apparat. Hotspur lyfte fram en person som inte föredrog Pioneers DVD-spelare som cd spelare t.ex.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 12:53

EA - vaddå utåt? Jag är inte med i LTS!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-27 12:59

Hej!
EngelholmAudio skrev:en i F/E testanda transparant förstärkare utan istället en öppet framlyssnad och väl matchad apparat.

- Detta två kriterier är ganska så snarlika!

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-27 13:04

Audiomanikern skrev:Hej!
EngelholmAudio skrev:en i F/E testanda transparant förstärkare utan istället en öppet framlyssnad och väl matchad apparat.

- Detta två kriterier är ganska så snarlika!
Mvh A*
Verkar inte så ioma Pioneer DVD'n och NAD 208 sällan synns som framlyssnade och valda komponenter i "finhifi" eller vad vi skall kalla det.

NL skrev:EA - vaddå utåt? Jag är inte med i LTS!EA - vaddå utåt? Jag är inte med i LTS!
Jag skrev att den vänds utåt...inte att den vänds från nån på insidan och utåt. Men visst anmärk på det istället för dom viktigare frågorna/påpekandena i mina inlägg! :lol:

Det märks naturligtvis dåligt och det förstår jag. Men jag är inte 100% anti LTS.
Men det kanske jag skulle ta i en egen tråd om nu nån, mot förmodan, skulle vara intresserade av det.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 13:10

EngelholmAudio skrev:Men visst anmärk på det istället för dom viktigare frågorna/påpekandena i mina inlägg! :lol:

Okej, skall gå tillbaka och se om jag hittar någon fråga eller påpekande som var riktat åt mig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 13:23

EngelholmAudio skrev:Vidare undrar jag vilka "grejor som de anser är lika bra" är?

Ja, det undrar ju jag också, därför vore det ju kul om det som köpt andra saker som de tycker är bättre tog med sig prylarna och testade dem, så vi fick svar på om de också passerade eller om de som köpt dem och är nöjda är det pga någon "positiv" dist.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-27 14:03

Nattlorden skrev:
EngelholmAudio skrev:Vidare undrar jag vilka "grejor som de anser är lika bra" är?

Ja, det undrar ju jag också, därför vore det ju kul om det som köpt andra saker som de tycker är bättre tog med sig prylarna och testade dem, så vi fick svar på om de också passerade eller om de som köpt dem och är nöjda är det pga någon "positiv" dist.
Tror det handlar om andra produkter än t.ex. NAD 208 och att dessa andra produkter är bättre på ett annat sätt än vad ett FE-test testar. Så hur skulle man kunna jämföra om äpplen smakar mer frukt än päron? 8O :lol: :?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-27 14:09

Nattlorden skrev:Rydberg - hur lite har de testat då? Det låter ju som du vet något som jag inte vet

Hur många nya hifimodeller (förstärkare) kommer det ut per år? Runt några hundra skulle jag tro. Hur många tror du LTS testar per dag? Nä just det..

Det är kanon av LTS att göra adekvata tester (all heder till JL&co) men tyvärr hinner de inte testa ens en bråkdel av utbudet. De har ju redan hittat ett par förstärkare som knappt färgar. Logiken säger då att det med stor sannolikhet finns många lika bra förstärkare som NAD 208 ute, de har inte testats än bara.

Är det nått i mitt resonemang du inte håller med om?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 14:11

EA - jovisst, men då är väl att ta reda på hur dessa apparater avviker från en ofärgad presentation en utmärkt startpunkt? Om man får reda på vad det är som man gillar kanske det vore ännu enklare att bygga något som preseterar så. Eller bygga en reglerbar sådan för att passa ännu fler personer?

Liten fin hifi(?)box med vridkontroller med texterna:
bredd
djup
höjd
närvaro
takt
analyticitet (eller vad det nu kan tänkas heta?)
etc.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 14:17

Rydberg - att det skulle komma ut några hundra nykonstruerade slutsteg som skulle potentiellt vara ofärgade återgivare tror jag definitivt inte på. Större delen behöver man nog inte gå till F/E test för att påvisa färgningen och en hel del är säkert bara årets lilla ommodifiering av sin gamla vanliga kretslösning.

Att LTS inte hinner testa alla, det håller jag klart med om. Inte ens bland de få procent som hittar agentur i Sverige. Men jag tror nog att man har en hyffsad sållning på vad som är intressant att testa.
Så det är väl den punkten jag anser kan potentiellt knäcka ditt annars helt ok sannolikhetsresonemang.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-09-27 14:17

Pär och andra,
Tack för tankar och förslag!
I MoLt:en omnämns även prylar som inte på ett godtagbart sätt klarat F/E-testen, eller som ens testas alls. Men vi prioriterar som sagt hellre bra prylar.
Visst skulle man t ex på nätet kunna tala om apparater man har haft hemma men som inte låter så bra man skulle önska, men även LTS-folket har begränsat med tid. Själv tycker jag att det är roligare att av andra skäl minnas mina nostalgi-hifianläggningar, framför allt kombinationen Thorens TD124, SME 3012 och SPU Gold och komplett Quad-röranläggning med stackade ESL:er. Det var riktigt kul att leka 1965 med originalvinyler på denna anläggning, men mycket till hifi var det ju inte. Därför var det också ett tag sedan jag skrev om det sist...
Allra roligast är det förstås att lyssna på musik och emellanåt skriva om fynd och icke-fynd på den fronten. Jag gör just nu en genomgång av originalutgåvor och remastringar av ett antal artisters produktion genom cd-systemets dryga två decennier. Det kommer att bli ganska dyster läsning...
Tekniska sektionen har enligt egen uppgift lyssnat och tittat på ett mycket stort antal förstärkare genom åren. NAD och Rotel befanns båda ha små, små färgningar (vid höga effektuttag respektive pytteliten avrullning i basen) men de är ändå så goda att de rekommenderas. Jag hade själv trott att det borde finnas fler av samma klass. Om man lusläser sina MoLt har det omnämnts ytterligare någon som förvränger mycket lite. Den ultimata högeffektförstärkaren med liten färgning och lågt pris låter dock vänta på sig.
Den ganska meningslösa miljön på hifi-mässor gör att LTS hellre håller seminarieverksamhet och talar om hifi än spelar vid framtida mässor. Det har också visat sig vara mycket uppskattat, senast vid Arken. Själv skulle jag föredra att bara titta på apparater, diskutera, fika och läsa broschyrer i stället för att utsätta mig för den kakafoni som råder i mässmiljö. Jag antar att det blir svårt att få igenom en sådan linje i branschen... :-) Jo, förresten, väl installerade projektorer i mörka rum utan ljudanläggning (hörlurslyssning?!) vore förstås ett alternativ, eller att alla turas om att spela... :-)

Med vänlig hälsning
Pekka Johansson

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-27 14:19

Om man verkligen vill skilja sig ifrån mängden HIFI tidningar med MOLT så skulle man ju verkligen hänga ut dom som testar dåligt så inte medlemmar råkar köpa en av misstag. Och möjligen sitta nöjda utan anledning också. Så vad skiljer MOLT ifrån HIFI&Musik i testerna?
Man redovisar alla som hyggligt bra eller man redovisar bara dom som är bra, och inte redovisar vilka som är dåliga? Eller ens mängden apparater som testats och inte kommit med i tidningen.
HIFI&Musik har ju iaf sitt kommersiella rykte att ta hänsyn till vilket inte borde vara förvånande, men vad och vilka tar MOLT hänsyn till?
Kommer det någonsin komma en lista på rekommenderade, med reservation rekommenderade och avskräde?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-09-27 14:29

Nattlorden> Kan del viss del hålla med dig men man missar mycket, tänka bara ett sådant märke som Bryston, de har säkert ett antal steg som borde F/E-testas. Något Lts inte gjort än pga tidsbrist eller annan orsak. AudioNet är ju ett annat intressant märke med extremt låg distortion, finns många fler

Lite nyfiken bara, vilka förstärkare tycker du man kan sålla bort direkt? Alla rörförstärkare kanske?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-27 14:31

Pekka:
"I MoLt:en omnämns även prylar som inte på ett godtagbart sätt klarat F/E-testen, eller som ens testas alls. Men vi prioriterar som sagt hellre bra prylar. "

Mycket möjligt att det är så. Är inte medlem så det kan jag inte kolla, men man hör aldrig något om andra bra grejor än 208, 668 och Halcro som inte färgar så mycket av dom medlemmar som är aktiva på forumen. Möjligen att dom inte är representativa som genomsnittsmedlemmar fast det vet ju inte jag.

Tänk er en biltidning som bara hittat 3 riktigt bra bilar och hela tiden pratas det om dom bland medlemmarna. Nog skulle det vara kul att läsa om flera som var nästan lika bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 14:36

Rydberg: Min gamla Holfi Power-8, Sunfire och NAD S200 behöver de inte lägga något krut på. Vill inte uttala mig generellt om något jag inte känner till.

De enda rörsteg jag hört är Radford och Kronzilla (samt möjligtvis nån Copland?), men det har varit i okända anläggningar så det kan jag inte säga något om. Radforden lät inte alls lika bra som ett ML-steg i samma anläggning, men bättre än Krell. Kronzillan spelades med oinspelade Mini Utopior, så det lät vasst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-27 14:37

Harryup - du kan säkert läsa MoLT på något bra bibliotek. Har för mig att den fanns på UB2 när jag studerade i Lund.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-27 14:42

Hej!
Harryup skrev:Kommer det någonsin komma en lista på rekommenderade, med reservation rekommenderade och avskräde?

- Vadå, är detta ngt du personligen skulle använda dig utav, elle 8)?

Om man verkligen hade viljan o skilja sig åtminstone en aning ifrån mängden HIFI tidningar
så borde Gourmet & Gourmand-A*vdelning inrättas å det snaraste ! Varför ska just lata MoLT
slippa undan att testa Matställen :evil:? Vadå, tror ni typ att alla restauranger är lika bra, elle?
Skärpning A*lltså! A* liksom måånga andra kräver faktiskt.se rätten att till rimlig peng kunna
äta gott o nyttigt! Om inte MoLT omedelbart springer ut och börjar testa 3-rätters sååå kan
man faktiskt.se börja undra över vad samt vilka MOLT egentligen tager hänsyn till, kanske ...
... sig själva samt sina medlemmar :evil:?

OBS! Inte skrivet på skämt!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-27 14:49, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-27 14:44

PekkaJohansson skrev:Pär och andra,
Tack för tankar och förslag!
I MoLt:en omnämns även prylar som inte på ett godtagbart sätt klarat F/E-testen, eller som ens testas alls. Men vi prioriterar som sagt hellre bra prylar.
Hej Pekka och tack för att du tar dig tid att svara!
Du har sunda åsikter och det verkar lite vara med Molt som med hifitidningar - man väljer ut och testar det man är intresserad av och man kan i vissa fall ha gjort en grovsortering innan test/tryck. Sen skiljer sig testförfarandena åt...

Min reaktion baseras på att transprant, hifi, icke färgande är det som gäller för LTS. Det är det som det pratas mest om (resten är ju placebo :D ) och det läggs en enorm energi på detta högt åtråvärda "icke färgade" ljud. Jag vet hur jag själv funkar och om jag är så betagen av något hade jag iaf jobbat stenhårt för att komma frammåt. Som Ryberg nämner så finns det en hel del slutsteg som är intressanta. Dessutom bör väl PA-marknaden sonderas med sina mängder av effekt och relativt låga priser (för att inte snacka om kvalite map hållbarhet!).

Sen är det självklart roligare att lägga tid på andra saker ibland. Men jag ser själv en dålig balans i engagemanget och debatterandet för icke färgande och jakten på icke färgande.

Over and out!
vänligen
// Pär Engelholm

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-27 14:45

OBS! Inte skrivet på skämt!
Mvh A*
E inte allt du skriver på skämt? 8O
vänligen
// Pär Engelholm

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-09-27 14:46

Harryup,

En lista för rekommenderade och med reservation rekommenderade apparater finns alltså idag. Den som vill starta en avskrädeslista kan ju göra det om han eller hon anser det vara meningsfullt...:-)

Som sagt, fanns det fler riktigt goda apparater vore det toppen. Denon har genom åren haft några goda midprice-förstärkare. Gamut! Där har vi ytterligare en förstärkare som fått gott omdöme i MoLten. En anledning till att den inte är lika omtalad är förmodligen att den dels kostar en hel del, dels att en av modellerna hade ett med flit inbyggt filter för att skapa en speciell karaktär. Sådan gillas som bekant inte av vår tekniska sektion...

Man kan ju, om man tycker att LTS rekommenderatlista är mager, själv ta reda på vad som finns i apparaterna. Själv hittade jag för ett par år sedan en tio år gammal Denon-cd som visade sig vara nästan identisk med den senare rekommenderade DCD-625. Men sådant vågar man inte skriva om för då blir man anklagad för att bara skriva om gamla apparater...:-)

Vill avslutningsvis också nämna att inte alla leverantörer är pigga på att lämna ifrån sig apparter till test, något som drabbar både MoLt och andra tidningar.

Pekka

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-09-27 14:51

Audiomanikern,

Vi har faktiskt allvarliga planer på att testa restauranger - ur akustisk synvinkel! Sala Thai i Stockholm och diverse gamla kinakrogar ligger bra till. Det blir värre för Den gamle och havet, också i huvudstaden - absolut fruktansvärd klinkerkub där oljudet tyvärr förstör mycket av den gastronomiska upplevelsen.

Själv hör jag till dem som anser att vår offentliga ljudmiljö ägnas alldeles för lite uppmärksamhet.

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2004-09-27 15:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-27 14:51

Hej!

E inte allt du skriver på skämt? 8O

- En liten kommentar ifrån en liten människa?
OBS! Att vara liten behöver alls inte vara någonting negativt! Ex har t.o.m. A* varit liten,
för lääänge sedan!

OBS! Inte skrivet på skämt 8)!

Mvh A*

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-09-27 15:05

Pär,
utan att ha läst ett enda nummer av Molt har jag en uppfattning att de testar just bara en enda aspekt med sina f/e test och dessutom talar i klarspråk att det bara är just detta som testats.
Att man sedan skulle önska att även andra aspekter testades är en annan 5-a. Kanske skulle de göra det om objektiva testmetoder funnes.

Jag antar också att de inte skriver "detta är den bästa apparaten" utan ngt i stil "detta är en apparat som inte färgar i våra tester". Det är en väsentlig skillnad.

Dimitri

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-27 15:39

dimitri skrev:Pär,
utan att ha läst ett enda nummer av Molt har jag en uppfattning att de testar just bara en enda aspekt med sina f/e test och dessutom talar i klarspråk att det bara är just detta som testats.
Att man sedan skulle önska att även andra aspekter testades är en annan 5-a. Kanske skulle de göra det om objektiva testmetoder funnes. Jag antar också att de inte skriver "detta är den bästa apparaten" utan ngt i stil "detta är en apparat som inte färgar i våra tester". Det är en väsentlig skillnad.
Dimitri
Hej D,
Ja det vet jag, jag har själv skrivit så när jag beskrivit F/E och jag hoppas jag inte varit otydlig i denna tråden heller. Det jag har reagerat på är att det är dålig framgång och effektivitet i jakten på fler transparanta apparater. Om jag varit besatt (det är OK att vara och jag är det själv i vissa avseenden, besatt är lika med engagerad) och övertygad hade jag sökt vägar frammåt för att nå ett mål, ex hitta en transparant förstärkare per år. Hur man når målet är en annan fråga men det finns iaf vägar fram att testa...

Men som sagt - over and out! Jag har framfört mina åsikter.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-09-27 17:37

Att man sedan skulle önska att även andra aspekter testades är en annan 5-a. Kanske skulle de göra det om objektiva testmetoder funnes.

Jag antar också att de inte skriver "detta är den bästa apparaten" utan ngt i stil "detta är en apparat som inte färgar i våra tester". Det är en väsentlig skillnad.

Dimitri

"Tyvärr" hittar vi oftast alltid någon eller flera icke önskvärda ljudande karaktärer hos apparaten. Hur denna karaktären låter går ganska enkelt att beskriva i ord tack vare Före/efter-lyssningsmetoden. Då är det dessutom ganska enkelt att gradera storleken av karaktären och relatera den till hörbarhet i olika situationer, o.s.v..
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-27 17:59

Dimitri

Innan jag klev av LTS (och alltså fick ta del av den sporadiskt utkomna MoLT) testades inte apparater enbart med f/e-test utan även "vanliga" mätningar gjordes.

Apparater som inte låter bra (exvis Pioneer innehållande Legato-Link) skrevs ner rejält såväl med lyssning som mätning som grund. Det har även skett med en del riktigt dyr utrustning... Någon "skräplista" har jag däremot inget minne av, gissar att den skulle ta alltför stor plats i varje nummer av MoLT :-)

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-27 20:10

Jag skulle gärna vilja att LTS testade lite Musical Fidelity produkter. I alla fall från deras nuvarande serie. De pratar ju ganska mycket om att vissa av deras nya produkter ska mäta(inte för att LTS bara mäter :lol: ) väldigt eller extremt bra...

Så här säger de om X-P200
"Power is 120+120 wpc, distortion is low and all other technical parameters excellent."

Om X-Pre V3
"It has extraordinary overload margins, low distortion, low noise and wide bandwidth."

Om X-Ray V3
"The X-RayV3 is one of the best CD players in the world regardless of price. In our view a CD player's technical performance defines its sound quality. The X-RayV3 has vanishingly low distortion, extremely low jitter, low noise threshold, great linearity and is on a par or better than most of the world's expensive CD players"

Om X-DAC V3
"From a technical standpoint the X-DACV3 is just about the best DAC available in the world at any price."

Det skulle vara intressant att se/höra om deras snack är sant...8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-27 20:15

Hej PJ!
PekkaJohansson skrev:Audiomanikern,
Vi har faktiskt allvarliga planer på att testa restauranger - ur akustisk synvinkel! //...
hör till dem som anser att vår offentliga ljudmiljö ägnas alldeles för lite uppmärksamhet.

- Gör du A*lldeles rätt i :D!

För det 1:a, varför kan det aldrig få vara tyst?, menA*nnars uti sociala livet så
är det ju inte den som babblar mest som äro bäst! (Även om man nog med fog då o då kan
tyckA* tror det är somså faktiskt.se på :oops:!)
För det 2:a, varför måste man på vissa klubbar
spela högre än halvdöv samt halvt sinnesjuk gammal rejvare ens skulle vilja spela
volymvis, om denne ngn gång själv fick välja v.s. 8)?

Mvh A*

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-09-27 23:18

Ju fler vi är som protesterar, desto bättre. Man kan börja med att be personalen att sänka volymen. När jag firande min ömma moders födelsedag i Västerås nyligen fick jag be kyparen inte mindre än tre gånger att sänka volymen och dra ner diskantkontrollen på ett par synnerligen illaljudande (möjligen också trasiga) små JBL-högtalare. Till slut blev det nästan uthärdligt. Detta var ändå utomhus! Fungerar inte den taktiken får man ta saken i egna händer och helt sonika koppla ur störande högtalare. Sedan kan man äta och dricka i lugn och ro.

Pekka

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-28 01:14

Jag blev så till den mildaste grad irriterad senast jag var på Sture Hofs Obar att ljudnivån renderade ett telefonsamtal dagen efter 8O Nivån var olidlig trots att jag hade proppar i öronen. Att konversation var omöjlig behöver knappast tilläggas.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-09-28 10:02

Finns inget värre än när man inte kan konversera pga ljudvolymen. Vem är det egentligen som vill ha det så? Är det för att man ska dricka öl istället för att prata? Eller börjar jag bara bli gammal? :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-28 10:05

Hej PJ o M!

Exakt :)! A*lltså A* må vara gnällig gubbe (lillgammal, sådan;)) i andra sammanhang, he he :mrgreen:
men detta är faktiskt.se VA*nsinne! A*lltså hööögt gillA*tt spela sin musik! Brukar ofta spela
1½ snäpp under nivån A*nser kan leda till permanent nedsatt hörsel sååå om nu dennsammA*
(d.v.s. en A*nnan) ute på klubb tyckA* ljudnivån är på tok föör höög då är det A*llvarlig vajsing på
hur DJ/Klubbledning resonerar (om ens?) i fråga om A*viserad ljudnivå´s nivå 8O? A*lltså basen
den kan dem gärna t.o.m få höja men den där djävla diskanten, ta bort!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-28 10:08, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-28 10:06

Jag äter vid mitt skrivbord på jobb - köket har betongtak med otillräcklig dämpning (det är så snyggt enl. arkitektan :roll: ).
Tio pers som pratar och man får börja fokusera och titta på den man pratar med. Det dubbla och det är olidligt! :x

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-09-28 19:23

marbrink skrev:Jag skulle gärna vilja att LTS testade lite Musical Fidelity produkter. I alla fall från deras nuvarande serie. De pratar ju ganska mycket om att vissa av deras nya produkter ska mäta(inte för att LTS bara mäter :lol: ) väldigt eller extremt bra...

Det skulle vara intressant att se/höra om deras snack är sant...8)

Nja, Musical Fidelity verkar släppa nya produkter stup i kvarten och alla är "bäst". De kommer väldigt snabbt att hamna på listan över "tillverkas ej längre"!

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-28 23:21

RogerGustavsson: Produkterna i X-serien som jag pratar om, slutar inte att tillverkas speciellt snabbt....

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-28 23:36

Hej!
marbrink skrev:RogerGustavsson: Produkterna i X-serien som jag pratar om, slutar inte att tillverkas speciellt snabbt....

- Hur menar du nu? X-Series V2, som var heta förra året, tillverkas ej längre medan X-Series V3,
som kom i förrgårs morse, veta väl ingen hur länge dem skall förtsätta tillverkas! (möjligen MF, då)

Världens coolaste miniSystem?

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-28 23:54

Audiomanikern: NU är du väl ändå lite fel ute?? X-series V2 tillverkades ju för tre år sedan också....

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-29 00:43

Hej!

8O?
#1 Musical Fidelity X-series V2 tillverkas inte längre!
#2 Musical Fidelity X-series V2 var heta förra året!
#3 Musical Fidelity X-series V2 var även heta förrförra året!
#4 Musical Fidelity X-series V2 var också heta förrförrförra året!

Tiden tydligen går fort (när man har roligt) men är vi nöjda nu då 8)?

Mvh A*

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-09-29 08:07

marbrink skrev:RogerGustavsson: Produkterna i X-serien som jag pratar om, slutar inte att tillverkas speciellt snabbt....

Jag grundar mitt uttalande på hur Musical Fidelity ständigt har ändrat sina produkter/sitt sortiment under de dryga 20 år de har funnits till. Eller har de helt ändrat filosofi på sistone?

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-29 09:52

RogerGustavsson: Jag pratar om X-serien och den är inte mindre kortvarig än t.ex. Rotel eller Nads produkter.
Dock så kommer det nya Limited Ed. produkter från MF med jämna mellanrum, dock inte i X-serien....

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-29 16:18

Hrmm,
är det inte så att alla japanska leverantörer har årsmodeller?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-29 20:00

marbrink skrev:RogerGustavsson: Jag pratar om X-serien och den är inte mindre kortvarig än t.ex. Rotel eller Nads produkter.
Dock så kommer det nya Limited Ed. produkter från MF med jämna mellanrum, dock inte i X-serien....

- Ehhh Jo, Exempelvis kom X-RAY CD-spelare efter ett tag att tas ur produktion och
"ersattes" av A3CD! Sen gick år och därefter hoppa man direkt till X-Ray V3 (för hur länge?)

Musical Fidelity X-Ray CD-spelare: http://gon4.audiogon.com/i/c/f/1095888822.jpg
Musical Fidelity A3 CD-spelare: http://www.onhifi.com/product/pics/musi ... player.jpg
Musical Fidelity A3.2 CD-spelare: http://www.audiostyl.pl/Obrazki/Sprzet/ ... /A32CD.jpg
Musical Fidelity X-Ray V3 CD-spelare: http://www.audio-components.de/seiten/m ... rayv_x.jpg

Mvh A*

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-09-29 20:31

Hej EA
Hej D,
Ja det vet jag, jag har själv skrivit så när jag beskrivit F/E och jag hoppas jag inte varit otydlig i denna tråden heller. Det jag har reagerat på är att det är dålig framgång och effektivitet i jakten på fler transparanta apparater. Om jag varit besatt (det är OK att vara och jag är det själv i vissa avseenden, besatt är lika med engagerad) och övertygad hade jag sökt vägar frammåt för att nå ett mål, ex hitta en transparant förstärkare per år. Hur man når målet är en annan fråga men det finns iaf vägar fram att testa...

Visst har jag förstått dig.
Men rent allmänt, på tal om ros och ris, tycker jag att att det råder ett visst rosdeficit. Även på detta forum som sägs vara ett LTS-dominerat forum. (vilket det inte är)
För vad de gör: de rör om i en unken gryta. Låt vara att deras metoder kunde varit lite mera strömlinjeformade. Men då hade de inte fallit mig i smaken lika mycket.
Dimitri

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-29 20:48

dimitri skrev:För vad de gör: de rör om i en unken gryta. Låt vara att deras metoder kunde varit lite mera strömlinjeformade.

Varför då?

Som jag ser det så undersöker LTS vissa apparater och delger sina slutsatser. Somliga blir förbannade över slutsatserna, delvis för att det går emot deras egen uppfattning, kanske också delvis för att dom är svåra att säga emot. Testmetoden elimnerar en massa felkällor som dom annars så vanliga och populära "öppna testerna" har.

För en del är dessutom LTS ett direkt HOT mot deras hobby och intresse.

LTS ger också ut sin lilla tidning, MoLt. den kommer lite då och då, men är alltid rolig läsning. Där kan man få lära sig ett och annat om akustik, komprimering av musik, läsa skivrecensioner och mycket annat. Just detta med teknikinformationsartiklar tycker jag är det bästa. Särskilt med tanke på hur klent det är med den biten i den komersiella HiFi-pressen.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-29 21:25

Hej!

A* säga (skriva) ingen rök utan eld! Att folk ser rött över en del som LTS hävdar beror nog
helt enkelt på att en del är smärtsamt korrekt, alldeles oavsett hur mycket LTS överdriver!

MenA* vem upprörs över flummiga BesvärjelseStenar samt stenade SammansvärjningsFlummare?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-29 21:49

A* säga (skriva) ingen rök utan eld!

Inte det?

Kolla nu då!

Bild

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-29 21:53

Nej, inte en till V8 nerhissad i en gammal rutten 240.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2004-09-29 22:04

Härligt! Eltejpsögonlock! :D

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2004-09-29 22:04

Härligt! Eltejpsögonlock! :D

edit: Dude! Min forumkariärs första dubbelpost! :D
Senast redigerad av Jensevik 2004-09-30 17:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-29 22:11

Martin skrev:Nej, inte en till V8 nerhissad i en gammal rutten 240.

:mrgreen: Sjukt ful bil.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-29 22:42

Audiomanikern: Du verkar verkligen inte ha en aning om vad du snackar om.... :lol:

A3 och A3.2 cd-spelarna är ju inte ens i x-serien så jag förstår inte vad du snackar om.... 8O

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-09-30 10:26

Bättre skick än min SAAB 9000!

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-09-30 11:18

Johan_Lindroos skrev:Bättre skick än min SAAB 9000!

Det säger ju bara det mesta om din SAAB, Johan! :D :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-30 11:39

Hej!
marbrink skrev:Audiomanikern: Du verkar verkligen inte ha en aning om vad du snackar om.... :lol:
A3 och A3.2 cd-spelarna är ju inte ens i x-serien så jag förstår inte vad du snackar om.... 8O

- Nej just det, så när A*3 cd-spelaren kommit o X-Ray cd-spelaren utgått upphörde
därmed din påstått kontinuerliga X-serie att existera! Exakt vad är det du inte förstår?
Fråga gärnA*!(lltså kan i stort sett ingenting om detta men... uppenbarligen aningen mer än vissa 8)!)

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-30 11:49

Alla produkter upphör väl någon gång eller? 8) Det kanske är bättre att företagen slutar utveckla produkter och aldrig kommer med nåt nytt? 8O

Jag märker att du inte verkar så insatt i det här som du själv också säger... :roll:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-30 12:04

marbrink skrev:Alla produkter upphör väl någon gång eller? 8)
Det kanske är bättre att företagen slutar utveckla produkter och aldrig kommer med nåt nytt? 8O

- Va 8O? Börjar prata om ngt heeelt annat :wink:!
Äntligen! - gick således slutligen att klämma ur sig man hade fel, bra för dig :)!
Synd bara det tog såå lååång tid! Ska vi satsa på o få ned det till typ kanske
3 stycken: försöka förvirra så slipper man säga man hade fel-inlägg... nästa gång, elle 8)?

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-30 12:08

hehe..känns som det inte kommer nåt vettigt ur det här... :lol:

Förresten har jag ALDRIG sagt MF X-serien är kontinuerlig. Det jag har sagt är att den inte byts ut oftare än andra märkes produkter och att den iaf får vara med i två-tre år.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-30 13:02

Hej... igen!
marbrink skrev:Jag märker att du inte verkar så insatt i det här som du själv också säger...//

NU är du väl ändå lite fel ute?? X-series V2 tillverkades ju för tre år sedan också....

- Juh trick frågA*, då X-series V2 inte ens existerar... i form av CD-spelare, Tuner, Slutsteg
eller Integrerad-Förstärkare 8)! Då A*nser MF´s X-serie supersnygga så ser´n gärna bilder på
exempelvis X-Ray V2 CD-spelare samt X-A2 V2 integrerad förstärkare 8)?

Vad som däremot finns uti X-series V2, är hörlursförstärkare i form utav lille utsökta MF X-Can V2
o ev PhonoPre MF X-LPS V2? o A*udioBuffert MF X-PRE V2? (varken på MF´s hemsida el à Google bildrA*!)

Såå ifall marbrink tagit över LTS-rekommenderat skulle MF´s X-series ha rekommenderats och
under dem senaste åren skulle alle de stackars LTS:arna ha suttit utan CD-spelare med ingen
förstärkare... A*lls och trummat på sin, visserligen fina dock, ensamt oanvändbare MF X-Can V2!

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-30 13:44

Jag vet att X-serie V3 har kommit alltså, och att V2 inte är i produktion mer...
Det var jag som föreslog att det skulle vara kul om LTS testade några produkter från nya X-serien.... :roll:

Nuvarande X-serien som jag pratar om finns att köpa nu och kommer förmodligen att finnas att köpa i ett par år till så varför den inte skulle gå att rekommendera OM DEN ÄR BRA förstår jag ej....
Kan man rekommendera Nad 208 och gamla Sentec prylar som är smått omöjliga att få tag på så...för att inte tala om pioneer 668 som förmodligen kommer gå i pension snart efter ca ett år på marknaden...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-30 13:51

Hej!
marbrink skrev:Jag vet att X-serie V3 har kommit alltså, och att V2 inte är i produktion mer...

- X-series V2 har aldrig varit i produktion 8)! A*lltså, återigen:
Juh trick frågA*, då X-series V2 inte ens existerat... i form av CD-spelare, Tuner, Slutsteg ...

Samt: Va ? Börjar prata om ngt heeelt annat! Synd bara det tar såå lååång tid!
Ska vi satsa på o få ned det till typ kanske 3 stycken: försöka förvirra så slipper man säga att
man hade fel
-inlägg... nästa gång, elle ?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-09-30 14:27

Hej Marbrink!

Att Ljudtekniska Sällskapet inte testat något från Classic Design i Tingsryd har en enkel förklaring: Vi har inte fått låna någon utrustning.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-09-30 16:07

Audiomanikern: Jag vet att V2 bara gäller lurstärkaren och RIAA-steget. Jag kallade bara den förra X-serien för V2.
Nu till grundfrågan mellan oss. Har den förra X-serien bara varit kortvariga limited ed. produkter som du säger?

Johan_Lindroos: Ok, jag förstår. Hur går det till förresten. Får ni låna alltid eller är det så att om någon köper eller har en apparat på hemlån, kan ni testa då också eller?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-09-30 16:29

marbrink skrev:...

Johan_Lindroos: Ok, jag förstår. Hur går det till förresten. Får ni låna alltid eller är det så att om någon köper eller har en apparat på hemlån, kan ni testa då också eller?

Det kan gå till på många olika sätt. Oftast tycker vi ändå att vi vill ha en god relation med generalagenten, så att de samtycker om vad som ska testas. Ibland diskuterar vi igenom vilken modell som är mest intressant för dem att få testad, nya modeller dyker ju upp titt som tätt och man vill ju inte testa något som riskerar att försvinna inom kort. Sedan om vi får den direkt via generalagenten eller lånar den från en butik spelar ju ingen roll. Likaså ger vi generalagenten eller tillverkaren möjlighet att inkomma med synpunkter på testresultatet innan publicering, så publiceras dessa synpunkter också. Ibland lånar vi förstås också apparat från någon som råkar ha just denna apparat vi ska testa.

Återgå till Generellt om hifi