Vad har du för utrustning till ditt skivspelande?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DorreN

Vad har du för utrustning till ditt skivspelande?

Inläggav DorreN » 2011-02-19 15:17

Har precis tagit fram min skivspelare igen då jag än en gång har en förstärkare med phono-ingång. Då slogs jag av frågan; "Vad har folk för utrustning?"

Hur många har egen skivtvätt, har ni köpt till en skivpuck, vad har ni för borste osv? Kablar och pickuper? Hur står skivspelaren placerad i din anläggning?

Själv har jag en Thorens TD800 med en Sumiko Pearl MM pickup. Som snöras ihop med den medföljande blåa RCA-kabeln. Vidare till det inbyggda MM/MC-steg som sitter i Marantz KI Pearl.

Har varken en borste eller puck och hoppas få en bra bild vad folk rekommenderar och använder.

/David

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2011-02-19 16:25

jag har en well tempered orginal fr.1984 med en sumiko black bird och en linn lp-12 med en ortofon kontrapunkt b.
till min w-t har jag ett holographic audio riiA
till linnen har jag et clear audio smartphono riiA
jag har en svalander centrumpuck som går bra att lätt tynga ned skivan med om man inte vill använda orginalspännaren som jag har till w-t:n
vidare har jag en skivborste kolfiber för avdammning av skivorna samt en strutsplymsvippa för spelarna och så har jag en moth skivtvätt för fyndskivor från loppisarna och en travelbag för skivorna

det enda jag inte löst ännu är pu-rengörings mokajängandet
men något måste ju finnas att längta till 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Vad har du för utrustning till ditt skivspelande?

Inläggav Kronkan » 2011-02-19 16:28

DorreN skrev:Har precis tagit fram min skivspelare igen då jag än en gång har en förstärkare med phono-ingång. Då slogs jag av frågan; "Vad har folk för utrustning?"

Hur många har egen skivtvätt, har ni köpt till en skivpuck, vad har ni för borste osv? Kablar och pickuper? Hur står skivspelaren placerad i din anläggning?

Själv har jag en Thorens TD800 med en Sumiko Pearl MM pickup. Som snöras ihop med den medföljande blåa RCA-kabeln. Vidare till det inbyggda MM/MC-steg som sitter i Marantz KI Pearl.

Har varken en borste eller puck och hoppas få en bra bild vad folk rekommenderar och använder.

/David

En enkel nålvåg. En Baervalds protracor för att ställa in nålen. Michells skivklämma. En PU i trä (MM) - Clearaudio aurum. En helautomatisk skivtvätt. Lite dumt men så är det. Skivspelare Michell GyroDeck med Michells egna tonarm. Inte alls dumt. Helt OK.

Skivklämman ger resultat. Kan ju stärkas av att tallriken är i ett hårt konstmaterial. Ingen gummimatta som lindrar vibrationer i skivan. Gammal skivborste ligger där men mest försyns skull. Vispar väl mest omkring med dammet.

En protractor kan skrivas ut på nätet.

Just det, så har jag spelaren på en skiva av granit som underdelen har en påklistrad matta av bimuten. Allt ligger sedan på bänkens skiva av glas. Hjälper något mot vibrationerna.

En extra jordkabel för att försöka lindra problem med statisk elektricitet. Billigaste tweaket men hjälper knappast heller.

Inget separat riaa. Ett enkelt helt rörbaserat försteg.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-02-19 16:39

Thorens td318 mk2, Audio-Technica at440mla, Sentec PP9.

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-02-19 17:41

Jag har en Pro-Ject Debut III, varken mer eller mindre. Kan ingenting om
vinylspelare. Använder den för att spela mina gamla vinylskivor som förr i tiden
spelades på betydligt sämre grejer.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-02-19 17:44

Någon mer insatt får gärna berätta om min skivspelare är bra eller dålig.

Kan jag uppgradera något på den? Vad är viktigast när det kommer till dessa
analoga skivspelare. Har sett att en Linn LP12 kan kosta mer än min bil i
"fullt utförande".
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-02-19 17:49

Tror den största skillnaden du kan göra med den spelare du har är att hitta en pickup med bra slipning av nålen, typ "shibata", "micro fineline" etc. En klassiker på forumet är ju Ortofon OM40 (oftast man köpt ett OM10s-hus och satt dit en OM40-nål vilket är fullt kompatibelt). Ett prisvärt alternativ är Audio Technica at440mla som jag själv har.
Senast redigerad av Vee-Eight 2011-02-19 17:52, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-02-19 17:50

Knastrar det mindre eller vad kan jag förvänta mig för resultat av att byta
dessa saker?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-02-19 18:21

Mnja, kan göra. Mesta av knastret är att det görs tydligt om RIAA-steget (dvs "mikrofonförstärkaren" som förstärker signalen från pickupen till line-nivå, förenklat förklarat) tillåts överstyras av knastren. De blir då extra märkbara. Iaf; med bättre nål så tycks nålen gå djupare i spåren, om det är hela sanningen vet jag inte, men för mig tycks knastret minska. Den stora vinsten är att upplösningen blir sju resor bättre tack vare nålens form i spetsen. Oftast är det sk naken nål, dvs en hel diamant som är direkt monterad på cantilevern. På billigare pickuper så är bara spetsen av diamant och limfogen kan dämpa en del av rörelsen och därmed försämra ljudet.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2011-02-19 19:49

Härligt med lite tips och tricks.

Hittade den där skivklämman på svalanders sida. Låter som en bra idé att få skivan klämd utan att tyngden ska belasta lagret.

Ska RCA-kabeln från skivspelaren vara uppbyggd på ett annat sätt än, sig, kabeln från en CD-spelare?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-19 20:05

De där puckarna får inte väga nånting, egentligen, annars blir det till att ställa om upphängningen och räkna in den. Har aldrig haft så konvexa skivor att de behövts. Men hur blir det när man ska spela B-sidan? :wink:

Nålvåg nämndes, kolborste att damma av skivorna, spegel att kolla nålvinkel med och ett vattenpass för koll att talriken är i plan varvet runt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2011-02-19 20:35

Ragnwald, är det där verktyg som alla behöver? Låter som saker man använder vid service på skivspelaren osv.

Då kommer såklart följdfrågan, kan en novis människa byta pickup själv? :-)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-02-19 20:42

DorreN skrev:Härligt med lite tips och tricks.

Hittade den där skivklämman på svalanders sida. Låter som en bra idé att få skivan klämd utan att tyngden ska belasta lagret.

Ska RCA-kabeln från skivspelaren vara uppbyggd på ett annat sätt än, sig, kabeln från en CD-spelare?

Har en sån. Smart manick, men frågan är om den behövs för resultatet. Sedan är väl TD800:ans tallrik stumt monterad på plinten, så den har ingen upphängning som behöver justeras. Så en tung puck skulle säkert funka lika bra som svalanders i plast.

Man kan byta pickup själv om man har nålvinkelmall (protractor) specifik för skivspelaren. Nåltrycket brukar bli rätt bra om man kollar i skivspelarens, alternativt armens, manual och gör vad som skrivs där.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-19 20:55

Min vinylspelare är en Dunlop Systemdek IIS med 5 kg tung konkav tallrik i en legering som kallas MaZak och fastlimmad filt från fabrik. Michell skivklämma. Flutterbuster motorstyrning. Helius Standard tonarm med endast tre kulor i varje lager för definierade lagringspunkter utan glapp och Beyer mikrofonkabel.
Bild
Den står i en specialdesignad Polyformhylla i ekfanerat lamellträ med en massa på flera hundra kilo. Hyllskivan som skivspelaren står på är försedd med asfaltmatta på undersidan och vilar på fyra tappar i hyllstommen.
Ganska nyligen uppgraderade jag till Lyra Dorian MC-pickup med fineline-nål. Dessförinnan har jag under nära 30 år haft ett antal Goldring pickuper, både MM och MC men alltid med äkta van den Hul nål.
Därför råkar jag ha både nålvåg och nålrengörare från Goldring
Bild
Jag är delägare i en VPI HW-17f skivtvätt, som oftast står hos mig. Andra prylar för skivvård är Decca kolfiberborste, Zerostat antisrtpistol och Pixall klibbtejpsrulle.

78-varvsspelaren är min första egna skivspelare som jag köpte begagnad för drygt 40 år sedan när jag gick på gymnasiet. Efter decennier i dvala skulle jag återuppväcka den för att spela några 78-varvare som jag kommit över. Den visade sig ha beckat ihop nästan överallt så jag var tvungen att riva det mesta. Lyckligtvis var tallrikslager och mellanhjul i gott skick och jag monterade bara tillbaka de komponenter som var nödvändiga för att för att spela 78-varvare manuellt och en Ortofon OM78 pickup. Jag har några vintage-produkter för rengöringen; Cecil E. Watts "the Parastat" och "the Parostatik".
Bild

De båda skivspelarna är anslutna till MC respektive MM-ingångarna i min McIntosh C2300 förförstärkare (rörbestyckad). Ingångsresistans respektive kapacitans kan justeras från fjärrkontrollen under pågående spelning, liksom tonkontrollerna. På MM-ingången har jag lagrat en tonkontrollinställning som motsvarar skillnaden mellan RIAA-kurvan och en typisk 78-varvskorrektion samt mono.

Nyligen blev jag dessutom ägare till ett renoveringsobjekt, en Thorens TD124 med en modernare TP-16 arm.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-19 21:06

DorreN skrev:Ragnwald, är det där verktyg som alla behöver? Låter som saker man använder vid service på skivspelaren osv.

Vilka verktyg?

Borsten för att borsta bort damm, som sitter statiskt på skivan?
Nålvåg för att ställa in rätt nåltryck mot skivan?
Liten rakpegel tjock som en LP-skiva, avslöjar tydligt om pickupen är snedmonterad i spelposition?
Litet vattenpass, som läggs på skivtalriken tillfälligt, för att se till att talriken är i plan?

Grundläggande, som jag ser det i alla fall. :)

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2011-02-19 21:54

Härliga bilder på en massiv skivspelare Lennart. :o

Skivtvätt verkar ju sannerligen vara nått, särskilt då dom flesta skivor jag äger är köpta på tradera eller skivmässor.

Det är med en ark som har ett hål att lägga på tallriken och bilder på hur det ska och inte ska se ut. Har en TP250 arm.

Borste ska definitivt inhandlas och en enklare puck/klämma att testa med först innan man kostar på sig nått dyrare.

Hehe, Ragnwald, jag antar att man har dessa "verktyg" som en självklarhet om man kommit en bit med skivspelandet och byter PU/nål själv, och vill ha koll på skicket på prylarna.

Sen är frågan, hur ska man ställa sig till pickupbyte om man bara ägt en skivspelare och pickup? Vad kan man vänta sig om man byter från en MM för ca 1200kr till en MC på 3000-5000kr?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-19 21:56

mx skrev:Någon mer insatt får gärna berätta om min skivspelare är bra eller dålig.

"fullt utförande".

Jag är inte insatt, men tycker att min är väldigt dålig. Jag vet inte varför den
känns dålig, men något är det. Tycker nästan den är olyssningsbar faktiskt.
Antagligen är det en inställningsfråga och pickupen har kanske fått sig en
kyss. Ser inga konstigheter vid en okulär besiktning med ögat däremot.

Eller vi kan säga så här istället, för att vara snälla mot Pro-Ject Debut III:
Min spelare, med mina inställningar, låter helt förjävligt. Olyssningsbar!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-19 22:01

Du har helt säkert kopplat tåtarna fel till pickupen.
Lita aldrig blint på färgkodningar, kolla i stället noga vilka piggar som representerar vad.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-19 22:35

shifts skrev:
mx skrev:Någon mer insatt får gärna berätta om min skivspelare är bra eller dålig.

"fullt utförande".

Jag är inte insatt, men tycker att min är väldigt dålig. Jag vet inte varför den

Skönt att du sa det så slapp jag . . . ett skivspelarmärke som även
på sina "topp-modeller" har tex. sin antiskatingmekanism graderad
+- 0.25g alltså i 0.5g steg, har i alla fallen jag svårt att hysa någon
större tillit till.

Reklam däremot är de attans duktiga på . . så jag kan förstå om
de säljer hyfsat. Att ett o samma skivspelarmärke saluför åttidåtti
olika modeller ökar inte heller direkt på, förtroendet.

Ok, ni som gillar märket/spelarna får välan ge mig vad jag tål . .
men lite försiktigt snälla . . är skör vettni . . :oops: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-02-20 01:15

lennartj skrev:Min vinylspelare är en Dunlop Systemdek IIS med 5 kg tung konkav tallrik i en legering som kallas MaZak och fastlimmad filt från fabrik. Michell skivklämma. Flutterbuster motorstyrning. Helius Standard tonarm med endast tre kulor i varje lager för definierade lagringspunkter utan glapp och Beyer mikrofonkabel.
Bild
Den står i en specialdesignad Polyformhylla i ekfanerat lamellträ med en massa på flera hundra kilo. Hyllskivan som skivspelaren står på är försedd med asfaltmatta på undersidan och vilar på fyra tappar i hyllstommen.
Ganska nyligen uppgraderade jag till Lyra Dorian MC-pickup med fineline-nål. Dessförinnan har jag under nära 30 år haft ett antal Goldring pickuper, både MM och MC men alltid med äkta van den Hul nål.
Därför råkar jag ha både nålvåg och nålrengörare från Goldring
Bild
Jag är delägare i en VPI HW-17f skivtvätt, som oftast står hos mig. Andra prylar för skivvård är Decca kolfiberborste, Zerostat antisrtpistol och Pixall klibbtejpsrulle.

78-varvsspelaren är min första egna skivspelare som jag köpte begagnad för drygt 40 år sedan när jag gick på gymnasiet. Efter decennier i dvala skulle jag återuppväcka den för att spela några 78-varvare som jag kommit över. Den visade sig ha beckat ihop nästan överallt så jag var tvungen att riva det mesta. Lyckligtvis var tallrikslager och mellanhjul i gott skick och jag monterade bara tillbaka de komponenter som var nödvändiga för att för att spela 78-varvare manuellt och en Ortofon OM78 pickup. Jag har några vintage-produkter för rengöringen; Cecil E. Watts "the Parastat" och "the Parostatik".
Bild

De båda skivspelarna är anslutna till MC respektive MM-ingångarna i min McIntosh C2300 förförstärkare (rörbestyckad). Ingångsresistans respektive kapacitans kan justeras från fjärrkontrollen under pågående spelning, liksom tonkontrollerna. På MM-ingången har jag lagrat en tonkontrollinställning som motsvarar skillnaden mellan RIAA-kurvan och en typisk 78-varvskorrektion samt mono.

Nyligen blev jag dessutom ägare till ett renoveringsobjekt, en Thorens TD124 med en modernare TP-16 arm.

Fina bilder.Misstänker dock att du konsekvent har något för lågt nåltryck. Nålvågen verkar vara något tjockare än en skiva.Då blir värdet fel. Man tror intuitivt inte att det är så känsligt.

Tygvärr har jag inte lärt mig lägga in bilder på detta forum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-20 01:17

Kronkan skrev: Fina bilder.Misstänker dock att du konsekvent har något för lågt nåltryck. Nålvågen verkar vara något tjockare än en skiva. Då blir värdet fel. Man tror intuitivt inte att det är så känsligt.

Tygvärr har jag inte lärt mig lägga in bilder på detta forum.

Det är ingen nålvåg :) Det är en vibrerande nålrengörare :D

Nålvågen från Goldring ser annorlunda ut.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-20 01:59

Du slår nästan "alla rekord" Kronkan . . :D

Huruvida en tonarm ger olika nåltryck beroende på om
den "är i våg" eller inte beror på hur den är uppbyggd.

Det är alltså långtifrån alla konstruktioner som är "Uber-
känsliga" för i vilket "horisontalplan" som den momentant
befinner sig i . . om du googlar lite så kanske det klarnar . . :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2011-02-20 03:36

OlA-68 skrev:j
jag har en svalander centrumpuck som går bra att lätt tynga ned skivan med om man inte vill använda orginalspännaren som jag har till w-t:n

"den va tung den, den får du va försiktig me" :D

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-20 04:05

Kronkan,
när du ciiterade ovan såg du väl hur jag gjort med bilderna?
Alltså: skaffa dig ett konto på http://photobucket.com/ (det är gratis) ladda upp dina bilder dit, kopiera dina bildlänkar därifrån till ditt inlägg här på Faktiskt. Det är lättare än att känna igen en nålvåg. :roll: :oops:

Förresten, innan du laddar upp bilderna är det lämpligt att krympa bilderna till 800 pixels bredd med en lättjobbad programvara som http://www.irfanview.com/
Den har jag använt sedan mer än 10 år. Det finns verktyg på Photobucket för att ändra storlek, men av gammal vana från "forntiden" med låg bandbredd tycker jag fortfarande att det är förnuftigare att minska mina bildfiler lokalt från ca 5 MB till ca 50 kB innan jag laddar upp dem.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-02-20 11:42

shifts skrev:

"fullt utförande".

Oj, är den så dålig med andra ord. Problemet för mig är att det är svårt att
låna hem en bra skivspelare och jämföra. Lyssnar jag i butik så är det ju en
helt annan miljö och annan anläggning i övrigt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-02-20 12:08

lennartj skrev:Kronkan,
när du ciiterade ovan såg du väl hur jag gjort med bilderna?
Alltså: skaffa dig ett konto på http://photobucket.com/ (det är gratis) ladda upp dina bilder dit, kopiera dina bildlänkar därifrån till ditt inlägg här på Faktiskt. Det är lättare än att känna igen en nålvåg. :roll: :oops:

Förresten, innan du laddar upp bilderna är det lämpligt att krympa bilderna till 800 pixels bredd med en lättjobbad programvara som http://www.irfanview.com/
Den har jag använt sedan mer än 10 år. Det finns verktyg på Photobucket för att ändra storlek, men av gammal vana från "forntiden" med låg bandbredd tycker jag fortfarande att det är förnuftigare att minska mina bildfiler lokalt från ca 5 MB till ca 50 kB innan jag laddar upp dem.

Hej Lennartj! Ursäkta att jag tog fel mellan din nålvåg och din nåltvätt. Man lär sig alltid något. Borde självklart förstått att ingen nålvågär så tjock men man tolkar ibland världen fel. Men många nålvågar är något för tjocka. Bl a min egen.

Skall se om jag hinner försöka att läramig att lägga in bilder. Kompetensen på bildbehandling är nästan obefintlig. Dock går jag in och ändrar bildens storlek innan jag lägger ut den.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-20 12:26

Linn LP12:a med MC-pickup, Linto MC,steg, Lingo motorstyrning, originalkablar och tallriksfilt, skivborste, antistatpistol, nålrengörare. Står på ett Ikea sängbord.

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-20 12:32

mx: Den går kanske att ställa in rätt. Min egen har jag ställt undan.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-02-20 12:33

Laila skrev:Du slår nästan "alla rekord" Kronkan . . :D

Huruvida en tonarm ger olika nåltryck beroende på om
den "är i våg" eller inte beror på hur den är uppbyggd.

Det är alltså långtifrån alla konstruktioner som är "Uber-
känsliga" för i vilket "horisontalplan" som den momentant
befinner sig i . . om du googlar lite så kanske det klarnar . . :)

Nej, min bedömning är att alla tonarmar regagaerar på detta sätt. Men du har säkert rätt att problemets storlek kan variera mellan olika tonarmar. Finns det någon länk till ett ställe som undersöker saken så kan du ju länka till den.

Problemet ligger inte hos tonarmen. JAg har själv en nålvåg som är något högre än en normalskiva. Jag trodde absolut inte att detta skulle ha någon större betydelse. Någon påpekade detta för mig. Jag bara skakade på huvudet och tvingades göra lite tester vilket övertygade mig att faktorn kunde leda till att man fick ett högre nåltryck än avsett på normalskivor. Vilket kan vara onödigt. Alltså det bästa är att någvågen har samma tjocklek som de vanliga skivorna man spelar.

Försöket som jag gjorde går ju göra om och på detta sätt är ju saken fullt granskningsbart.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-20 13:46

Kronkan,
jag vill egentligen inte hacka på dig, men när du uttrycker dig så kategoriskt måste jag reagera.
Det verkar som du bara har erfarenhet av statiskt balanserade tonarmar där man justerar nåltrycket genom att justera motvikten.
Då stämmer dina iakttagelser.

Dynamiskt balanserade tonarmar får sitt nåltryck via fjäder eller annan anordning. När man bytt pickup på en sådan arm justerar man motvikten så att den är i balans när nålen exakt på samma höjd som den skivtjocklek man optimerar för. Sedan brukar det finnas ett vred att ställa in nåltrycket med.
Denna lösning är överlägsen när det gäller spårningen av buckliga skivor för att nåltrycket förblir konstant.

En gång i tiden gjorde Dual ett reklamnummer av sina dynamiskt balanserade armar genom att spela en skiva och samtidigt resa upp verket nästan i 90 graders vinkel (skivklämmor hade inte blivit på modet ännu) och pickupen spårade helt oberört.

Numera har dynamisk balansering blivit mycket ovanlig på billiga armar, men såvitt jag vet har SME V det och Ortofon har båda sorter
http://octaveaudio-usa.com/products/ortofonArms/
Information about dynamic tone arms :

* 9 and 12 inch, with dynamic balance graduated vertical tracking force (VTF) control through a new spring design.
* The new short wire spring, housed in the pivot case, eliminates unwanted vibrations in the tone arm.
* VTF in the range 0-5 grams can be precisely adjusted by means of the supplied digital force gauge.
* Anti-skate control adjusted by calibrated dial in the range 0-5 gram.

Sedan finns begreppen stabil, neutral och ostabil balans som har med höjden på armens lagringspunkt i förhållande till skivans plan att göra.
Graham beskriver det bra http://www.graham-engineering.com/
-- At this point, a brief description of Balance Theory may be helpful: There are basically three types of static balance systems, Neutral, Stable, and Unstable.

STABLE BALANCE, normally seen in laboratory scales, occurs when the CG (center of gravity) of the moving system is placed BELOW the pivot point. This system resists a change in postion; when a tonearm utlizes this type of system, and such a tonearm is displaced from its preferred rest position, it will generate an immediate and opposing force which tries to return to that same position.

UNSTABLE BALANCE, when the center of gravity is placed ABOVE the pivot point, is entirely useless for tonearm design, and will exhibit serious problems, including reduced tracking force as the arm is raised.

The third, and most desirable system for tonearms, is NEUTRAL BALANCE. With this system, the pivot point and the Center of Gravity of the moving system are in the same plane. When the arm is raised or lowered, there is no opposing force trying to return the arm to a rest position; the pivoting system doesn't really know or care if the stylus is at the record surface level or a half-inch above or below it; as a result, there is no opposing force to the arm as it is traversing record deflection during play. The only downward tracking force is that of the adjustable counterweight, which remains a constant. --

Previously, all true unipivots - that is, those with a single contact point for the bearing and NO secondary stablizing surfaces, bearings, etc. - required the use of side weights or a significantly lowered counterweight in order to provide stability. And generally speaking, those arms with a secondary stabilizer point require a lowered center of gravity in order to provide constant contact with the stabilizer guide bearing.

The drawback to both these conditions is that this design becomes a Stable Balance system, which will cause a tonearm to have a preferred rest position and always tries to return to this point. ANY time the tonearm is raised, as in tracking warped records, it results an immediate and equally opposing force that tries to push the arm back to its rest position. The higher the warp, the more counter-force is applied.

This unalterable Law of Physics will work against the cantilever, deflecting it during warps and causing the magnetic system inside the cartaridge to be displaced. This, in turn, will certainly affect the reproduced sound, with diminished performance in all areas, including soundstage compression, loss of detail and dimensionality, not to mention record wear. (This is why most tonearms must have their tracking force measured at the record surface level; any height change during the measurement will cause an incorrect reading).

A tonearm with Stable Balance can be identified by measuring the tracking force at the record surface level and again at a raised position above the record. If the tracking force INCREASES at the higher position, the arm has Stable Balance. Our own previous designs - the best we could make at that time - also had this limitation due to the use of side weights to provide lateral stability.

Other unipivots with low-slung counterweights will all exhibit this force; the lower the weight, the more counter-force is applied. Although this technique is often promoted as a "high-stability" design, it does so at the expense of consistent tracking force and linear cartridge performance. . It actually results in varying tracking forces during play when traversing even small warps, accompanied by non-linear cartidge operation, and increased record wear.

Once Neutral Balance is chosen for use in a unipivot tonearm, one must remember that both the vertical and lateral planes will be affected the same way; without proper lateral stability, such a design would not have consistenent, proper vertical alignment, and the pivot would tend to flop over to one side or another (usually in the direction of the weighted cartridge offset angle mounting). Obviously this condition must be avoided.

Edit: stavfel (olydiga fingrar)
Senast redigerad av lennartj 2011-02-21 15:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2011-02-20 22:08

Jag kör också Pro-ject Debut III. Med en AT-95 nål (den gröna).

Spelar tyvärr inte vinyl så ofta då jag tycker att detta är den svagaste länken i min kedja..... Varför? Jo, det låter som det sitter en gigantisk strumpa över hela riggen.... :x

Svarven ska bytas ut så fort pluskan tillåter.... Inköpslista:

1. Pro-ject RPM 5.1

2. Ortofon 2M Blue

3. Pro-ject Phonobox SE II

Förhoppningsvis gör detta att det blir kul med vinyl igen.

Men men, 10 lax....... :(

//kaka

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-02-21 00:32

Hej Lennartj!

Visst var jag för kategorisk. Bättre att alltid veta att det finns varianter på temat. Nu tänkte jag inte så långt. Men intressanta länkar vilket jag tackar för.

Men det verkar ändå vara så att för de allra flesta tonarmar så är nåltrycket känsligt för att nålen inte är på rätt höjd. Och undantag finns. Du verkar ha en sådan tonarm. Vill du berätta mer om den?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-21 01:42

Jag var mer på hugget förr.
1976 köpte jag Dual 601, deras första remdrivna, med "all bells and whistles". Den liksom många mellanhjulsspelare före den hade dynamiskt balanserad arm, men den var vid leverans utrustad med Ortofon VMS20 som hade extremt mjuk nålupphängning så buckliga skivor var problematiska att spela i alla fall. Så snart Goldring hade lanserat sin 900-serie med van den Hul-nål skaffade jag en 910IGC, inte 900IGC som var mjukare. Den fungerade mycket bättre.
http://www.vinylengine.com/library/dual/601.shtml
Strippade billigare varianter av denna, kallades 501, 502 o.s.v. och blev mycket populärare, på grund av priset, antar jag.

Julafton 1983 gjordes inbrott i min bostad, då jag befann mig på annan ort och alla lättsålda prylar stals (rullbandspelarna och rörförstärkarna ratades :D ).
Vårvintern 1984 var försäkringsärendet godkänt och jag kunde köpa nytt.
Ljudbutiken i Stockholm hade antagligen köpt in de sista exemplaren av Helius Standard Arm till ett bra pris, den kostade mig 2000 kr.
http://www.heliusdesigns.co.uk/page3.html .
Efterföljaren Aureus, som hade små förändringar kostade 4000 kr och det var rätt mycket pengar då.
Tyvärr måste jag göra dig besviken, min gamla Standard har inte dynamisk balansering.
Deras nya, Omega Standard är dock dynamiskt balanserad.
http://www.heliusdesigns.co.uk/omega-std.html

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-02-21 14:23

Thorens TD-150 som jag övertagit av min nu 92-åriga gamla mor som slutade spela skivor för några år sedan. Föräldrarna köpte den på 70-talet. Den har Tandberg-logga på fronten

Jag har plockat isär den, gjort rent allting inuti, hällt en droppe olja från Svalander i lagret och knackat lite på motorn vilket gjorde att den upphörde att vibrera. Samt putsat av den lite. Och bytt ut lite kablar och kontakter, från DIN till RCA. Nätsladden är också utbytt.

Armen är den s k kularmen, som på t ex vinyl engines forum anses vara ganska bra. Den är helt komplett med snören och vikter.

Till och med locket är intakt och helt repfritt.

Den pickup som satt i har gjort det från början. Det var en Shure M-75 med mycket sliten rund nål. Jag har bytt nålen till en hyperelliptisk variant från Svalander för en femhundring eller så. Huset är kvar.

Jag har ställt in alla vinklar noggrant enligt konstens regler.

Det låter som musik från denna underbara apparat. Som säkert många vet är denna konstruktion ursprunget till alla efterföljare med flytande upphängning (ja, ja jag vet att några anser AR var först, men de utvecklades parallellt oberoende av varandra vad jag har förstått). Linn LP 12 är mycket lik denna maskin i alla fall. Och inte så mycket bättre tror jag. Men betydligt dyrare.

Visst skulle man kunna byta arm (en SME 3009 skulle i alla fall estetiskt passa väldigt bra) och pickup, men jag tycker det låter så bra att jag hittills avstått.

Övriga tillbehör är en Decca-borste med kolfiber som hängt med i 40 år minst. Fantastiskt bra att få av dammet från skivorna.

Sen var det väl inget mer.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-02-22 00:08

lennartj skrev:Jag var mer på hugget förr.
1976 köpte jag Dual 601, deras första remdrivna, med "all bells and whistles". Den liksom många mellanhjulsspelare före den hade dynamiskt balanserad arm, men den var vid leverans utrustad med Ortofon VMS20 som hade extremt mjuk nålupphängning så buckliga skivor var problematiska att spela i alla fall. Så snart Goldring hade lanserat sin 900-serie med van den Hul-nål skaffade jag en 910IGC, inte 900IGC som var mjukare. Den fungerade mycket bättre.
http://www.vinylengine.com/library/dual/601.shtml
Strippade billigare varianter av denna, kallades 501, 502 o.s.v. och blev mycket populärare, på grund av priset, antar jag.

Julafton 1983 gjordes inbrott i min bostad, då jag befann mig på annan ort och alla lättsålda prylar stals (rullbandspelarna och rörförstärkarna ratades :D ).
Vårvintern 1984 var försäkringsärendet godkänt och jag kunde köpa nytt.
Ljudbutiken i Stockholm hade antagligen köpt in de sista exemplaren av Helius Standard Arm till ett bra pris, den kostade mig 2000 kr.
http://www.heliusdesigns.co.uk/page3.html .
Efterföljaren Aureus, som hade små förändringar kostade 4000 kr och det var rätt mycket pengar då.
Tyvärr måste jag göra dig besviken, min gamla Standard har inte dynamisk balansering.
Deras nya, Omega Standard är dock dynamiskt balanserad.
http://www.heliusdesigns.co.uk/omega-std.html

Min första skivspelare var en Micro vars modellnamn fallit i glömska. Inköpt tror jag 1972. Sedan barnoch de hade bara sönder skivor och nål. Blev cd vars fördel var att man slapp vända så ofta på skivan. Nu sedan några år tillbaka bland vinylen. Delar intresset med hustrun. Jag är en lyckligt gift man.

Användarvisningsbild
-AG-

Inläggav -AG- » 2011-02-22 01:01

Rega P3-24, Rega Exact och Rega Fono. Överträffade alla mina förväntningar.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-02-22 01:40

-AG- skrev:Rega P3-24, Rega Exact och Rega Fono. Överträffade alla mina förväntningar.

Det tror jag det!

Har själv nyss bytt till en exact som sitter på min rega RB 300 som sitter på
en SL1210 mk2, som spelar in i en rega fono. Mycket bättre PU än OM40,
som satt på sist.

Rega chefar och är ett bevis (eller kanske exempel) på att det finns något
som heter "systemsynergier". Särskilt grammofonsteget är kanonbra för
stålarna.

I övrigt har jag (on-topic):
- shure nålvåg
- hemmagjord skivtvätt enligt Loricraft principen
- Lupp med elektrisk förstoring och lampa
- Hifi News testskiva
- nålrengörare
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
-AG-

Inläggav -AG- » 2011-02-22 08:36

Jag antog att Regas prylar är framtagna tillsammans och att det borde betyda bra ljud. Man kan möjligen hitta bättre genom att söka runt, men eftersom att en sådan sökning lika gärna kan rendera sämre ljud valde jag den enkla vägen. Som sagt, väldigt positivt överraskad.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-02-22 09:45

Just det, kom ju på att jag har ett ZeroStat-pickadulver också. 8)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-02-22 13:34

Och jag kom på att som grammofonförstärkare har jag kretskort för ändamålet instuckna i naimförstärkaren. Det hör väl också till vinyleriet. Själva plattorna står i plywoodlådor inköpta på det holländskägda jätteföretaget med småländskt ursprung. Det finns ju inga riktiga ölbackar kängre.

Nu plockade jag fram Sjostakovitj 8 ur en av backarna för att njuta lite.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-22 13:56

Jag har blivit snål sedan det blev fullt i min specialdesignade AV-hylla som omringar två sidor av lyssningsplatsen, förresten har de som tillverkade hyllan pensionerat sig och lagt ner.

Bild

Därför kompletterade jag med en hylla från samma leverantör som mapem.
Den hyllan är placerad så att inga reflexer når lyssningsplatsen med mindre än tre studsar, så jag kan vända fram ett skivomslag från varje fack som ger en hint om vad i alfabetet som finns bakom.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-22 14:48

En Linn Basik med Akito-armen och en Goldring 1040.

Bild

Bild

Bild
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2011-02-22 15:28

Jag kompletterade min rigg i vardagsrummet med Pro-Ject Debut III med en ortofon OM5E för att
vid behov kunna stilla vinylsuget. RIAA är Nad PP2.
På annan plats hemma står en ensam Thoren 125mkII longbase med en 12" SME-tonarm (+ nån Rega-puppa)
och väntar på att få en kanske "rörig" omgivning eller ett nytt hem. Lutar åt det senare.
I'm only in it for the music.

1947

Inläggav 1947 » 2011-02-22 15:47

Har en LP12 som jag köpte ny i slutet av 80-talet. Har uppgraderat den ett par gånger. Som PU använder jag en Audio Technica OC 30 MC-PU. Som RIIA använder jag RIIA-delen i ett Linn Kairn försteg.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2011-02-22 20:53

Härligt, verkar som dom flesta har utrustning för att kolla skicket på sin pickup.

Vad är skälig betalning till en person som byter PU och ställer in? Om man inte vågar gör det själv för tillfället.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2011-02-22 23:07

Har som signaturen nedan en Linn Axis Mk2 som rullat i 21 år. PU är en V15Vx med JICO SAS nål.

Övrigt är testskivor, nålvåg (Shure), förstoringsglas, mallar av olika slag, litet mikroskop, nålborstar och skivborstar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-02-22 23:24

Skivspelare: Yamaha PF-1000
Pickup: Sumiko blue point special
Borstar: Kolfiberborste, sammetsborste samt liten nålborste.
Tvättning: Microfibertrasor, antistatmatta, renat vatten och isopropanol.
Mätverktyg: Libell, vattenpass, skjutmått, stroboskopskiva.

Har även en antistatpistol.

Har tillgång till en massa annat kul genom vänner t.ex. Dr. Feikerts protractor.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2011-03-01 12:01

Denna lösning är överlägsen när det gäller spårningen av buckliga skivor för att nåltrycket förblir konstant.

Mnaaa, jag vill inte verka messerschidt eller så, men det du pratar om är nålKRAFT, som vanligtvis mäts i gram. Nåltryck (som tyvärr är ett alltför vanligt uttryck) skulle antagligen avse trycket per ytenhet från nålspetsen mot vinylspårets vägg. Antagligen svårt att mäta!

Annars har jag inget att invända mot ditt resonemang.

Själv har jag Linn LP12 + Lingo med Ekos arm och Arkiv B pickup. Just nu står den i garderoben efter fattigflytt till en liten etta.

JohanR

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-03-04 10:39

Jag har en Thorens TD 320 MKII med ny originalrem och en ny AT-95 nål.
Tyvärr har jag blivit lite för bekväm av mig med det digitala utbud som finns idag, som dessutom låter aldeles utmärkt.
Många av mina skivor har dessutom sett sina bästa dagar.
Hur som helst så är jag väl uppfostrad och anser därför att en rigg inte är komplett utan vinylsvarv :wink:

(saknar dock en rullbandspelaren som ska stå och snurra lite förföriskt)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-04 10:53

2-ch skrev:Jag har en Thorens TD 320 MKII med ny originalrem och en ny AT-95 nål.
Tyvärr har jag blivit lite för bekväm av mig med det digitala utbud som finns idag, som dessutom låter aldeles utmärkt.
Många av mina skivor har dessutom sett sina bästa dagar.
Hur som helst så är jag väl uppfostrad och anser därför att en rigg inte är komplett utan vinylsvarv :wink:

(saknar dock en rullbandspelaren som ska stå och snurra lite förföriskt)

+1 på bandaren. Hade jag bara en bra plats så....
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
epson740

Inläggav epson740 » 2011-03-04 12:10

har thorens 190-2 och en sony ps 5550 skivborste skiv puck och tvätt

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-03-07 04:13

I vanlig ordning vill jag tala mig varm för Linn. En tolva är en underbar källa till en stunds glädje och förgyller ditt rum. De kan köpas relativt billgt och består bra i värde. Se bara till att den har tallrikslagret Cirkus.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-10 22:42

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-10 23:31

Fräck sak . . verkar köra trådlöst . . . "reeespect" :)

Kör själver mä en Teckniss mä Sontra 500EX-puppa, vars
nål ja rengör med en prima Kroon diskborste + "Linns lilla
gröna" slippapper. Vinylen torkas vid behov av med en lätt
fuktad Wettex Classik . . därtill är lupp, ficklampa, libell, nålvåg
o glasögon samt testskiva obligatoriskt vid ev. pupp-byte.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-03-11 07:51

Jag har precis införskaffat en beggad Thorens TD 318 mkIII. På den sitter en OM20 som troligen är ~20 år gammal. Måste skaffa ny nål eller t o m puppa...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2011-03-24 17:59

Bild

Egentillverkad skivspelare med mekanisk tangentialarm.
Tonarmen är radianföljande som betyder att pickupen vid spelning alltid har samma vinkel i förhållande till skivspåret
vilket ger nålen en möjlighet att läsa av skivinformationen på samma sätt som skivan graverats. .
Jag tycker att tangentialarmen ger en mycket stabil ljudbild till skillnad mot de pivotarmar jag tidigare provat.
Konstruktionen verkar också vara okänslig för yttre störningar.
Någon problematisk antiskate-anordning behövs heller inte.

Bild

Tonarm monterad med VTA justerare.

Bild

Finjustering av VTA (Vertikal Tracking Angle) under spelning.

Bild

VTA-justerarens olika delar.

Bild

VTA-justerare.

MvH
Martin

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-03-25 10:12

Rätt lik Continuo med Cantus. Kanske finns fler liknande fabrikat med radianföljande armar?

Prydligt jobb.

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-08-27 21:59

Jag har blivit lite nyfiken på det här med vinyl.

Låter vinyl spelning lika bra som cd spelning?

Vad ska man ha för spelare samt riia-steg i en rimlig prisklass ?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-08-27 22:44

MorganM skrev:Jag har blivit lite nyfiken på det här med vinyl.

Det beror på vad man menar.

Mycket saker är sämre med vinyl som visst knaster osv. Men trots bristerna låter vinyl bättre som bäst än vad CD gör som bäst.

Detta är dock min egen uppfattning och en del människor har andra.

En prisvärd ny spelare är Rega P3-24. På begagnat marknaden finns klassiska Thorens spelare och en massa trevliga japaner till bra priser.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-08-27 22:57

Jag har en Thorens 166 mk II med en Goldring 1040 pu. Jag spelar bara några få LP per månad, men jag blir lika glatt förvånad varje gång över hur bra det faktiskt låter.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-08-27 23:18

Vinyl låter oftast bäst om skivan är utgiven då vinyl härskade på jorden.
Detta är billigt för bra grejjer. Har själv en planar 3 och har haft
PUn:

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22633

Ingen riaa följer med.

Denna NAD spelare är i själva verket en rega P2 och med det rimliga riaa
steget PP2 fär det betraktas som billigt.:http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=15644 Har själv haft riaat och har en
planar 2

Ingen PU verkar följa med.

Nu ser jag att du inte postat i köprådsrtråden, men dessa grejjer är
tillräckligt bra för att du skall ha få en uppfattning om du gillar vinyl. Även
en dual 505 i OK skick för 500 kr gör detta. Jag har haft en sådan också.
jag har kikadant slutsteg som du hade intill nyligen och likadana högtalare.

Om du vill slå på stort, köp en rega P7a. Fantastiskt bra och prisvärd. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2011-08-27 23:45

Kenwood KD770-D med ortofon OM-20, tror jag.

Köpte den ny typ 1986 (?), demoex hos Bra Ljud & Bild i Linköping. Har funkat perfekt sen dess, med ett gäng nålbyten förstås. Spelar fortfarande en hel del vinyl. På skivtallriken just nu: Ekseption!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-08-28 00:04

Vinylsystemet är som sådant odiskutabelt sämre än cd. Vinylavspelning plågas ofta av slitage, knaster, distorsion och svaj som resultat av bristande centrering av plattorna och oplanhet för att nämna bara några saker. Du som samlar tidiga (1980-tals-) cd kommer sannolikt inte att hitta bättre vinylutgåvor av det mesta som du köper. Däremot finns förstås tusentals vinylplattor som aldrig kommer att ges ut på cd och en hel del vinyler där motsvarande inspelning har misshandlats på väg till cd. Av den anledningen kan det vara bra att ha en hygglig vinylavspelning som komplement. Jag köper fortfarande en del vinyl, men bara musik som inte finns i en god cd-utgåva.

Bra och prisvärd vinylavspelning fås med någon av Duals 505-modeller med dynamiskt balanserad tonarm, Ortofon OM pickup-hus med Stylus40-nålen (Ino Audio har en version) samt anpassat RIAA-steg i form av till exempel det steg som beskrevs i Musik & Ljudteknik för knappt tio år sedan. Steget dyker upp ibland på begagnatmarknaden om man inte vill bygga själv.

Med risk för att svära i kyrkan vill jag inflika att jag inte är särskilt förtjust i Rega Planar 2 och 3. Dessa spelare snurrar ofta för fort (Kalle Anka-varning) och saknar reglermöjlighet för hastigheten, tallriken är inte alltid horisontellt monterad och de enklare armarna är inte dynamiskt balanserade, vilket innebär att nåltrycket varierar som en följd av skivornas oplanhet.

Jag har för övrigt i kväll njutit i fulla drag av Monica Törnells debutalbum "Ingica" på en välbevarad Philips originalvinyl. Det hade jag inte kunnat göra utan min vinylspelare och RIAA-steg eftersom skivan inte har getts ut på cd och om så skulle ske i dag skulle den med 97 procents sannolikhet misshandlas svårt dessförinnan. Skivan rekommendas varmt! Jag kommer också att tänka på en massa skivor på bolaget RCA - jag köpte nyligen fem amerikanska originalvinylskivor med Dolly Parton - som kom på cd först på 1990-talet och i processade versioner.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-08-28 00:53

dubbelpost
Senast redigerad av ivor-isobarik 2011-08-28 00:56, redigerad totalt 1 gång.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-08-28 00:54

Bild

Linn-music for life

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-08-28 09:30

CODY skrev:

Vinyl låter oftast bäst om skivan är utgiven då vinyl härskade på jorden.
Detta är billigt för bra grejjer. Har själv en planar 3 och har haft
PUn:

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22633

Ingen riaa följer med.

Denna NAD spelare är i själva verket en rega P2 och med det rimliga riaa
steget PP2 fär det betraktas som billigt.:http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=15644 Har själv haft riaat och har en
planar 2

Ingen PU verkar följa med.

Nu ser jag att du inte postat i köprådsrtråden, men dessa grejjer är
tillräckligt bra för att du skall ha få en uppfattning om du gillar vinyl. Även
en dual 505 i OK skick för 500 kr gör detta. Jag har haft en sådan också.
jag har kikadant slutsteg som du hade intill nyligen och likadana högtalare.

Om du vill slå på stort, köp en rega P7a. Fantastiskt bra och prisvärd. :)

Tack för input,ska försöka lära mig lite mer om vinyl,då jag är helt nybörjare på det.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-08-28 09:37

PekkaJohansson skrev:

Vinylsystemet är som sådant odiskutabelt sämre än cd. Vinylavspelning plågas ofta av slitage, knaster, distorsion och svaj som resultat av bristande centrering av plattorna och oplanhet för att nämna bara några saker. Du som samlar tidiga (1980-tals-) cd kommer sannolikt inte att hitta bättre vinylutgåvor av det mesta som du köper. Däremot finns förstås tusentals vinylplattor som aldrig kommer att ges ut på cd och en hel del vinyler där motsvarande inspelning har misshandlats på väg till cd. Av den anledningen kan det vara bra att ha en hygglig vinylavspelning som komplement. Jag köper fortfarande en del vinyl, men bara musik som inte finns i en god cd-utgåva.

Bra och prisvärd vinylavspelning fås med någon av Duals 505-modeller med dynamiskt balanserad tonarm, Ortofon OM pickup-hus med Stylus40-nålen (Ino Audio har en version) samt anpassat RIAA-steg i form av till exempel det steg som beskrevs i Musik & Ljudteknik för knappt tio år sedan. Steget dyker upp ibland på begagnatmarknaden om man inte vill bygga själv.

Med risk för att svära i kyrkan vill jag inflika att jag inte är särskilt förtjust i Rega Planar 2 och 3. Dessa spelare snurrar ofta för fort (Kalle Anka-varning) och saknar reglermöjlighet för hastigheten, tallriken är inte alltid horisontellt monterad och de enklare armarna är inte dynamiskt balanserade, vilket innebär att nåltrycket varierar som en följd av skivornas oplanhet.

Jag har för övrigt i kväll njutit i fulla drag av Monica Törnells debutalbum "Ingica" på en välbevarad Philips originalvinyl. Det hade jag inte kunnat göra utan min vinylspelare och RIAA-steg eftersom skivan inte har getts ut på cd och om så skulle ske i dag skulle den med 97 procents sannolikhet misshandlas svårt dessförinnan. Skivan rekommendas varmt! Jag kommer också att tänka på en massa skivor på bolaget RCA - jag köpte nyligen fem amerikanska originalvinylskivor med Dolly Parton - som kom på cd först på 1990-talet och i processade versioner.

Med vänlig hälsning

Pekka

Tack för mycket bra info :) .

Det som gjort att jag blivit lite nyfiken på vinyl,är att jag i min jakt på tidiga cd-utgåvor,sett mängder med bra vinylskivor,som inte jag hittat på cd tyvärr.

Så det är som du säger Pekka,ett bra kompement till cd skivor som man inte har.

Synd att det inte finns en säljtråd på det här forumet,då jag i princip inte kan någonting om lp spelare,och därför känner mig ganska osäker vid eventuellt köp av någon (så man inte blir på lurad något, som sen viar sig inte vara bra).

Var det LTS riia steget som du föreslog (Pekka) ?

Ortofon om-40 nålen verkar bra (vad jag kunnat läsa mig till på forumen),passar den alla spelare?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-08-28 11:44

Dual 505-2 och 505-3 finns ofta i parti och minut på Blocket och Hifimagasinet och priserna börjar runt 500 kronor. Den svaga länken är plastremmen till hastighetsjusteringen som oftast har torkat ihop och gått av. Den kostar 125 kronor + frakt att köpa ny och kan vara lite knepig att få på plats. Annars brukar det bara vara att tuta och köra. Vill man lyxa till det kan man förstås titta till lagret och drivremmen, men så länge som spelaren inte visar tendenser att svaja är det bara att spela och vara glad.

Gamla skivspelare kan i vissa fall ha problem med kablar och kontakter. Om det glappar eller brummar kan en lödning ha lossnat eller en kabel i värsta fall ha gått av inne i tonarmsbasen. Då bör man antingen vara händig eller välja en annan spelare. Jag kan dock inte minnas att jag har stött på detta problem hos 505-spelarna.

Oavsett vilken spelare man tittar på ska man kontrollera att tallriken inte rör sig i höjdled när den snurrar. Det gör man genom att fästa blicken mot ytterkanten och studera tallriksytan. Min erfarenhet är att även dessa billiga Dual-spelare håller god precision.

Ortofon OM40 är en högkompliant nål (det vill säga med stor fjädringsmjukhet) som passar i lättviktstonarmar som till exempel de i Dual-spelarna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-08-28 13:37

Vill varna för dual spelare utan proveniens eftersom de inte är byggda för att tas isär. Bottenplattan (av plast) är fastsatt med stift och kan inte tas bort. Det är svårt att komma åt ovanifrån också. Mekaniken är komplicerad och liknar ett enklare mekaniskt urverk. Bättre då att köpa en Thoréns TD166, som kan fås för samma pengar men är möjlig att serva själv.

Så här ser de ut, rent och fint och lätt att fixa med
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=34195&highlight=thorens
Att sätta en dyr pickup på en 505 är pärlor för svin eftersom den inte kan bära upp t ex en OM40. Snarare riskerar en sådan pu att förstärka spelarens negativa egenskaper, som främst är rumble och en väsande nasal presentation som kan vara direkt obehaglig.

Rega gör de bästa budgetspelarna och en Planar för några tusenlappar är ditt bästa val.

:)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-08-28 16:41

CODY skrev:Vill varna för dual spelare utan proveniens eftersom de inte är byggda för att tas isär. Bottenplattan (av plast) är fastsatt med stift och kan inte tas bort. Det är svårt att komma åt ovanifrån också. Mekaniken är komplicerad och liknar ett enklare mekaniskt urverk. Bättre då att köpa en Thoréns TD166, som kan fås för samma pengar men är möjlig att serva själv.

Så här ser de ut, rent och fint och lätt att fixa med
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=34195&highlight=thorens
Att sätta en dyr pickup på en 505 är pärlor för svin eftersom den inte kan bära upp t ex en OM40. Snarare riskerar en sådan pu att förstärka spelarens negativa egenskaper, som främst är rumble och en väsande nasal presentation som kan vara direkt obehaglig.

Rega gör de bästa budgetspelarna och en Planar för några tusenlappar är ditt bästa val.

:)

Ja en Rega hade jag nog också satsat på. Det är få saker som kan strula på dom, dessutom låter dom väldigt bra. Den perfekta nybörjar spelaren. Jag vet jag hade en. :)

OM-40 är på inget sätt unik även om en del vill få det att verka så. Jag hade nog satsat på en Ortofon 2M red eller kanske en Rega bias eller Elys till att börja med.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-08-28 16:48

CODY skrev:Vill varna för dual spelare utan proveniens eftersom de inte är byggda för att tas isär. Bottenplattan (av plast) är fastsatt med stift och kan inte tas bort. Det är svårt att komma åt ovanifrån också. Mekaniken är komplicerad och liknar ett enklare mekaniskt urverk.

Innandömet på Dual-spelarna nås enkelt genom att man lossar transportskruvarna som också håller fjädringen och viker dem inåt. Topplattan lyftes därpå upp ur subchassit. Lätt som en plätt om man väl har gjort det en gång. Dual levererades med en OEM-version av OM10 och kan alldeles utmärkt bära nålarna i OM-serien.

Men visst, Rega är en enkel konstruktion, vilket också de svagheter jag pekade på vittnar om. Förmågan att spela musiken i rätt hastighet är grundläggande för en skivspelare, som jag ser det.

För att i någon mån kompensera att vi har hamnat en bit OT och för att svara på trådfrågan: jag spelar med omväxlande Kenwood KD-600/SME III (utan dynamisk balansering!) och Dual CS505-3. PU är OM40 i båda fallen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-08-28 17:02

Vinylcalle skrev: Rega bias
MvH Carl

Mycket trevlig och billig pu :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-08-28 17:19

PekkaJohansson skrev:
Men visst, Rega är en enkel konstruktion, [...]. Förmågan att spela musiken i rätt hastighet är grundläggande för en skivspelare, som jag ser det.

Just därför bör man inte ha en dual 505.Ingen av de fyra regaspelare har haft
några problem med hastigheten. Dual däremot har utomordentligt dåliga
tonarmskablar som brummar och låter. Avråder verkligen från att köpa en
om man inte gilla att meka och skruva jättemycket och länge. Särskilt
då belöningen är en skivspelare som låter som en kvinnlig storrökare.
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-08-28 18:32

[quote="CODY"]Ingen av de fyra regaspelare har haft
några problem med hastigheten.
[quote]

Då är CODY bara att gratulera! Regas alltför höga rotationshastighet är annars ett bekant problem för många som har bemödat sig att lyssna eller läsa någon av det otal trådar på olika hifi-fora som behandlar problemet. En lösning som ofta rekommenderas är att tejpa runt undertallriken för att öka dess diameter. Jag har själv haft två eller tre snabbsnurrande Rega hemma och vid något tillfälle provat denna lösning, men felet är så stort att inte ens flera varv tejp kompenserar. Dessutom känns det inte särskilt elegant.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-08-28 19:10

PekkaJohansson skrev:
Då är CODY bara att gratulera! Regas alltför höga rotationshastighet är annars ett bekant problem för många som har bemödat sig att lyssna eller läsa någon av det otal trådar på olika hifi-fora som behandlar problemet. En lösning som ofta rekommenderas är att tejpa runt undertallriken för att öka dess diameter. Jag har själv haft två eller tre snabbsnurrande Rega hemma och vid något tillfälle provat denna lösning, men felet är så stort att inte ens flera varv tejp kompenserar. Dessutom känns det inte särskilt elegant.

Med vänlig hälsning

Pekka

Ja, jag håller helt med om att man kan läsa sådana där råttan i pizzan
historier på internet. Samma internet innebär också att de får en större
spridning genom personer som inte några egna erfarenheter. En annan sådan
råttan i pizzan historia är att dual 505 är en bra skivspelare.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-08-28 20:05

PekkaJohansson skrev:Med risk för att svära i kyrkan vill jag inflika att jag inte är särskilt förtjust i Rega Planar 2 och 3. Dessa spelare snurrar ofta för fort (Kalle Anka-varning)

Hur ofta är ofta, och hur stor avvikelse är det fråga om? Har du nån bra länk med tillförlitlig info?

Sen tycker jag att OM40 verkar lite overkill för någon som precis börjar med vinyl, den är väl rätt dyr?

Min blygsamma rekommendation skulle vara en t.ex. AT95E som är billig och bra med valfri beg/vintagespelare. Fast det beror på vilken nivå MorganM vill gå in på :) Beroende på budget så kan man ju fokusera lite olika, kanske mer på känsla och spelglädje än perfektion. Det kommer senare... 8)

MorganM, vinylspelning är lite personligt (som du kanske märkt :mrgreen: ) så köp nåt du själv gillar :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-08-28 20:07

ribbon skrev:Egentillverkad skivspelare med mekanisk tangentialarm.

whoa 8O 8O 8O :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-28 20:21

Svar på trådfrågan: ingen alls.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-08-28 20:45

phloam skrev:
PekkaJohansson skrev:Med risk för att svära i kyrkan vill jag inflika att jag inte är särskilt förtjust i Rega Planar 2 och 3. Dessa spelare snurrar ofta för fort (Kalle Anka-varning)

Hur ofta är ofta, och hur stor avvikelse är det fråga om? Har du nån bra länk med tillförlitlig info?

Som sagt, de två eller tre spelare jag har provat har alla haft detta fel. Avvikelsen är tillräckligt stor för att jag skulle reagera direkt när musiken startade. En snabb kontroll med ett stroboskop bekräftade saken. Det är troligt att jag räknade antalet varv per minut men jag minns inte siffran. Jag blev i alla fall nyfiken på om andra hade upplevt samma sak och gjorde därför flera sökningar på nätet. Då fanns flera samtidiga diskussioner i samma ämne och det visade sig att jag inte var ensam om mina upplevelser. En snabb googling nu ger bland annat följande resultat:

http://www.stevehoffman.tv/forums/archi ... 44637.html
http://www.stereo.net.au/forums/showthr ... 3-too-fast
http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=24710

Den som vägrar att tro på samstämmiga uppgifter om ett objektivt verifierbart problem men ändå vill veta hur det står till i det egna fallet kan ta hjälp av den här bilden:

Bild

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-08-28 21:22

PekkaJohansson skrev:
Som sagt, de två eller tre spelare jag har provat har alla haft detta fel. Avvikelsen är tillräckligt stor för att jag skulle reagera direkt när musiken startade. Jag blev förstås nyfiken på om andra hade upplevt samma sak och gjorde därför flera sökningar på nätet. Då fanns flera samtidiga diskussioner i samma ämne och det visade sig att jag inte var ensam om mina upplevelser.

Du har sannolikt använt fel olja eller fel mängd. Eller så har du mätt utan
skiva spelandes.

I sammanhang där nya spelare testas, av erfarna människor och där det - till
skillnad från nätet - finns redationell kontroll, är bilden en helt annan.

Om planar 2 & 3

http://www.stereophile.com/content/rega-planar-3-turntable-michael-fremer

Back to the cement world: Both 'tables ran at precisely 331/3. Using wow/flutter test tracks on Stereo Review's handy-dandy SRT14-A Test Record, I found wow and flutter to be "very low indeed," as Julian Hirsch would say. Both 'tables exhibited very low noise on "silent groove" bands, and both arms handled all of the cartridges in exemplary fashion.

Om RP1:

To check the accuracy of the RP-1's speed, I used my well-loved Linn Speedchecker kit, the strobe of which fit the Rega's dustcover hinge just as neatly as it does the Linn LP12's. With no LP on the mat the Rega's platter speed was almost dead-on perfect at 33.3rpm, and 45rpm was about 0.3% fast. Loaded, with the stock cartridge tracing a 10" record placed atop the Speedchecker disk, 33.3 was about 0.3% slow, 45rpm just about perfect. It seemed that the Rega's motor, while commendably quiet, doesn't have a lot of torque. Whether that's important to music playback continues to be a matter of some debate.

http://www.stereophile.com/content/rega-rp-1-record-player-page-2

Om p5 & p7

In its most basic configuration, without the use of an outboard power supply, the Rega P5 ran 0.1% fast at 33.3rpm—and 0.15% slow at 45rpm. With its accessory power supply, the TT PSU, the Rega P5 ran 0.025% fast at 33.3rpm and 0.2% fast at 45rpm. The more expensive Rega P7, which requires the use of a TT PSU, ran 0.075% fast at 33.3rpm and 0.3% fast at 45rpm.

http://www.stereophile.com/turntables/1204rega/index.html

Att det inte finns några siffror eller artiklar, råttan i pizzan historier om dual
505, beror av allt att döma på att alla hör att det låter dåligt på en gång.
Och att den är helt ointressant.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-08-28 22:00

Om det nu är som Pekka tidigare har påstått, att vinylskivor
slirar på filtmattor(Rega kör med filtmatta), så kanske det
jämnar ut sig om själva tallriken snurrar för fort . . . . :wink: :D 8)
Senast redigerad av Laila 2011-08-28 22:08, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-08-28 22:08

Självklart studerade jag stroboskopet liggandes på skivetiketten under spelning. Det är utmärkt att Stereophiles exemplar fungerade korrekt, men det emotsäger inte andra användares erfarenheter. Här handlar det alltså, till skillnad från råttan i pizzan-historier, om objektivt verifierbara saker. De hastighetsavvikelser som rapporteras kan förklaras av produktionstoleranser, på samma vis som den icke-horisontella monteringen av tallrik/lager som resulterade i två-tre millimeters spel i ytterkant under gång på ett av mina exemplar. Att så många användare rapporterar samma sak kan vara av intresse för potentiella spekulanter.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2011-08-28 22:52, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-08-28 22:14

Stämmer att Rega stundtals har haft kvalitetsproblem,
i likhet med många företag, o då i synnerhet Engelska.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-28 22:25

PekkaJohansson skrev:Ortofon OM40 är en högkompliant nål (det vill säga med stor fjädringsmjukhet) som passar i lättviktstonarmar som till exempel de i Dual-spelarna.

Med vänlig hälsning

Pekka

OM40-nålarna har numera inte högre komplians (25 um/mN) än OM10, OM20 och OM30.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-08-28 22:54

paa skrev:
PekkaJohansson skrev:Ortofon OM40 är en högkompliant nål (det vill säga med stor fjädringsmjukhet) som passar i lättviktstonarmar som till exempel de i Dual-spelarna.

Med vänlig hälsning

Pekka

OM40-nålarna har numera inte högre komplians (25 um/mN) än OM10, OM20 och OM30.

Helt riktigt.

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-08-28 22:59

CODY skrev:
PekkaJohansson skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Ja, jag håller helt med om att man kan läsa sådana där råttan i pizzan
historier på internet. Samma internet innebär också att de får en större
spridning genom personer som inte några egna erfarenheter. En annan sådan
råttan i pizzan historia är att dual 505 är en bra skivspelare.

+1

Dual har aldrig givit mig något större förtroende.

Angående hastigheten läste jag väldigt nyligen ett test av spelare i 15-20 kkr klassen där bland annat Rega P7 var med.
En av dom punkter den var bäst på var hastigheten som var runt 0,25% fel.

Jag anser nog att Rega är perfekt för nybörjaren eller den som inte vill ha en massa inställningar på sin spelare. Men är man inte rädd för detta finns det bättre alternativ i dom dyrare klasserna (P7,P9 och faktiskt även Rega Exact).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-08-28 22:59

PekkaJohansson skrev:
http://www.stevehoffman.tv/forums/archi ... 44637.html
http://www.stereo.net.au/forums/showthr ... 3-too-fast
http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=24710

Den som vägrar att tro på samstämmiga uppgifter om ett objektivt verifierbart problem men ändå vill veta hur det står till i det egna fallet kan ta hjälp av den här bilden:

Nu hade jag hoppats på mer tillförlitliga källor än privatpersoner i olika forum, men iaf, enligt länk nr 2 du presenterar så var det ett problem med tidiga Regaspelare men har senare blivit korrigerat. Jag antar att det är den slutsatsen du vill att vi ska dra? :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-08-29 08:59

Olika användare har alldeles uppenbart olika erfarenheter av olika spelare av olika ålder. Det kan vara bra att veta för den som ska handla. Den som är potentiell kund får förstås göra sina egna undersökningar och avvägningar.

Slutligen: Ingen av det tiotal Dual-spelare av modellerna 505-2 och 505-3 som har passerat mitt hem genom åren har haft något problem med kablar eller brum. Jag har i några fall bytt plastremmen till hastighetsregleringen och i ett eller två fall satt dit en ny drivrem. Ett par spelare har fått extra fin pickup-nål i form av OM40 och jag har i ett fall också bytt kabel till mini-RG62 när det skulle kapacitansanpassas. Min rekommendation till den vinylnyfikne som inte vill lägga några stora pengar baserar sig på att Dualen är en långvarig och beprövad konstruktion som också i praktiskt bruk har visat sig fungera alldeles utmärkt. Jag kan bara gissa att andra användare har kommit över mindre väl omhändertagna exemplar - om det nu är samma modeller vi talar om.

Därmed tackar jag för mig i den här tråden.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-29 09:40

Jag gillar SELA:s sätt att rapportera max hasitghetsavvikelse som högst "en tredjedels kvartston"(*), ung 1%. Det sätter genast parametern i sitt rätta sammanhang.

*) http://i.imgur.com/R6Bpn.jpg
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-29 09:46

Jag har lyssnat på en jämförelse mellan en Dual 505-3 med OM40 och och en CD-spelare med god DAC. Elektroniken var HolographicAudio™ RIAA och hörlurssteg. Det spelades samma inspelning i de olika formaten samtidigt på båda. Det var otroligt vad lika det lät, och det var absolut ingenting som talade för att Dualen gjorde ett dåligt jobb.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-29 09:53

PerStromgren skrev:Jag gillar SELA:s sätt att rapportera max hasitghetsavvikelse som högst "en tredjedels kvartston"(*), ung 1%. Det sätter genast parametern i sitt rätta sammanhang.

*) http://i.imgur.com/R6Bpn.jpg

Såg fin ut och lagom pris, var köper man en?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-08-29 09:59

Min vinylutrustning består av följande.
Thorens TD125 med en SME 3009 SeriesII improved tonarm. Pickuppen är en Grado Gold. Tillbehör: En Decca record brush med kolfiberborst till skivorna och en Goldring electronic stylus cleaner till nålen.
Spelar tyvärr inte vinyl så ofta numera, men är glad att jag har möjligheten.
Medlem i MEK

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-08-30 17:13

En Rega Planar 3 från -90.
Dynavector 10X5 pu
Dynavector P75 grammofonsteg.

(Skivtvätt, nålvåg etc. )
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-08-30 19:24

Jansson skrev:En Rega Planar 3 från -90.
Dynavector 10X5 pu

Klassiskt!

Vilken tejp föredrar du?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-08-30 19:58

CODY skrev:
Dynavector 10X5 pu

Klassiskt!

Vilken tejp föredrar du?

Ursäkta att jag lägger mig i, men teflontejp
kan visst slira alldeles lagom, har jag hört . . .* :wink: :)

* Ledsen Pekka, men kunde inte låta bli. 8)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-08-30 20:16

CODY skrev:
Dynavector 10X5 pu

Klassiskt!

Vilken tejp föredrar du?

Cody och Laila!

Nu blir jag jätte nyfiken!

Tejp? Jag har inte den blekaste vad ni syftar på.

Kan ni utveckla?

Eftersom jag har Er skivspelarexperters uppmärksamhet...
Tycker mig att Planar 3an med stigande ålder blivit mer och mer känslig för buckliga och o-centrerade skivor undrar om ni har lite goda råd till mig att fixa med.
10X5 spårar fint men man kan variationer i tonhöjd vid långa anslag (på tex piano, hammonds etc) vid uppspelning av lite mindre lyckade pressningar.
(Remmen bytt förra året, olja aldrig)

Jansson tackar på förhand.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-08-30 20:42

Jansson skrev:
CODY skrev:
Dynavector 10X5 pu

Klassiskt!

Vilken tejp föredrar du?

Cody och Laila!

Kan ni utveckla?

Tycker mig att Planar 3an med stigande ålder blivit mer och mer känslig för buckliga och o-centrerade skivor undrar om ni har lite goda råd till mig att fixa med.
10X5 spårar fint men man kan variationer i tonhöjd vid långa anslag (på tex piano, hammonds etc) vid uppspelning av lite mindre lyckade pressningar.

Det är Pekka Johansson som skriver att det finns samstämmiga uppgifter
om att det är ett objektivt verifierbart problem att rega-spelare går för fort.
Detta fel är så stort att inte ens flera varv tejp kompenserar. Han googlade
också. Han menar att det kan vara av intresse för potentiella spekulanter.

Kan det vara gummiupphängningen, nämligen gummibandet som håller
motorn vid plinten, som behöver bytas? Särskilt om drivremmen är ny och
"drar" mer än ett gammalt upphängningsgummiband, kan det bli ojämn
gång. Jag har ett ex som du kan få. Jag bytte motor på min planar. Den
kostade ca 1000 kr. Den sats jag köpte verkar ha ersatts, se:

http://www.analogueseduction.net/search,b.html?category=168&q=motor&manufacturer=Rega
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
aspe

Min skivspelarutrustning

Inläggav aspe » 2011-08-30 20:43

- Luxman PD-272
- Nagaoka/Tonar JT-555
- Musical Fidelity V-LPS

Låter bra i mina öron.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-08-30 20:45

Jansson skrev:
CODY skrev:
Dynavector 10X5 pu

Klassiskt!

Vilken tejp föredrar du?

Cody och Laila!

Kan ni utveckla?

Tror du kan glömma tejpen . . . gissar att CODY behagar skämta . . .

Variationer i tonhöjd kan kanske bero på ett slitet lager ?
Inte sådär jättedyrt att byta

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-08-30 21:08

CODY skrev:
Jansson skrev:
CODY skrev:
Dynavector 10X5 pu

Klassiskt!

Vilken tejp föredrar du?

Cody och Laila!

Kan ni utveckla?

Det är Pekka Johansson som skriver att det finns samstämmiga uppgifter
om att det är ett objektivt verifierbart problem att rega-spelare går för fort.
Detta fel är så stort att inte ens flera varv tejp kompenserar. Han googlade
också. Han menar att det kan vara av intresse för potentiella spekulanter.

Kan det vara gummiupphängningen, nämligen gummibandet som håller
motorn vid plinten, som behöver bytas? Särskilt om drivremmen är ny och
"drar" mer än ett gammalt upphängningsgummiband, kan det bli ojämn
gång. Jag har ett ex som du kan få. Jag bytte motor på min planar. Den
kostade ca 1000 kr. Den sats jag köpte verkar ha ersatts, se:

http://www.analogueseduction.net/search,b.html?category=168&q=motor&manufacturer=Rega

Cody.
Tack för råd.

Va snällt!

Jag tackar givetvis ja till ditt generösa erbjudande.
Hoppas jag kan återgälda dig på något sätt.

Bästa hälsningar
Jansson

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-08-30 21:09

Laila skrev:
Jansson skrev:
CODY skrev:
Dynavector 10X5 pu

Klassiskt!

Vilken tejp föredrar du?

Cody och Laila!

Kan ni utveckla?

Tror du kan glömma tejpen . . . gissar att CODY behagar skämta . . .

Variationer i tonhöjd kan kanske bero på ett slitet lager ?
Inte sådär jättedyrt att byta

Tack Laila för råd.

Jag byter det också.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-09-04 07:42

Jag spelar på:

Audio Technica AT-PL 120 som är bestyckad med en Ortofon Concord med en Stylus 40-nål.

RIAA är vanligen det inbyggda i försteget (harman/kardon 1.0) eller, som för närvarande, det som sitter i skivspelaren och därifrån till PC:n för inspelning på hårddisk.

Har också en AT-78 pickup för stenkakor, och här har jag hittills kört med förstegets RIAA. En TC-778 (extern RIAA med möjlighet att växla mellan RIAA och 78-korrektion) är däremot beställd från Svalander.

Vart så inspirerad och glad över hur bra det fungerade att "rippa" av vinylskivor till datorn, så det kan tänkas att AT-svarven får stå krav på skrivbordet och att jag kikar på en annan kul spelare till lyssningsriggen.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2011-09-04 11:06

Linn Axis, Shure V15Vx med JICO SAS-nål, Audio Analogue Mk1 MM-steg. Har även OM40/OM10 och lite andra. Föredrar dock Shure med JICO SAS.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-09-13 18:38

Jag har precis börjat mitt intresse för skivspelning.Så jag köpte en begagnad sån här idag.

Hoppas den fungerar bra,och låter ok.Den lät faktiskt bra,då jag lyssnade på den innan köp :) .

Vad ska man ha för bra riia steg till den,om man vill bara köpa en färdig?

Bild

Dual 505-3.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-09-13 23:29

Själv så har jag ett sådant här. . . . svårslaget för pengarna
gissar jag. Mitt prima Sentec-"Riia" har fått semester . . .

Steget brummar något o mår bra av att få andra rör . . . men
har gett min vinylavspelning nya "dimensioner" . . . :)

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-09-15 08:51

Finns det någon elektronik (konding/motstånd) i en Dual 505-3 som man kan behöva se över,eller byta ut?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-09-15 18:03

Spelar nästan aldrig skivor nuförtiden, men har en gammal Nad 5120 med en Ortofon MC15 Super MkII i garderoben för när andan faller på att digitalisera något. Fungerar hyggligt förutom att Nad-motorn glömmer åt vilket håll den skall snurra när den stått stilla ett tag och ställer sig och hoppar på samma ställe. Då får jag dra igång tallriken manuellt så att motorn "hajjar" vilket håll som är framåt, sen rullar det tills nästa gång den stått stilla ett tag ...

För er som fortfarande är vinylfantaster kan jag tänka mig att byta min high-end MC-trafo från 80-talet, en Technics SH-305MC Amorphous MC Transformer, mot något roligt. Ex. en fungerande direktdriven skivspelare eller nåt. SH-305MC fick bara topptester när den kom och fungerar riktigt bra med pickuper som AT-OC9 och liknande. Bara att pm:a!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-15 18:07

xeizo skrev:Spelar nästan aldrig skivor nuförtiden, men har en gammal Nad 5120 med en Ortofon MC15 Super MkII i garderoben för när andan faller på att digitalisera något. Fungerar hyggligt förutom att Nad-motorn glömmer åt vilket håll den skall snurra när den stått stilla ett tag och ställer sig och hoppar på samma ställe. Då får jag dra igång tallriken manuellt så att motorn "hajjar" vilket håll som är framåt, sen rullar det tills nästa gång den stått stilla ett tag ...

Det är väl ett svar på frågan i inlägget ovan. Om motorkondingen lägger av så blir det ju så där.

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-09-15 21:31

paa skrev:
xeizo skrev:Spelar nästan aldrig skivor nuförtiden, men har en gammal Nad 5120 med en Ortofon MC15 Super MkII i garderoben för när andan faller på att digitalisera något. Fungerar hyggligt förutom att Nad-motorn glömmer åt vilket håll den skall snurra när den stått stilla ett tag och ställer sig och hoppar på samma ställe. Då får jag dra igång tallriken manuellt så att motorn "hajjar" vilket håll som är framåt, sen rullar det tills nästa gång den stått stilla ett tag ...

Det är väl ett svar på frågan i inlägget ovan. Om motorkondingen lägger av så blir det ju så där.

Ok!

Inget i signalskedjan som kan bli gammalt?

Går pickupens små kablar (4st såg jag) direkt till riia steget?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-15 21:44

MorganM skrev:Går pickupens små kablar (4st såg jag) direkt till riia steget?

Ja, via något kontaktdon i skivspelarlådan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-09-15 21:45

Linn Axis + Linn K9 + en Rotel Ra930bx som phonosteg :) .

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-15 23:37

MorganM skrev:Finns det någon elektronik (konding/motstånd) i en Dual 505-3 som man kan behöva se över,eller byta ut?

Om den snurrar jämt och fint så är det väl bara pickupen som kan ge problem, om t.ex den lilla gummibussningen som nålen sitter i torkar eller om kanske magneten avmagnetiserats under årtiondena.

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-09-16 06:24

paa skrev:
MorganM skrev:Finns det någon elektronik (konding/motstånd) i en Dual 505-3 som man kan behöva se över,eller byta ut?

Om den snurrar jämt och fint så är det väl bara pickupen som kan ge problem, om t.ex den lilla gummibussningen som nålen sitter i torkar eller om kanske magneten avmagnetiserats under årtiondena.

Ska snart prova den ordentligt,måste bara skaffa ett bra riia steg först.Men vet inte vilket riia jag ska ha?

Användarvisningsbild
Bulan61

Inläggav Bulan61 » 2011-09-16 08:40

Hanss T30.Benz micro Red,Mitchel techno arm,BMC MCCI.
OD 11, OA 116, MG Marten Duke
Velodyn Qht80 x2
Audio Space Nova EL34 x2
VTL 5.5

Hanss Acoustic T30, Transfiguration Axia
SME 309
BMC Phono MCCI
Stello Da100
Pioneer CT 777
Denon avr 3310
Nad T577

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-09-17 19:22

Enda vettiga sättet att hantera en frestelse är ju att falla för den, så det vart en ny vinylspelare till vardagsrummet:

Bild

Bild

Pro-Ject Xperience Acryl med Speed Box II och en Nagaoka MP-200.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-09-18 00:49

Är det verkligen "optimalt" med speedboxen nästan direkt under pickupen?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-09-18 02:21

Vinylcalle skrev:Är det verkligen "optimalt" med speedboxen nästan direkt under pickupen?

Du är väl inte avis nu va? :) (det är jag, läckert...!)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-09-18 06:51

Vinylcalle skrev:Är det verkligen "optimalt" med speedboxen nästan direkt under pickupen?

Det är nog inte så "direkt under" som det ser ut på bilden. När en skiva spelar är det lätt en decimeter från pickup/tonarm till speedbox-lådan. Dessutom är ju Speedboxen en aluminiumlåda och den matas med bara 16V in.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-20 10:16

Sambons Thorens
Bild
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Återgå till Generellt om hifi