multikanal VS 2kanal.. ??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

multikanal VS 2kanal.. ??

Inläggav meanmachine » 2011-02-18 10:14

Går det att kombinera dessa så att man kan leva i harmoni med perfekt ljud? :) Finns det en rigg som fyller alla behov?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-18 10:53

Japp, jag är övertygad.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2011-02-18 11:20

Jag oxå

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-18 11:27

Jag åxå, men det blir dyrt. Och hur man än gör, satsar man slantarna från en multikanalsuppställning på rent 2-kanalljud så blir detta bättre. Rent generellt alltså, när man har bästa möjliga kanske det blir bättre med fem istället för två :-)

För oss vanliga dödliga som inte kan spendera miljoner på våra anläggningar finns det dock begränsningar och personligen tycker jag det är bättre att satsa på kvalitet istället för kvantitet - givet en bestämd budget.

/ B

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Re: multikanal VS 2kanal.. ??

Inläggav _Fredrik_ » 2011-02-18 11:36

meanmachine skrev:Går det att kombinera dessa så att man kan leva i harmoni med perfekt ljud? :) Finns det en rigg som fyller alla behov?
Det är en baggis, bra akustiska förutsättningar sen är det bara att runke ball. Behöver inte alls bli dyrt, om man nu inte köter en cd-spelare för 40000:- till varje kanal.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-02-18 11:41

Bill50x skrev:Jag åxå, men det blir dyrt. Och hur man än gör, satsar man slantarna från en multikanalsuppställning på rent 2-kanalljud så blir detta bättre. Rent generellt alltså, när man har bästa möjliga kanske det blir bättre med fem istället för två :-)

För oss vanliga dödliga som inte kan spendera miljoner på våra anläggningar finns det dock begränsningar och personligen tycker jag det är bättre att satsa på kvalitet istället för kvantitet - givet en bestämd budget.

/ B

Jo så är det nog men sen ska man nog ställa sig frågan "hur bra behöver det vara". Jag skulle lätt dra ihop en flerkanalsanläggning för 20papp som jag skulle sitta nöjd med.
Givetvis är det alltid roligt med värre prylar men så jättedyrt anser inte jag att det behöver vara!

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-02-18 11:57

Om man kör en hembioreciever som försteg, och sedan har rejäla slutsteg till övriga kanaler så ser jag inget hinder för att det ska kunna låta riktigt bra. Det svåra är väl att hitta en reciever som preseterar riktigt bra, inte är snordyr, och som har pre-outs på samtliga kanaler. Verkar dock som att det här med pre-outs blir mer och mer sällsynt på billigare recievers tyvärr :( .

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-18 14:07

Nune skrev:
Bill50x skrev:Jag åxå, men det blir dyrt. Och hur man än gör, satsar man slantarna från en multikanalsuppställning på rent 2-kanalljud så blir detta bättre. Rent generellt alltså, när man har bästa möjliga kanske det blir bättre med fem istället för två :-)

/ B

Jo så är det nog men sen ska man nog ställa sig frågan "hur bra behöver det vara". Jag skulle lätt dra ihop en flerkanalsanläggning för 20papp som jag skulle sitta nöjd med.
Givetvis är det alltid roligt med värre prylar men så jättedyrt anser inte jag att det behöver vara!

Rätt. Men enligt mitt förmenande går det få en musikaliskt bättre anläggning i 2-kanal för samma pengar.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-18 14:17

meanmachine skrev:Går det att kombinera dessa så att man kan leva i harmoni med perfekt ljud? :) Finns det en rigg som fyller alla behov?

Jag räknar med att det kommer att finnas :) och att den inte blir alltför dyr och att den blir anpassad för musik d v s att surround blir fokuserat på efterklang och inte på direktljud bakifrån. Att få båda delarna helt korrekt tror jag kräver skilda kanaler och därmed skilda högtalare och då blir det komplicerat. Jag tror därför att det räcker med att återge diffusljudfält från de bakre kanalerna.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-18 14:20

Bill50x skrev:Rätt. Men enligt mitt förmenande går det få en musikaliskt bättre anläggning i 2-kanal för samma pengar.

/ B

Och jag vill hävda att du aldrig kommer höra en skillnad mellan en schysst receiver och din 2-kanalare. Vi kan ju testa dig. :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-18 14:28

Man kan av mitt nick ana sig till vad jag anser i frågan :lol:
Trots det blir det ett ja från mig på dina 3 första delfrågor.
På fråga 4:a, om riggen finns eller inte svara jag -Vet inte.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-18 14:33

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Rätt. Men enligt mitt förmenande går det få en musikaliskt bättre anläggning i 2-kanal för samma pengar.

/ B

Och jag vill hävda att du aldrig kommer höra en skillnad mellan en schysst receiver och din 2-kanalare. Vi kan ju testa dig. :wink:

Ska du genomföra en riktig blindtest, kul!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-18 14:57

paa skrev:
subjektivisten skrev:

/ B

Ska du genomföra en riktig blindtest, kul!

Jaha, Subjektivisten skall testa Bill50x :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-18 14:59

subjektivisten skrev:

Skillnaden mellan en sjyst (jag förmodar du menar en multikanalare) receiver och en sjyst 2-kanalare kanske inte är så stor. Det faller ju förstås på vad som är sjyst - eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-02-18 16:50

subjektivisten skrev:

/ B

Jag tror inte att receivern är boven i dramat utan att man behöver ett antal fler högtalare.

pi60 vs piP, 4st A1 och pX 2 ligger ungefär i samma prisklass då tror jag att pi60 vinner vid 2 kanallyssning. Därav får man mer 2-kanals prestanda för en given peng.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-02-18 17:11

Jag har satsat på bra 2 ch - prestanda och ( långt ) senare kompletterat till flerkanalighet. Det har jag aldrig ångrat. Pengar kommer ju nya hela tiden.....
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-18 17:16

Nune skrev:Jag tror inte att receivern är boven i dramat utan att man behöver ett antal fler högtalare.

Såklart man behöver fler högtalare, svårt att spela multikanal på två högtalare :-)

Men visst betyder elektroniken något. Fem kanaler skit är sämre än två kanaler guld - eller hur?

Så frågan är fortfarande, är multikanal bättre än stereo?

/ B

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-02-18 17:22

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-02-18 17:30

Sitter och funderar på om spelning av denna DVDA upplevelsesmässigt ensamt motiverar mitt inköp av flerkanalighet. Nästan...... :lol:

Bild

http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=263048[/img]

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-02-18 17:53

Bill50x skrev:
Nune skrev:Jag tror inte att receivern är boven i dramat utan att man behöver ett antal fler högtalare.

Såklart man behöver fler högtalare, svårt att spela multikanal på två högtalare :-)

Men visst betyder elektroniken något. Fem kanaler skit är sämre än två kanaler guld - eller hur?

Så frågan är fortfarande, är multikanal bättre än stereo?

/ B

Jo det jag menade var när du säger att man får en mer musikalisk 2-kanals anläggning för samma pengar och subjetivisten kontrar med att du inte kommer höra någon skillnad mellan en schysst receiver och din 2-kanalare ville jag peka på att det inte nödvändigtvis är receivern som gör att man eventuellt uppnår en bättre prestanda med 2-kanaler.

Det känns fel att peka på receivern när det är så mycket annat som kostar, läs fler högtalare. Så för mig känns det ganska självklart att en 2-kanalare blir bättre för en given summa pengar.

Sen tror jag aldrig jag skulle höra någon skillnad i det blindtest som subjetivisten föreslår och skulle jag höra någon skillnad så skulle det förmodligen inte vara något jag bryr mig om i långa loppet.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-02-18 17:59

Det tror jag absolut! Frågan är väl vilka krav och förutsättningar man har, vilka
prioriteringar man gör samt hur mycket pengar man är beredd att spendera.
Medelsvensson är säkert helt nöjd med ett litet kit för 3-5000 från närmsta stormarknad,
medan andra människor bygger ett optimalt rum för stora belopp som dom sedan
fyller upp med kostbar elektronik och högtalare. Den senare är förmodligen
mindre nöjd än den första, trots sitt påkostade bygge.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-18 18:01

meanmachine skrev:Finns det en rigg som fyller alla behov?

Alla dina behov, eller allas behov?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-18 18:39

Jag kommer ikväll att teste Pioneer Ax10 30kg 7x170w mot primare A42 medels Pre 30 a stora vikten och pengarna är faktiskt inte mer än 20k mer på primareriggen ju.. sett nypris.. :) Vad tror ni? utgången alltså. Vi snackar nu ren 2k

hifiguru@spray.se

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-18 18:55

Bra initiativ, ställ i hop högtalarna med någon meter mellan, sen spelar du in i närfältet och lägger ut de båda ljudfilerna i tråden så högupplöst du kan, för oss att jämföra.
Hat testat detta själv och det är klart intressant.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-18 18:57

Jag kommer att ha Dynaudio Contour s3,4 som högtalare. :) kör första test nu as we speak :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-18 19:07

Pioneer VSA-AX10i om the roll.. Kör pure direct så det är REN stereo utan några tonkontroller eller annat tjafs. Så det är ren ton igenom

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-18 19:09

Bilder kommer givetvis :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2011-02-18 19:18

Har provat att använda ett hembioförsteg PR-SC885 från Onkyo Pro för närmare 20 lakan som försteg i 2-kanal och det var INTE bra (transparent).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-18 19:31

Onkyo är skit.. rent ärligt. för murriga och mörka.. Marantz med min syn. Sony och Denon är de jag gillat bäst Pioneer ax10 blir spännande för den är lite top of the line så den skall vara bra. Men Sony ES mmmm Alla de guldiga maskinerna är som balsam för själen .. :d

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2011-02-18 19:50

Ärlighet varar längst :D

Men jag tycker det funkar hyggligt till flerkanal.

Dynaudio däremot är rätt kassa :twisted:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-18 19:56

foxman skrev:Ärlighet varar längst :D

Men jag tycker det funkar hyggligt till flerkanal.

Dynaudio däremot är rätt kassa :twisted:

Njae skulle säga att C3,4 äter Pi60 till frukost men det är jag det.. :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-02-18 20:01

Jag kan tycka att ni börjar glida iväg offtopic, men det är ju jag det..........

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-18 20:21

Har kommit en bit på väg.. AX10an lirar på på ett mycket bra sätt. Känner mig riktigt tillfreds med ljudet som är homogent och rent. Växlar till A32 + pre 30.. musiken är Eagles , Toto, Chriss Jones, Dire Straigts, Dive, Norskan.. Hon alla gillar.. kommer inte ihåg. :D Samt lite annat. Efter ett par växlingar utskönjer ett mönster..

AX10 låter rikigt bra. Lite vass på diskanten ibland, Lite tam i basen ibland.

A32 altdrig hård i toppen och med oerhörd basprestanda.

Den sistnämnda har betyligt mer ork med så det går att höja volymen nästan obegränsat emedan AX 10 flämtar hårt när man är på strax över realtivt normal volym. A32 känns bottenlös.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-02-18 21:11

meanmachine skrev:Har kommit en bit på väg.. AX10an lirar på på ett mycket bra sätt. Känner mig riktigt tillfreds med ljudet som är homogent och rent. Växlar till A32 + pre 30.. musiken är Eagles , Toto, Chriss Jones, Dire Straigts, Dive, Norskan.. Hon alla gillar.. kommer inte ihåg. :D Samt lite annat. Efter ett par växlingar utskönjer ett mönster..

Den sistnämnda har betyligt mer ork med så det går att höja volymen nästan obegränsat emedan AX 10 flämtar hårt när man är på strax över realtivt normal volym. A32 känns bottenlös.

Kan du inte hänga på A32:an på hembiorecieverns PRe-out? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-02-18 21:22

Idag skulle jag aldrig köpa en hembioreceiver utan HDMI in eftersom man annars kan komma att få problem med syncen mellan ljud och bild.

Annars så går det utmärkt att kombinera flerkanal med 2-kanal. Bättre 2 kanalsförsteg brukar numera ha en bypass på volymen så att man bara kör med receiverns volym då man ser på film eller möjligen lyssnar på mångkanal musik.

DSOTM är inspelad i 4-kanal så den motiverar flera kanaler. Vilket också Roger Waters spelade för oss som satt på parkett i Globen för ett par år sedan.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-19 07:52

UnholyRishna skrev:
meanmachine skrev:Har kommit en bit på väg.. AX10an lirar på på ett mycket bra sätt. Känner mig riktigt tillfreds med ljudet som är homogent och rent. Växlar till A32 + pre 30.. musiken är Eagles , Toto, Chriss Jones, Dire Straigts, Dive, Norskan.. Hon alla gillar.. kommer inte ihåg. :D Samt lite annat. Efter ett par växlingar utskönjer ett mönster..

Kan du inte hänga på A32:an på hembiorecieverns PRe-out? :)

Visst och det är säkert en bra lösning.. Jag håller dock på att minska ned så jag önskar att Ax10an skulle vara bra nog att stå pall så jag kör dem individuellt. Min optimala lösning är om det går att överleva att kombinera. En sak till dock är att när jag testspelade AX10an dvs när den kommit hem just så spelades den med ett par snälla 8ohms stativare och jag hade den på ca 3h med musik och den rullade bara på och när jag var klar så kännde jag på den och den var just fesjum men nu efter gårdagens test med C3,4 a4ohm så blev den het som en spis. mm suck.

hifiguru@spray.se

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-02-19 08:40

/ B

Nu generaliserar du nog alltför mycket. :wink:

De tester jag, eriken och en del andra gjort visar att det är väldigt små skillnader mellan olika förstärkare-och att priset i en del fall inte är en relevant parameter.

Och det är förstås trevligt, detta att väldigt fint transparent 2-kanalsljud kan fås av extremt prisbilliga receivers med fem eller sju slutsteg inbyggda.

Några sådana förstärkare som låter extremt bra vid 2-kanalsåtergivning är denon avr 1507, 1707, 2807, samt 2308.

De låter samtliga mera transparent än en del för-slutstegs kombinationer i 100000:- klassen.

Min erfarenhet är att man definitivt inte ska lyssna till vad handlare säger, utan lyssna själv.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-02-19 09:05

Vi testade en kompis ax-5a mot min sansui för några år sen,högtalarna var ett par jm lab electra.

Det var inget snack om saken ens,sansuin fick igång högtalarna på ett helt annat sätt än pioneern :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-19 09:14

Ax5 har jag haft och den fick respass rätt omgående..

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-19 13:16

paa skrev:Ska du genomföra en riktig blindtest, kul!

JAG har inget att bevisa. Men jag tycker det är lustigt att under 10 år på olika forum så händer det ALDRIG att dessa "guldöron" visar sin talang.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-19 13:19

subjektivisten skrev:

JAG har inget att bevisa. Men jag tycker det är lustigt att under 10 år på olika forum så händer det ALDRIG att dessa "guldöron" visar sin talang.

Och det är alltid de som drar sig ur, förstår jag?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-02-19 13:20

subjektivisten skrev:

Om du visar vad du har för talang så kommer säker GÖ göra det också.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-19 13:27

KarlXII skrev:Och det är alltid de som drar sig ur, förstår jag?

Ja, stort sett alltid. Sen så är det knappast JAG som ska bevisa något, det är ju upp till dom. Jag har redan 30+ år av blindtester som visar en rätt intressant bild.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-19 13:35

subjektivisten skrev:

Ja, stort sett alltid. Sen så är det knappast JAG som ska bevisa något, det är ju upp till dom. Jag har redan 30+ år av blindtester som visar en rätt intressant bild.

Upp till bevis. 8)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... est*#27596
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-02-19 13:52

subjektivisten skrev:

Hur gammal är du då, lille vän?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-19 13:56

Behövs inte, har för mig det var den gången jag hade kablar som hade oxiderat en del. Annars så var det en gång man inbilla sig saker, samma som dom flesta slutstegslyssnare gör. :wink:

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-19 14:03

subjektivisten skrev:

Du var alltså 7år när du började blindtesta?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-19 14:11

Goldfinger skrev:Du var alltså 7år när du började blindtesta?

Har jag sagt jag har blindtestat? Jag snackar om mängder av publicerade blindtester som stort sett alla ger liknande resultat. Men att 55+ åriga "killar" har dessa guldöron som krävs för annorlunda resultat vore intressant att se. :wink:

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-19 14:16

Det undersökningar Jan Banan har gjort i egenskap av Professor på KTH visar helt andra resultat, jag tror mer på honom..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-19 14:17

subjektivisten skrev:
Goldfinger skrev:Du var alltså 7år när du började blindtesta?

Har jag sagt jag har blindtestat? Jag snackar om mängder av publicerade blindtester som stort sett alla ger liknande resultat. Men att 55+ åriga "killar" har dessa guldöron som krävs för annorlunda resultat vore intressant att se. :wink:

Man kan tolka det så. Eller rättare det är svårt att tolka det på annat sätt. I a f för mig men efterson meningen är bristfällig rent ur ett språkligt perspektiv så kan öppnar det ju upp för allehanda tolkningar som kan vara korrekta eller inkorrekta. Svårt att veta vilket när det skrivs så diffust.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2011-02-19 14:51

Hmm! Svårt detta. Är tvåkanal ens i samma liga? Tycker nog att jag har bättre musikupplevelser i flerkanal. Indatat har ofta bra kvalite och jag tycker nog att de många högtalarna hjälper till att få lite lugn i mitt icke ljudoptimerade rum. Fast om jag skulle lyssna på en cd med normalkvalite så föredrar jag nog 2 kanaler.

Att man dessutom kan se den som uppträder gör ju inte saken sämre. Fler sinnen som hjälper till. Nä nu kom jag av mig helt

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2011-02-19 14:54

Svar: Ja!

Dock är multikanal av High-Fidelity oftast kostsamt samt möbleringen är en utmaning i vardagsrum speciellt i kombination med bild.
100% Digital

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-19 17:55

Goldfinger skrev:Det undersökningar Jan Banan har gjort i egenskap av Professor på KTH visar helt andra resultat, jag tror mer på honom..

Ja, du får tro vad du vill.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-02-19 18:33

Jag kommer att, hmm på grund av, lägenhet, mindre boende, mindre kukmätning etc, att leva med min AX10a ett tag utan nått annat extravagant som helst. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-02-19 19:21

audiolab 8000av och ett gäng rotel stärkare så är man hemma.

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2011-02-19 19:56

robert293 skrev:

audiolab 8000av och ett gäng rotel stärkare så är man hemma.

Japp!
Då låter det nog samma i 2 eller flera kanaler.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-19 20:06

Det är nog ingen som skrivit det här, men tycker annars att jag rätt ofta stöter
på någon som säger "nu har jag gått tillbaka till tvåkanal efter att ha försökt få
ordning på mitt 5.1-system. Aldrig mer!". De säljer sin flerkanalare, köper en
stereoförstärkare och ett par andra högtalare.

Det jag inte kan begripa och som jag försökt fråga de som gett upp flera
gånger, är hur ljudet i tvåkanal kan bli så lidande av att en flerkanalsreceiver
finns med i matchen. Frontarna är ju de samma, oavsett vilka kanaler man
ger sig på att använda.

En sjukt vanlig inställning är det i alla fall och det verkar inte gå att få rätsida
på varför de tycker så. Jag har i alla fall inte lyckats. Man kanske tycker det är
krångligt med många enheter osv och vill ha något mer avskalat, men det
brukar inte vara det man skäller på, utan att ljudet är så fruktansvärt dåligt.

Någon som vill ge sig i kast med en analys? Eller någon som känner igen sig
och kan förklara för mig. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-02-19 20:12

Jag ratade 5.1 för en återgång till 2-kanal.
Orsaken var att Pioneer avr`n lät skit. Även som ren förförstärkare!?
Men nu är jag på väg tillbaka till flera kanaler, då jag tror att det finns receivers eller multikanal försteg, som låter tillräckligt bra. :)

Jag upplevde en stor förbättring när jag bytte bort Pioneer`n till fördel för Nad För/slutsteg.

:)

Edit: Jag använde endast Pioneer`n till 2-kanal.
Senast redigerad av NADifierad 2011-02-19 20:14, redigerad totalt 1 gång.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-19 20:13

shifts skrev:Aldrig mer!". De säljer sin flerkanalare, köper en

De hade fel frontar. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-02-19 20:16

Jag kommer aldrig att köpa en reciver, en massa jä menyer och skit att hålla reda på.

Nä tacka vet jag en vanlig gammal 2 kanalare med bas/diskant/balance kontroller,och gärna en loudnessknapp ochså :)

Men är man intresserad av hemmabio som många är så får man ju lov att stå ut med fipplet,jag vill då ha grejer som man kan ställa in som man vill utan att behöva använda en tv..

Gammalmodig?ja kanske det :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-02-20 01:23

shifts skrev:Det är nog ingen som skrivit det här, men tycker annars att jag rätt ofta stöter
på någon som säger "nu har jag gått tillbaka till tvåkanal efter att ha försökt få

gånger, är hur ljudet i tvåkanal kan bli så lidande av att en flerkanalsreceiver
ger sig på att använda.

En sjukt vanlig inställning är det i alla fall och det verkar inte gå att få rätsida
på varför de tycker så. Jag har i alla fall inte lyckats. Man kanske tycker det är

Känner igen detta och min uppfattning är att det används endast för enkla/billiga flerkanalsreceiver och det räcker inte då slutstegen i dessa inte är så mycket att ha, men däremot förstegen brukar vara riktigt prisvärda. För egen del så har jag inte hört någon flerkanalsrecivers som både har ordentligt med kraft och övertygat ljudmässigt om de inte kostat mycket pengar. Lösningen är att hänga på ett slutsteg till frontarna, den klart mest kostnadseffektiva och ljudmässiga vinsten finns där.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-02-20 01:47

Jag tycker alla försteg som inte är passiva färgar ljudet. Men det är ju jag.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2011-02-20 01:50

Håller med, AX 10 är en kapabel reciever även om den är rätt gammal nu...
Jag har classé förstärkare kopplade till pre-out på frontarna och det blev bättre MEN skillnaden är inte stor!
Trots detta är suget stort efter mer classé för att få till det lilla xtra i 5kanal.

Billigare flerkanal reciever som jag har hört har varit rätt förfärliga (t.ex. AX5)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-20 02:03

Jag upplever liknande som FBK, slutstegsdelarna börjar i regel dynamikbegränsa tidigt även med ganska normaltunga högtalare.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-20 02:39

Objektivisten skrev:Jag tycker alla försteg som inte är passiva färgar ljudet. Men det är ju jag.

Vad menar du med passiva försteg ? Menar du allt utöver en
diskret/passiv typ kolbane-potensiometer/volymkontroll, gör
att du kallar ett "försteg" aktivt/icke passivt ?(finns ju även
volymkontroller med transformatorlösningar om man så önskar).

Du menar alltså, om jag har förstått dig rätt, att all förstärkning
av en "småsignal" färgar ljudet . . jag har ju svårt att argumentera
emot dig, annat än att i så fall så färgar kanske all förstärkning
mer eller mindre ljudet . . . o just på den punkten så måste jag
nog reservationslöst hålla med dig. :wink: :D (Om denna färgning
alltid är hörbar eller ej, är en helt annan fråga . . .). :wink: :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-02-20 03:00

Jag hör den, jag hör allt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-20 03:12

Den dag som du maler ner din SG till sågspån, o
ersätter den med en prima Strata, så kan jag ju
kanske börja fundera över vad du "hör o inte hör",
din förbaskade jädra looser . . . :twisted:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-02-20 03:17

Jaha, personangrepp när argumentet tryter.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-20 04:15

Du menar argument för eller emot SG ?

Din lilla kloakråtta . . . personangrepp . .
knappast . . sedan när började man jämföra
personer med kloakråttor . . skärpning ? 8O :roll:

Tror bestämt att Obben är i behov av en riktigt äkta
o gammaldags kölhalning . . eller vad tror han själver ?

Att anklaga någon för personangrepp torde välan va
ett personangrepp i sig . . . vad tycker moderators*?

*Copyright Subben

ps.Kanske bäst att förtydliga att ovan är "nattsuddsgag" i bästa sämja.
Bara så att ingen tror något annat . . . :wink:

Edit:ps.
Senast redigerad av Laila 2011-02-20 13:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-20 08:12

FBK, Goldfinger: Men det löser man lätt genom att häkta på ett slutsteg?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-02-20 11:32

shifts skrev:FBK, Goldfinger: Men det löser man lätt genom att häkta på ett slutsteg?

Brukar fungera, även om man kanske inte skall se det som en tumregel.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-02-20 11:52

Sen kan man ifrågasätta om kraften verkligen inte räcker med tanke på hur odynamisk musik folk generellt lyssnar på och på vilken nivå. Många klagar ju på ljudnivån på mässor är för hög. Jag skulle vilja säga att den är generellt för låg och det behövs inte många watt att spela 15 dB crest Nils lofgren på halvsvag nivå.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-02-20 11:53

Därför det inte finns någon tumregel.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-20 12:32

Jag tror nog de flesta väljer rätt efter vad de själva har för behov, men jag
känner själv att jag gillar den flexibilitet en god receiver kan ge mig. Synd
att vara utan.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-02-20 12:33

Jag är på jakt efter en receiver just på grund av funktionaliteten.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2011-02-20 15:17

zapanasta skrev:Nä tacka vet jag en vanlig gammal 2 kanalare med bas/diskant/balance kontroller,och gärna en loudnessknapp ochså :)

Ja, visst är det härligt med alla dessa potentiometrar i signalvägen. Extra
trevligt blir det när de är 20-30 år gamla och lagom slitna och oxiderade.

High end :wink:

meanmachine:
Har du testat Denon AVC-A10SE? Den klarar högtalare som sjunker till 4 ohm utan problem.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-02-20 17:18

Supernollan skrev:
zapanasta skrev:Nä tacka vet jag en vanlig gammal 2 kanalare med bas/diskant/balance kontroller,och gärna en loudnessknapp ochså :)

High end :wink:

meanmachine:
Har du testat Denon AVC-A10SE? Den klarar högtalare som sjunker till 4 ohm utan problem.

3.2ohm me :wink:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-02-20 17:53

Supernollan skrev..

High end

Blir det nån träff i närheten av mig framåt sommaren så ska jag ta med mig min 20år gamla sansui, man kan ju testa den mot lite nya recivers få se vad annat folk tycker om saken :)

Ps,finns en direktknapp på den ochså (Kopplar förbi allt utom volymkontrollen)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-02-20 21:58

mx skrev:
shifts skrev:FBK, Goldfinger: Men det löser man lätt genom att häkta på ett slutsteg?

Brukar fungera, även om man kanske inte skall se det som en tumregel.

Exakt! På de flesta högtalare som jag ägt så har det blivit klart stora skillnader med extra slutsteg, andra som tex Ino pi60 som jag hade förr så blev det inte så stor skillnad, men så är de också lättdrivna.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2011-02-20 23:51

shifts skrev:Det är nog ingen som skrivit det här, men tycker annars att jag rätt ofta stöter

ger sig på att använda.

Jag har lite samma tankegångar. Misstänker att det handlar om att 5 kanal är så mkt jobbigare att få till än 2-kanal.

Med två kanaler är det bara koppla in, sätta sig på lagom avstånd från högtalarna (om man ens bryr sig om det) och köra så låter det hyffsat. 5-kanal är mycket svårare. Jag misstänker på att det beror på att de flesta bakhögtalare är direktstrålande och därför svåra att placera om man inte har soffan mitt i rummet (vilket typ ingen har). Man får därför inte till nåt vidare surroundljud. Är man dessutom inte själv får man ena surroundhögtalaren i örat och den andra hör man inte. Sen har de flesta en ensam subwoofer vilket jag heller inte är någon fan av, har själv aldrig fått det bra med en enda subwoofer. Säg vad ni vill men jag känner mig inte som nån nybörjare. Skiter hellre i den och kör kralligare frontar, men då blir ofta djup bas vid filmtittande lidande. Kombinera detta med att kabeldragning för 5-6 högtalare är jobbigare än med två samt att det faktiskt är dyrare också så kan jag förstå att många går tillbaka till två-kanal.

Nu behöver det verkligen inte va Ino, kör vad ni vill, men jag tror att två eller fler subwoofers samt lite mer rundstrålande surrounder som hängs på väggen ger bättre effekt. Dock skakar de flesta på huvet när man nämner två subwoofers och säger "det mullrar på bra med en". Önskar att fler tillverkare satsade lite mer på billiga rundstrålande surroundhögtalare istället för vanliga stativare.

Allt jag skrev nu är egna upplevelser och inte nåt utopi-snack eller Ino-promotion.
Motstånd!

Återgå till Generellt om hifi