Moderator: Redaktörer
patjoh skrev:Såg tråden med Dynaudio DVD låsts, och det var kanske lika bra:) Men jag tänkte lyfta mitt argument där att Subben hörde saker som ingen annan hör, och att det känns som irrelevanta påhopp på olika tillverkare, detta med att han hör dem dista kraftigt. Detta kan väl gälla generellt också att alla (inkl mina pi60) högtalare har dist, men när är det mer än någon annan, och är det ett hörbart problem?
Subben brukar gå hit för hitta mätvärden (han refererade till Dynaudio C4 tex): http://www.soundstageav.com/avreviews_speakers.html
Tittar man på Dynaudio C4 så skriver de i själva testet rätt bra saker om hur de tycker den låter, och ingenstans hittar man någon kommentar om att distorsion skulle ge färgningar eller störningar el dyl: http://www.soundstage.com/revequip/dyna ... nce_c4.htm
Så till mätningarna, där de börjar med att skriva: "PLEASE NOTE: Our standard is to provide the THD+N measurement at 90dB with a measuring distance of 2 meters (within the anechoic chamber). Since this speaker produced very low distortion levels under those conditions, we have added a second measurement performed at 95dB to give an indication of performance under higher-output conditions."
Låter som de tycker den distar rätt lite eller?
Här är mätningarna: http://www.soundstagemagazine.com/measu ... idence_c4/
Det finns en hel del andra mätningar också, men jag tog den dyraste och mest erkända jag såg där för mätningar i jämförelse: http://www.soundstagenetwork.com/measur ... attpuppy8/ (tyvärr hade inte B&W 801 och 802D mätningar)
Watt har också det förbehållet att den distar väldigt lite, så de tar en till mätning (som C4)
Så detta är som jag uppfattar det, och därför gick jag i mothugg mot Subben när det gällde han hör dem dista. Som jag skrev i låsta tråden, har inte läst eller hört någon annan som har den åsikten.
Att notera finns Guru QM10 där också, med test och mätningar! Och de ser ut att mäta fint tycker jag.
zapanasta skrev:Dist för mig är när ett par högtalare börjar låta ansträngt på höga volymer, disten folk pratar om som tydligen ska finnas även på lägre volymer är då inget jag märkt av/hört i alla fall![]()
Anser att sånt är överkurs och nåt man kanske hör om man har riktiga guldöron och vet vad man ska lyssna efter..
Det var min åsikt om det hela .Mvh....
mx skrev:shifts skrev:Jag förstår inte alls det kontroversiella i detta. Högtalare distar, särskilt små.
Distar även B&W 800D stör- och hörbart?
shifts skrev:mx skrev:shifts skrev:Jag förstår inte alls det kontroversiella i detta. Högtalare distar, särskilt små.
Kallar du 800D små undrar jag?
Om det är "störbart" (ditt ord) är beroende av nivån eller hur? Hörbart
däremot, det tror jag nog det kan vara.
mx skrev:Distar även B&W 800D stör- och hörbart?
mx skrev:shifts skrev:Jag förstår inte alls det kontroversiella i detta. Högtalare distar, särskilt små.
adzer skrev:mx skrev:shifts skrev:Jag förstår inte alls det kontroversiella i detta. Högtalare distar, särskilt små.
Ja och ja, så länge du spelar tillräckligt högt så kan du få alla högtalare att dista.
Vissa här på forumet verkar ju ha krav på 110-120dB i lyssningsplats. Då krävs det ganska extreordinära högtalare för att klara det.
800D räcker dock väldigt långt, och jag tror att de flesta klarar sig fint med ett par av dem.
mx skrev:Nej, jag kallar dem inte små, men jag undrar om du anser att dessa distar.
shifts skrev:patjoh skrev:Shift: det kontroversiella var att säga tex Dynaudio och MA distar kraftigt och hörbart, inte generellt, då allt distar mer eller mindre.
Aha, så tråden handlar om subjektivisten?
mx skrev:shifts skrev:patjoh skrev:Shift: det kontroversiella var att säga tex Dynaudio och MA distar kraftigt och hörbart, inte generellt, då allt distar mer eller mindre.
Lägg av nu. Om jag, du, patjoh eller subjektivisten uttalar sig om någonting
får vi väl räkna med mothugg och att andra inte håller med.
Tråden handlar inte om subjektivisten. Möjligtvis hans åsikter tillsammans med
andras åsikter.
Har du tagit på dig rollen som hans guardian angel?
shifts skrev:mx skrev:shifts skrev:patjoh skrev:Shift: det kontroversiella var att säga tex Dynaudio och MA distar kraftigt och hörbart, inte generellt, då allt distar mer eller mindre.
Lägg av nu. Om jag, du, patjoh eller subjektivisten uttalar sig om någonting
får vi väl räkna med mothugg och att andra inte håller med.
Tråden handlar inte om subjektivisten. Möjligtvis hans åsikter tillsammans med
andras åsikter.
Har du tagit på dig rollen som hans guardian angel?
Nej det har jag inte. Bara varit irriterad det senaste dygnet.
patjoh skrev:Såg tråden med Dynaudio DVD låsts, och det var kanske lika bra:) Men jag tänkte lyfta mitt argument där att Subben hörde saker som ingen annan hör, och att det känns som irrelevanta påhopp på olika tillverkare, detta med att han hör dem dista kraftigt.
shifts skrev:patjoh skrev:Shift: det kontroversiella var att säga tex Dynaudio och MA distar kraftigt och hörbart, inte generellt, då allt distar mer eller mindre.
mx skrev:Ja, de ska väl klara av 98 dB SPL med nästan ingen dist över huvud taget.
Nattlorden skrev:mx skrev:Ja, de ska väl klara av 98 dB SPL med nästan ingen dist över huvud taget.
Jo, men det är ju medelnivån del... det skall väl inte dista i 20dB-peakarna heller?
Komorok skrev:110dB klarar vilken högtalare som helst. Lätt som en plätt!
Komorok skrev:Shifts fick mig att undra hur starkt jag själv spelar när jag drar på allt jag kan.
Det verkar som om det är väldigt starkt. Tyvärr. Det är ju inte bra för hörseln
och jag trodde nog inte att jag spelade så där vansinnigt starkt som man hör
att "andra" gör.
adzer skrev:Fantastiskt vad lilla piP kan hänga med asså.
subjektivisten skrev:In flames vid 100 dB @ lyssningsplatsen lär vara klart över pip's förmånga eller hur upplevde du det?
Komorok skrev:adzer skrev:Fantastiskt vad lilla piP kan hänga med asså.
Ja, fråga Sky_eye. Han delar vid 120 och får dem att lukta bränt. Men hela
är de.
Jag hävdar att han ingått mystiska förbund som håller den hemliga röken kvar i dem så att de fortsätter fungera.
subjektivisten skrev:patjoh skrev:Såg tråden med Dynaudio DVD låsts, och det var kanske lika bra:) Men jag tänkte lyfta mitt argument där att Subben hörde saker som ingen annan hör, och att det känns som irrelevanta påhopp på olika tillverkare, detta med att han hör dem dista kraftigt.
Känns det bra att starta en tråd med en lögn, igen?
subjektivisten skrev:Läs vad jag har skrivit!!!!
Så sluta ljug eller gå en svenskakurs!
MagnusÖstberg skrev:subjektivisten skrev:Diskanten i den där jubileumshögtalaren, Sapphire eller vad den heter, upplevde jag inte speceillt bra på arkenmässan dom 3-4 gånger jag lyssnade under 2 dagar.
Det lät ruttet ägg av Dynaudio på den mässan.
patjoh skrev:Snälla du, några stycken medlemmar på Faktiskt.se...Finns väl lika många på andra forum som tycker Ino låter skit?!
Dynaudio (tex) finns över hela världen, har massor av tester bakom sig och många omdömen från ägare. De har mkt hög renommé både i hemmen och i studios världen över.
Saken här är att de skall dista kraftigt enligt dig och låta dåligt pga det. Det jag emotsäger. Inte att alla i världen älskar Dynaudio eller MA eller vad det är du ogillar. Jag försöker vara saklig, det med mitt första inlägg i denna tråden!
patjoh skrev:Saken här är att de skall dista kraftigt enligt dig och låta dåligt pga det. Det jag emotsäger. Inte att alla i världen älskar Dynaudio eller MA eller vad det är du ogillar. Jag försöker vara saklig, det med mitt första inlägg i denna tråden!
patjoh skrev:Såg tråden med Dynaudio DVD låsts, och det var kanske lika bra:) Men jag tänkte lyfta mitt argument där att Subben hörde saker som ingen annan hör,
patjoh skrev:Men det verkar svårt att få saklighet i detta
Komorok skrev:patjoh skrev:Saken här är att de skall dista kraftigt enligt dig och låta dåligt pga det. Det jag emotsäger. Inte att alla i världen älskar Dynaudio eller MA eller vad det är du ogillar. Jag försöker vara saklig, det med mitt första inlägg i denna tråden!
Vad emotsäger du?
Det vore bra om du omformulerade den meningen. Jag förstår inte
sammanhanget.
subjektivisten skrev:patjoh skrev:Snälla du, några stycken medlemmar på Faktiskt.se...Finns väl lika många på andra forum som tycker Ino låter skit?!
Dynaudio (tex) finns över hela världen, har massor av tester bakom sig och många omdömen från ägare. De har mkt hög renommé både i hemmen och i studios världen över.
Saken här är att de skall dista kraftigt enligt dig och låta dåligt pga det. Det jag emotsäger. Inte att alla i världen älskar Dynaudio eller MA eller vad det är du ogillar. Jag försöker vara saklig, det med mitt första inlägg i denna tråden!
Men sluta LJUG då! Hur svårt ska det vara?
patjoh skrev:Trodde det var glasklart. Subben säger/tycker de distar kraftigt. Jag säger emot (emotsäger, konstigt skrivet kanske?) det han säger. Jag säger att de inte distar kraftigt, åtminstonde inget onormalt jmf med andra bra tillverkare.
subjektivisten skrev:patjoh skrev:Trodde det var glasklart. Subben säger/tycker de distar kraftigt. Jag säger emot (emotsäger, konstigt skrivet kanske?) det han säger. Jag säger att de inte distar kraftigt, åtminstonde inget onormalt jmf med andra bra tillverkare.
Nej nej nej, nu förenklar du. Du lägger fram det som att JAG är den enda som hör detta och alla andra tycker det låter bra. Du försöker få det att framstå att jag har fel helt enkelt, eftersom jag är "ensam" in denna åsikt.
migu1971 skrev:Man blir fan mörkrädd när man läser dina inlägg
att referera till ett par personer som tycker att en högtalare låter rötägg på en mässa är ju bara löjligt du kan väl få vilken högtalare som helst att låta röttet ägg om man vill
subjektivisten skrev:migu1971 skrev:Man blir fan mörkrädd när man läser dina inlägg
att referera till ett par personer som tycker att en högtalare låter rötägg på en mässa är ju bara löjligt du kan väl få vilken högtalare som helst att låta röttet ägg om man vill
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1111085#1111085
Sen har jag gång på gång frågat efter hur ett rum gör så att en högtalare låter som den distar i mellanregistret, men utan att få svar från dig.
migu1971 skrev:Ge dig nu för fan
Johan L. t.ex brukar väl klaga på basen från de allra flesta högtalare, men han skriver ju inte i alla trådar hela tiden.subjektivisten skrev:Nej nej nej, nu förenklar du. Du lägger fram det som att JAG är den enda som hör detta och alla andra tycker det låter bra.
migu1971 skrev:Du refererar till ett lyssnings intryck på en sunkig mässa INTE speciellt trovärdigt.
subjektivisten skrev:migu1971 skrev:Du refererar till ett lyssnings intryck på en sunkig mässa INTE speciellt trovärdigt.
På vilket sätt påverkar en "sunkig mässa" distbeteendet i mellanregistret?
migu1971 skrev:Om jag ska vara ärlig så har jag inte den blekaste Men det jag vet är att en dåligt placerad högtalare i ett dåligt rum kan låta uruselt
och uruselt är väl en sorts distorsion .
Komorok skrev:Jag har fått bilden av att de recensioner som ges av personer man kan föra en
dialog med ifrågasätts, medan de som endast finns att läsa tas på större allvar.
Är inte det märkligt?
Komorok skrev:Jag har fått bilden av att de recensioner som ges av personer man kan föra en
dialog med ifrågasätts, medan de som endast finns att läsa tas på större allvar.
Är inte det märkligt?
patjoh skrev:Shift: det kontroversiella var att säga tex Dynaudio och MA distar kraftigt och hörbart, inte generellt, då allt distar mer eller mindre.
Steveo1234: Javisst, men QM10 och C4 är extremt olika. QM10 distar väldigt "bra" för att vara en liten högtalare, borde jmf med kanske Focus 140 eller 1.4 (C4 borde jmf med Ino i56 typ, det är en stor och dyr golvare).
steveo1234 skrev:Jomenvisst. Dessutom kostar det ju rätt olika också.
Jag tror att min poäng var att om man tycker att C4 distar så att det stör så borde QM10 dista ännu värre. Antingen är de distorsionsmätningarna inte särskilt intressanta eller så borde inte C4´an sågas.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Jomenvisst. Dessutom kostar det ju rätt olika också.
Jag tror att min poäng var att om man tycker att C4 distar så att det stör så borde QM10 dista ännu värre. Antingen är de distorsionsmätningarna inte särskilt intressanta eller så borde inte C4´an sågas.
Nu är QM10 en liten stativare medans C4 är en stor golvare, så det vore konstigt om inte golvaren hade lägre dist. Men som det även tagits upp tidigare, det är olika former av dist och olika hur man upplever den.
1987 skrev:Finns det en bevisad direkt relation mellan högtalarens volym och dess dist?
1987 skrev:subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Jomenvisst. Dessutom kostar det ju rätt olika också.
Nu är QM10 en liten stativare medans C4 är en stor golvare, så det vore konstigt om inte golvaren hade lägre dist. Men som det även tagits upp tidigare, det är olika former av dist och olika hur man upplever den.
Finns det en bevisad direkt relation mellan högtalarens volym och dess dist?
steveo1234 skrev: Jag tror att min poäng var att om man tycker att C4 distar så att det stör så borde QM10 dista ännu värre. Antingen är de distorsionsmätningarna inte särskilt intressanta eller så borde inte C4´an sågas.
phon skrev:steveo1234 skrev: Jag tror att min poäng var att om man tycker att C4 distar så att det stör så borde QM10 dista ännu värre. Antingen är de distorsionsmätningarna inte särskilt intressanta eller så borde inte C4´an sågas.
Är det dist eller skrikighet man hör?
Det är ju rätt stora skillnader i frekvensgång, QM10 har mer tryck i snällregistret och mindre tryck i skrikregistret.
C4 har tvärtom, mer tryck i skrikregistret och en dipp i snällregistret, det kanske är det som gör att den låter skrikigt?
(om den nu gör det, har inte hört skapelsen)
mx skrev:phon skrev:steveo1234 skrev: Jag tror att min poäng var att om man tycker att C4 distar så att det stör så borde QM10 dista ännu värre. Antingen är de distorsionsmätningarna inte särskilt intressanta eller så borde inte C4´an sågas.
Är det dist eller skrikighet man hör?
Det är ju rätt stora skillnader i frekvensgång, QM10 har mer tryck i snällregistret och mindre tryck i skrikregistret.
C4 har tvärtom, mer tryck i skrikregistret och en dipp i snällregistret, det kanske är det som gör att den låter skrikigt?
(om den nu gör det, har inte hört skapelsen)
Det där lät väldigt intressant. Kan du utveckla? Och berätta vad skrik- och
snällregister är för något.
adzer skrev:1987 skrev:subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Jomenvisst. Dessutom kostar det ju rätt olika också.
Finns det en bevisad direkt relation mellan högtalarens volym och dess dist?
Kanske inte lådans storlek, men iaf elementens. Ett större element behöver kortare slaglängd för att uppnå samma förflyttning av luften som ett mindre och kortare slaglängd ger mindre dist.
Sen kan ju självklart ett litet bra element prestera bättre än ett stort dåligt, men som regel så distar större element mindre.
Och om man räknar med att många större högtalare har fler element dessutom så så blir skillnaden ännu större.
Dvs en golvare med 2st 10" basar spelar garanterat högre och renare i basen än en stativare med en 6" bas.
mx skrev:Det där lät väldigt intressant. Kan du utveckla? Och berätta vad skrik- och snällregister är för något.
phon skrev:mx skrev:Det där lät väldigt intressant. Kan du utveckla? Och berätta vad skrik- och snällregister är för något.
Snäll runt 1-2kHz, skrik runt 2-5kHz eller nåt.
Fundera på frekvensgången både i direktljudet och i det mer spridda ljudet, aka efterklangen. Då får man också in rummet i skrikproblematiken, tillsammans med högtalarens riktverkan, eller balans mellan direktljud och spritt ljud i olika register. Många har ju upplevt att högtalare kan låta olika i olika rum, eller på olika lyssningsavstånd.
phon skrev:Ja, jag vet inte, men när jag tittar på dom länkade mätningarna kan jag få intrycket av att jag möjligen skulle tycka att C4 kanske kan låta lite jobbig, trots låg dist. Jag ändrade en QM10 till liknande typ av output och den låter iaf. rätt jobbig då. Jfr även t.ex. PK i originalskick i vissa rum och öron, beroende på spridningen/direktljudet i dom aktuella registren.
petersteindl skrev:phon skrev:Ja, jag vet inte, men när jag tittar på dom länkade mätningarna kan jag få intrycket av att jag möjligen skulle tycka att C4 kanske kan låta lite jobbig, trots låg dist. Jag ändrade en QM10 till liknande typ av output och den låter iaf. rätt jobbig då. Jfr även t.ex. PK i originalskick i vissa rum och öron, beroende på spridningen/direktljudet i dom aktuella registren.
Precis. +1 på dina inlägg i tråden. Frekvensgång kan spela spratt så att säga. Även dipar i nedre halvan av mellanregistret kan vara förrädiska.
C4 har extremt låg dist. Det är ingen tvekan. De mäter på så sätt exemplariskt, men frekvensgång ligger ju på full nivå så att säga och dist ligger långt under i nivå. Båda skall ju bli nervimpulser och dist kan maskeras helt och hållet medans full nivå inte maskeras. Det beror på vilken musik som spelas och hur gles den är.
MvH
Peter
Nattlorden skrev:Om man betraktar avvikelse från en bra frekvensgång för dist då?
Nattlorden skrev:Om man betraktar avvikelse från en bra frekvensgång för dist då?
petersteindl skrev:Vad är en bra frekvensgång?![]()
Jag väljer att betrakta en frekvensgångsavvikelse som en frekvensgångsavvikelseVa, är det så enkelt. Och harmonisk distorsion är harmonisk distorsion.
![]()
petersteindl skrev:C4 har extremt låg dist. Det är ingen tvekan. De mäter på så sätt exemplariskt, men frekvensgång ligger ju på full nivå så att säga och dist ligger långt under i nivå. Båda skall ju bli nervimpulser och dist kan maskeras helt och hållet medans full nivå inte maskeras. Det beror på vilken musik som spelas och hur gles den är.
MvH
Peter
subjektivisten skrev:petersteindl skrev:C4 har extremt låg dist. Det är ingen tvekan. De mäter på så sätt exemplariskt, men frekvensgång ligger ju på full nivå så att säga och dist ligger långt under i nivå. Båda skall ju bli nervimpulser och dist kan maskeras helt och hållet medans full nivå inte maskeras. Det beror på vilken musik som spelas och hur gles den är.
MvH
Peter
Nja, det finns ju flera som har lägre dist i dom högre frekvenserna.
C4
NHT Xd
PSB Synchrony One
Och varför inte ta med en Cervin vega CLS-215
Eller tolkar jag dom fel?
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Vad är en bra frekvensgång?![]()
Det är du som skall föreställa högtalartillverkare, inte jag.You tell me.
Jag väljer att betrakta en frekvensgångsavvikelse som en frekvensgångsavvikelseVa, är det så enkelt. Och harmonisk distorsion är harmonisk distorsion.
![]()
Och på vilket sätt skulle något ändras om du byter ut frekvensgångsavvikelse med frekvensgångsdistortion?
paa skrev:Det verkar som dom kalbrerat vid 1 kHz, och alla dessa högtalare har inte perfekt frekvensgång.
paa skrev:Det verkar som dom kalbrerat vid 1 kHz, och alla dessa högtalare har inte perfekt frekvensgång.

petersteindl skrev:paa skrev:Det verkar som dom kalbrerat vid 1 kHz, och alla dessa högtalare har inte perfekt frekvensgång.
Precis vad jag tänkte skriva. Tack paa. det visar med önskvärd tydlighet att man kanske skulle lägga på en digital frekvenskompensering så att alla högtalare uppvisade samma frekvensgång i ekofritt och därefter mäta distorsionen vid samma ljudtryck vid mikrofonen. Å andra sidan ger det heller inte en helt rättvis bild eftersom inga av hägtalarna används i praktiken på så sätt.
MvH
Peter
mx skrev:petersteindl skrev:phon skrev:Ja, jag vet inte, men när jag tittar på dom länkade mätningarna kan jag få intrycket av att jag möjligen skulle tycka att C4 kanske kan låta lite jobbig, trots låg dist. Jag ändrade en QM10 till liknande typ av output och den låter iaf. rätt jobbig då. Jfr även t.ex. PK i originalskick i vissa rum och öron, beroende på spridningen/direktljudet i dom aktuella registren.
Precis. +1 på dina inlägg i tråden. Frekvensgång kan spela spratt så att säga. Även dipar i nedre halvan av mellanregistret kan vara förrädiska.
C4 har extremt låg dist. Det är ingen tvekan. De mäter på så sätt exemplariskt, men frekvensgång ligger ju på full nivå så att säga och dist ligger långt under i nivå. Båda skall ju bli nervimpulser och dist kan maskeras helt och hållet medans full nivå inte maskeras. Det beror på vilken musik som spelas och hur gles den är.
MvH
Peter
Kan du utveckla och förklara för en som inte är så teknisk?
subjektivisten skrev:Jag tror inte man ska lägga för mycket vikt på dessa kurvor, som dom själva skriver så kan det upplevas väldigt olika beroende på många saker, som flera i tråden varit inne på.
Frågan är kanske, vill man lära sig höra felen om man inte hör dom idag? För någon som äger MA PL-300 så är det nog bra att slippa höra problem, då lär han behöva sälja dom. Men det får ju inte hindra andra från att påpeka dessa problem.

Är inte det märkligt?
subjektivisten skrev:Guru Pro Audio QM10

NB skrev:Du är väldigt mycket inne på att du lärt dig höra olika fel, jag tror snarare det är så att du är väldigt van vid ett överdämpat rum (baserat på vad jag läst och sett från ditt rum) och därför tycker allt annat låter konstigt när du är i butiker/mässor där det istället är för lite dämpning.
Nattlorden skrev:Kanske 95dB börjar märkas av att QM10 inte riktigt orkar spela sitt bästa längre - både på disten och linjäriteten?
subjektivisten skrev:NB skrev:Du är väldigt mycket inne på att du lärt dig höra olika fel, jag tror snarare det är så att du är väldigt van vid ett överdämpat rum (baserat på vad jag läst och sett från ditt rum) och därför tycker allt annat låter konstigt när du är i butiker/mässor där det istället är för lite dämpning.
Nej, det var en riktigt elak dist som jag och Janne, som var med, hörde. Janne påtalade även detta till killarna i affären. Som jag sa tidigare, vissa har inte den erfarenheten/kunskapen för att upptäcka detta, vilket dom som äger dessa produkter kan vara glada över. Men det ändrar inte på faktumet.
patjoh skrev:JanBanan?
subjektivisten skrev:NB skrev:Du är väldigt mycket inne på att du lärt dig höra olika fel, jag tror snarare det är så att du är väldigt van vid ett överdämpat rum (baserat på vad jag läst och sett från ditt rum) och därför tycker allt annat låter konstigt när du är i butiker/mässor där det istället är för lite dämpning.
Nej, det var en riktigt elak dist som jag och Janne, som var med, hörde. Janne påtalade även detta till killarna i affären. Som jag sa tidigare, vissa har inte den erfarenheten/kunskapen för att upptäcka detta, vilket dom som äger dessa produkter kan vara glada över. Men det ändrar inte på faktumet.
NB skrev:Var hittar du denna riktigt elaka dist som du och din kär vän Jan (I see dead ppl?)
Aerob skrev:Ouch, another one bites the.... Ignore-lista?
subjektivisten skrev:NB skrev:Var hittar du denna riktigt elaka dist som du och din kär vän Jan (I see dead ppl?)
Janne finns med på faktiskt men jag tror inte han är intresserad att svara otrevliga inlägg som dina. Jag klarar mig ifrån din okunskap med, så hej då.
Nattlorden skrev:Om man på allvar vill ha svar på en fråga, så är det inte världens vettigaste metod att nedlusa samma post med en mängd påhopp av olika sorter... det förefaller inte värst seriöst/konstruktivt.
Frågorna kanske kan ställas på ett snyggare sätt, men de kan trots detta vara fullt relevanta
NB skrev:subjektivisten skrev:NB skrev:Du är väldigt mycket inne på att du lärt dig höra olika fel, jag tror snarare det är så att du är väldigt van vid ett överdämpat rum (baserat på vad jag läst och sett från ditt rum) och därför tycker allt annat låter konstigt när du är i butiker/mässor där det istället är för lite dämpning.
Var hittar du denna riktigt elaka dist som du och din kär vän Jan (I see dead ppl?) hörde i mätningen som jag bifogade? Du hör inte skillnad på förstärkare, CD spelare, DACar etc, men du hör bättre i butiksmiljö med okänd utrustning än vad mätutrustningen kan få fram? Större troll får man leta efter. Välkommen till verkligheten!
Din erfarenhet och kunskap håller jag verkligen inte högt och kommer att fortsätta att ta det du skriver för ett skämt. Den kreden ska du ha, jag får ett gott skratt varje gång jag läser dina inlägg och ett gott skratt förlänger livet. Sen att det kanske klassas som lyteskomik är lite olyckligt.
Fortsätt nu njut av dina färgade hemmabyggen med "snäll dist", men akta dig för att lyssna för mycket live för då finns risk att din lilla bubbla spricker
PS
Du förstör alla trådar med tjat om nivåmatchade blindtester men ändå sitter du själv här och är tvärsäker på att du hört en riktigt elak dist från mellan reg på en viss högtalare samtidigt som bevisen nu påvisar att du inte kan ha mer fel. Som sagt, du skänker många goa skratt och det ska du ha ett enormt stort tack för!
-AG- skrev:Nu kan jag inte historien bakom de senaste inläggen, men man bör rimligtvis ställa samma krav på sig själv som på andra. Kräver man att andra ska bevisa det dem påstår sig veta med vetenskapliga metoder, ska man kanske ha samma förhållningssätt till sina egna utsagor för att vara konsekvent.
patjoh skrev:Om inte disten syns på en mätning, tex i en förstärkare eller högtalare, kan man då höra disten ändå?
patjoh skrev:Om inte disten syns på en mätning, tex i en förstärkare eller högtalare, kan man då höra disten ändå?
NB skrev:Var hittar du denna riktigt elaka dist som du och din kär vän Jan (I see dead ppl?) hörde i mätningen som jag bifogade? Du hör inte skillnad på förstärkare, CD spelare, DACar etc, men du hör bättre i butiksmiljö med okänd utrustning än vad mätutrustningen kan få fram? Större troll får man leta efter. Välkommen till verkligheten!
Din erfarenhet och kunskap håller jag verkligen inte högt och kommer att fortsätta att ta det du skriver för ett skämt. Den kreden ska du ha, jag får ett gott skratt varje gång jag läser dina inlägg och ett gott skratt förlänger livet. Sen att det kanske klassas som lyteskomik är lite olyckligt.
Fortsätt nu njut av dina färgade hemmabyggen med "snäll dist", men akta dig för att lyssna för mycket live för då finns risk att din lilla bubbla spricker
PS
Du förstör alla trådar med tjat om nivåmatchade blindtester men ändå sitter du själv här och är tvärsäker på att du hört en riktigt elak dist från mellan reg på en viss högtalare samtidigt som bevisen nu påvisar att du inte kan ha mer fel. Som sagt, du skänker många goa skratt och det ska du ha ett enormt stort tack för!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster