Moderator: Redaktörer
Nune skrev:Fick detta kastat i ansiktet på mig idag under svenska lektionen. Är inte allt ljud toner?
Naqref skrev:Ljud behöver inte vara toner. Ex brus som är stokastiskt (slumpmässiga) ljud. Toner är kontinuerliga ljud med en enda frekvens. Musik behöver inte heller vara toner. Jmf http://en.wikipedia.org/wiki/4%E2%80%B233%E2%80%B3
Naqref skrev:Ljud behöver inte vara toner. Ex brus som är stokastiskt (slumpmässiga) ljud. Toner är kontinuerliga ljud med en enda frekvens. Musik behöver inte heller vara toner. Jmf http://en.wikipedia.org/wiki/4%E2%80%B233%E2%80%B3
petersteindl skrev:Naqref skrev:Ljud behöver inte vara toner. Ex brus som är stokastiskt (slumpmässiga) ljud. Toner är kontinuerliga ljud med en enda frekvens. Musik behöver inte heller vara toner. Jmf http://en.wikipedia.org/wiki/4%E2%80%B233%E2%80%B3
Nu blir jag lite konfunderad. jag har lärt mig att en ton är en tonhöjd och som sådan kan det utgöras av en och endast en frekvens eller vara sammansatt av grundton + dess övertoner som den mänskliga hörseln hör som en ton med en viss tonhöjd.
MvH
Peter
phloam skrev:Men musik är väl ljudkonstLjud som framför ett budskap är musik. Sen om det är "skrapa burk" (som en DJ sa om en viss typ av techno en gång
) eller filharmoni är ju egentligen egalt.
En lastbil som startar är bara ljud, utan buskap. Men ljudet kan lätt användas för att framföra något, om det finns en ljudkonstnär (i.e. musiker) som styr skeendet.
Det är lite fascinerande, att alla ljud kan användas för musik. Som om alla ljud delvis hade ett inneboende budskap, beroende på dess karaktär.
Kronkan skrev:Intressant fråga. Min spontana och kanske något oskolade reaktion är att John Cages stycker 4:33 är ljudkonst och inte musik.
Nattlorden skrev:Kronkan skrev:Intressant fråga. Min spontana och kanske något oskolade reaktion är att John Cages stycker 4:33 är ljudkonst och inte musik.
Enligt min gamle musiklärare så var definitionen på musik att den kunde nedtecknas för senare framförande - och det uppfyller 4:33.
Kronkan skrev:Nattlorden skrev:Kronkan skrev:Intressant fråga. Min spontana och kanske något oskolade reaktion är att John Cages stycker 4:33 är ljudkonst och inte musik.
Enligt min gamle musiklärare så var definitionen på musik att den kunde nedtecknas för senare framförande - och det uppfyller 4:33.
Låter ju som en klyftig kommentar. Uppenbart är det ju nedtecknat. Men det finns inga noter. Detta är nog de enda musikaliska verk som jag skulle klara av att framföra. Klockan kan jag ju!
Min första kommentar var egentligen bara en association. Men i svenska Wikepedia nämns John Cages bland annat som ljudkonstnär. Så helt ute och cyklade var jag inte.
Men har, närmast av en slump, en enda skiva med ljudkonst. Men kommer att skaffa mig en avdelning/fil benämnd - Ljudkonst. Så hoppas att denna del av samlingen skall växa något.
Tyvärr klarar jag ännu inte ut att lägga in bilder på detta Forum. Tar gärna fotografier. Bilder gör ju ett forum ännu mera spännande.
petersteindl skrev:Konst är den skapande verksamhet som syftar till emotionella eller expressiva uttryck, eller resultatet av en sådan verksamhet.
Begreppet "konst" har haft olika betydelser under olika epoker. Tolkningen och användningen av begreppet skiftar heller inte bara över tid, utan även mellan individer och kulturer.
I antikens Grekland stod konstbegreppet för praktiskt kunnande och detta var satt i kontrast till teoretiska kunskaper.
Man skilde också på sådana aktiviteter som resulterade i verkliga ting och sådana som producerade bilder av ting. Ända fram till 1700-talet kallades sådant avbildande för just konst.
Under 1700-talet fick konstbegreppet gradvis en ny innebörd. Nu omtalades även själva konstobjekten som konst, inte bara kunnandet d v s ett konstverk kallades för konst.
1900-talets postmodernism förkastade idén om att konsten skulle ha ett egenvärde eller "inre kärna och mening". Detta har förändrat synen på konstens "äkthet" och frågan om "god" och "dålig" konst.
Konst skulle kunna vara det skapande eller den verksamhet som syftar till att framkalla särskilda sinnesintryck hos människor som ger upphov till känslomässig eller tankemässig inlevelse.
Ordet ”konst” kommer från forngermanskans ”kunst” som betyder kunnande.
Detta var lite blandat från Wiki.
Själv tycker jag att sinnesuttryck och sinnesintryck är det väsentliga i sammanhanget och även ordet ”syfta” vilket innebär att det finns en mening och således en tanke bakom. Därmed utesluter jag random d v s det slumpmässiga ur begreppet eller fenomenet konst. Men om någon bestämmer sig för att med slumpens hjälp skapa ett konstverk så finns det i grund och botten en tanke som utlösande faktor och då kan man debattera om det bör betraktas som helt slumpmässigt eller ej. Sedan finns det kanske ytterligare en separat drivkraft som möjligtvis kan betraktas som ett slags mellanting mellan slump och tanke, nämligen sann evolution.
Kan konsten i sig bestämma över människan vad människan skall göra i nästa steg på konstverket utan att människan är inkopplad i beslutsprocessen, d v s helt utan människans tanke och helt utan människans känslor? I så fall existerar evolutionistisk eller kanske man kan säga organisk konst och då är konsten i sig själv även konstnären över sig själv och människan en bifigur.
Eftersom musik är konstform så gäller detta resonemang även inom musiken...
MvH
Peter
phloam skrev:Kan man ändra pitch på ljudet från ett paket makaroner? Jo det kan man väl
Tack Peter, det var typ så jag menade![]()
Nattlorden skrev:Klassisk musik utan toner:
http://www.youtube.com/watch?v=hUJagb7hL0E
Strauss skrev:Nattlorden skrev:Klassisk musik utan toner:
http://www.youtube.com/watch?v=hUJagb7hL0E
Människosläktet förtjänas verkligen att utplånas...
Det var bland det mest idiotiska jag någonsin sett.
Strauss skrev:Nattlorden skrev:Klassisk musik utan toner:
http://www.youtube.com/watch?v=hUJagb7hL0E
Människosläktet förtjänas verkligen att utplånas...
Det var bland det mest idiotiska jag någonsin sett.
Nune skrev:Har alla toner en frekvens? Eller är alla frekvenser någon ton?
Nune skrev:Och man kan inte skapa frekvenslöst ljud??
Nattlorden skrev:Nune skrev:Och man kan inte skapa frekvenslöst ljud??
Nej. Ljud är svängningar i luft och så fort du har en svängning kan du betrakta denna som en eller flera frekvenser.
Däremot kan du ha sådana frekvenser på svängningarna att du inte uppfattar det som ljud.
musikmusi´k, kulturyttring som kan definieras (dock inte heltäckande) som organiserat ljud, vare sig detta alstras av t.ex. en röst eller genom elektroakustisk teknik. Ordet sammanhänger med den grekiska antikens mousikē´ 'musernas konst'. Givetvis skiftar musikens karaktär genom etniska, geografiska och kronologiska skillnader. Ordet tonkonst används ofta synonymt med musik, men all musik innehåller inte toner.
Nune skrev:Då är det fel för är alla frekvenser är någon ton och det inte går att skapa frekvenslöst ljud så borde all musik vara toner. Det finns alltså ingen tonlös musik som de skriver.
Nattlorden skrev:Nune skrev:Då är det fel för är alla frekvenser är någon ton och det inte går att skapa frekvenslöst ljud så borde all musik vara toner. Det finns alltså ingen tonlös musik som de skriver.
De åsyftar alldeles säkert toner i den musikaliska skalan, dvs not-toner.
Nune skrev:Hmm
Har alla toner en frekvens? Eller är alla frekvenser någon ton? Man läser många som skriver kör en 40 Hz ton kör en 100 Hz ton osv.
petersteindl skrev:Wow, Nattlorden, vilken jättefin avatar
![]()
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Wow, Nattlorden, vilken jättefin avatar
![]()
Tack Peter. Det går säkert att gissa sig till bemärkelsen av klädseln.
petersteindl skrev:Va, har du fyllt 60
![]()
![]()
Svante skrev:Kan musik sakna toner? Nu ska jag väl inte påstå att jag har skapat musik, men liiite musikaliska kvaliteter har väl ändå det här exemplet:
http://user.faktiskt.io/svante/swingnoise.wav
petersteindl skrev:Svante skrev:Kan musik sakna toner? Nu ska jag väl inte påstå att jag har skapat musik, men liiite musikaliska kvaliteter har väl ändå det här exemplet:
http://user.faktiskt.io/svante/swingnoise.wav
Jo, denna musikaliska kvalitet kallas rytm. Rytm är en av flera delar som ingår i musik. I rytm ingår tempo, takt och artikulation.
Andra delar av musik är tonhöjd som bestämmer melodi och harmoni.
Sedan ingår dynamik som innebär ljudstyrka som anges i olika styrkegradsbeteckningar, t.ex. p (piano) = svagt eller f (forte) = starkt. Sedan kan dessa kombineras. Detta anges normalt i partituret.
Styrkeskalan ser ut så här:
ppp (piano pianissimo) - så svagt som möjligt
pp (pianissimo) - mycket svagt
p (piano) - svagt
mp (mezzopiano) - medelsvagt
mf (mezzoforte) - medelstarkt
f (forte) - starkt
ff (fortissimo) - mycket starkt
fff (forte fortissimo) - så starkt som möjligt (benämns även tutta forza av vissa kompositörer)
fp (fortepiano) - först starkt, därefter omdelbart svagt
sf (sforzando, sforzato) - mycket stark betoning av enskild ton eller enskilt ackord
Sedan ingår andra parametrar varav timbre är en och textur en annan.
Timbre bör vara känt på forum som rör hifi. Timbre betyder klang eller klangfärg som är den specifika karaktären hos en ton som t.ex. alstras av ett musikinstrument eller hos en människoröst som utgörs av sammansättningen av de olika medklingande övertonerna.
Klangfärgen påverkas framförallt av antalet, styrkan och frekvensen av de övertoner som tillsammans med grundtonen bildar klangen, men även av till exempel tonansatsen och formanterna. Ju högre och starkare deltoner, desto skarpare klangfärg. Det finns en standarddefinition enligt ASA (American Standards Association)
Timbre är det attribut hos den upplevda perceptionen där en lyssnare kan bedöma att två ljud med samma ljudstyrka och samma tonhöjd ändå låter olika. En anteckning till denna definition tillägger att klangfärg främst beror på stimulis spektrum, men även på dess vågform, ljudtryck, frekvensdistribution i spektrumet samt hos de temporala egenskaperna i stimuli.
Textur är på det sätt som melodi, rhytm och harmoni kombineras i kompositionen.
MvH
Peter
paa skrev: ...Jo, men jämför med mat som kan bestå av alla tänkbara ätbara ämnen, men det är sällan man blandar i allt på samma gång.
Vad Svante visade var att det går att göra musik som inte innehåller alla tänkbara komponenter, men som ändå kan betecknas som musik. Speciellt då av moderna elektroniska tonsättare.
Nattlorden skrev:Nune skrev:Och man kan inte skapa frekvenslöst ljud??
Nej. Ljud är svängningar i luft och så fort du har en svängning kan du betrakta denna som en eller flera frekvenser.
Däremot kan du ha sådana frekvenser på svängningarna att du inte uppfattar det som ljud.
Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Även om du inte väljer att betrakta den som summan av frekvenser, så är den i alla fall en halv period med en viss varaktighet vilket ger vad det rör sig om för frekvens.
Svante skrev:En impuls har ingen varaktighet.
Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Även om du inte väljer att betrakta den som summan av frekvenser, så är den i alla fall en halv period med en viss varaktighet vilket ger vad det rör sig om för frekvens.
En impuls har ingen varaktighet.
Nattlorden skrev:Svante skrev:En impuls har ingen varaktighet.
Har den ingen varaktighet har den aldrig existerat. Den må vara snudd på oändligt kortvarig, men är varaktigheten noll är det ingen impuls (utanför den rent teoretiska världen).
JohanM skrev:Räcker en period för att avkoda en sinuston (mänskligt respektive fysiskt)
Almen skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Även om du inte väljer att betrakta den som summan av frekvenser, så är den i alla fall en halv period med en viss varaktighet vilket ger vad det rör sig om för frekvens.
En impuls har ingen varaktighet.
En bandbreddsbegränsad impuls, då?
Richard skrev:Ett begrepp som hörts förr är att " musik är ordnade ljud" - ju bättre ordning, dessto bättre anläggning.
Jag tror personligen att det är väldigt svårt att definiera musik.
Modern konstmusik innehåller ibland varken tonalitet, rytm eller form.
Inte heller våran västerländska tonskala är allenarådande...
Musik är alltså ljud.
Martin skrev:Om musik aldrig enbart är ett konstant tryck utan består av tryckvariationer så kan man alltid dela upp vågformen i komponenter av sinustoner. Ibland blir en del av frekvenserna extremt låga, men de bli aldrig så låga att de inte får plats i det tidsperspektiv man måste begränsa sig inom för att kunna lägga en sådan definition.
Så enligt den definitionen innehåller musik alltid toner.
Svante skrev:Almen skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Även om du inte väljer att betrakta den som summan av frekvenser, så är den i alla fall en halv period med en viss varaktighet vilket ger vad det rör sig om för frekvens.
En impuls har ingen varaktighet.
En bandbreddsbegränsad impuls, då?
Ja...? Fyra perioder av en sinus har också en varaktighet, och den har dessutom en frekvens.
Almen skrev:Svante skrev:Almen skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Även om du inte väljer att betrakta den som summan av frekvenser, så är den i alla fall en halv period med en viss varaktighet vilket ger vad det rör sig om för frekvens.
En impuls har ingen varaktighet.
En bandbreddsbegränsad impuls, då?
Ja...? Fyra perioder av en sinus har också en varaktighet, och den har dessutom en frekvens.
Jag tänkte mer typ en sinc-sak (kan man inte se det som en banbreddslimiterad impuls?). Den innehåller (väl?) ett oändligt antal svängningar av en definierad frekvens och en viss envelop på amplituden.
Om man ändrar envelopen till att ha mycket lägre derivata så får man en ton med varierande amplitud (den sväller och avtar). Hur långsam envelop måste det vara för att det skall anses innehålla en frekvens?
paa skrev:Ingen som kan svara på min fråga från förra sidan?paa skrev:Steget exciterar ju allehanda resonanser och frågan är om det bara är sådana man hör, eller om steget själv kan höras, helt isolerat?
Naqref skrev:Almen skrev:Svante skrev:Almen skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Även om du inte väljer att betrakta den som summan av frekvenser, så är den i alla fall en halv period med en viss varaktighet vilket ger vad det rör sig om för frekvens.
En impuls har ingen varaktighet.
En bandbreddsbegränsad impuls, då?
Ja...? Fyra perioder av en sinus har också en varaktighet, och den har dessutom en frekvens.
Jag tänkte mer typ en sinc-sak (kan man inte se det som en banbreddslimiterad impuls?). Den innehåller (väl?) ett oändligt antal svängningar av en definierad frekvens och en viss envelop på amplituden.
Om man ändrar envelopen till att ha mycket lägre derivata så får man en ton med varierande amplitud (den sväller och avtar). Hur långsam envelop måste det vara för att det skall anses innehålla en frekvens?
Om det bara ska vara en frekvens så måste envelopen vara oändligt långsam.
Naqref skrev:Almen skrev:Svante skrev:Almen skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Även om du inte väljer att betrakta den som summan av frekvenser, så är den i alla fall en halv period med en viss varaktighet vilket ger vad det rör sig om för frekvens.
En impuls har ingen varaktighet.
En bandbreddsbegränsad impuls, då?
Ja...? Fyra perioder av en sinus har också en varaktighet, och den har dessutom en frekvens.
Jag tänkte mer typ en sinc-sak (kan man inte se det som en banbreddslimiterad impuls?). Den innehåller (väl?) ett oändligt antal svängningar av en definierad frekvens och en viss envelop på amplituden.
Om man ändrar envelopen till att ha mycket lägre derivata så får man en ton med varierande amplitud (den sväller och avtar). Hur långsam envelop måste det vara för att det skall anses innehålla en frekvens?
Om det bara ska vara en frekvens så måste envelopen vara oändligt långsam.
paa skrev:Ingen som kan svara på min fråga från förra sidan?paa skrev:Steget exciterar ju allehanda resonanser och frågan är om det bara är sådana man hör, eller om steget själv kan höras, helt isolerat?
Svante skrev:Almen skrev:Svante skrev:Almen skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Även om du inte väljer att betrakta den som summan av frekvenser, så är den i alla fall en halv period med en viss varaktighet vilket ger vad det rör sig om för frekvens.
En impuls har ingen varaktighet.
En bandbreddsbegränsad impuls, då?
Ja...? Fyra perioder av en sinus har också en varaktighet, och den har dessutom en frekvens.
Jag tänkte mer typ en sinc-sak (kan man inte se det som en banbreddslimiterad impuls?). Den innehåller (väl?) ett oändligt antal svängningar av en definierad frekvens och en viss envelop på amplituden.
Om man ändrar envelopen till att ha mycket lägre derivata så får man en ton med varierande amplitud (den sväller och avtar). Hur långsam envelop måste det vara för att det skall anses innehålla en frekvens?
Almen: Ja det är ett exempel på en signal som har en frekvens; nollgenomgångarna upprepar sig med en viss frekvens. Det är klart att det finns signaler som har en frekvens, men nu letade vi efter signaler utan frekvens.
Svante skrev:Naqref skrev:Almen skrev:Svante skrev:Almen skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Även om du inte väljer att betrakta den som summan av frekvenser, så är den i alla fall en halv period med en viss varaktighet vilket ger vad det rör sig om för frekvens.
En impuls har ingen varaktighet.
En bandbreddsbegränsad impuls, då?
Ja...? Fyra perioder av en sinus har också en varaktighet, och den har dessutom en frekvens.
Jag tänkte mer typ en sinc-sak (kan man inte se det som en banbreddslimiterad impuls?). Den innehåller (väl?) ett oändligt antal svängningar av en definierad frekvens och en viss envelop på amplituden.
Om man ändrar envelopen till att ha mycket lägre derivata så får man en ton med varierande amplitud (den sväller och avtar). Hur långsam envelop måste det vara för att det skall anses innehålla en frekvens?
Om det bara ska vara en frekvens så måste envelopen vara oändligt långsam.
Almen: Ja det är ett exempel på en signal som har en frekvens; nollgenomgångarna upprepar sig med en viss frekvens. Det är klart att det finns signaler som har en frekvens, men nu letade vi efter signaler utan frekvens.
Naqref; nu är du fast i Fouriertransformen, men frekvens betyder ju bara oftighet, och man kan mycket väl räkna nollgenomgångar och kalla dess oftighet för frekvens.
Ravel skrev:Bolero är ett orkesterstycke utan musik. Det finns inga kontraster och praktiskt taget inget innovativt utom planen och på dess utförandesätt.
paa skrev:Är det så enkelt att upphovsmannen har ensamrätt till att klassificera sitt verk?
Brottslingen hävdar att det inte är ett brott?
Konstfackstudenten hävdar att det är konst?
paa skrev: Är det så enkelt att upphovsmannen har ensamrätt till att klassificera sitt verk?
Brottslingen hävdar att det inte är ett brott?
Konstfackstudenten hävdar att det är konst?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster