Moderator: Redaktörer
DorreN skrev:Har precis tagit fram min skivspelare igen då jag än en gång har en förstärkare med phono-ingång. Då slogs jag av frågan; "Vad har folk för utrustning?"
Hur många har egen skivtvätt, har ni köpt till en skivpuck, vad har ni för borste osv? Kablar och pickuper? Hur står skivspelaren placerad i din anläggning?
Själv har jag en Thorens TD800 med en Sumiko Pearl MM pickup. Som snöras ihop med den medföljande blåa RCA-kabeln. Vidare till det inbyggda MM/MC-steg som sitter i Marantz KI Pearl.
Har varken en borste eller puck och hoppas få en bra bild vad folk rekommenderar och använder.
/David
DorreN skrev:Härligt med lite tips och tricks.
Hittade den där skivklämman på svalanders sida. Låter som en bra idé att få skivan klämd utan att tyngden ska belasta lagret.
Ska RCA-kabeln från skivspelaren vara uppbyggd på ett annat sätt än, sig, kabeln från en CD-spelare?
DorreN skrev:Ragnwald, är det där verktyg som alla behöver? Låter som saker man använder vid service på skivspelaren osv.
mx skrev:Någon mer insatt får gärna berätta om min skivspelare är bra eller dålig.
Kan jag uppgradera något på den? Vad är viktigast när det kommer till dessa
analoga skivspelare. Har sett att en Linn LP12 kan kosta mer än min bil i
"fullt utförande".
shifts skrev:mx skrev:Någon mer insatt får gärna berätta om min skivspelare är bra eller dålig.
"fullt utförande".
Jag är inte insatt, men tycker att min är väldigt dålig. Jag vet inte varför den
känns dålig, men något är det. Tycker nästan den är olyssningsbar faktiskt.
Antagligen är det en inställningsfråga och pickupen har kanske fått sig en
kyss. Ser inga konstigheter vid en okulär besiktning med ögat däremot.
Eller vi kan säga så här istället, för att vara snälla mot Pro-Ject Debut III:
Min spelare, med mina inställningar, låter helt förjävligt. Olyssningsbar!
lennartj skrev:Min vinylspelare är en Dunlop Systemdek IIS med 5 kg tung konkav tallrik i en legering som kallas MaZak och fastlimmad filt från fabrik. Michell skivklämma. Flutterbuster motorstyrning. Helius Standard tonarm med endast tre kulor i varje lager för definierade lagringspunkter utan glapp och Beyer mikrofonkabel.
Den står i en specialdesignad Polyformhylla i ekfanerat lamellträ med en massa på flera hundra kilo. Hyllskivan som skivspelaren står på är försedd med asfaltmatta på undersidan och vilar på fyra tappar i hyllstommen.
Ganska nyligen uppgraderade jag till Lyra Dorian MC-pickup med fineline-nål. Dessförinnan har jag under nära 30 år haft ett antal Goldring pickuper, både MM och MC men alltid med äkta van den Hul nål.
Därför råkar jag ha både nålvåg och nålrengörare från Goldring
Jag är delägare i en VPI HW-17f skivtvätt, som oftast står hos mig. Andra prylar för skivvård är Decca kolfiberborste, Zerostat antisrtpistol och Pixall klibbtejpsrulle.
78-varvsspelaren är min första egna skivspelare som jag köpte begagnad för drygt 40 år sedan när jag gick på gymnasiet. Efter decennier i dvala skulle jag återuppväcka den för att spela några 78-varvare som jag kommit över. Den visade sig ha beckat ihop nästan överallt så jag var tvungen att riva det mesta. Lyckligtvis var tallrikslager och mellanhjul i gott skick och jag monterade bara tillbaka de komponenter som var nödvändiga för att för att spela 78-varvare manuellt och en Ortofon OM78 pickup. Jag har några vintage-produkter för rengöringen; Cecil E. Watts "the Parastat" och "the Parostatik".
De båda skivspelarna är anslutna till MC respektive MM-ingångarna i min McIntosh C2300 förförstärkare (rörbestyckad). Ingångsresistans respektive kapacitans kan justeras från fjärrkontrollen under pågående spelning, liksom tonkontrollerna. På MM-ingången har jag lagrat en tonkontrollinställning som motsvarar skillnaden mellan RIAA-kurvan och en typisk 78-varvskorrektion samt mono.
Nyligen blev jag dessutom ägare till ett renoveringsobjekt, en Thorens TD124 med en modernare TP-16 arm.
Kronkan skrev: Fina bilder.Misstänker dock att du konsekvent har något för lågt nåltryck. Nålvågen verkar vara något tjockare än en skiva. Då blir värdet fel. Man tror intuitivt inte att det är så känsligt.
Tygvärr har jag inte lärt mig lägga in bilder på detta forum.
OlA-68 skrev:j
jag har en svalander centrumpuck som går bra att lätt tynga ned skivan med om man inte vill använda orginalspännaren som jag har till w-t:n
shifts skrev:mx skrev:Någon mer insatt får gärna berätta om min skivspelare är bra eller dålig.
"fullt utförande".
Jag är inte insatt, men tycker att min är väldigt dålig. Jag vet inte varför den
känns dålig, men något är det. Tycker nästan den är olyssningsbar faktiskt.
Antagligen är det en inställningsfråga och pickupen har kanske fått sig en
kyss. Ser inga konstigheter vid en okulär besiktning med ögat däremot.
Eller vi kan säga så här istället, för att vara snälla mot Pro-Ject Debut III:
Min spelare, med mina inställningar, låter helt förjävligt. Olyssningsbar!
lennartj skrev:Kronkan,
när du ciiterade ovan såg du väl hur jag gjort med bilderna?
Alltså: skaffa dig ett konto på http://photobucket.com/ (det är gratis) ladda upp dina bilder dit, kopiera dina bildlänkar därifrån till ditt inlägg här på Faktiskt. Det är lättare än att känna igen en nålvåg.![]()
Förresten, innan du laddar upp bilderna är det lämpligt att krympa bilderna till 800 pixels bredd med en lättjobbad programvara som http://www.irfanview.com/
Den har jag använt sedan mer än 10 år. Det finns verktyg på Photobucket för att ändra storlek, men av gammal vana från "forntiden" med låg bandbredd tycker jag fortfarande att det är förnuftigare att minska mina bildfiler lokalt från ca 5 MB till ca 50 kB innan jag laddar upp dem.
Laila skrev:Du slår nästan "alla rekord" Kronkan . .![]()
Huruvida en tonarm ger olika nåltryck beroende på om
den "är i våg" eller inte beror på hur den är uppbyggd.
Det är alltså långtifrån alla konstruktioner som är "Uber-
känsliga" för i vilket "horisontalplan" som den momentant
befinner sig i . . om du googlar lite så kanske det klarnar . .
Information about dynamic tone arms :
* 9 and 12 inch, with dynamic balance graduated vertical tracking force (VTF) control through a new spring design.
* The new short wire spring, housed in the pivot case, eliminates unwanted vibrations in the tone arm.
* VTF in the range 0-5 grams can be precisely adjusted by means of the supplied digital force gauge.
* Anti-skate control adjusted by calibrated dial in the range 0-5 gram.
-- At this point, a brief description of Balance Theory may be helpful: There are basically three types of static balance systems, Neutral, Stable, and Unstable.
STABLE BALANCE, normally seen in laboratory scales, occurs when the CG (center of gravity) of the moving system is placed BELOW the pivot point. This system resists a change in postion; when a tonearm utlizes this type of system, and such a tonearm is displaced from its preferred rest position, it will generate an immediate and opposing force which tries to return to that same position.
UNSTABLE BALANCE, when the center of gravity is placed ABOVE the pivot point, is entirely useless for tonearm design, and will exhibit serious problems, including reduced tracking force as the arm is raised.
The third, and most desirable system for tonearms, is NEUTRAL BALANCE. With this system, the pivot point and the Center of Gravity of the moving system are in the same plane. When the arm is raised or lowered, there is no opposing force trying to return the arm to a rest position; the pivoting system doesn't really know or care if the stylus is at the record surface level or a half-inch above or below it; as a result, there is no opposing force to the arm as it is traversing record deflection during play. The only downward tracking force is that of the adjustable counterweight, which remains a constant. --
Previously, all true unipivots - that is, those with a single contact point for the bearing and NO secondary stablizing surfaces, bearings, etc. - required the use of side weights or a significantly lowered counterweight in order to provide stability. And generally speaking, those arms with a secondary stabilizer point require a lowered center of gravity in order to provide constant contact with the stabilizer guide bearing.
The drawback to both these conditions is that this design becomes a Stable Balance system, which will cause a tonearm to have a preferred rest position and always tries to return to this point. ANY time the tonearm is raised, as in tracking warped records, it results an immediate and equally opposing force that tries to push the arm back to its rest position. The higher the warp, the more counter-force is applied.
This unalterable Law of Physics will work against the cantilever, deflecting it during warps and causing the magnetic system inside the cartaridge to be displaced. This, in turn, will certainly affect the reproduced sound, with diminished performance in all areas, including soundstage compression, loss of detail and dimensionality, not to mention record wear. (This is why most tonearms must have their tracking force measured at the record surface level; any height change during the measurement will cause an incorrect reading).
A tonearm with Stable Balance can be identified by measuring the tracking force at the record surface level and again at a raised position above the record. If the tracking force INCREASES at the higher position, the arm has Stable Balance. Our own previous designs - the best we could make at that time - also had this limitation due to the use of side weights to provide lateral stability.
Other unipivots with low-slung counterweights will all exhibit this force; the lower the weight, the more counter-force is applied. Although this technique is often promoted as a "high-stability" design, it does so at the expense of consistent tracking force and linear cartridge performance. . It actually results in varying tracking forces during play when traversing even small warps, accompanied by non-linear cartidge operation, and increased record wear.
Once Neutral Balance is chosen for use in a unipivot tonearm, one must remember that both the vertical and lateral planes will be affected the same way; without proper lateral stability, such a design would not have consistenent, proper vertical alignment, and the pivot would tend to flop over to one side or another (usually in the direction of the weighted cartridge offset angle mounting). Obviously this condition must be avoided.
lennartj skrev:Jag var mer på hugget förr.
1976 köpte jag Dual 601, deras första remdrivna, med "all bells and whistles". Den liksom många mellanhjulsspelare före den hade dynamiskt balanserad arm, men den var vid leverans utrustad med Ortofon VMS20 som hade extremt mjuk nålupphängning så buckliga skivor var problematiska att spela i alla fall. Så snart Goldring hade lanserat sin 900-serie med van den Hul-nål skaffade jag en 910IGC, inte 900IGC som var mjukare. Den fungerade mycket bättre.
http://www.vinylengine.com/library/dual/601.shtml
Strippade billigare varianter av denna, kallades 501, 502 o.s.v. och blev mycket populärare, på grund av priset, antar jag.
Julafton 1983 gjordes inbrott i min bostad, då jag befann mig på annan ort och alla lättsålda prylar stals (rullbandspelarna och rörförstärkarna ratades).
Vårvintern 1984 var försäkringsärendet godkänt och jag kunde köpa nytt.
Ljudbutiken i Stockholm hade antagligen köpt in de sista exemplaren av Helius Standard Arm till ett bra pris, den kostade mig 2000 kr.
http://www.heliusdesigns.co.uk/page3.html .
Efterföljaren Aureus, som hade små förändringar kostade 4000 kr och det var rätt mycket pengar då.
Tyvärr måste jag göra dig besviken, min gamla Standard har inte dynamisk balansering.
Deras nya, Omega Standard är dock dynamiskt balanserad.
http://www.heliusdesigns.co.uk/omega-std.html
-AG- skrev:Rega P3-24, Rega Exact och Rega Fono. Överträffade alla mina förväntningar.
Denna lösning är överlägsen när det gäller spårningen av buckliga skivor för att nåltrycket förblir konstant.
2-ch skrev:Jag har en Thorens TD 320 MKII med ny originalrem och en ny AT-95 nål.
Tyvärr har jag blivit lite för bekväm av mig med det digitala utbud som finns idag, som dessutom låter aldeles utmärkt.
Många av mina skivor har dessutom sett sina bästa dagar.
Hur som helst så är jag väl uppfostrad och anser därför att en rigg inte är komplett utan vinylsvarv
(saknar dock en rullbandspelaren som ska stå och snurra lite förföriskt)
MorganM skrev:Jag har blivit lite nyfiken på det här med vinyl.
Låter vinyl spelning lika bra som cd spelning?
Vad ska man ha för spelare samt riia-steg i en rimlig prisklass ?
CODY skrev:MorganM skrev:Jag har blivit lite nyfiken på det här med vinyl.
Vinyl låter oftast bäst om skivan är utgiven då vinyl härskade på jorden.
Detta är billigt för bra grejjer. Har själv en planar 3 och har haft
PUn:
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22633
Ingen riaa följer med.
Denna NAD spelare är i själva verket en rega P2 och med det rimliga riaa
steget PP2 fär det betraktas som billigt.:http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=15644 Har själv haft riaat och har en
planar 2
Ingen PU verkar följa med.
Nu ser jag att du inte postat i köprådsrtråden, men dessa grejjer är
tillräckligt bra för att du skall ha få en uppfattning om du gillar vinyl. Även
en dual 505 i OK skick för 500 kr gör detta. Jag har haft en sådan också.
jag har kikadant slutsteg som du hade intill nyligen och likadana högtalare.
Om du vill slå på stort, köp en rega P7a. Fantastiskt bra och prisvärd.
PekkaJohansson skrev:MorganM skrev:Jag har blivit lite nyfiken på det här med vinyl.
Vinylsystemet är som sådant odiskutabelt sämre än cd. Vinylavspelning plågas ofta av slitage, knaster, distorsion och svaj som resultat av bristande centrering av plattorna och oplanhet för att nämna bara några saker. Du som samlar tidiga (1980-tals-) cd kommer sannolikt inte att hitta bättre vinylutgåvor av det mesta som du köper. Däremot finns förstås tusentals vinylplattor som aldrig kommer att ges ut på cd och en hel del vinyler där motsvarande inspelning har misshandlats på väg till cd. Av den anledningen kan det vara bra att ha en hygglig vinylavspelning som komplement. Jag köper fortfarande en del vinyl, men bara musik som inte finns i en god cd-utgåva.
Bra och prisvärd vinylavspelning fås med någon av Duals 505-modeller med dynamiskt balanserad tonarm, Ortofon OM pickup-hus med Stylus40-nålen (Ino Audio har en version) samt anpassat RIAA-steg i form av till exempel det steg som beskrevs i Musik & Ljudteknik för knappt tio år sedan. Steget dyker upp ibland på begagnatmarknaden om man inte vill bygga själv.
Med risk för att svära i kyrkan vill jag inflika att jag inte är särskilt förtjust i Rega Planar 2 och 3. Dessa spelare snurrar ofta för fort (Kalle Anka-varning) och saknar reglermöjlighet för hastigheten, tallriken är inte alltid horisontellt monterad och de enklare armarna är inte dynamiskt balanserade, vilket innebär att nåltrycket varierar som en följd av skivornas oplanhet.
Jag har för övrigt i kväll njutit i fulla drag av Monica Törnells debutalbum "Ingica" på en välbevarad Philips originalvinyl. Det hade jag inte kunnat göra utan min vinylspelare och RIAA-steg eftersom skivan inte har getts ut på cd och om så skulle ske i dag skulle den med 97 procents sannolikhet misshandlas svårt dessförinnan. Skivan rekommendas varmt! Jag kommer också att tänka på en massa skivor på bolaget RCA - jag köpte nyligen fem amerikanska originalvinylskivor med Dolly Parton - som kom på cd först på 1990-talet och i processade versioner.
Med vänlig hälsning
Pekka
CODY skrev:Vill varna för dual spelare utan proveniens eftersom de inte är byggda för att tas isär. Bottenplattan (av plast) är fastsatt med stift och kan inte tas bort. Det är svårt att komma åt ovanifrån också. Mekaniken är komplicerad och liknar ett enklare mekaniskt urverk. Bättre då att köpa en Thoréns TD166, som kan fås för samma pengar men är möjlig att serva själv.
Så här ser de ut, rent och fint och lätt att fixa med
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=34195&highlight=thorens
Att sätta en dyr pickup på en 505 är pärlor för svin eftersom den inte kan bära upp t ex en OM40. Snarare riskerar en sådan pu att förstärka spelarens negativa egenskaper, som främst är rumble och en väsande nasal presentation som kan vara direkt obehaglig.
Rega gör de bästa budgetspelarna och en Planar för några tusenlappar är ditt bästa val.
CODY skrev:Vill varna för dual spelare utan proveniens eftersom de inte är byggda för att tas isär. Bottenplattan (av plast) är fastsatt med stift och kan inte tas bort. Det är svårt att komma åt ovanifrån också. Mekaniken är komplicerad och liknar ett enklare mekaniskt urverk.
PekkaJohansson skrev:
Men visst, Rega är en enkel konstruktion, [...]. Förmågan att spela musiken i rätt hastighet är grundläggande för en skivspelare, som jag ser det.
PekkaJohansson skrev:
Då är CODY bara att gratulera! Regas alltför höga rotationshastighet är annars ett bekant problem för många som har bemödat sig att lyssna eller läsa någon av det otal trådar på olika hifi-fora som behandlar problemet. En lösning som ofta rekommenderas är att tejpa runt undertallriken för att öka dess diameter. Jag har själv haft två eller tre snabbsnurrande Rega hemma och vid något tillfälle provat denna lösning, men felet är så stort att inte ens flera varv tejp kompenserar. Dessutom känns det inte särskilt elegant.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Med risk för att svära i kyrkan vill jag inflika att jag inte är särskilt förtjust i Rega Planar 2 och 3. Dessa spelare snurrar ofta för fort (Kalle Anka-varning)
phloam skrev:PekkaJohansson skrev:Med risk för att svära i kyrkan vill jag inflika att jag inte är särskilt förtjust i Rega Planar 2 och 3. Dessa spelare snurrar ofta för fort (Kalle Anka-varning)
Hur ofta är ofta, och hur stor avvikelse är det fråga om? Har du nån bra länk med tillförlitlig info?
PekkaJohansson skrev:
Som sagt, de två eller tre spelare jag har provat har alla haft detta fel. Avvikelsen är tillräckligt stor för att jag skulle reagera direkt när musiken startade. Jag blev förstås nyfiken på om andra hade upplevt samma sak och gjorde därför flera sökningar på nätet. Då fanns flera samtidiga diskussioner i samma ämne och det visade sig att jag inte var ensam om mina upplevelser.
Back to the cement world: Both 'tables ran at precisely 331/3. Using wow/flutter test tracks on Stereo Review's handy-dandy SRT14-A Test Record, I found wow and flutter to be "very low indeed," as Julian Hirsch would say. Both 'tables exhibited very low noise on "silent groove" bands, and both arms handled all of the cartridges in exemplary fashion.
To check the accuracy of the RP-1's speed, I used my well-loved Linn Speedchecker kit, the strobe of which fit the Rega's dustcover hinge just as neatly as it does the Linn LP12's. With no LP on the mat the Rega's platter speed was almost dead-on perfect at 33.3rpm, and 45rpm was about 0.3% fast. Loaded, with the stock cartridge tracing a 10" record placed atop the Speedchecker disk, 33.3 was about 0.3% slow, 45rpm just about perfect. It seemed that the Rega's motor, while commendably quiet, doesn't have a lot of torque. Whether that's important to music playback continues to be a matter of some debate.
In its most basic configuration, without the use of an outboard power supply, the Rega P5 ran 0.1% fast at 33.3rpm—and 0.15% slow at 45rpm. With its accessory power supply, the TT PSU, the Rega P5 ran 0.025% fast at 33.3rpm and 0.2% fast at 45rpm. The more expensive Rega P7, which requires the use of a TT PSU, ran 0.075% fast at 33.3rpm and 0.3% fast at 45rpm.
PekkaJohansson skrev:Ortofon OM40 är en högkompliant nål (det vill säga med stor fjädringsmjukhet) som passar i lättviktstonarmar som till exempel de i Dual-spelarna.
Med vänlig hälsning
Pekka
paa skrev:PekkaJohansson skrev:Ortofon OM40 är en högkompliant nål (det vill säga med stor fjädringsmjukhet) som passar i lättviktstonarmar som till exempel de i Dual-spelarna.
Med vänlig hälsning
Pekka
OM40-nålarna har numera inte högre komplians (25 um/mN) än OM10, OM20 och OM30.
CODY skrev:PekkaJohansson skrev:
Då är CODY bara att gratulera! Regas alltför höga rotationshastighet är annars ett bekant problem för många som har bemödat sig att lyssna eller läsa någon av det otal trådar på olika hifi-fora som behandlar problemet. En lösning som ofta rekommenderas är att tejpa runt undertallriken för att öka dess diameter. Jag har själv haft två eller tre snabbsnurrande Rega hemma och vid något tillfälle provat denna lösning, men felet är så stort att inte ens flera varv tejp kompenserar. Dessutom känns det inte särskilt elegant.
Med vänlig hälsning
Pekka
Ja, jag håller helt med om att man kan läsa sådana där råttan i pizzan
historier på internet. Samma internet innebär också att de får en större
spridning genom personer som inte några egna erfarenheter. En annan sådan
råttan i pizzan historia är att dual 505 är en bra skivspelare.
PekkaJohansson skrev:
http://www.stevehoffman.tv/forums/archi ... 44637.html
http://www.stereo.net.au/forums/showthr ... 3-too-fast
http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=24710
Den som vägrar att tro på samstämmiga uppgifter om ett objektivt verifierbart problem men ändå vill veta hur det står till i det egna fallet kan ta hjälp av den här bilden:
PerStromgren skrev:Jag gillar SELA:s sätt att rapportera max hasitghetsavvikelse som högst "en tredjedels kvartston"(*), ung 1%. Det sätter genast parametern i sitt rätta sammanhang.
*) http://i.imgur.com/R6Bpn.jpg
CODY skrev:Jansson skrev:En Rega Planar 3 från -90.
Dynavector 10X5 pu
Dynavector P75 grammofonsteg.
(Skivtvätt, nålvåg etc. )
Klassiskt!
Vilken tejp föredrar du?
CODY skrev:Jansson skrev:En Rega Planar 3 från -90.
Dynavector 10X5 pu
Klassiskt!
Vilken tejp föredrar du?
Jansson skrev:CODY skrev:Jansson skrev:En Rega Planar 3 från -90.
Dynavector 10X5 pu
Klassiskt!
Vilken tejp föredrar du?
Cody och Laila!
Nu blir jag jätte nyfiken!
Tejp? Jag har inte den blekaste vad ni syftar på.
Kan ni utveckla?
Eftersom jag har Er skivspelarexperters uppmärksamhet...
Tycker mig att Planar 3an med stigande ålder blivit mer och mer känslig för buckliga och o-centrerade skivor undrar om ni har lite goda råd till mig att fixa med.
10X5 spårar fint men man kan variationer i tonhöjd vid långa anslag (på tex piano, hammonds etc) vid uppspelning av lite mindre lyckade pressningar.
(Remmen bytt förra året, olja aldrig)
Jansson tackar på förhand.
Jansson skrev:CODY skrev:Jansson skrev:En Rega Planar 3 från -90.
Dynavector 10X5 pu
Klassiskt!
Vilken tejp föredrar du?
Cody och Laila!
Kan ni utveckla?
Tycker mig att Planar 3an med stigande ålder blivit mer och mer känslig för buckliga och o-centrerade skivor undrar om ni har lite goda råd till mig att fixa med.
10X5 spårar fint men man kan variationer i tonhöjd vid långa anslag (på tex piano, hammonds etc) vid uppspelning av lite mindre lyckade pressningar.
CODY skrev:Jansson skrev:CODY skrev:Jansson skrev:En Rega Planar 3 från -90.
Dynavector 10X5 pu
Klassiskt!
Vilken tejp föredrar du?
Cody och Laila!
Kan ni utveckla?
Det är Pekka Johansson som skriver att det finns samstämmiga uppgifter
om att det är ett objektivt verifierbart problem att rega-spelare går för fort.
Detta fel är så stort att inte ens flera varv tejp kompenserar. Han googlade
också. Han menar att det kan vara av intresse för potentiella spekulanter.
Kan det vara gummiupphängningen, nämligen gummibandet som håller
motorn vid plinten, som behöver bytas? Särskilt om drivremmen är ny och
"drar" mer än ett gammalt upphängningsgummiband, kan det bli ojämn
gång. Jag har ett ex som du kan få. Jag bytte motor på min planar. Den
kostade ca 1000 kr. Den sats jag köpte verkar ha ersatts, se:
http://www.analogueseduction.net/search,b.html?category=168&q=motor&manufacturer=Rega
Laila skrev:Jansson skrev:CODY skrev:Jansson skrev:En Rega Planar 3 från -90.
Dynavector 10X5 pu
Klassiskt!
Vilken tejp föredrar du?
Cody och Laila!
Kan ni utveckla?
Tror du kan glömma tejpen . . . gissar att CODY behagar skämta . . .
Variationer i tonhöjd kan kanske bero på ett slitet lager ?
Inte sådär jättedyrt att byta
xeizo skrev:Spelar nästan aldrig skivor nuförtiden, men har en gammal Nad 5120 med en Ortofon MC15 Super MkII i garderoben för när andan faller på att digitalisera något. Fungerar hyggligt förutom att Nad-motorn glömmer åt vilket håll den skall snurra när den stått stilla ett tag och ställer sig och hoppar på samma ställe. Då får jag dra igång tallriken manuellt så att motorn "hajjar" vilket håll som är framåt, sen rullar det tills nästa gång den stått stilla ett tag ...
paa skrev:xeizo skrev:Spelar nästan aldrig skivor nuförtiden, men har en gammal Nad 5120 med en Ortofon MC15 Super MkII i garderoben för när andan faller på att digitalisera något. Fungerar hyggligt förutom att Nad-motorn glömmer åt vilket håll den skall snurra när den stått stilla ett tag och ställer sig och hoppar på samma ställe. Då får jag dra igång tallriken manuellt så att motorn "hajjar" vilket håll som är framåt, sen rullar det tills nästa gång den stått stilla ett tag ...
Det är väl ett svar på frågan i inlägget ovan. Om motorkondingen lägger av så blir det ju så där.
MorganM skrev:Går pickupens små kablar (4st såg jag) direkt till riia steget?
MorganM skrev:Finns det någon elektronik (konding/motstånd) i en Dual 505-3 som man kan behöva se över,eller byta ut?
paa skrev:MorganM skrev:Finns det någon elektronik (konding/motstånd) i en Dual 505-3 som man kan behöva se över,eller byta ut?
Om den snurrar jämt och fint så är det väl bara pickupen som kan ge problem, om t.ex den lilla gummibussningen som nålen sitter i torkar eller om kanske magneten avmagnetiserats under årtiondena.
Vinylcalle skrev:Är det verkligen "optimalt" med speedboxen nästan direkt under pickupen?
Vinylcalle skrev:Är det verkligen "optimalt" med speedboxen nästan direkt under pickupen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster