Hör du någon skillnad på Spotify Premium/Free?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hör du skillnad på "enable high bitrate" PÅ/AV?

Ja!
40
77%
Nej!
12
23%

Antal röster : 52

Falkis
Forumpoet

Hör du någon skillnad på Spotify Premium/Free?

Inläggav Falkis » 2010-09-18 20:43

När du lyssnar eller har lyssnat via Spotify Premium, hör du då någon skillnad om du aktiverar/slår av "enable high bitrate"? :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-19 00:11

Jag tycker att skillnaden är riktigt stor om man har högklassig utrustning kopplad till datorn, och om datorn är utrustad med ett bra ljudkort/interface/DAC.

Utan high bitrate låter det dyra ljudkortet/DAC:en som ett integrerat ljudkort på moderkortet brukar låta på all musik typ. Musiken låter skadad.

Men det duger för normala PC-högtalare och enklare anläggningar.

High bitrate är imho en förutsättning för att använda Spotify i HiFI-sammanhang och är lätt värt 90Kr i månaden. Särskilt som man får strömning i telefonen på köpet då :)

edit. glöm bara inte att det kan skilja stort mellan olika plattor, alla är inte optimalt kodade. Eller man kanske inte ens använt ett bra original(en skräputgåva som är söndermastrad, sånt förekommer).

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-09-19 00:43

Knappast någon "wow" skillnad iaf. Har premium mest för att slippa reklamen och för att kunna köra spotify i iPoden :)

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-09-19 08:53

Att inte använda high-bitrate på spotify gör mig lyssningstrött fort!

Att pröva att sätta i samma CD skiva du lyssnade på Spotify är bomull för öronen.
100% Digital

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-19 10:08

crion skrev:Att pröva att sätta i samma CD skiva du lyssnade på Spotify är bomull för öronen.

Äru helt säker på det? :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-19 10:51

crion skrev:Att inte använda high-bitrate på spotify gör mig lyssningstrött fort!

Att pröva att sätta i samma CD skiva du lyssnade på Spotify är bomull för öronen.

Att det går att höra skillnad på en korrekt konstruerad CD-spelare och Spotify
Premium via en korrekt konstruerad DAC är fullt möjligt, men det har inte med
kvalitet att göra utan på grund av att många låtar hos Spotify är väldigt
komprimerade eller endast finns tillgänglig med low bitrate.

Att ställa in bitrate på Spotify innebär inte att musiken spelas upp med denna
bitrate. Det innebär att det är taket.

En dynamisk inspelning med hög bitrate via Spotify går knappast att skilja från
samma sorts låt via en CD-spelare.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-19 11:47

mx skrev:
... många låtar hos Spotify är väldigt komprimerade eller endast finns tillgänglig med low bitrate.

Bedrägligt. Hur stor procent uppskattar du det till?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-19 11:58

Det är svårt att säga eftersom det inte går att mäta. Väljer man hög bitrate
skickas det lika mycket data oavsett om låten egentligen har 160 kbps bitrate
eller lägre. Jämför med att konvertera en mp3 med låg bitrate till en FLAC-fil
eller bränna en CD-skiva av låten.

Tycker mest att det märks på nyare popskivor samt märks väldigt mycket på
samlingsskivor.

Ett bra exempel på motsatsen är Chet Atkins - Stay Tuned (en skiva, inte en
låt). Den hör man nog inte skillnad på low bitrate och high bitrate. Det är
väldigt svårt i alla fall.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-09-19 16:04

mx skrev:
crion skrev:Att inte använda high-bitrate på spotify gör mig lyssningstrött fort!

Att det går att höra skillnad på en korrekt konstruerad CD-spelare och Spotify
Premium via en korrekt konstruerad DAC är fullt möjligt, men det har inte med
kvalitet att göra utan på grund av att många låtar hos Spotify är väldigt
komprimerade eller endast finns tillgänglig med low bitrate.

Att ställa in bitrate på Spotify innebär inte att musiken spelas upp med denna
bitrate. Det innebär att det är taket.

En dynamisk inspelning med hög bitrate via Spotify går knappast att skilja från
samma sorts låt via en CD-spelare.

Jag har för mig att det inte alls var några problem att höra på stora hembion på I.M. skivorna. t.ex.

Ett problem som Spotify har är ju att själva avspelningen på en windows kärra inte är bit-perfect utan går in i windows mixern. Jag kör ju CD/DVD/Blu-Ray/Spotify genom samma DAC och Spotify går genom Windows 7 mixern som iaf. är en förbättring sedan windows XP kmixer men inte perfekt.
100% Digital

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-19 16:07

Det går att skicka ljudet bitperfekt och att hoppa över den inbyggda mixern,
även under Windows XP. Det finns diverse plug-ins, exempelvis till foobar2000
som ordnar detta. Tror någon heter KernelStreaming.

Vi som använder stiliga produkter från Apple har inte detta problem.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-19 16:17

det finns ju så många plattor på spotify som låter så grymt illa, varför gör dom inget åt problemet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-19 16:19

Därför att vi är en liten klick som bryr oss. De flesta lyssnar på Spotify via
datorhögtalare eller iPhone/Android.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-19 16:24

Det undrar jag också, har tom påtalat det för dem.

Jag har funderat på hur i hela friden de lyckats med att få in allt på sin server på så relativt kort tid.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-19 16:26

mx skrev:Vi som använder stiliga produkter från Apple har inte detta problem.

Inte vi som använder Spotify Premium - Linux Preview heller. Den låter helt enkelt grymt bra inställd på high bitrate på de skivor som är tillräckligt bra för den saken. ALSA äger.

Finns inte en sportslig att jag orkar släpa fram ett CD-fodral, eller ens söka efter rippat material på hårddisken, när Spotify Premium Linux Preview låter så bra som det gör.

Enda undantaget är om det jag söker inte finns på Spotify.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-19 16:30

Ragnwald skrev:Det undrar jag också, har tom påtalat det för dem.

Jag har funderat på hur i hela friden de lyckats med att få in allt på sin server på så relativt kort tid.

Många fel blir det. Jag har tom sett rippar från "scenen" på Spotify, och det händer att låtlistan för ett album inte bara står på ett främmande språk utan med en främmande teckenuppsättning. De experimenterar tydligen med HD-material också, jag har fått fram sådana album "spotify for musicians" eller vad det brukar stå över dem. De går inte att spela i den vanliga klienten även om man får fram dem, det blir bara digitalt diskant tweeter förstörande brus. Tydligen är konverteringen spärrad i den vanliga klienten.

HD-material från annat håll fungerar däremot fint i Audacity, körde en 24-bitars 88.2kHz fil senast igår.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-19 16:44

Bra info, tack.
Har även upptäckt att fel skivfodral visas, i ett flertal fall. Kanske inte har så stor betydelse för en Spotian.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-19 16:58

Hehe, artister med samma namn brukar också grupperas ihop.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-19 17:01

Enligt majoriteten i omröstningen verkar man kunna höra skillnad på low och
high bitrate i alla fall.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-09-19 17:24

mx skrev:Vi som använder stiliga produkter från Apple har inte detta problem.

Hur vet du det? Låser vartenda program inkl Spotify output exklusivt? Inga andra systemljud etc. kan spelas samtidigt som Spotify rullar på Apple maskiner?

Det är Spotify som är problemet då den inte låter oss välja WASAPI output device under windows 7 såsom t.ex. Foobar2k kan.

Utan exklusiv låsning av ljudkortsoutput lär du inte ha bit-perfect i Spotify vare sig på mac eller pc.
100% Digital

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-19 17:27

Det beror på hur du skickar ljudet. Det går att isolera enbart Spotify. Eller
enbart varningsljud om du så vill det.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-09-19 17:37

Jag talar inte bara "isolering" utan komplett mixerlöst/opåverkad_systemvolym_bitdjup/frekvens output från Spotify direkt ut till din DAC.

Jag tvivlar inte att det går från ProTools och inte heller foobar2k etc. utan just Spotify..
100% Digital

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-19 17:40

Något man bör tänka på är att det kan vara lite olika masterade versioner.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-09-19 17:45

crion skrev:Utan exklusiv låsning av ljudkortsoutput lär du inte ha bit-perfect i Spotify vare sig på mac eller pc.

Jodå, visst kan man det. Man får bara sampla om alla andra ljud till Spotifys samplingsfrekvens istället för tvärt om.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-19 17:49

Känns som en ganska lönlös diskussion. Det går att skicka ljudet bit perfect via
en optiska utgången. Det är till och med möjligt att skicka ljudet bit perfect
trådlöst via AirPlay (före detta AirTunes).

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-19 17:50

Och vad spelar det för roll? Upplever ni stor skillnad? Jag gör inte det.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-09-19 17:52

nolimitsoya skrev:
crion skrev:Utan exklusiv låsning av ljudkortsoutput lär du inte ha bit-perfect i Spotify vare sig på mac eller pc.

Jodå, visst kan man det. Man får bara sampla om alla andra ljud till Spotifys samplingsfrekvens istället för tvärt om.

Men du skickar ju fortfarande in Spotify output till windows 7 "audio engine" (fd kmixer). Vi kan ju inte välja att Spotify skickar via WASAPI
förbi mixern/audio_engine.

Man kan laborera en del med VAC eller Directwire med ESI prosumer ljudkorten, men det är väl inte direkt smidigt...

http://software.muzychenko.net/eng/vac.htm
http://getsatisfaction.com/spotify/topi ... on_windows
Senast redigerad av crion 2010-09-19 18:00, redigerad totalt 2 gånger.
100% Digital

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-19 17:54

Core Audio som används i Mac OS X verkar fungera på ett annat sätt än hur
ljudet hanteras i Windows i så fall.

"...definitely capable of bit perfect output as long as the Core Audio setting matches the source material."

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-09-19 18:22

mx skrev:Core Audio som används i Mac OS X verkar fungera på ett annat sätt än hur
ljudet hanteras i Windows i så fall.

"...definitely capable of bit perfect output as long as the Core Audio setting matches the source material."

Konvertera denna PCM DTS (.WAV) fil till Apple Lossless och släng in den i Spotify. Jag är jäkligt nyfiken om du får ut en äkta DTS ström som din surroundförstärkare spelar upp som multikanal eller om du bara hör brus..

http://sverigesradio.se/laddahem/multik ... 011212.zip
100% Digital

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-19 18:35

I Linux är det bit-perfect så länge alla mixers står på max eller om man inte använder någon mixer alls(I linux kan man ju avinstallera/avaktivera motsvarigheten till Kmix).

Är man ljudtaliban kan man ha en särskilt dator som ljudserver utan något desktop eller någonting annat än en fungerande Linux-kärna med rätt kärnmodul för ljudkortet laddad och köra MPD, som man fjärrstyr från sin desktop-burk. Det bör fungera med riktigt klena grejor så fläktlös låter också rimligt.

En sån burk lär garanterat klara alla surround-streaming tester.

Så Talibansk är inte jag, jag gillar att ha ett fullt Linux-skrivbord och jag tycker att ljudet är bra som det är så länge det inte är några mixers med i ljudkedjan.

Skall man absolut ha bit-perfect strömning i Windows är ju för ovanlighetens skull Creative trevliga eftersom de har aktivering av bit-perfect i drivrutinen om man kör digitalt, jag kör så på min HTPC; ett Creative kort med bit-perfect aktiverat och optisk till receivern. Det fungerar fint till 100%. Tyvärr har jag så gamla grejor så jag kan inte använda de nya ljudformaten DTS Master eller Dolby True HD, men det vanliga ljudet låter helt ok och jag har blu-ray i HTPCn så jag kan åtminstone njuta av den helt grymma blu-ray bildkvaliteten :)

edit. ja, jag misstänker starkt att Spotifys Linux klient låter bättre än den i Windows :P

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-19 19:16

Ja, jag misstänker att Mac OS X som bygger på *BSD hanterar ljud på ett
annat sätt än Windows.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-19 19:26

subjektivisten skrev:Något man bör tänka på är att det kan vara lite olika masterade versioner.

Definitivt. Men framför allt verkar det inte finnas någon standard för vilka källor de använder.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-19 20:11

mx skrev:Ja, jag misstänker att Mac OS X som bygger på *BSD hanterar ljud på ett
annat sätt än Windows.

Jag förutsätter att de fem som röstat "nej" är Windows-användare ;)

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-09-19 20:22

Jag föredrar att veta istället för att tro ;)

Om någon Macägare har möjlighet att testa bit-perfect i Spotify med DTS ljudfilen skulle det ge rätt mycket mer än tro/tyckanden i våra poster fram-och-tillbaka.. :)
100% Digital

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-19 20:25

mx skrev:
subjektivisten skrev:Något man bör tänka på är att det kan vara lite olika masterade versioner.

Definitivt. Men framför allt verkar det inte finnas någon standard för vilka källor de använder.

Det skiljer något vansinnigt mellan olika plattor, men framför allt dagens söndermastrade pop-plattor har sällan mycket att tjäna på en högre bitrate. De är redan low-fi i sig själva så det kan knappast bli "hifi" av dem helt automagiskt.

Lyssnade just på ett lysande exempel från förr på hur ljudet borde vara, Georg Wadenius gamla fusionplatta "Cleo" som finns på Spotify. S*tans vad stort, luftigt och dynamiskt det låter. Högtalarna blev helt plötsligt tre nummer större när man drar på lite. Synd att sådana ljudideal inte finns längre, vare sig de läggs ut på Spotify eller inte.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-09-19 21:53

xeizo skrev:Lyssnade just på ett lysande exempel från förr på hur ljudet borde vara, Georg Wadenius gamla fusionplatta "Cleo" som finns på Spotify. S*tans vad stort, luftigt och dynamiskt det låter. Högtalarna blev helt plötsligt tre nummer större när man drar på lite. Synd att sådana ljudideal inte finns längre, vare sig de läggs ut på Spotify eller inte.

Hehe va kul! Den köpte jag för några veckor sedan, av nostalgiskäl. Jag var med i ett fusionsband under gymnasiet och jag minns att vi lirade slutet av titelspåret som inledning till en påkostad gymnasieshow.

Du vet väl att de tre sista låtarna är inspelade i New York några år innan plattan kom ut? De har ett lite annorlunda, inte lika "stort" ljud möjligen.

Näst sista spåret "The Lady Laughs" har jag fragment av (slutet) från en radioutsändning av en livespelning på Mosebacke 1987 (eller 1988?). Den gjordes med samma Svensk-Danska gäng som lirar de fyra första låtarna på "Cleo". Det vore kul om någon hade hela den konserten inspelad, för det svänger ruggigt bra om grabbarna.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-19 22:05

gnypp45 skrev:
xeizo skrev:Lyssnade just på ett lysande exempel från förr på hur ljudet borde vara, Georg Wadenius gamla fusionplatta "Cleo" som finns på Spotify. S*tans vad stort, luftigt och dynamiskt det låter. Högtalarna blev helt plötsligt tre nummer större när man drar på lite. Synd att sådana ljudideal inte finns längre, vare sig de läggs ut på Spotify eller inte.

Hehe va kul! Den köpte jag för några veckor sedan, av nostalgiskäl. Jag var med i ett fusionsband under gymnasiet och jag minns att vi lirade slutet av titelspåret som inledning till en påkostad gymnasieshow.

Du vet väl att de tre sista låtarna är inspelade i New York några år innan plattan kom ut? De har ett lite annorlunda, inte lika "stort" ljud möjligen.

Näst sista spåret "The Lady Laughs" har jag fragment av (slutet) från en radioutsändning av en livespelning på Mosebacke 1987 (eller 1988?). Den gjordes med samma Svensk-Danska gäng som lirar de fyra första låtarna på "Cleo". Det vore kul om någon hade hela den konserten inspelad, för det svänger ruggigt bra om grabbarna.

Jag skall ha den på ett kassettband någonstans, men vete tusan om jag kan hitta det långt ner i gömmorna. För övrigt var jag där på Mosebacke när de låtarna kördes live, oförglömlig upplevelse :D

Nej, så mycket detaljer om själva plattan känner jag inte till, jag minns dock att det var en radiointervju med Jojje i samband med livesändningen. Den kan eventuellt finnas med på kassettbandet. Bland annat nämnde han i intervjun hur impad han var av Larry Carlton; Jojje hade tydligen arbetat som musiklärare däröver och en dag fick de Larry som gästlärare. Dessvärre hade Larry glömt sin gitarr och skolans både gitarrer och förstärkare var av det bedrövligare slaget. Men inte gjorde det Larry något, det lät tydligen precis som Larry brukar låta på skiva även på skolans skräputrustning :)
Senast redigerad av xeizo 2010-09-19 22:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-19 22:07

xeizo skrev:
gnypp45 skrev:

Jag skall ha den på ett kassettband någonstans, men vete tusan om jag kan hitta det långt ner i gömmorna. För övrigt var jag där på Mosebacke när de låtarna kördes live, oförglömlig upplevelse :D

Det kanske är ditt kassettband som som flukturerar på Spotify? När såg du
det senast?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-19 22:10

crion skrev:Jag föredrar att veta istället för att tro ;)

Om någon Macägare har möjlighet att testa bit-perfect i Spotify med DTS ljudfilen skulle det ge rätt mycket mer än tro/tyckanden i våra poster fram-och-tillbaka.. :)

Självklart är det så. Jag vill också veta. Har inte nog med kunskap eller
möjlighet att testa detta dock.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-09-19 22:12

xeizo skrev:Jag skall ha den på ett kassettband någonstans, men vete tusan om jag kan hitta det långt ner i gömmorna. För övrigt var jag där på Mosebacke när de låtarna kördes live, oförglömlig upplevelse :D

Du måste hitta den. En liten kulturskatt går annars förlorad. Jag har fragment av två låtar och det låter jättebra.

Seså, ner i gömmorna och leta! :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-19 22:16

gnypp45 skrev:Det kanske är ditt kassettband som som flukturerar på Spotify? När såg du
det senast?

Du måste hitta den. En liten kulturskatt går annars förlorad. Jag har fragment av två låtar och det låter jättebra.

LoL jag måste ha hunnit flytta ett par tre gånger sen jag såg det senast, men det BÖR finnas någonstans. Jag får leta och återkomma till den här tråden längre fram :)

Hittar jag det så digitaliserar jag det givetvis, jag har faktiskt fortfarande kvar ett fungerande kassettdäck, eller i alla fall så fungerade det någon gång före förförra flytten eller något sånt :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-24 21:37

gnypp45 skrev:
xeizo skrev:Jag skall ha den på ett kassettband någonstans, men vete tusan om jag kan hitta det långt ner i gömmorna. För övrigt var jag där på Mosebacke när de låtarna kördes live, oförglömlig upplevelse :D

Här är låtarna;

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... jojje1.mp3

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... jojje2.mp3

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... jojje3.mp3

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... jojje4.mp3

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... jojje5.mp3

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... jojje6.mp3

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... jojje7.mp3

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... jojje8.mp3

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... jojje9.mp3

Snabba på, jag plockar snart bort dem, ingen organiserad fildelning här inte :)

edit. sådär, nu är länkarna döda ;)
Senast redigerad av xeizo 2010-09-25 10:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-09-24 22:32

Man tackar, man tackar! Nedtankat och klart. :D

Men det är inte den radioutsändning som jag tänker på. På "min" inspelning hörs bla. en massa publikljud.

Jag lägger ut det jag har så får du höra själv (ca 90 MB):
ftp://gnypp45main.dynalias.net/Faktiskt ... 08-01.flac

OBS att det klingar ganska diskanthissat den här överföringen (till dator). Dels för att jag råkade ha tonkontrollerna på källan (bergsprängaren) ställda så, och möjligen också för att jag nog använde Dolby på kassettdäcket när inspelningen gjordes. Jag ska göra om överföringen vid tillfälle så för vi se om jag kan få det att låta mer neutralt.

Datumet "1988-08-01" som står på kassetten är jag också osäker på. Antingen är det datumet för utsändningen och i så fall gjordes konserten sommaren 1987, eller så är det verkligen datumet för konserten.

De som spelar är, förutom Jojje själv, snortajta Per Lindvall, Lars Danielsson (Dk), Stefan Nilsson + en ytterligare klaviaturist (?)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-24 22:49

Aha, där ser man, karln var alltså ovanligt produktiv och i ropet vid den tiden :)

Andra bland flera andra I samma genre som avlyssnades live vid den tiden var tex Hawk on Flight(Ulf Wakenius), Magnus Persson Band, Bright Orange(Funk), John Scofield och Janne S. och J:son så klart. Trevliga tider på den tiden!

Nu är det mest Prog Metal som gäller för min del, Avenged Sevenfold i Stockholm känns svårt att missa. Och Dweezil Zappa som kör hela albumet Apostrophe i Filadelfiakyrkan kan antagligen få en att bli åtminstone lite religiös :D

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-09-24 22:50

xeizo skrev:Nu är det mest Prog Metal som gäller för min del, Avenged Sevenfold i Stockholm känns svårt att missa. Och Dweezil Zappa som kör hela albumet Apostrophe i Filadelfiakyrkan kan antagligen få en att bli åtminstone lite religiös :D

Kommer Mike Portnoy hålla takten?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-24 22:55

Japp, han skall med på turnén. Det sa de i alla fall på Bandit när jag lyssnade :)

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2010-09-27 10:18

För ett antal år sedan kunde man köpa kopior av utsända radio program från
sveriges radio.

Finns den servicen kvar ?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=882119

Det gör den visst, nu finns det en brasklapp om rättigheter, men i alla fall...

- B

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2010-09-27 15:58

BAMBAM skrev:För ett antal år sedan kunde man köpa kopior av utsända radio program från
sveriges radio.

Finns den servicen kvar ?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=882119

Det gör den visst, nu finns det en brasklapp om rättigheter, men i alla fall...

- B

Jo, jag har lite dåligt samvete för att ha bestulit SR på 299Kr om nu någon verkligen hade betalat det(minns tillgång och efterfrågan).

Å andra sidan var nog min kopia såpass mycket sämre så att den inte var värd mer än gratis som mest. Inspelad via oidentifierad radio på oidentierat kassettdäck som den var(minns helt enkelt inte vad jag hade för utrustning då och om jag ens hade en tuner eller spelade in från en bergsprängare) för typ 15 år sen. Brusigt och svajigt.

Men jag ångrar mig naturligtvis djupt och skall aldrig mer vända mig till den mörka sidan ;) :D

Allvarligt, SR borde teckna avtal med Spotify och lägga ut sina musikprogram där istället, det vore helt underbart.
Senast redigerad av xeizo 2010-09-27 16:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-09-27 16:07

Självklart ska man inte ha dåligt samvete för att lägga ut sånt här. Det skadar ingen. Annars kommer inspelningarna att ligga och ruttna ohörda i SR:s arkiv till domedagen, för ingen orkar ta i rättighetsfrågorna.

Jag frågade SR för några år sedan om möjligheten att få köpa en kopia av en radioteater-inspelning från 50-talet ("Don Juan" av G.B. Shaw, tror jag det var). De sa att problemet är att alla rättighetsinnehavare, medverkande och deras efterlevande, fan och hans moster måste kontaktas i frågan, eftersom denna typ av spridning inte fanns med i det ursprungliga avtalet. Alltså gick det i praktiken inte att få ut en kopia.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-04-28 14:14

BUMP! Skulle vara intressant med mer input här, jag går i uppgraderingstankar...

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-04-30 00:37

Jag hör skillnad. Punk och slut!
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2011-04-30 07:47

Jag hör ingen skillnad. Kö rmed laptop och externt ljudkort på "USB-sticka".
I blocket för "Sound" har jag "Set the same volume level for all tracks" och "Enable hardware accelaration" avklickat medan "High quality streaming" är iklickat.
När jag klickar i "Set the same volume level for all tracks" så hör jag skillnad direkt. Men det gör jag inte för "High quality streaming".

Ni som hör skillnad, gör ni det direkt när ni klickar i rutan för "High quality streaming" eller ändras det först vid omstart?

Kan någon ge exempel på en låt där skillnaden är uppenbar, så jag kan testa.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Återgå till Generellt om hifi