Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Slaglängd tar tid.
Harryup skrev:Skillnad i ljudtryck och transientåtergivning är markant mellan en bra 15" och ett bra långslagigt 6,5". Eftersom det gäller att flytta luft så kommer en kortslagig 15" att bli rappare.
Minns inte några PA anläggningar med 6.5".
Teoretiskt vid uppspelning av bara en ton kan nog något annat gälla, men rent praktiskt vid musikåtergivning är det skillnad.
Callisto skrev:Jag tycker personligen stora 15" och 12" element känns släpigare än 8 och 10":are. Uppenbarligen tycker dagens högtalartillverkare det också eftersom trenden de sista åren gått mer mot 8" än 10" basar än 12":are som satt i var och varannan burk för 10 år sedan.
Callisto skrev:Jag tycker personligen stora 15" och 12" element känns släpigare än 8 och 10":are. Uppenbarligen tycker dagens högtalartillverkare det också eftersom trenden de sista åren gått mer mot 8" än 10" basar än 12":are som satt i var och varannan burk för 10 år sedan.
Callisto skrev:Jag tycker personligen stora 15" och 12" element känns släpigare än 8 och 10":are.
Uppenbarligen tycker dagens högtalartillverkare det också eftersom trenden de sista åren
gått mer mot 8" än 10" basar än 12":are som satt i var och varannan burk för 10 år sedan.
Kraniet, stösta källan till distorsion i basen är normalt (o-)linjäriteten i elementets motor, behöver motorn inte jobba lika mycket för att skapa ljudtryck (tex om membranytan är större) så minskar disten mycket. Membranet i sig påverkar mest vid högre frekvenser där rörelsen inte längre är kolvformad, dvs där membranet börjar bryta upp. Det gör inte bra membran i basregistret.Kraniet skrev:upplevelsen av snabb bas hävdas ju ska bero på avsaknad av distorsion..
Kan det vara så att stora element traditionellt har mer distorsion (mindre styv kon) än mindre ditos och det de därför anses låta sämre?
Å andra sidan har jag hört folk säga precis tvärt om att stora element är enda sättet att få det att låta bas som det ska.. väldigt intressant är det iaf..
Kraniet skrev:Ja det skulle vara roligt att bygga en baslåda med stort element nån gång.. bara för att prova
DS.
Audiomanikern skrev: - Kan det ha ngt o göra med fenomenet A*vsaknad utav djup bas = "snabb" bas = stativare!?
Mvh A*
(A*´s understrykning)Isidor skrev:Men, givet att frekvensgång, THD och max ljudtrycksnivå är lika så låter elementen identiskt för låga frekvenser.
Audiomanikern skrev: - Frågan är om små element kan ha samma låga frekvensgång som stora bas-element?
Audiomaniker är nog inne på rätt spår. Jag tror också att svårigheten att exempelvis integrera en subb i ett hifisystem med stativare kan bero på att man plötsligt blir varse rummets resonanser som finns under nedre gränsfrekvensen för stativarna (jobig mening DET blev då...).Callisto skrev:Audiomanikern skrev: - Kan det ha ngt o göra med fenomenet A*vsaknad utav djup bas = "snabb" bas = stativare!?
Mvh A*
Storleken tror jag inte har avgörande betydelese i detta fall![]()
.
ML Descent är en aktiv sub med 3 st 10" basar och en av de bästa jag hört. Spelar ner till 12 Hz.
Audiomanikern skrev:Hej!(A*´s understrykning)Isidor skrev:Men, givet att frekvensgång, THD och max ljudtrycksnivå är lika så låter elementen identiskt för låga frekvenser.
- Frågan är om små element kan ha samma låga frekvensgång som stora bas-element?
Om ett stort element går 15Hz djupare en litet element så kan man ju ha 64st små som
fortfarande går 15Hz ovanför det stora! Nu ju detta mest spekulation à la A* så bli inte
typ A*rga el nåt om det nu visar sig vara heelt o hållet felA*ktigt!
Mvh A*
Audiomanikern skrev:Hej igen!
Precis! Fast detta är då de vanliga P13 utan massa med massadderade koner som
då ej ha lika låg frekvenskurva som NHT1259 så även om dem kan flytta lika mycket
luft så prestera dem mindre med djup bas, elle? P13 med samma frekvenskurva som
NHT 1259 kanske har så låg känslighet att man behöva, 24st (, 48st, 96st, 192st, 384st,
768st, 1536st, 3072st, 6144st, 12288st, el än fler?)
Mvh A*
Blue skrev:Ni som är mer tekniskt bevandrade än jag, kan ni förklara varför jag (och många med mig vet jag) upplever det som att högtalare med stora element, säg en 15-tummare i basen, låter dåligt på låg volym, och kräver riktigt hög volym för att kännas "levande" (till skillnad från säg en vanlig golvare med två st 6,5or, som låter trevligt även på låg volym)?
Detta är en grej jag länge undrat faktiskt...
matson skrev:Jag ogillar verkligen när högtalare(eller annan apparat) ändrar karaktär efter volymförändringar.
Kraniet skrev:B&W snackar ju nåt om att en 15 tummare blir för mycket i ett vanligt rum.. Deras 802 ska vara gjord för att fungera bättre i ett normalt lyssningsrum.
Lite lustigt eftersom två 8" ju är samma area som en 15" så man tycker ju att det borde bli samma mängd bas..
Ja det är lite underligt detta..
Blue skrev:Ni som är mer tekniskt bevandrade än jag, kan ni förklara varför jag (och många med mig vet jag) upplever det som att högtalare med stora element, säg en 15-tummare i basen, låter dåligt på låg volym, och kräver riktigt hög volym för att kännas "levande" (till skillnad från säg en vanlig golvare med två st 6,5or, som låter trevligt även på låg volym)?
Detta är en grej jag länge undrat faktiskt...
markih skrev:Jag tror att den vanligaste anledningen till det utomordentligt fåniga uttrycket 'snabb bas', är som Svante säger, -tonkurveavvikelser!
Max_Headroom skrev:Eller dist. 30Hz tonen som ska spelas låter lite vid 30 Hz, men andratonsdist vid 60Hz ger ett FETT bidrag som ger snartig, snabb bas. Kan det vara riktigt? Om inte, varför?
Blue skrev:Detta med problem när man spelar på högtalare med 15-bas på låg eller ganska låg volym. Det är inte bara jag som själv har upplevt det.
Sådana högtalare monterar man bäst in i väggen mellan två rum... så man blir av med den akustiska kortslutningen och reflexerna från bakåtstrålningen.
Däremot är alla reflexer av ondo
Principen är uppfunnen för att göra en artificiellt stor soundstage.
Ranefjord skrev:Då åker alla Carlssonhögtalarna ut alltså?
Säker på det? Var det verkligen quad's mål med högtalaren?
Vad deras mål var vet jag inte, men det var det som de fick och uppenbarligen gillade de det som de fick.
Ranefjord skrev:Nattlorden: Är ESL989 är en typiskt färgad högtalare menar du?
Du tror inte att just bakåtspridningen gör att de faktiskt kan låta snarlikt i helt olika rum? Varför inte maila konstruktören för att få höra deras teorier? Är de helt oviktiga menar du?
info@quad-hifi.co.uk
Jag tycker du ska maila.
Morello skrev:Man inser enkelt att en ekvivalent uppsättning kan göras medelst två par konventionella(njur-strålande) högtalare genom att sätta upp de tvenne paren på 2 meters avstånd i djupled.
Svante skrev:Morello skrev:Man inser enkelt att en ekvivalent uppsättning kan göras medelst två par konventionella(njur-strålande) högtalare genom att sätta upp de tvenne paren på 2 meters avstånd i djupled.
Inte kan du mena att vanliga högtalare har njurkaraktäristik?
Martin skrev:Visst är det väl så att en vanlig högtalare i princip går från nästan rundstrålande i lägsta basen övergående till, en avsmalnande njure mot högre frekvenser. Så i princip är det ju njurkaraktär fast frekvensberoende hur pass smal den är.
Ok, svante hann före, men jag tror vi menar i princip samma sak fast med lite olika betoning.
Så man kan inte säga att någonting är en njure vid en viss frekvens? Tex ett element som ska återge en frekvens? I annat fall borde det också gå att säga att en högtalare har njurkaraktäristik "inom ett frekvensområde" eller "vid varje frekvens i intervallet..." osv. Verkar onödigt att begränsa det till något som inte finns. Då kan man ju inte kalla mikrofoner mm för njurar (eller breda/smala njurar) heller eftersom de inte har njurkaraktär vid alla frekvenser.Den är summan av en åtta och en kula.
Visst kan man påstå att en riktkaraktäristik är "njurlik" vid någon viss frekvens, utan att den bygger på kula/åtta, men jag ser inte vad det kan ge annat än begreppsförvirring.
Martin skrev:Tja, alla som läst nån form av anatomi (om än på lågstadiet) förstår ju vad man menar med "njurlik" om de får fundera lite.
Svante skrev:Nja, ordet "leverkaraktäristik" är inte upptaget vad jag vet, så det är fritt fram att definiera.Har du nåt förslag?
Blindtarmskaraktäristik kunde vara passande för extremt riktade mikrofoner, kanske?![]()
![]()
Morello skrev:Svante skrev:Nja, ordet "leverkaraktäristik" är inte upptaget vad jag vet, så det är fritt fram att definiera.Har du nåt förslag?
Blindtarmskaraktäristik kunde vara passande för extremt riktade mikrofoner, kanske?![]()
![]()
Sådana mikrofoner brukar kallas för "shot gun"-mikrofoner.
Svante skrev:Du menar en mik med inbyggd HRTF? Som en konsthuvudmik?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 15 gäster