Class D - förstaklass eller andraklass?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patjoh

Class D - förstaklass eller andraklass?

Inläggav patjoh » 2011-02-03 16:53

Detta är en utbruten tråd från O&G-tråden, för att kunna diskutera klass D-steg litet mer ontopic.

/K12

Här är tex en mätning på integrerade Krellförstärkaren FBI, alla förstärkare de testar följer ungefär samma mätprocedur, jag tycker den är grymt spännande att följa :)

http://www.stereophile.com/content/krel ... asurements

En observation här bara, de skriver så här om Krell:
"It was a pleasure to measure such a well-engineered amplifier as Krell's FBI. Quiet, powerful, stable, and well-behaved even into low impedances, it is a paradigm of what an integrated amplifier needs to do. If only it weren't quite so heavy—carrying it down the steps of Fred's brownstone to my car, then down the stairs from my driveway to my test lab, I began to appreciate the virtues of amps with featherweight class-D output stages!"

Så jag förutsätter den mäter bra?. Så här ser en mätning ut på "HF intermodulation spectrum" som brukar vara "problematisk" för ClassD, då de haft inherenta svagehter via tekniken tidigare.

Bild

Här är samma mätning på Bel Canto (ICE Power 1000 baserad):

Bild

Jag tycker Krell uppvisar samma peakar i den högre frekvensen som Bel Canton? (18-20Khz) Eller hur?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2011-02-03 17:58

patjoh skrev:
Här är tex en mätning på integrerade Krellförstärkaren FBI, alla förstärkare de testar följer ungefär samma mätprocedur, jag tycker den är grymt spännande att följa :)

"It was a pleasure to measure such a well-engineered amplifier as Krell's FBI. Quiet, powerful, stable, and well-behaved even into low impedances, it is a paradigm of what an integrated amplifier needs to do. If only it weren't quite so heavy—carrying it down the steps of Fred's brownstone to my car, then down the stairs from my driveway to my test lab, I began to appreciate the virtues of amps with featherweight class-D output stages!"

Så jag förutsätter den mäter bra?. Så här ser en mätning ut på "HF intermodulation spectrum" som brukar vara "problematisk" för ClassD, då de haft inherenta svagehter via tekniken tidigare.

Bild

Bild

Jag tycker Krell uppvisar samma peakar i den högre frekvensen som Bel Canton? (18-20Khz) Eller hur?

10dB i skillnad är ju verkligen en milsvidd (om man pratar ingenjörsmässigt), 3ggr mer dist.. 0,03% Vs 0.1%
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-02-03 18:36

Lazyworm skrev:10dB i skillnad är ju verkligen en milsvidd (om man pratar ingenjörsmässigt), 3ggr mer dist.. 0,03% Vs 0.1%

10dB mer på skräpet som ligger närmast, ja. Men kolla sopstationen runt ikring på BelCanto-burken. Max är måttligt imponerad.

Kanske inte så hörbart, men som tekniknisse så menar jag att det helt enkelt inte duger.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2011-02-03 18:39

Max_Headroom skrev:
Lazyworm skrev:10dB i skillnad är ju verkligen en milsvidd (om man pratar ingenjörsmässigt), 3ggr mer dist.. 0,03% Vs 0.1%

10dB mer på skräpet som ligger närmast, ja. Men kolla sopstationen runt ikring på BelCanto-burken. Max är måttligt imponerad.

Kanske inte så hörbart, men som tekniknisse så menar jag att det helt enkelt inte duger.

Jag håller med, gubbarna som sticker upp vid några få kHz är helt oacceptabla.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-02-03 18:56

I mina ögon är det "top notch" versus "djunk" pga alla högre ordningens termer i karaktäristikan, vilka renderar en hel skog av spektrala träd. :P

1-0 till Krell
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2011-02-03 19:44

patjoh skrev:Ja, det spretar lite mer på Bel Canton, men skönt man inte hör det 8)

Du kanske hör det men gillar det, eller så hör du det och skulle kunna gilla en annan förstärkare mer, eller så hör du det inte.

Men det är ju ganska svårt att veta ovanstående utan en F/E lyssning.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-02-03 19:59

patjoh skrev:Ja, det spretar lite mer på Bel Canton, men skönt man inte hör det 8)

Har du lyssnat på Bel Canton?

Jag lyssnade på dem när de kom (en liten demo utav agenten här i Sverige som hölls på Stereo i Karlstad) och enligt mig var det sämsta junk jag lyssnat till faktiskt.
Frågade tom agenten om slutsteget behöver värmas upp, men det skulle den inte behöva o det stämde nog för den lät inget bättre efter en timma heller.

Jag bad honom att byta slutsteg tillslut.
Faktiskt sant.

Trodde faktiskt att det skulle låta bättre.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2011-02-03 20:16

Wolfie skrev:

Är du säker på att det inte var högtalarna som var dåliga, eller rummet?
:)

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-03 21:26

Inte lyssnat på Bel Canto, men Rotels senaste generation. Har deras senaste generation D steg också. Jag tycker iaf de låter kanon, men det är lite annorlunda mot AB för de är så knäpptysta, det kan man behöva vänja sig med (utan musik alltså).

Har haft bla Rotel 981, 991, 993, 1075 i mina dar, och D står sig mot dom i ljud och har förstås alla D fördelarna som kompakta, svala, strömsnåla, väldigt effektstarka. Rotel just har filat en hel del själv på D tekniken, men många köper ju "bara" färdiga B&O moduler och stoppar i en plåtlåda.

Tittar man på tester verkar ju de alltid få bra ömdömen, tex Bel Canto i Stereophile där de vill ha den som referensstärkare tillsammans med flera tunga, dyra, klass AB steg. Det kanske säger nåt, vad vet jag.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-03 21:32

Hur kan du veta det?
Vid musiklyssning skapar dylikt skräp karaktär.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-04 00:24

Är för lite för att höras, icke-faktor helt enkelt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-04 00:26

Struntprat.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-04 00:33

Nej, icke.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-04 00:40

Så kom igen nu gubbar . . . ! :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-04 00:45

Laila skrev:Så kom igen nu gubbar . . . ! :D

Laila - kommentatörernas kommentator. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-04 01:06

Äh . . kom igen nu tolvan . . .(men lite smickrad blev jag ju). :oops: :D

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2011-02-04 01:11

patjoh skrev:Gubbar?!...ja, kanske Ragnwald då 8) Nä, pröva äga ett bra klass D steg, spela det på en avslöjande högtalare, tex pi60, jämföra med AB som har bra (?) rykte som tex RB-991, som jag gjort så kommer ni förstå vad jag menar.

Jamen nu tycker jag minsann att vi slutar att prata om klass D junk i den här tråden :)

-60dB får mig att rysa 8)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-04 01:20

Lazyworm skrev:
patjoh skrev:Gubbar?!...ja, kanske Ragnwald då 8) Nä, pröva äga ett bra klass D steg, spela det på en avslöjande högtalare, tex pi60, jämföra med AB som har bra (?) rykte som tex RB-991, som jag gjort så kommer ni förstå vad jag menar.

Jamen nu tycker jag minsann att vi slutar att prata om klass D junk i den här tråden :)

Trodde O&G-nomenklaturen var "djunk"? :D

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2011-02-04 01:28

KarlXII skrev:Trodde O&G-nomenklaturen var "djunk"? :D

haha det stämmer, jag sköt lite för snabbt på tangenterna :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-02-04 01:32

KarlXII skrev:
Lazyworm skrev:

Nu tycker jag födelsedagsbarnet skall ta sig en bira. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-04 01:36

Morello skrev:
KarlXII skrev:
Lazyworm skrev:

Nu tycker jag födelsedagsbarnet skall ta sig en bira. :wink:

Nu halsar jag i mig det sista av den rosa...:D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-04 02:38

Ja, GRATTIS Bild

Han Leve, hip, hip ...

:D /Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2011-02-04 03:21

petersteindl skrev:Ja, GRATTIS Bild

Han Leve, hip, hip ...

:D /Peter

hurra Bild

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-02-04 08:37

verdad skrev:Wolfie skrev:

Är du säker på att det inte var högtalarna som var dåliga, eller rummet?
:)

Tjenare.
Jo både högtalare och rum var ganska otrevliga, men jämfört med det slutsteg vi lyssnade med innan och efter Bel Canton gjorde ett betydligt bättre jobb :)
Det var dCs monoblock.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-02-07 13:47

Morello skrev:
Lazyworm skrev:
Max_Headroom skrev:
Lazyworm skrev:
patjoh skrev:

Bild

Bild

10dB i skillnad är ju verkligen en milsvidd (om man pratar ingenjörsmässigt), 3ggr mer dist.. 0,03% Vs 0.1%

Jag håller med, gubbarna som sticker upp vid några få kHz är helt oacceptabla.

I mina ögon är det "top notch" versus "djunk" pga alla högre ordningens termer i karaktäristikan, vilka renderar en hel skog av spektrala träd. :P

1-0 till Krell

Min avsikt med detta inlägg är inte att försvara någon av de nämnda förstärkarnas egenskaper
(jag har inga goda erfarenheter av Klass-D för något annat än LF-bruk typ under 2000 Hz), ej
heller att försvara dem (tycker att de båda två är rätt ok för bruk under 2000 Hz).

Men jag känner att jag måste påpeka för herrarna att störnivån på förstärkarna ifråga (eller
möjligen för hela mätuppställningen) skiljer sig rätt rejält, och tvärtom mot vad ni antyder, är
det Krellen som har starkast 1 kHz-interferenston. Det ligger faktiskt över 10 dB högre än från
Bell Canto.

Störnivån för Bel Canto grafen är ju faktiskt ~20 dB bättre!

Så jämför man lite noggrannare än att "bara titta på kurvorna men inte på axlarnas skalor", så
ser man att Bel Canto-förstärkaren ger ifrån sig mer skräp runt 19/20 kHz signalen, men mindre
(än Krellen) vid de lägsta frekvenserna. Man kan också se något som kan vara lite nätdelssmuts
(är det månne 60/120 Hz sidband? Svårt att avgöra) från Bel Canto, men det är smuts som ligger
vid ungefär den nivå som grundstörnivån ligger från Krellen - genom hela registret (om mätupp-
ställningen nu är densamma, så det är skillnaderna mellan förstärkarna man ser).

Eller har jag missförstått era inlägg? (Ni har ju helt rätt i att blandprodukterna vid sidan av
19/20 kHz är cirka 10 dB sämre från Bel Canto, så det är inte det jag kommenterar).

- - -

Det är hur som helst viktigt när man gränsar mätningar, att inte bara titta på själva "intrycket
av bilderna", utan att även titta på axlarna - speciellt nuförtiden då datorer är inblandade i var
och varannan mätning och de så gärna vill köra skalningen med automatik (och ingen nästan
någonsin har varit vänlig nog att tygla detta autoskalningsotyg).

Personligen tycker jag att det är mer än ett ofog att inte välja skala i förväg och sedan visa
alla förstärkare med samma skala - det är att helt missa möjligheten att med visningen även
skapa en möjlighet att relatera felen som visas i mätningarna, till vår hörsel.

Jag skulle tycka att det vore väldigt bra om tonkurvor alltid visade med 50 dB på Y-axeln, och
om stör-/distorsionskurvor alltid visades med information svagare än -80 till -100 dB på ljus-
grå bakgrund, och det under -100 dB kunde få ha en mellangrå. Det skulle bli en sorts dubbel
ankarreferens för synen.

Så eftersom välden inte ännu ser ut så, bör man alltid titta nog på skalorna. Och även om en
mät-instans skulle bli bättre på presentation och alltid levererade mätningar av samma slag
på samma skala, så bleve man ju ändå tvungen att titta noga på axlarna när man jämför
mätningar som är gjorda på olika ställen. Så mitt råd är att aldrig ta lägga ifrån sig grund-
regeln att alltid börja med att titta vad som stör på axlarna.

Vh, iö

- - - - -

PS. patjoh: Peakarna vid 19 och 20 kHz är inte distorsion, det är ju själva mätsignalen! ;)
Distorsionen är allt det andra.

PPS. Och helt oavsett vilken av de tu som är den bättre, så tycker jag mätningarna med
önskvärd tydlighet visar att det finns vissa rätt så ordentliga skillnader när det gäller att
hantera HF-signaler, mellan de två nämnda switch-förstärkarna och det förstärkare som
tråden handlar om, till den sistnämndas fördel. ;)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2011-02-07 14:35

Hej Ingvar,
det stämmer bra, jag missade den med axlarna och tittade bara på de starka gubbarna runt grundtonerna.

Det är nog så viktigt att titta på axlarna :) men det jag skrev med att
-60dB är riktigt junkigt står jag fast vid :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-02-08 13:28

Och jag håller med dig! :)

-60 dB är för dåligt från en förstärkare.

Men signalen ÄR svår för en KlassD-förstärkare, som jag ju egentligen inte
tycker är användbar för annat än under 2000 Hz eller då man har låga krav
på ljudkvaliteten.

Vill även nämna att man nog i många fall kan ifrågasätta om det verkligen
ger signifikanta energibesparingar att använda KlassD.

Många sådana förstärkare som jag har tittat på har haft nätdelar som varit
rätt så törstiga när de varit obelastade. Och ingen förstärkare än ju nämn-
värt bättre än någon annan när man matar dem med fullt utstyrd fyrkants-
våg (även en KlassA-förstärkare närmar sig ju 100% effektivitet då, alltså
således att all effekt går till lasten*).

Så egentligen är det vid låga och mellanhöga effekter man måste titta på
hur förbrukningen ser ut, och visst är en KlassD-förstärkare effektivare än
en KlassAB vid mellanstora effekter, men om de senare har rimligt låg tom-
gångsström så kan de ändå vinna förbrukningskriget under "tystnaderna".

Så som jag ser det är den enda egentliga vinsten med KlassD att man kan
spara in på kostnaden (vilket förvisso kan vara väl så värdefullt) genom det
klart mycket mindre kylbehovet som föreligger under de korta passager då
musiken är mellanstark.

Men för den som alltid stänger av sin förstärkare så fort den inte används,
så är nog KlassD trots allt det energisnålaste alternativet. Om förstärkaren
står på dygnet runt (vilket ju kan ha livslängdsfördelar såväl som fördelar
med avseende på ljudkvaliteten) däremot, så kan faktiskt KlassD-lösningar i
många fall vara de mera energislösande lösningarna. Jag har stött på många
KlassD-förstärkare vars nätdelar går rätt varma när de bara står på.

Vh, iö

- - - - -

*Det är så, om KlassA-förstärkaren i exemplet är trimmad för att arbeta i
KlassA ned till just den last som ansluten högtalare utgör. Är den trimmad
för att arbeta i KlassA även i lägre impedanser så den dock rätt ineffektiv
även vid full utstyrning.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-08 19:08

Hittade några mätningar av mitt Rotel Class D steg:

HT Labs Measures Rotel RMB-1575 Amplifier
Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 268.5 watts
1% distortion at 317.9 watts

Frequency response:
–0.29 dB at 10 Hz
–0.08 dB at 20 Hz
–0.95 dB at 20 kHz
–4.45 dB at 50 kHz

This graph shows that the RMB-1575’s left amplifier channel, with two channels driving 8-ohm loads, reaches 0.1 percent distortion at 273.4 watts and 1 percent distortion at 319.8 watts. Into 4 ohms, the amplifier reaches 0.1 percent distortion at 484.6 watts and 1 percent distortion at 510.0 watts. An input level of 129.3 millivolts was required to produce an output of 2.83 volts into an 8-ohm load, indicating an overall gain of +26.87 decibels.

THD+N from the amplifier was less than 0.008 percent at 1 kilohertz when driving 2.83 volts into an 8-ohm load. Crosstalk at 1 kHz driving 2.83 volts into an 8-ohm load was –104.74 dB left to right and –103.37 dB right to left. The signal-to-noise ratio with an 8-ohm load from 10 Hz to 24 kHz with “A” weighting was –102.55 dBrA.—MJP

Och ett tyskt test:

Bild [/img]

Men det intressanta är vad de tycker, tycker jag. Att det låter förbaskat bra (tycker de flesta som testat det)

Technofile:
"Anyway, the $2799 RMB-1575 is yet another wonderful Class D amp from a company that appears to be staking its reputation increasingly on such technology. And good for them. I love the Rotel Class D amps I've tried. Not only do they have a wonderfully clean and wide open, transparent sound, but there's a "punch" to them that's really rewarding; they also make percussion and horns leap from the speakers, though not to the point that they overwhelm the rest of the music. The balance is wonderful, the sound very real."

Hometheaterreview:
"High Points
• Dollar for dollar, the power you get with the Rotel RBM-1575 makes it a killer value. It cannot be compared with even the best AV receivers as it has so much more power. It is clearly a step above.
• The "quiet" or low distortion sound of the amp is truly alluring for music lovers and movie enthusiasts alike, especially with the new HD audio codecs from Blu-ray.
• The casework on the Rotel RMB-1575 is gorgeous, comparing with the best in the business.
• The Rotel RMB-1575 runs cool as a cucumber compared to traditional amps.

Low Points
• Class-D "digital" amps have tons of power and run quietly and cool. However, they tend to lack the heft on the low end that you get from the best Class-AB amps, such as a Krell or even a comparably-priced ATI. Those amps are far heavier, larger and run much hotter, often with more distortion, yet there is no question as to the difference in sound. It is not a "one is better than the other" valuation. Class-D amps just sound different than traditional Class-AB amps."

Hometheaterhifi:
"The RMB-1575 is a great sounding amplifier that provides bottom-less power and suffers little from its high-efficiency switching design. Clearly Rotel is taking the Class D topology seriously and have made excellent use of the IcePower modules. Once again I must state that you need to hear this amp and forget the old notion that Class D is for car-audio and subwoofers. The RMB-1575 is high-quality from start to finish."

everythingaudionetwork:
"Although priced at nearly $3,000, the RMB-1575 five-channel amplifier is perfect for home cinema use; its powerful, crisp, punchy character — combined with a well-defined imaging — makes for an A/V amp that projects the nuances of soundtrack with out the mushy haze of cheaper receivers and amps. The clarity stays put no matter how loud you play it. Through several audiophile stereo preamps, it lacked the audiophile warmth and ultimate openness on stereo tracks, but that is not really its purpose."

Flera testare har påpekat "switching" problematiken som varit i tidiga konstruktioner, men skriver det problemet är inget de får i tex RMB-1575, det är inget som hörs. Och de försöker provocera fram det också i lyssningarna med krävande källmaterial.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-02-08 22:43

patjoh skrev:Hittade några mätningar av mitt Rotel Class D steg:

Through several audiophile stereo preamps, it lacked the audiophile warmth and ultimate openness on stereo tracks, but that is not really its purpose."

Hör du detta också?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-09 00:01

sprudel skrev:
patjoh skrev:Hittade några mätningar av mitt Rotel Class D steg:

Through several audiophile stereo preamps, it lacked the audiophile warmth and ultimate openness on stereo tracks, but that is not really its purpose."

Hör du detta också?

Det är lite mer flumsnack dock 8)

Men det kanske inte är världens bästa slutsteg, jag har inte lyssnat mycket på väldigt dyra steg (förutom mässbesök och hifi affärsbesök som jag inte värderar). Men väldigt bra bra låter det jmf med Rotel RB-991 tex som anses vara ett bra 10-15.000 kr slutsteg. Det tycker jag testarna också anser.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-02-13 02:42

Jag vill nog påstå att Rotels KlassD-förstärkare ännu så länge har rätt så
långt kvar till den ljudkvalitet som 991 presterade (~samma som 1080).
Mätningarna talar helt enkelt sanning, och ger i varje fall en indikation på
problemen med KlassD.

Därmed inte sagt att KlassD är dåligt sett i ett generellt ljus. Det beror ju
på applikation. Det finns definitivt fall där den högre effektiviteten är ett
större värde än vad den lägre ljudkvaliteten är en belastning. Och för låg-
frekvensbruk (<2000 Hz) är klassD svårt att kritisera alls.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-13 03:06

Motstånd, spolar, kondensatorer o fan o hans mostrar
går ju att serie/parallell-koppla . . . . skulle man inte
kunna serie/parallell-köra nåra Klass D-steg så att,
om varje steg klarar 2000Hz perfa, så skulle man klara
sig med typ 10st. steg för att få hela registret upp till
20KHz perfektimundå ?. . . nehej inte dé . . . :oops:

Hur tusingen gör man då . . .? :roll:

Svar till vankelmodig . . . eller . . . fan åsså . . . :oops:

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2011-02-13 09:35

IngOehman skrev:Därmed inte sagt att KlassD är dåligt sett i ett generellt ljus. Det beror ju

Vh, iö

Om man nu använder KlassD slutsteg till t.ex basmoduler behöver man då inte ens vara orolig för de eventuella störningar som KlassD stegen ger ifrån sig mellan andra apparater som är ihopkopplade? Jag har för mig att klassD skickar ut massa högfrekvent skräp som kan störa andra apparater eller är det också en myt?

Thomas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-02-14 07:53

Nejdå, det är ett potentiellt problem. Det finns många således besvärliga
KlassD-apparater. Man får testa, och då finner man att det är olika från
fall till fall.

Laila:

Serie eller parallellkoppling hjälper föga för att ta hand om bandbreddspro-
blem, eller rättare sagt problem med att ljudkvaliteten faller med frekvensen.

Men det är inte riktigt sant, för man kan faktiskt parallellkoppla switchade
apparater med varandra, och samtidigt justera synkroniseringen mellan dem,
således att de ger en virtuellt högre switchfrekvens.

Men frågan är vad det finns för skäl att betrakta detta med KlassD-förstär-
karnas egenskaper som ett problem överhuvudtaget? Det hade varit ett
problem om inte alternativa lösningar (t ex KlassAB) hade funnits, men när
det finns lösningar som gör jobbet har jag svårt att se varför det skulle
vara ett problem att en specifik teknologi har sina tillkortakommanden. Har
för övrigt i min besittning ett par av allra senaste generationens KlassD-
förstärkare, och kanske får skäl att återkomma med min uppfattning om
hur väl det går att få sådana att prestera anno 2011.

Jag vet ju att det finns några mer eller mindre revolutionerande påhitt som
inkorporerats i den teknologin rätt så nyligen. Så det jag skrivit ovan och
tidigare är baserat på det jag erfarit av apparater fram till nu, och är inte
påståenden om möjligheternas gräns.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2011-02-14 12:57

IngOehman skrev:Nejdå, det är ett potentiellt problem. Det finns många således besvärliga
KlassD-apparater. Man får testa, och då finner man att det är olika från
fall till fall.

Vh, iö

Och jag som nästan trodde att du skulle tala om vilket klassD slutsteg som var bäst till att driva basmoduler :wink:

Thomas

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2011-02-16 10:20

IngOehman skrev:Jag vill nog påstå att Rotels KlassD-förstärkare ännu så länge har rätt så
problemen med KlassD.

Vh, iö

Hur är det med Klass H? Har de samma problem som klass D?
Varför är det så ont om H??

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2011-02-16 17:51

hassesolo skrev:
IngOehman skrev:Jag vill nog påstå att Rotels KlassD-förstärkare ännu så länge har rätt så
problemen med KlassD.

Vh, iö

Hur är det med Klass H? Har de samma problem som klass D?
Varför är det så ont om H??

Är inte klass H rätt så vanligt bland PA-förstärkare?

http://www.electrovoice.com/product.php?id=43

http://www.directproaudio.com/product.c ... ctid=57044

http://www.qscaudio.com/products/amps/plx/plx.htm

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-16 18:18

Återigen, jag har lyssnat på bla 991 och senaste Rotels KlassD, och de står sig minst lika bra och är bättre på en del saker också. Citerade 5-6 tester också där testare (bla Secrets Of.. och Stereophile som brukar gå hem här) säger samma sak, och även påpekar att de inte märker av de problem som tidigare kunde finnas iom PWM tekniken, framför allt i de högre registren. Och det finns massor av andra som tycker samma sak.

Som Peter sade ang Eggen, lät diskanten konstig? Hade han sagt han spelade på nya Holographic 400w slutsteget skulle de som kommentarar KlassD tycka det lät jättebra.... :D

Sen att de skulle störa annan utrustning, ja det är elallerginivå på det hela 8)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-02-16 18:54

Patjoh lägg ner klass D pladdret, ingen här som kommer att ändra sin åsikt ändå ang. de förstärkare som funnits hittills. Är du nöjd så nöj dig med att vara just nöjd :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-16 19:06

Det är väl knaspladdret och mytspridandet jag har problem med 8) Lyft blicken ovanför tangentbordet, du kommer bli rikligt belönad wolfie :)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2011-02-16 19:35

patjoh skrev:Det är väl knaspladdret och mytspridandet jag har problem med 8) Lyft blicken ovanför tangentbordet, du kommer bli rikligt belönad wolfie :)

Patjoh, känns som att du bankar huvudet i väggen bara för att du köpt klass D förstärkare och för att de har så mycket dist i högre frekvenser som dom har men snälla släpp det nu och sluta skriva om klass D i den här tråden. Skapa en egen tråd som handlar om dist i klass D vettja, så ska jag posta lite sköna grafer i den :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-16 20:20

:? skumt, jag tolkar det som att patjoh har startat tråden för att jiddra klass d, får han nu inte fortsätta med det?
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-16 20:21

celef skrev::? skumt, jag tolkar det som att patjoh har startat tråden för att jiddra klass d, får han nu inte fortsätta med det?

Läs det röda i förstainlägget. :)

Eller...här kommer det igen:

Detta är en utbruten tråd från O&G-tråden, för att kunna diskutera klass D-steg litet mer ontopic.

/K12

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-16 20:38

Ja, jag saknar iallafall mina class D Nuforce Ref9.

Fast det var ju analogswitchande steg. :arrow: 8)

:?:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-16 20:42

Jag analyserade egentligen inte ljudet som de Nuforce 8.2 (eller vad det nu var för beteckning) jag hade hemma en helg.

Jag noterade enbart att de inte gav mig den realism jag förväntar mig.

Inte alls omöjligt att den otillfredsställande upplevelsen berodde just på diverse problem i högre register.
Det subjektiva intrycket var nämligen "lite grått".
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-16 20:45

Strmbrg skrev:Jag analyserade egentligen inte ljudet som de Nuforce 8.2 (eller vad det nu var för beteckning) jag hade hemma en helg.

Jag noterade enbart att de inte gav mig den realism jag förväntar mig.

Inte alls omöjligt att den otillfredsställande upplevelsen berodde just på diverse problem i högre register.
Det subjektiva intrycket var nämligen "lite grått".

Fel modell iofs. Åttorna och niorna är det stor skillnad på..
Å andra sidan finns det ju bra och dåliga A/B-steg också.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-02-16 20:54

Är det inte så att vissa tillverkare börjat klämma in klass D teknik i sina hemmabiorecievers?
Kommer inte ihåg riktigt, men har för mig att det var Pioneer eller Yamaha, men jag kan ha fel där. :roll:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-16 21:10

Wow, trodde jag blivit ersatt med en autobot:) Ja, kanske förtjänar en egen tråd.

Rotel, Pioneer och Samsung har ClassD teknik i sina recievers (de har både AB och D recivers, båda märkena). Sunfire har sin ClassH(?) i sina recivers.

Emotiva kommer med ClassH i deras nya serie, som många verkar vara nyfikna på.

Bryston kom med ClassD steg också, vet ej om den modellen är kvar dock. NAD M2 har en variant också.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-02-17 07:59

Pathjo:

Jag har själv en del erfarenhet av klass-D steg, har lyssnat mycket samt ägt en hemmabioreceiver från Sony, med s-masterteknik.

Eftersom min sonyreceiver lät annorlunda än de klass À/B historier jag hade förut, så drog jag den felaktiga slutsatsen att klass D färgar mindre än de "gamla" konstruktionerna.

Jag startade tom en tråd där jag försvarade tekniken- men blev överbevisad med meddelat mätningar-mätningar som sällan eller aldrig används i hifipress.

Flera av de tester du själv länkar till skriver att klass-D förvisso låter fantastiskt, men att det helt klart låter annorlunda än traditionella klass À/B steg.

Eftersom nu klass-D låter annorlunda än en konventionell god À/B historia, även enligt hifipress, så ligger det en hund begraven. Hunden heter "skriv bra om allting som är nytt för att sälja lösnummer".

Min egen erfarenhet av förstärkare, bl.a. TACT, är att de alltid i butik låtit annorlunda än konventionella konstruktioner.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-17 08:12

patjoh skrev:Sunfire har sin ClassH(?) i sina recivers.

Förstår frågetecknet, normal class H övergår ju inte till att följa signalen med matningsspänningen förrän man vill byta till en högre matningsrail, emedan Sunfires "tracking downconverter" gör det hela vägen från noll och upp till en enda matning. Problemet även här är att hinna med när snabba transienter med hög amplitud kommer. Delvis löses detta med att man trackar med en buffert, men för övrigt är det väl mest en fråga om att invänta tillgång på bättre(snabbare) komponenter. Tanken bakom principen är i mitt tycke briljant, hur pass långt Bob kommit idag är jag inte uppdaterad på, skiljdes från mitt Sunfiresteg för 10 år sedan.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
-AG-

Inläggav -AG- » 2011-02-17 09:22

Här är en jämförelse mellan Nad M2 och M3. Den tidigare "klass D" och den senare av konventionell typ.

NAD M2, HF intermodulation spectrum, DC–24kHz, 19+20kHz at 192W peak into 4 ohms
Bild

M3
Bild

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-17 09:57

Richard skrev:Pathjo:

Jag har själv en del erfarenhet av klass-D steg, har lyssnat mycket samt ägt en hemmabioreceiver från Sony, med s-masterteknik.

Eftersom min sonyreceiver lät annorlunda än de klass À/B historier jag hade förut, så drog jag den felaktiga slutsatsen att klass D färgar mindre än de "gamla" konstruktionerna.

Jag startade tom en tråd där jag försvarade tekniken- men blev överbevisad med meddelat mätningar-mätningar som sällan eller aldrig används i hifipress.

Flera av de tester du själv länkar till skriver att klass-D förvisso låter fantastiskt, men att det helt klart låter annorlunda än traditionella klass À/B steg.

Eftersom nu klass-D låter annorlunda än en konventionell god À/B historia, även enligt hifipress, så ligger det en hund begraven. Hunden heter "skriv bra om allting som är nytt för att sälja lösnummer".

Min egen erfarenhet av förstärkare, bl.a. TACT, är att de alltid i butik låtit annorlunda än konventionella konstruktioner.

Ja, grejen är att "ClassD" precis som AB inte är en enhetlig teknik, det finns rätt många tekniker (Hypex, B&O, Sony, Samsung, Zetex, Tact osv osv) och sedan så tar en del grundtekniken och implementerar rakt av, medans andra använder den och bygger vidare på den. Så de skiljer sig emellan, det är fel att dra dem över en kam så att säga.

Men det som brukar slå en först är att de är så tysta helt utan bakgrundsbrus, det kan vara en tillvänjningsgrej. Floskeln "svart bakgrund" stämmer kan man säga.

Sedan så har de extremt bra distmätningar (THD), det är IMD i vissa moment (högt effektuttag, låga impedanser) där ClassD brukar ha stigande IMD (som i NAD M2 mätningen) i det högre registret, 17Khz och uppåt typ. Men som jag sagt, det är inget som har en praktisk betydelse, det är mer siffror än hur det låter :) IMD siffrorna går från jättelågt till lågt så att säga, tex från 0.003 till 0.15. Det är en markant höjning men inte så det påverkar ljudet direkt negativt tycker jag (och en hel del andra). Lyssnar jag på akustisk musik, cymbaler, etc och jmf diskantåtergivningen med AB steg (som jag har hemma också) så låter det väldigt naturligt och med bra timbre. Inte kallt, kliniskt, metalliskt på något sätt. Naturligt helt enkelt. Och pi60 som jag spelar på är rätt bra på att avslöja sådant.

Men bör tilläggas det är med Rotels senaste generation, som jag har. Jag har inte lyssnat på så många andra. Hörde Peters hembyggda äldre B&O på mässan tydligen (visste inte när jag lyssnade på äggen), men där tänkte jag inte på det, utan bara på äggen :D

Men det finns ju sämre implementationer också, men det har vi ju i AB världen också.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-17 10:14

-AG- skrev:Här är en jämförelse mellan Nad M2 och M3. Den tidigare "klass D" och den senare av konventionell typ.

NAD M2, HF intermodulation spectrum, DC–24kHz, 19+20kHz at 192W peak into 4 ohms
Bild

M3
Bild

Och läser man vad de tycker så gillar de ljudet skarpt, och är inne på vad jag tycker också, tex att de "förväntat" sig hur den pga tekniken skall låta, men inte gör det

"I wasn't sure what to expect from the M2. My experience of class-D amplifiers has been somewhat limited, but from that experience I anticipated taut, dry lows, somewhat threadbare highs, and a flattened soundstage. I got none of those things. Instead, when I fed the M2 the 24-bit/88.2kHz master files of Cantus's While You Are Alive (CD, Cantus CTS-1208), the soundstage was wide and deep, the high frequencies silky smooth, the lows warm and rich."

Samt summeringen
"Once I had changed my system approach, the NAD M2 provided many nights of extended listening, with one album leading to just one more. And one more. While the M2 is relatively large and heavy for a class-D amplifier, runs warmer than you might expect, and is not inexpensive, when fed high-quality PCM data it offers sound quality that competes with that of the best conventional amplifiers. Given my long-term skepticism about the sonic benefits of PWM amplifiers, that was not what I was expecting. NAD's Masters Series M2 is a winner all the way."

Han var skeptisk, men blev lite omvälvd också:)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-17 10:37

Då kan man ju undra.... "the high frequencies silky smooth"... är detta en bieffekt av trevlig dist, så att den kanske inte är så hårdklingande som inspelningarna egentligen borde vara?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-02-17 10:42

faktiskts tumregel är att klass D endast duger till basförstärkning - punkt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-17 12:56

-AG- skrev:Här är en jämförelse mellan Nad M2 och M3. Den tidigare "klass D" och den senare av konventionell typ.

Bild

M3
Bild

Brusnivån på M3 är -110 dB och brusnivån på M2 är runt -140 dB under 10 kHz. Jag vet inte om det är mätsystemet eller apparaterna.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-02-17 12:59

Hör man skillnad på -110dB och -140dB när man lyssnar på musik vid säg 85dB?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-02-17 13:07

Nattlorden skrev:Då kan man ju undra.... "the high frequencies silky smooth"... är detta en bieffekt av trevlig dist, så att den kanske inte är så hårdklingande som inspelningarna egentligen borde vara?

Ja, faktiskt finns det en tumregel som säger att låter det bra så är något fel.
Låter det dåligt är anläggningen bra för den avslöjar komprimerade inspelningar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-17 13:17

Vadå, jag bitter, inte ett smack . . . :wink: :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-17 13:22

Aerob skrev:Hör man skillnad på -110dB och -140dB när man lyssnar på musik vid säg 85dB?

Man har på vanliga skivor med komprimerad popmusik mixat in Jimi Hendrix på - 30 dB och det har varit odetekterbart för hörseln :lol: :) Så funkar hörseln. Uppstår det inga nervimpulser i det centrala nervsystemet därför att toner maskeras av andra starkare toner så kan dessa saknade ickenervimpulser från de svagare ljuden inte ge någon ljudförnimmelse. Svårare än så är det inte. :)

Om korrelationen mellan det inmixade svaga ljudet och det starka ljudet är stor så kan man inte detektera det svaga ljudet ens på - 10 dB. Om musiken är mycket gles som vid okomprimerad klassisk musik så blir det lite annorlunda. Då är det ungefär -20 dB istället.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
-AG-

Inläggav -AG- » 2011-02-17 13:22

Det kan ju vara så att intermodulationsdist av 19 och 20kHz inte säger så mycket om hur "det låter". Jag inbillar mig att det inte är speciellt mycket information vid de frekvenserna. M2 mäter vad det verkar inte så tokigt rent allmänt, även om den förstås inte når upp till M3's siffror. Lägre brusgolv har dock M2, men frågan är om det har någon praktisk betydelse.

Användarvisningsbild
-AG-

Inläggav -AG- » 2011-02-17 13:27

För att förtydliga mig så menar jag bara att intermodulationsdistorsionen kanske går ner två tiopotenser om man mäter frekvenser under 10kHz, vilket kan kännas mer relevant. Antar att de mäter så högt för att det är en större utmaning för förstärkarna?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-17 13:27

-AG- skrev:Det kan ju vara så att intermodulationsdist av 19 och 20kHz inte säger så mycket om hur "det låter". Jag inbillar mig att det inte är speciellt mycket information vid de frekvenserna. M2 mäter vad det verkar inte så tokigt rent allmänt, även om den förstås inte når upp till M3's siffror. Lägre brusgolv har dock M2, men frågan är om det har någon praktisk betydelse.

Jag ser distmätningar idag mest som kuriosa. Jag vill helst se mätningar där man kanske kan få fram dissharmoniska toner som hörseln lätt kan detektera med musik. Brus är sådant och modulationsbrus likaså.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-02-17 13:28

Det hade faktiskt varit roligt att få lite hörbara referenser till alla dessa mätdata.
Hur hög THD, IMD osv. kan man leva med egentligen? När blir det hörbart?
Har någon/några klass-D steg F/E-testats? Själv funderar jag på ett gäng med
ICE-moduler till mina basar, oroar mig lite över fl på 5,3Hz bara.
Senast redigerad av Aerob 2011-02-17 13:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-02-17 13:48

Jag skiljer helt mellan störningar och distorsion. En tredje grupp kan vara
modulerbara störningar.

När det gäller distorsion (olinjär talar jag om nu alltså) så är som jag ser det
mätmetoden rätt så egal. Det är ju samma olinjära mekanismer som ger den
harmonisk distorsionen, som även ger disharmoniska komponenter när man
exponerar mätobjektet för en mätsignal avsedd att plocka fram sådana.

Förstärkare har inte distorsion av den ena eller andra typen eller mängden,
de har olinjäriteter*. Vilken distorsion man sedan mäter/får, beror på vilken
mätmetod som används, och det normala är att man försöker välja den som
ger det tydligaste resultatet. Det är en rent praktisk fråga och för att tolka
mätningarna (korrelera dem till potentiellt hörbara effekter som uppstår när
man lyssnar på musiksignal) så behöver man sätta sig in i alla dessa saker.

En förstärkare blir ju inte sämre för att man tittar på den med hjälp av mera
utslagsgivande mätmetoder. Det finns inga dåliga mätningar - bara dåliga
tolkningar. ;)

Däremot kan det förstås finnas förstärkare som är så bra att de saknar hör-
bara fel, men det betyder inte att man inte ändå kan hitta något med mät-
ningar. Det betyder dock (som antytts) att man behöver kunna skilja mellan
saker som betyder något och de som inte gör det, om studier av mätningar
skall vara meningsfullt.

- - -

Ibland stöter man på nya fenomen, och då behöver man göra studier om
man vill lära sig att förstå sambandet mellan just det man hittat och dess
betydelse för hörupplevelsen. Det kan ske i bägge riktningar - alltså man
kan även få upp öronen för ett fel vars mätmässiga förklaring (eller rättare
sagt tekniska orsak) inte ännu är funnen, och då är den den man kan vilja
leta upp.

Det är just därför jag tycker att det är så viktigt att LTS inte bara testar
förstärkare med mätningar och öppna referenslösa lyssningar, utan med
F/E-lyssning och med bara mätningar som är fastslagna i förväg, utan det
behöver finnas utrymme för mätningar som kan anpassas efter vad man kan
behöva leta efter.

Vh, iö

- - - - -

*Förvisso kan komplexiteten ligga i högre (lägre) domäner än bara själva
funktionens gradtal. Förstärkare är ju dynamiska system, och de sämre ofta
så i högre grad än de bättre. ;)

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-17 14:09

ClassH tekniken är ju också intressant, då den (generellt) verkar ge högre effekt och lägre temperatur (högre effektivitet?) än AB. Dvs samma fördelar som D ger på de fronterna (effekt, effektivitet, värmeutveckling).

Här är tex den kommande Emotiva XPR-7 med 7x400w i 8 ohm

Sunfire som också har denna "Rail switching" teknik har också dessa effekter och är svala.

http://emonatics.com/XPR-7.shtml

De skriver så här i texten:
DYohn: “Class H (and G) amplifiers are class A/B amps that simply use a variable rail voltage control technology. They sound the same as class A/B but are more efficient. Speaking generally, of course.“

Så OM det är så, varför är tekniken inte populärare? Har läst att "rail switching" också har vissa inherenta nackdelar (som D) som man måste jobba med.

Då denna (XPR-7) verkar mätts till 465w 8 ohm, 690w 4 ohm i 7 kanaler (!) så täcker ju en sådan både basmoduler, toppar med myyycket effekt.

NAD 208 är också rail switching teknologi (G? H?) tror jag, och den gillar ju folk hur den låter.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-17 14:21

patjoh skrev:ClassH tekniken är ju också intressant, då den (generellt) verkar ge högre effekt och lägre temperatur (högre effektivitet?) än AB. Dvs samma fördelar som D ger på de fronterna (effekt, effektivitet, värmeutveckling).

Här är tex den kommande Emotiva XPR-7 med 7x400w i 8 ohm

Sunfire som också har denna "Rail switching" teknik har också dessa effekter och är svala.

De skriver så här i texten:
DYohn: “Class H (and G) amplifiers are class A/B amps that simply use a variable rail voltage control technology. They sound the same as class A/B but are more efficient. Speaking generally, of course.“

Så OM det är så, varför är tekniken inte populärare? Har läst att "rail switching" också har vissa inherenta nackdelar (som D) som man måste jobba med.

Tyckte detta lät som ett svar:

Nattlorden skrev:Förstår frågetecknet, normal class H övergår ju inte till att följa signalen med matningsspänningen förrän man vill byta till en högre matningsrail, emedan Sunfires "tracking downconverter" gör det hela vägen från noll och upp till en enda matning. Problemet även här är att hinna med när snabba transienter med hög amplitud kommer. Delvis löses detta med att man trackar med en buffert, men för övrigt är det väl mest en fråga om att invänta tillgång på bättre(snabbare) komponenter. Tanken bakom principen är i mitt tycke briljant, hur pass långt Bob kommit idag är jag inte uppdaterad på, skiljdes från mitt Sunfiresteg för 10 år sedan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-17 14:24

patjoh skrev:Sunfire som också har denna "Rail switching" teknik har också dessa effekter och är svala.

Sunfire har inte rail switching, utan man kranar på olika mycket till railen via en bunke hexfetar som styrs av insignalen. Dvs. i princip har man en effektförstärkare till att leverera railspänningen, fast en uppbyggd med komparator och optokopplare...

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2011-02-17 14:34

Nattlorden skrev:
patjoh skrev:Sunfire som också har denna "Rail switching" teknik har också dessa effekter och är svala.

Sunfire har inte rail switching, utan man kranar på olika mycket till railen via en bunke hexfetar som styrs av insignalen. Dvs. i princip har man en effektförstärkare till att leverera railspänningen, fast en uppbyggd med komparator och optokopplare...

Här finns en gammal men intressant intervju med Carver där han beskriver funktionen hos Sunfire-stärkaren:

http://www.audio-ideas.com/backiss/summ ... arver.html

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-17 14:45

Ja, han är en filur Carver. Hade ett Carver slutsteg för några år sedan, ett före Sunfire tiden.

Just det steget var lite "rör mysigt", dvs en varm, lite mjuk, färgning kändes det som. Jag gillade inte det ljudet jmf med en korrektare Rotel tex. Men bra tyck var det i den.

Sett att Sunfire stegen har två ingångar också (eller utgångar?), där den en är "analog, rör" ljud och den andra är "korrekt"...kanske det bästa av två världar! :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-02-17 14:54

Nattlorden skrev:

Helt enkelt en DC/DC-omvandlare vars utnivå är en funktion av insignalen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-17 16:20

Morello skrev:Helt enkelt en DC/DC-omvandlare vars utnivå är en funktion av insignalen.

Och anledningen till att ni inte stoppat in en sådan är....?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-17 16:28

KarlXII skrev:
celef skrev::? skumt, jag tolkar det som att patjoh har startat tråden för att jiddra klass d, får han nu inte fortsätta med det?

Läs det röda i förstainlägget. :)

Eller...här kommer det igen:

/K12

så pajkastningen var i en annan tråd som blev en ny tråd som jag lyckades bli först att posta i :?

isåfall tar jag av mig brallorna och springer naken runt kvarteret
Bikinitider

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-02-17 16:35

celef skrev:isåfall tar jag av mig brallorna och springer naken runt kvarteret

Filmbevis!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-17 16:39

bomellberg skrev:
celef skrev:isåfall tar jag av mig brallorna och springer naken runt kvarteret

Filmbevis!

näfan, jag tänker inte springa en gång till
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-22 02:34

Ser ut som jag har blivit ägare till ett class D-steg.

Det tycks vara besvärlig diskant att tampas med. :(

Bild

+1dB nästan vid 70000Hz. Hur fan ska man stå ut? :x

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-22 08:17

Ja, liiiite "tissigt" kan det nog bli, men om du balanserar upp med
en liknande höjning vid cirka 4 Hz, skall du se att det ordnar sig . . :)

Ljudkonsulten / Laila

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-02-22 08:30

KarlXII skrev:Ser ut som jag har blivit ägare till ett class D-steg.

Bild

+1dB nästan vid 70000Hz. Hur fan ska man stå ut? :x

Är du en hund?
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-02-22 22:56

Har du gått och köpt något som du inte lyssnat på innan köp/läst på om :?
Ps. Om man ska tro på ALLA sågningar av class D-steg på det här forumet så har du gått och köpt dynga.
Jag däremot tror inte att alla class-D steg är dynga.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-23 00:00

FBK skrev:

Ps. Om man ska tro på ALLA sågningar av class D-steg på det här forumet så har du gått och köpt dynga.

Lyssnat på?
Försäljaren, eller snarare websidan sa ju att sixmoons hade älskat det efter akustikbehandlingen med små vattenkoppar. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-23 01:07

patjoh skrev:ClassH tekniken är ju också intressant, ...
NAD 208 är också rail switching teknologi (G? H?) tror jag, och den gillar ju folk hur den låter.

Men när den switchat till den högre railspänningen, låter den inte lika trevligt.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-02-23 08:23

Ragnwald skrev:
patjoh skrev:ClassH tekniken är ju också intressant, ...

Men när den switchat till den högre railspänningen, låter den inte lika trevligt.

Näe, men den låter heller inte helt illa :)

Dessutom klart trevligare än om den hade klippt signalen... Det låter
nämligen riktigt illa :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-02-23 08:32

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Helt enkelt en DC/DC-omvandlare vars utnivå är en funktion av insignalen.

Jag tror att risken med "skräp" från en switchad nätdel (DC/DC omvandlare) är skäl nog att låta bli ;)

Det går förstås att göra en sådan så ren att det inte blir hörbart.
Men vad är poängen om man istället kan konstruera en förstärkare med
så hög effekt som O&G gjort och som är så ren som den är utan att ta
till sniklösningar som variabel matningsspänning? ;)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-23 09:35

Wolfie skrev:
Nattlorden skrev:

Jag tror att risken med "skräp" från en switchad nätdel (DC/DC omvandlare) är skäl nog att låta bli ;)

En poäng kan vara att man vill öka verkningsgraden, elförbrukning är viktigare i andra delar av världen än hos oss. Det är som med bilar, ingen större konst att få fart på en bil men att göra det med minimal energiförbrukning är något helt annat.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-23 09:56

Den här Emotiva serien misstänker jag flera på forumet kommer köpa när den kommer (ClassH), och då får vi kanske in intryck. Och kanske ett LTS test! :) Fördelarna med ClassH ser man ju direkt i effekten iaf.

"XPR-7: 350 watts RMS @ 8 ohms per channel, all channels driven
600 watts RMS @ 4 ohms per channel, all channels driven. Projected price $1999.00

XPR-5: 400 watts RMS @ 8 ohms per channel, all channels driven
800 watts RMS @ 4 ohms per channel, all channels driven. Projected price $1699.00

XPR-2: 600 watts RMS @ 8 ohms per channel, all channels driven
1200 watts RMS @ 4 ohms per channel, all channels driven. Projected price $1499.00

XPR-1:1000 watts RMS @ 8 ohms per channel, all channels driven
2000 watts RMS @ 4 ohms per channel, all channels. Projected price $1299.00"

Användarvisningsbild
Jon_S

Inläggav Jon_S » 2011-02-23 10:39

Emotiva xpa2 är nyligen testad av lts och fick goda omdömen vad jag minns.

Är xpr något nytt? Jag ser inget sådant på deras hemsida iaf

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2011-02-23 10:47

RogerGustavsson skrev:
Wolfie skrev:
Nattlorden skrev:

En poäng kan vara att man vill öka verkningsgraden, elförbrukning är viktigare i andra delar av världen än hos oss. Det är som med bilar, ingen större konst att få fart på en bil men att göra det med minimal energiförbrukning är något helt annat.

En annan poäng kan väl vara att man med switchade nätdelar kan göra kraftiga slutsteg med förhållandevis låg vikt och små fysiska dimensioner. Men för hemmabruk är det kanske inte lika viktigt som i PA-sammanhang?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-02-23 13:57

Vill bara för protokollet nämna att jag för LTS räkning testade lite
förstärkare i helgen (fem stycken olika, av rätt varierande typ) och
i den vevan träffade på vad jag skulle vilja kalla för den första, för
den med normala krav, bredbandigt användbara KlassD-förstärkaren.

Det var detekterbar, men ändå inte väsentligt sämre i diskanten än
en av KlassAB-förstärkarna som vad med i testet. I basregistret var
den hur bra som helst. Och jag vet att konstruktören har ytterligare
ett (till och med två*) ess i rockärmen som drastiskt kan förbättra
prestanda (läs en patenterad lösning som ytterligare linjäriterar dess
diskantregister). Om allt går som det skall kommer jag att få sätta
tänderna i den nya varianten om något kvarts år eller så.

Den som vill läsa mera kan göra det i kommande MoLt.

Vh, iö

- - - - -

*Det andra rör dock egentligen inte ljudkvaliteten vid normalt bruk,
utan förtjusigar överstyrningsbeteendet, som väl inte var drömmigt
direkt på den nuvarande varianten... ;)

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2011-02-23 17:54

IngOehman skrev:Vill bara för protokollet nämna att jag för LTS räkning testade lite

Vh, iö

- - - - -

Är det redan i MoLt. Nr:1 2011 man kommer kunna läsa lite mera om den?

Thomas

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-23 18:25

Jon_S skrev:Emotiva xpa2 är nyligen testad av lts och fick goda omdömen vad jag minns.

Är xpr något nytt? Jag ser inget sådant på deras hemsida iaf

Det är en kommande ny serie, den XPA serie som finns nu är vanliga AB steg allihopa (även UPA serien).

Dock har emotiva tidigare gjort ett ClassH steg (MPS-1), som var 7x200w. Men det har gått ur produktion http://www.emotiva.com/mps1.html

Men alla i den nya XPR- serien är ClassH, den har framskutits läääänge dock, de presenterade den hösten 2009. Nu pratas det om mars-april 2011. Men 7x400w 8 ohm är respektabla siffror för ett multikanalssteg. Mitt rotel är 5x250w 8 ohm (ClassD)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-23 18:34

Tumme skrev:
Är det redan i MoLt. Nr:1 2011 man kommer kunna läsa lite mera om den?

Thomas

Vad menar du med "redan" ? :roll: :wink: :D

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-02-23 20:46

IngOehman skrev:Vill bara för protokollet nämna att jag för LTS räkning testade lite
...

Patrik Boströms konstruktion? :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-02-23 23:40

KarlXII skrev:
FBK skrev:

Lyssnat på?
Försäljaren, eller snarare websidan sa ju att sixmoons hade älskat det efter akustikbehandlingen med små vattenkoppar. :D

Antingen så är jag för trött eller något annat, men det var ett luddigt inlägg :? Vad är det för märke/modell ?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-02-23 23:42

Vh, iö

- - - - -

Blir intressant läsning.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-23 23:47

FBK skrev:
KarlXII skrev:
FBK skrev:

Lyssnat på?

Antingen så är jag för trött eller något annat, men det var ett luddigt inlägg :? Vad är det för märke/modell ?

Närå, du är med på tåget. :)
Säger jag inte. Än. 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-23 23:53

KlassD rörförstärkare ? :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-02-23 23:54

KarlXII skrev:
FBK skrev:
KarlXII skrev:
FBK skrev:

Lyssnat på?

Säger jag inte. Än. 8)

Får väl titta in i din medlemstråd i helgen då och hoppas på bild, för bilder gillar vi :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-24 00:20

Bild

May the Force be with you
Bild

Det är alltid bra med nya krafter :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-24 08:21

KarlXII har kanske sålt sin bil och pyntat för Devialet? :D

Bild

Här ser vi Devialets TOKSNYGGA (fjärren är än finare) class-d-konstruktion.
Och, inte minst, Almen som nyfiket tittar fram. Han ser inte riktigt ut så där
i verkligheten. När jag såg reflektionen var jag tvungen att fundera på vem
det var, även om jag mindes att det var Almen som stod bredvid mig när
jag tog bilden.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-24 18:06

shifts skrev:Han ser inte riktigt ut så där i verkligheten.

Den färgar alltså? 8)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-24 18:21

Spegelglansen till trots, så tycks den ej transparent i det avseendet. :(
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-02-25 00:02

Åjo, visst är han sig lik allt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-25 18:47

FBK skrev:
KarlXII skrev:
FBK skrev:
KarlXII skrev:
FBK skrev:

Lyssnat på?

Säger jag inte. Än. 8)

Får väl titta in i din medlemstråd i helgen då och hoppas på bild, för bilder gillar vi :D

Välkommen! :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-02-26 10:26

Vh, iö

- - - - -

Aha! Kul att det börjar ljusna på den fronten och några apparater kanske kan passera nålsögat. Just energisnålheten och formaten är ju stora fördelar jämfört med tidigare konstruktioner. När kommer Molten?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-26 18:03

IngOehman skrev:Det som jag tycker är intressantast i sammanhanget är att det är just den
som har mörkat minst (närmare bestämt ingenting alls) med avseende på
svårig-/svagheterna i KlassD-förstärkarna, även är den som gör de bästa
och som även driver och leder utvecklingen!

Har du tagit del av de sista generationerna från Nuforce?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-26 21:20

Edit: Inlägget blev plötsligt helt utan innebörd i denna tråd.
Senast redigerad av Ragnwald 2011-02-28 12:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-27 00:44

Dags å käka lite Bild

Jo, en sak Ingvar. Kolla in valutatabellen 8) Kronan står bra till.

26 t$ = 167 000 SEK :)

IngOehman skrev:Och på något ställe tycks någon sälja begagnat för
$ 25 995 (vet inte om det är per styck eller för ett par) vilket ju är klart
mindre, men ändå närmar det sig en halv miljon.

Inga Krellar finns idag att köpa med full klass A. Har'u nå mer förslag?

Kylflänsar finns på ELFA. 316 heter de kraftigaste. Det går nog åt 1 meter för ett par monoblock om man vill ha 100 watt klass A per kanal. För 200 watt räcker det inte med 1 löpmeter fläns. Inte till mina Klass A slutsteg i alla fall. Jag köpte Alusuisse häftigaste flänsar för 10 år sedan.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-27 01:26

O här hoppas det "vigt" mellan "extremerna", klass D
o klass A , ser jag, . . . spänstigt var namnet . . hoppas(sic !)
att det löser sig . . så att konsensus blifva uppnådd . . :roll: :wink: :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-27 01:50

Om man skulle vilja ha prima ljud i sin/en bastu,(typ 90
grader Celsius) är det vettigaste att köra med en Klass A-
stärkare eller med en Klass D-stärkare . . (Ponerande att
stärkaren måste befinna sig i bastun) . . . ?

Frågan gäller naturligtvis ur både miljö o välljudssynpunkt.

Undrar en, i ämnet ifråga, ytterligt fåvitsk . . . :)

ps. Vad anser phon ?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-27 19:22

Lazyworm skrev:Flänstemp om 40grader låter ju lite väl snällt, tror inte jag känt på någon befintlig kralligare klass A stärkare som man inte brännt sig på så 60 grader borde ju funka om man inte ska bygga mycket värre kylsystem än till befintliga klass A stärkare?

Nelson skriver själv att spec effekt uppnås endast med max 50 grader C på flänsarna.

mike34

Inläggav mike34 » 2011-02-27 20:45

Kan ingen bygga ett klass D steg med 1200 w avkylningseffekt(/kanal) gärna 60 grader på flänsen så det blir lite fart på grejerna ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-27 20:50

mike34 skrev:Kan ingen bygga ett klass D steg med 1200 w avkylningseffekt(/kanal) gärna 60 grader på flänsen så det blir lite fart på grejerna ?

:D :lol: :) Eller en klass D förstärkare med sändarrör 8) på 500 W- 1 kW i uteffekt :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2011-02-27 21:45

Peter,
i varje RS2000 har vi klart mer avkylningsförmåga än 1m av den elfakylflänsen klarar att avge och det till ett klart bättre pris än vad Elfa kan hålla. Elfa är ju faktiskt dubbelt så dyra som många andra leverantörer inom de flesta områdena, det som är bra med Elfa och som gör att jag köper mycket där är att man får grejjerna levererade dagen efter oftast.

Jag har varit i kontakt med närmare 10st företag som strängpressar kylflänsar innan vi bestämde oss för leverantörer så det finns ju en hel del att tillgå även när man vill ha riktigt stora kylflänsar.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-02-27 22:33

xxxXx
Senast redigerad av phon 2011-02-28 14:32, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-02-27 22:33

petersteindl skrev:Uppriktigt sagt så tycker jag att du är ganska oförskämd mot mig i ditt inlägg och jag är förvånad. Du insinuerar saker i ditt inlägg som du inte har en aning om. Vad menar du med detta påstående?
--snip--
MvH
Peter

Det är jag väl medveten om och jag brukar inte använda den typen av språk men jag ville skriva precis på samma sätt som du gjort i tråden här. Jag ser nu vad problemet är, du har varken läst eller förstått vad jag, eller IÖ för den delen, har skrivit utan fortsätter att svamla om ovidkommande saker på det sätt som du missuppfattat diskussionen. Fokusera på diskussionen istället för att bara hacka så funkar det säkert bättre.

För övrigt bör du nog uppdatera dig på Elfas prisbild. De är oftast dyrast vilket de flesta här faktiskt vet och t.ex. Lazyworm har ju koll ovan.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-27 23:53

Jag har splittat den här tråden till en A-klasstråd. Dessvärre hängde inte alla markerade inlägg med, och blev kvar i denna.
Om det är något du vill besvara gällande A-klass som fortfarande är i den här tråden, var vänlig att kopiera citatet och ta med det till rätt tråd. Ursäkta för besväret.

/K12

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-02-28 16:38

Jag tycker detta är väldigt intressant. Två kräsna forummedlemmar som med stor förtjusning använt välrenommerade rörsteg verkar med lätthet kunna acceptera klass D-steg.
Karl12 som har något av det bästa som finns som referens, The Dream, ger än så länge sin nya setup väl godkänt.
Strömberg som varit lyrisk över Audion spelar med glädje på sin Exposure och hittar inget som stör, bara musik. :)
Det här måste ju testas, jag är bara ute efter musiken. :wink:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-28 16:53

I told ya all! :)

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2011-02-28 21:11

Är det någon som vet vilken KlassD Modell/tillverkare som Öhman pratar om? Eller är det hemligt tills nya Molten kommer ut?

Thomas

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-02-28 21:31

sprudel skrev:Jag tycker detta är väldigt intressant. Två kräsna forummedlemmar som med stor förtjusning använt välrenommerade rörsteg verkar med lätthet kunna acceptera klass D-steg.
Karl12 som har något av det bästa som finns som referens, The Dream, ger än så länge sin nya setup väl godkänt.
Strömberg som varit lyrisk över Audion spelar med glädje på sin Exposure och hittar inget som stör, bara musik. :)
Det här måste ju testas, jag är bara ute efter musiken. :wink:

Men vänta nu, Exposuren är en hederlig A/B-historia, inte en D. Ni måste vara lite varsamma med Strmbrg. Visserligen har han släppt rören, men han behöver nog köra A/B i en tio år till innan det är dags för Klass D.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-28 21:42

Själv så gissar jag att ett/en Pass Lab. XA30.5 skulle
sitta som en smäck på/hos Strmbrg(med tofs, nu när
det är sportlov) som nästa kandidat . . . :D

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-02-28 21:47

Holm Acoustics, är det ngn här som hört dom? http://www.holmacoustics.com/news.php
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-28 22:31

KarlXII skrev:
IngOehman skrev:Det som jag tycker är intressantast i sammanhanget är att det är just den

Bump.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-28 22:34

24w styck drar Nuforceblocken på tomgång.

Rätt mycket mindre än Drömmen :D men vad drar en vanlig 2x200 A/B?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-28 22:58

Helt odugliga till att förvärma-upp en normalstor
bastu med, med andra ord . . . :x :wink: :D

Själv så skulle jag kanske vänta in det iö tittat på
innan köp . . gissar dessutom(från vad iö skrivit
tidigare) att det kan vara helyllesvenskkonstruerat.* 8O :)
(Men vet ej säkert . . . :oops: ).

*Skjutaförstfrågasedanapparater har vi välan redan nu ett
visst överflöd av . . .

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-01 18:21

Laila skrev:Helt odugliga till att förvärma-upp en normalstor

visst överflöd av . . .

Nej, någon bastu går inte att värma. De blir knappt fisvarma även om man spelar på bra i flera timmar.

Vad menar du med "Skjutaförstfrågasedanapparater"?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-01 18:23

KarlXII skrev:
KarlXII skrev:

Bump.

Inte det.
Undrar hur många klass D-apparater som ligger bakom det övertygande skroderandet över dess dåliga egenskaper.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-03-01 18:39

Objektivisten skrev:Holm Acoustics, är det ngn här som hört dom? http://www.holmacoustics.com/news.php

Om du tänker på slutstegen så använder dom vanliga ICE-power.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-01 18:47

KarlXII skrev:
Laila skrev:Helt odugliga till att förvärma-upp en normalstor

visst överflöd av . . .

Nej, någon bastu går inte att värma. De blir knappt fisvarma även om man spelar på bra i flera timmar.

Vad menar du med "Skjutaförstfrågasedanapparater"?

Vågar jag inte säga . . kan bli politik . . avet. :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-03-01 19:30

KarlXII skrev:24w styck drar Nuforceblocken på tomgång.

Har du prövat de gamla modellerna, Dåforceblocken ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-01 19:39

Aerob skrev:
Objektivisten skrev:Holm Acoustics, är det ngn här som hört dom? http://www.holmacoustics.com/news.php

Är det inte klass-D?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-03-01 19:47

Objektivisten skrev:
Aerob skrev:

Är det inte klass-D?

Jo. Mitt svar antydde på att dom använder sig av samma moduler som många
andra tillverkare och borde således inte skilja sig hörbart från deras produkter.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-01 19:57

i skrev:
KarlXII skrev:24w styck drar Nuforceblocken på tomgång.

Har du prövat de gamla modellerna, Dåforceblocken ?

Dåforce :mrgreen:

Jag kommer inte ihåg. Jag har säkert kollat men minns inte. Men de borde ligga i samma härad.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-01 20:21

Aerob skrev:
Objektivisten skrev:
Aerob skrev:

Är det inte klass-D?

andra tillverkare och borde således inte skilja sig hörbart från deras produkter.

Hör man inte skillnad på klass D-förstärkare? :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-01 20:28

Objektivisten skrev:
Aerob skrev:
Objektivisten skrev:
Aerob skrev:

Är det inte klass-D?

Hör man inte skillnad på klass D-förstärkare? :D

Personligen så tycker jag inte att det finns "vanliga" ICE-power eftersom de olika modulerna är konstruerade på olika sätt och dessutom så används olika typer av nätdelar och signaltrafos så "vanliga" finns inte enligt min erfarenhet. Dessutom låter de lite olika också, förstås.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-03-01 20:42

Harryup skrev:Personligen så tycker jag inte att det finns "vanliga" ICE-power eftersom de olika modulerna är konstruerade på olika sätt och dessutom så används olika typer av nätdelar och signaltrafos så "vanliga" finns inte enligt min erfarenhet. Dessutom låter de lite olika också, förstås.

mvh/Harryup

Det finns en massa olika lösningar runt ICE-modulerna, det är helt klart.
Men sedan finns också ett par färdiga lösningar att använda sig av. ASP, ASC
och ASX2 är helt färdiga produkter som enbart behöver lite kabel och ett kabinett,
strömförsörjningen är redan integrerad i kortet.

Jag menar alltså att om tio tillverkare använder sig av ASP1000, med olika
kabinett så är det väldigt mycket samma slutsteg i botten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-01 21:07

Personligen så vet jag inte hur många som gör exakt ingenting annat än köper en låda. Och eftersom du skrev att det finns många olika lösningar så tycker jag fortfarande inte att det finns vanliga ICE-power.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-01 21:37

Nätdel och nätdel, var ser man den på denna bild?

Bild

Jag tror mera det handlar om ev. extra ingångssteg, flådiga kontaktdon och en låda i de flesta fallen.

Här lennartj's paketerade slutsteg:
Bild

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-03-01 22:33

RogerGustavsson: Den modul som syns på bilden är troligen en ASP1000.
Den har en integrerad strömförsörjning. ASP är alltså ett exempel på en
modul som enbart behöver ett kabinett och lite kabel för att spela.
En del tillverkare använder exempelvis A-serien och bygger egen nätdel.
Trafos på ingången eller "proprietära" ingångssteg är också vanligt.

HarryUp: När jag säger "vanlig" modul så menar jag att det är en färdig modul
utan något hemmasnickrat runt om. Vi behöver inte enas om definitionen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-01 22:37

RogerGustavsson skrev:Nätdel och nätdel, var ser man den på denna bild?

Bild

Det där ser ut som mina ICE moduler :) Det är så där jag spelar hemma och på mässan. Standard, så att säga.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-01 22:55

Du har inte provat med kabellyftare? Det tror jag skulle kunna bli ett lyft.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-01 22:59

Aerob skrev:
HarryUp: När jag säger "vanlig" modul så menar jag att det är en färdig modul
utan något hemmasnickrat runt om. Vi behöver inte enas om definitionen.

Javisst kommer vi inte enas eftersom modulerna ser olika ut och jag vet inte vilken modul som är vanligast. Jag skulle kanske tippa på den modul som sitter i stora Pioneer eftersom man använder 7 st i den apparaten.
Vilken modul tror du är vanligast? Eller är alla lika vanliga?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-01 23:32

Den vanliga är den vanligaste, tror jag bestämt . . . :P

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-01 23:46

Laila skrev:Den vanliga är den vanlLailaigaste, tror jag bestämt . . . :P

Det var ovanligt låg klass på det inlägget Laila, även för att vara från dig. :?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-03-02 00:08

I de flesta koncept så finns det likheter, likheter som kan vara (brukar vara)
skälet till att man kallar det ett koncept. ;)

Ett koncept kan vara "KlassD" som är ett samlingsbregrepp för olika tekniker
att skapa förstärkare som hela tiden går för fullt (fullt sving kontinuerligt) och
som när de inte får någon musiksignal därför ser till att svinga för fullt i ultra-
ljudsområdet, i form av en ton eller ett brus.

När de får musiksignal så formar de bruset så att energin flyttar ner i det hör-
bara området så att resultatet skall likna musiksignalen. Ju fler hopp upp och
ned man har att leka med för varje period som skall återskapas, desto nog-
grannare kan man härma musiksignalen.

Det finns dock många olika (under-)koncept för att åstadkomma en KlassD-
förstärkare, och om jag får göra en indelning så skulle jag skilja på tre huvud-
principer.

1. Digitala

2. Triangelkomparerande

3. Frisvängande

De två senare är analoga och "oändlig upplösning" eftersom de kan växla mellan
max+ och max- med hur små steg som helst. Den förstnämnda är begränsad
av upplöningen på klockan som skapar den digitala bitströmmen.

När olika användare användare väljer först KlassD, och sedan en specifik teknik,
och därunder även gör ett val av en leverantör som har en konstruktion, så
väljer de något som - oavsett vad de själva bidrar med och kanske ändrar eller
gör olika - ändå en massa likheter.

Min uppfattning är att alla de moduler som jag sett, i många olika förpackningar,
har haft väldigt identifierbara likheter, bortsett ifrån skillnaderna.

Jag tror därför att de som tidigare i den här tråden har talat om "vanliga", har
menat ALLA konstruktioner, det vill säga alla de som inte har vidtagit några helt
revolutionernade förändringar som eliminerat just det som är likheterna som
normalt tillhör respektiva modul. Kort sagt - alla.

Däremot så finns det skillnader mellan olika grundkoncept, liksom mellan olika
modulleverantörers version av respektive teknologi, som är MYCKET större än
skillnaderna mellan olika appalikationer av samma modul.

Och går man upp ett steg till så är skillnaderna mellan de 3 olika teknologierna
ofta (men inte alltid) är mycket större än skillnaderna mellan olika tillverkares
tolkning av teknologin.

Och på samma sätt är skillnaderna till dags dato rätt så stor mellan all linjära
teknologier och KlassD, sett som grupp. Men den börjar suddas ut... och jag har
senaste året stött på KlassAB-konstruktioner som i lyssning har misstagits för
att vara riktigt goda KlassD-förstärkare, och vice versa.

Men ännu så länge har jag inte träffat på någon KlassD-förstärkare som pas-
serat en F/E-lyssning utan att kunna detakteras.

Och nej (KXII) jag kommer inte att redovisa alla dåliga KlassD-konstruktioner
som jag lyssnat på. Jag får nog med skit för att jag talar sanning redan som
det är. Tycker dessutom att det är klart bättre verkningsgrad på att berätta om
saker värda att berätta om, än att peka ut sådant som inte är det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-02 00:14

IngOehman skrev:Och nej (KXII) jag kommer inte att redovisa alla dåliga KlassD-konstruktioner
som jag lyssnat på. Jag får nog med skit för att jag talar sanning redan som
det är. Tycker dessutom att det är klart bättre verkningsgrad på att berätta om
saker värda att berätta om, än att peka ut sådant som inte är det.

Vh, iö

Jag har inte bett dig redovisa alla dåliga KlassD-konstruktioner.
Jag frågade om du lyssnat på senare versioner av Nuforce.

Skitsamma.
Men tack för redovisningen av D-tekniken.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-02 00:40

IngOehman skrev:Men ännu så länge har jag inte träffat på någon KlassD-förstärkare som pas-
serat en F/E-lyssning utan att kunna detakteras.

Vh, iö

Fast det är ju närmast ett orimligt krav då inte vanliga apparater gör det heller utom just bara "nån".

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-03-02 01:34

Orimligt och orimligt. Hur ovanliga de som inte detekterats än är, är det
ju upp till var och en att välja - och man kan välja dem.

Förstärkare är väl inget man bli "tilldelad" utan att ha något att säga till
om! Eller? :o

- - -

Men låt mig säga såhär då - jag har hittills inte träffat på något KlassD-
förstärkare som inte har varit LÄTT att detektera.

Däremot har jag nu träffat på EN som inte har låtit illa, utan som bara
har haft vad jag skulle kalla för ett benignt (godartat - utståmedbart) fel.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-02 01:47

Ok, lätt är ju en annan grad. Förmodar att det är Pabo's apparat du menar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-03-02 01:56

Den som är LTS-medlem 2011 får veta tids nog.

Det är fortfarande gott om tid att betala medlemsavgiften
om 300:-, innan nummer ett 2011 kommer ut. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-03-02 09:37

IngOehman skrev:Den som är LTS-medlem 2011 får veta tids nog.

En riktig cliffhanger :) Jag ser med spänning fram emot 2011:1

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-05-06 16:21

Hade hoppats på lite diskussion runt det nya heta classd-steget här, men det
verkar som om recension uteblev i molt. Nästa nummer eller?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-06 16:25

Kanske det finns någon som har litet kunskaper om detta steg som kan berätta ändå. :)

Faktiskt.se är ju ingen reklampelare för LTS, eller hur. :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-05-06 16:55

Richard skrev:Faktiskt.se är ju ingen reklampelare för LTS, eller hur. :wink:

Absolut inte, det tycker jag inte det ska bli heller. Jag var mer nyfiken på steget
som verkar så hemligt. Ett namn och en tillverkare hade ju inte skadat.

Vet inte om det är bekräftat att det är Pabo som ligger bakom det eller inte,
men oavsett, jag är nyfiken på lite mer info generellt.

Återgå till Generellt om hifi