Moderator: Redaktörer
perstromgren skrev:När jag vill lyssna noggrant använder jag mina Senn HD600. De slår lätt mina Quad i "upplösning" eller vad man ska kalla det. Skärpan blir bättre med hörlurar i mitt rum.
komorok skrev:AKG K272 HD som jag upplever lite för diskantiga jämfört med mina
högtalare.
Strmbrg skrev:Jag har inte hört några lurar som slår Magneplanar i upplösning.
Vilket jag egentligen tycker är lite mysko.
Lurar har ju goda förutsättningar att återge ostört från reflexer.
Eller, så blir det en vådlig massa toktidiga reflexer just med lurar.
Strmbrg skrev:perstromgren skrev:När jag vill lyssna noggrant använder jag mina Senn HD600. De slår lätt mina Quad i "upplösning" eller vad man ska kalla det. Skärpan blir bättre med hörlurar i mitt rum.
Det var som sjåen.
Kan det vara möjligt?
Eller syftar du kanske på diskantegenskaper snarare än generell detaljeringsgrad?
perstromgren skrev:Snip>... Skärpan blir bättre med hörlurar i mitt rum.
2-ch skrev:perstromgren skrev:Snip>... Skärpan blir bättre med hörlurar i mitt rum.
I så fall ska jag köpa ett par och lägga på en obestämd plats i rummet
enJohn skrev:Använder lurar dagligen!
Sennheiser cx400/500: Mest för ljudböcker, på väg till och från jobbet, på affären, tunnelbanan - typ alltid när jag är ute själv
Shure SE210: på jobbet, musik
Sennheiser hd-515: På jobbet, men det är en öppen lur så den är inte så väl lämpad.
Sennheiser hd-477: Hemma till datorn
Sennheiser hd-650 tillsammans med förstärkare från Harmony Design (EAR90) när det ska finlyssnas på riktigt hemma.
Är i trängande behov av en bra sluten lur som absolut inte läcker ljud, att ha på jobbet.
Har testat en masssa lurar och har inte direkt gillat de Grado eller Beyer-modeller jag lyssnat på. Stax däremot är nåt helt annat. Dock har de jag lyssnat på inte haft samma botten som hd-650.
/en john
lazpete skrev:
Läcker in, eller läcker ut?
A900 är dödstyst utåt, men man har lite kontroll-läckage inåt i den.
Denon D1001 är också tysta utåt, men ljud kommer in
Lass
enJohn skrev:lazpete skrev:
Läcker in, eller läcker ut?
A900 är dödstyst utåt, men man har lite kontroll-läckage inåt i den.
Denon D1001 är också tysta utåt, men ljud kommer in
Lass
Ja det är utåt om är problemet. (Jag vill minsann inte att nån på jobbet ska tjyvlyssna på min alldeles egen spotify!![]()
). Var ytterst nära att köpa ett par A900 för en tid sedan, men ägare sa att dom nog inte var helt tysta utåt, vilket bidrog till att jag avstod affären.
Är du helt säker på att A900 och Denon-lurarna är så tysta att min bänkgranne inte kommer att stampa takten till mina favvo-låtar? Är så less på att alltid pillra in saker i örat och sedan pillra ut igen när nån vill prata med mig...![]()
/en john som inte vill musikfildela på jobbet
oqvist skrev:Åh trevligt jag är inte riktigt så udda som jag trodde kanske![]()
magnetplanar har jag aldrig hört talas om. Någon form av elektrostats antar jag pga din kommentar om upplösning? Elektrostats verkar fortfarande ha en viss edge även jämfört med relativt snabba dynamiska lurar som HD 800, SA5000, Ultrasone Pro serien vad jag förstått. Alltid velat testa Stax men har aldrig blivit av.
Apropå Denons. markl D5000 man hade ett tag isolerade inte något nämnvärt. Måhända D2000 är bättre än de träkåpade Denon lurarna?
Ragnwald skrev:Men ska man placera 11.500:- på ett par lurar, fordrar det ett övervägande intresse för att lyssna just i lurar.
petersteindl skrev:Ragnwald, jag förmodar att du menar Euro, eller menar du $?
Jag tycker man skall ha dessa lurar; Sony MDR-R10. De lär vara bra sägs det.
http://www.headphonereviews.org/headphone/Sony/MDR-R10
Ragnwald skrev:Är det HD600-lurar i lyxförpackning?
Strmbrg skrev:Jag har inte hört några lurar som slår Magneplanar i upplösning.
Vilket jag egentligen tycker är lite mysko.
Lurar har ju goda förutsättningar att återge ostört från reflexer.
Eller, så blir det en vådlig massa toktidiga reflexer just med lurar.
Ragnwald skrev:Men ska man placera 11.500:- på ett par lurar, fordrar det ett övervägande intresse för att lyssna just i lurar.
overture skrev:ett par enkla stativhögtalare + skitstereo slår tyvärr hörlurar i alla lägen som jag ser det.
jonasz skrev:Spelar på såna här...
oqvist skrev:För de nyfikna http://zeroblade.dasaku.net/2010/04/hea ... d-the-moe/
slockna skrev:bredin_MKII skrev:Det är hemskt att man aldrig få se riktiga tjejer med RIKTIGA hörlurar utan bara earbuds och skullcandy
bara för dig Bredin, AKG K66![]()
bredin_MKII skrev:slockna skrev:bredin_MKII skrev:Det är hemskt att man aldrig få se riktiga tjejer med RIKTIGA hörlurar utan bara earbuds och skullcandy
Ser på något sätt lite "tvingat" ut
Roligt att det är lättare att hitta fruntimmer med en ölflaska uppkörd i 2an än ett par vettiga lurar på huvudet
oqvist vart bor du? Bor du i närheten utav sundsvall så ska du få lyssna på mina Alessandro MS-PRO, om du inte redan testat dem. Verkar vara ovanliga i vårt avlånga land, varken AVD eller AudioConcept hade hört talats om de och ändå säler de Grado
overture skrev:l
Jag skulle kunna tänka mig att lägga uppåt 50.000 för en hörlursrigg om det gav en bättre upplevelse men jag börjar tro att hörlurar tyvärr aldrig kan bli ngt vidare. (för mig alltså) Kanske borde söka mig mot mer dist och "karaktär" istället...
ett par enkla stativhögtalare + skitstereo slår tyvärr hörlurar i alla lägen som jag ser det. Tyvärr som sagt. Jag vill gärna har en bra musikupplevelse även när jag inte kan störa andra.
bredin_MKII skrev:...he can hear the differences in battery brands he uses in his effects pedals."
enJohn skrev:Lyssna på några Stax-lurar innan du ger upp. Dom läcker ju visserligen ut ljud, men inte så där så att det skakar i huset, om man säger. De har en förmåga att engagera, även om de jag lyssnat till inte haft samma bas-tyngd som ex. Senn' HD650.
perstromgren skrev:enJohn skrev:Lyssna på några Stax-lurar innan du ger upp. Dom läcker ju visserligen ut ljud, men inte så där så att det skakar i huset, om man säger. De har en förmåga att engagera, även om de jag lyssnat till inte haft samma bas-tyngd som ex. Senn' HD650.
Jag har bytt från Stax Lambda till Senn 600 och har inte saknat Staxarna så ofta. Kanske var Stax litet "genomskinligare" men hade andra problem, som jag tycker 600:orna inte har.
perstromgren skrev:enJohn skrev:Lyssna på några Stax-lurar innan du ger upp. Dom läcker ju visserligen ut ljud, men inte så där så att det skakar i huset, om man säger. De har en förmåga att engagera, även om de jag lyssnat till inte haft samma bas-tyngd som ex. Senn' HD650.
Jag har bytt från Stax Lambda till Senn 600 och har inte saknat Staxarna så ofta. Kanske var Stax litet "genomskinligare" men hade andra problem, som jag tycker 600:orna inte har.
Johan_Lindroos skrev:perstromgren skrev:enJohn skrev:Lyssna på några Stax-lurar innan du ger upp. Dom läcker ju visserligen ut ljud, men inte så där så att det skakar i huset, om man säger. De har en förmåga att engagera, även om de jag lyssnat till inte haft samma bas-tyngd som ex. Senn' HD650.
Sennheiser HD600 är inte diffusfältskorrigerade och passar därför utmärkt med de ca 0,001% av alla inspelningar som är konsthuvudinspelningar.![]()
.
Johan_Lindroos skrev:De nyare är diffusfältskorrigerade och låter helt enkelt bättre klangmässigt. Stax har på något sätt lyckats utföra detta på akustisk väg, ganska imponerande. Förr fanns det på den dyraste drivern en knapp för ändamålet som kopplade in en EQ-krets.
Sennheiser HD600 är inte diffusfältskorrigerade och passar därför utmärkt med de ca 0,001% av alla inspelningar som är konsthuvudinspelningar.![]()
Johan_Lindroos skrev:Paa, om du är intresserad så har HSIVP (Budha) och jag (min firma) ett par med en rördriver. SR-4040 mk II tror jag kombon heter. Just nu står demoexet nedpackat i kartong hos Ljudmakarn.
[/url]Thomas_A skrev:Frekvenskurvan är korrigerad på så sätt att den tar hänsyn till huvudets och övre bålens påverkan av hur ljudet anländer till öronen vid lyssning på en ljudkälla framför dig.
slockna skrev:bredin_MKII skrev:Det är hemskt att man aldrig få se riktiga tjejer med RIKTIGA hörlurar utan bara earbuds och skullcandy
Bagaget skrev:Och så var det en kul länk med i artikeln. https://www.goldenears.philips.com/en/introduction.html fast den kanske har varit uppe förut?
PerStromgren skrev:När jag vill lyssna noggrant använder jag mina Senn HD600. De slår lätt mina Quad i "upplösning" eller vad man ska kalla det. Skärpan blir bättre med hörlurar i mitt rum.
Bagaget skrev:Blev väldigt intresserad av de här - http://www.innerfidelity.com/content/bo ... fidelio-x2
Och så var det en kul länk med i artikeln. https://www.goldenears.philips.com/en/introduction.html fast den kanske har varit uppe förut?
Bagaget skrev:Och nu dök de upp.
Kör Jazz på Stampen på spotify och så långt låter det bra - får bli ordentligare jämförelser någon annan dag. Ikväll skall det firas födelsedag så då är inte hörlurar lämpliga
Bagaget skrev:Och nu dök de upp.
Kör Jazz på Stampen på spotify och så långt låter det bra - får bli ordentligare jämförelser någon annan dag. Ikväll skall det firas födelsedag så då är inte hörlurar lämpliga
Strmbrg skrev:perstromgren skrev:När jag vill lyssna noggrant använder jag mina Senn HD600. De slår lätt mina Quad i "upplösning" eller vad man ska kalla det. Skärpan blir bättre med hörlurar i mitt rum.
Det var som sjåen.
Kan det vara möjligt?
Eller syftar du kanske på diskantegenskaper snarare än generell detaljeringsgrad?
IngOehman skrev:Strmbrg skrev:perstromgren skrev:När jag vill lyssna noggrant använder jag mina Senn HD600. De slår lätt mina Quad i "upplösning" eller vad man ska kalla det. Skärpan blir bättre med hörlurar i mitt rum.
Det var som sjåen.
Kan det vara möjligt?
Även jag är chockad.
Jag håller förvisso HD600 som en riktigt bra lur, men det är ju långt, långt kvar till en högklassig högtalarlyssning.
...
IngOehman skrev:Njae, det är inte min uppfattning att dessa högtalare brukar uppfattas som särdeles högupplösta, däremot rena (upp till rimliga nivåer) och "lugna", oberörda av det mesta.
...
Vh, iö
IngOehman skrev:Njae, det är inte min uppfattning att dessa högtalare brukar uppfattas som särdeles högupplösta, däremot rena (upp till rimliga nivåer) och "lugna", oberörda av det mesta. Men de har en ganska fallande energikurva. Andra panelhögtalare har ofta ännu större svagheter i disciplinen upplösning - på grund av dåligt pulssvar. Det är helt enkelt svårt att sätta fart på ett stort och mjukt membran, utan att det börjar gå vågor i det.
Så, det är möjligen inte upplevd upplösning som deras stora styrka.
IngOehman skrev:Och rent allmänt: När det gäller högtalares förmåga att spela högupplöst beror det självklart till stor del på högtalaren själv, och STORA skillnader råder. Men dessutom så begränsas högtalarens potential även av rummets egenskaper. Och om jag finge påstå något med avseende på hur ofta det är högtalaren och hur ofta det är rummet som dominerar problemet, så vill jag påstå att det nog är ungefär 50/50. Men - med en väldigt bra högtalare blir förstås risken mycket större att rummet ställer till mest. Och skall det blir riktigt bra så behöver både högtalarna och rummet vara superba.
Det är inte lika vanligt som man skulle önska att det är det.
Så - om du är van att höra mera detaljer i hörlurar så har du något stort kvar att uppleva. Grattis!
Strmbrg skrev:IngOehman skrev:Njae, det är inte min uppfattning att dessa högtalare brukar uppfattas som särdeles högupplösta, däremot rena (upp till rimliga nivåer) och "lugna", oberörda av det mesta.
...
Vh, iö
Ingvar: Hur definierar du upplösning respektive ren?
Strmbrg skrev:Nej, aldrig har jag upplevt det som att hörlurar ger speciellt god upplösning. Den kan vara bättre eller sämre naturligtvis. Men inte bra. Några är dock acceptabla.
Beträffande panelhögtalare så har jag bara erfarenhet av några få modeller från Magnepan. Quad har jag egentligen ingen erfarenhet av alls.
De riktigt stora panelerna har en fördel i att rummets negativa inverkan minskar. Åtminstone är det min tro att så är fallet. Det kan nog inverka positivt på detaljeringsgraden. Fast då är det ju egentligen inte själva högtalaren - nödvändigtvis - som har högre upplösning. Men det ljud som når mina höron får bättre förutsättningar till höggradig detaljering.
Strmbrg skrev:För mig är lurar snarare någonting bekvämt, som gör att jag INTE behöver sitta i en viss ställning på en viss plats.
IngOehman skrev:Jag har talat om högtalarens egenskaper, och om rummets, som bidragande till hur högupplöst det kan bli, men en sak glömde jag nog, helt enkelt för att jag är så bortskämd på den punkten:
Störnivån!
För att högtalare skall kunna visa vad de verkligen kan så räcker inte ett akustiskt bra rum - det måste det vara tyst också. Riktigt tyst, inte tyst i betydelsen "ingen skriker just nu". Tyst i betydelsen "alla sover och ingen snarkar, kylskåpet är avstängt".
IngOehman skrev:- - -
Kanske är tystnaden en av de mest undervärderade faktorerna? Speciellt i stadsmiljö.
Jag vet inte hur många störde miljöer jag varit i och klagat på störmiljön och fått fågelholkar till svar, ofta kompletterat med "Vaddå, är det inte tyst menar du? Vad är det för ljud som låter menar du?". Och detta alltså i mijlöer störnivån legat över 50 dB! Även 30 dB är på tok för mycket störljud, menar jag. 50 dB är 100 gånger mera ljudeffekt än 30 dB. Men även störljudens karaktär spelar roll.
Vh, iö
E skrev:Strmbrg skrev:För mig är lurar snarare någonting bekvämt, som gör att jag INTE behöver sitta i en viss ställning på en viss plats.
Du är grundlurad. Med hörlurar MÅSTE man ju sitta i en viss ställning på en viss plats. Såvida
man inte har en korskoppling som gör att man slipper sitta mitt i orkestern, hur man än vänder
och vrider sig. Det är bra, men det flyttar bara ställningen/platsen, den blir inte speciellt fri.
I en holofonisk högtalaråtergivning däremot ...
(Bekvämt för mig är inte att behöva sätta på saker på huvudet, utan tvärtom. Det gäller även
att slippa ha glasögonen på mig. Förutom att jag slappnar av i en massa små muskler när de
åker av, så slipper jag även repa dem när jag sticker ner snoken i rödvinsglaset. Rödvin är nyttigt
på alla tänkbara sätt. Dessutom måste brillorna av om hörlurarna skall sluta tätt/läcka ...)
Mvh E*
?någon skrev: och slutar med
IngOehman skrev:Of a kind...
E skrev:Strmbrg skrev:För mig är lurar snarare någonting bekvämt, som gör att jag INTE behöver sitta i en viss ställning på en viss plats.
Du är grundlurad. Med hörlurar MÅSTE man ju sitta i en viss ställning på en viss plats. Såvida
man inte har en korskoppling som gör att man slipper sitta mitt i orkestern, hur man än vänder
och vrider sig. Det är bra, men det flyttar bara ställningen/platsen, den blir inte speciellt fri.
I en holofonisk högtalaråtergivning däremot ...
(Bekvämt för mig är inte att behöva sätta på saker på huvudet, utan tvärtom. Det gäller även
att slippa ha glasögonen på mig. Förutom att jag slappnar av i en massa små muskler när de
åker av, så slipper jag även repa dem när jag sticker ner snoken i rödvinsglaset. Rödvin är nyttigt
på alla tänkbara sätt. Dessutom måste brillorna av om hörlurarna skall sluta tätt/läcka ...)
Mvh E*
Strmbrg skrev:Det ringde. Missade därför att det blev en fadäs. Men nu har någon vänlig själ agerat felkorrigeringskrets.

Bamsefar skrev:Någon som har något bra tips på en skön hörlur, säg runt 1500 sek +/- 500 sek eller så?
+1 Alternativt AKG240 (nån variant) tror jag folk här rekommenderar, rätt variant är dock lite ovanlig beg. Du kan, som jag gjorde, läsa om följande omdömen i fallande prisvärdesordning och se vilka som finns beg i Sverige (typ bara HD600/650 och DT880): http://www.head-fi.org/t/634201/battle-of-the-flagships-58-headphones-compared-update-audeze-lcd-2-revision-2-6-4-13PerStromgren skrev:Bamsefar skrev:Någon som har något bra tips på en skön hörlur, säg runt 1500 sek +/- 500 sek eller så?
Beg HD600/650?
Bamsefar skrev:Någon som har något bra tips på en skön hörlur, säg runt 1500 sek +/- 500 sek eller så?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster