Moderator: Redaktörer
Det är en baggis, bra akustiska förutsättningar sen är det bara att runke ball. Behöver inte alls bli dyrt, om man nu inte köter en cd-spelare för 40000:- till varje kanal.meanmachine skrev:Går det att kombinera dessa så att man kan leva i harmoni med perfekt ljud?Finns det en rigg som fyller alla behov?
Bill50x skrev:Jag åxå, men det blir dyrt. Och hur man än gör, satsar man slantarna från en multikanalsuppställning på rent 2-kanalljud så blir detta bättre. Rent generellt alltså, när man har bästa möjliga kanske det blir bättre med fem istället för två
För oss vanliga dödliga som inte kan spendera miljoner på våra anläggningar finns det dock begränsningar och personligen tycker jag det är bättre att satsa på kvalitet istället för kvantitet - givet en bestämd budget.
/ B
Nune skrev:Bill50x skrev:Jag åxå, men det blir dyrt. Och hur man än gör, satsar man slantarna från en multikanalsuppställning på rent 2-kanalljud så blir detta bättre. Rent generellt alltså, när man har bästa möjliga kanske det blir bättre med fem istället för två
För oss vanliga dödliga som inte kan spendera miljoner på våra anläggningar finns det dock begränsningar och personligen tycker jag det är bättre att satsa på kvalitet istället för kvantitet - givet en bestämd budget.
/ B
Jo så är det nog men sen ska man nog ställa sig frågan "hur bra behöver det vara". Jag skulle lätt dra ihop en flerkanalsanläggning för 20papp som jag skulle sitta nöjd med.
Givetvis är det alltid roligt med värre prylar men så jättedyrt anser inte jag att det behöver vara!
meanmachine skrev:Går det att kombinera dessa så att man kan leva i harmoni med perfekt ljud?Finns det en rigg som fyller alla behov?
Bill50x skrev:Rätt. Men enligt mitt förmenande går det få en musikaliskt bättre anläggning i 2-kanal för samma pengar.
/ B
meanmachine skrev:Går det att kombinera dessa så att man kan leva i harmoni med perfekt ljud?Finns det en rigg som fyller alla behov?
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Rätt. Men enligt mitt förmenande går det få en musikaliskt bättre anläggning i 2-kanal för samma pengar.
/ B
Och jag vill hävda att du aldrig kommer höra en skillnad mellan en schysst receiver och din 2-kanalare. Vi kan ju testa dig.
paa skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Rätt. Men enligt mitt förmenande går det få en musikaliskt bättre anläggning i 2-kanal för samma pengar.
/ B
Och jag vill hävda att du aldrig kommer höra en skillnad mellan en schysst receiver och din 2-kanalare. Vi kan ju testa dig.
Ska du genomföra en riktig blindtest, kul!
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Rätt. Men enligt mitt förmenande går det få en musikaliskt bättre anläggning i 2-kanal för samma pengar.
/ B
Nune skrev:Jag tror inte att receivern är boven i dramat utan att man behöver ett antal fler högtalare.
Bill50x skrev:Nune skrev:Jag tror inte att receivern är boven i dramat utan att man behöver ett antal fler högtalare.
Såklart man behöver fler högtalare, svårt att spela multikanal på två högtalare
Men visst betyder elektroniken något. Fem kanaler skit är sämre än två kanaler guld - eller hur?
Så frågan är fortfarande, är multikanal bättre än stereo?
/ B
meanmachine skrev:Finns det en rigg som fyller alla behov?
foxman skrev:Ärlighet varar längst![]()
Men jag tycker det funkar hyggligt till flerkanal.
Dynaudio däremot är rätt kassa
meanmachine skrev:Har kommit en bit på väg.. AX10an lirar på på ett mycket bra sätt. Känner mig riktigt tillfreds med ljudet som är homogent och rent. Växlar till A32 + pre 30.. musiken är Eagles , Toto, Chriss Jones, Dire Straigts, Dive, Norskan.. Hon alla gillar.. kommer inte ihåg.Samt lite annat. Efter ett par växlingar utskönjer ett mönster..
AX10 låter rikigt bra. Lite vass på diskanten ibland, Lite tam i basen ibland.
A32 altdrig hård i toppen och med oerhörd basprestanda.
Den sistnämnda har betyligt mer ork med så det går att höja volymen nästan obegränsat emedan AX 10 flämtar hårt när man är på strax över realtivt normal volym. A32 känns bottenlös.
UnholyRishna skrev:meanmachine skrev:Har kommit en bit på väg.. AX10an lirar på på ett mycket bra sätt. Känner mig riktigt tillfreds med ljudet som är homogent och rent. Växlar till A32 + pre 30.. musiken är Eagles , Toto, Chriss Jones, Dire Straigts, Dive, Norskan.. Hon alla gillar.. kommer inte ihåg.Samt lite annat. Efter ett par växlingar utskönjer ett mönster..
AX10 låter rikigt bra. Lite vass på diskanten ibland, Lite tam i basen ibland.
A32 altdrig hård i toppen och med oerhörd basprestanda.
Den sistnämnda har betyligt mer ork med så det går att höja volymen nästan obegränsat emedan AX 10 flämtar hårt när man är på strax över realtivt normal volym. A32 känns bottenlös.
Kan du inte hänga på A32:an på hembiorecieverns PRe-out?
Bill50x skrev:Jag åxå, men det blir dyrt. Och hur man än gör, satsar man slantarna från en multikanalsuppställning på rent 2-kanalljud så blir detta bättre. Rent generellt alltså, när man har bästa möjliga kanske det blir bättre med fem istället för två
/ B
paa skrev:Ska du genomföra en riktig blindtest, kul!
subjektivisten skrev:paa skrev:Ska du genomföra en riktig blindtest, kul!
JAG har inget att bevisa. Men jag tycker det är lustigt att under 10 år på olika forum så händer det ALDRIG att dessa "guldöron" visar sin talang.
Om du visar vad du har för talang så kommer säker GÖ göra det också.subjektivisten skrev:paa skrev:Ska du genomföra en riktig blindtest, kul!
JAG har inget att bevisa. Men jag tycker det är lustigt att under 10 år på olika forum så händer det ALDRIG att dessa "guldöron" visar sin talang.
KarlXII skrev:Och det är alltid de som drar sig ur, förstår jag?
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Och det är alltid de som drar sig ur, förstår jag?
Ja, stort sett alltid. Sen så är det knappast JAG som ska bevisa något, det är ju upp till dom. Jag har redan 30+ år av blindtester som visar en rätt intressant bild.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Och det är alltid de som drar sig ur, förstår jag?
Ja, stort sett alltid. Sen så är det knappast JAG som ska bevisa något, det är ju upp till dom. Jag har redan 30+ år av blindtester som visar en rätt intressant bild.
Goldfinger skrev:Du var alltså 7år när du började blindtesta?
subjektivisten skrev:Goldfinger skrev:Du var alltså 7år när du började blindtesta?
Har jag sagt jag har blindtestat? Jag snackar om mängder av publicerade blindtester som stort sett alla ger liknande resultat. Men att 55+ åriga "killar" har dessa guldöron som krävs för annorlunda resultat vore intressant att se.
Goldfinger skrev:Det undersökningar Jan Banan har gjort i egenskap av Professor på KTH visar helt andra resultat, jag tror mer på honom..
robert293 skrev:meanmachine skrev:Går det att kombinera dessa så att man kan leva i harmoni med perfekt ljud?Finns det en rigg som fyller alla behov?
audiolab 8000av och ett gäng rotel stärkare så är man hemma.
shifts skrev:Det är nog ingen som skrivit det här, men tycker annars att jag rätt ofta stöter
på någon som säger "nu har jag gått tillbaka till tvåkanal efter att ha försökt få
ordning på mitt 5.1-system. Aldrig mer!". De säljer sin flerkanalare, köper en
stereoförstärkare och ett par andra högtalare.
Det jag inte kan begripa och som jag försökt fråga de som gett upp flera
gånger, är hur ljudet i tvåkanal kan bli så lidande av att en flerkanalsreceiver
finns med i matchen. Frontarna är ju de samma, oavsett vilka kanaler man
ger sig på att använda.
En sjukt vanlig inställning är det i alla fall och det verkar inte gå att få rätsida
på varför de tycker så. Jag har i alla fall inte lyckats. Man kanske tycker det är
krångligt med många enheter osv och vill ha något mer avskalat, men det
brukar inte vara det man skäller på, utan att ljudet är så fruktansvärt dåligt.
Någon som vill ge sig i kast med en analys? Eller någon som känner igen sig
och kan förklara för mig.
Objektivisten skrev:Jag tycker alla försteg som inte är passiva färgar ljudet. Men det är ju jag.
zapanasta skrev:Nä tacka vet jag en vanlig gammal 2 kanalare med bas/diskant/balance kontroller,och gärna en loudnessknapp ochså![]()
Supernollan skrev:zapanasta skrev:Nä tacka vet jag en vanlig gammal 2 kanalare med bas/diskant/balance kontroller,och gärna en loudnessknapp ochså![]()
Ja, visst är det härligt med alla dessa potentiometrar i signalvägen. Extra
trevligt blir det när de är 20-30 år gamla och lagom slitna och oxiderade.
High end
meanmachine:
Har du testat Denon AVC-A10SE? Den klarar högtalare som sjunker till 4 ohm utan problem.
Ja, visst är det härligt med alla dessa potentiometrar i signalvägen. Extra
trevligt blir det när de är 20-30 år gamla och lagom slitna och oxiderade.
High end
mx skrev:shifts skrev:FBK, Goldfinger: Men det löser man lätt genom att häkta på ett slutsteg?
Brukar fungera, även om man kanske inte skall se det som en tumregel.
shifts skrev:Det är nog ingen som skrivit det här, men tycker annars att jag rätt ofta stöter
på någon som säger "nu har jag gått tillbaka till tvåkanal efter att ha försökt få
ordning på mitt 5.1-system. Aldrig mer!". De säljer sin flerkanalare, köper en
stereoförstärkare och ett par andra högtalare.
Det jag inte kan begripa och som jag försökt fråga de som gett upp flera
gånger, är hur ljudet i tvåkanal kan bli så lidande av att en flerkanalsreceiver
finns med i matchen. Frontarna är ju de samma, oavsett vilka kanaler man
ger sig på att använda.
En sjukt vanlig inställning är det i alla fall och det verkar inte gå att få rätsida
på varför de tycker så. Jag har i alla fall inte lyckats. Man kanske tycker det är
krångligt med många enheter osv och vill ha något mer avskalat, men det
brukar inte vara det man skäller på, utan att ljudet är så fruktansvärt dåligt.
Någon som vill ge sig i kast med en analys? Eller någon som känner igen sig
och kan förklara för mig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster