AES -ingång, vore ju fint att köra min TacT rakt in i denna..
och sedan dela mina K2 aktivt

http://www.bss.co.uk/includes/product_s ... duct_id=30

Moderator: Redaktörer
Kostsammmare (enligt vissa dyrare) är den enda direkta nackdelen jag kan tänka mig. Förutsatt att man använder bra slutsteg.
Harryup skrev:Nä Tobias,
kan inte tänka mig att det skulle bli sämre.
Varför skulle det bli det?
Kostsammmare (enligt vissa dyrare) är den enda direkta nackdelen jag kan tänka mig. Förutsatt att man använder bra slutsteg.
Tobias skrev:NN,
Det beror på en massa mekanismer, som är omöjligt att gå in på här.
Tobias skrev:
Min poäng var alltså att det inte alls är självklart att det blir bättre om man byter ut en högtalares passiva filter mot aktiva. Det är troligare att det blir betydligt sämre, iallafall om man inte är minst lika kunnig som konstuktören av högtalaren.
Harryup skrev:
Hur många "bra" högtalare har dåliga element men fantastiskt filter och därför låter bra?
Har en känsla av att det snarare är "bra" element och ett hyggligt filter.
Max_Headroom skrev:Ett problem i sammanhanget är också att ett riktigt bra filter är så förbannat svårt att få till.
Mycket lättare att bara beställa hem fina element
Harryup skrev:Håller inte riktigt med. Högtalarkonstruktören har inte byggt högtalarna för att verka optimalt i just ditt vardagsrum. Så att ha möjlighet att kunna mäta in dom och justera dom med elektroniska filter och digitala eq'n är inte särskilt omöjligt men krävar förstås teknisk utrustning eftersom det är helt omöjligt att lyssna sig fram till alla inställningar.
Harryup skrev:Skulle snarare säga att det vore svårare att konstruera ett passivt filter ifrån start.
Audiomanikern skrev:Måste ändå säga att det är svårt o få bra element o ljuda dåligt ...
Tobias skrev:Harryup skrev:Håller inte riktigt med. Högtalarkonstruktören har inte byggt högtalarna för att verka optimalt i just ditt vardagsrum. Så att ha möjlighet att kunna mäta in dom och justera dom med elektroniska filter och digitala eq'n är inte särskilt omöjligt men krävar förstås teknisk utrustning eftersom det är helt omöjligt att lyssna sig fram till alla inställningar.
Vilka frekvenser menar du att man ska ändra nivåerna på för att anpassa högtalarna till rummet?Harryup skrev:Skulle snarare säga att det vore svårare att konstruera ett passivt filter ifrån start.
Visst är det ofta svårare att konstruera ett passivt filter än ett använda ett aktivt. En "vanlig självbyggare" kan säkert få ett mindre dåligt resultat på sina byggen med aktiva filter. Men nu pratar vi ju om ett par högtalare i den högre skolan konstruerade från grunden av folk som arbetar med detta på heltid. De borde ju ha goda möjligheter att göra ett bra passivt delningsfilter.
Edit: citaten
NNord skrev:Det är mycket skilda åsikter om detta märker jag
Harryup skrev:1. Vid vilka frekvenser?
Vid alla möjliga och omöjliga rumsresonanser. Detta är inte bara ett filter, det är en digital parametrisk eq. mm. också.
Samt att 2" har fallande diskant, om man nu tycker att det låter ok så kan man kompensera ganska mycket för det eftersom elementen i mitt fall tål i det närmaste oändlig effekt i förhållande till ljudtryck.
Harryup skrev:2. Kan ju kanske vara så att JBL inte föredrar elektroniska filter av den enkla anledningen att högtalarna skulle bli omöjliga att sälja om man skall baka in elektronik för kanske 75" netto i försäljningspriset ifrån fabrik. Då kommer grejorna kosta 10ggr mer till kund i exempelvis Sverige. Tveksamt om aktiva K2 är värda 1 miljon. Priserna är höftningar men realistiska.
Harryup skrev:Mmm, och det ifrån alla som har testat. För ni har väl det? Eller var ifrån kommer de negativa omdöme ifrån? Egna erfarenhet av helt andra grejor? Eller?
Att man skall vara tveksam eller ifrågasättande är en sak, men utifrån en specifik apparat uttala sig utifrån kanske erfarenhet av andra är som att säga "testa eller köp inte en Mercedes ML350 eftersom jag vet att Fiat UNO inte är något bra."
Tobias skrev:Det låter rätt mycket att det skulle kosta 1 miljon att göra aktiva K2... Hursomhelst, menar du att det skulle bli billigare att köpa passiva K2 och köpa slutsteg och filter "privat" än att köpa aktiva från JBL. I sådant fall, varför?
Tobias skrev:
Jag förstår inte din liknelse. Vi diskuterar ju om man ska modifiera en lyxhögtalare och helt ändra dess egenskaper med andra högkvalitativa, men ej anpassade komponenter. Jag har aldrig påstått att BSS-filtret i sig skulle vara dåligt, tvärtom.
Om man nu ska använda liknelser så menar jag att en Mercedes ML350 inte nödvändigtvis blir bättre om man river ut motorn och datorerna och stoppar i en BMW M5 motor och Gripen styrsystem...
Harryup skrev:JBL gör inte filtren själv och förmodligen inte förstärkaren heller, alltså behövs en underleverantör typ BSS och UREI och då kommer man lägga på sin marginal på dessa bitar också. Då dessa grejor inte är direkt billiga så blir det med påslag väldigt mycket pengar direkt. Sedan kommer distributören och butiken att lägga på sina pålägg och så moms på det. Många pengar blir det.
Så skall man matcha högtalarens kvalité i övrigt så kostar det skjortan när grejorna gått hela vägen.
Harryup skrev:Tobias:
Varför mindre dynamik? Menar du signalbrus förhållande eller transientegenskaper? Mer brus blir det ju, dock blir transientegenskaperna klart snabbare. "Bättre " ljudbild med realistisk storlek på alla instrument och röster blev det också. En mycket större närvarokänsla. Dock kör ju inte jag mina BSS 366T som bara aktivt filter så lite orättvist att jämföra så.
Harryup skrev:Liknelsen är den att ni som är negativa bara pratar aktivt delningsfilter. BSS kallar grunkan för Electronic crossover & Loudspeaker managment därför att grunkan kan mera.
NN frågade inte om aktiva filter, han frågade om just denna. Det är poängen.
Så jag jämförde en jeep med en liten bil. Går att åka på väg med båda men bara det ena kommer fram över stock och sten.
Tobias skrev:Harryup skrev:JBL gör inte filtren själv och förmodligen inte förstärkaren heller, alltså behövs en underleverantör typ BSS och UREI och då kommer man lägga på sin marginal på dessa bitar också. Då dessa grejor inte är direkt billiga så blir det med påslag väldigt mycket pengar direkt. Sedan kommer distributören och butiken att lägga på sina pålägg och så moms på det. Många pengar blir det.
Så skall man matcha högtalarens kvalité i övrigt så kostar det skjortan när grejorna gått hela vägen.
JBL lär ju inte handla eventuella filter och slusteg till vanligt konsumentpris, de skulle ju köpa relativt stora kvantiteter direkt från fabrik, precis som jag antar att de gör med andra komponentinköp.
Nä, men det skall fraktas hit och dit. Personal utbildas. Lagerkostnader, broschyrer, garantier, reservdelar i många år.
Allt sådant och mer därtill som det står JBL på kommer dom att själva få ansvara för. Även om BSS skulle råka nu vara ett systerföretag just idag, men Harman gruppen kanske säljer dom imorgon. Därför kan inte JBL påräkna mer rabatter och mindre ansvar än vilket annat företag som helst över tiden. Dessutom kanske folk kan tåla ett BSS filter, men vilket slutsteg skall ingå när nu folk tycker så olika?
Knappast Urei i HIFI sammanhang.Harryup skrev:Tobias:
Varför mindre dynamik? Menar du signalbrus förhållande eller transientegenskaper? Mer brus blir det ju, dock blir transientegenskaperna klart snabbare. "Bättre " ljudbild med realistisk storlek på alla instrument och röster blev det också. En mycket större närvarokänsla. Dock kör ju inte jag mina BSS 366T som bara aktivt filter så lite orättvist att jämföra så.
Jag menar att högtalarna får högre termisk kompression. Det händer efter slutstegen. Det alltså inte med BSS apparat att göra utan uppstår i högtalarna.
Vad menar du med att transientegenskaperna blir snabbare?
Du pratar om dina högtalare antar jag, vad är det för högtalare?
Harryup skrev:När man ändå är i modifieringsdebatten. Om nu alla proffs ute hos högtalarfirmorna är så jäkla skickliga och gör perfekta passiva filter som inte går att förbättra.
Varför byter då folk till bättre komponenter i snart sagt varje leverantörs filter? Bättre bypassade kondingar, kopparfoliespolar etc?
Dom går ju inte att förbättra allt blir ju sämre om man rör dom. Eller?
Kan det finnas något som heter ekonomi som spelar in som gör det att företag måste kompromissa i sina designer?
Tobias skrev:Harryup skrev:När man ändå är i modifieringsdebatten. Om nu alla proffs ute hos högtalarfirmorna är så jäkla skickliga och gör perfekta passiva filter som inte går att förbättra.
Varför byter då folk till bättre komponenter i snart sagt varje leverantörs filter? Bättre bypassade kondingar, kopparfoliespolar etc?
Dom går ju inte att förbättra allt blir ju sämre om man rör dom. Eller?
Kan det finnas något som heter ekonomi som spelar in som gör det att företag måste kompromissa i sina designer?
Att folk byter komponenter i sina högtalare tycker jag är mycket märkligt. Jag skulle aldrig få för mig att byta ut några komponenter i mina pi60s. Jag vet personer som skickar mail till högtalartillverkare och ber om ritningar på delningfiltret till sina högtalare. De ska nämligen byta ut komponenter i filtret, med de klarar inte av att öppna högtalaren och förstå hur filtret är uppbyggt.![]()
Klarar de inte det, hur ska de då kunna bygga ett bättre filter än det som sitter där från början??
Harryup skrev:Har avlägsna släktingar till NN's grejor. Dvs Paradigm Servo-subbor, JBL2227 mellan 80-675Hz och däröver JBL2450 2" driver med Tractrixhorn.
Att det kanske finns termiska problem kan ju vara riktigt, men med dessa grejor som har en verkningsgrad på 100dB för 2227 och 112dB för 2450 så kommer det nog inte bli särskilt varmt i hemmiljö.
Problemen är säkert mycket större om man spelar med mer än en och annan Watt. Basarna tål 650W och driverna tål 250W.
Så NN lär ha liknande förhållande.
Och subborna mina har inga extra filter vilket ju normalt är fallet utan bara ett servosystem med en 400W.
Jo, hade enkla passiva filter först, sedan aktiva analoga filter, och därefter 2 olika digitalafilter. Det har hela tiden låtit bättre och bättre vartefter jag har bytt. Bl.a. så definitionen i stereobilden är extrem med dom digitala filtren. Folk tror att jag spelar med centern inkopplad på stereo eftersom allt ligger "still" oavsett ton. Ex ett instrument är realistiskt stort och inte som något "moln" beroende på ton.
Och transientsvaret är bättre då man kan ställa in tidsfördröjning och fas steglöst i filtret.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 33 gäster