BSS FDS-366T OMNIDRIVE COMPACT plus

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

BSS FDS-366T OMNIDRIVE COMPACT plus

Inläggav NNord » 2004-11-08 12:33

Vilka har testat detta?!
AES -ingång, vore ju fint att köra min TacT rakt in i denna..
och sedan dela mina K2 aktivt :D

http://www.bss.co.uk/includes/product_s ... duct_id=30

Bild

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-08 16:23

Har gigat på den, men inte pillat någonting med den. BSS är ju inte kända för att låta illa direkt! 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-08 16:26

Niklas, har du glömt bort att din TacT redan har inbyggt delningsfilter?! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-08 16:54

Använder 2 st i stereon.
Har inte jämfört med så mycket utan gick på rekommendationer.
Dom är värda sin vikt i guld för mig. Kan svårligen tänka mig att köra passivt igen och definitivt inte utan digital rumskorrektion.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-08 17:55

Säkert mycket bra och det är väl den som också JBL säljer fast under sitt eget namn. Har själv BSS 926 Varicurve sedan 94 och som fungerar utmärkt. Jag har erfarenhet av flera andra produkter från BSS som också har varit bra...men dyra.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-08 22:10

Vadå säljer JBL denna under sitt namn?
Tänker du på 280? eller 260? Det är ju inte samma..

Harryup, aha va det dessa du hade, intressant... och
jag som sagt jag ska komma, jag MÅSTE ju komma till dej snart...

Johan, TacT kan bara dela upp till 400hz, och det använder jag till
mina subbar ju...
Man kan använda TacT slutsteg som då har delningsfilter, men dom
har ju inte tillräckligt med effekt tycker jag.

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-11-09 00:20

Menar du att du ska byta ut de passiva filterna i dina K2 och ersätta dem med ett aktivt?
Om högtalaren är välkonstruerad kommer det med stor sannolikhet att bli sämre, även om du korrigerar frekvensgången (och det måste du) med TacT eller BSS.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-09 01:18

Nä Tobias,
kan inte tänka mig att det skulle bli sämre.
Varför skulle det bli det?
Kostsammmare (enligt vissa dyrare) är den enda direkta nackdelen jag kan tänka mig. Förutsatt att man använder bra slutsteg.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-09 02:25

Hej NN :D!
(Trodde du var yngre ;))

Vad kostar den? verkar vara bra med coola spec,
Branthet: 6, 12, 18, 24, 26(?), 48 eller 52dB per oktav!
FilterTyp: Bessel, Butterworth, Li-Ri o WhiseWorks™(?)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-09 09:50

Jag är 42
Ganska ung om jag får säga så :wink:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-09 10:09

Kostsammmare (enligt vissa dyrare) är den enda direkta nackdelen jag kan tänka mig. Förutsatt att man använder bra slutsteg.

En fördel när man använder aktiv delning är att man inte behöver i alla delar välja super bra slutsteg eftersom lasten för varje slutsteg inte blir så komplex. Se bara till att slutsteget i basen är väl tilltaget. T.ex. högdämpfaktor, lågt brus, snabb återhämtning vid överstyrning och att slutsteget förmår att gå ner till DC.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-09 10:34

Japp, dock i detta fall så behöver inte K2 spela DC,
dom e delade vid 80hz ! 8O

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-09 11:17

Harryup skrev:Nä Tobias,
kan inte tänka mig att det skulle bli sämre.
Varför skulle det bli det?

Ett delningsfilters uppgift är mycket mer komplex än att bara dela upp frekvensområde till resp. element. Jag skulle tro att filtret till K2 inte låter sig "överföras" till aktiv delning så där utan vidare. Man kan, förståss, få det att fungera bra. Men det är nog väldigt mycket jobb. Och få det bättre än orginal, det är nog mycket svårt när det gäller högtalare av den här kalibern.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

matson

Inläggav matson » 2004-11-09 11:20

Skall du byta ut dina passiva filter som är konstruerade för just dina element i tillhörande låda mot aktiva "skolboksfilter"?

Baaaaad idea!

(Vill du dela aktivt så får du ju åtminstonde se till att mäta upp dom passiva och konstruera aktiva som gör samma sak)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-09 11:54

Mmm,
att JBL kör med aktiva filter gjorda av BSS är säkert en dålig idé också.
Att man har färdiga kompensationer för olika horn är inte heller bra.
Att elda bort massor med dB i olika passiva filter är helt problemfritt då hornen kanske har 112dB verkningsgrad och bas, mellan, ligger på 92-100dB. Klart att alla typer av kretslösningar har nackdelar förstås även aktiva filter, men, men.
Nja, varför negativa istället för nyfikna?
Och en BSS-366 är nog allt annat än skolboksfilter. Klart att man måste mäta in dessa noggrant oxå, manualen är på mer än 100 sidor och till styrprogrammet ett 40-tal vilket kanske inte säger något om kvalitén men väl möjligheterna att få det rätt.
Så skolboksexemplet kanske mer gäller Sentec.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-09 12:09

Det här är säkert inget problem, jag skulle tveklöst göra samma sak om jag hade ett par K2:or. F.ö. förstörs inte högtalarena om det mot förmodan skulle låta sämre än passivdelning. NN jag vet att du tänker ha dina subbar, alltså är det där med DC slutsteg inte aktuellt för dig. Jag beskriver bara hur jag har gjort med mina JBL:er. Jag kommer också att skaffa (bara) ett par subbar till min rigg. Hoppas bara att mitt hus inte rasar samman. 8O :oops:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-09 12:14

JBL K2 har ju redan aktiva analoga och digitala filter,
de finns att köpa.. Dock inte med digitala ingångar.
Och de är gamla och kostar MULTUM.

Det skall gå smärtfritt att överföra till digitala filter!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-09 12:16

K2´s filter är inte så väldigt komplicerade, JBL kan bygga högtalare
och kompenserar inte bort en dålig konstruktion med stora dyra
filter.. Jag är optimistisk.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-09 12:20

GO for it NN.
Problem är till för att lösas när dom existerar.
Tycker som Nagrania, bara att koppla ur och prova. Det går alltid att koppla in dom passiva igen. Och att justera in filtren optimalt tar tid, men jag kan lova dig att rosa och vitt brus låter iaf mycket bättre än en hel del nyproducerad musik.
:D

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-11-09 12:21

Om JBL använder aktiva filter är de nog skräddarsydda för just den högtalare de ska användas till.
Det krävs i allmänhet en mycket komplex överföringsfunktion för att korrigera tonkurvan för element i en låda.

Även om man löser det problemet (det kan NN göra rimligt bra med sin TacT) så måste man även modifiera slutstegen för att driva elementen för lägsta möjliga distorsion. De flesta högtalarelement har lägre distorsion med passiva filter än de har direktkopplade till förstärkaren. Vissa högtalare har 10-20 ggr lägre distorsion med passiva filer än direktkopplade till en vanlig förstärkare.

Risken är dessutom stor att man förstör diskantelementen om de inte är passivt lågpassfiltrerade.

NN, om du inte är nöjd med dina högtalare tycker jag du ska byta ut dem :wink:
Men vill du experimentera, riskera att ta sönder högtalarna, lägga ut en massa pengar och troligen få sämre ljud på köpet, tycker jag du ska köpa aktiva filter :wink:

PS. Jag har använt ett aktivt filter från BSS till mina hemmabyggda högtalare. Det fungerade mycket bra, även om det brusade lite väl mycket. Det är inget fel på apparaterna. Vet man vad man gör kan man säkert få utmärkt resultat med tex FDS-366T.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-09 12:27

jag är inte det minsta missnöjd.
däremot vet jag att man kan köra dessa aktivt. accuphase har
också ett filter som skall fungera mycket bra.

varför skulle man inte kunna driva elementen direkt med slutsteg?

och horndrivern komemr inte gå sönder, den tål att spelas fullrange
tvåhundra watt utan problem, den har en akustisk avstämmning/delning i form av kaviteten bakom membranet.

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-11-09 12:31

Visst kan man driva elementen direkt med slutsteg, men de kommer troligen låta mer orent än med de passiva filterna.

Vad är det du vill uppnå genom att byta till aktiva filter?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-09 12:32

Ja men varför mer orent? vad baserar du det på?

bra fråga :wink:

Enda grejen jag är lite orolig för är om man inte kör digitala filtret
i full utstyrning är att det skall låta oupplöst.. men kan man ju lösa
detta på olika sätt... :? 8O
Senast redigerad av NNord 2004-11-09 12:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-09 12:35

På en punkt håller jag med Tobias att faktiskt brusar filtren en del.

Fast denna grunka är ju mer en Loudspeaker Management också vilket innebär rumsanpassning etc. Så att få till en kopia på originalfiltret är förmodligen inte ens önskvärt.

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-11-09 12:46

NN,
Det beror på en massa mekanismer, som är omöjligt att gå in på här. Enklast är att tänka sig fallet med strömdrivning istället för spänningsdrivning. (Vanliga slutsteg fungerar som spänningskällor.)

Med strömdrivning påverkas inte strömmen genom talspolen av temperaturförändringar som ger varierande impedans och termisk kompression. Den påverkas heller inte av variationer i elementets induktans som bl a beror på talspolens läge i magnetgapet.
Det finns en massa saker som påverkar högtalarens distorsion.
Genom att driva elementet med rätt impedans kan man sänka distorsionen med tiopotenser och få bättre dynamik.
Senast redigerad av Tobias 2004-11-09 12:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-09 12:47

ja fast brusar gör ju hornen alltid i alla fall
då dom är så höga i känsligheten.

Mina brusar också, om man lägger örat till..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-09 13:50

Tobias skrev:NN,
Det beror på en massa mekanismer, som är omöjligt att gå in på här.

På faktiskt.se är ingenting omöjligt. Vi har haft trådar med hög, teknisk nivå. Vet du något, så skriv gärna det. Vi är många som vill veta och lära oss något vettigt.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-09 14:09

ja jag vill också veta..
jag vet att Morello talat om detta förut, så det ligger antagligen nått i detta resonemang.

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-11-09 23:59

Nej visst, ingenting är omöjligt. :)
Tyvärr har inte jag möjlighet att gå djupt i denna diskussion, dels pga tidsbrist och dels pga att jag själv inte har en fullständig bild av de faktorer som påverkar en högtalares förvrängning. Därför nöjer jag mig för tillfället med att säga att man kan påverka en högtalares termiska beteende och annan distorsion med ett passivt filter. Det har jag observerat och hört i mängder av högtalarelement som jag har mätt och lyssnat på.

Min poäng var alltså att det inte alls är självklart att det blir bättre om man byter ut en högtalares passiva filter mot aktiva. Det är troligare att det blir betydligt sämre, iallafall om man inte är minst lika kunnig som konstuktören av högtalaren.

Är man ute efter välljud tycker jag att det är bättre att välja en högtalare som man är nöjd med i originalutförande. Om man är väldigt duktig på högtalarkonstruktion kanske man kan förbättra en i övrigt god kommersiell högtalare, men är man så kunnig borde man väl i sådant fall kunna göra en ännu bättre högtalare av helt egen konstruktion?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-10 00:25

Tobias skrev:
Min poäng var alltså att det inte alls är självklart att det blir bättre om man byter ut en högtalares passiva filter mot aktiva. Det är troligare att det blir betydligt sämre, iallafall om man inte är minst lika kunnig som konstuktören av högtalaren.

Håller inte riktigt med. Högtalarkonstruktören har inte byggt högtalarna för att verka optimalt i just ditt vardagsrum. Så att ha möjlighet att kunna mäta in dom och justera dom med elektroniska filter och digitala eq'n är inte särskilt omöjligt men krävar förstås teknisk utrustning eftersom det är helt omöjligt att lyssna sig fram till alla inställningar. Skulle snarare säga att det vore svårare att konstruera ett passivt filter ifrån start.
Och det intressanta med alla högtalare är väl att utgångspunkten är bra element. Hur många "bra" högtalare har dåliga element men fantastiskt filter och därför låter bra?
Har en känsla av att det snarare är "bra" element och ett hyggligt filter.
Själv skulle jag aldrig få ihop ett passivt filter som ens lät ok om man har element med så olika verkningsgrad som man har om man bygger med horn och vanliga basreflexer eller slutna lådor i en högtalare.
Men blanda inte ihop analoga aktiva filter där man på sin höjd kan ställa frekvens och kanske branthet med dessa grunkor, för isf förstår jag kritiken.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-10 01:17

Harryup skrev:
Hur många "bra" högtalare har dåliga element men fantastiskt filter och därför låter bra?
Har en känsla av att det snarare är "bra" element och ett hyggligt filter.

Mitt intryck är precis tvärtom. Fina element och ett hyggligt filter blir i bästa fall hyggligt. Ett bra filter kan utnyttja hyggliga element till deras maximum och få dom att spela bra ihop. Slutresultatet "bra filter med hyggliga element" blir bättre. Det är i alla fall min uppfattning, jag kan inte lova att den gäller genrellt, eller ens är korrket!
Ett problem i sammanhanget är också att ett riktigt bra filter är så förbannat svårt att få till. Mycket lättare att bara beställa hem fina element.

Aktiva vs. passiva filter: Ett passivt filter ska ju ordna så att förstärkaren får en hyggligt snäll last att driva. Med slutsteget driketkopplat till element kan det i en del fall bli knepiga laster. Det ställer större krav på slutsteget.

Är man fräck, så kan man kombinera! Passiva länkar ordnar en snäll last till förstärkarna. Ett aktivt filter sköter själva delningen och tonkurvejusteringar etc.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-10 01:29

Hej!
Max_Headroom skrev:Ett problem i sammanhanget är också att ett riktigt bra filter är så förbannat svårt att få till.
Mycket lättare att bara beställa hem fina element

- Är det ett moralfilosofiskt problem kanske!
Måste ändå säga att det är svårt o få bra element o ljuda dåligt medan omöjligt att få dåliga
element o ljuda bra! Är man hyggligt kunnig (A*x 3) så är det essentiella elementen, enligt A*!

Mvh A*

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-10 11:49

Det är mycket skilda åsikter om detta märker jag :?

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-11-10 15:37

Harryup skrev:Håller inte riktigt med. Högtalarkonstruktören har inte byggt högtalarna för att verka optimalt i just ditt vardagsrum. Så att ha möjlighet att kunna mäta in dom och justera dom med elektroniska filter och digitala eq'n är inte särskilt omöjligt men krävar förstås teknisk utrustning eftersom det är helt omöjligt att lyssna sig fram till alla inställningar.

Vilka frekvenser menar du att man ska ändra nivåerna på för att anpassa högtalarna till rummet?

Harryup skrev:Skulle snarare säga att det vore svårare att konstruera ett passivt filter ifrån start.

Visst är det ofta svårare att konstruera ett passivt filter än ett använda ett aktivt. En "vanlig självbyggare" kan säkert få ett mindre dåligt resultat på sina byggen med aktiva filter. Men nu pratar vi ju om ett par högtalare i den högre skolan konstruerade från grunden av folk som arbetar med detta på heltid. De borde ju ha goda möjligheter att göra ett bra passivt delningsfilter.

Edit: citaten
Senast redigerad av Tobias 2004-11-10 16:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-10 15:45

Audiomanikern skrev:Måste ändå säga att det är svårt o få bra element o ljuda dåligt ...

Inga problem. Jag kan enkelt göra ett filter som får vilka element som helst att låta skrutt...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-10 15:47

En fördel med aktiva filter är ju att man väldigt snabbt kan jämföra olika filter om man jämför med passiva sådana.

Vad jag vet säljer JBL i princip inga processorer/delningsfilter i eget namn längre, utan Harman har lagt över tillverkningen av sådana enheter på dBx och BSS, som är två andra företag som gruppen äger.

Varicurven är en trevlig burk, även om Meyer CP-10 antagligen är snäppet bättre.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-11-10 15:50

Hur gör man så att det står vem man citerar?

alltså: "X skrev:" istället för "Citat:"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-10 15:51

Tobias skrev:Hur gör man så att det står vem man citerar?

Man trycker på "citatera-knappen" uppe till höger på inlägget man vill citera
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-11-10 15:58

Rydberg skrev:
Tobias skrev:Hur gör man så att det står vem man citerar?

Man trycker på "citatera-knappen" uppe till höger på inlägget man vill citera

Aha, tror jag jag fattar hur man gör. Tack!

:) skrev:Test :) :)

:D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-10 15:58

:lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-10 16:23

Tobias skrev:
Harryup skrev:Håller inte riktigt med. Högtalarkonstruktören har inte byggt högtalarna för att verka optimalt i just ditt vardagsrum. Så att ha möjlighet att kunna mäta in dom och justera dom med elektroniska filter och digitala eq'n är inte särskilt omöjligt men krävar förstås teknisk utrustning eftersom det är helt omöjligt att lyssna sig fram till alla inställningar.

Vilka frekvenser menar du att man ska ändra nivåerna på för att anpassa högtalarna till rummet?

Harryup skrev:Skulle snarare säga att det vore svårare att konstruera ett passivt filter ifrån start.

Visst är det ofta svårare att konstruera ett passivt filter än ett använda ett aktivt. En "vanlig självbyggare" kan säkert få ett mindre dåligt resultat på sina byggen med aktiva filter. Men nu pratar vi ju om ett par högtalare i den högre skolan konstruerade från grunden av folk som arbetar med detta på heltid. De borde ju ha goda möjligheter att göra ett bra passivt delningsfilter.

Edit: citaten

1. Vid vilka frekvenser?
Vid alla möjliga och omöjliga rumsresonanser. Detta är inte bara ett filter, det är en digital parametrisk eq. mm. också.
Samt att 2" har fallande diskant, om man nu tycker att det låter ok så kan man kompensera ganska mycket för det eftersom elementen i mitt fall tål i det närmaste oändlig effekt i förhållande till ljudtryck.

2. Kan ju kanske vara så att JBL inte föredrar elektroniska filter av den enkla anledningen att högtalarna skulle bli omöjliga att sälja om man skall baka in elektronik för kanske 75" netto i försäljningspriset ifrån fabrik. Då kommer grejorna kosta 10ggr mer till kund i exempelvis Sverige. Tveksamt om aktiva K2 är värda 1 miljon. Priserna är höftningar men realistiska.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-10 16:32

NNord skrev:Det är mycket skilda åsikter om detta märker jag :?

Mmm, och det ifrån alla som har testat. För ni har väl det? Eller var ifrån kommer de negativa omdöme ifrån? Egna erfarenhet av helt andra grejor? Eller?
Att man skall vara tveksam eller ifrågasättande är en sak, men utifrån en specifik apparat uttala sig utifrån kanske erfarenhet av andra är som att säga "testa eller köp inte en Mercedes ML350 eftersom jag vet att Fiat UNO inte är något bra."

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-11-10 20:18

Harryup skrev:1. Vid vilka frekvenser?
Vid alla möjliga och omöjliga rumsresonanser. Detta är inte bara ett filter, det är en digital parametrisk eq. mm. också.
Samt att 2" har fallande diskant, om man nu tycker att det låter ok så kan man kompensera ganska mycket för det eftersom elementen i mitt fall tål i det närmaste oändlig effekt i förhållande till ljudtryck.

Jag håller helt med om att det kan vara en bra idé att dämpa rumsresonanser med en eq. I NNs fall har han ju redan en Tact RCS och kommer inte använda filtret under 80 Hz. Att eq:a resonanser över 80 Hz är mera tveksamt och över några hundra Hz är det helt uteslutet. Men att koppla in en eq till basmoduler har ingenting emot.
En fallande diskant borde rimligtvis redan vara kompenserad för i originalfiltret. Det är ju inga problem att fixa något sådant i passiva filter.

Harryup skrev:2. Kan ju kanske vara så att JBL inte föredrar elektroniska filter av den enkla anledningen att högtalarna skulle bli omöjliga att sälja om man skall baka in elektronik för kanske 75" netto i försäljningspriset ifrån fabrik. Då kommer grejorna kosta 10ggr mer till kund i exempelvis Sverige. Tveksamt om aktiva K2 är värda 1 miljon. Priserna är höftningar men realistiska.

Det låter rätt mycket att det skulle kosta 1 miljon att göra aktiva K2... Hursomhelst, menar du att det skulle bli billigare att köpa passiva K2 och köpa slutsteg och filter "privat" än att köpa aktiva från JBL. I sådant fall, varför?

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-11-10 20:27

Harryup skrev:Mmm, och det ifrån alla som har testat. För ni har väl det? Eller var ifrån kommer de negativa omdöme ifrån? Egna erfarenhet av helt andra grejor? Eller?
Att man skall vara tveksam eller ifrågasättande är en sak, men utifrån en specifik apparat uttala sig utifrån kanske erfarenhet av andra är som att säga "testa eller köp inte en Mercedes ML350 eftersom jag vet att Fiat UNO inte är något bra."

Jag förstår inte din liknelse. Vi diskuterar ju om man ska modifiera en lyxhögtalare och helt ändra dess egenskaper med andra högkvalitativa, men ej anpassade komponenter. Jag har aldrig påstått att BSS-filtret i sig skulle vara dåligt, tvärtom.

Om man nu ska använda liknelser så menar jag att en Mercedes ML350 inte nödvändigtvis blir bättre om man river ut motorn och datorerna och stoppar i en BMW M5 motor och Gripen styrsystem...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-10 22:29

Hej igen!

A*nser ni kraftigt överdriva vad passiva filter egentligen klarar o åstadkomma!
Visst finns möjlighet o Implementera impedanskorrigering & sugkrets men enligt
en del högtalarkonstruktörer (ex MDesign) så är dessa enbart av ondo, ifall man
har bra högtalarelement (vilket man ju vill ha) så då återstå enbart delar av vad
A*ktiva delningsfiltret redan kan görA* tror att inom 10-20 år så komma samtliga
högtalarkonstruktörer att ha inbyggda digitala-korrigeringskretsar & Co i högtalarna!
Eller rättare sagt dem som ej ha detta komma att motsvara dagens LowhterFantaster
förespråkare för inget delningsfilter överhuvudtaget! HA* rätt eller snackA* nattmössA*?
(... som vanligt m.A*.o!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-10 23:47

Audiomanikern:

Max säger: "en del högtalarkonstruktörer (ex MDesign)" säger att
impedanskorrigering & sugkrets är av ondo bara för att dom (högtalarkonstruktörerna, alltså) helt enkelt inte klarar av att göra filtren rätt.

Det kan väl i och för sig inte jag heller, men jag har aldrig utgett mig för att vara högtalarkonstruktör, annat än på lägre amatörnivå.

Det finns dom som lyckas bra med passiva filter, det finns dom(flertalet) som inte får ihop det ordentligt. Många inser nog inte svårigheten och/eller lägger inte ned så mycket jobb som krävs.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-11 00:09

Ni har fel allihop! :P

Man måste ha bra högtalarelement (inte nödvändigtvis dyra eftersom de kan vara riktigt kassa ändå) som är anpassade för ändamålet och ett filter som gör precis det det ska: att samverka med elementen så att högtalaren får den spridning av ljud och dynamiska egenskaper man vill att den ska ha.

Så om man inte vet exakt varför komponenterna sitter där de sitter i filtret så är det ingen idé att ta bort dem och försöka ersätta dem med ett aktivt filter. Det behöver inte bli ett dugg bättre och risken för att det blir sämre är stor.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-11 00:11

Hej!

Därvidlag hållA* med dig! Dock tror fortfarande A*ktivafilter, i synnerhet om man då är 1st glad
A*matör som inte hinner bygga 100-tals olika passiva filter o jämföra med varandra, då kan bil
både billigare (i slut ändan, även) enklare och dessutom ljuda bättre än det passiva filter för om
inte annat kan man ju alltid använda aktivaFiltret för att komma fram till vilket passivtfilter som...
... egentligen ljuda bäst :)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-11 00:25

Även om jag använder en BSS över 80hz kommer jag ju
att använda TacT för korrigeringen, digitala delningsfiltret
kan ju arbeta transparent för TacT.

Först fixa så att BSS låter så bra som möjligt, sedan fixa med TacT !

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-11-11 00:46

NN, Om jag förstått dig rätt menar du alltså att du ska använda BSS som delningsfilter och inte "rumskompensator"?

Om du byter till aktivt filter kommer du i så fall (med stor sannolikhet) få:

1) Högre distorsion och mindre dynamik.

2) Möjlighet att till viss del kontrollera ljudutstrålningen från högtalaren.

Frågor du bör börja med att ställa dig är:
Vad vill jag åstadkomma?
Varför?
Hur ska jag göra det?

Varför funderar du överhuvudtaget på att byta till aktiva filter?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-11 01:07

Hej NN :)!

Om du byter till aktivt filter kommer du i så fall (med stor sannolikhet) o få:

1) Lägre distorsion och mer dynamik.

Frågor du bör ställa till dig själv är:
Vad vill jag åstadkomma? Varför vill jag åstadkomma?
Hur vill jag åstadkomma det? Vem är jag & varför är jag?

Bör du överhuvudtaget lyssna musik? Är dessa frågor konstiga?
Vad vill frågorna åstadkomma? Vem är frågeställaren och varför?

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-11-11 01:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-11 01:08

Tobias skrev:Det låter rätt mycket att det skulle kosta 1 miljon att göra aktiva K2... Hursomhelst, menar du att det skulle bli billigare att köpa passiva K2 och köpa slutsteg och filter "privat" än att köpa aktiva från JBL. I sådant fall, varför?

JBL gör inte filtren själv och förmodligen inte förstärkaren heller, alltså behövs en underleverantör typ BSS och UREI och då kommer man lägga på sin marginal på dessa bitar också. Då dessa grejor inte är direkt billiga så blir det med påslag väldigt mycket pengar direkt. Sedan kommer distributören och butiken att lägga på sina pålägg och så moms på det. Många pengar blir det.
Så skall man matcha högtalarens kvalité i övrigt så kostar det skjortan när grejorna gått hela vägen.

Tobias:
Varför mindre dynamik? Menar du signalbrus förhållande eller transientegenskaper? Mer brus blir det ju, dock blir transientegenskaperna klart snabbare. "Bättre " ljudbild med realistisk storlek på alla instrument och röster blev det också. En mycket större närvarokänsla. Dock kör ju inte jag mina BSS 366T som bara aktivt filter så lite orättvist att jämföra så.

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-11-11 01:14

Hej A* :) !

Om du byter till passivt filter kommer du i så fall (med stor sannolikhet) o få:

3) Alldeles speciellA* högtalare.

Mvh T* (som för en stund var Audimaniker (när han för en kort tid fick låna en S2:a (som är en snabb bil (som är ett fyrhjuligt motorfordon (som är underhållande att köra (i ett viss modifierat skick (trots att allting alltid blir sämre om man modifierar något (om inte modifieraren är Audimaniker (eller duktig på att modifiera bilar)))))))))
Senast redigerad av Tobias 2004-11-11 11:12, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-11 01:15

Tobias skrev:
Jag förstår inte din liknelse. Vi diskuterar ju om man ska modifiera en lyxhögtalare och helt ändra dess egenskaper med andra högkvalitativa, men ej anpassade komponenter. Jag har aldrig påstått att BSS-filtret i sig skulle vara dåligt, tvärtom.

Om man nu ska använda liknelser så menar jag att en Mercedes ML350 inte nödvändigtvis blir bättre om man river ut motorn och datorerna och stoppar i en BMW M5 motor och Gripen styrsystem...

Liknelsen är den att ni som är negativa bara pratar aktivt delningsfilter. BSS kallar grunkan för Electronic crossover & Loudspeaker managment därför att grunkan kan mera.
NN frågade inte om aktiva filter, han frågade om just denna. Det är poängen.
Så jag jämförde en jeep med en liten bil. Går att åka på väg med båda men bara det ena kommer fram över stock och sten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-11 01:27

När man ändå är i modifieringsdebatten. Om nu alla proffs ute hos högtalarfirmorna är så jäkla skickliga och gör perfekta passiva filter som inte går att förbättra.

Varför byter då folk till bättre komponenter i snart sagt varje leverantörs filter? Bättre bypassade kondingar, kopparfoliespolar etc?

Dom går ju inte att förbättra allt blir ju sämre om man rör dom. Eller?
Kan det finnas något som heter ekonomi som spelar in som gör det att företag måste kompromissa i sina designer?

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-11-11 18:14

Harryup skrev:JBL gör inte filtren själv och förmodligen inte förstärkaren heller, alltså behövs en underleverantör typ BSS och UREI och då kommer man lägga på sin marginal på dessa bitar också. Då dessa grejor inte är direkt billiga så blir det med påslag väldigt mycket pengar direkt. Sedan kommer distributören och butiken att lägga på sina pålägg och så moms på det. Många pengar blir det.
Så skall man matcha högtalarens kvalité i övrigt så kostar det skjortan när grejorna gått hela vägen.

JBL lär ju inte handla eventuella filter och slusteg till vanligt konsumentpris, de skulle ju köpa relativt stora kvantiteter direkt från fabrik, precis som jag antar att de gör med andra komponentinköp.

Harryup skrev:Tobias:
Varför mindre dynamik? Menar du signalbrus förhållande eller transientegenskaper? Mer brus blir det ju, dock blir transientegenskaperna klart snabbare. "Bättre " ljudbild med realistisk storlek på alla instrument och röster blev det också. En mycket större närvarokänsla. Dock kör ju inte jag mina BSS 366T som bara aktivt filter så lite orättvist att jämföra så.

Jag menar att högtalarna får högre termisk kompression. Det händer efter slutstegen. Det alltså inte med BSS apparat att göra utan uppstår i högtalarna.
Vad menar du med att transientegenskaperna blir snabbare?
Du pratar om dina högtalare antar jag, vad är det för högtalare?

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-11-11 18:25

Harryup skrev:Liknelsen är den att ni som är negativa bara pratar aktivt delningsfilter. BSS kallar grunkan för Electronic crossover & Loudspeaker managment därför att grunkan kan mera.
NN frågade inte om aktiva filter, han frågade om just denna. Det är poängen.
Så jag jämförde en jeep med en liten bil. Går att åka på väg med båda men bara det ena kommer fram över stock och sten.

Jag kanske har missförstått, men jag trodde att NN skulle använda BSS som filter och Tact som "rumskompensator"?
Visst har apparaten ett mervärde, iom att man kan minska nivåerna vid rumsresonanser. Det kan ju vara mycket positivt.
Jag är bara tveksam till att driva högtalarelementen direkt utan passivt delningsfilter.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-11 18:38

Tobias skrev:
Harryup skrev:JBL gör inte filtren själv och förmodligen inte förstärkaren heller, alltså behövs en underleverantör typ BSS och UREI och då kommer man lägga på sin marginal på dessa bitar också. Då dessa grejor inte är direkt billiga så blir det med påslag väldigt mycket pengar direkt. Sedan kommer distributören och butiken att lägga på sina pålägg och så moms på det. Många pengar blir det.

JBL lär ju inte handla eventuella filter och slusteg till vanligt konsumentpris, de skulle ju köpa relativt stora kvantiteter direkt från fabrik, precis som jag antar att de gör med andra komponentinköp.

Nä, men det skall fraktas hit och dit. Personal utbildas. Lagerkostnader, broschyrer, garantier, reservdelar i många år.
Allt sådant och mer därtill som det står JBL på kommer dom att själva få ansvara för. Även om BSS skulle råka nu vara ett systerföretag just idag, men Harman gruppen kanske säljer dom imorgon. Därför kan inte JBL påräkna mer rabatter och mindre ansvar än vilket annat företag som helst över tiden. Dessutom kanske folk kan tåla ett BSS filter, men vilket slutsteg skall ingå när nu folk tycker så olika?
Knappast Urei i HIFI sammanhang.

Harryup skrev:Tobias:

Jag menar att högtalarna får högre termisk kompression. Det händer efter slutstegen. Det alltså inte med BSS apparat att göra utan uppstår i högtalarna.
Vad menar du med att transientegenskaperna blir snabbare?
Du pratar om dina högtalare antar jag, vad är det för högtalare?

Har avlägsna släktingar till NN's grejor. Dvs Paradigm Servo-subbor, JBL2227 mellan 80-675Hz och däröver JBL2450 2" driver med Tractrixhorn.
Att det kanske finns termiska problem kan ju vara riktigt, men med dessa grejor som har en verkningsgrad på 100dB för 2227 och 112dB för 2450 så kommer det nog inte bli särskilt varmt i hemmiljö.
Problemen är säkert mycket större om man spelar med mer än en och annan Watt. Basarna tål 650W och driverna tål 250W.
Så NN lär ha liknande förhållande.
Och subborna mina har inga extra filter vilket ju normalt är fallet utan bara ett servosystem med en 400W.
Jo, hade enkla passiva filter först, sedan aktiva analoga filter, och därefter 2 olika digitalafilter. Det har hela tiden låtit bättre och bättre vartefter jag har bytt. Bl.a. så definitionen i stereobilden är extrem med dom digitala filtren. Folk tror att jag spelar med centern inkopplad på stereo eftersom allt ligger "still" oavsett ton. Ex ett instrument är realistiskt stort och inte som något "moln" beroende på ton.
Och transientsvaret är bättre då man kan ställa in tidsfördröjning och fas steglöst i filtret.

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-11-11 18:48

Harryup skrev:När man ändå är i modifieringsdebatten. Om nu alla proffs ute hos högtalarfirmorna är så jäkla skickliga och gör perfekta passiva filter som inte går att förbättra.

Varför byter då folk till bättre komponenter i snart sagt varje leverantörs filter? Bättre bypassade kondingar, kopparfoliespolar etc?

Kan det finnas något som heter ekonomi som spelar in som gör det att företag måste kompromissa i sina designer?

Att folk byter komponenter i sina högtalare tycker jag är mycket märkligt. Jag skulle aldrig få för mig att byta ut några komponenter i mina pi60s. Jag vet personer som skickar mail till högtalartillverkare och ber om ritningar på delningfiltret till sina högtalare. De ska nämligen byta ut komponenter i filtret, med de klarar inte av att öppna högtalaren och förstå hur filtret är uppbyggt. 8O 8O
Klarar de inte det, hur ska de då kunna bygga ett bättre filter än det som sitter där från början?? :?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-11 18:55

Tobias skrev:
Harryup skrev:När man ändå är i modifieringsdebatten. Om nu alla proffs ute hos högtalarfirmorna är så jäkla skickliga och gör perfekta passiva filter som inte går att förbättra.

Att folk byter komponenter i sina högtalare tycker jag är mycket märkligt. Jag skulle aldrig få för mig att byta ut några komponenter i mina pi60s. Jag vet personer som skickar mail till högtalartillverkare och ber om ritningar på delningfiltret till sina högtalare. De ska nämligen byta ut komponenter i filtret, med de klarar inte av att öppna högtalaren och förstå hur filtret är uppbyggt. 8O 8O
Klarar de inte det, hur ska de då kunna bygga ett bättre filter än det som sitter där från början?? :?

IÖ är ett undantag eftersom han väl inte har en normal business, utan jobbar med kompromisslöshet som ledstjärna.
Men öppna vad som helst, filtren är skrämmande dåligt ihoplödda och dåliga lytar etc , därför att man bygger med det absolut billigaste som finns i "normala" grejor. I riktigt dyra högtalare finns undantag men då har man istället gjort filtret så komplext att nästan inget vanligt slutsteg kan driva dom.
Törs påstå att man behöver inte byta komponentvärden utan man kan köpa "bättre"komponenter med snävare toleranser så blir dom flesta högtalare bättre. Sen lite bypass kondingar är inte alltid fel heller.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-11 18:58

En tekniker hos AudioPro har rekommenderat en kompis till mig att byta till bättre komponenter med samma värde eftersom det som satt i inte är särskilt bra. Så visst finns det leverantörer som är jordnära och ärliga.

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-11-11 20:14

Harryup skrev:Har avlägsna släktingar till NN's grejor. Dvs Paradigm Servo-subbor, JBL2227 mellan 80-675Hz och däröver JBL2450 2" driver med Tractrixhorn.
Att det kanske finns termiska problem kan ju vara riktigt, men med dessa grejor som har en verkningsgrad på 100dB för 2227 och 112dB för 2450 så kommer det nog inte bli särskilt varmt i hemmiljö.
Problemen är säkert mycket större om man spelar med mer än en och annan Watt. Basarna tål 650W och driverna tål 250W.
Så NN lär ha liknande förhållande.
Och subborna mina har inga extra filter vilket ju normalt är fallet utan bara ett servosystem med en 400W.
Jo, hade enkla passiva filter först, sedan aktiva analoga filter, och därefter 2 olika digitalafilter. Det har hela tiden låtit bättre och bättre vartefter jag har bytt. Bl.a. så definitionen i stereobilden är extrem med dom digitala filtren. Folk tror att jag spelar med centern inkopplad på stereo eftersom allt ligger "still" oavsett ton. Ex ett instrument är realistiskt stort och inte som något "moln" beroende på ton.
Och transientsvaret är bättre då man kan ställa in tidsfördröjning och fas steglöst i filtret.

Har du komponerat högtalarna själv eller är det en färdig konstruktion? Tyvärr kan jag väldigt lite om JBL-element. Har bara nyligen lyssnat lite på en JBL-högtalare som utseendemässigt påminde om en postlåda :wink: De lät väldigt bra!

Det är mycket möjligt att termisk kompression inte är något problem varken för NN eller dig. Jag känner inte till era högtalare i detalj. Jag vill förtydliga att jag bara uttalat mig rent generellt angående passiva vs aktiva filter och några av deras för- och nackdelar. Spelar man normalhögt med era högtalare är nog inte termisk kompression ett problem. Fast jag har fått intrycket av att NN spelar eller åtminstone vill kunna spela vansinnigt högt med låg distorsion. Det krävs ju rätt mycket om huvudhögtalarna ska matcha 16 st 15" basar ljudtrycksmässigt. :)

Kan du höra skillnad om du ställer om tidsfördröjningen mellan elementen utan att ändra ljudutstrålningen från högtalaren? Eller menar du att transientsvaret blir bättre enligt mätinstrumenten?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-11 23:53

Var ju inte särskilt blint testat, men mätningen stöder lyssningsintrycken. Låter lite mindre om dom olika instrumenten i ljudbilden då det stämmer. Mer luft emellan och en gitarr ligger helt still i ljudbilden oavsett ton. Kan vara svårt att höra om man inte vet att inspelningen är sån. En del skivor har fortfarande för "stora" instrument. Mina filter är fortfarande ganska nya för mig så alla möjligheter och lyssningsintryck är inte helt utsorterade.

Antonic

Inläggav Antonic » 2004-11-12 00:12

jag har inte tillräcklig erfarenhet av passiv vs aktivt.

Men nu när mitt Phoenix Gold kit ut til lbilen så har jag bar akvar mina Canotn LE 103
Men funderar på att dela dom aktiva istället.
Borde inte det bli en stor förbättring det är nog inga extrema filter precis.

Eller vad tycker ni?
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-12 00:20

Jag har hitills inte blivit besviken då jag sysslat med aktiva filter.
Och digitala eq:n har jag blivit beroende av.
Det är helt enkelt riktigt roligt att lyssna på musik.

Återgå till Generellt om hifi