Man kan väl klassa det som ett av standardtweaken, eftersom det handlar om att byta till andra säkringar till QR-elementen på Magneplanarerna.
Jag är normalt sett skeptisk samt hyfsat ointresserad av denna typ av åtgärder, men blev nu lite nyfiken efter att ha läst en tråd om elementsäkringar på ett annat forum.
Naturligtvis rena vansinnet att prissätta ett par små säkringar så högt. Det vill jag betona med emfas.
Men, beloppet är samtidigt inte större än att man kan kosta på sej att stilla sin nyfikenhet. Detta trots att nyfikenheten är inlindad i ett tjockt omslag av skepsis.
Jag har aldrig spelat så högt att säkringarna brunnit av. Och då har jag ändå spelat så att stärkarna "skorrat". (2x30W single end.)
Detta borde ju innebära att jag kan ersätta säkringarna med en bygel eller en bit sladd, vilket rimligtvis borde ge ännu mer ograverad signal än den dyra säkringen.
Men, eftersom jag nu läst om positiva förändringar med just denna "propp" så är det just den som skall "undersökas".
QR-elementet arbetar från c:a 500Hz till en bra bit ovan 20kHz, så det är en stor del av musiken som pressas genom säkringstråden.
Förmodligen stör min grundskepsis upplevelsen av förändringen, det kan ju vara bra att ha med i omdömet.
Befinner mej just nu i "hifi-delen" av landet (Göteborg verkar mer entusiastiskt och hifi-butikstätt än Sthlm) därför kan jag än så länge bara meddela att jag tycker "propparna" ser trevliga ut.