Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:Det där slutsteget verkar behöva lite översyn innan du spelar vidare på det.
2-ch skrev:Surt.
Lägg på en konstlast och se om du kan repetera fenomenet. Du vet ju precis när det uppkom.
Vet inget om AC/DC men har inte hårdrock generellt sett mycket information just runt 100hz. Hur högt spelades det?
Stranne skrev:Men inte kan man väl åstadkomma sådana fenomen med 4 meter kabel i en hög eller?
2-ch skrev:Stranne skrev:Men inte kan man väl åstadkomma sådana fenomen med 4 meter kabel i en hög eller?
Nej, inte ens om du rullar ihop dom till en spole (= sämst, trasselhög = lite bättre)
En konstlast är ett effektmotstånd som kopplas in istället för högtalare. Men för att se något måste du mäta med ett oscilloscope.
Förfarandet finns det andra här som kan förklarar på ett bättre sätt än på min amatörnivå.
Du har inte pillat till någon "felaktig" kurva i din DCX? Det är lätt gjort och kan leda tilll tråkiga resultat.
schmutziger skrev:Har råkat ut för nästan exakt samma sak.
Hade en dålig xlr->rca adapter där jorden lossnade och kortslut till +
då skickade dcx:en ut 12v till mitt rb991 som i sin tur tryckte ut min ena 8545 bas så långt det gick, small duktigt o lika högt en gång till när jag stängde av steget.
Dock höll allt utom den kanalen på dcx:en, vet inte om det går att laga dock
Tank skrev:Låter ungefär som vad min 1090 landar på i temperatur
under liknande förhållanden. Tror det är normalt för serien.
Stranne skrev:Dock tycker jag att 991 blir varmt väldigt fort
2-ch skrev:Stranne skrev:Dock tycker jag att 991 blir varmt väldigt fort
Min blir inte varm alls. Nu har jag inte mätt men även när den stått på och spelat på låg-mellan nivå flera timmar så är där ingen nämvärd värmeutveckling.
Ragnwald skrev:Se till att få biasinställningarna kollade. Ingen mening att de står uppskruvade för mycket.
42 grader på locket, kan innebära kanske över 50 grader på trissorna, då är du farligt nära gränsen för att förstärkaren inte längre kan ge full uteffekt enl spec och även ökad dist.
Stranne skrev:Ragnwald skrev:Se till att få biasinställningarna kollade. Ingen mening att de står uppskruvade för mycket.
42 grader på locket, kan innebära kanske över 50 grader på trissorna, då är du farligt nära gränsen för att förstärkaren inte längre kan ge full uteffekt enl spec och även ökad dist.
Menar du att de är uppskruvade från fabrik eller att någon skulle kunna
ha varit och pillat i steget? Jag tror han som hade det innan mig är enda
ägaren och visst kan jag kolla med honom iofs.
Vinylcalle skrev:Stranne skrev:Ragnwald skrev:Se till att få biasinställningarna kollade. Ingen mening att de står uppskruvade för mycket.
42 grader på locket, kan innebära kanske över 50 grader på trissorna, då är du farligt nära gränsen för att förstärkaren inte längre kan ge full uteffekt enl spec och även ökad dist.
Menar du att de är uppskruvade från fabrik eller att någon skulle kunna
ha varit och pillat i steget? Jag tror han som hade det innan mig är enda
ägaren och visst kan jag kolla med honom iofs.
Biasen kan ändras av sig själv. Mät upp den istället.
MvH Carl
Stranne skrev:Jag har tidigare tyckt att nivån mellan basar och toppar varierat lite grand, främst har det känts som om utnivån på 991 har sänkts något. Kan detta vara ett symptom på bias-problem tex? Jag kom på detta just nu, tidigare har jag trott att det bara varit inbillning.
Vinylcalle skrev:Stranne skrev:Jag har tidigare tyckt att nivån mellan basar och toppar varierat lite grand, främst har det känts som om utnivån på 991 har sänkts något. Kan detta vara ett symptom på bias-problem tex? Jag kom på detta just nu, tidigare har jag trott att det bara varit inbillning.
Tror inte det är ett symptom på felinställd bias. Men är inte 100 på det. Någon med bättre koll får gärna svara.
Bias justeras in genom att följa servicemanualens beskrivning. Allt som oftast ska det ställas in via en vridpotentiometer (denna kan röra sig och ändra värde av sig självt). Sedan mäter du upp antingen ström/spänning vid en testpunkt/er tills du fått korrekt värde. Till det duger en multimeter.
Mvh Carl
Stranne skrev:Ok, det skulle jag nog kunna klara av. Går det att hitta servicemanualer på nätet? En multimeter behöver jag ju skaffa ändå.
RogerGustavsson skrev:Stranne skrev:Ok, det skulle jag nog kunna klara av. Går det att hitta servicemanualer på nätet? En multimeter behöver jag ju skaffa ändå.
Ibland kan man hitta dem på nätet.
Här är användar- och servicemanual för Rotel RB-991
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... er_spa.pdf
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... pwr-sm.pdf
Stranne skrev:Det vore intressant med fler iakttagelser kring detta. Hur varma blir era
Rotel 991?
-Palle- skrev:Stranne skrev:Det vore intressant med fler iakttagelser kring detta. Hur varma blir era
Rotel 991?
Har/hade ett 1582 vilket i grund och botten är samma steg som 991 och det blir inte speciellt varmt, även om man spelar på ganska höga volymer under en längre tid.
Detta är dock en högst subjektiv bedömning, men jag tror inte att det blivit varmare än runt 40 grader oavsett hur hårt det pressas.
Stranne skrev:Näe jag har iaf aldrig haft nåt steg/förstärkare som är över 40 grader på
locket UTAN att spela...
-Palle- skrev:Stranne skrev:Näe jag har iaf aldrig haft nåt steg/förstärkare som är över 40 grader på
locket UTAN att spela...
Då har du aldrig haft en Onkyo
mike34 skrev:Kan det bero på DC delen i AC/DC som ställt till det ?
Stranne skrev:Näe jag har iaf aldrig haft nåt steg/förstärkare som är över 40 grader på locket UTAN att spela...
odysse skrev:fick du någon ordning på steget ?
jag har också en rotel 991 som har tagit säkringen tidigare och knäpper i reläna till och från , jag konstaterade nu att det blir varm av att bara stå
påslaget också ( gissar på 40-45 c) . upplever dock att det låter normalt , åtminstone på lägre volymer ...
Ted_B skrev:Signal/högtalar-kablar i eller ur, påverkar det?
2-ch skrev:Brukar väl vara alla kablar ur utom 230V
Ted_B skrev:Såhär står det i servicemanualen :
"Prior to Bias Adjustment, run about 5minutes with rated output(8ohms) and
warm up Power Transistor and Heat Sink. Set input off."
Betyder inte det att man belastar den ganska hårt för att få upp värmen i den och sedan stänger av insignalen och gör mätningen och justerar?
Betyder "run...with rated output(8ohms)" att den skall gå för fullt och det därför inte räcker att spela musik på hög volym i ca fem minuter?
2-ch skrev:Ted_B skrev:Såhär står det i servicemanualen :
"Prior to Bias Adjustment, run about 5minutes with rated output(8ohms) and
warm up Power Transistor and Heat Sink. Set input off."
Betyder inte det att man belastar den ganska hårt för att få upp värmen i den och sedan stänger av insignalen och gör mätningen och justerar?
Betyder "run...with rated output(8ohms)" att den skall gå för fullt och det därför inte räcker att spela musik på hög volym i ca fem minuter?
Nu verkar ju din bli rejält varm alldeles av sig själv, det borde räcka.
Du kan ju annars göra så att du gör en första grov-inställning när den stått på en stund.
Sen en finjustering när du har spelat kraftigt.
Effektmotstånd kan vara att föredra istället för att låta högtalarna sköta det jobbet.
Särskilt om man bor i lägenhet.
Ted_B skrev:Så, idag drog jag upp volymen relativt högt, lite högre än vad som är trivsamt att lyssna på, lät den sedan stå och spela medans jag tog en snabbvända till affären.
Mätte sedan upp värdena och fick dem till 9 och 10 mV på h/v kanal.
Efter justering ligger de på 7 mV som det står i manualen att det ska vara.
Duger det så eller är det meningen att förstärkaren ska gå på full effekt via ett motstånd innan justering?
Vad gör det för skillnad om biasen inte är riktigt rätt?
För högt gör att den går varm har jag förstått, för lågt gör att den inte lämnar full effekt eller distorderar mer eller vad???